Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Auzen X-Fi HomeTheater 7.1 vs Asus Xonar HDAV1.3

802 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 22 July 2009 - 07:51

Unregistered9e0a434e
  • Unregistered9e0a434e
  • Användare

• 158 inlägg
  • 0
:) Nu har jag testat ASUS Slim kort sedan igår. Fungerar klockrent, hyfsat lyft med de
nya trevliga ljudformaten. Enda problemet är, att jag inte får ljud om jag inte
har projektorn på, lustigt.
Jag har kopplat HDMI mellan ljud och grafikkort, sedan HDMI mellan ljudkort och min
PIoneer LX71 receiver, sedan från den till projektorn med HDMI såklart.
Jag har också en skärm som jag kopplat från grafikkortet med vanlig VGA kabel.
Så, när jag använder datorskärmen så får jag inget ljud, utan jag måste byta skärm
i Nvidia kontrollpanelen till receivern.

Kan det finnas en smidig lösning eller måste jag koppla in den optiska ljudkabeln igen?
Mellan receivern och det inbyggda ljudet i moderkortet alltså.

Postad 22 July 2009 - 11:23

ekon
  • ekon
  • Guru

• 5779 inlägg
  • 0
Det var ju väldigt konstigt. Kan du alltså inte skicka ljud via HDMI utan att skicka bild? Då kanske detta kort gå bort då då jag tänkte att helt byta ut mitt ljudkort mot detta.

Postad 22 July 2009 - 11:55

Unregisteredf30cbf8b
  • Unregisteredf30cbf8b
  • Wannabe

• 16 inlägg
  • 0
Ni som har det nya slim-kortet, följer det med en fullversion av TMT3 till det? Är det isåfall uppgraderingsbart hos Arcsoft, så man kan installera de nyaste patcharna? Överväger att köpa TMT och/eller slim men om man får TMT "på köpet" till Xonar blir det ju ett klart lättare val iom bitstream :)

Postad 22 July 2009 - 12:08

ekon
  • ekon
  • Guru

• 5779 inlägg
  • 0
Eftersom att Slim kortet är helt värdelöst utan TMT så måste det ju följa med en licens?!

Postad 22 July 2009 - 13:09

Unregistered33aea5f7
  • Unregistered33aea5f7
  • Veteran

• 1610 inlägg
  • 0
Version 2 av TMT medföljer i en speciell Asus-version. Den kan uppgraderas till
version 3 hos Arcsoft.

Redigerat av Unregistered33aea5f7, 22 July 2009 - 13:15.

Postad 22 July 2009 - 13:14

ekon
  • ekon
  • Guru

• 5779 inlägg
  • 0

Version 2 av TMT medföljer i en speciell Asus-version.

Och man kan inte uppgradera? Måste man ha ASUS versionen för att få bitstream fortfarande?

Postad 22 July 2009 - 13:20

Unregistered9e0a434e
  • Unregistered9e0a434e
  • Användare

• 158 inlägg
  • 0

Det var ju väldigt konstigt. Kan du alltså inte skicka ljud via HDMI utan att skicka bild? Då kanske detta kort gå bort då då jag tänkte att helt byta ut mitt ljudkort mot detta.

Som jag fattat det i den här tråden så... men jag har inte testat att dra dem för sig.
Men, jag löste det genom att använda den medföljande adaptern så att jag kunde dra
en optisk från ljudkortet till förstärkaren, då är det ju bara att ändra input på den.

Ni som har det nya slim-kortet, följer det med en fullversion av TMT3 till det? Är det isåfall uppgraderingsbart hos Arcsoft, så man kan installera de nyaste patcharna? Överväger att köpa TMT och/eller slim men om man får TMT "på köpet" till Xonar blir det ju ett klart lättare val iom bitstream

Som "politby" sa, det följer med en speciell version. Antar att man bör ha deras version,
vet inte om det går att uppgradera. Men jag ser ingen anledning till det än alla fall.

Postad 22 July 2009 - 14:07

JetJaguarr
  • JetJaguarr
  • Forumräv

• 839 inlägg
  • 0
Att ljudet inte fungerar om du inte har projektorn på.
Jag har samma problem med HDMI från moderkortet till min onkyo förstärkare.
Men, det är inte sa jämt, utan verkar vara någon sorts bugg i windows(antar jag) vilket gör
att det inte kommer något ljud ibland, utan man måste stänga av receiverna och TVn, ibland även datorn.
Ibland måste man dessutom stänga av och sätta på receiver och tv i en viss ordning.
Så jag (gissar) att det inte är ljudkortets fel utan något i drivrutinerna och/eller något vaj i windows.

Postad 22 July 2009 - 14:20

Unregisteredf30cbf8b
  • Unregisteredf30cbf8b
  • Wannabe

• 16 inlägg
  • 0

Version 2 av TMT medföljer i en speciell Asus-version. Den kan uppgraderas till
version 3 hos Arcsoft.

Kanon, precis vad jag ville veta. :) Det kan vara bra att ha möjligheten att kunna installera nyare versioner, då det verkar vara lite lotto vilka filmer som fungerar i vilka versioner av TMT (enligt vad jag läst).

Men, det är inte sa jämt, utan verkar vara någon sorts bugg i windows(antar jag) vilket gör
att det inte kommer något ljud ibland, utan man måste stänga av receiverna och TVn, ibland även datorn.
Ibland måste man dessutom stänga av och sätta på receiver och tv i en viss ordning.
Så jag (gissar) att det inte är ljudkortets fel utan något i drivrutinerna och/eller något vaj i windows.

Precis samma problem har jag på min HTPC. Sitter med en Onkyo TX NR 905 och ett Asus P5Q-EM HDMI kort via HDMI och jag får trixa med att byta source på recivern fram och tillbaka för att få ljud när inte projjen är påslagen.

Postad 22 July 2009 - 15:39

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

• 7392 inlägg
  • 0

Låter som ett hdcp-problem om skärmen stängs av så får inte grafikkortet nån indikation om hdcp och slutar då sända signal via hdmi.

Postad 22 July 2009 - 17:11

Unregistered1017
  • Unregistered1017
  • Forumräv

• 664 inlägg
  • 0

Kanon, precis vad jag ville veta. :) Det kan vara bra att ha möjligheten att kunna installera nyare versioner, då det verkar vara lite lotto vilka filmer som fungerar i vilka versioner av TMT (enligt vad jag läst).

Precis samma problem har jag på min HTPC. Sitter med en Onkyo TX NR 905 och ett Asus P5Q-EM HDMI kort via HDMI och jag får trixa med att byta source på recivern fram och tillbaka för att få ljud när inte projjen är påslagen.

du slår väl om på onkyon till HDMI Monitor out till läge "NO" ? Annars ballar ljudet ur helt rätt fort bara pga det :P Kopplar man t.ex en PS3a till en onkyo via HDMI och matar ut bild på en vanlig tjockTV men ljudet vidare via HDMI så kommer ljudet att hacka och härja en hel del om man inte gör ändringen ovan, låter som samma princip.

Redigerat av Unregistered1017, 22 July 2009 - 17:13.

Postad 22 July 2009 - 20:27

Unregistered33aea5f7
  • Unregistered33aea5f7
  • Veteran

• 1610 inlägg
  • 0

Och man kan inte uppgradera? Måste man ha ASUS versionen för att få bitstream fortfarande?

Jag får förtydliga lite: Innan TMT3 kom gjorde Arcsoft en speciell "Asus-version" av TMT2. Den innehåller speciell kod som "aktiverar" bitströmningen av HD-ljudspåren när man har HDAV-korten. Den versionen levereras fortfarande med när man köper ett Xonar HDAV.

Med TMT3 behövs ingen sådan specialversion längre, har man ett HDAV-kort installerat skickar den ut bitströmmarna. Den versionen följer inte med HDAV-korten, åtminstone inte än. Men om man har "Asus-versionen" av TMT2 kan man köpa en vanlig TMT2-till-TMT3-uppgradering på arcsoft.com, den fungerar med alla TMT2-versioner.

Jag hade själv "vanliga" TMT2 sedan tidigare och uppgraderade till TMT3 när den kom ut. När jag sedan installerade HDAV Slim fungerade de direkt tillsammans utan att jag behövde ominstallera eller liknande.

Redigerat av Unregistered33aea5f7, 22 July 2009 - 20:27.

Postad 22 July 2009 - 20:36

Unregistered33aea5f7
  • Unregistered33aea5f7
  • Veteran

• 1610 inlägg
  • 0

Nej det går INTE att skicka ljud via HDMI utan att det finns en videosignal. Ljudinformationen är nämligen "inflätad" med hjälp av speciella datablock (data islands) i signalen.

Postad 23 July 2009 - 11:47

JetJaguarr
  • JetJaguarr
  • Forumräv

• 839 inlägg
  • 0

Låter som ett hdcp-problem om skärmen stängs av så får inte grafikkortet nån indikation om hdcp och slutar då sända signal via hdmi.

Det verkar som att windows inte hanterar hdcp som de ska, för jag måste inte ha TV påslagen när jag bar spelar musik. Ibland måste jag dock starta TVn för att få ljud, men inte alltid. När ljudet väl börjat ungera behöver jag inte ha TVn igång alls. Eftersom att förstärkaren har HDCP ska signalen inte behöva skickas vidare därifrån för att ge ljud.

Redigerat av JetJaguarr, 23 July 2009 - 11:49.

Postad 23 July 2009 - 23:14

merry
  • merry
  • Forumräv

• 685 inlägg
  • 0

??

Är det ingen som kan kolla rumskorri?

Redigerat av merry, 23 July 2009 - 23:15.

Postad 24 July 2009 - 03:12

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

• 7392 inlägg
  • 0

Det verkar som att windows inte hanterar hdcp som de ska, för jag måste inte ha TV påslagen när jag bar spelar musik. Ibland måste jag dock starta TVn för att få ljud, men inte alltid. När ljudet väl börjat ungera behöver jag inte ha TVn igång alls. Eftersom att förstärkaren har HDCP ska signalen inte behöva skickas vidare därifrån för att ge ljud.

Förstärkaren i sig ger inte nån hdcp signal, den skickar bara vidare hdcp-signalen från bildvisaren, därför uppfattas ibland en reciver som en icke godkänd hdmirepeater bla av powerdvd. Däremot skulle det kunna vara en lösning på många problem om förstärkaren gav en egen hdcpsignal bla skulle man då kunna använda 2 hdmiutgångar och därmed dubbla bildvisare.

Postad 24 July 2009 - 07:27

Unregistered33aea5f7
  • Unregistered33aea5f7
  • Veteran

• 1610 inlägg
  • 0

Är det ingen som kan kolla rumskorri?

Ingen rumskorr hos mig i alla fall. Enda gången jag haft tillgång till Vistas rumskorr var när jag körde analogt.

Vid digital anslutning (t ex hdmi) villa man ju normalt undvika all signalbehandling i Windows.

Postad 24 July 2009 - 12:54

ekon
  • ekon
  • Guru

• 5779 inlägg
  • 0

Nej det går INTE att skicka ljud via HDMI utan att det finns en videosignal. Ljudinformationen är nämligen "inflätad" med hjälp av speciella datablock (data islands) i signalen.

Det är ju helt värdelöst. Kan man inte skicka DD/DTS eller 2.0 LPCM signal via HDMI utan bild?

Postad 24 July 2009 - 13:05

smatter
  • smatter
  • Användare

• 105 inlägg
  • 0
Jag hade hoppats att man kunde koppla ljudkortet utan bild till förstärkaren via HDMI och sen ha sitt grafikort med inbyggt ljudkort kopplat till tv/projjen via HDMI, så att man inne i från windows kunde switcha vart man ville ha ut ljudet någonstans. Tycker som ekon, helt värdelöst!

Postad 24 July 2009 - 16:42

Unregistered33aea5f7
  • Unregistered33aea5f7
  • Veteran

• 1610 inlägg
  • 0

Jag hade hoppats att man kunde koppla ljudkortet utan bild till förstärkaren via HDMI och sen ha sitt grafikort med inbyggt ljudkort kopplat till tv/projjen via HDMI, så att man inne i från windows kunde switcha vart man ville ha ut ljudet någonstans. Tycker som ekon, helt värdelöst!

Varför vill du göra så - varför har du skaffat HDAV-kortet om du ändå vill använda ljudet från ditt grafikkort? Jag kan förstå frågan om du hade ett avancerat analogt ljudkort som du ville använda för t ex musik, men varför vill du växla mellan 2 HDMI-utgångar?
Varför inte bara använda förstärkaren som bildväxel och köra konsekvent med Asus-kortets HDMI?

Om du har en extra digital videoutgång (hdmi eller dvi) kan du ju lura HDAV-kortet genom att koppla den till HDMI-ingången. Då har du ju en videosignal (som du iofs inte vill utnyttja) som HDAV-kortet kan baka in sin ljudsignal i.

Hur som helst är HDMI-specifikationen designad på det sättet att det krävs en primär videosignal för att kunna transportera ljud. Och en fullständigt skyddad signalväg (PAP) vilket krävs för bitstreaming av HD-ljudspåren kräver att ljud och bild följer samma signalväg till renderaren. Skyll inte på ASUS och de andra tillverkarna, skyll på alla piratkopierare som dragit denna DRM-smörja över oss.

Postad 24 July 2009 - 18:43

smatter
  • smatter
  • Användare

• 105 inlägg
  • 0
Anledningen till att dra ljudet till förstärkaren och sedan använda grafikkortets interna ljudkort till TV:n var att man slipper slå på stärkaren om man bara vill titta på TV/surfa. MEn som du säger så har man 2 bildutgångar kan man ju faktiskt lura HDAV.

Postad 25 July 2009 - 08:01

Dreadlock
  • Dreadlock
  • HEMI Powered

• 14172 inlägg
  • 0
Smart! De flesta kort har ju faktiskt dubbla utgångar idag så... varför inte.

Postad 28 July 2009 - 19:37

majstang
  • majstang
  • Lärjunge

• 254 inlägg
  • 0

Anledningen till att dra ljudet till förstärkaren och sedan använda grafikkortets interna ljudkort till TV:n var att man slipper slå på stärkaren om man bara vill titta på TV/surfa. MEn som du säger så har man 2 bildutgångar kan man ju faktiskt lura HDAV.

Smart! De flesta kort har ju faktiskt dubbla utgångar idag så... varför inte.

Tjena killar!

Sitter och funderar på hur detta skulle gå till på mitt ATI Radeon 3870 med dubbla DVI utgångar. För att få ut ljud via HDMI porten måste jag ha en speciell adpter från ATI. Trots att jag har dubbla adaptrar kan jag fortfarande bara få ut HDMI ljud på en av portarna och inte båda samtidigt. Vilken av portarna jag vill ha HDMI ljud på styr jag via vilken av mina skärmar som är main och vilken som är secondary i Catalyst. Main har HDMI ljud och skulle jag vilja få ut ljud via secondaryporten måste jag mappa om secondary till main och slutligen starta om HTPC:n för att det ska funka. Smatter, menar du att ATI kortet skickar ljudet till TV:n även fast porten som går till Xonar kortet är main? Eller måste man skifta i Catalyst och starta om datorn för att det ska funka? Hoppas du förstår hur jag menar. Det här med att det inte går att få fram HDMI ljud på båda portarna samtidigt är bedrövligt och jag har retat mig på den skiten länge. Om switchningen av HDMI ljud mellan TV:n och Xonarkortet/Förstärkaren kräver fipplande i Catalyst och sedan dessutom en reboot, minskar ens lust att använda en sån lösning, menar jag. Vet inte om det kommit nya grafikkort med riktiga HDMI portar som klarar att mata ut HDMI ljud på båda portarna samtidigt ännu, länge sen jag gjorde research.

Mvh
majstang

Redigerat av majstang, 29 July 2009 - 08:47.

Postad 28 July 2009 - 21:05

Dreadlock
  • Dreadlock
  • HEMI Powered

• 14172 inlägg
  • 0
Varför skicka ljudet via ATI-kortet när du byglar ihop det med ditt xonar?

Postad 28 July 2009 - 21:58

majstang
  • majstang
  • Lärjunge

• 254 inlägg
  • 0

Varför skicka ljudet via ATI-kortet när du byglar ihop det med ditt xonar?

Que??
Vi pratar väl om smatters ide om att använda grafikkortets interna ljudkort till TV:n var att man slipper slå på stärkaren om man bara vill titta på TV/surfa, vilket du själv tyckte var en strålande ide...varför denna kovändning?

Postad 29 July 2009 - 07:51

smatter
  • smatter
  • Användare

• 105 inlägg
  • 0
Idén gick ut på att den utgång som du bara skickar ut bild på kopplar du in på ditt Xonar ljudkort. Sen den med ljud på kopplar du direkt till tv:n. Då antar jag att man inne från windows kan välja om du vill skicka ut ljudet via det interna ljudkortet på grafikkortet eller om du vill använda Xonar. Vad jag vet så kan inget ATI kort skicka ut ljud på båda utgångar samtidigt utan endast bild vilket var det jag letade efter. Anledningen till att skicka ut endast bild till Xonar ljudkortet var ju att man måste tydligen bundla ljud och bild däri för att få ut de nya högupplösta ljudformaten TrueHD och DTS MasterHD, man kunde inte endast skicka ljudet via Xonar till förstärkaren. Men om du sen inte skulle vilja slå påå förstärkaren så väljer man i Windows att skicka ut ljudet på den grafikkortsutgång som är kopplad till TV:n direkt.

\ Smatter

Postad 29 July 2009 - 08:16

Dreadlock
  • Dreadlock
  • HEMI Powered

• 14172 inlägg
  • 0
Ah, nu är jag med - nu läste jag lite nogrannare och hajade vad vi pratade om - jag trodde det var snack om något helt annat och kopplade inte till vår tidigare diskussion om ati till tv :(

Postad 29 July 2009 - 10:11

majstang
  • majstang
  • Lärjunge

• 254 inlägg
  • 0

Idén gick ut på att den utgång som du bara skickar ut bild på kopplar du in på ditt Xonar ljudkort. Sen den med ljud på kopplar du direkt till tv:n. Då antar jag att man inne från windows kan välja om du vill skicka ut ljudet via det interna ljudkortet på grafikkortet eller om du vill använda Xonar. Vad jag vet så kan inget ATI kort skicka ut ljud på båda utgångar samtidigt utan endast bild vilket var det jag letade efter. Anledningen till att skicka ut endast bild till Xonar ljudkortet var ju att man måste tydligen bundla ljud och bild däri för att få ut de nya högupplösta ljudformaten TrueHD och DTS MasterHD, man kunde inte endast skicka ljudet via Xonar till förstärkaren. Men om du sen inte skulle vilja slå påå förstärkaren så väljer man i Windows att skicka ut ljudet på den grafikkortsutgång som är kopplad till TV:n direkt.

\ Smatter

Ok, då är jag med! Det är i Catalyst du switchar HDMI ljudet mellan TV och Xonar då i sådant fall. Tyvärr för att få det att fungera krävs det en reboot av HTPC:n efter varje gång du switchat HDMI ljudet mellan portarna. RIKTIGT omständigt och ypperligt krångligt. Måtte ATI ruttna i ****t :) Sen måste det bytas audiorenderer i windows också på det..URK! Fint att jag då har en receiver med dubbla HDMI utgångar, så jag får lösa det på det sättet istället.
Tack för all input :(

Mvh
majstang

Redigerat av majstang, 29 July 2009 - 10:16.

Postad 29 July 2009 - 20:26

Zorak
  • Zorak
  • Wannabe

• 19 inlägg
  • 0
om jag kör med Primära bilden via HDMI utgången på HDVA till revicern kan jag då inte använda mig av secundära bilden från Grafikortet och kompletera med coaxialen till Dator högtalarna eller tv:en eller är Coaxialen död medans man kör ljud via HDMI?? vet dock inte om dator högtalarna/tven klarar av att ta imot coaxialens signaler men det måste ju finnas adapter från coaxial ner till stereo 3.5 eller 2 RCA eller?

Postad 29 July 2009 - 21:25

smatter
  • smatter
  • Användare

• 105 inlägg
  • 0
Jo jag antar det men man måste switcha i Windows för att det ska funka. Jag har nu ett moderkort med inbyggd ljudkort samt grafikkort. Jag har kopplat SPDIF till min förstärkare och HDMI till tv. Om jag vill ha ut ljudet på förstärkaren så måste jag högerklicka på högtalaren nere till vänster i Windows välja Properties och sedan sätta SPDIF som default ut för att ljudet ska gå ut den vägen. Men då får jag inget ljud via HDMI till tv:n. Så jag kan bara ha antigen eller inte båda samtidigt. Så jag antar att koaxialen är död om du får ut ljud via HDMI så du måste switcha i Windows för att få det att komma den vägen, men jag vet inte, jag vet bara hur det fungerar hos mig.

Postad 30 July 2009 - 06:48

majstang
  • majstang
  • Lärjunge

• 254 inlägg
  • 0

om jag kör med Primära bilden via HDMI utgången på HDVA till revicern kan jag då inte använda mig av secundära bilden från Grafikortet och kompletera med coaxialen till Dator högtalarna eller tv:en eller är Coaxialen död medans man kör ljud via HDMI?? vet dock inte om dator högtalarna/tven klarar av att ta imot coaxialens signaler men det måste ju finnas adapter från coaxial ner till stereo 3.5 eller 2 RCA eller?

Ja, det funkar att göra så. Det är precis så jag gör idag. Matar ut HDMI-ljud och bild via huvudporten på mitt grafikkort till TV:n i sovrummet. Matar ut HDMI-bild via sekundärporten på grafikkortet till TV:n i vardagsrummet och tar sedan ljudet från moderkortets ljudkort via Toslink till en uppsättning Logitech PC-högtalare. Snart är det dax för Auzentech kortet och då blir det ändring på det när min stärkare kommer med in i bilden.

Edit:
Aha, det verkar som om du menade coaxialen på Xonarkortet...läste inte så noga. Då vet jag inget om detta :)

Redigerat av majstang, 30 July 2009 - 09:00.

Postad 30 July 2009 - 19:46

Zorak
  • Zorak
  • Wannabe

• 19 inlägg
  • 0

Ja, det funkar att göra så. Det är precis så jag gör idag. Matar ut HDMI-ljud och bild via huvudporten på mitt grafikkort till TV:n i sovrummet. Matar ut HDMI-bild via sekundärporten på grafikkortet till TV:n i vardagsrummet och tar sedan ljudet från moderkortets ljudkort via Toslink till en uppsättning Logitech PC-högtalare. Snart är det dax för Auzentech kortet och då blir det ändring på det när min stärkare kommer med in i bilden.

Edit:
Aha, det verkar som om du menade coaxialen på Xonarkortet...läste inte så noga. Då vet jag inget om detta :)

okej men du menar alltså att toslinken "Optiska" på moder kortet fortfarande fungerar fasten att Xonar är inkopplat? eller? känns som att Xonar kortet borde bli det primära ljudkortet och där för kan man inte köra med 2 ljud kort installerade samtidigt?? eller?? men efter som att xonar har 1 hdmi och 1 coaxial så tycker jag ialla fall det det borde funka med båda utgångarna samtidigt.

för varför har dom annars satt dit en coaxial utgång för?? inte fan köper jag ett ljud kort för 1600kr bara för att köra coaxial. för coaxialen stödjer ju endå inte HD ljud... så det skulle "enligt mig" betyda att när xonar är igång så kan man få ut alla ljud format från HDMI utgången och sedan bara DTS DD och stereo från Coaxialen utan att man ska behöva Switcha i något ###### program. om inte detta funkar så beror det nog bara på mjukvaran och borde nog kunna gå att lösa genom lite Mail kontakt med ASUS Support i ett önske mål om att häva detta problem genom att tillåta xonar kortet att mata ut ljud ur båda utgångarna samtidigt.

Postad 31 July 2009 - 07:04

majstang
  • majstang
  • Lärjunge

• 254 inlägg
  • 0

okej men du menar alltså att toslinken "Optiska" på moder kortet fortfarande fungerar fasten att Xonar är inkopplat? eller? känns som att Xonar kortet borde bli det primära ljudkortet och där för kan man inte köra med 2 ljud kort installerade samtidigt?? eller?? men efter som att xonar har 1 hdmi och 1 coaxial så tycker jag ialla fall det det borde funka med båda utgångarna samtidigt.

för varför har dom annars satt dit en coaxial utgång för?? inte fan köper jag ett ljud kort för 1600kr bara för att köra coaxial. för coaxialen stödjer ju endå inte HD ljud... så det skulle "enligt mig" betyda att när xonar är igång så kan man få ut alla ljud format från HDMI utgången och sedan bara DTS DD och stereo från Coaxialen utan att man ska behöva Switcha i något ###### program. om inte detta funkar så beror det nog bara på mjukvaran och borde nog kunna gå att lösa genom lite Mail kontakt med ASUS Support i ett önske mål om att häva detta problem genom att tillåta xonar kortet att mata ut ljud ur båda utgångarna samtidigt.

Kan bara säga hur det fungerar för mig idag (utan Xonarkortet) och det är att jag har möjlighet att kolla på två olika TV-kanaler samtidigt på två olika TV apprater och med fungerade ljud på båda TV appraterna (fast inte via HDMI-ljud på den ena av apparaterna då). Tur att detta fungerar för annars skulle det förmodligen bli ett jäkla liv här hemma :blink: Det fungerar så att windows inte gör någon skillnad på om du har flera ljudkort (särskiljer primär och sekundärkort eller så) utan det handlar bara om att ställa in rätt audiorenderer för applikationen du vill använda, så fungerar ljudet samtidigt på båda ljudkorten. I mitt fall Realteks HD audiorenderer för ena TV:n och ATI HDMI på den andra i min TV-applikation DVBViewer, som jag då kör i dubbel uppsättning.

Vad gäller Xonar har jag ingen aning om det går att få ut ljud på både HDMI och Coax samtidigt...förmodligen är det en helt annan femma eftersom de båda utgångarna kanske delar samma kretsar och då borde det bli svårare att få ut ljudet samtidigt...men det kanske faktiska ägare av Xonarkorten kan svara på...var de nu tagit vägen ;)

Redigerat av majstang, 31 July 2009 - 07:08.

Postad 31 July 2009 - 08:07

Unregistered33aea5f7
  • Unregistered33aea5f7
  • Veteran

• 1610 inlägg
  • 0

Vad gäller Xonar har jag ingen aning om det går att få ut ljud på både HDMI och Coax samtidigt...förmodligen är det en helt annan femma eftersom de båda utgångarna kanske delar samma kretsar och då borde det bli svårare att få ut ljudet samtidigt...men det kanske faktiska ägare av Xonarkorten kan svara på...var de nu tagit vägen :blink:

När det gäller Slim-kortet iaf är det antingen hdmi elle s/pdif som gäller. Man måste välja i HDAV Center.

Jag skulle gärna höra från Asus om hur de har tänkt när de bestämde hur HDAV-korten presenterar sig för Windows - "högtalare" och s/pdif i stället för en hdmi-enhet.

Postad 31 July 2009 - 09:07

majstang
  • majstang
  • Lärjunge

• 254 inlägg
  • 0

När det gäller Slim-kortet iaf är det antingen hdmi elle s/pdif som gäller. Man måste välja i HDAV Center.

Ok, men när du gjort denna switchning i HDAV-center krävs det en omstart då av HTPC:n för att få ut ljudet på vald utgång? Om inte så är det lovande, eftersom man då borde kunna använda hotkeys för att göra switchningen smidigare och/eller automatisera förloppet till 100% med t.ex ett autohotkey script.

Redigerat av majstang, 31 July 2009 - 09:08.

Postad 31 July 2009 - 18:16

Zorak
  • Zorak
  • Wannabe

• 19 inlägg
  • 0

Kan bara säga hur det fungerar för mig idag (utan Xonarkortet) och det är att jag har möjlighet att kolla på två olika TV-kanaler samtidigt på två olika TV apprater och med fungerade ljud på båda TV appraterna (fast inte via HDMI-ljud på den ena av apparaterna då). Tur att detta fungerar för annars skulle det förmodligen bli ett jäkla liv här hemma :blink: Det fungerar så att windows inte gör någon skillnad på om du har flera ljudkort (särskiljer primär och sekundärkort eller så) utan det handlar bara om att ställa in rätt audiorenderer för applikationen du vill använda, så fungerar ljudet samtidigt på båda ljudkorten. I mitt fall Realteks HD audiorenderer för ena TV:n och ATI HDMI på den andra i min TV-applikation DVBViewer, som jag då kör i dubbel uppsättning.

Vad gäller Xonar har jag ingen aning om det går att få ut ljud på både HDMI och Coax samtidigt...förmodligen är det en helt annan femma eftersom de båda utgångarna kanske delar samma kretsar och då borde det bli svårare att få ut ljudet samtidigt...men det kanske faktiska ägare av Xonarkorten kan svara på...var de nu tagit vägen ;)

men kan man inte köra som du gör nu fast din HDMI går via HDAV kortet? för då kör man ju moderkortets ljud + grafikkortets secundära utgbång till Dator högtalaren/ Slö tittar tv:en. och sedan kör man primära utgbången pbå grafikkortet till Xonar HDAV och sedan till recivern och det betyder att man inte behöver switcha något. eller känner inte HDAV kortet av recivern...

Postad 31 July 2009 - 19:53

nborve
  • nborve
  • Forumräv

• 964 inlägg
  • 0
Hejsan alla.

Går det att få ut dts hd analogt från detta kort?
Min arcam avr250 har inga hdmi ingångar.

MVH nborve

Postad 31 July 2009 - 20:21

majstang
  • majstang
  • Lärjunge

• 254 inlägg
  • 0

men kan man inte köra som du gör nu fast din HDMI går via HDAV kortet? för då kör man ju moderkortets ljud + grafikkortets secundära utgbång till Dator högtalaren/ Slö tittar tv:en. och sedan kör man primära utgbången pbå grafikkortet till Xonar HDAV och sedan till recivern och det betyder att man inte behöver switcha något. eller känner inte HDAV kortet av recivern...

Du har helt rätt! Det är en lösning som skulle fungera. Problemet för mig är då att det högtalarsystem som idag är kopplat till moderkortets ljudkort ska ju kopplas till receivern. Det betyder att jag måste skaffa ytterligare högtalare bara för TV/surf...många högtalare blir det i vardagsrummet kan jag säga :lol: Tänkte då att eftersom de flesta TV apparater har coax ingång så kan jag plocka ut ljudet från Zonar och på så sätt använda TV:ns interna högtalare till Surf/slökollande på TV. På så sätt slipper jag ha hela vardagsrummet fullt med högtalare och sladd :)
Sen fixar jag ett autohotkeyscript som sköter switchning av utgångar och byter de audiorenderers i windows som behövs och kopplar scriptet till min universal fjärka. en knapptryckning och allt fixas under bråkdelen av en sekund, såvida inte switchningen i HDAV-center kräver en omstart av HTPC:n för att ljudet ska gå till rätt utgång på Zonarkortet. Eftersom ATI kräver en omstart för skiftning av HDMI-ljud mellan portarna, så misstänker jag att även Xonarkortet kräver detta för skiftning mellan s/pdif och HDMI. Om Asus inte fixar detta så går det fetbort och då står enda hoppet till Auzentech. Har någon här beställt det kortet ännu?

Postad 01 August 2009 - 07:06

Unregistered33aea5f7
  • Unregistered33aea5f7
  • Veteran

• 1610 inlägg
  • 0

Hejsan alla.

Går det att få ut dts hd analogt från detta kort?
Min arcam avr250 har inga hdmi ingångar.

MVH nborve

Ja, med Xonar HDAV Deluxe, som har analogutgångar. Det är dock DYRT.

Postad 01 August 2009 - 07:58

Dreadlock
  • Dreadlock
  • HEMI Powered

• 14172 inlägg
  • 0

Precis, smakar det så kostar det. Jag har det kortet men utan analogdelen - kostar ungefär likadant - och köper du det så se till att få ett rev9 kort.

Postad 01 August 2009 - 10:02

majstang
  • majstang
  • Lärjunge

• 254 inlägg
  • 0
Hmm...svårt att få ett svar på frågan...förmodligen är det ingen som använder coaxporten på Xonarkortet, men förhoppningsvis kan någon ägare hooka upp en TV på coax och svara på frågan om man behöver reboota HTPC:n för att få ut ljudet på coax porten efter att ha växlat från HDMI-porten i HDAV-center? Eller är det bara trycka på verkställ efter switchningen och ljudet växlar port med en gång och utan omstart?

Postad 01 August 2009 - 11:26

Unregistered33aea5f7
  • Unregistered33aea5f7
  • Veteran

• 1610 inlägg
  • 0

Hmm...svårt att få ett svar på frågan...förmodligen är det ingen som använder coaxporten på Xonarkortet, men förhoppningsvis kan någon ägare hooka upp en TV på coax och svara på frågan om man behöver reboota HTPC:n för att få ut ljudet på coax porten efter att ha växlat från HDMI-porten i HDAV-center? Eller är det bara trycka på verkställ efter switchningen och ljudet växlar port med en gång och utan omstart?

Jag kan nästan garantera att du inte behöver boota om; drivrutinen var inställd på s/pdif efter min installation och jag ställde om till hdmi utan att boota om och det funkade fint.

Postad 02 August 2009 - 04:57

Taurus61
  • Taurus61
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0
Angående AUZENTECH X-FI HOMETHEATER HD och anslutningsmöjligheter,
jag har fått svar från Auzentech support att den kör HD formaten i bitstream via HDMI v 1.3a till receiver som är HDMI v 1.3a kompatibel, men att man också kan få ut HD formaten non-downsampled LPCM via analoga utgången (avkodning sker då i PowerDVD9). Den analoga kontakten som de nämner är D-sub 15 pin som man använder en Analog I/O Multi Connectoradapter till för att få ut Mic in, Line in och 8 kanals output.

Dustins ska få in kortet 5/8 Länk till Dustins produktbeskrivning.

Är det nån som sett utförligt jämförande test mellan Asus Xonar och detta Auzenkort?

Redigerat av Taurus61, 02 August 2009 - 05:13.

Postad 02 August 2009 - 10:50

nborve
  • nborve
  • Forumräv

• 964 inlägg
  • 0
Tackar för svaren, hur står det sig mot en bluray spelare i typ 5-8k klassen?

Rev 9, vad är felet på de tidigare? Kanske kan bli svårt om man köper via nätet, någon bra affär som rekommenderas som kan garantera rätt Rev?

Redigerat av nborve, 02 August 2009 - 11:07.

Postad 02 August 2009 - 11:13

Unregistered33aea5f7
  • Unregistered33aea5f7
  • Veteran

• 1610 inlägg
  • 0

Tackar för svaren, hur står det sig mot en bluray spelare i typ 5-8k klassen?

Rev 9, vad är felet på de tidigare? Kanske kan bli svårt äm man köper via nätet, har ni någon bra affär som kan garantera rätt Rev?

Om du ska ta ut ljudet som bitström eller LPCM är jämförelsen ointressant eftersom all signalbehandling sker i din processor/receiver.

Om du ska ta ut analog signal från Auzen/Asus-kortet tror jag att du får betydligt bättre resultat än från en dyr Blu-rayspelare.

HDAV Deluxe har mycket bra d/a-omvandlare och jag har förstått at det gäller även Auzentech.

Om du sedan kan höra skillnad är en annan sak. Det krävs helt klart högklassiga komponenter i resten av kedjan för att man ska ha glädje av den signal du får ut ur dessa kort.

Postad 02 August 2009 - 14:26

nborve
  • nborve
  • Forumräv

• 964 inlägg
  • 0

Om du ska ta ut ljudet som bitström eller LPCM är jämförelsen ointressant eftersom all signalbehandling sker i din processor/receiver.

Om du ska ta ut analog signal från Auzen/Asus-kortet tror jag att du får betydligt bättre resultat än från en dyr Blu-rayspelare.

HDAV Deluxe har mycket bra d/a-omvandlare och jag har förstått at det gäller även Auzentech.

Om du sedan kan höra skillnad är en annan sak. Det krävs helt klart högklassiga komponenter i resten av kedjan för att man ska ha glädje av den signal du får ut ur dessa kort.

Tackar för det snabba svaret, ja min arcam avr 250 fungerar bra till det mesta dock ej HD ljud via hdmi :(, och visst hör man skillnad mellan olika spelare, kanske inte "audiofilmässig" skillnad men dock en skillnad. Får man sedan ut HD ljuden utan att uppgradera till en ny reciever så blir jag bara glad. Då återstår bara den jobbiga vandringen från ny HTPC hårdvara till att konfa mjukvaran, men men det borde bli bra med en HTPC till den nya Scaleo servern ;)

Postad 07 August 2009 - 08:38

tommypeters
  • tommypeters
  • Veteran

• 2279 inlägg
  • 0

Dustins ska få in kortet 5/8 Länk till Dustins produktbeskrivning.

Det är (förstås) försenat, Auzentech hoppas kunna börja leverera kort till de som förbeställt "i mitten av augusti" (29:e), de började ta emot förbeställningar för en vecka sedan.

Postad 07 August 2009 - 19:40

Unregistered7fb84d09
  • Unregistered7fb84d09
  • Veteran

• 1770 inlägg
  • 0
Hur ser man enklast att det är ett rev9 kort eller inte? Bara så att jag ska kunna förklara för återförsäljaren var han ska kolla :) Måste man installera det för att kunna se rev.nummret eller står det på kortet?

Postad 09 August 2009 - 14:47

Unregistered951ada42
  • Unregistered951ada42
  • Lärjunge

• 439 inlägg
  • 0
En fråga, på Asus hemsida står det om
att "PCI v2.2 or above bus compatible", är det PCI express versionen som det syftas på här? Jag undrar om det kommer att funka med moderkortet i min HTPC
som har PCI Express 2.0 standard?

tacksam för svar!

Postad 09 August 2009 - 14:51

Unregisteredf30cbf8b
  • Unregisteredf30cbf8b
  • Wannabe

• 16 inlägg
  • 0

En fråga, på Asus hemsida står det om

att "PCI v2.2 or above bus compatible", är det PCI express versionen som det syftas på här? Jag undrar om det kommer att funka med moderkortet i min HTPC
som har PCI Express 2.0 standard?

tacksam för svar!

Xonar Slim-kortet är i PCI format, alltså den gamla standarden inte PCI express. Men visst är det väl ett par PCI portar på ditt kort?

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.