Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell Tråd - HK AVR155, 255, 355 *

1737 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Harman Kardon AVR 155 (Surroundförstärkare) 1 7 (5) Inga priser
Harman Kardon AVR 255 (Surroundförstärkare) 1 8,14 (116) Inga priser
Harman Kardon AVR 355 (Surroundförstärkare) 1 8,82 (32) Inga priser
59 relaterade trådar
Köpråd - Surroundförstärkare 5-15000 (673 inlägg) 1 år sedan
Harman/Kardon AVR-255 delvis död :o. Hur hände detta? (18 inlägg) 8 år sedan
Samsung UHD TV till gammal Harmar/Kardon förstärkare - hur koppla? (7 inlägg) 9 år sedan
Dali Hemmabio (4 inlägg) 9 år sedan
LG 55LB870 DTS Problem med Plex, Optisk (0 inlägg) 9 år sedan
Harman/Kardon - klubben (269 inlägg) 10 år sedan
Köpråd av begagnad surroundförstärkare (3 inlägg) 10 år sedan
Subwoofer nybörjare. (15 inlägg) 11 år sedan
Autokalibrering HK Avr-255 som gör det sämre (1 inlägg) 12 år sedan
Harman Kardon AVR 255 HDMI problem med projektor (3 inlägg) 12 år sedan
Harman kardon avr 255 vs yamaha rx v 671 (9 inlägg) 12 år sedan
Behålla H/K AVR255 eller köpa ny Denon AVR-1912?? (22 inlägg) 12 år sedan
Bara 2,1 i H/K AVR255 (2 inlägg) 13 år sedan
Byta H/K 255 mot Samsung Galaxy S? (3 inlägg) 13 år sedan
Coaxial kabel samt optisk kabel , hjälp fort! (0 inlägg) 13 år sedan
H/K avr 255 hängt sig (1 inlägg) 13 år sedan
Reciever med HDMI som funkar bra med projektor (1 inlägg) 13 år sedan
Köpt mig hk avr 255 men får inget ljud? (2 inlägg) 13 år sedan
AVR255 ljudformat (2 inlägg) 13 år sedan
Problem med AVR 255 (0 inlägg) 14 år sedan
Canton Chrono SL580 och H/K AVR255 (2 inlägg) 14 år sedan
Val av förstärkare inte lätt... HK AVR255 vs V767 vs 608 vs 920? (17 inlägg) 14 år sedan
Hembiobutiken kör en fuling (7 inlägg) 14 år sedan
Snälla hjälp mig! Vilken? (5 inlägg) 14 år sedan
Vilken receiver: Onkyo TX-SR707 vs. Denon AVR-2310 till mitt Canton-system (21 inlägg) 14 år sedan
Onkyo TX-SR607 eller HK AVR 255? (8 inlägg) 15 år sedan
Bra Ljudpaket under 10 000Kr ? (16 inlägg) 15 år sedan
H/K 980 vs. H/K AVR 255 (1 inlägg) 15 år sedan
DTS via PS3 Media Server (3 inlägg) 15 år sedan
Uppgradera reciver (15 inlägg) 15 år sedan
Harman Kardon AVR 255 för 4990:- (2 inlägg) 15 år sedan
Vilken AV-receiver rekommenderar du? (16 inlägg) 15 år sedan
Harman Kardon AVR 255 Front + sub? (5 inlägg) 15 år sedan
Förslag på ersättningshögtalare (8 inlägg) 15 år sedan
Nytt från Harman/kardon (848 inlägg) 15 år sedan
Onkyo TX-SR606 mot Harman Kardon AVR 255 (169 inlägg) 15 år sedan
tips och tankar runt Surroundförstärkare (14 inlägg) 15 år sedan
Ny förstärkare tips & råd (3 inlägg) 15 år sedan
Surroundförstärkare (1 inlägg) 15 år sedan
hur påverkas ljudkaraktären av att hänga på externt slutsteg (5 inlägg) 15 år sedan
Skall köpa en hembioförstärkare - vilken? (3 inlägg) 16 år sedan
Problem med HTPC och AVR-255 (4 inlägg) 16 år sedan
Hur långt kommer man med H/K AVR 255? (12 inlägg) 16 år sedan
Prisutveckling H/K AVR 355 (3 inlägg) 16 år sedan
Golvare till H/K AVR 255. Max 7000:- (19 inlägg) 16 år sedan
Lyssningsrunda, Nya frontar och center (12 inlägg) 16 år sedan
Uppgradera systemet - funderingar (2 inlägg) 16 år sedan
Mätningar på h/k, Denon, Yamaha och Onkyo. (24 inlägg) 16 år sedan
AVR 255 och Xbox 360 (3 inlägg) 16 år sedan
HK avr 255 till dynavoice m-65? (4 inlägg) 16 år sedan
HK AVR255 + System One VH3, VH3S/C, VAS-10B - Bra/prisvärd kombination? (1 inlägg) 16 år sedan
Onkyo TX-SR606, Marantz SR6003, H/K 355 + Black Diamond V.2 (5 inlägg) 16 år sedan
Hk avr 255 (30 inlägg) 16 år sedan
Harman Kardon avr 355 eller onkyo 805an? (5 inlägg) 16 år sedan
Bildproblem AVR 255 (5 inlägg) 16 år sedan
H/K Avr 355 vs Onkyo 875 (2 inlägg) 16 år sedan
Harman Kardon AVR445 / AVR255 (6 inlägg) 16 år sedan
Min Onkyo - Dåligt köp? (30 inlägg) 16 år sedan
hjälp mig välja mellan följande recivrar (8 inlägg) 16 år sedan

Postad 23 februari 2009 - 07:01

Unregisteredb8ad097f
  • Unregisteredb8ad097f
  • Lärjunge

• 320 inlägg
  • 0

Jo vilket skit alltså med auto kal.,synd som sagt.
Nu håller jag på med att försöka få ljud till alla högtalare så jag kan spela in dom utan att ha en film med 7.1 ljud igång. Finns det någon inställning så man får ut ljudet i alla högtalare. det borde ju finnas.
letat som en idiot efter det men ej hitat. någon som vet???

Sen hur fort brukar fläkten hoppa igång?
Jag har även ett litet svagt surrande från förstärkaren som man hör om man är ca 20cm från förstärkaren, inte fläkten , alltså inget som stör men undrar om det är så för andra.

Kör 7 kanal stereo.

Postad 23 februari 2009 - 08:47

sunscreen
  • sunscreen
  • Användare

• 169 inlägg
  • 0

Jo vilket skit alltså med auto kal.,synd som sagt.
Nu håller jag på med att försöka få ljud till alla högtalare så jag kan spela in dom utan att ha en film med 7.1 ljud igång. Finns det någon inställning så man får ut ljudet i alla högtalare. det borde ju finnas.
letat som en idiot efter det men ej hitat. någon som vet???

Sen hur fort brukar fläkten hoppa igång?
Jag har även ett litet svagt surrande från förstärkaren som man hör om man är ca 20cm från förstärkaren, inte fläkten , alltså inget som stör men undrar om det är så för andra.

Under Manual Setup för högtalarna finns (under Level Adjust.) ett läge som sänder testsignal till högtalarna, om den sätts på Auto kommer den spela en högtalare, sedan automagiskt gå vidare och gör så i oändlighet.

Det är dock inte (enligt säkert 50% av proffstyckarna) att rekommendera att spela in högtalare på ett tvingat sätt. Bästa sättet är normalt bruk, spela nån film, lite musik och låt dem sedan vila.

Men som sagt, 50% kommer säkert säga tvärtom =)

Postad 23 februari 2009 - 09:37

Unregistered29af8ed6
  • Unregistered29af8ed6
  • Beroende

• 1 073 inlägg
  • 0

Det är dock inte (enligt säkert 50% av proffstyckarna) att rekommendera att spela in högtalare på ett tvingat sätt. Bästa sättet är normalt bruk, spela nån film, lite musik och låt dem sedan vila.

Enda anledningen att påskynda inspelningen är ju då att man vill att högtalarna ska prestera sitt optimala snabbare, hur man gör det är ju dock ovesäntligt.

Själv så har jag aldrig gjort nåt speciellt utan bara spelat normalt...

Postad 23 februari 2009 - 09:58

Unregisteredb94672ca
  • Unregisteredb94672ca
  • Amatör

• 93 inlägg
  • 0

Kör 7 kanal stereo.

Det går inte att väja det på de filmer jag sett eller musik jag spelat, det är ju det som är problemet

Postad 23 februari 2009 - 10:15

sunscreen
  • sunscreen
  • Användare

• 169 inlägg
  • 0

Det går inte att väja det på de filmer jag sett eller musik jag spelat, det är ju det som är problemet

om du spelar en CD kan du välja att köra stereo, då öppnar sig en ytterligare meny där man kan välja flerkanalsstereo (simulerad)

Postad 23 februari 2009 - 11:06

than
  • than
  • Amatör

• 53 inlägg
  • 0

När jag kör ljud via HDMI så kan jag bara välja flerkanals-stereo när ljudkällan är: PCM 48kHz. Testa att ändra till det så borde det funka. (Det viktiga är 48kHz och inte högre av någon anledning).

Postad 23 februari 2009 - 19:03

Unregisteredd3e6445d
  • Unregisteredd3e6445d
  • Lärjunge

• 479 inlägg
  • 0

Enligt HK Support Sverige så ser det i nuläget ut som att nästa mjukvaruuppdatering kommer i slutet av februari.

Jag hoppas verkligen att nästa mjukvaruupgradering kommer fixa problemen med autokalibreringen, dom knäppande ljuden i bakhögtalarna, HDMI-växeln och alla andra problem/buggar som finns i den här förstärkaren. Jag måste även säga att jag stör mig på att fjärrkontrollen är så riktningskänslig så man måste nästan rikta den rakt på förstärkaren för att den ska fungera och det tycker jag är otroligt dåligt av HK att skicka med en så kass fjärrkontroll.
Det har nu gått så lång tid så det är nästan så det är faktiskt så man börjar undra om HK någonsin kommer få 100% ordning på den här förstärkaren, kanske är det trots allt något skumt hårdvarufel/tillverkningsfel i förstärkaren?
Jag har nu snart haft min AVR-255 i 1 år och jag tror faktiskt aldrig jag varit med om en konsumentprodukt som haft så mycket mjukvarufel, och att det dessutom är extremt krångligt att uppgradera firmware gör ju tyvärr inte heller saken bättre :)

Postad 23 februari 2009 - 20:04

Supen
  • Supen
  • Lärjunge

• 282 inlägg
  • 0

Jag hoppas verkligen att nästa mjukvaruupgradering kommer fixa problemen med autokalibreringen, dom knäppande ljuden i bakhögtalarna, HDMI-växeln och alla andra problem/buggar som finns i den här förstärkaren. Jag måste även säga att jag stör mig på att fjärrkontrollen är så riktningskänslig så man måste nästan rikta den rakt på förstärkaren för att den ska fungera och det tycker jag är otroligt dåligt av HK att skicka med en så kass fjärrkontroll.
Det har nu gått så lång tid så det är nästan så det är faktiskt så man börjar undra om HK någonsin kommer få 100% ordning på den här förstärkaren, kanske är det trots allt något skumt hårdvarufel/tillverkningsfel i förstärkaren?
Jag har nu snart haft min AVR-255 i 1 år och jag tror faktiskt aldrig jag varit med om en konsumentprodukt som haft så mycket mjukvarufel, och att det dessutom är extremt krångligt att uppgradera firmware gör ju tyvärr inte heller saken bättre :)

Ja mitt tålamod är slut för H/K. Har haft ett antal H/ks i min ägo, den första var en AVR70 till Singnature 2.1. efter dom har jag bara haft problem med H/K så troligtvis så blir min 255a den sista H/Kn som jag äger.

Den har förövrigt varit inlämnad på verkstad i 3 veckor nu

Postad 23 februari 2009 - 20:19

Unregistered29af8ed6
  • Unregistered29af8ed6
  • Beroende

• 1 073 inlägg
  • 0
Så himla tråkigt att ett så välrenomerat märke beter sig på detta vis!

Har själv en 355 som butiken uppgraderade åt mig & jag är nöjd med den. Det enda dåliga är, som nån skrev om 255, just riktningskänsligheten på fjärren men det är ju tyvärr så vanligt idag, varför var det bättre förr???

Köpte en Harmony One multifjärr & det blev ngt bättre, dock inte riktigt bra...

Postad 23 februari 2009 - 20:49

Supen
  • Supen
  • Lärjunge

• 282 inlägg
  • 0

Har själv en 355 som butiken uppgraderade åt mig & jag är nöjd med den. Det enda dåliga är, som nån skrev om 255, just riktningskänsligheten på fjärren men det är ju tyvärr så vanligt idag, varför var det bättre förr???

Ja det är synd för dom "gamla" jag har haft var det verkligen kvalitet på. dom tre senaste har det varit bekymmer med.Min funkade oxo ok efter uppdateringen förutom att när jag kopplade in slutsteget så small det so s...n i högtalarna när jag bytte ingång eller bytte kanal på TVn. verkar mer som ett hårdvarufel tycker jag.

Verkar som om det är mest fel på 255,såg att Net o Net inte säljer dem längre för någon vecka sen så jag mailade dem och frågade om det kom in fler och fick till svar att dom inte tog in dem mer, bara 355an

Postad 24 februari 2009 - 08:09

Unregisteredc2e5ee9c
  • Unregisteredc2e5ee9c
  • Lärjunge

• 447 inlägg
  • 0

Det är för att problemet inte är fjärrkontrollen, det är mottagaren. Precis som alldeles för mycket elektronik idag. Helskumt att massor av tillverkare helt skiter i den användarvänligheten.

Lösningen för att kunna ligga i soffan och enkelt styra är en annan IR-mottagare. Jag använder den Digiality IR-Bender för 250kr på Expert och den är hur bra som helst. Var man än riktar fjärren i rummet så går signalen fram.

Både min TV, förstärkare och digitalbox är svåra att styra med originalfjärrkontrollerna. Det finns universalfjärrkontroller som är snäppet bättre men grundfelet ligger i apparaterna. Jag kan för mitt liv inte förstå varför dom inte kan konstruera IR-mottagaren så att den tar emot signaler från alla riktningar, inte bara rakt framifrån. Min IR-Bender är så billig så det kan knappast sitta i pengarna.

Postad 24 februari 2009 - 08:13

Unregisteredc2e5ee9c
  • Unregisteredc2e5ee9c
  • Lärjunge

• 447 inlägg
  • 0

Jag håller med om att som bildväxel är jag besviken på AVR 255 men de andra problemen drabbar inte alla. Jag kör med H/K högtalarpaket och jag har inga missljud i högtalarna och autokalibreringen ställde in ljudet helt korrekt. Och som jag skrev ovan om fjärren, eftersom det finns mottagare som kan ta emot fjärrens signaler i alla lägen så sitter inte hela felet där, det är mest i mottagaren som bristen finns.

Postad 25 februari 2009 - 22:32

Unregisteredd3e6445d
  • Unregisteredd3e6445d
  • Lärjunge

• 479 inlägg
  • 0

Jag håller med om att som bildväxel är jag besviken på AVR 255 men de andra problemen drabbar inte alla. Jag kör med H/K högtalarpaket och jag har inga missljud i högtalarna och autokalibreringen ställde in ljudet helt korrekt. Och som jag skrev ovan om fjärren, eftersom det finns mottagare som kan ta emot fjärrens signaler i alla lägen så sitter inte hela felet där, det är mest i mottagaren som bristen finns.

Nej, det är mycket möjligt att problemen inte drabbar alla men ganska många verkar ju vara drabbade när man läser på detta forum. Jag får jättedåligt ljud efter att jag kört autokalibreringen med väldigt lite basljud och jag kanske ska nämna att jag även har testat med en annan Onkyo förstärkare och då blev det rejält med bas så felet ligget knappast i mina Heco högtalare. Felet med autokalibreringen har jag för mig uppstod efter en mjukvaruuppgradering så det borde väl rimligtvis vara ganska enkelt av HK att åtgärda detta fel?
Jag tycker det låter intressant med den där IR-Bendern och om den fungerar så bra som du säger för endast 250 kr så är det ju ett givet köp ;)

Postad 28 februari 2009 - 15:25

SubUria
  • SubUria
  • Wannabe

• 31 inlägg
  • 0
Hejsan!
Läste ovanför att den automatiska kalibreringen förstörde lite.
Gick därför in och kikade på mina Levels.
Center och frontarna var på 40Hz och Bakhögtalarna var på 60Hz.
När jag körde reset ställdes alla om på 100Hz. Vad bör jag ha?

Sen till ett ett litet faktiskt problem. När jag kör musik genom receivern klipper den till och från av ljudet i bakhögtalarana, låter inte alls bra. Då använder jag Logic 7 Music. Finns det något sätt att slippa det här utan att koppla bort bakhögtalarna? Jag har inga problem när jag ser på film med varken flerkanalsljud eller stereo. Bara på musiken. Kan ju dock vara så att man bara märker det på musik och inte film, för att det märks så mycket tydligare!
Tacksam för snabbt svar så inte lagfesten blir förstörd;)

Postad 28 februari 2009 - 16:29

Unregistered29af8ed6
  • Unregistered29af8ed6
  • Beroende

• 1 073 inlägg
  • 0

Hejsan!

Det kalibreringen gör som förstör är att den equalizerar ljudet, justerar frekvensgången på ett sätt som man sen inte kan gå in & kolla eller efterjustera.
Nivåerna den ställer funkar ju hyfsat men personligen så tycker jag att det blir bäst om man skruvar själv.

Postad 28 februari 2009 - 16:32

SubUria
  • SubUria
  • Wannabe

• 31 inlägg
  • 0

Det kalibreringen gör som förstör är att den equalizerar ljudet, justerar frekvensgången på ett sätt som man sen inte kan gå in & kolla eller efterjustera.
Nivåerna den ställer funkar ju hyfsat men personligen så tycker jag att det blir bäst om man skruvar själv.

Okej, då är jag med! :P
Men vad rekommendera för nivåer? Nu står alla på 100Hz som sagt, det är ju långt ifrån vad den automatiska kalibreringen ställer in.

Postad 28 februari 2009 - 16:55

Unregistered6332cbbb
  • Unregistered6332cbbb
  • Forumräv

• 882 inlägg
  • 0
Beträffande autokalibrering, detta har inget med H/K att göra då det är en Marantz 6003 jag har nu, men det kan ju vara kul för Er att veta detta med.

När man gör autokalibrering så vill förstärkaren göra mätning minst 6 gg, jag gjorde den en gång än så länge, gick sedan in i menyn och ändrade lite för subben och delningsfrekvens för den samma, då subben har egen fasvridning och Hz vred som jag inte ställde in som manualen sa.

Jag märkte att den mätt alla avstånd rätt och det jag gjorde själv var att ställa delning vid 80Hz och höja basen, sedan kopplade jag ur AK EQ:n, med bibehållna inställningar i övrigt, vilket är möjligt med 6003, fungerar kanske inte på H/K, men resultatet blev kanon, man kan till och med använda AK iinställningarna och labba själv med EQ inställningarna helt fritt

Postad 01 mars 2009 - 11:07

sunscreen
  • sunscreen
  • Användare

• 169 inlägg
  • 0

Okej, då är jag med! :P
Men vad rekommendera för nivåer? Nu står alla på 100Hz som sagt, det är ju långt ifrån vad den automatiska kalibreringen ställer in.

100hz.... då låter förmodligen anläggningen skit. Ingen bas och knappt mellanregister.

Du får såklart kolla vad dina högtalare är specade för, står säkert på baksidan, eller manualerna. (specar på internet m.m)

Mina frontar kör jag LARGE på och center går till 40hz,bak ställde jag ner från 60hz till 40hz för att testa. Har inte specar på dem, fick lite kraftigare explosioner då, så jag behöll det.

Suben verkar man inte riktigt veta vad de innebär med 10" eller 12" till exempel? Säger ju inte så mycket om när stärkare börjar sända signaler?

Hejsan!
Center och frontarna var på 40Hz och Bakhögtalarna var på 60Hz.
När jag körde reset ställdes alla om på 100Hz. Vad bör jag ha?

Sen till ett ett litet faktiskt problem. När jag kör musik genom receivern klipper den till och från av ljudet i bakhögtalarana, låter inte alls bra. Då använder jag Logic 7 Music. Finns det något sätt att slippa det här utan att koppla bort bakhögtalarna? Jag har inga problem när jag ser på film med varken flerkanalsljud eller stereo. Bara på musiken. Kan ju dock vara så att man bara märker det på musik och inte film, för att det märks så mycket tydligare!
Tacksam för snabbt svar så inte lagfesten blir förstörd;)

Har du 100hz klipper den säkert ljudet en hel del, beroende på spec på högtalarna är det troligt att dom spelar långt mycket mer ner än 100hz även bak.

Sen är ju Logic 7 jädrans bra på att mixa ut stereo till alla högtalare, enligt mig iaf. Dock är det inte mycket som går till bakkanalerna, och vissa musikstilar har den svårare med. Men jag gillar jobbet den gör.

Postad 01 mars 2009 - 12:28

SweetO
  • SweetO
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0
Hej,

Undrar lite över skillnaderna mellan AVR 155 och den äldre modellen AVR 147. Ser att dessa ligger på samma prisnivå i dagsläget. Är 155 en ersättare till 147 eller är det två helt olika modeller? Vilka är isåfall de bådas fördelar respektive nackdelar?

Undrar en okunnig på detta område..

Postad 01 mars 2009 - 13:40

Unregistered6332cbbb
  • Unregistered6332cbbb
  • Forumräv

• 882 inlägg
  • 0

Sen är ju Logic 7 jädrans bra på att mixa ut stereo till alla högtalare, enligt mig iaf. Dock är det inte mycket som går till bakkanalerna, och vissa musikstilar har den svårare med. Men jag gillar jobbet den gör.

Konstigt, Logic7 är ju ett surroundläge, och inget stereo läge, men du menar kanske att musiken låter bra i Logic7

Postad 02 mars 2009 - 10:55

sunscreen
  • sunscreen
  • Användare

• 169 inlägg
  • 0

Konstigt, Logic7 är ju ett surroundläge, och inget stereo läge, men du menar kanske att musiken låter bra i Logic7

Logic 7 Music till exempel sänder ju ut stereosignal till fler kanaler.
Har du även till exempel endast en ProLogic signal från någon film eller tv-sädning väljer ju ACR´n Logic7 Movie och sänder ut till fler kanaler.

Jag har inte upplevt det som att den endast "kopierar" ut de utan mixar ut vissa frekvenser och delar till, exempelvis bakkanalerna.

Postad 03 mars 2009 - 15:58

Reference audio
  • Reference audio
  • Forumräv

• 969 inlägg
  • 0
Hej alla glada!

Nu är det ny firmware på gång. Håll utkik på h/k:s hemsida för info samt vilka förbättringar som gjorts.

//Erik
reference audio

Postad 03 mars 2009 - 16:44

Jonas__W
  • Jonas__W
  • Veteran

• 1 741 inlägg
  • 0

Hej alla glada!

Nu är det ny firmware på gång. Håll utkik på h/k:s hemsida för info samt vilka förbättringar som gjorts.

//Erik
reference audio

Vad innebär "på gång" :) ?
Hittade bara 0.95 som släpptes för några månader sen. Under veckans gång eller?

Till det viktigaste för min del, är KLICK-ljuden borta? Annars blir det en retur för min del.

Postad 03 mars 2009 - 22:48

Reference audio
  • Reference audio
  • Forumräv

• 969 inlägg
  • 0

Vad innebär "på gång" :) ?
Hittade bara 0.95 som släpptes för några månader sen. Under veckans gång eller?

Till det viktigaste för min del, är KLICK-ljuden borta? Annars blir det en retur för min del.

Jag kan säga att klickljude nhar åtgärdats. Och tidsmässigt rör det sig om kanske 1-2 veckor.

Postad 04 mars 2009 - 01:17

Unregisteredccc4d785
  • Unregisteredccc4d785
  • Wannabe

• 36 inlägg
  • 0

Jag kan säga att klickljude nhar åtgärdats. Och tidsmässigt rör det sig om kanske 1-2 veckor.

Jag hoppas att ljud-problemet via HDMI också har åtgärdats, dvs. det där allt PCM-ljud via HDMI automatiskt tolkas som 0.0-ljud av receivern. Annars blir jag riktigt ledsen. :)

Postad 04 mars 2009 - 01:28

sunscreen
  • sunscreen
  • Användare

• 169 inlägg
  • 0

Jag hoppas att ljud-problemet via HDMI också har åtgärdats, dvs. det där allt PCM-ljud via HDMI automatiskt tolkas som 0.0-ljud av receivern. Annars blir jag riktigt ledsen. :)

Är nog faktiskt den enda jag sett som har detta "problem", men kanske de är fler? Låter ju mer som ett konkret "fel" ?

Postad 04 mars 2009 - 03:57

Unregisteredccc4d785
  • Unregisteredccc4d785
  • Wannabe

• 36 inlägg
  • 0

Är nog faktiskt den enda jag sett som har detta "problem", men kanske de är fler? Låter ju mer som ett konkret "fel" ?

Ja, något fel är det eftersom det fungerade utmärkt INNAN jag uppdaterade till det som nu är senaste firmware, då jag fortfarande hade firmware 0.4 nånting.

Redigerat av Unregisteredccc4d785, 04 mars 2009 - 04:04.

Postad 04 mars 2009 - 11:26

sunscreen
  • sunscreen
  • Användare

• 169 inlägg
  • 0

Ja, något fel är det eftersom det fungerade utmärkt INNAN jag uppdaterade till det som nu är senaste firmware, då jag fortfarande hade firmware 0.4 nånting.

Uppdateringen kan ju gått snett, frågar du servicecentren kan du säkert få de äldre FW att prova dig fram med. (går ju inte ladda ner på hemsidan tyvärr)

Postad 04 mars 2009 - 16:13

Jimmy_83
  • Jimmy_83
  • Wannabe

• 17 inlägg
  • 0
Fick tillbaka min reciever (avr 255) från service och uppgradering för några veckor sen, klickljuden fortfarande kvar, ruskigt irriterande, men plötsligt blev det nya fel, nu bryter aldrig subben utan den spelar hela tiden, och den spelar på alla frekvenser även i dialogerna där det inte ska vara nån bas alls, nån som har samma problem?? och har nån nått förslag på va det kan va??

Postad 04 mars 2009 - 16:14

sunscreen
  • sunscreen
  • Användare

• 169 inlägg
  • 0

Fick tillbaka min reciever (avr 255) från service och uppgradering för några veckor sen, klickljuden fortfarande kvar, ruskigt irriterande, men plötsligt blev det nya fel, nu bryter aldrig subben utan den spelar hela tiden, och den spelar på alla frekvenser även i dialogerna där det inte ska vara nån bas alls, nån som har samma problem?? och har nån nått förslag på va det kan va??

ställ in subben till LFE, under speaker setup.

Nu är den troligen på L/R eller LFE+L/R

Postad 04 mars 2009 - 16:18

Jimmy_83
  • Jimmy_83
  • Wannabe

• 17 inlägg
  • 0

ställ in subben till LFE, under speaker setup.

Nu är den troligen på L/R eller LFE+L/R

Nej den står på LFE, allt funkade klockrent före uppdatering till nyaste firmware

Postad 04 mars 2009 - 16:21

sunscreen
  • sunscreen
  • Användare

• 169 inlägg
  • 0

Nej den står på LFE, allt funkade klockrent före uppdatering till nyaste firmware

Vad för typ av ingång kör du till suben? (från vilken utgång på HK´n?)

Postad 04 mars 2009 - 16:25

Jimmy_83
  • Jimmy_83
  • Wannabe

• 17 inlägg
  • 0

Vad för typ av ingång kör du till suben? (från vilken utgång på HK´n?)

jag använder mig av coaxial kabel pre out subwofer på stärkaren till line in L på subben

Postad 04 mars 2009 - 16:32

sunscreen
  • sunscreen
  • Användare

• 169 inlägg
  • 0

jag använder mig av coaxial kabel pre out subwofer på stärkaren till line in L på subben

Line-in L? Bara vänster utav L/R alltså?

Inte för det skall göra någon skillnad för en monosignal egentligen men....(spelar nog bara roll vid LFE+L/R)

Vad sker om du går in på Audio Setup och kollar justeringarna samt testsignal (där den per kanal kollar och sänder ljud till högtalarna)?

Vidare kan det väl, i teorin vara EQ. (bör ju inte ske ändå, med tanke på endast LFE) Är den igång?

Källan du spelar upp verkar ju vara film, är det divx eller riktig DVD/Bluray?

Postad 04 mars 2009 - 16:42

Jimmy_83
  • Jimmy_83
  • Wannabe

• 17 inlägg
  • 0

Line-in L? Bara vänster utav L/R alltså?

Inte för det skall göra någon skillnad för en monosignal egentligen men....(spelar nog bara roll vid LFE+L/R)

Vad sker om du går in på Audio Setup och kollar justeringarna samt testsignal (där den per kanal kollar och sänder ljud till högtalarna)?

Vidare kan det väl, i teorin vara EQ. (bör ju inte ske ändå, med tanke på endast LFE) Är den igång?

Källan du spelar upp verkar ju vara film, är det divx eller riktig DVD/Bluray?

ja precis bara vänster. jo i Audio setup funkar allt som det ska förutom speaker distance, som efter auto kalibering ska visa hur långt det är till varje högtalare då står alla på 0 m , det är också nått mysko med det efter senaste firware, men det ska ju inte ha nått med subben att göra, kanske ska tillägga att jag har frekvens ratten på subben på max och låter förstärkaren bryta och det har funkat förut klockrent, jo jag har prövat olika källor både bluray och från dator och det beter sig lika

Redigerat av Jimmy_83, 04 mars 2009 - 21:14.

Postad 04 mars 2009 - 23:50

Unregisteredccc4d785
  • Unregisteredccc4d785
  • Wannabe

• 36 inlägg
  • 0

Uppdateringen kan ju gått snett, frågar du servicecentren kan du säkert få de äldre FW att prova dig fram med. (går ju inte ladda ner på hemsidan tyvärr)

Jag prövade på supports inrådan att uppdatera en gång till, ingen skillnad. PCM-ljud, både från Xbox 360 och från dator, tolkas fortfarande som 0.0-ljud via automat-inställningen under "Surround". Dessutom har jag för mig att åtminstone en person till i den här tråden nämnt problemet, så gissningsvis är det inte bara jag som råkat ut för det.

Äldre firmware frågade jag faktiskt efter genom min kontakt med support, men jag fick mest ett "Vi har inte den gamla firmware versionen tillgänglig tyvärr" som svar. Att de inte har den kvar är nog bara struntsnack; antagligen är de för stolta för att låta kunder nergradera firmware, eller så orkade de väl inte fixa fram den.

Redigerat av Unregisteredccc4d785, 04 mars 2009 - 23:51.

Postad 05 mars 2009 - 08:06

sunscreen
  • sunscreen
  • Användare

• 169 inlägg
  • 0

Jag prövade på supports inrådan att uppdatera en gång till, ingen skillnad. PCM-ljud, både från Xbox 360 och från dator, tolkas fortfarande som 0.0-ljud via automat-inställningen under "Surround". Dessutom har jag för mig att åtminstone en person till i den här tråden nämnt problemet, så gissningsvis är det inte bara jag som råkat ut för det.

Äldre firmware frågade jag faktiskt efter genom min kontakt med support, men jag fick mest ett "Vi har inte den gamla firmware versionen tillgänglig tyvärr" som svar. Att de inte har den kvar är nog bara struntsnack; antagligen är de för stolta för att låta kunder nergradera firmware, eller så orkade de väl inte fixa fram den.

Jag har 0,93 versionen om du vill prova. Äldre måste H/K eller någon som tankat ner och sparat hjälpa till med.

Postad 05 mars 2009 - 08:10

sunscreen
  • sunscreen
  • Användare

• 169 inlägg
  • 0

ja precis bara vänster. jo i Audio setup funkar allt som det ska förutom speaker distance, som efter auto kalibering ska visa hur långt det är till varje högtalare då står alla på 0 m , det är också nått mysko med det efter senaste firware, men det ska ju inte ha nått med subben att göra, kanske ska tillägga att jag har frekvens ratten på subben på max och låter förstärkaren bryta och det har funkat förut klockrent, jo jag har prövat olika källor både bluray och från dator och det beter sig lika

(EDIT)
Din subwoofer kan ju ha något liknande Velodynes "Internal X-over Function" som låter dig strunta i Subbens egna delningsfilter (dom du maxat) och låta förstärkaren ta hand om det.
Kanske du använt dig av något sådant tidigare, värt att kolla på.

Håller med om att stärkaren skall kunna bryta åt dig, dock går ju LFE aldrig över vissa Hz-tal så det låter märkligt att ställa den på exempelvis 120Hz (normal maxnivå för sub). Förbättrar säkert under tiden du felsöker, om man sänker den.

Ponera att du kör en factory reset och kalibrerar om? (då stängs ju EQ-av och du kan se om du kan pejla om den från 0meter)

Redigerat av sunscreen, 05 mars 2009 - 14:15.

Postad 05 mars 2009 - 18:23

Unregisteredccc4d785
  • Unregisteredccc4d785
  • Wannabe

• 36 inlägg
  • 0

Jag har 0,93 versionen om du vill prova. Äldre måste H/K eller någon som tankat ner och sparat hjälpa till med.

HK verkar som sagt inte vara sugna på att släppa ifrån sig äldre firmware, men jag tackar och bockar för 0.93. Finns det någon känd risk att flasha om till ett _äldre_ firmware? Lika bra att fråga.

Edit: Nergraderingen till firmware 0.93 hjälpte ej, problemet med att PCM-ljud via HDMI automatiskt tolkas som 0.0-ljud kvarstår. Jag får hålla tummarna för att nästa firmware-version avhjälper problemet.

Redigerat av Unregisteredccc4d785, 05 mars 2009 - 23:52.

Postad 07 mars 2009 - 12:29

mikmag
  • mikmag
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0
Hej,

Jag har just skaffat en HK avr 255. Min firmware är 0.93.1.1 och enligt HKs hemsida ska hdmi switchen klara av att skicka vidare wtw (whiter than white) and btb (blacker than black) signaler. Detta funkar dock inte på min modell. Ställer jag in full range på ps3 blir bilden mörk och jag får inte med alla ljusa färger. Kopplar jag in HDMI sladden direkt i TV så funkar full range jättebra.

Någon som har några erfarenheter av problem med btb och wtw signaler? När jag kollar i forum står det mest att det var problem innan firmware uppgraderingen.

Postad 07 mars 2009 - 13:14

nyh
  • nyh
  • Amatör

• 52 inlägg
  • 0
Hej!

Kör musik via ps3 till 255...

Kan man få ut ljud från alla hötalare? 5.1... just nu är det tyst i de bakre?

mvh

Postad 08 mars 2009 - 13:18

Unregisteredd3e6445d
  • Unregisteredd3e6445d
  • Lärjunge

• 479 inlägg
  • 0

HK verkar som sagt inte vara sugna på att släppa ifrån sig äldre firmware, men jag tackar och bockar för 0.93. Finns det någon känd risk att flasha om till ett _äldre_ firmware? Lika bra att fråga.

Edit: Nergraderingen till firmware 0.93 hjälpte ej, problemet med att PCM-ljud via HDMI automatiskt tolkas som 0.0-ljud kvarstår. Jag får hålla tummarna för att nästa firmware-version avhjälper problemet.

Jag har också fått detta på min AVR255 någon gång men tack och lov verkar det vara ganska ovanligt problem då det innebär att det inte kommer något ljud alls från förstärkaren. Har stora förväntningar på den nya firmwaren annars beställer jag nog en Marantz förstärkare som jag funderat på ett tag nu eftersom jag tycker det är oacepptabelt med alla dessa firmware uppgraderingar. Jag menar såna här prylar ska ju bara fungera för det är kan väl knappast vara rocket science att bygga en hyffsad hemmabioförstärkare med fungerande HDMI-växel?
Mitt förtoende för HK som företag har fått sig en rejäl törn efter alla dessa turer med firmware uppgraderingar och servicebesök pga alla olika problem med den här förstärkaren :)

Postad 08 mars 2009 - 13:28

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

• 11 286 inlägg
  • 0

Hej!

Kör musik via ps3 till 255...

Kan man få ut ljud från alla hötalare? 5.1... just nu är det tyst i de bakre?

mvh

Jo du kan köra tex PLII music då får du ut i alla högtalare.

Postad 08 mars 2009 - 13:31

Unregisteredd3e6445d
  • Unregisteredd3e6445d
  • Lärjunge

• 479 inlägg
  • 0

Hej,

Jag har just skaffat en HK avr 255. Min firmware är 0.93.1.1 och enligt HKs hemsida ska hdmi switchen klara av att skicka vidare wtw (whiter than white) and btb (blacker than black) signaler. Detta funkar dock inte på min modell. Ställer jag in full range på ps3 blir bilden mörk och jag får inte med alla ljusa färger. Kopplar jag in HDMI sladden direkt i TV så funkar full range jättebra.

Någon som har några erfarenheter av problem med btb och wtw signaler? När jag kollar i forum står det mest att det var problem innan firmware uppgraderingen.

Nu är det väl så att 0.95.1.1 är senaste firmware uppgraderingen så det är nog tyvärr så att din förstärkare behöver en firmware uppgradering och "whiter than white" och "blacker than black" är exakt en av dom grejerna som åtgärdas i den senaste firmware uppgraderingen. Hör gärna av dig och berätta hur det gick när du uppgraderat förstärkaren.

Postad 08 mars 2009 - 18:42

Auron
  • Auron
  • Lärjunge

• 270 inlägg
  • 0
Någon som löst problemet med att skicka ljud från datorn över hdmi?

Postad 08 mars 2009 - 18:58

nyh
  • nyh
  • Amatör

• 52 inlägg
  • 0

Jo du kan köra tex PLII music då får du ut i alla högtalare.

är väl en dum fråga antar jag.... men vad är PLII music?

mvh

Postad 09 mars 2009 - 00:07

Unregisteredccc4d785
  • Unregisteredccc4d785
  • Wannabe

• 36 inlägg
  • 0

Någon som löst problemet med att skicka ljud från datorn över hdmi?

I automatläget för surround tolkar min receiver som sagt allt PCM-ljud som en 0.0-ström via HDMI. Dock kan man fuska lite genom att aktivt välja ett annat surroundläge. Så ska det ju dock inte behöva vara, känns det som, då 0.4*-firmwaren inte hav detta problem alls för mig. Med exakt samma setup.

Postad 09 mars 2009 - 08:00

sunscreen
  • sunscreen
  • Användare

• 169 inlägg
  • 0

är väl en dum fråga antar jag.... men vad är PLII music?

mvh

Pro Logic 2 Music

Postad 09 mars 2009 - 16:39

Jacobsson
  • Jacobsson
  • Lärjunge

• 483 inlägg
  • 0
När kommer den nya FW då ? den skulle ju släppas i Februari..

Postad 09 mars 2009 - 20:15

Supen
  • Supen
  • Lärjunge

• 282 inlägg
  • 0
Jaha så var man o hämtade sin 255a som har varit på lagning hos Netonet i över en månad. Dom har lyckats med att byta plåten till coax kontakten som lossnade när jag skulle dra ur kabeln när jag skulle lämna in den, vilken kvalite :).
Men de smällande ljuden vid skiften på ingångarna samt vid kanalbyte vid TV tittande är kvar som förut.
Nu är man ganska så :)

PS om ni kan så koppla in ett extra slutsteg till era stärkare o se om ni har samma problem som jag

3 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 3 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Vy bakåt i salongen
    DPC
    2025-05-16 13:46:51
  • Ny hifi-bänk - Jobb kvar
    joga
    2025-05-15 21:43:01
  • JBL M2 & BMS SUB
    Anton
    2025-05-15 16:51:15
  • Kant läckage
    GothiaTekSwe
    2025-05-14 13:29:53
  • Kant läckage
    GothiaTekSwe
    2025-05-14 13:13:49
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.