Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell tråd - Cambridge DacMagic *

636 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 05 September 2010 - 17:23

Unregistered1593
  • Unregistered1593
  • Användare

• 158 inlägg
  • 0

Det ska inte vara någon större skillnad på dessa. USB använder dock datorns klocka, så det kan teoretiskt bli lite sämre.

Du har rätt. Läste manualen nu och där står det att den stöder 16-bit in för usb och 16-24 in för optisk/coax men alltid 24 ut. :)

Däremot tror jag att uppdateringen endast gäller usb.

Redigerat av Unregistered1593, 05 September 2010 - 17:24.

Postad 06 September 2010 - 16:19

Unregistereded138dd5
  • Unregistereded138dd5
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0
Hade en DacMagic hemma över helgen, kopplad till Airport Express via optisk kabel. Det lyfte ljudet väldigt mycket, men det visade sig att min AE inte var så gammal som jag trodde -- jag fick samma hack och störningar som många andra rapporterat. Väldigt synd, eftersom det lät så bra i övrigt.

Vet någon om AE/optisk-problemet gäller för alla DACar i kombination med Airfoil (och nyare modeller av AE)? Det känns helt plötsligt väldigt tråkigt att tvingas lyssna utan DAC...

Postad 07 September 2010 - 17:12

bandixen
  • bandixen
  • Wannabe

• 23 inlägg
  • 0

Vet någon om AE/optisk-problemet gäller för alla DACar i kombination med Airfoil (och nyare modeller av AE)? Det känns helt plötsligt väldigt tråkigt att tvingas lyssna utan DAC...

Undrar jag också, känns väldigt viktigt att detta funkar.

Postad 12 September 2010 - 18:03

Unregistered0e5c46c2
  • Unregistered0e5c46c2
  • Forumräv

• 575 inlägg
  • 0
Nån som vet anledning till prissäkningen? Kommer det ny modell? Funtar på att hålla mig till kommande lön innan inköp.

Postad 12 September 2010 - 18:44

Corpze
  • Corpze
  • Forumräv

• 542 inlägg
  • 0

Nån som vet anledning till prissäkningen? Kommer det ny modell? Funtar på att hålla mig till kommande lön innan inköp.

Hifiklubben firar 30-årsjubileum

Postad 12 September 2010 - 18:51

Unregistered0e5c46c2
  • Unregistered0e5c46c2
  • Forumräv

• 575 inlägg
  • 0
danke! då smäller det den 25:e

Postad 12 September 2010 - 20:49

Gubbas83
  • Gubbas83
  • Lärjunge

• 315 inlägg
  • 0
Efter något år med DacMagic tycker jag att det är en produkt som verkligen funkar. Den är inte den vassaste på marknaden men sett nupriset om ca 2000 så har den ett bra pris/prestanda förhållande.
Håller ni med ?

Sen att den är väldigt flexibel när det gäller anslutningar ser jag som ett jätteplus i kanten.

Redigerat av Gubbas83, 12 September 2010 - 20:50.

Postad 12 September 2010 - 20:49

Unregistered87ded29e
  • Unregistered87ded29e
  • Forumräv

• 958 inlägg
  • 0
funderar på att utesluta min cdspelare mot en dacmagic
eftersom jag inte vill ha en kabel från datorn som är vid soffan till stärkaren och där dacen kommer att hamna
har jag funderat om en squzzebox duet funkar ?
att koppla duetten till dacen och sedan dacen till källan, borde väll funka ?

hur är det att skicka/streama musik trådlöst ?
om man tappar signal eller liknande eller är det lungt ?

Postad 12 September 2010 - 21:14

Faprod
  • Faprod
  • Lärjunge

• 479 inlägg
  • 0
Vad är skillnaden egentligen, om man kör optisk till en förstärkare typ Marantz 6004 eller liknande och med en DAC i stil med DacMagic. Är inte DAC:en i Marantzen av samma kvalité/klass som dessa externa enheter?

Like konfunderad....skulle det göra någon skillnad?

Postad 12 September 2010 - 23:17

Unregistered2a977e12
  • Unregistered2a977e12
  • Amatör

• 50 inlägg
  • 0

Vad är skillnaden egentligen, om man kör optisk till en förstärkare typ Marantz 6004 eller liknande och med en DAC i stil med DacMagic. Är inte DAC:en i Marantzen av samma kvalité/klass som dessa externa enheter?

Like konfunderad....skulle det göra någon skillnad?

Jag har testat Dacmagic mot just den inbyggda i Marantz 6004 och jag själv föredrog den inbyggda. Ljudet blir inte renare, klarare eller bättre på något sätt, utan annorlunda snarare.. Lite mer framträdande bas med Dacmagic, men i övrigt så föredrog jag den inbyggda.
Dock så kan ju dina högtalare låta bättre med den ljudkaraktären Dacmagic har.. bara låna hem å testa.

/Viktor

Postad 13 September 2010 - 10:43

VVVZ
  • VVVZ
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0
DACMagic mot Pioneer LX72?

Jag hade tänkt köpa en Dacmagic till min gammla förstärkare men nu köpte jag en ny på utförsäljning och undrar lite om det skulle ge någon skillnad i ljud? Är inte DACen i pioneeren bättre?

Meningen att den ska sitta mellan dator och stereon

Mvh

Postad 13 September 2010 - 10:52

Unregisteredb27a28b7
  • Unregisteredb27a28b7
  • Veteran

• 2307 inlägg
  • 0
Hifiklubben är inte sena på att låna ut prylar.
Alltså.. låna en och prova. Jag är mycket nöjd med min DacMagic.

Postad 13 September 2010 - 13:01

VVVZ
  • VVVZ
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0
Har tyvärr ingen Hifiklubb i närheten :rolleyes:

Postad 13 September 2010 - 19:35

Unregistered1254
  • Unregistered1254
  • Guru

• 5090 inlägg
  • 0

Hifiklubben är inte sena på att låna ut prylar.
Alltså.. låna en och prova. Jag är mycket nöjd med min DacMagic.

Väldigt olika beroende på vilken butik det är faktiskt. Ibland är det svårt att se på Hi-Fi Klubben som en kedja. :rolleyes:

Postad 15 September 2010 - 22:05

Suszer
  • Suszer
  • Wannabe

• 19 inlägg
  • 0
Jag lånade nyligen hem en DacMagic på HifiKlubben för att se om det ger något lyft till HTPCn. Mitt låneexemplar hade tydligen varit utlånad tidigare, så jag utgår från att den är "inkörd". Jag har varit intresserad av HiFi under många år, och är dessutom en extremt vetenskapligt lagd person som föraktar vidskepelse.

Jag bestämde mig för ett äkta A/B-test med dubbla signalkällor och en förstärkare med snabbväxling på ingångarna (näst intill inget hack i ljudet). Testsystemet jag använde:
Källa 1: Laptop med DacMagic kopplat via USB. Batteridrift för att slippa eventuellt starkare jitter via USB-kontakten som kommer av nätström. Foobar2000 med (CMedia) DirectSound användes här. Filterinställningen Linear användes under i princip hela testet, men de andra prövades också kort efter jag förstått att det var en inställning :).
Källa 2: Dator med "Realtek HD audio". Exakt chip är okänt, men det är det inbyggda kortet i Asus AT3IonT-I Deluxe som faktiskt har analoga RCA-utgångar. Foobar2000 och Kernel Streaming.
Båda operativsystemen är Windows XP och volymen anpassades för att få exakt samma signalstyrka från båda maskiner, och låtarna startades på _exakt_ samma gång vid varje tillfälle.

Eftersom jag har en lägenhet utan plats för mina rejäla pjäser, som befinner sig på annan ort, är det ett stativ-högtalarsystem som gäller. Förstärkaren är en Denon PMA-560 (förmodligen jobbade den i sitt klass A-läge) som går i "SourceDirekt-mode", dvs signalen passerar ej ton eller balans-kontrollerna. Högtalarna är PSB Audio Image 25. Högtalarna står en bit från bakvägg, cirka 3 meter isär. Lyssningsavstånd runt 4 meter. Bakväggen kunde dock varit bättre dämpad.

Till förstärkaren kopplades två uppsättningar av vanlig "vettig" standard RCA-kabel (syrefri koppar och bra kontakt). Exakt samma längd på båda uppsättningar: 1.5 meter. Både förstärkaren och DacMagic fick, med tanke på att testandet höll på ett bra tag, tid att värma upp sig.

För att fatta mig kort:
Vid växling av ingångar märkte jag ungefär 1% skillnad. Jag skulle vilja säga 0%, men det vore väl att inkompetensförklara mig själv totalt. Flera musikstilar testades; Robert Plant, David Gray, Rodrigo y Gabriela, Shakira, ... . Säkert hundratals switchar mellan DacMagic och det inbyggda ljudkortet. Jag kunde inte ens säga att DacMagic uteslutande var denna enda 1% bättre, utan det var bara 1% skillnad - om ens det. Visst kunde jag ana mer, och möjligen fastare, bas innan A/B-testet när jag testade dem separat. Även tyckte jag att det blev bättre spatial fokus på instrument och röster; exempelvis verkade en viss bongotrumma vid DacMagic vara en "normalstor" dito, men utan kändes det som trumman stod på diagonalen, och trumytan var runt en meter bred. :( Tyvärr fördes inget av detta över till det verkliga A/B-förfarandet och jag kunde inte längre peka ut skillnader. Jag antar att det för mig var placebo.

Är jag den ende som det ej blivit "någon" skillnad för, månne? KAN det vara så att en olycklig mix av förstärkare/högtalare/ zotac/dacmagic på något vis lyckas nullifiera förbättringen? Jag ställer mig mycket tveksam. Jag testade även med några av mina favoritlurar (riktigt detaljrika, Philips HP1000) i hörlursutgången på förstärkaren. Men tyvärr (eller "som tur var" kanske?) var det inte högtalarna som var problemet.. den ska tillbaka imorgon, och jag har ingen plan på att köpa den som det ser ut nu.

ps. Transformatorn jag fick med är en KTEC 12V, 1500mA. Den surrar dovt, men konstant. Är era likadana eller fick jag med något de hittat ute på lagret?

Redigerat av Suszer, 16 September 2010 - 05:51.

Postad 16 September 2010 - 06:52

Corpze
  • Corpze
  • Forumräv

• 542 inlägg
  • 0

Jag lånade nyligen hem en DacMagic på HifiKlubben för att se om det ger något lyft till HTPCn. Mitt låneexemplar hade tydligen varit utlånad tidigare, så jag utgår från att den är "inkörd". Jag har varit intresserad av HiFi under många år, och är dessutom en extremt vetenskapligt lagd person som föraktar vidskepelse.

Jag bestämde mig för ett äkta A/B-test med dubbla signalkällor och en förstärkare med snabbväxling på ingångarna (näst intill inget hack i ljudet). Testsystemet jag använde:
Källa 1: Laptop med DacMagic kopplat via USB. Batteridrift för att slippa eventuellt starkare jitter via USB-kontakten som kommer av nätström. Foobar2000 med (CMedia) DirectSound användes här. Filterinställningen Linear användes under i princip hela testet, men de andra prövades också kort efter jag förstått att det var en inställning :).
Källa 2: Dator med "Realtek HD audio". Exakt chip är okänt, men det är det inbyggda kortet i Asus AT3IonT-I Deluxe som faktiskt har analoga RCA-utgångar. Foobar2000 och Kernel Streaming.
Båda operativsystemen är Windows XP och volymen anpassades för att få exakt samma signalstyrka från båda maskiner, och låtarna startades på _exakt_ samma gång vid varje tillfälle.

Eftersom jag har en lägenhet utan plats för mina rejäla pjäser, som befinner sig på annan ort, är det ett stativ-högtalarsystem som gäller. Förstärkaren är en Denon PMA-560 (förmodligen jobbade den i sitt klass A-läge) som går i "SourceDirekt-mode", dvs signalen passerar ej ton eller balans-kontrollerna. Högtalarna är PSB Audio Image 25. Högtalarna står en bit från bakvägg, cirka 3 meter isär. Lyssningsavstånd runt 4 meter. Bakväggen kunde dock varit bättre dämpad.

Till förstärkaren kopplades två uppsättningar av vanlig "vettig" standard RCA-kabel (syrefri koppar och bra kontakt). Exakt samma längd på båda uppsättningar: 1.5 meter. Både förstärkaren och DacMagic fick, med tanke på att testandet höll på ett bra tag, tid att värma upp sig.

För att fatta mig kort:
Vid växling av ingångar märkte jag ungefär 1% skillnad. Jag skulle vilja säga 0%, men det vore väl att inkompetensförklara mig själv totalt. Flera musikstilar testades; Robert Plant, David Gray, Rodrigo y Gabriela, Shakira, ... . Säkert hundratals switchar mellan DacMagic och det inbyggda ljudkortet. Jag kunde inte ens säga att DacMagic uteslutande var denna enda 1% bättre, utan det var bara 1% skillnad - om ens det. Visst kunde jag ana mer, och möjligen fastare, bas innan A/B-testet när jag testade dem separat. Även tyckte jag att det blev bättre spatial fokus på instrument och röster; exempelvis verkade en viss bongotrumma vid DacMagic vara en "normalstor" dito, men utan kändes det som trumman stod på diagonalen, och trumytan var runt en meter bred. :( Tyvärr fördes inget av detta över till det verkliga A/B-förfarandet och jag kunde inte längre peka ut skillnader. Jag antar att det för mig var placebo.

Är jag den ende som det ej blivit "någon" skillnad för, månne? KAN det vara så att en olycklig mix av förstärkare/högtalare/ zotac/dacmagic på något vis lyckas nullifiera förbättringen? Jag ställer mig mycket tveksam. Jag testade även med några av mina favoritlurar (riktigt detaljrika, Philips HP1000) i hörlursutgången på förstärkaren. Men tyvärr (eller "som tur var" kanske?) var det inte högtalarna som var problemet.. den ska tillbaka imorgon, och jag har ingen plan på att köpa den som det ser ut nu.

ps. Transformatorn jag fick med är en KTEC 12V, 1500mA. Den surrar dovt, men konstant. Är era likadana eller fick jag med något de hittat ute på lagret?

Kan inte jämföra mina och dina lyssningsintryck, men jag upplevde en helt annan krispighet och uppkösning, samt mer punch i basen. MEN... då har jag hela tiden kört optiskt från min Imac direkt in i min Onkyo-reciever, vilket kanske förklarar skilnaden, Daccarna skiljer sig nog en hel del mellan en 7.1 reciever mot 2kanals-setuper.

Postad 16 September 2010 - 08:51

Unregistered093387c5
  • Unregistered093387c5
  • Amatör

• 83 inlägg
  • 0
Finns det någon Ipod docka med optisk utgång ?

Postad 16 September 2010 - 10:24

Unregistered0e5c46c2
  • Unregistered0e5c46c2
  • Forumräv

• 575 inlägg
  • 0
Tror ej det tyvärr.

Annars Airport Express och streama från iTunes =)

Postad 16 September 2010 - 11:37

Unregistered093387c5
  • Unregistered093387c5
  • Amatör

• 83 inlägg
  • 0
Nja jag vill hellre köra Spotify

Postad 16 September 2010 - 11:53

Unregistered0e5c46c2
  • Unregistered0e5c46c2
  • Forumräv

• 575 inlägg
  • 0
Airport Express + Airfoil + Spotify då.
Fast det kanske inte hjälper om du vill ha en dock =(

Redigerat av Unregistered0e5c46c2, 16 September 2010 - 11:59.

Postad 16 September 2010 - 12:12

Unregistered093387c5
  • Unregistered093387c5
  • Amatör

• 83 inlägg
  • 0
En kompis kom på en lösning , vet ej om den funkar. Om man tar en USB dubbelhona från Kjell Co art.nr 38869 så kan man ju koppla in Iphone i Dacmagic.

Ljudet borde ju vara digitalt i bottenkontakten på Iphone eftersom det är USB kontakt .

Eller vad tror ni....

Postad 16 September 2010 - 12:27

Unregistered0e5c46c2
  • Unregistered0e5c46c2
  • Forumräv

• 575 inlägg
  • 0
jag googla lite och hittar detta:
http://www.eu.onkyo....ucts/ND-S1.html

http://www.techradar...1-654012/review (The ND-S1 was tested with a latest generation iPod classic and an iPhone)

Redigerat av Unregistered0e5c46c2, 16 September 2010 - 12:27.

Postad 16 September 2010 - 13:24

Unregistered093387c5
  • Unregistered093387c5
  • Amatör

• 83 inlägg
  • 0
Något dyrare men då vet vi att det går i alla fall

Postad 16 September 2010 - 13:29

Suszer
  • Suszer
  • Wannabe

• 19 inlägg
  • 0

En kompis kom på en lösning , vet ej om den funkar. Om man tar en USB dubbelhona från Kjell Co art.nr 38869 så kan man ju koppla in Iphone i Dacmagic.

Ljudet borde ju vara digitalt i bottenkontakten på Iphone eftersom det är USB kontakt .

Eller vad tror ni....

Det kommer funka ungefär lika bra som att koppa in DacMagicen till ett USB-minne, dvs inte alls :). För det första är iPhone främst en USB-Slave (snarare än USB-host, även om det internt verkar finnas en USB-(host)-stack) och för det andra måste prylen vara införstådd med att den har ett externt ljudkort kopplat till sig, vilket inte iPhone är.

Postad 16 September 2010 - 13:55

Unregistered093387c5
  • Unregistered093387c5
  • Amatör

• 83 inlägg
  • 0

jag googla lite och hittar detta:
http://www.eu.onkyo....ucts/ND-S1.html

http://www.techradar...1-654012/review (The ND-S1 was tested with a latest generation iPod classic and an iPhone)

Och med den här lösningen så är det nog bättre att köpa en bärbar dator istället , med tanke på priset.

Postad 16 September 2010 - 16:26

Unregistered093387c5
  • Unregistered093387c5
  • Amatör

• 83 inlägg
  • 0
http://www.x-drivers...-108/17037.html

Installerade den drivrutien igår och då fungerade det bra. Idag när jag startade datorn så tändes incoming dioden på Dac:en för att sedan slockna när datorn är helt klar. Har ändrat ljudinställnigar till USB PnP men nu vill det inte fungera längre. Startar jag om datorn så går den tillbaks till datorhögtalarna igen....hm.....

I ljudhanteraren så ser jag ju att det spelar för fullt men inget ljud ut.

Ska det strula såhär så vet jag inte......

Redigerat av Unregistered093387c5, 16 September 2010 - 16:39.

Postad 16 September 2010 - 18:40

Unregistered87ded29e
  • Unregistered87ded29e
  • Forumräv

• 958 inlägg
  • 0

funderar på att utesluta min cdspelare mot en dacmagic
eftersom jag inte vill ha en kabel från datorn som är vid soffan till stärkaren och där dacen kommer att hamna
har jag funderat om en squzzebox duet funkar ?
att koppla duetten till dacen och sedan dacen till källan, borde väll funka ?

hur är det att skicka/streama musik trådlöst ?
om man tappar signal eller liknande eller är det lungt ?

testar igen

Postad 17 September 2010 - 12:26

Unregistered093387c5
  • Unregistered093387c5
  • Amatör

• 83 inlägg
  • 0

Airport Express + Airfoil + Spotify då.
Fast det kanske inte hjälper om du vill ha en dock =(

Nja trådlöst är jag inte intresserad av....

Postad 17 September 2010 - 21:35

Experigus
  • Experigus
  • Wannabe

• 46 inlägg
  • 0
Får snart joina klubben med min nya DacMagic. Ska bara hämtas i hifi-butiken först.
Min tanke är att spela musik via:
HP-Notebook <-USB-> DacMagic - Denon510AE <-> FocalSub <-> B&W685 stativare.

Postad 17 September 2010 - 21:43

Suszer
  • Suszer
  • Wannabe

• 19 inlägg
  • 0

Får snart joina klubben med min nya DacMagic. Ska bara hämtas i hifi-butiken först.
Min tanke är att spela musik via:
HP-Notebook <-USB-> DacMagic - Denon510AE <-> FocalSub <-> B&W685 stativare.

Har du någon stationär dator du kan koppla in på samma gång? (Ljudkort på laptops gissar jag är sämre). Skulle vara intressant att höra om du hör stor skillnad i ett A/B-test. Jag gjorde det inte... vilket måste innebära att antingen ljudkortet i datorn är väldigt bra (det är ett standardkort, dock med RCA-utgångar) / DAC:en ej gjorde stor skillnad, eller att förstärkaren har otroligt förmilldrande ljudkaraktär. Eftersom du också har Denon vore det intressant :).

Postad 18 September 2010 - 11:40

Unregistered9d9405bb
  • Unregistered9d9405bb
  • Forumräv

• 663 inlägg
  • 0

Har du någon stationär dator du kan koppla in på samma gång? (Ljudkort på laptops gissar jag är sämre). Skulle vara intressant att höra om du hör stor skillnad i ett A/B-test. Jag gjorde det inte... vilket måste innebära att antingen ljudkortet i datorn är väldigt bra (det är ett standardkort, dock med RCA-utgångar) / DAC:en ej gjorde stor skillnad, eller att förstärkaren har otroligt förmilldrande ljudkaraktär. Eftersom du också har Denon vore det intressant :).

Tanken med En DAC är ju att man inte använder sig av datorns ljudkort för behandling av ljudet. Så att det skulle vara annorlunda beroende på vilken dator man använder har jag mycket svårt att tro.

Postad 18 September 2010 - 16:49

Experigus
  • Experigus
  • Wannabe

• 46 inlägg
  • 0

Tanken med En DAC är ju att man inte använder sig av datorns ljudkort för behandling av ljudet. Så att det skulle vara annorlunda beroende på vilken dator man använder har jag mycket svårt att tro.

Precis, DAC:en "tar" över datorns ljudbehandling. Men visst man skulle kunna testa och koppla in den mot flera datorer för att höra skillnaden. Men även jag har lite svårt tro att det blir någon skillnad.
Får bara hämta mina prylar nästa vecka.

Postad 18 September 2010 - 21:12

Suszer
  • Suszer
  • Wannabe

• 19 inlägg
  • 0

Precis, DAC:en "tar" över datorns ljudbehandling. Men visst man skulle kunna testa och koppla in den mot flera datorer för att höra skillnaden. Men även jag har lite svårt tro att det blir någon skillnad.
Får bara hämta mina prylar nästa vecka.

Jag skrev att det skulle vara ett A/B-test, och den andra eventuella (stationära) datorn skulle såklart köra analogt ut från ljudkortet. DacMagic/laptop-kombon är alltså A, och den andra datorn är B... :)

Postad 19 September 2010 - 11:24

Experigus
  • Experigus
  • Wannabe

• 46 inlägg
  • 0

Jag skrev att det skulle vara ett A/B-test, och den andra eventuella (stationära) datorn skulle såklart köra analogt ut från ljudkortet. DacMagic/laptop-kombon är alltså A, och den andra datorn är B... ;)

När jag hämtat mina nya "leksaker" ska jag testa med och utan DacMagic. Jag var länge intresserat av en Dac men inte förrän nu, när priset är ok, slog jag till.
Man kan också testa att koppla Dac:en till en befintlig CD-spelare i fall man hör någon skillnad. Detta förutsätter att man känner till vilka kretsar som sitter i resp maskin.

Vi får se...

Postad 19 September 2010 - 12:00

Enicar
  • Enicar
  • Lärjunge

• 329 inlägg
  • 0

Man kan också testa att koppla Dac:en till en befintlig CD-spelare i fall man hör någon skillnad. Detta förutsätter att man känner till vilka kretsar som sitter i resp maskin.

Vi får se...

ja, eller höra :-)
Fast f**n vet om det inte är bättre att INTE veta vilka kretsar som sitter i resp. maskin. Jag menar att då kanske man lyssnar lite mer förutsättningslöst.

Redigerat av Enicar, 19 September 2010 - 12:01.

Postad 06 October 2010 - 21:29

Unregistered6c9772c4
  • Unregistered6c9772c4
  • Amatör

• 85 inlägg
  • 0
Hejsan,

Jag har en dacmagic som jag vill använda som D/A omvandlare mellan dator (bärbar) och stereo men hur jag än gör så kommer ljudet fortfarande från datorn..ej från stereon.. fast dacen visar att den tar emot signal. Jag använder usb fr datorn till dacmagic och sedan fr dacmagic - rca till stereon. Däremot fungerar det med att köra rca från datorns hörluruttag till stereon utan problem..

Någon som kan förklara hur jag ska koppla/göra för att kunna köra med dacen mellan datorn och stereon?

Väl mött

Redigerat av Unregistered6c9772c4, 07 October 2010 - 18:42.

Postad 08 October 2010 - 10:18

Unregistered1254
  • Unregistered1254
  • Guru

• 5090 inlägg
  • 0

Kan inte jämföra mina och dina lyssningsintryck, men jag upplevde en helt annan krispighet och uppkösning, samt mer punch i basen. MEN... då har jag hela tiden kört optiskt från min Imac direkt in i min Onkyo-reciever, vilket kanske förklarar skilnaden, Daccarna skiljer sig nog en hel del mellan en 7.1 reciever mot 2kanals-setuper.

Förstår inte. Du använde inte en DacMagic? Då är det väl inte så konstigt att ljudet blev annorlunda? ;)

Postad 08 October 2010 - 11:48

head
  • head
  • Lärjunge

• 270 inlägg
  • 0

Förstår inte. Du använde inte en DacMagic? Då är det väl inte så konstigt att ljudet blev annorlunda? ;)

Han menar nog att DacMagic jämfördes med receiverens D/A-omvandlare och inte datorns ljudkort (=D/A-omvandlare), därför var det lättare att höra ljudförbättringen med DacMagic? Underförstått att hans receiver har en mycket sämre D/A-omvandlare än datorn.

Jag har förresten en DacMagic till salu om någon är intresserad. Absolut nyskick med alla papper och originalkartong. Drygt ett års garanti kvar. Ge ett bud! ;)
Den finns i Stockholm/Bromma.

Redigerat av head, 08 October 2010 - 11:53.

Postad 08 October 2010 - 11:53

head
  • head
  • Lärjunge

• 270 inlägg
  • 0

Jag har en dacmagic som jag vill använda som D/A omvandlare mellan dator (bärbar) och stereo men hur jag än gör så kommer ljudet fortfarande från datorn..ej från stereon.. fast dacen visar att den tar emot signal. Jag använder usb fr datorn till dacmagic och sedan fr dacmagic - rca till stereon. Däremot fungerar det med att köra rca från datorns hörluruttag till stereon utan problem..

Datorn identifierar DacMagic som ett ljudkort, men eftersom datorn redan har ett inbyggt ljudkort måste du välja att ljudet ska skickas till DacMagic istället för det integrerade ljudkortet. I Windows görs denna inställning i Kontrollpanelen -> Ljud.

Postad 08 October 2010 - 18:06

Unregistered6c9772c4
  • Unregistered6c9772c4
  • Amatör

• 85 inlägg
  • 0

Datorn identifierar DacMagic som ett ljudkort, men eftersom datorn redan har ett inbyggt ljudkort måste du välja att ljudet ska skickas till DacMagic istället för det integrerade ljudkortet. I Windows görs denna inställning i Kontrollpanelen -> Ljud.

Hej,

Tack för ditt svar!

Dum fråga men..men vart under kontrollpanelen - ljud hittar jag det som skall ändras?

Väl mött!

Postad 08 October 2010 - 18:29

head
  • head
  • Lärjunge

• 270 inlägg
  • 0
Vilken version av Windows har du? Jag kör genomgående engelska versioner så du får översätta :-)

I Windows XP: Control Panel -> Sounds and Audio Devices -> Fliken Audio: Sound playback Default device: välj DacMagic i listan

I Windows 7: Control Panel -> Hardware and Sound -> Sound -> Fliken Playback: Högerklicka på DacMagic och välj "Set as default device".

Postad 08 October 2010 - 18:32

Unregistered6c9772c4
  • Unregistered6c9772c4
  • Amatör

• 85 inlägg
  • 0

Vilken version av Windows har du? Jag kör genomgående engelska versioner så du får översätta :-)

I Windows XP: Control Panel -> Sounds and Audio Devices -> Fliken Audio: Sound playback Default device: välj DacMagic i listan

I Windows 7: Control Panel -> Hardware and Sound -> Sound -> Fliken Playback: Högerklicka på DacMagic och välj "Set as default device".

Tjena igen head,

Schysst att du hjälper en!

Jag kör dessvärre windows vista..hoppas att det ska gå ändå..?

// Mats

Postad 10 October 2010 - 15:45

Suszer
  • Suszer
  • Wannabe

• 19 inlägg
  • 0

Kan det vara så att du lyssnade på musikfiler av sämre kvalitet? Jag glömde säga att jag i mitt A/B-test endast spelade lossless-musik.

Jag kanske borde ha testat spotify också då jag sett några som nämnt att det var i "mp3-fallet" det hände saker. I fallet med lossless var det som sagt ~0% skillnad mellan DacMagic och inbyggda ljudkortet med analoga RCA-utgångar hemma hos mig.

Postad 10 October 2010 - 17:09

head
  • head
  • Lärjunge

• 270 inlägg
  • 0

Kan det vara så att du lyssnade på musikfiler av sämre kvalitet? Jag glömde säga att jag i mitt A/B-test endast spelade lossless-musik.

Jag kanske borde ha testat spotify också då jag sett några som nämnt att det var i "mp3-fallet" det hände saker. I fallet med lossless var det som sagt ~0% skillnad mellan DacMagic och inbyggda ljudkortet med analoga RCA-utgångar hemma hos mig.

Suszer, vad är du egentligen ute efter? Dels har ni jämfört med olika datorer/receivrar och dels hör alla olika. Om du inte hörde någon skillnad är det bara att gratulera, dina hifi-inköp blir mycket billigare :)

Postad 11 October 2010 - 21:07

Suszer
  • Suszer
  • Wannabe

• 19 inlägg
  • 0

Suszer, vad är du egentligen ute efter? Dels har ni jämfört med olika datorer/receivrar och dels hör alla olika. Om du inte hörde någon skillnad är det bara att gratulera, dina hifi-inköp blir mycket billigare :blink:

1) Det jag vill veta är väl snarare om det är vissa fall där DacMagic (eller separata DACar i allmänhet) är kända för att ge mer eller mindre skillnad, såsom 192kbit mp3 vs lossless.
2) Det är väl snarare så att det finns risk att det kommer bli mycket dyrare. Hade det varit nån skillnad med en DacMagic hade jag inte behövt testa en Hegel HD10 :).

Postad 31 October 2010 - 12:15

jaQoB
  • jaQoB
  • Veteran

• 1691 inlägg
  • 0
Har någon sett någon mod för att kunna styra med fjärrkontroll?
Googlat en del, men hittar inget.

Postad 19 November 2010 - 11:38

Unregisteredc9cc389a
  • Unregisteredc9cc389a
  • Amatör

• 75 inlägg
  • 0
Har några frågor ang detta med Dac...

Är sugen på att införskaffa en dacmagic, måste bara motivera mig helt att lägga dessa pengar.
Jag har just nu en Nad c542 och kör cd skivor på, skulle jag med en dacmagic kunna få bättre eller lika bra ljud om jag lägger in cd-skivorna i loslesss på datorn och har den DA omvandlare mellan datorn och revicern?

Slutligen kommer jag i så fall köra all losless musik via datorn till dacmagic.en --> förstärkaren. vid finlyssning
Och en Ipod touch med spotify --> airfoil --> apple tv --> Dacmagic --> förstärkare.

Tror ni jag kommer bli nöjd med detta eller kommer jag sakna min nad cd542 som i så fall säljs i byte mot dac.

Head hade du en Cambrige DAC magic till salu föresten?

Postad 21 November 2010 - 14:48

Brinke
  • Brinke
  • Beroende

• 1372 inlägg
  • 0

Har några frågor ang detta med Dac...

Är sugen på att införskaffa en dacmagic, måste bara motivera mig helt att lägga dessa pengar.
Jag har just nu en Nad c542 och kör cd skivor på, skulle jag med en dacmagic kunna få bättre eller lika bra ljud om jag lägger in cd-skivorna i loslesss på datorn och har den DA omvandlare mellan datorn och revicern?

Slutligen kommer jag i så fall köra all losless musik via datorn till dacmagic.en --> förstärkaren. vid finlyssning
Och en Ipod touch med spotify --> airfoil --> apple tv --> Dacmagic --> förstärkare.

Tror ni jag kommer bli nöjd med detta eller kommer jag sakna min nad cd542 som i så fall säljs i byte mot dac.

Head hade du en Cambrige DAC magic till salu föresten?

Om du saknar NAD'en eller inte är nog mest en fråga om matchning och smak. Cambridge har ett slankare ljudideal än NAD. Värt att prova innan köp/sälj kanske?

Postad 09 December 2010 - 16:25

son_of_izzy
  • son_of_izzy
  • Wannabe

• 14 inlägg
  • 0
Jag är på gång att köpa en DAC Magic för att koppla mellan min Mac Mini och en analog 2-kanalsförstärkare. Jag undrar vad ni som använder Mac och DAC:en har för inställningar i Ljud/MIDI? 95% av mitt itunesbibliotek består av Apple Losslessfiler i 44.1 KHz, men en mindre del är 24bitars Lossless i 48-192KHz. Vad jag förstår gör DACMagicen en uppsampling, men vad är att rekommendera för inställning in i DAC:en?

En annan fundering jag har är ang när jag ser på film, dvd eller rippar, från Mac:en vill jag se till att det kommer pcm-ljud ut ur datorn in DAC:en, annars fungerar det ju inte om jag förstått saken rätt. Hur har ni löst detta? Finns det något program som kan göra om 5.1-ljudet till PCM?

Postad 13 December 2010 - 10:32

son_of_izzy
  • son_of_izzy
  • Wannabe

• 14 inlägg
  • 0
Som jag förstår tar USB-ingången på DAC-magic bara emot 16 bitar. Vill man ha 24 bitar ska man använda optiska ingången. Så varför förespråkar så många USB?

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
    genstruktur
    2026-05-20 17:06:21
  • Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
    genstruktur
    2026-05-20 17:04:36
  • Tyg och läkt till baksidan av akustikväggen,
    genstruktur
    2026-05-20 17:03:16
  • Projektorn uppe och allt verkar fungera
    genstruktur
    2026-05-20 17:02:29
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.