När kommer Star Wars på Blu-Ray?
749 svar till detta ämne
Postad 13 September 2011 - 18:10
Evelon
-
Evelon
-
Forumräv
-
-
515 inlägg
Det är samma upplägg som på Alien quadrilogy DVD boxen (och Alien Anthology boxen till Blu-ray för övrigt) Här finns en bild hur den ser ut http://www.pocket-li...-ray-hands-on/6
Det känns som om de ihoplimmade fodralen känns väldigt klena. Tråkigt om boxen skulle spricka vid bläddring mellan skivorna.
Postad 13 September 2011 - 23:31
frhape
-
frhape
-
Lärjunge
-
-
276 inlägg
Såg The phantom menace idag. Mkt bra bild och suveränt ljud. Filmen känns bättre än för nu än för 12 års sedan. Man har väl mognat! :-)
I morgon blir det Episode 2.
Härligt att äntligen kunna se filmerna i HD och i okomprimerad ljud.
Var 7 år när jag såg Rymdimperiet slår tillbaka på bio och älskar orginaltrilogin. Tycker även Lucas ändringar har gjort filmerna mer levande.
Men jag tycker nog att prequel-trilogin är snäppet bättre. Bättre action, mer mystik, bättre effekter och intressantare karaktärer gör att jag rankar episode 1-3 aningen högre än episode 4-6.
Postad 14 September 2011 - 05:36
Lactoferrin
-
Lactoferrin
-
Mästare
-
-
3166 inlägg
Men jag tycker nog att prequel-trilogin är snäppet bättre. Bättre action, mer mystik, bättre effekter och intressantare karaktärer gör att jag rankar episode 1-3 aningen högre än episode 4-6. http://www.youtube.c...h?v=FxKtZmQgxrI
Postad 14 September 2011 - 06:28
Unregistereddc471864
-
Unregistereddc471864
-
Über-Guru
-
-
24891 inlägg
Såg The phantom menace idag. Mkt bra bild och suveränt ljud. Filmen känns bättre än för nu än för 12 års sedan. Man har väl mognat! :-)
I morgon blir det Episode 2.
Härligt att äntligen kunna se filmerna i HD och i okomprimerad ljud.
Var 7 år när jag såg Rymdimperiet slår tillbaka på bio och älskar orginaltrilogin. Tycker även Lucas ändringar har gjort filmerna mer levande.
Men jag tycker nog att prequel-trilogin är snäppet bättre. Bättre action, mer mystik, bättre effekter och intressantare karaktärer gör att jag rankar episode 1-3 aningen högre än episode 4-6.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOO!!!
Postad 14 September 2011 - 08:15
Unregistered80e98494
-
Unregistered80e98494
-
Lärjunge
-
-
263 inlägg
Jag såg också Phantom Menace igår och jag tycker kritiken mot bildkvalitén är klart överdriven, jag tycker den såg riktigt bra ut faktiskt.
Jag såg inga vaxansikten eller andra tecken på DNR.
Och ja, filmen är suverän
Postad 14 September 2011 - 09:05
Huzko
-
Huzko
-
Laktosintolerant
-
-
157 inlägg
Ska se alla filmerna i helgen! Längtar så in i H*lvete  Hittade två youtube videor där dom driver med hur George Lucas har digitalt ändrat filmerna, tyckte dom var lite roliga http://www.youtube.c...Q&feature=feeduhttp://www.youtube.c...4&feature=feedu
Postad 14 September 2011 - 09:33
Svante Skoog
-
Svante Skoog
-
Guru
-
-
6916 inlägg
En ändring jag inte skulle ha nåt emot http://www.youtube.c...h?v=qJa4S9TTdBU
Postad 14 September 2011 - 11:17
CallMeNobody
-
CallMeNobody
-
Beroende
-
-
1126 inlägg
På de svenska utgåvorna, har de fortfarande den rullande introtexten på Svenska eller har de skärpt sig och satt den på Engelska?
Postad 14 September 2011 - 11:52
Unregistered80e98494
-
Unregistered80e98494
-
Lärjunge
-
-
263 inlägg
På de svenska utgåvorna, har de fortfarande den rullande introtexten på Svenska eller har de skärpt sig och satt den på Engelska?
Jag har en så länge bara tittat på Phantom Menace men på den var introt på engelska, kan inte tänka mig att de andra skulle vara på svenska...
Postad 14 September 2011 - 12:05
TheJohan
-
TheJohan
-
Användare
-
-
204 inlägg
Jag satte på 3:an och den hade svenska, kan ha varit för att jag valde svenska som språk. Eller vänta jag valde inte språk överhuvudtaget, kan vara mitt PS3 som valde åt mig?
Redigerat av TheJohan, 14 September 2011 - 12:06.
Postad 14 September 2011 - 13:24
Hyperactive
-
Hyperactive
-
Lärjunge
-
-
314 inlägg
Jag kollade på episod 2 igår och där var den rullade texten på svenska.
Jag hade valt svenska subs i setupmenyn.
Postad 14 September 2011 - 14:20
Unregisteredbcdf29f3
-
Unregisteredbcdf29f3
-
Beroende
-
-
1255 inlägg
Stäng av textningen innan du startar filmen och vill du senare ha svensk text i filmen fixas det enkelt via "on screen menu".
Postad 14 September 2011 - 14:21
Sandman1977
-
Sandman1977
-
Användare
-
-
119 inlägg
Episod 4 hade svensk rulltext i början. Hade valt svensk textning naturligtvis.. Ser lite knepigt ut men inget som förstör filmen
Postad 14 September 2011 - 15:44
Flame
-
Flame
-
Forumräv
-
-
546 inlägg
Köpte Star Wars - Complete Saga på Elgiganten, men Episode V vägrar starta efter flera försök och väntande. Någon mer än jag som har detta problem? Sen tycker jag att när de är så fin bild, varför kan de inte fixa riktigt ljud istället för de där skräiga ljudet?
Postad 14 September 2011 - 17:38
Josefsson87
-
Josefsson87
-
Amatör
-
-
53 inlägg
Köpte Star Wars - Complete Saga på Elgiganten, men Episode V vägrar starta efter flera försök och väntande. Någon mer än jag som har detta problem? Sen tycker jag att när de är så fin bild, varför kan de inte fixa riktigt ljud istället för de där skräiga ljudet?
Kollade på V igår, inga problem. (PS3)
Postad 14 September 2011 - 17:42
Unregistereddc471864
-
Unregistereddc471864
-
Über-Guru
-
-
24891 inlägg
Vad är det för fel på ljudet? Star wars har aldrig låtit bättre. Mycket möjligt du måste uppdatera din spelare eller så är det fel på skivan.
Postad 14 September 2011 - 18:58
JohnnyMann
-
JohnnyMann
-
Forumräv
-
-
843 inlägg
Episod 4 hade svensk rulltext i början. Hade valt svensk textning naturligtvis.. Ser lite knepigt ut men inget som förstör filmen 
Där dog det 4 SW-nördar!!!!
Postad 14 September 2011 - 20:07
alienrebel
-
alienrebel
-
Veteran
-
-
1556 inlägg
Skulle bara kolla lite snabbt på hur kvaliten var på filmerna. Men när jag skulle kolla in episod 1 så strular det.
Meddelandet om att denna film kanske kräver en uppdatering av firmware bla bla kommer upp sedan verkar det låsa sig.
Har väntat flera minuter utan att nått händer.
Kör med en Oppo BDP-83
Ska kolla mer imorgon om det funkar.
Postad 14 September 2011 - 20:37
e3henri
-
e3henri
-
Mästare
-
-
3266 inlägg
För 100kr/film (599:- inkl frakt på elgiganten) kan jag nog leva med alla brister som påpekas i tråden 
Nyss beställt ett exemplar.
Postad 14 September 2011 - 20:46
Unregistered0d510bdf
-
Unregistered0d510bdf
-
Användare
-
-
164 inlägg
Hade det problemet, drog ur sladden och satte i den igen, slog på den och då gick filmen igång. Skräigt(<-?) ljud?
Postad 14 September 2011 - 22:16
Unregistered4e1812ee
-
Unregistered4e1812ee
-
Forumräv
-
-
889 inlägg
Såg lite på Originalet, Episode IV, ikväll. Jag hade också lite problem få igågn den, fick starta om spelaren.
Ljudet tycker jag är suveränt, bilden ok och ibland riktigt bra. Nästan som när jag såg den på biografen Draken en gång i tiden...
Postad 14 September 2011 - 22:54
Audio Code 3
-
Audio Code 3
-
Über-Guru
-
-
12561 inlägg
Rent tekniskt lät ljudet bättre redan 1993 när THX pressningen på LD'n släpptes, och med bättre menar jag att den överträffade ljudkvaliteten som biograf besökarna fick uppleva åren 77-83.
Dock minns ingeting om ljudkvaliteten från 78-83, kan bero på att man var så imponerad av de spektakulära visuella specialeffekterna liksom ljud effekterna att man inte hann tänka efter kritiskt på det man upplevde
Men när de säger att det låter bättre än på bio då är det ett klart lyft
Postad 15 September 2011 - 06:27
hassesolo
-
hassesolo
-
Über-Guru
-
-
10392 inlägg
Det går ju inte att jämföra BD:n och den gamla filmrullens ljud eftersom den ena ser man i hemmet och och den andra såg man på på nån bio och rummet, lyssnarens referenser och högtalarna etc är så olika...
Postad 15 September 2011 - 12:18
Nattsvart
-
Nattsvart
-
Forumräv
-
-
737 inlägg
Svårt att bestämma mig för hur jag ska se filmerna. I ordning del 1-6, eller i den ordning de släpptes med del 4 först.
Skaffade precis en ny förstärkare och ny blu-ray spelare och i och med att boxen släpptes nästan samtidigt så verkade det vara en bra invigningsfilm.
Ladda fiolmen och..... det såg bra ut men lät skräp. vad skumt..... Testande en annan blu-ray film. Lika kasst. Och ingen DTS eller Dolby i förstärkaren.
Nej! Kass förstärkare tänkte jag men kopplade in en annan blu-ray spelare. Aah, nu lät det ok, så det var blu-ray spelaren som av någon anledning inte skickar ut DTS eller Dolby ljud till förstärkaren. Den gjorde det från en HD via USB, men inte en blu-ray skiva.
Den är reklammerad så jag får vänta till den är tillbaks med att titta på filmerna. Så jag har lite tid att bestämma ordningen....
Postad 15 September 2011 - 12:26
Unregistereddc471864
-
Unregistereddc471864
-
Über-Guru
-
-
24891 inlägg
Skulle bara kolla lite snabbt på hur kvaliten var på filmerna. Men när jag skulle kolla in episod 1 så strular det. Meddelandet om att denna film kanske kräver en uppdatering av firmware bla bla kommer upp sedan verkar det låsa sig. Har väntat flera minuter utan att nått händer. Kör med en Oppo BDP-83
Well som jag fattat det så uppdaterar de AACS nycklarna varje år eller så så man måste uppdatera sin BDspelare ganska regelbundet.
Redigerat av Unregistereddc471864, 15 September 2011 - 12:26.
Postad 15 September 2011 - 12:46
fredrikb125
-
fredrikb125
-
Amatör
-
-
65 inlägg
Skulle bara kolla lite snabbt på hur kvaliten var på filmerna. Men när jag skulle kolla in episod 1 så strular det. Meddelandet om att denna film kanske kräver en uppdatering av firmware bla bla kommer upp sedan verkar det låsa sig. Har väntat flera minuter utan att nått händer. Kör med en Oppo BDP-83
Gå in och rensa "percistent storage" under setup menyn så kommer det funka, hade samma problem. Mvh Fredrik
Postad 15 September 2011 - 16:51
Flame
-
Flame
-
Forumräv
-
-
546 inlägg
Ser att fler har svårt att få igång filmerna, verkar vara lite sådär med kompabiliteten, men fick nyss igång Episode V. Jag menar att de gamla Star Wars filmerna har skränigt ljud, de nya har jag inte satt i än, de vet jag har bra ljud.
Postad 15 September 2011 - 18:09
alienrebel
-
alienrebel
-
Veteran
-
-
1556 inlägg
Efter lite omstart och rensande minnen så funkar nu filmen.
Blir nog lite Star Wars till helgen.
Postad 15 September 2011 - 18:36
Ageve
-
Ageve
-
Über-Guru
-
-
12521 inlägg
Vad är det för fel på ljudet? Star wars har aldrig låtit bättre. Mycket möjligt du måste uppdatera din spelare eller så är det fel på skivan.
Håller med. Såg A New Hope igår och ljudet är utmärkt, speciellt om man tänker på att den är 34 år gammal. Där dog det 4 SW-nördar!!!!
Nej, texten är på engelska om man har valt engelska som språk, iaf på de äldre filmerna. Har inte kollat på ep 1-3 än. Filmerna funkar utan problem i min "NAD M56" (LG BD390  ).
Postad 15 September 2011 - 18:58
henke007
-
henke007
-
Guru
-
-
5366 inlägg
Läste i Rea tråden att kompletta boxen kostar 499  på MM i kalmar det är typ hälften mot vad Movieline i GBG tar  499 måste vara en bra bit under inköpspris, sjukt pris. Nätet tar ju också en aningens mera med sina 799!!
Postad 15 September 2011 - 21:25
hassesolo
-
hassesolo
-
Über-Guru
-
-
10392 inlägg
Såg ep 1 idag. Riktigt soft och suddig DNR:ad bild som väntat.
Ljudet mycket bra. Basen på podracet går inte av för hackor.
Filmen långtråkig, styltig dialog, töntig JJB men trots allt med en del underhållande inslag.
Postad 15 September 2011 - 21:42
Audio Code 3
-
Audio Code 3
-
Über-Guru
-
-
12561 inlägg
Postad 15 September 2011 - 22:15
sonyman
-
sonyman
-
Veteran
-
-
1560 inlägg
Läste i Rea tråden att kompletta boxen kostar 499 på MM i kalmar det är typ hälften mot vad Movieline i GBG tar 499 måste vara en bra bit under inköpspris, sjukt pris. Nätet tar ju också en aningens mera med sina 799!!
EG tar 599 inkl frakt så några 799 är det ju inte
Postad 16 September 2011 - 08:40
Unregisteredff20a4e9
-
Unregisteredff20a4e9
-
Forumräv
-
-
767 inlägg
Jag gav 599 på MM i Jönköping. Helt ok.
Postad 16 September 2011 - 10:44
nlandeh
-
nlandeh
-
Amatör
-
-
72 inlägg
Jag såg Episode III igår och blev lite besviken på ljudet faktiskt. De första två har ju varit klockrena och varje rörelse med lasersvärden har känts i hela rummet. Ljudet på Ep III är liksom tråkigare och har inte samma toppar. Subwoofern fick inte jobba lika mycket som i de övriga filmerna.
T.ex. i duellen mellan Yoda och Palpatine så kraschar man ju en hel del, och man sitter där och tycker att det borde låta mer än det gör.
Bilden på EP III däremot var riktigt riktigt bra
Postad 16 September 2011 - 14:16
vinncent
-
vinncent
-
Mästare
-
-
2899 inlägg
Såg ep 1 idag. Riktigt soft och suddig DNR:ad bild som väntat. 
Fast fantastiskt mkt bättre än dvdn eller?;-) http://www.caps-a-ho...cID=558#auswahl
Postad 16 September 2011 - 15:00
Melmac
-
Melmac
-
Mästare
-
-
3271 inlägg
Har inte orkat läsa igenom tråden, men har någon upplevt att Darth Vaders lasersvärd är mer rosa än rött i EP 4-6? Vad jag läste så har man boostat vissa färger lite för mycket.
Postad 16 September 2011 - 15:12
Audio Code 3
-
Audio Code 3
-
Über-Guru
-
-
12561 inlägg
Jo originalen är mer åt rosa hållet än den röda varianten.
Postad 16 September 2011 - 15:44
hassesolo
-
hassesolo
-
Über-Guru
-
-
10392 inlägg
Fast fantastiskt mkt bättre än dvdn eller?;-)
http://www.caps-a-ho...cID=558#auswahl
Jo absolut betydligt bättre än DVD (fast jag har inte sett just denna film på DVD) men betydligt sämre än vad man förväntar sig av en BD, speciellt när filmen inte är så gammal. Bilden är väldigt soft och lite pastellaktig. Som tur är saknas irriterande EE och kompressionsartefakter. Man får vara glad för det lilla.  (vi snackar ep 1 alltså)
Redigerat av hassesolo, 16 September 2011 - 15:45.
Postad 16 September 2011 - 18:58
Unregisteredc4a90337
-
Unregisteredc4a90337
-
Lärjunge
-
-
476 inlägg
 Nu blir det biokväll med första rullen 21:00. Orkar inte leta fel alls.
Postad 16 September 2011 - 22:19
Unregisteredd0be17d5
-
Unregisteredd0be17d5
-
Lärjunge
-
-
450 inlägg
Jag såg Episode III igår och blev lite besviken på ljudet faktiskt. De första två har ju varit klockrena och varje rörelse med lasersvärden har känts i hela rummet. Ljudet på Ep III är liksom tråkigare och har inte samma toppar. Subwoofern fick inte jobba lika mycket som i de övriga filmerna.
T.ex. i duellen mellan Yoda och Palpatine så kraschar man ju en hel del, och man sitter där och tycker att det borde låta mer än det gör.
Kan hålla med om att ljudet på Ep3 kändes lite tamare än på Ep1-2. Får hoppas att så inte är fallet på Ep4-6 bara.
Postad 18 September 2011 - 00:11
Flash78
-
Flash78
-
Forumräv
-
-
784 inlägg
Har tvekat fram o tillbax nu om jag ska köpa filmen eller inte. Kan inte bestämma mej. För de lär ju inte dyka upp nån version som är orörd.
Postad 18 September 2011 - 10:01
hassesolo
-
hassesolo
-
Über-Guru
-
-
10392 inlägg
High Def Digest håller med mig om ep 1. 'Episode I: The Phantom Menace'The puppet Yoda has been replaced with a CGI Yoda which matches the one found in episode II and III. This is one of the only changes that makes sense to me.Who would have thought that one of the prequels would end up being the worst looking one of the bunch? I didn't. Still 'Episode I' is a DNR'd mess of waxy faces, flat shadows, and murky colors. It looks extremely dated, and in HD even more so. Almost every face in the movie is devoid of any real fine detail. Pores have been scrubbed away. Hair comes to us in giant matted masses instead of standing out individually. Blacks are flat and at times take on a bluish tint. They have no depth to them. Crushing is a standard offender, swallowing up faces, textures, and characters. At the timestamp of 50:28 there's an extremely ugly shift in the blackness of the sky above Qui-Gon. It shifts very noticeably almost like unfinished animation is suspended above him. Very ugly. As for noise, I didn't notice any really. It's just the incessant DNR, and general flatness that really bring this presentation down.
Postad 18 September 2011 - 10:36
alienrebel
-
alienrebel
-
Veteran
-
-
1556 inlägg
Har nu "kollat" på episod 1 & 2.
Har inte sett dessa på dvd tidigare utan endast på bio och första filmen även på VHS.
Bildmässigt så är dom ok. Ingen superkvalite. Effekterna i ettan är ju ren skit och dom blev inte bättre på BD.
Tvåan är ju lite bättre bildmässigt med mer detaljer och inte lika soft bild.
Det stora problemet med dessa filmer är ju ändå att dom är för jävla dåliga. Jag klarade inte av att se hela filmerna utan var tvungen att spola ibland. Många scener med crybabyn Anakin går inte att se.
Trean är väl lite bättre om jag inte minns helt fel men så här dåligt trodde jag inte det var.
Postad 18 September 2011 - 19:37
hakko504
-
hakko504
-
Lärjunge
-
-
254 inlägg
Insåg just att frugans nyinköpta laptop hade bluray spelare. Tog ca 10 minuter innan boxen var beställd från elgiganten. Dock via brev då collect@store av någon anledning inte fanns för någon av Malmö butikerna. Få se om det går att streama till HTPCn.
Postad 19 September 2011 - 10:04
Unregistered32152
-
Unregistered32152
-
Amatör
-
-
94 inlägg
hm...vad trött jag blir på mig själv...tänkte beställa filmerna i helgen från elgiganten, men nää då...väntar tills idag istället och går in för att beställa dem...och får se att de kostar 789 kronor istället för 599...
Postad 19 September 2011 - 12:34
JohnnyMann
-
JohnnyMann
-
Forumräv
-
-
843 inlägg
Haha,,,denna tråd är ju bara för kul
De hårdaste nördarna i sverige, samlade i en enda gnälltråd, fantastiskt, ingen är nöjd
Postad 19 September 2011 - 12:46
hassesolo
-
hassesolo
-
Über-Guru
-
-
10392 inlägg
Varför skall man vara nöjd med något som inte är så bra som det kunde vara?
Postad 19 September 2011 - 13:06
Unregistereddc471864
-
Unregistereddc471864
-
Über-Guru
-
-
24891 inlägg
Har nu "kollat" på episod 1 & 2. Har inte sett dessa på dvd tidigare utan endast på bio och första filmen även på VHS. Bildmässigt så är dom ok. Ingen superkvalite. Effekterna i ettan är ju ren skit och dom blev inte bättre på BD. Tvåan är ju lite bättre bildmässigt med mer detaljer och inte lika soft bild. Det stora problemet med dessa filmer är ju ändå att dom är för jävla dåliga. Jag klarade inte av att se hela filmerna utan var tvungen att spola ibland. Många scener med crybabyn Anakin går inte att se. Trean är väl lite bättre om jag inte minns helt fel men så här dåligt trodde jag inte det var.
Jepp de 2 första episoderna är pinsamt usla. 3an är ok. 4an riktigt bra, 5an bäst i hela serien och 6an en besvikelse jämfört med 4 och 5. Nallebjörnarmén är så jäkla lökigt i 6an.
Postad 19 September 2011 - 14:19
Melmac
-
Melmac
-
Mästare
-
-
3271 inlägg
Jag bara älskar Sebulbas pod-racer. Det ljudet är asfräckt!
Har inte köpt dem på BD och vet inte om jag kommer att göra det heller, de enda som sitter o kollar på de filmerna just nu är ungarma, själv hinner jag aldrig.
Helt ärligt tycker jag att Ep.1-3 är mer som en saga som sen blir mörkare och mörkare fram till Ep 3. För min del är det inget fel med det. Jag gillar dem.
Redigerat av Melmac, 19 September 2011 - 14:28.
2 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 2 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Media & Mediauppspelning
-
→
High Definition
-
→
Blu-ray
-
Personuppgiftspolicy
|
-
-
-
-
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|