Nyheter och rykten kring Pentax
887 svar till detta ämne
Postad 16 February 2011 - 09:28
Supernaut77
-
Supernaut77
-
Guru
-
-
4148 inlägg
Läser man kommentarerna till blogginläggen föreställer bilderna bara logotypen till hennes företag
Skäggiga damen?   Mer hintar.. Låter som något low-tech iaf. Vad är det för något vi inte vet vi saknat? WOW! We never thought so many people would be that interested. Let me say that what's coming is not made by Pentax nor is Pentax sponsoring us. We are starting with the Pentax K-7 and K-5 because these are the cameras that we love and use everyday.
There are no software involved (except for the manufacturing) and there are no glass either, not yet anyway. It is being made right here in the U.S.A. It's not something silly and DSLR users might ask themselves how they managed without one for so long.
We will be introducing more than one item, all adaptable to Nikon, Canon, Sony and Olympus as well.
Hopefully we can let you in on it very soon.
Postad 16 February 2011 - 09:32
Orbitaliztic
-
Orbitaliztic
-
Forumräv
-
-
539 inlägg
Skäggiga damen? 
Mer hintar.. Låter som något low-tech iaf. Vad är det för något vi inte vet vi saknat?
Hahaha! Läste väl undermedvetet Yvon som Yvonne Ja jag tror också på nåt lowtech. Men det måste ju tydligen anpassas för varje tillverkare. Ska ju passa på Pentax K-7 och K-5, har de samma form och storlek?
Postad 16 February 2011 - 09:36
Supernaut77
-
Supernaut77
-
Guru
-
-
4148 inlägg
har de samma form och storlek?
Det kan man lugnt säga. Om inte en extra rilla på programvalsratten är avgörande
Postad 16 February 2011 - 09:37
Orbitaliztic
-
Orbitaliztic
-
Forumräv
-
-
539 inlägg
Och de andra Pentaxmodellerna har inte samma storlek? Isf måste det ju vara något som måste anpassas efter husets storlek
Postad 16 February 2011 - 09:48
access
-
access
-
Forumräv
-
-
512 inlägg
Gissar på hemmagjorda stickade överdragsfodral.
Postad 16 February 2011 - 09:53
Supernaut77
-
Supernaut77
-
Guru
-
-
4148 inlägg
Gissar på hemmagjorda stickade överdragsfodral. 
Om man spinner vidare och tar bort smileyn; vad tror ni om ett 2-delat läderfodral med remmar som man hade förr i tiden? Och som nu finns till retrostukkameror som Oly PEN? Kanske är nuvarande spegelreflexer för klumpiga även om K-5/7 är förhållandevis smidiga.
Postad 16 February 2011 - 09:56
Orbitaliztic
-
Orbitaliztic
-
Forumräv
-
-
539 inlägg
Är också inne på nån slags skal eller något. Tycker dock inte ett läderfodral är särskilt revolutionerande, och jag kan definivt leva utan det.
Postad 16 February 2011 - 10:21
Mikael_R
-
Mikael_R
-
Über-Guru
-
-
15622 inlägg
hmmm. Någon typ av konverter/tiltshift grejj utan glas då??? mellan kamera och objektiv??? ähh...finns ju Lensbaby's å andra sidan.....
alltså....det där är ju värsta gåtan egentligen
Postad 16 February 2011 - 10:56
Supernaut77
-
Supernaut77
-
Guru
-
-
4148 inlägg
hmmm. Någon typ av konverter/tiltshift grejj utan glas då??? mellan kamera och objektiv???
Det finns redan men de monterar mellanformat, typ Pentacon 6. Ska man ha tilt/shift behövs stor bildcirkel och objektiv som har större avstånd till bildplanet. Har själv varit sugen på en adapter och några ryska gluggar, men kom inte till skott. no glass either, not yet anyway
Postad 16 February 2011 - 11:06
GroKKen
-
GroKKen
-
Veteran
-
-
2487 inlägg
Vad kul med lite spännande rykten. Även om det som ni säger känns som att de hypat upp den här saken en aning så ska det ändå bli kul att se vad det är. Försökt fundera på vad det kan vara men det är svårt speciellt som det ska komma till alla kameratillverkare, vara low-tech men ändå revolutionerande
Postad 17 February 2011 - 10:57
Orbitaliztic
-
Orbitaliztic
-
Forumräv
-
-
539 inlägg
Dagens uppdatering: "I think our item will be of particular interest for travel photographers, wildlife photographers, landscape photographers but can be useful for all kind of photography. Actually, studio photographers may not have much of a need for it.
We are supposed to get our finished demo product Monday. If all works as intended, we should be able to release the product shortly thereafter. "
Postad 18 February 2011 - 12:01
Mikael_R
-
Mikael_R
-
Über-Guru
-
-
15622 inlägg
Hmmmm....
"CNC bearbetad flygplans aluminium" såg jag nämnas idag på PF....
(surfar från mobilen så jag kan inte länka eller krångla på annat vis)
Nu svävar jag ut här men... något man sätter på sökaren kanske???
Postad 18 February 2011 - 14:09
Manord
-
Manord
-
Lärjunge
-
-
274 inlägg
Lägger min gissning på att det har något med GPS att göra.
Postad 30 March 2011 - 16:18
Mikael_R
-
Mikael_R
-
Über-Guru
-
-
15622 inlägg
Äntligen lite nytt! http://www.mirrorles...rorless-system/
Pentax_NC_system.jpg 59.93K
0 Antal nerladdningar"We were told by our sources that Pentax will announce their “Pentax NC” mirrorless system in May/June. We got our hands on the first picture of the camera and lenses. As you can see from the image it really looks like the digital version of the popular and very tiny Pentax Auto 110. Pentax goal was to create the smallest mirrorless system of the world. That’s why the sensors has a 1/2,33″ size (that’s the size of the sensor in most compacts). It’s a 14 Megapixel 5.6x crop sensor. It can also record HD h.264 movies. Two lenses will be released along the NC-1. There will be a prime 8.5mm f/1.9 (almost 47mm equivalent) and a zoom 5-15mm f/2.8-4.5 (28-80mm equivalent)! As you see from the pictures above those are very small lenses. We don’t have the exact size measures yet. The new Kenko mirrorless system also uses a 14 Megapixel 1/2,33″ (crop factor 5,6). And we were told that Kenko worked very close with Pentax to create the system. But here comes the even bigger news. Pentax will create two different mirrorless systems! The second system will feature a much larger APS-C sensor (Sony?) and be compatible with current K-mount lenses. That system should be introduced this summer. So if you want an incredible small mirrorles ssystem you can get the NC-1, if you want a mirrorless system with high image quality you can get the large sensor camera. Easy or not?" Det senaste låster trevligt för mina DA objektiv! Kul om den blir riktigt liten, så man kan ha en "stor" och en "liten" fast med samma objektiv! Mitt ha begär för "Auto 110" kameran är inte stor, men kul Pentax!
Redigerat av Mikael_R, 30 March 2011 - 16:20.
Postad 30 March 2011 - 16:30
Mikael_R
-
Mikael_R
-
Über-Guru
-
-
15622 inlägg
Kom ihåg att detta bara är rykten än så länge.
Men Zackspeed säger: "sdm only  " om den senare APS-C kameran.
Vad det betyder vet jag inte, men tråkigt om mina Limiteds inte passar....
Postad 30 March 2011 - 16:33
Supernaut77
-
Supernaut77
-
Guru
-
-
4148 inlägg
Vad tråkigt med 1/2.33"  Jag hade hoppats på 2.5x crop. Vi får hoppas det var billigt att utveckla så inte alltför mkt investeringar står på spel. Kom ihåg att detta bara är rykten än så länge.
Men Zackspeed säger: "sdm only " om den senare APS-C kameran.
Vad det betyder vet jag inte, men tråkigt om mina Limiteds inte passar....
Det lär ju vara en adapter så troligen bara AF med inbyggd motot i gluggarna
Postad 30 March 2011 - 16:35
Mikael_R
-
Mikael_R
-
Über-Guru
-
-
15622 inlägg
Det lär ju vara en adapter så troligen bara AF med inbyggd motot i gluggarna 
Vilket å andra sidan betyder helt nya och små objektiv från Pentax med DC/SDM i  + kontrast AF så det kanske blir en kvick liten sak?
Redigerat av Mikael_R, 30 March 2011 - 16:37.
Postad 30 March 2011 - 16:38
Supernaut77
-
Supernaut77
-
Guru
-
-
4148 inlägg
Vilket å andra sidan betyder helt nya och små objektiv från Pentax med DC/SDM i 
Ja, men gissningsvis för den nya fattnignen, inte K-mount.
Postad 31 March 2011 - 10:49
Mikael_R
-
Mikael_R
-
Über-Guru
-
-
15622 inlägg
1p9jkg.jpg 40.13K
0 Antal nerladdningar
Redigerat av Mikael_R, 31 March 2011 - 10:49.
Postad 31 March 2011 - 11:33
Supernaut77
-
Supernaut77
-
Guru
-
-
4148 inlägg
Löjligt liten om skalnigen stämmer 
Trist bara att samma kan sägas om sensorstorleken...
Postad 31 March 2011 - 16:58
Mikael_R
-
Mikael_R
-
Über-Guru
-
-
15622 inlägg
Löjligt liten om skalnigen stämmer  Trist bara att samma kan sägas om sensorstorleken...
Mycket liten! Håller med dig. APS-C är det minsta som gäller....
Postad 31 March 2011 - 18:00
Supernaut77
-
Supernaut77
-
Guru
-
-
4148 inlägg
Håller med dig. APS-C är det minsta som gäller....
Jag hade välkomnat den tidigare ryktade med 2.5x crop. Den hade kunnat bli mkt kompakt samtidigt som den skulle gett bra bildkvalitet jämförbart eller bättre än m43 om sensorn kom från sonys senaste teknik.
Postad 31 March 2011 - 18:25
RedMarathon
-
RedMarathon
-
Veteran
-
-
1883 inlägg
Man ser ju hur framgångrik Sony är med sina sensorer tänker främst på den som sitter i K-5:an!
Postad 31 March 2011 - 20:14
Manord
-
Manord
-
Lärjunge
-
-
274 inlägg
Man ser ju hur framgångrik Sony är med sina sensorer tänker främst på den som sitter i K-5:an! 
Ironiskt att andra tillverkare får ut mer ur dem än de själva...
Postad 03 June 2011 - 09:46
Mikael_R
-
Mikael_R
-
Über-Guru
-
-
15622 inlägg
GPS modul grej http://www.dpreview....10pentaxgps.asp
GPSModule_DSLR.jpg 285.59K
0 Antal nerladdningar
GPSModule.jpg 236.93K
0 Antal nerladdningar
Postad 03 June 2011 - 10:12
GroKKen
-
GroKKen
-
Veteran
-
-
2487 inlägg
GPS modul grej
Det här med Astrotracer var ju en riktigt smart grej att komma på tycker jag. Då utnyttjar man ju att man har möjlighet att ändra position på sensorn från bildstabiliseringen för att kompensera när man fotar stjärnor och slipper stativ. Nu har jag ju inte fotat så mycket stjärnor men det där var ju riktigt bra att de slängde in, helt klart billigare än att köpa ett motordrivet stativ ju. Antar att Canon/Nikon inte kommer att kunna ha den här möjligheten då de inte har bildstabilisering i huset? Det är ju kul om Pentax får något som de andra inte har  EDIT: Hitta den här länken och längst ner finns lite olika tider för olika brännvidder. Verkar som att maximala tiden är 300 sekunder så 5 min då med andra ord. Det är ju en rejäl förbättring, speciellt med längre brännvidder, verkar ju gå att fota 240sek på 100mm. Verkar ju bero lite på vilken vinkel man fotar i men imponerande helt klart
Redigerat av GroKKen, 03 June 2011 - 10:33.
Postad 03 June 2011 - 11:15
Unregistered0b884712
-
Unregistered0b884712
-
Veteran
-
-
1690 inlägg
Givet köp för min del, bara grundat på astro foto mojäng grejsemojsen
Postad 03 June 2011 - 11:27
Supernaut77
-
Supernaut77
-
Guru
-
-
4148 inlägg
Det här med Astrotracer var ju en riktigt smart grej att komma på tycker jag. Då utnyttjar man ju att man har möjlighet att ändra position på sensorn från bildstabiliseringen för att kompensera när man fotar stjärnor och slipper stativ. Nu har jag ju inte fotat så mycket stjärnor men det där var ju riktigt bra att de slängde in, helt klart billigare än att köpa ett motordrivet stativ ju. Antar att Canon/Nikon inte kommer att kunna ha den här möjligheten då de inte har bildstabilisering i huset? Det är ju kul om Pentax får något som de andra inte har 
Jag måste erkänna att det där är en cool grej om jag förstår det rätt och som Pentax (och möjligen sony (de har dock en annan typ av sensorupphängning) är unika i att klara av. Men borde inte gps vara inbyggt från början?
Postad 03 June 2011 - 14:53
GroKKen
-
GroKKen
-
Veteran
-
-
2487 inlägg
Jag måste erkänna att det där är en cool grej om jag förstår det rätt och som Pentax (och möjligen sony (de har dock en annan typ av sensorupphängning) är unika i att klara av. Men borde inte gps vara inbyggt från början?
Precis det borde vara så, intressant att veta hur själva patentet ser ut för det här, ska bli kul att se om Sony kommer med något liknande. Det kan man ju tycka men det är väl ganska vanligt att systemkameror inte har det, förutom möjligen Sony. Fast nu när man får en sådan där Astrotracer på köpet typ är det ju nice. Det enda negativa är väl att den tar upp blixtskon så att man inte kan använda blixt om man vill. Men nästa generations kameror borde ju ha GPSen inbyggd antar jag och att man kan köpa till en sådan där Astrotracer som tillbehör skulle jag tippa?
Postad 04 June 2011 - 00:06
RedMarathon
-
RedMarathon
-
Veteran
-
-
1883 inlägg
GPS modul grej
Nu är jag inte helt insatt i detta med GPS men skulle det inte vara enklare att ha ett minneskort typ Eye-Fi Geo X2 4GB i kameran än en enhet som ta plats men jag är inte riktigt säker om minneskortet kan jämställas med denna modul? * Compatible models are the K-5, K-r and 645D (as of May 2011). Synd att kompatibiliteten är så begränsad.
Redigerat av RedMarathon, 04 June 2011 - 00:21.
Postad 04 June 2011 - 12:20
Unregistered0b884712
-
Unregistered0b884712
-
Veteran
-
-
1690 inlägg
Postad 04 June 2011 - 12:45
GroKKen
-
GroKKen
-
Veteran
-
-
2487 inlägg
Nu är jag inte helt insatt i detta med GPS men skulle det inte vara enklare att ha ett minneskort typ Eye-Fi Geo X2 4GB i kameran än en enhet som ta plats men jag är inte riktigt säker om minneskortet kan jämställas med denna modul?
* Compatible models are the K-5, K-r and 645D (as of May 2011). Synd att kompatibiliteten är så begränsad.
Om du kör på ett Eye-Fi kort är du ju begränsad till att positionering görs med hjälp av signaler från trådlösa nätverk. Sådana kan ju t.ex. vara svåra att få tag i utanför stadsmiljö och sedan är det nog bättre precision i en GPS enhet också. Men om du menar att ha en GPS i minneskortet istället för Wifi så antar jag att sådana kretsar fortfarande är ganska dyra jämfört med wifi sedan är jag inte riktigt insatt i antenner och så men kanske är det svårare att designa så att minneskortets antenn isf kan kommunicera med satelliten. Lättare om den sitter ovanpå då den har fritt spelrum uppåt. Vet inte hur det är med K-7, har den dubbla vattenpass i sig? Om inte kan det ju vara det som saknas då den måste veta exakta orienteringen på kameran. Eller så är det något protokoll som saknas för att den ska kunna kommunicera via blixtskon kanske? Ser trevligt ut det där
Ja det ser ju verkligen lovande ut. Nästan så att jag blivit intresserad av astrofotografering bara av att läsa om den här saken
Postad 04 June 2011 - 14:27
RedMarathon
-
RedMarathon
-
Veteran
-
-
1883 inlägg
Tack Grokken för ett förtydligande angående GPS, så det är modulen som gäller.
Det jag har svårt att förstå är vad dubbla vattenpass skall ha med kompatibiliteten med modulen möjligtvis att det är någon skriptfil som saknas men detta skall väl inte vara svårt att få via en uppdatering om nu Pentax har lust med det eller så vill dom styra in spekulanterna till K5 eller Kr.
Postad 04 June 2011 - 14:36
GroKKen
-
GroKKen
-
Veteran
-
-
2487 inlägg
Tack Grokken för ett förtydligande angående GPS, så det är modulen som gäller.
Det jag har svårt att förstå är vad dubbla vattenpass skall ha med kompatibiliteten med modulen möjligtvis att det är någon skriptfil som saknas men detta skall väl inte vara svårt att få via en uppdatering om nu Pentax har lust med det eller så vill dom styra in spekulanterna till K5 eller Kr.
Det är väl för att du behöver kunna veta exakta vinkeln på kameran och dess position för att kunna veta hur du ska justera sensorn och om man saknar information om orienteringen i en ledd så går det antagligen inte. Tror GPSen skulle innehålla en magnetometer som kan ge info om vilket håll kameran är riktad åt. Om man tänker att den kan ge info om x-led så behövs den horisontala vattenpasset för att ge y-led och vertikala för att ge z-led.
Redigerat av GroKKen, 04 June 2011 - 14:43.
Postad 04 June 2011 - 14:48
RedMarathon
-
RedMarathon
-
Veteran
-
-
1883 inlägg
Visst finns det andra fabrikat som också har GPS med fäste vid blixten? Om nu detta skulle vara omöjligt med Pentax egen.
Postad 04 June 2011 - 14:54
GroKKen
-
GroKKen
-
Veteran
-
-
2487 inlägg
Visst finns det andra fabrikat som också har GPS med fäste vid blixten? Om nu detta skulle vara omöjligt med Pentax egen.
Bra fråga, har inte haft koll på den här marknaden blev mest intresserad för den där Astrotracern, men GPS kan ju vara trevligt också. Det kan ju vara så att själva GPSen är kompatibel med andra kameror också men att Astrotracer inte är det. Eller att övriga inte är det i nuläget men att man kan fixa det när man har skrivit en ny firmware som stödjer den här.
Postad 04 June 2011 - 15:00
RedMarathon
-
RedMarathon
-
Veteran
-
-
1883 inlägg
Vi får se hur dom går fram i sin utveckling, GPS är ett måste det var inte roligt att behöva redigera ungefär 750 kort från NY med hjälp av Förta klass reseguid, kartor och google då man skulle dit med fotnoter var bilderna var tagna så i sådana fall är GPS värt varenda krona,
planerar nästa år för ev. Grand Canyon och Yellowstone och då är GPS ett måste!
Då kanske K5 finns till ett rimligt pris också!
Redigerat av RedMarathon, 04 June 2011 - 15:03.
Postad 23 June 2011 - 07:23
jaQoB
-
jaQoB
-
Veteran
-
-
1691 inlägg
http://www.engadget....e-lens-digital/1/2.3" sensor i en systemkamera? För 800$. Taget!
Postad 23 June 2011 - 10:57
Mikael_R
-
Mikael_R
-
Über-Guru
-
-
15622 inlägg
Kameran: http://www.pentaxima...om/slr/Q_White/Objketiven: http://dpreview.com/...ntaxqlenses.aspJag gillar tänket med objektiven. " 01 Standard prime", "02 Zoom lens" osv.... Roligt och intressant helt enkelt! Dock inget för mig Men inget fel på priset tycker jag!
Redigerat av Mikael_R, 23 June 2011 - 10:59.
Postad 23 June 2011 - 11:05
Supernaut77
-
Supernaut77
-
Guru
-
-
4148 inlägg
Inget för oss som hänger här antar jag. Jag hade varit lite positiv om det hade varit 1/1.6" eller motsvarande storlek man hittar i lyxkompakterna.
Min förhoppning om två MILC:s med crop 2.5 och 1.0 grusas rejält
Postad 23 June 2011 - 11:23
Mikael_R
-
Mikael_R
-
Über-Guru
-
-
15622 inlägg
Inget för oss som hänger här antar jag. Jag hade varit lite positiv om det hade varit 1/1.6" eller motsvarande storlek man hittar i lyxkompakterna.
Min förhoppning om två MILC:s med crop 2.5 och 1.0 grusas rejält 
Vi får vänta och se kompis..... nästa kamera bilr väl ersättare till K-r och spegellös...
Postad 23 June 2011 - 15:16
Danneman_
-
Danneman_
-
Lärjunge
-
-
312 inlägg
Jag är sugen på en Pentax nu, men var hittar jag dom i butik? Bor i Värmland och Karlstad verkar inte ha några...
Finns dom typ bara på Media Markt? Är nämligen intresserad av en K7 då den verkar falla in i min budget. Pentax måste väl vara oslagbart på en jorden runt-resa där man inte alltid kan va rädd om grejerna till 100%?
Postad 23 June 2011 - 15:31
Soyish
-
Soyish
-
Lärjunge
-
-
263 inlägg
Jag är sugen på en Pentax nu, men var hittar jag dom i butik? Bor i Värmland och Karlstad verkar inte ha några... Finns dom typ bara på Media Markt? Är nämligen intresserad av en K7 då den verkar falla in i min budget. Pentax måste väl vara oslagbart på en jorden runt-resa där man inte alltid kan va rädd om grejerna till 100%?
Om du vill så kan jag komma upp så får du klämma på min Pentax K7. Ska nämligen till Bergvik nästa helg tror jag. Så då kan jag ju bara köra in i Karlstad och möta upp dig.
Postad 23 June 2011 - 16:27
Supernaut77
-
Supernaut77
-
Guru
-
-
4148 inlägg
Den är ganska söt ändå: 
Postad 23 June 2011 - 17:17
Mikael_R
-
Mikael_R
-
Über-Guru
-
-
15622 inlägg
Den är ganska söt ändå: 
Haha, ja faktiskt! Riktigt söt!
Postad 23 June 2011 - 17:45
Danneman_
-
Danneman_
-
Lärjunge
-
-
312 inlägg
Om du vill så kan jag komma upp så får du klämma på min Pentax K7. Ska nämligen till Bergvik nästa helg tror jag. Så då kan jag ju bara köra in i Karlstad och möta upp dig.
Det hade varit superschysst! Men dessvärre skall jag till västkusten nästa vecka. Trodde inte det fanns så snälla människor faktiskt...ville du sälja den också då eller? haha  Tackar så mycket för erbjudandet ändå!
Postad 23 June 2011 - 19:47
Soyish
-
Soyish
-
Lärjunge
-
-
263 inlägg
Det hade varit superschysst! Men dessvärre skall jag till västkusten nästa vecka. Trodde inte det fanns så snälla människor faktiskt...ville du sälja den också då eller? haha  Tackar så mycket för erbjudandet ändå!
Okej  nja, jag har haft funderingar på att sälja den. Men jag vet inte. Kanske det
Postad 02 July 2011 - 07:13
Mikael_R
-
Mikael_R
-
Über-Guru
-
-
15622 inlägg
Så! Ricoh har köpt Pentax Imaging (kamera/övervakning) från Hoya! http://www.pentaxfor...e-sold-to-Ricohhttp://www.dpreview....hbuyspentax.aspKänns som att Q släppet inte kunde kommit mer olägligt än så Undrar vad Ricoh tycker om det? För dom spelar det väl ingen roll kanske, när det är Hoyas pengar investerade i Q. Fördel för Ricoh då, Q får bära eller brista. Själv har jag inget emot detta och ser positivt på detta övertagande. Ricoh är ett genuint kamera företag i alla fall!
Postad 02 July 2011 - 08:23
Supernaut77
-
Supernaut77
-
Guru
-
-
4148 inlägg
Så! Ricoh har köpt Pentax Imaging (kamera/övervakning) från Hoya!
http://www.pentaxfor...e-sold-to-Ricoh
http://www.dpreview....hbuyspentax.asp
Känns som att Q släppet inte kunde kommit mer olägligt än så Undrar vad Ricoh tycker om det? För dom spelar det väl ingen roll kanske, när det är Hoyas pengar investerade i Q. Fördel för Ricoh då, Q får bära eller brista. Själv har jag inget emot detta och ser positivt på detta övertagande. Ricoh är ett genuint kamera företag i alla fall!
Q kan omöjligvis ha slutförts och lanserats så här nära köpet utan Ricohs godkännande imho. Men Q verkar ha utvecklats länge så det är bara säljandet och tillverkningen man tar över.  Jag är också spontant positiv. Ser fram emot en ff nu
Postad 02 July 2011 - 08:44
Mikael_R
-
Mikael_R
-
Über-Guru
-
-
15622 inlägg
Q kan omöjligvis ha slutförts och lanserats så här nära köpet utan Ricohs godkännande imho. Men Q verkar ha utvecklats länge så det är bara säljandet och tillverkningen man tar över. 
Jag är också spontant positiv. Ser fram emot en ff nu 
Absolut, det vet jag, Ricoh tar över i oktober och har inte haft nåt infytande alls före dess. Jag gillar det unika och spontana i Ricoh, GXR tillexempel... inget som jag skulle köpa, men det är fränt liksom. Ricoh/Pentax är en bra kombo, det är två nisch märken. Passar ihop mao. Hoya kan slapna av nu, och koncentrera sig på Pentax Optics, och slipper bry sig om Imaging. Förhoppnings så kommer Ricoh att vara mer öppna med "oss" nu och vi får ta del av utvecklingen. Med Hoya var det ingen som visste nåt, inte ens Pentax själva tror jag. Antagligen så hölls Pentax Imaging i strama tyglar av Hoya vilket hämmar "friheten" på nåt sätt. Jag förväntar mig nån slags officiell "roadmap" eller "detta vill vi göra" från Ricoh/Pentax i slutet av detta år, eller början av nästa år lagom till PMA. Kanske PMA som blir det stora målet för det nya företaget? För första gången på tre år så kan jag tro liiiiiiiiiiiiiiiiiite liiiiiiiiiiiiite mer på en FF från Pentax! Inte mycket.... men det är något i alla fall
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Hemma
-
→
Digitalkameror & Videokameror
-
→
Specialämne: Systemkameror & Optik
-
Personuppgiftspolicy
|
-
-
Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
genstruktur
2026-05-20 17:06:21
-
Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
genstruktur
2026-05-20 17:04:36
-
Tyg och läkt till baksidan av akustikväggen,
genstruktur
2026-05-20 17:03:16
-
Projektorn uppe och allt verkar fungera
genstruktur
2026-05-20 17:02:29
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|