Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Pioneer KRP-500A/M och KRP-600A/M

1242 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 19 June 2009 - 10:59

Wiizard
  • Wiizard
  • Användare

• 240 inlägg
  • 0
Det behövs ingen router, det behövs en switch eller en gammal hub. Det finns routrar och ADSL-modem med inbyggd switch.

Om du bara ska koppla ihop två enheter rakt av med en sladd emellan, ingenting annat, så behövs ingen switch eller hub, men ethernet-kabeln måste vara korskopplad, inte rak.

Redigerat av Wiizard, 19 June 2009 - 11:03.

Postad 19 June 2009 - 11:07

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

• 16356 inlägg
  • 0

Är det där en bild av flera eller är det allt som finns via HTTP-gränssnittet? Om det är allt som finns så skulle jag nog lämna det därhän för då är det Sencores misslyckade försök till interface mot Pioneers ISF C3, vilken saknar flera viktiga parametrar, t ex att kunna ställa in PureCinema val, justering av gamut (även om det också är bäst att lämna orört generellt sett, för Pioneers implementering är riktigt dålig), osv. Jag antar här att när man väl aktiverar ett ISF-läge så låses de inställningsmöjligheter som du normalt kommer åt via fjärren (?).

Om det är som ovan så är det mycket bättre att satsa på ControlCal som ger en komplett access till Pioneers ISF C3. Det kostar en mindre slant, men är väl värt det om man är intresserad av kalibrering dock skulle jag med eftertryck rekommendera att man i så fall skaffar sig den hårdvara och mjukvara som krävs. Att kopiera inställningar eller ställa in enbart med hjälp av ögonen är inget att rekommendera (men det är såklart upp till var och en och det är absolut inget fel med att testa för att lära sig mer om hur det fungerar, bara man har klart för sig om begränsningarna jämfört med "riktig" kalibrering).

Gamut? Det är väl colorspace va? Menar du att man inte kan kalibrera i rätt gamut? För det vore inte bra. Jag har per rekommendation valt läge 2 som inte ger så övermättade färger som tvåan.

Egentligen är jag mer ute efter gamma-grejen som controlCal har. Jag kommer nog försöka mig på att hämta ner ISF-lägena bara därför att jag tycker att de är "mina".

När jag tänker Pioneers avslutande av plasmatillverkning slår det mig att man gärna skulle vilja lägga rabarber på Demoskärmen som visades på CES. Absolut svärta är drömmen.

Lite underligt är dock inställningarna i monitorn. Kanske jag har min PS3 fel inställd. Ofta hamnar färgen på -8 till minus 15. I Andra forum har den inställningen hamnat långt över på plus-läget.

En bidragande orsak till det verkar vara i mitt tycke en jättebra grej. Andra apparater har haft väldigt grova justeringsmöjligheter. På Kuron kan man smyga upp inställningen som den värsta proffesorn.. :unsure:
Mina kamraters maskiner som de köpte innan mig har den grova varianten där svärtan plötsligt gör ett stort hopp när man egentligen behövde "smyga". Synd på en så bra tv-apparat. man kan alltid hoppas att inställningarna är finare i servicemenyn istället.

Skall jag klaga på något är det den röda färgen som återges lite väl mättad. Till och med när färgen är nerdragen ser rött fortfarande lite mättat ut. Kanske detta går att ISF:a bort. Eller så uppfattar jag färgen fel kanske.. ;)

För er som håller koll på controlCals:s forum så kanske ni vet att en shootout mellan flera platttvtillverkare är närstående. Bland dem kommer Kuro att finnas. Vilken modell är jag osäker på.
shootout..

Mycket spännade!

Robban

Redigerat av Unregistered1fef72f3, 19 June 2009 - 11:08.

Postad 19 June 2009 - 21:10

Noobman
  • Noobman
  • Forumräv

• 635 inlägg
  • 0

Är det där en bild av flera eller är det allt som finns via HTTP-gränssnittet? Om det är allt som finns så skulle jag nog lämna det därhän för då är det Sencores misslyckade försök till interface mot Pioneers ISF C3, vilken saknar flera viktiga parametrar, t ex att kunna ställa in PureCinema val, justering av gamut (även om det också är bäst att lämna orört generellt sett, för Pioneers implementering är riktigt dålig), osv. Jag antar här att när man väl aktiverar ett ISF-läge så låses de inställningsmöjligheter som du normalt kommer åt via fjärren (?).

Tror detta är allt som går att erhålla från web gränssnittet.

När det gäller aktiveringen/sparningen av ISF läget så kan jag ej svara på det eftersom jag hittills ej kommit förbi denna sketna bild(textremsorna som talar om vilken kalibrering det gäller osv.).Postad bild

Kommer ej spendera mer tid till att få detta att fungera eftersom mina kunskaper i ämnet kalibrering är obefintliga, Så även om denna 'ISF' kalibrering är en realitet är det verkligen inte något för mig :blush: (Inställningen av min Kuro kommer att ske av en auktoriserad ISF:are....)

Det går inte att använda gmail till detta. Du måste en använda en SMTP server med port 25 öppen.

Du får skaffa en liten switch i alla fall om du vill göra detta.

Attans!
Hade detta lite på känn faktiskt, Tackar för klargörandet i frågan.

Gamut? Det är väl colorspace va? Menar du att man inte kan kalibrera i rätt gamut? För det vore inte bra. Jag har per rekommendation valt läge 2 som inte ger så övermättade färger som tvåan.

Egentligen är jag mer ute efter gamma-grejen som controlCal har. Jag kommer nog försöka mig på att hämta ner ISF-lägena bara därför att jag tycker att de är "mina".

När jag tänker Pioneers avslutande av plasmatillverkning slår det mig att man gärna skulle vilja lägga rabarber på Demoskärmen som visades på CES. Absolut svärta är drömmen.

Lite underligt är dock inställningarna i monitorn. Kanske jag har min PS3 fel inställd. Ofta hamnar färgen på -8 till minus 15. I Andra forum har den inställningen hamnat långt över på plus-läget.

En bidragande orsak till det verkar vara i mitt tycke en jättebra grej. Andra apparater har haft väldigt grova justeringsmöjligheter. På Kuron kan man smyga upp inställningen som den värsta proffesorn.. :D
Mina kamraters maskiner som de köpte innan mig har den grova varianten där svärtan plötsligt gör ett stort hopp när man egentligen behövde "smyga". Synd på en så bra tv-apparat. man kan alltid hoppas att inställningarna är finare i servicemenyn istället.

Skall jag klaga på något är det den röda färgen som återges lite väl mättad. Till och med när färgen är nerdragen ser rött fortfarande lite mättat ut. Kanske detta går att ISF:a bort. Eller så uppfattar jag färgen fel kanske.. :blush:

För er som håller koll på controlCals:s forum så kanske ni vet att en shootout mellan flera platttvtillverkare är närstående. Bland dem kommer Kuro att finnas. Vilken modell är jag osäker på.
shootout..

Mycket spännade!

Robban

Om jag inte misstar mig så kommer Denon's DVD-A1UD att bli bilduppspelaren som används(Detta är iallafall för mig intressant).

Mvh.
Mats

Postad 20 June 2009 - 02:36

Unregistered29af8ed6
  • Unregistered29af8ed6
  • Beroende

• 1073 inlägg
  • 0

Kommer ej spendera mer tid till att få detta att fungera eftersom mina kunskaper i ämnet kalibrering är obefintliga, Så även om denna 'ISF' kalibrering är en realitet är det verkligen inte något för mig :blush: (Inställningen av min Kuro kommer att ske av en auktoriserad ISF:are....)
Mvh.
Mats

Men herregud Mats, är ju bara att lära sig!!!

Själv så ligger jag tillbakalutad i min lathet & njuter av min proffskalibrerade panel :D

Postad 20 June 2009 - 08:21

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

• 16356 inlägg
  • 0

Men herregud Mats, är ju bara att lära sig!!!

Själv så ligger jag tillbakalutad i min lathet & njuter av min proffskalibrerade panel :blush:

Jag vill också lära mig..buhu.. :D :D

Det har berättats om att ISF-lägena är lite annorlunda bild på. Hur var det för dig att växla mellan "pure" och ISF tex?
Nu antar jag att du växlat mellan bildlägena och kan berätta.

Själv är jag tveksam till om svärtan verkligen behöver vara tydligare och ha mer detaljer. Gjorde kalibreraren(kanske är det du som är proffset som kalibrerade?..)något med tex gamman?

Jag kan inte kalla mig proffs men har väldigt kul när jag amatörkalibrerar. I macbooken finns lite gammainställningar och det är frustrerande och intressant på samma gång. Dock vill inte Kuron och macbooken visa samma djup i färgerna. Jag förväntar mig inte att det blir lätt när jag vill joxa i Kuron. Men det kommer bli kul.. he he.

Nu får du ivrigt luta dig framåt och skriva en rad. Kanske inte precis NU, men sedan, när du vaknat till lite. :blush:

Robban

Redigerat av Unregistered1fef72f3, 20 June 2009 - 08:22.

Postad 20 June 2009 - 09:16

Wolfy
  • Wolfy
  • Veteran

• 1667 inlägg
  • 0

Ja, gamut är volymen som spänns upp av primärfärgerna R, G och B och anges oftast som en yta i 2D (dvs minus färgernas ljusstyrka). Valen Colorspace i en Pioneer TV definierar 2 olika gamut, där 2 ligger närmast standard och 1 är till för att kunna använda en fullvärdig CMS (Color Management System) för att justera in en helt korrekt gamut, alternativt som val för de som vill ha överdrivna färger (har själv använt den till spel och animerat). :blush:

Vad jag menar med att Pioneers sk Color Management är dålig är att med en fullvärdig CMS ska man kunna justera in 3 st parametrar per primärfärg R, G och B och det är:

1. Färgens mättnad: Avståndet mellan vitpunkt och respektive färg.
2. Färgens ton: Respektive färgs rotation kring vitpunkten.
3. Färgens ljusstyrka: Säger sig självt.

Med Pioneers CM har man egentligen enbart ett mer avancerat reglage för färgernas ton än det gemensamma relgaget Tint (borde egentligen benämnas Hue) som finns under den vanliga bildinställningsmenyn. Dessutom så förstör man lätt gråskalan när man använder Pioneers CM. Den är dåligt designad helt enkelt.

Dessa begränsningar är verkligen inte hela världen. Som tur är så är Pioneers TV riktigt bra designade out-of-the-box så den lilla skillnaden mellan dess inbyggda gamut (val 2) och standard är inget att anmärka på efter det att man ställt in TVn korrekt och kalibrerat övriga inställningar.

Tror jag har nämnt det till dig förut, men ha inte för stora förhoppningar på 9-stegs gammajusteringen. Du kan göra små vinster med den, men inget omvälvande. De flesta proffsen rör den öht inte.

Den stora missen som Pioneer gjorde är att låsa ISF-minnena efter aktivering. Visst går det att använda till att justera in en specifik utrustning för optimala inställningar, t ex en Blu-rayspelare eller en DVD-spelare, men eftersom minnena är låsta så sitter man där om man behöver ändra en inställning (så tillvida att man inte alltid har TVn uppkopplad mot datorn vill säga).

...Lite underligt är dock inställningarna i monitorn. Kanske jag har min PS3 fel inställd. Ofta hamnar färgen på -8 till minus 15. I Andra forum har den inställningen hamnat långt över på plus-läget.

Bildminnena är inte identiska så om olika användes kan det medföra ganska stora skillnader i inställningar. Sen behöver iofs inte en publicerad inställning vara korrekt bara för att den är publicerad. :blush:

En bidragande orsak till det verkar vara i mitt tycke en jättebra grej. Andra apparater har haft väldigt grova justeringsmöjligheter. På Kuron kan man smyga upp inställningen som den värsta proffesorn.. :D

Ja, visst är det bra. Det är väldigt trevligt att använda ControlCal för att komma åt TVns ISF-gränssnitt. Det är bara synd att Pioneer inte gjorde TVn rättvisa med mer kompletta inställningsmöjligheter.

Skall jag klaga på något är det den röda färgen som återges lite väl mättad. Till och med när färgen är nerdragen ser rött fortfarande lite mättat ut. Kanske detta går att ISF:a bort. Eller så uppfattar jag färgen fel kanske.. :blush:

Ja, det ska nog gå till viss del, frågan är bara om du lyckas innan det att gråskalans tracking går förlorad. :D

shootout..

Mycket spännade!

Robban

Coolt, får hålla utkik på det.

Postad 20 June 2009 - 09:24

Wolfy
  • Wolfy
  • Veteran

• 1667 inlägg
  • 0

Tror detta är allt som går att erhålla från web gränssnittet.

När det gäller aktiveringen/sparningen av ISF läget så kan jag ej svara på det eftersom jag hittills ej kommit förbi denna sketna bild(textremsorna som talar om vilken kalibrering det gäller osv.)...
Mvh.
Mats

OK, verkar som det skiter sig när den ska spara ner ändringarna för de olika inställningarna. Möjligen att du måste göra ändringar på allt eller i alla fall välja något istället för att lämna blankt (ren spekulation från min sida, har aldrig använt annat än ControCal och den seriella porten för att komma åt ISF-minnena).

Postad 20 June 2009 - 21:44

zyberzeke
  • zyberzeke
  • Användare

• 138 inlägg
  • 0
17600 kr ca för en ny KRP 500M låter väl som en hyggligt pris. Synd bara att det är i staterna, (Value Electronics) dom vaäntar tydligen in en ny leverans denna månad och detta är deras nya pris, kankse något att hoppas på även i Sverige. Är själv just nu på Gran Canaria och electronik på det stora hela är mycket billigare här än hemma.
Att köpa en KURO och frakta hem är nog inget att fundera över dock :D

länk till Value Electronics..skrolla ner lite så ser ni proset
http://www.valueelectronics.com/

Postad 21 June 2009 - 00:25

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

• 16356 inlägg
  • 0

17600 kr ca för en ny KRP 500M låter väl som en hyggligt pris. Synd bara att det är i staterna, (Value Electronics) dom vaäntar tydligen in en ny leverans denna månad och detta är deras nya pris, kankse något att hoppas på även i Sverige. Är själv just nu på Gran Canaria och electronik på det stora hela är mycket billigare här än hemma.
Att köpa en KURO och frakta hem är nog inget att fundera över dock :D

länk till Value Electronics..skrolla ner lite så ser ni proset
http://www.valueelectronics.com/

I staterna verkar ju det saknas en del smaskiga parametrar. Men jag förmodar att du inte beställer från staterna.

Postad 21 June 2009 - 00:52

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

• 16356 inlägg
  • 0
Wolfy, fick du en uppfattning om vilken färgtemp som var korrektast innan du kalibrerade? En del recensioner säger att "low" är bland det närmaste en bra gråskala man kan komma. När jag tänker på "korrekt" tänker jag då på D6500k, även fast jag vet att man kan kalibrera så att den mäter 6500k så behöver det inte se bra ut. Du kanske förstår min fråga ändå.

Förresten, när du påpekar att gamman sällan rörs av proffs på Kuron, betyder det att gamman är bra inställd redan från fabrik? Jag har lite fantasier att höja gamman för visning på dagtid. Om man höjer gamman(man kanske säger sänker?) så kanske man "tvinga" ut lite mer detaljer i svärtan när man tittar på dagen?

De som har fått sin Kuro kalibrerad för dagtittning, har kalibratörerna bara justerat med den fabriksinställda gamman då? Typ slängt upp gamman till läge 5... :D

Eller har de kanske rent av bara justerat upp kontrasten...?

Nästa dumma fråga:
Kommer det komma en ControlCal för Mac?

Sussa sött.

Robban

Postad 21 June 2009 - 10:00

Wolfy
  • Wolfy
  • Veteran

• 1667 inlägg
  • 0

Wolfy, fick du en uppfattning om vilken färgtemp som var korrektast innan du kalibrerade? En del recensioner säger att "low" är bland det närmaste en bra gråskala man kan komma. När jag tänker på "korrekt" tänker jag då på D6500k, även fast jag vet att man kan kalibrera så att den mäter 6500k så behöver det inte se bra ut. Du kanske förstår min fråga ändå.

Jag har tyvärr aldrig haft möjligheten att mäta upp en G9 ordentligt, varken "vanliga" eller KRP så jag vet inte. Från G8 så var det low eller mid-low som var bästa förval.

Förresten, när du påpekar att gamman sällan rörs av proffs på Kuron, betyder det att gamman är bra inställd redan från fabrik? Jag har lite fantasier att höja gamman för visning på dagtid. Om man höjer gamman(man kanske säger sänker?) så kanske man "tvinga" ut lite mer detaljer i svärtan när man tittar på dagen?

Det beror på vilket förval man tittar på, men generellt sett och relativt övriga marknaden så är Kurons gamma riktigt bra. Problemet är att för att verkligen kunna påverka gamma så behöver man kontroll över nivåerna just över svart och eftersom 9-stegsjusteringarna börjar vid 10 %stim (av 0-100 %stim - %stim skrivs ibland (felaktigt) IRE) så är det inte mycket du i realiteten kan göra, men visst om du höjer eller sänker samtliga justeringar kan du justera in för mörk respektive ljus miljö. Något som är värt att lägga till är att det inte bara är till att man får kontroll över nivåerna nära svart. För att kunna mäta och korrekt kunna analysera justeringar här krävs det mycket från en mätare och då kostar det också dock är det bästa mätverktyget i detta område ens egna ögon och det förutsätter både kunskap samt en bra miljö.

Egentligen är det gammakurvan och inte värdet gamma som är intressant, men det blir lite långdraget att gå in på detaljer. Om man antar att gamma är mer eller mindre konstant för hela intervallet från svart till vitt så är värdet gamma ett mått på hur böjd gammakurvan är, där en hög gamma (~2.5) representerar en kontrastrik bild som lämpar sig för miljöer med svag belysning och en låg gamma (~2.2-2.1) representerar en mindre kontrastrik bild med större nivåskillnader i det mörka i bilden, dvs lättare att se detaljer i det mörka som lämpar sig för ljusare miljöer. Man väljer dessutom antagligen en högre inställning av reglaget kontrast (Contrast) samt ljusstyrka (Brightness) för anpassning till dagstittande.

De som har fått sin Kuro kalibrerad för dagtittning, har kalibratörerna bara justerat med den fabriksinställda gamman då? Typ slängt upp gamman till läge 5... :blush:

Eller har de kanske rent av bara justerat upp kontrasten...?

Det varierar nog, mest beroende på om kalibreraren har tillgång till ControlCal eller inte. Ska det göras korrekt behöver man titta över hela kalibreringen för man behöver justera både ljusstyrka, kontrast, gamma och eventuellt justera övrigt för det som tidigare nämnda justeringar kan ha medfört.

Nästa dumma fråga:
Kommer det komma en ControlCal för Mac?

Sussa sött.

Robban

Bra fråga, ingen aning. Det är bara att du frågar Turbe på ControlCals forum. Han svarar alltid och är väldigt trevlig att ha att göra med. :D

Hoppas du sussade gött själv.

PS Lade till lite om mätare ovan DS.

Redigerat av Wolfy, 21 June 2009 - 10:05.

Postad 21 June 2009 - 16:53

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

• 16356 inlägg
  • 0
Alltid uttömmande svar, wolfy.. :)

Nu vet man vad man ska fråga efter vid en kalibrering av Kuron. Framåt hösten har man väl snålat ihop lite för att låta någon kalibrera. Det blir till att leta efter Sveriges bästa så man får lite för pengarna.

Tack igen.

Postad 22 June 2009 - 18:22

Unregistered29af8ed6
  • Unregistered29af8ed6
  • Beroende

• 1073 inlägg
  • 0

Det har berättats om att ISF-lägena är lite annorlunda bild på. Hur var det för dig att växla mellan "pure" och ISF tex?
Nu antar jag att du växlat mellan bildlägena och kan berätta.

Nej jag har en 5090H så jag har inget pureläge.

Själv är jag tveksam till om svärtan verkligen behöver vara tydligare och ha mer detaljer. Gjorde kalibreraren(kanske är det du som är proffset som kalibrerade?..)något med tex gamman?

Jag är totalt novis inom området så kalibreringsförfarandet får wolfy lära dig mer om.

Kalibreraren gjorde mycket & jag tar för givet att han även rörde gamman. Ang. svärtan så har man en tendens att dra ned ljuset för att uppnå det vi tycker är den bästa svärtan, man drar då ofta ned det nåt snäpp för mycket & förlorar i lågdagerdetaljer. Nu har han gjort en exakt kalibrering vilket ger en sanslöst god lågdageråtergivning, jag ser idag saker i vissa filmer som jag inte sett förrut, i mörka partier då. Man ska dock veta att svarta detaljer i filmer intealltid är så svarta som man tror, det märker man när tv:n är exakt kalibrerad :) Obs att kalibreraren självfallet lägger ljuset ngt lägre om man önskar, men då förlorar man dock lite annat i stället.

Postad 23 June 2009 - 06:33

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

• 16356 inlägg
  • 0

Nej jag har en 5090H så jag har inget pureläge.

Jag är totalt novis inom området så kalibreringsförfarandet får wolfy lära dig mer om.

Kalibreraren gjorde mycket & jag tar för givet att han även rörde gamman. Ang. svärtan så har man en tendens att dra ned ljuset för att uppnå det vi tycker är den bästa svärtan, man drar då ofta ned det nåt snäpp för mycket & förlorar i lågdagerdetaljer. Nu har han gjort en exakt kalibrering vilket ger en sanslöst god lågdageråtergivning, jag ser idag saker i vissa filmer som jag inte sett förrut, i mörka partier då. Man ska dock veta att svarta detaljer i filmer intealltid är så svarta som man tror, det märker man när tv:n är exakt kalibrerad :) Obs att kalibreraren självfallet lägger ljuset ngt lägre om man önskar, men då förlorar man dock lite annat i stället.

Undrar varför man inte har en niopunkts-RGB-cut/gain istället? Tänk vad smidigt och få bort lite rött i mitten av skalan om man känner för det. Jag har för mig att min färghanterare i min macbook klarar det. Fast det ska erkännas att det är svårt att hantera. Speciellt utan mätverktyg. Eller rättare sagt är det inte så svårt att upptäcka en ojämn gråskala. Det som är svårt är att veta om den blev neutral efter man kalibrerat med ögonen.

Det finns ljusbord för fotografering som har en gråskala inbyggd i fronten. Lysröret man sätter dit måste mäta rätt exakt så att gråskalan inte tonar åt något håll. Har man en sådan bredvid sig som referens tror jag ärligt att man kunde uppnå en bra gråskala på en plasma.

Men vad hette dessa ljusbord. Jag har för mig att det klingade på tyska.

Postad 27 June 2009 - 23:27

Unregisteredb62bf717
  • Unregisteredb62bf717
  • Wannabe

• 27 inlägg
  • 0

Lider dock med dig Bittornado, hoppas du får tag på en ny KRP 600 M (även om det verkar nästintill omöjligt...)

*snyft*
Nu har jag mer eller mindre gett upp.
Det är dags att lägga ner planerna på att hitta 600-M. De finns helt enkelt inte mer att få tag på i Europa :)
Jag får bestämma mig om jag vill ha en A-modell eller inte.
Just nu vet jag inte hur jag ska göra... alternativet är helt enekelt att hoppa över hela alltihop än så länge eftersom man ändå inte får det man ville ha.

Kommer tyvärr inte att vara så aktiv här tills jag hittat någon lösning på problemet.
See you guys later.

Mvh
/B.

Postad 28 June 2009 - 03:59

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

• 16356 inlägg
  • 0
Såg shootouten i morse. Intressant men dåligt ljud. d-nice från avsforum hyllade 500-M. Den kunde kalibreras till helt "rak" gråskala. Han passade samtidigt på att gratulera Samsung för deras rent tekniskt sett mätbart(inte visuellt..?) bättre färger.

Sedan fick Amerikarnarna en present, som dock kostar. Möjligheten att köpa en patch så de kan låsa upp ISF-lägena, vilket inte var möjligt innan. Mycket bra. Dock har vi i Europa fått dem gratis så att säga, tack vare en snubbe på nätet. Dock är det inte jättemycket man kan göra utan ControlCal just nu.

Tänk om Pionner hade gett oss en patch att kunna få noll-emission-svärta... uj uj uj... :) Men det är väl teknisk omöjligt antar jag.

Lite underligt att ISF-lägena var låsta i USA. Ska man vara konspiratoriskt så undrar man om inte Pioneer tjänar en liten hacka på att låta kunderna köpa patchen tillsammans med ControlCal? Killen som skrev patchen måste insett värdet på patchen....eller hur...? ;)

Hur som helst verkar Pioneer Kuro 500-M kunna bli en ikon för plasmatillverkarna. Något som de bör sträva efter.

Redigerat av Unregistered1fef72f3, 28 June 2009 - 04:07.

Postad 29 June 2009 - 13:17

ajzman
  • ajzman
  • Forumräv

• 957 inlägg
  • 0

*snyft*
Nu har jag mer eller mindre gett upp.
Det är dags att lägga ner planerna på att hitta 600-M. De finns helt enkelt inte mer att få tag på i Europa :)
Jag får bestämma mig om jag vill ha en A-modell eller inte.
Just nu vet jag inte hur jag ska göra... alternativet är helt enekelt att hoppa över hela alltihop än så länge eftersom man ändå inte får det man ville ha.

Kommer tyvärr inte att vara så aktiv här tills jag hittat någon lösning på problemet.
See you guys later.

Mvh
/B.

Tycker du ska satsa på en A-modell istället. Då får du trots allt den bästa bilden som går att hitta i dagsläget och det skiljer ju inte sååå mkt mot M-modellen.

Postad 30 June 2009 - 15:51

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22892 inlägg
  • 0

Undrar varför man inte har en niopunkts-RGB-cut/gain istället? Tänk vad smidigt och få bort lite rött i mitten av skalan om man känner för det.

Höjjer du gamman för röd i mitten av skalan så får du ju iofs samma effekt... :)

Postad 30 June 2009 - 18:56

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

• 16356 inlägg
  • 0

Höjjer du gamman för röd i mitten av skalan så får du ju iofs samma effekt... :)

Jo det förstås..he he.
Lite förvånande är det att på ControlCal:s forum verkar ingen har kalibrerat med gamman. Antingen är gamman bra redan ur kartongen eller så är kontrollerna så dålig så ingen vill använda dem. Men jag kan inte tänka mig att de är SÅ dåliga..?

När man läser manualen så ser man att man genom nätet får tillgång till det som gör Kuron så bra redan hemma. Jag snodde hem ISF-lägena bara för att jag ville ha dem. Nu ser jag att några sidor senare i manualen att kan man joxa lite till i "servicemenyn".

Är det någon som provat detta?

Postad 07 July 2009 - 14:29

pallepaf
  • pallepaf
  • Forumräv

• 544 inlägg
  • 0
Jag kan inte se på bilderna att media-receivern till KRP-500A har någon S-video ingång. Klarar den S-video åtminstone via någon av scartingångarna?

Postad 08 July 2009 - 14:56

pallepaf
  • pallepaf
  • Forumräv

• 544 inlägg
  • 0
Någon som vet hur länge till KRP-500A kommer att finnas tillgänglig i handeln?

Redigerat av pallepaf, 08 July 2009 - 15:04.

Postad 08 July 2009 - 15:15

Unregistered8be02378
  • Unregistered8be02378
  • Användare

• 117 inlägg
  • 0
Tills de tar slut. :-)

Tillverkas inte längre.

Postad 09 July 2009 - 14:33

ajzman
  • ajzman
  • Forumräv

• 957 inlägg
  • 0
Hallå där, tänkte dela med mig av lite bildinställningar som jag kör på min KRP 500-M... I början körde jag, som alla andra, PURE-läget men efter ett tag så ville jag ha lite mer "punch" i bilden och efter ett antal körningar med DVE, sökningar i AV- och AVS Forum samt en hel del testande med referensfilmer (King Kong HD DVD, POTC Blu-ray, Cars Blu-ray m fl) så är jag nu mkt nöjd, so here goes:

AV Selection: USER
Contrast: 37
Brightness: +2
Color: +1
Tint: 0
Sharpness: 0

Color Temp: Mid-low

Pro Adjust

Pure Cinema
Film Mode: Advance för 24P (Blu-ray, HD DVD), Off för SD DVD, Analog/Digital-TV
Text Optimization: Off

Intelligence: Off

Picture Detail:
DRE Picture: Low
Black Level: Off
ACL: Off
Enhancer Mode: 2
Gamma: 2

Color Detail:

CTI: Off

Color Management
R -2
Y +2
G -1
C -1
B 0
M +1

Color Space: 2

Noise Reduction:

3DNR: Off
Field NR: Off
Block NR: Off
Mosquito NR: Off

Screen Size: Dot by Dot (vid 1080p), annars FULL
Power Save Mode: Off
Orbiter: Mode 2 (framförallt eftersom jag spelar en hel del TV-spel, med mkt statiska bilder/huddar...)

Apropå TV-spel så kör jag GAME-mode när det är dags för X360- eller PS3-gejmande. :) (men jag har dragit ner färgerna + kontrast litegrann så att det inte blir en alltför övermäktig bild...) Killzone 2 är verkligen hur snyggt som helst på denna fenomenala TV! ;)

Postad 09 July 2009 - 23:17

Unregistered951e827d
  • Unregistered951e827d
  • Användare

• 104 inlägg
  • 0

Tills de tar slut. :-)

Tillverkas inte längre.

Och varifrån har du fått det??
När de bestämde sig för att sluta med tv-tillverkningen i februari/mars så var budet det att fabriken i Japan skulle fortsätta köra åtminstone året ut. England plus ytterligare nån fabrik stängdes däremot mer eller mindre omedelbart.

Redigerat av Unregistered951e827d, 09 July 2009 - 23:18.

Postad 21 July 2009 - 19:45

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

• 16356 inlägg
  • 0
En fråga:
Varför tappar min 500:a inställningarna i bildjusteringarna? Ska de inte vara likadan även om man byter upplösning?

Postad 21 July 2009 - 22:10

Wolfy
  • Wolfy
  • Veteran

• 1667 inlägg
  • 0
Det är en "feature" hos KRP att den sparar de 8 senaste inställningarna på en per insignal-basis. Så om du gjort en 9:e ändring så bumpar den tillbaka nr 1 till default... det är i alla fall som jag förstått det.

Kolla Turbes inlägg här.

Postad 23 July 2009 - 18:23

MXZMago
  • MXZMago
  • Wannabe

• 15 inlägg
  • 0

Hur står sig Krp mot Samsungs Led teve? Kanske dags att byta igen :)

Jag var sugen på en sånn 46:a,och då man står där på media markt å kollar så ser de ju naturligtvis bra ut.
(inget ställe pioneer kommer till sin rätt)

Bestämde mej för att köpa en krp 500:a istället och ja ångrar mej inte en sekund!!
Bilden är hur bra som hellst! :o

Körde vår gammla lg px4r bredvid å de e ju skrattretande :P

Alltså de sjuka är ju att om man står ca 60cm framför tv:n så är de faktist riktigt bra bild på sd tv.
körde ja bbc hd på LG:n 1.5 m bort så såg man (hur ska man förklara de) "större" pixlar..

Har kollat efter att ja köpt 500:an på samsung led och de e inte bra bild då man står nära,något bättre än LG:n kanske.. Dessutom kan man inte se BD 24p på samsungs tv om man inte vill ha epelepsi :D

Så köp en pioneer om du vill bli nöjd!!!!

Postad 26 July 2009 - 23:45

MXZMago
  • MXZMago
  • Wannabe

• 15 inlägg
  • 0
vilket skärmläge kör ni på?
har inte rört min nått,så den är inställd på auto.
Har cd hd-box å kör 1080i på den och ps3 på 1080p.. ska man ha på dot by dot istället?
och ändra orbiter till läge 2.(även dot by dot)

och strömkontroll vad har ni för inställningar där på enegisparfunktion och de andra?

Postad 27 July 2009 - 11:00

Unregisteredcab460d8
  • Unregisteredcab460d8
  • Forumräv

• 701 inlägg
  • 0

Det är en "feature" hos KRP att den sparar de 8 senaste inställningarna på en per insignal-basis.

Vet du om det är 8 st. totalt för TV'n eller per ingång?

Postad 27 July 2009 - 18:19

Wolfy
  • Wolfy
  • Veteran

• 1667 inlägg
  • 0
Tyvärr, ingen aning kom bara ihåg att jag läste om det i förbifarten då uppgraderingdjävulen försöker övertala mig att handla. ;)

Postad 27 July 2009 - 19:53

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

• 16356 inlägg
  • 0

Vet du om det är 8 st. totalt för TV'n eller per ingång?

Njae jag har för mig att det är åtta per ingång. Jag har också för mig att om man ändrar upplösningen på sin källa mer än åtta gånger på en ingång, förlorar man sina inställningar. Detta måste jag dock undersöka.

Om man läser kolumnen "screen" i länken jag skickade så verkar man förlora den första inställningen man gjorde vid den 9:e gången man "cyclat" runt.
ControlCal

Vid ISF-kalibrering kan justeringar bli fast. Då kan man ha tre olika fasta inställningar med ISF. Jag tycker dock att det är puckat att man överhuvudtaget förlorar inställningen efter den nionde rundan med bildjusteringarna i den vanliga menyn. Då förlorar meningen med "fasta" inställningar. Därför är jag lite nyfiken på om man kan göra något i Integrator Mode. Någon sa att man förlorar ALLA inställningar när man gått ur Integrator Mode. Det har jag svårt att tro då personen har fått för sig att även sparade ISF-kalibreringar rykte all världens väg.

Postad 27 July 2009 - 19:59

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

• 16356 inlägg
  • 0
Här är fler diskussioner om samma "problem":
ControlCal

Redigerat av Unregistered1fef72f3, 27 July 2009 - 19:59.

Postad 31 July 2009 - 11:01

Unregisteredb62bf717
  • Unregisteredb62bf717
  • Wannabe

• 27 inlägg
  • 0
Hej folks.

Jaha, hoppas allt haft en bra sommar. Själv har jag jobbat mestadels och... jagat efter "bovar" för att få en ny skärm (600-M).
Till slut blev det en principgrej att få det här upprättat.
Tyvärr känns det som om Sverige är det enda landet i världen där "kunden har inga rättigheter alls".
Återförsäljaren tog ju gärna mina pengar.
Pioneer skickade mig gärna en (säkert gammal öppnad kanske t o m redan lagad) trasig skärm.
Det fattades ju både fjärr och nätsladd. Kartongen såg ut som om den precis hade warpats till nutid från 1:a världskriget.
Jag ringde och anmände till butiken. Det skulle minsann genast ordnas upp.

Jupp, sedan försvann killen på semester, och 3 veckor senare gick hans chef på semester.
En ny kille i butiken visste inte vad han skulle göra.
Det fanns varken reklammation till DHL (transportföretaget) från återförsäljaren vilket de hade lovat att de själva skulle ombesörja, det fanns varken beställning på någon ny skärm vilket Pioneer bekräftade efteråt eller planer på att beställa en ny skräm då det skulle kosta butiken pengar att göra det... och inte heller kunde man utnyttja sin PDP+ garanti enligt Pioneer om man nu ville få en ny skärm. PDP+ för ut- och återkörning av skrämen plus lån av ersättningsskärm gäller minsann BARA vid reparation av skärmen, och inte när man ska få en ny skärm... har man nu hittat på.

Och inte var det någon som föreslog reparation av skärmen nån gång till mig heller när den belv anmäld sprucken i panelen till butiken för 2,5 månad sen.
De sa först att det inte gick att laga den alls.
Senare sa de att det visst hade gått att laga den, men då säljs den som demo kanske, men inte säkert att den skulle säljas vidare i Sverige!

-------------

Hur som helst... butiken tog gärna mina pengar, ville inte beställa ny skärm, och när jag ville häva köpet så hade chefen som redan var på semester enl. en annan anställd på butiken, sagt "nej, det går inte"!

Alltså, fatta vad ruttet allting kan bli...

Till slut, ringde jag upp butiken igen.
Fick höja rösten ordentligt.
Hotade med anmälningar, ryktesspridningar, att aldrig mer komma tillbaka till den butiken för fler inköp och hota med att berätta för alla andra hur de agerar mot betalande kunder...
Ringde upp Pioneer själv, fick höra att det visst fanns en skärm och jag skulle får första tjing på den.
Han la undan den åt mig direkt.

----------

Men, jag kunde inte få skärmen hem förrän ärendet med den första trasiga skärmen var avslutat. Det vill säga anmäldes, reklamerades, handlades... problemet var bara att ingen ville ta tag i detta.
Ringer DHL. Anmäler eländet själv. Får ett ärende nr.
DHL:s handläggare är på semester säger de först. Det kan ta upptill 3 mån att handlägga sådant ärende.
"Är du säkert på att det här är en transportskada?"
Hur i fridens namn ska jag kunna veta det??? Who the F*** cares?!
DHL sa att de inte skulle ta på sig transportmissar så enklet iallafall.
Så där skulle man bli sittandes igen då rå ;)

Jag ringde ner Pioneer till slut.
Killen där jag pratade med gick äntligen med på att på egen bekostnad skicka ner den nya skärmen innan den förra fick komma tillbaka.
Men jag fick bära upp den själv igen.
Dessutom skulle den förra skärmen få bli kvar i mitt förvar tills DHL hade besiktigat, handlagt och beslutat i ärendet osv, innan någon fick komma och hämta den.
Det var villkoret.
Ok. Visst, sa jag. Kör på.

-----------

Igår så äntligen fick jag min nya skärm.
Bär upp den. Startar upp direkt för att se att den funkar....väl... eller...??!
Nää.. inte fan fanns det med nån nätsladd på denna heller.
Ta nätsladden från dataskärmen. Starta upp, kolla panelen, inga sprickor, jorå.. den gick igång!!!
HAAAALLELUUUUUJA!

Idag ringer jag DHL och kollar när de ska besiktiga förra skärmen.
"Vet inte, semestertider, du vet.. säger hon. Allt tar längre tid än vanligt. Kanske någon ringer nästa vecka".

Ärligt talat, är Sverige överhuvudtaget fungerande under semestertider, eller hur lågt har vi sjunkit i detta land?

Så nu tänker jag lägga ner skärmen i källarn.
Om nån snor den... skiter jag fullständigt i den nu. Pioneer tillsammans med DHL och min återförsäljare, bjuder på den!
Ringde upp butiken idag igen och sa att jag ville ha nytt garantibevis som skulle börja gälla fr o m NU.
Efter 3 mån fick jag ju en skärm som gick att starta upp först IGÅR.
Nja, då fick jag vänta tills den förra killen kom tillbaka från semestern.....
Och nätsladden ja, ville ju ha en sån. För 40 papp förväntar man sig att fanskapet ska gå att starta upp out of the box.
"Har du ingen själv hemma då?" frågar han mig...

Gode Gud.

Jorå, jag ska ev. få en ny sladd också.
Pratade med Pioneerkillen igen. Han blev förvånad över att det inte fanns nån fjärr med den förra transporten, med i den trasiga skärmen.
"Jasså, är du helt säker?"
Nja, jag kan vara både dum och idiot och kanske hallucinerar jag också, men neeej, nån fjärr fanns nog trots allt inte med, nej.

------------

Så kan det gå år 2009 i Sverige... så mkt för att man hade en PDP+ garanti, som inte riktigt gällde när det kom till kritan, nej.
Och kontaktkillen i butiken som inte kunde göra någonting alls.
Och öppetköp som inte gick att häva köpet med.
Och en trasig skärm som först inte gick att laga, sen gick det att laga, men det var lika bra att få en ny skärm (vilket jag självfallet är jätte glad åt) men som garantin inte gällde för.

Men men, nu har jag iaf en fungerande (förhoppningsvis) hel 600-M hemma.
Nu blir det jakt efter resten av systemet.. Har varit så frustrerad och hafta så mkt att göra med skärmen så jag inte kunnat bestämma mig.

Får bli antingen en Anthem Statement D2v2 eller Denons AVP flaggskepp som för-/slutsteg. Båda hyllas lika mkt.. Problemet är att Anthem Statement slutsteg är svindyr men då får man bara en 5-kanalig sådan. Visserligen monoblock... men för att få en 7.1 får man lägga till en tvåkanalig också. Lite väl saftigt kanske... å andra sidan går det säkert att driva med annat slutsteg också. Frågan är om det blir lika "välljudande" med andra märken på slutsteget bara...

Ska försöka lösa det, plus ångesten för vilka högtalare jag ska ha.
Valet står mellan B&W 802D, Revel Ultimate (dock jädrans dyrt!) och Paradigm Ref. Signature.

Alla synpunkter på någon utav dessa kombination är välkomna :blink:

/B.

Redigerat av Unregisteredb62bf717, 31 July 2009 - 11:16.

Postad 31 July 2009 - 11:11

Unregistered9458b50a
  • Unregistered9458b50a
  • Amatör

• 79 inlägg
  • 0
Är buzzing et mindre problem med KRP än det är på 5090 serien?

Postad 31 July 2009 - 12:18

Unregistered8be02378
  • Unregistered8be02378
  • Användare

• 117 inlägg
  • 0
Uppfattar som att det är samma när jag jämför med en polares 5090. Jag har själv en KRP-500A.

Har själv satt Energisparläget i mode 2 och då buzzar den inte alls. Man kan höra ett SVAGT surr från fläktarna bara.

Hej folks.

Jaha, hoppas allt haft en bra sommar. Själv har jag jobbat mestadels och... jagat efter "bovar" för att få en ny skärm (600-M).
Till slut blev det en principgrej att få det här upprättat.
Tyvärr känns det som om Sverige är det enda landet i världen där "kunden har inga rättigheter alls".
Återförsäljaren tog ju gärna mina pengar.
Pioneer skickade mig gärna en (säkert gammal öppnad kanske t o m redan lagad) trasig skärm.
Det fattades ju både fjärr och nätsladd. Kartongen såg ut som om den precis hade warpats till nutid från 1:a världskriget.
Jag ringde och anmände till butiken. Det skulle minsann genast ordnas upp.
/B.

Ja se Soundvision i Bromma, de förnekar sig inte.

Postad 31 July 2009 - 12:23

Wolfy
  • Wolfy
  • Veteran

• 1667 inlägg
  • 0

...Alla synpunkter på någon utav dessa kombination är välkomna :blink:

/B.

Du har skrivit så mycket och jag kommer från att ha jobbat ett nattskift så jag orkar inte skriva mer än att det är tragiskt dåligt vad du har fått utstå. PDP+ verkar betyda olika beroende på var man finns lokaliserad. Har bara haft ett PDP+ ärende och det sköttes prickfritt.

Det verkar ju lösa sig för dig tillslut ändå så grattis till en surt förvärvad Kuro, hoppas nu att återlämnadet av den gamla löser sig så fort som möjligt! Have faith! ;)

Postad 31 July 2009 - 14:01

belzebubb
  • belzebubb
  • Veteran

• 1866 inlägg
  • 0

Har själv satt Energisparläget i mode 2 och då buzzar den inte alls. Man kan höra ett SVAGT surr från fläktarna bara.

Du vet att du tappar mycket i bild genom att ställa den på energisparläge 2 va? Exakt vad det är som händer vet jag dock inte. Kanske Wolfy eller någon kan förklara.

Men att köpa en sådan bra tv och sen begränsa den på det sättet tycker jag känns ganska dumt.

Postad 02 August 2009 - 17:41

Eddy
  • Eddy
  • Wannabe

• 22 inlägg
  • 0
Hejsan!

Har en snabb fråga till en ägare av KRP-600A + ett bordstativ KRP-TS01
Vad är avståndet mellan bordsskivan som foten står på och underkanten av teven?

(Alltså hur hög apparat kan stå under teven)

Tacksam för svar
//Eddy

Redigerat av Eddy, 02 August 2009 - 17:43.

Postad 02 August 2009 - 22:08

Unregistered8be02378
  • Unregistered8be02378
  • Användare

• 117 inlägg
  • 0

Du vet att du tappar mycket i bild genom att ställa den på energisparläge 2 va? Exakt vad det är som händer vet jag dock inte. Kanske Wolfy eller någon kan förklara.

Men att köpa en sådan bra tv och sen begränsa den på det sättet tycker jag känns ganska dumt.

Har faktiskt aktivt letat efter försämringar, det enda jag hittade var att extremt ljusstarka miljöer inte känns lika ljusa. Det tycker jag var ett billigt pris för att slippa buzzningen, som jag tyckte var rätt irriterande. I allt övrigt har jag inte hittat någon försämring alls.

Men någon upplyst kanske kan upplysa oss vad det är som försämras egentligen, och hur. Du låter själv rätt säker på din sak, så kanske du vill göra ett försök? :)

Postad 02 August 2009 - 22:18

Unregistered29af8ed6
  • Unregistered29af8ed6
  • Beroende

• 1073 inlägg
  • 0
Försämringen blir precis det du säger eller m.a.o. vitt blir inte vitt utan lite gråare.

Det är ju helt fritt hur man gör med detta och om buzzingens försvinnande är mer värt än ovanstående förlust så är det ju inget snack om saken.

Postad 03 August 2009 - 11:53

Unregistered8be02378
  • Unregistered8be02378
  • Användare

• 117 inlägg
  • 0
_Z_:

Jag måste också få poängtera att det inte är någon jättestor skillnad heller.

Mer av typen (diskussion mellan mig och frugan): "Blev det mörkare nu" vid en pausad bild av arktisk miljö, "Kanske, jo det är det nog, ja nu när du säger det så kanske".

Inget jag tänker på när jag tittar på film med andra ord.

Postad 03 August 2009 - 14:31

Unregisteredcab460d8
  • Unregisteredcab460d8
  • Forumräv

• 701 inlägg
  • 0

Är buzzing et mindre problem med KRP än det är på 5090 serien?

I stort sett ingen skillnad mellan dessa, rummets akustik kommer påverka mer i hur det uppfattas.

Postad 03 August 2009 - 16:15

Unregistered29af8ed6
  • Unregistered29af8ed6
  • Beroende

• 1073 inlägg
  • 0

_Z_:

Jag måste också få poängtera att det inte är någon jättestor skillnad heller. Mer av typen (diskussion mellan mig och frugan): "Blev det mörkare nu" vid en pausad bild av arktisk miljö,

Så kan det mycket väl vara men jag som har ISF-kalibrerat min vet vad det där "lilla" kan göra för djupupplevelse/tredimensionalitet m.m. så för egen del så skippar jag e-sparläget.

Innan ISF-kalibreringen så låg jag riktigt hyfsat rätt med inställningarna & när jag fått den kalibrerad så var det inte så att man satt & såg enorma skillnader på vilka filmer som helst. Däremot när jag stoppade in en BD av riktigt hög kvalite så föll bitarna på plats med djupet, jag såg saker i lågdagrar på ett helt annat sätt samt en del annat som jag inte riktigt kan ta på.

Dessa skillnader är inget man kanske sitter & upplever vid A-B test utan det är små saker som i en helhet ger det där fantastiska ^_^ Bara en sådan sak som soldis i en scen kan lyfta djupet nåt sanslöst & då kan en lätt förändring av något förstöra den känslan totalt.

Det här handlar lixom inte om "blev det mörkare nu" .

Redigerat av Unregistered29af8ed6, 03 August 2009 - 16:17.

Postad 03 August 2009 - 17:16

Unregistered8be02378
  • Unregistered8be02378
  • Användare

• 117 inlägg
  • 0
Nja, nu var det inte så jag menade...

Hur som haver märker jag inte någon skillnad vid filmtittande och jag rekommenderar alla som stör sig på surret att prova.

Har dock för avsikt att få hem en kalibrerare som får göra jobbet med avseende på att den har mode2 i energispar, dessvärre tycks det inte finnas många som erbjuder kalibreringstjänster för KRP-modellerna. Inte någon av de jag ringt iaf.

Har tydligen att göra med att kalibreringsutrustningen skiljer sig gentemot 5090-serien och då Pioneer aviserade att tillverkningen skulle läggas ner ville inte många investera i den nödvändiga tekniken - eller så har jag fått förklarat det för mig iaf.

Postad 03 August 2009 - 18:18

Unregistered29af8ed6
  • Unregistered29af8ed6
  • Beroende

• 1073 inlägg
  • 0

dessvärre tycks det inte finnas många som erbjuder kalibreringstjänster för KRP-modellerna. Inte någon av de jag ringt iaf.

Har tydligen att göra med att kalibreringsutrustningen skiljer sig gentemot 5090-serien och då Pioneer aviserade att tillverkningen skulle läggas ner ville inte många investera i den nödvändiga tekniken - eller så har jag fått förklarat det för mig iaf.

Låter mysko, var bor du?

Postad 03 August 2009 - 18:26

Unregistered8be02378
  • Unregistered8be02378
  • Användare

• 117 inlägg
  • 0
I Solna - så jag kan inte skylla på att jag bor på vischan. Bör nämnas, iofs, att jag bara ringt två varav jag kommer ihåg Reference Audio där jag förövrigt köpte den.

De gav båda samma svar - 5090 JA, KRP NEJ.

Kanske du kan tipsa om någon?

Redigerat av Unregistered8be02378, 03 August 2009 - 18:29.

Postad 03 August 2009 - 18:37

Unregistered29af8ed6
  • Unregistered29af8ed6
  • Beroende

• 1073 inlägg
  • 0
Tvärr inte runt stockholm, bor i gbg själv men nån annan här vet kanske. Hembiobutiken i frölunda kalibrerade min & dom kalibrerar självfallet även KRP så det måste bara finnas nån i stockholm som gör det, googla lite kanske.

Postad 03 August 2009 - 19:45

Noobman
  • Noobman
  • Forumräv

• 635 inlägg
  • 0

Kanske du kan tipsa om någon?

Skulle bli mycket förvånad om inte HBC tillhandahåller en kalibrering av KRP modellerna(När jag köpte min så var det underförstått att dom även skulle kalibrera den efter ett tag).

Mvh.
Mats

Postad 03 August 2009 - 22:55

belzebubb
  • belzebubb
  • Veteran

• 1866 inlägg
  • 0

Tvärr inte runt stockholm, bor i gbg själv men nån annan här vet kanske. Hembiobutiken i frölunda kalibrerade min & dom kalibrerar självfallet även KRP så det måste bara finnas nån i stockholm som gör det, googla lite kanske.

Kanske Hembiobutiken i Stockholm?

Postad 11 August 2009 - 09:36

ajzman
  • ajzman
  • Forumräv

• 957 inlägg
  • 0

Nää.. inte fan fanns det med nån nätsladd på denna heller.

Det här med Pioneers KRP-M modeller och nätsladdar som saknas verkar ju vara ett jäkligt märkligt problem?! Jag fick nämligen inte ngn nätsladd till min KRP 500-M heller och fick således använda mig av min gamla TV-sladd (från Samsung plasman), som dock funkade fint, men som sagt visst var det aningen irriterande när man pröjsat så mkt pengar...!

Redigerat av ajzman, 11 August 2009 - 09:37.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.