* Officiell Tråd - Navigon 2110 Max *
1049 svar till detta ämne
Postad 16 December 2008 - 21:49
Macsailor
-
Macsailor
-
Användare
-
-
160 inlägg
Finns det inget mer positivt än billiga kartuppdateringar? Sitter på en nyinköpt, hoppas jag blir nöjd med den. Funkar säkerligen ypperligt till att hitta gator inne i städer iaf, det brukar ju va där det brister 
Jag kanske var lite väl negativ i mitt förra inlägg. Det finns (säkert) fler fördelar, men jag fokuserade mer på de finesser som boprde funnits där men som tyvärr inte finns där än. Navigon har en potential, men risken är att de väntar alltför länge med att uppfylla sina löften och kundernas önskemål så att kunderna tröttnar och köper annat. Exempelvis växlade inte den automatiska växlingen mellan dag- och nattdisplay förrän kl 18.30 här i Blekinge och då hade det varit mörkt ute sedan solen gick ner kl 15.25. Det ger en diff på nästan tre timmar och då kan man knappast tala om en automatisk växling, eller hur?!
Postad 18 December 2008 - 05:38
RedMarathon
-
RedMarathon
-
Veteran
-
-
1883 inlägg
Finns det inget mer positivt än billiga kartuppdateringar? Sitter på en nyinköpt, hoppas jag blir nöjd med den. Funkar säkerligen ypperligt till att hitta gator inne i städer iaf, det brukar ju va där det brister 
Själv är jag nöjd med min Navigator trots att den vid enstaka tillfällen hakat upp sig. Mycket bra display och tydliga kartor. Använder den främst utomlands. Frankrike fungerade den bra besparade mig mycket tid och hittade fint (även hotellen efter vägen!!!), en liten malör i början sedan fungerade den perfekt. Ser fram emot sommaren då den skall användas i Irland och vänster trafik, fy fan kommer säkert att smälla i första rondell men det känns ändå som en utmanning. Är inte i behov av POI och ruttberäkningar som andra här i forumet främst riktad sitt missnöje emot, men deras support kommer tyvärr inte ens upp i medelklass, den är KASS!!!! En ljuspunkt är att det finns kunniga personer på detta forumet som man kan få hjälp av eller hur Franz???
Postad 20 December 2008 - 20:35
Kuenring
-
Kuenring
-
Lärjunge
-
-
418 inlägg
Själv är jag nöjd med min Navigator trots att den vid enstaka tillfällen hakat upp sig. Mycket bra display och tydliga kartor.
Använder den främst utomlands. Frankrike fungerade den bra besparade mig mycket tid och hittade fint (även hotellen efter vägen!!!), en liten malör i början sedan fungerade den perfekt. Ser fram emot sommaren då den skall användas i Irland och vänster trafik, fy fan kommer säkert att smälla i första rondell men det känns ändå som en utmanning.
Är inte i behov av POI och ruttberäkningar som andra här i forumet främst riktad sitt missnöje emot, men deras support kommer tyvärr inte ens upp i medelklass, den är KASS!!!! En ljuspunkt är att det finns kunniga personer på detta forumet som man kan få hjälp av eller hur Franz??? 
det minsta jag kan göra är att önska dig en God Jul och ett Gott Nytt År. /Franz
Postad 21 December 2008 - 11:26
svanjr
-
svanjr
-
Wannabe
-
-
42 inlägg
Tja! Farsan köpte denna maskin, och hans syn e inte 100%. Går det att öka storleken på teckensnittet? Om inte så kanske Mr Navigon kan kolla om det kan läggas till i nästa uppdatering.
MvH SvanJr
Postad 21 December 2008 - 11:47
Macsailor
-
Macsailor
-
Användare
-
-
160 inlägg
Tja! Farsan köpte denna maskin, och hans syn e inte 100%. Går det att öka storleken på teckensnittet? Om inte så kanske Mr Navigon kan kolla om det kan läggas till i nästa uppdatering.
MvH SvanJr
Jag har föreslagit detta till supporten hos Navigon, men än har jag inte fått någon respions. Jag föreslog även att man skulle kunna välja själv vad som ska visas i de olika rutorna och då även kunna välja bort den i mitt tycke onödiga informationen om höjd över havet och därmed kunna få en större storlek på siffrorna som visar hastigheten. Glömde önska er alla en god jul och ett gott nytt år! ;-)
Redigerat av Macsailor, 21 December 2008 - 12:15.
Postad 21 December 2008 - 12:20
RedMarathon
-
RedMarathon
-
Veteran
-
-
1883 inlägg
God Jul o Gott Nytt År till Franz och andra läsare o användare av detta forum!!
Hoppas att 2009 blir ett bra år för våra Navigatorer!!!
Postad 21 December 2008 - 14:41
shapic
-
shapic
-
Beroende
-
-
1446 inlägg
MvH SvanJr
Han ska nog inte köra så mycket bil om hans syn inte är 100%, alternativt skaffa glasögon...
Postad 21 December 2008 - 19:38
e3henri
-
e3henri
-
Mästare
-
-
3266 inlägg
Självklart finns det positivt. I 90% av fallen så beter den sig som förväntat på ett mycket bra sätt. Gränssnittet är tydligt, fileassist och reality view är bra saker liksom text-speech med mera. Men i de andra 10% så går det riktigt illa och då spelar det ingen roll hur bra det andra fungerar. Kör jag genom tingstadtunnels så får jag jättetydliga och bra instruktioner om att jag ska lägga mig i högerfilen för att komma mot centrum. Problemet är att det är helt fel och man måste köra långa omvägar för att hamnar rätt igen. Då önskar man att mer resurser läggs på att fixa grundberäkningarna istället för att ytterligare uppdateringar av reality-view superpro++++ och liknande. Supporten har jag inte varit i kontakt med så kan inte uttala mig om det. Egna POI använder jag inte själv, men har förstått att många ser det som en brist. Detta är min första navigotor och i valet mellan ingen navigator eller denna så är den en oerhörd hjälp. Dock så blir en navigotor inte fullt användbar förrän följande är uppfyllt (kanske 2020??) -100% korrekt karta i real-tid. Alla vägändringar och byggen läggs in i central EU-databas som uppdateras dagligen och som finns tillgänglig hela tiden då man kör. -Full integration mot hitta.se eller liknande för 100% POI integration. Nu måste jag man alltid slå upp adressen dit man ska innan eftersom det endast går att navigera mot adress eller mycket begränsad POI (är nog max 1% av alla butiker som finns med)
Redigerat av e3henri, 21 December 2008 - 19:42.
Postad 22 December 2008 - 14:07
Kuenring
-
Kuenring
-
Lärjunge
-
-
418 inlägg
Självklart finns det positivt. I 90% av fallen så beter den sig som förväntat på ett mycket bra sätt. Gränssnittet är tydligt, fileassist och reality view är bra saker liksom text-speech med mera.
Men i de andra 10% så går det riktigt illa och då spelar det ingen roll hur bra det andra fungerar. Kör jag genom tingstadtunnels så får jag jättetydliga och bra instruktioner om att jag ska lägga mig i högerfilen för att komma mot centrum. Problemet är att det är helt fel och man måste köra långa omvägar för att hamnar rätt igen. Då önskar man att mer resurser läggs på att fixa grundberäkningarna istället för att ytterligare uppdateringar av reality-view superpro++++ och liknande.........................
Tingstadstunneln är jobbig och även om jag har kört där flera gånger, så har jag inte testat hur resvägsprofilerna påverkar vägvalet, när man missar en avfart. Jag känner dåligt vägarna runt omkring tunneln. Håller med dig att Navigon - och andra - borde koncentrera sig på de funktioner som gör navigatorn till ett perfekt hjälpmedel för att hitta resmålet. Nyare funktioner som visning av 3D-objekt ställer stora krav på hårdvaran och när man kör så har man inte någon större nytta av fågelperspektivet. Sedan går också trenden mot multifunktions-navigatorer som är coola, men de är inte riktigt bra på någonting. Under förutsättning att Navteqs kartmaterial är up-to-date, så gör faktiskt Körfältsassistent Pro ett bra jobb och den funktionen vill jag inte vara utan. Jag minns 1998 när jag testade nya Garmin GPS III i USA. Jag tyckte den gången att det var rena Science Fiction. Det kommer att hända mycket framöver och det går fort. Apropå nyheter, så kolla gärna Blaupunkt som kan erbjuda videonavigation. Titta på länken (en fördel om man förstår tyska) http://www.caraudio2...l?refID=froogle/Franz
Redigerat av Kuenring, 22 December 2008 - 17:43.
Postad 22 December 2008 - 19:31
skräppa
-
skräppa
-
Wannabe
-
-
32 inlägg
Tingstadstunneln är jobbig och även om jag har kört där flera gånger, så har jag inte testat hur resvägsprofilerna påverkar vägvalet, när man missar en avfart. Jag känner dåligt vägarna runt omkring tunneln.
Håller med dig att Navigon - och andra - borde koncentrera sig på de funktioner som gör navigatorn till ett perfekt hjälpmedel för att hitta resmålet. Nyare funktioner som visning av 3D-objekt ställer stora krav på hårdvaran och när man kör så har man inte någon större nytta av fågelperspektivet. Sedan går också trenden mot multifunktions-navigatorer som är coola, men de är inte riktigt bra på någonting.
Under förutsättning att Navteqs kartmaterial är up-to-date, så gör faktiskt Körfältsassistent Pro ett bra jobb och den funktionen vill jag inte vara utan.
Jag minns 1998 när jag testade nya Garmin GPS III i USA. Jag tyckte den gången att det var rena Science Fiction. Det kommer att hända mycket framöver och det går fort.
Apropå nyheter, så kolla gärna Blaupunkt som kan erbjuda videonavigation. Titta på länken (en fördel om man förstår tyska) http://www.caraudio2...l?refID=froogle
/Franz
God Jul på dig Franz och alla andra
Postad 25 December 2008 - 01:10
joakim12356778
-
joakim12356778
-
Rookie
-
3 inlägg
ingen som har tröttnat eller har en key över, den här för 199 kr som ger en två års uppdateringar av kartorna, till salu?
Postad 25 December 2008 - 11:58
Micke dee
-
Micke dee
-
Amatör
-
-
50 inlägg
Fick min 2110max idag.
Har kört lite med den. Den visar vart fartkamerna är men den piper ej eller gör nått ljud i förväg. Måste man betala för att få de?
Sen är de nån ide att betala 199kr för att få fresh maps? Var slår man in koden? Slog in den där de står tillgodo men den sa att min kod var ogilitig:( Vad är felet?
Räcker minneskortet till? Är ju typ bara 400mg kvar när man får den.
Tacksam för svar
Micke
Postad 25 December 2008 - 14:56
joakim12356778
-
joakim12356778
-
Rookie
-
3 inlägg
Fick min 2110max idag.
Har kört lite med den. Den visar vart fartkamerna är men den piper ej eller gör nått ljud i förväg. Måste man betala för att få de?
Sen är de nån ide att betala 199kr för att få fresh maps? Var slår man in koden? Slog in den där de står tillgodo men den sa att min kod var ogilitig:( Vad är felet?
Tacksam för svar
Micke
den talar ju om att DU skall tänka på hastigheten när man är inom räckhåll till en kamera - typ en hastighetssymbol i det högre hörnet kommer också upp, det kan vara en inställning jag har gjort, men det finns iallafall där om man pillar lite - och jag har inte betalat för något extra.
Redigerat av joakim12356778, 25 December 2008 - 14:57.
Postad 25 December 2008 - 15:58
Micke dee
-
Micke dee
-
Amatör
-
-
50 inlägg
Jo så gör den, men på vissa gps ar piper den till med ett visst ljud så man vet.
Vet du nåt om de andra frågorna jag ställde också?
Postad 25 December 2008 - 18:25
joakim12356778
-
joakim12356778
-
Rookie
-
3 inlägg
Jo så gör den, men på vissa gps ar piper den till med ett visst ljud så man vet.
Vet du nåt om de andra frågorna jag ställde också?
hej, tror inte det räcker, då filerna osv i Q4 är på 1,3 GB och SD-kortet som bara hänger med ligger på 1 GB.
Postad 25 December 2008 - 18:31
Unregistered01a704d0
-
Unregistered01a704d0
-
Amatör
-
-
50 inlägg
hej,
tror inte det räcker, då filerna osv i Q4 är på 1,3 GB och SD-kortet som bara hänger med ligger på 1 GB.
Minneskortet som sitter i är ju på 2 gig. Inga problem när man gör uppdatering, den installerar ju bara de nya "över de gamla"..
Postad 25 December 2008 - 20:17
Kuenring
-
Kuenring
-
Lärjunge
-
-
418 inlägg
Fick min 2110max idag.
Tacksam för svar
Micke
...du måste under NAVIGATION...Alternativ.....Grundinställningar... aktivera "varna för hastighetskameror" om du följer exakt anvisningarna i häftet som innehåller koden, så kan du inte göra fel. Kolla att du skriver koden rätt (stora eller små bokstäver).... Original minneskort räcker, men när du uppdaterar så radera egna bilder som du kanske har på kortet Efter uppdateringen kan du sedan kopiera tillbaka dessa. Nu kostar ett 4 Gb kort inte så mycket. Köp ett och läs helst igenom inläggen i 2110max-tråden. Även 8110-tråden är intressant eftersom både modeller använder samma software. Där finns det info ang. backup och mycket annat som kan hjälpa dig att bli en nöjd 2110max-ägare. /Franz
Redigerat av Kuenring, 26 December 2008 - 12:04.
Postad 25 December 2008 - 22:16
Aeroaero
-
Aeroaero
-
Användare
-
-
115 inlägg
Jag har tittat runt lite i min 2110 max med q4 2008 och jämfört med vägverkets hemsida ang. fartkamerorna http://www.vv.se/tem...e____16018.aspxoch går man in på länsvis så ser man att kameror uppsatta under 2008 är markerade med lila färg och jag hittar ingen kamera på dom sträckorna i min navigator, så jag funderar på hur väl uppdaterade kamerorna är i den vanliga kartuppdateringen. Om det är någon (kanske Navigon själva? som brukar svara här!) som har köpt fartkamerauppdateringen kan gå in och titta om han/hon har dom kamerorna i sin navigator? Så kanske vi kan få klarhet i om fartkamerorna uppdateras med kartorna!
Redigerat av Aeroaero, 25 December 2008 - 22:26.
Postad 26 December 2008 - 11:06
satch
-
satch
-
Wannabe
-
-
21 inlägg
...du måste under NAVIGON...Alternativ.....Grundinställningar... aktivera "varna för hastighetskameror"
om du följer exakt anvisningarna i häftet som innehåller koden, så kan du inte göra fel. Kolla att du skriver koden rätt (stora eller små bokstäver)....
Original minneskort räcker, men när du uppdaterar så radera egna bilder som du kanske har på kortet Efter uppdateringen kan du sedan kopiera tillbaka dessa. Nu kostar ett 4 Gb kort inte så mycket. Köp ett och läs helst igenom inläggen i 2110max-tråden. Även 8110-tråden är intressant eftersom både modeller använder samma software.
Där finns det info ang. backup och mycket annat som kan hjälpa dig att bli en nöjd 2110max-ägare.
/Franz
Jag hittar inte "aktivera fartkameror" under inställningar. Finns bara "displayläge", språk osv!
Postad 26 December 2008 - 11:45
Kuenring
-
Kuenring
-
Lärjunge
-
-
418 inlägg
Jag hittar inte "aktivera fartkameror" under inställningar. Finns bara "displayläge", språk osv!
När du startar navigatorn ser du NAVIGATION och BILDER. Tyvärr skrev jag NAVIGON - sorry, julstressen är inte slut............ Tryck på NAVIGATION och sedan på Alternativ osv. /Franz
Redigerat av Kuenring, 26 December 2008 - 11:49.
Postad 26 December 2008 - 12:12
satch
-
satch
-
Wannabe
-
-
21 inlägg
När du startar navigatorn ser du NAVIGATION och BILDER. Tyvärr skrev jag NAVIGON - sorry, julstressen är inte slut............ Tryck på NAVIGATION och sedan på Alternativ osv.
/Franz
Tackar, nu hittar jag det! Mvh Satch
Postad 26 December 2008 - 13:12
Macsailor
-
Macsailor
-
Användare
-
-
160 inlägg
Jag har tittat runt lite i min 2110 max med q4 2008 och jämfört med vägverkets hemsida ang. fartkamerorna
http://www.vv.se/tem...e____16018.aspx
och går man in på länsvis så ser man att kameror uppsatta under 2008 är markerade med lila färg och jag hittar ingen kamera på dom sträckorna i min navigator, så jag funderar på hur väl uppdaterade kamerorna är i den vanliga kartuppdateringen. Om det är någon (kanske Navigon själva? som brukar svara här!) som har köpt fartkamerauppdateringen kan gå in och titta om han/hon har dom kamerorna i sin navigator?
Så kanske vi kan få klarhet i om fartkamerorna uppdateras med kartorna!
Jag kollade med de fartkameror som sattes upp i Blekinge under hösten, men inga av dessa nya kameror finns med i den senaste uppdateringen som följde med Q4. Här borde det knappast finans någon eftersläpning på två kvartal som det är med kartuppdateringerna, utan här borde uppdateringen slå igenom mycket fortare.
Postad 26 December 2008 - 15:46
keb
-
keb
-
Amatör
-
-
96 inlägg
Har varit och köpt mig en 2150 som håller på och bråkar med mig. Navigations delen tycker jag verkar bra men handsfree funktionen ######s hela tiden. Fick göra reset för att kunna koppla ihop min Nokia E51 med navigatorn. Flera ggr har jag fått göra om denna syncning då den verkar ha tappat sina inställningar (hittar inte min mobil).
I morse kunde jag inte välja att gå i på telefon över huvudtaget (reset), efter detta kunde jag ta mot samtal inte ringa ut (reset igen). Har heller inga samtal i samtalslistan.
Är det fler som har problem med bluetooth-handsfree på sin 2150? Skall man behöva göra en reset var och varannan dag kan det ju kvitta.
Postad 27 December 2008 - 07:50
keb
-
keb
-
Amatör
-
-
96 inlägg
Samma sak i morse, gpsen hittar inte min mobil. Fram med nålen och ännu en reset och efter detta är det ok igen. Om den inte varit ansluten på x antal timmar tappar den tydligen kontakten.
Postad 29 December 2008 - 12:47
Ufoeke
-
Ufoeke
-
Rookie
-
4 inlägg
Har inskaffat en 2110 max nu och har fipplat lite för mycket verkar de som, har i princip råkat radera några NFS filer i /MAP mappen, finns de någon snäll själ som skulle kunna göra en rar fil med alla .NFS filer och skicka till mig eller lägga upp en rapidshare.
Bara lägga ett pm eller adda [email protected] tack i förhand
// Eric
Postad 31 December 2008 - 14:47
aderpale
-
aderpale
-
Wannabe
-
-
24 inlägg
Är det nån som kan upplysa om det är samma fäste (mot enheten) till 2100 som 2110max?
Postad 01 January 2009 - 00:44
bjurel
-
bjurel
-
Rookie
-
3 inlägg
Tyvärr har inte 2110 och 2110 max samma fäste. Max är c:a 4 mm tjockare än 2110 och får därför inte rum i 2110-fästet. Jag fick igår hem ett Brodit-fäste för 2110 med kulled. Jag fixade dock problemet genom att ta färstesdelen från det fönsterfäste som levererades med 2110 max och såga bort de två utstående flänsarna från detta samt borra ett par skruvhål och skruva fast fästet i Brodits kulledsfäste som jag i sin tur fäste på en Brodit-Pro-Clip (som är specifik för varje bilmodell) i instrumentbrädans luftgaller. Det blev hur bra som helst.
Postad 01 January 2009 - 14:21
aderpale
-
aderpale
-
Wannabe
-
-
24 inlägg
Tyvärr har inte 2110 och 2110 max samma fäste. Max är c:a 4 mm tjockare än 2110 och får därför inte rum i 2110-fästet. Jag fick igår hem ett Brodit-fäste för 2110 med kulled. Jag fixade dock problemet genom att ta färstesdelen från det fönsterfäste som levererades med 2110 max och såga bort de två utstående flänsarna från detta samt borra ett par skruvhål och skruva fast fästet i Brodits kulledsfäste som jag i sin tur fäste på en Brodit-Pro-Clip (som är specifik för varje bilmodell) i instrumentbrädans luftgaller. Det blev hur bra som helst.
Tack för svaret! Får jaga vidare...
Postad 03 January 2009 - 21:01
Macsailor
-
Macsailor
-
Användare
-
-
160 inlägg
Laddade idag ner en kopia av Navigon Fresh för att försöka att installera den i min mac med hjälp av CodeWeavers CrossOver. När jag packade upp den zippade filen från Navigon så reagerade mitt antivirusprogram ClamXav direkt och meddelade att det fanns en trojan i filen. Trojanen heter tydligen Trojan.Agent-65355. Stämmer detta, så är det inte bra. Jag har redan skickat ett mail till Navigons kundtjänst och bett dem dubbelkolla filen som man kan ladda ner via deras hemsida.
Postad 03 January 2009 - 21:59
järker
-
järker
-
Lärjunge
-
-
325 inlägg
Jag hittade när jag googlade på den nämnda virusvarningen denna tråd: http://www.eve-searc...m/thread/955035
Postad 03 January 2009 - 22:59
shapic
-
shapic
-
Beroende
-
-
1446 inlägg
Laddade idag ner en kopia av Navigon Fresh för att försöka att installera den i min mac med hjälp av CodeWeavers CrossOver. När jag packade upp den zippade filen från Navigon så reagerade mitt antivirusprogram ClamXav direkt och meddelade att det fanns en trojan i filen. Trojanen heter tydligen Trojan.Agent-65355.
Stämmer detta, så är det inte bra. Jag har redan skickat ett mail till Navigons kundtjänst och bett dem dubbelkolla filen som man kan ladda ner via deras hemsida.
Skumt. Hoppas det är fel! Däremot kan jag redan nu bekräfta att det ej fungerar med CrossOver. Jag kör Parallels Desktop nu istället (fungerar förvånansvärt bra!).
Postad 04 January 2009 - 10:36
Macsailor
-
Macsailor
-
Användare
-
-
160 inlägg
Däremot kan jag redan nu bekräfta att det ej fungerar med CrossOver. Jag kör Parallels Desktop nu istället (fungerar förvånansvärt bra!).
Jag kör med macversionen av VirtualBox och det fungerar bra. Har dock haft en del kontakter med CodeWeaver (de som tillverkar CrossOver) och de har lovat att se vad de kan göra för att få det att fungera eller åtminstone se varför det inte fungerar tillsammans. Det bästa hade varit att Navigon fick »tummen ur» och släppte en macversion av Navigon Fresh (och då utan virus).  Jag hittade när jag googlade på den nämnda virusvarningen denna tråd:
http://www.eve-searc...m/thread/955035
Intressant. Enligt tråden på det ovan nämndas forumet verkar Clam vara lite väl petig när det gäller virus, men kanske hellre det än tvärtom?
Postad 23 January 2009 - 09:10
kemor
-
kemor
-
Rookie
-
2 inlägg
Hej!Behöver hjälp med att lada ner europa karta till Q3/2008 .Så fort trycker jag i navigon fresh på fortsätt i download kommer medelade att det finns inte tillräckligt utrymme på mineskortet,hur ska man göra?måste jag formatera mineskortet?
Tack för svar
Postad 23 January 2009 - 17:02
Kuenring
-
Kuenring
-
Lärjunge
-
-
418 inlägg
Hej!Behöver hjälp med att lada ner europa karta till Q3/2008 .Så fort trycker jag i navigon fresh på fortsätt i download kommer medelade att det finns inte tillräckligt utrymme på mineskortet,hur ska man göra?måste jag formatera mineskortet? Tack för svar
Hej, Först och främst rekommenderar jag att läsa igenom 2110max- och även 8110 tråden i det här forumet, annars blir det bara kopior på tidigare inlägg osv. Vad du än gör, så formatera inte kortet om du inte har en originalkopia med tillhörande "Updateme.exe" filen Vill du inte leka med filerna mm så köp helst ett 4 Gb SDHC kort och kopiera över hela innehållet av ditt (fungerande) kort. Om du vill slippa köpa ett nytt kort, så försök följande: Jag utgår ifrån att du inte har en riktig backup av originalkortet??!! Ta en säkerhetskopia av ditt kort. Gå till map-foldern och radera några större .map-filer (INTE andra) Kanske har du några egna bilder på kortet. Tag bort dem Se till att du har 4- 5 Gb ledigt utrymme på din PC-partition där TEMP-filen ligger. Kolla att du har senaste FRESH-version. Det är fortfarande bäst att använda en kortläsare vid kontakt med FRESH och inte navigatorn ansluten till USB porten. Varför skall du hämta Q3?. Det är Q4 som är ute. /Franz
Redigerat av Kuenring, 23 January 2009 - 17:06.
Postad 26 January 2009 - 14:55
discomega
-
discomega
-
Forumräv
-
-
715 inlägg
Alla kanske inte följer 8110 tråden:
Det jag kan bekräfta är att en lösning för POI inmatning ligger på ritbordet och att det kommer att förverkligas under 2009. Mer än så kan jag ej kommentera.
Utan att skriva något i sten bör det vara en lösning som stödjer alla våra produkter med MN7 mjukvaran.
Mvh
NAVIGON Sverige
Citerar mig själv  . Ingen som har hört något nytt om detta? Rykten, halvsanningar eller för den skull fakta är alltid lite kul att läsa om...
Redigerat av discomega, 26 January 2009 - 14:59.
Postad 26 January 2009 - 19:58
e3henri
-
e3henri
-
Mästare
-
-
3266 inlägg
Citerar mig själv . Ingen som har hört något nytt om detta? Rykten, halvsanningar eller för den skull fakta är alltid lite kul att läsa om... 
Vad ska man med POI inmatning till när den här navigatorn inte klarar att ge en vettig rutt? Ursäkta gnället och det va in något svar på din fråga, men blev lite smittad av den hatiska stämningen i 8110 forumet samt att jag själv va ute och körde idag (en rejäl omväg så klart - tack vara 2110). Är nog mest sur på tidningen M3 som "lurade" mig att välja Navigon
Postad 07 February 2009 - 10:02
discomega
-
discomega
-
Forumräv
-
-
715 inlägg
ny verre av navigon programmet? 7.0.13 ville navigon fresh att jag skulle uppdatera till. gjorde så utan problem. vet inte vad den fixar men det kanske någon annan vet?
Postad 07 February 2009 - 22:52
odlingen
-
odlingen
-
Rookie
-
1 inlägg
Ny på forumet, så jag har inte riktigt koll på om denna fråga varit med tidigare. Hur funkar POI Warner till 2110? Är det version MN7? Hur använder man det? Är det ett program till datorn som typ Navigon Fresh eller skall det laddas direkt till 2110 max?
Jag skall åka husbil genom Europa i sommar och skulle gärna ha campingplatser som POI. Går det?
Många frågor, hoppas dom inte var alltför korkade ;-)
-Bjarne-
Postad 09 February 2009 - 20:20
e3henri
-
e3henri
-
Mästare
-
-
3266 inlägg
Ny på forumet, så jag har inte riktigt koll på om denna fråga varit med tidigare. Hur funkar POI Warner till 2110? Är det version MN7? Hur använder man det? Är det ett program till datorn som typ Navigon Fresh eller skall det laddas direkt till 2110 max? Jag skall åka husbil genom Europa i sommar och skulle gärna ha campingplatser som POI. Går det? Många frågor, hoppas dom inte var alltför korkade ;-)
-Bjarne-
POI Warner stöds inte av MN7 för tillfället.
Postad 10 February 2009 - 13:04
discomega
-
discomega
-
Forumräv
-
-
715 inlägg
POI Warner stöds inte av MN7 för tillfället.
Jodå, det gör det. http://www.navigatin...ndex.php?id=636 https://sslsites.de/...d...=173&lan=en
Redigerat av discomega, 10 February 2009 - 13:15.
Postad 11 February 2009 - 22:07
Blutor
-
Blutor
-
Rookie
-
2 inlägg
Har nu läst igenom denna tråd och sökt efter svar på mina grubblerier efter bästa förmåga, dock utan att finna vad jag söker efter.
Är i stort sett nöjd med min 2110 Max, men har som gammal insnöad Garmin användare jämfört vissa basfunktioner med de enklaste Garminmodellerna, och funderar då på bl.a följande tillkortakommanden hos Navigon:
1. Zooming
För att zooma in/ut krävs att man aktiverar en meny i högerkanten, som dels döljer en stor del av kartan, men även medför ett antal extra knapptryckningar. Hos Garmin (bl.a. Nüvi 200) finns zoomknapparna konstant synliga.
2. Display av skala
Då man själv zoomat (eller autozoomats) känns det svårt att relatera avstånden på displayen till verkligheten. Detta p.g.a avsaknad av skala på displayen. Att använda både min Garmin och Navigon parallellt på instrumentbrädan avhjälper problemet, men medför att jag hånas för att vara "prylnörd" av min kära? särbo.
Är det någon som har några åsikter / insikt rörande detta?
Kan det tänkas att funktionerna kommer att implementeras i kommande releaser av mjukvara för GPS:en?
Jag kör idag 7.0.12.
M V H / Blutor
Redigerat av Blutor, 11 February 2009 - 22:08.
Postad 11 February 2009 - 22:44
e3henri
-
e3henri
-
Mästare
-
-
3266 inlägg
Har nu läst igenom denna tråd och sökt efter svar på mina grubblerier efter bästa förmåga, dock utan att finna vad jag söker efter. Är i stort sett nöjd med min 2110 Max, men har som gammal insnöad Garmin användare jämfört vissa basfunktioner med de enklaste Garminmodellerna, och funderar då på bl.a följande tillkortakommanden hos Navigon:
1. Zooming För att zooma in/ut krävs att man aktiverar en meny i högerkanten, som dels döljer en stor del av kartan, men även medför ett antal extra knapptryckningar. Hos Garmin (bl.a. Nüvi 200) finns zoomknapparna konstant synliga.
2. Display av skala Då man själv zoomat (eller autozoomats) känns det svårt att relatera avstånden på displayen till verkligheten. Detta p.g.a avsaknad av skala på displayen. Att använda både min Garmin och Navigon parallellt på instrumentbrädan avhjälper problemet, men medför att jag hånas för att vara "prylnörd" av min kära? särbo.
Är det någon som har några åsikter / insikt rörande detta? Kan det tänkas att funktionerna kommer att implementeras i kommande releaser av mjukvara för GPS:en? Jag kör idag 7.0.12.
M V H / Blutor
Navigon har ju valt ett lite annorlunda upplägg för zoomning. När du trycker på zoom-knappen så går du ju in ett specielt zoom-läge som ser lite annorlunda ut och som egentligen bara är en tillfällig vy man inte ska navigera efter. I normalläget så zoomar den ju automatiskt beroende på situation och hastighet. Det går även att ställa in hur den automatiska zoomen ska fungera i settings. Jag tycker det funkar rätt bra, men visst skulle man vilja ha ännu större zoomomfång. När jag t.ex. knixar runt på småvägar i stan vill jag ha mycket förstoring, men på motorvägen vill man se större vägpartier. SOm det är nu så ser man för lite av kommande vägavsnitt i motorvägsfart rakt fram för att hinna reagera på POI längs vägen som dyker upp kartan. DÅ måste man ställa om kartan, men då blir det fel i stan istället. Överlag fungerar det dock helt OK. Den bästa zoom funktion jag sett finns i inbyggda GPS system där man delar upp skärmen i två delar med olika zoom. Då kan man se en översikt på ena halvan och mer detaljer på andra. Men kanske dagens GPS har för liten skärm för att det ska fungera effektivt. Men visst hade det varit käckt med en liten översiktbild i något hörn på långturen.
Redigerat av e3henri, 11 February 2009 - 22:45.
Postad 11 February 2009 - 23:29
Macsailor
-
Macsailor
-
Användare
-
-
160 inlägg
Den bästa zoom funktion jag sett finns i inbyggda GPS system där man delar upp skärmen i två delar med olika zoom. Då kan man se en översikt på ena halvan och mer detaljer på andra. Men kanske dagens GPS har för liten skärm för att det ska fungera effektivt. Men visst hade det varit käckt med en liten översiktbild i något hörn på långturen.
Det hade jag på min GPS till segelbåten. Fungerade finfint. Hade varit bra att ha även till bilen, men tyvärr så verkar det inte finnas än. Iallafall inte i min 2110 max.
Postad 12 February 2009 - 10:13
Unregisteredd34f8594
-
Unregisteredd34f8594
-
Användare
-
-
153 inlägg
Hej.
Nu har jag haft min 2110Max i en vecka. Lyckades med att stoppa in 8Gig SD kort.
Har även matat in Q4. Vad besviken jag är! Den vill att jag ska taga "grus" vägar mellan Blentarp och Sjöbo. Det kvittar om jag väljer snabbaste väg eller annat. Det är först när jag väljer Sövde som mellan punkt då det börjar stämma! Hur kan det vara möjligt? Bugg i Q4???
Postad 12 February 2009 - 10:32
Macsailor
-
Macsailor
-
Användare
-
-
160 inlägg
Hej.
Nu har jag haft min 2110Max i en vecka. Lyckades med att stoppa in 8Gig SD kort. Har även matat in Q4. Vad besviken jag är! Den vill att jag ska taga "grus" vägar mellan Blentarp och Sjöbo. Det kvittar om jag väljer snabbaste väg eller annat. Det är först när jag väljer Sövde som mellan punkt då det börjar stämma! Hur kan det vara möjligt? Bugg i Q4???
Vilken väg föreslog navigatorn med Q3?
Redigerat av Macsailor, 12 February 2009 - 10:40.
Postad 12 February 2009 - 16:35
Unregisteredd34f8594
-
Unregisteredd34f8594
-
Användare
-
-
153 inlägg
Vilken väg föreslog navigatorn med Q3?
Ingen aning. Jag hade den i 1 dag då jag utförde uppdateringen. Dessutom var den med Q2. Jag undrar bara om andra har samma problem?
Postad 14 February 2009 - 15:27
Macsailor
-
Macsailor
-
Användare
-
-
160 inlägg
Ingen aning. Jag hade den i 1 dag då jag utförde uppdateringen. Dessutom var den med Q2.
Jag undrar bara om andra har samma problem?
Ibland så får jag tokiga vägval, men oftast så väljer navigatorn »rätt» vägar mellan olika destinationer. Verkar som inte alla vägar har hastigheterna inlagda och då blir det kanske navigatorn ger felaktiga vägval ibland.
Postad 14 February 2009 - 18:56
Kuenring
-
Kuenring
-
Lärjunge
-
-
418 inlägg
Hej.
Nu har jag haft min 2110Max i en vecka. Lyckades med att stoppa in 8Gig SD kort. Har även matat in Q4. Vad besviken jag är! Den vill att jag ska taga "grus" vägar mellan Blentarp och Sjöbo. Det kvittar om jag väljer snabbaste väg eller annat. Det är först när jag väljer Sövde som mellan punkt då det börjar stämma! Hur kan det vara möjligt? Bugg i Q4???
Hej, det är ingen hemlighet att navigatorn ibland föreslår konstiga resvägar. Att hamna på en grusväg är inte så lyckad när man väljer en snabb profil . Den bästa programmeringen hjälper inte när kartmaterialet innehåller många fel och vice versa. Jag har själv rapporterat en hel del kartfel, men tyvärr delar Navteq inte ofta min uppfattning och det kommer följande svar: # Our Resolution Outcome is: No Change Necessary - Database Reflects Reality Details: NAVTEQs databas har kontrollerats med avseende på geometri, vägnamn och kodning, och bedöms vara korrekt# Modellerna 2110max och 8110 baseras på MN 7.0.xx Där efterlyser man visserligen en bättre beräkning av resvägarna och det lär också komma en update. Modell 7210 som baseras på MN 7.3.xx har samma kartmaterial men tycks leverera bättre resultat när det gäller ruttberäkningen. Alltså tycks det finnas någon skillnad i programmeringen. Sedan får man inte glömma att många som köper en ny navigator väljer som första testrutt en väl "inkörd" resväg som naturligtvis sällan visar sig på skärmen. Man måste nog först bli vän med de olika inställningarna för resvägsprofilerna. Din resa från Blentarp till Sjöbo fungerar utmärkt med "Normalt fordon" och "Bästa resväg". Då kommer du automatiskt förbi Sövde. Rutten blir ca. 13 km beroende på var man startar ifrån. Vilken programversion har du, 7.0.12 eller 7.0.13? /Franz
Redigerat av Kuenring, 14 February 2009 - 18:57.
Postad 14 February 2009 - 21:08
Macsailor
-
Macsailor
-
Användare
-
-
160 inlägg
# Our Resolution Outcome is: No Change Necessary - Database Reflects Reality Details: NAVTEQs databas har kontrollerats med avseende på geometri, vägnamn och kodning, och bedöms vara korrekt#
Jag fick samma svar av Navteq när jag felanmälde eller påpekade att de missat att sätta ut en rondell i Asarum. Enligt deras databas ska det inte vara en rondell. Om kartan och verkligheten inte stämmer överens så borde det vara verkligheten som man bör gå efter, men Navteq verkar hellre gå efter kartan än verkligheten i vissa fall.
Postad 15 February 2009 - 14:22
joa_bj
-
joa_bj
-
Rookie
-
5 inlägg
Har några frågor. Det var en sån attans lång tråd och jag hittar säkert alla svaren där, men det kanske finns någon vänlig själ......
Kan man lägga in engna POI?
Finns fartkameror med?
Kan man lägga in "via-punkter"?
Finns nya E4:an norrut från Uppsala med?
Vad skiljer denna mot 2150MAX?
Om de tre översta inte finns med på 2110 MAX. Vilken modell måste jag upp på då?
Redigerat av joa_bj, 15 February 2009 - 14:24.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Hemma
-
→
Mobiltelefoni & GPS
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|