Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Fujitsu Scaleo Home Server 2205

928 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Fujitsu Scaleo Home Server 2105 1TB (NAS-servrar) 1 (0) Inga priser
Fujitsu Scaleo Home Server 2205 2TB (NAS-servrar) 1 9 (20) Inga priser
1 relaterade trådar

Postad 11 oktober 2009 - 21:35

PEH61
  • PEH61
  • Användare

• 244 inlägg
  • 0
JAg gjorde en tabbe och satte brandväggen i Scaleoserver till default och nu får jag ingen kontakt med serven från någon pc, i min router syns den med rätt ip-nummer men den går inte att pinga från pc eller få kontakt med på något sätt Tacksam om någon kunnig person kan ge tips på lösningar att "hacka" sig in i den och återställa.

Postad 13 oktober 2009 - 17:20

tommypeters
  • tommypeters
  • Veteran

• 2 279 inlägg
  • 0

Hej,

Jag har en Scaleo 2205 och tänkte höra om någon annan råkat ut för mitt problem.
Lysdioden för strömbrytaren blinkar blått som den gör vid uppstart men den slutar aldrig att blinka.
Får ingen kontakt med servern.
Har testat att koppla in en twistad nätverkssladd direkt mellan servern & laptop men det ger inget.
Alla diskar fungerar och jag har även plockat ur systemdisken och kopplat in den i en annan dator för att läsa logfiler etc.
Förmodar att felet sitter i hårdvaran och inte i mjukvaran men har någon annan råkat ut för detta?

/Niclas

Något liknande här:
http://forum.wegotse...dpost__p__53471

Postad 14 oktober 2009 - 09:04

niclasram
  • niclasram
  • Rookie

• 8 inlägg
  • 0

Något liknande här:
http://forum.wegotse...dpost__p__53471

Hej,

Jag backupade alla filer vilket tog sin tid och tänkte skicka in servern till Infocare som sköter supporten.
Ville dock leka lite med recovery skivorna innan den skickades iväg.
Då två diskar var borttagna såg jag ingen mening med att försöka rädda några filer på de två orginaldiskarna utan valde att installera om allt på nytt.
Recovery programmet hittade konstigt nog servern vid andra försöket så nu är den igång.
Var förmodligen ett Windows fel och inget med hårdvaran.
Skulle dock varit bra att ha en skärm inkopplad så man såg statusen under bootning.
Kommer att testköra servern tills nästa servicepack är på gång innan jag lägger in alla diskar på nytt.
Det är i alla fall riktigt enkelt att backupa allt man har men man vill ju inte syssla med det varannan månad.

Mvh
Niclas

Postad 26 oktober 2009 - 08:24

BioBerra
  • BioBerra
  • Guru

• 5 690 inlägg
  • 0
Ska uppgradera till Windows 7 i November, någon som vet om det går att använda Scaleon fullt ut i Windows 7 ?
Antar att det inte borde vara några problem.

Postad 27 oktober 2009 - 07:13

nikmar
  • nikmar
  • Amatör

• 55 inlägg
  • 0

Ska uppgradera till Windows 7 i November, någon som vet om det går att använda Scaleon fullt ut i Windows 7 ?
Antar att det inte borde vara några problem.

Jag kör Windows 7 skarp version, funkar fint.

Postad 27 oktober 2009 - 08:04

eway
  • eway
  • Wannabe

• 41 inlägg
  • 0

Jag kör Windows 7 skarp version, funkar fint.

KÖR WIN7 X64 FUNKAR FINT=)

Postad 01 november 2009 - 06:24

urbanlarsson
  • urbanlarsson
  • Wannabe

• 10 inlägg
  • 0
Tänkte jag skulle ge er en uppdatering på min homeserver.

Jag har bytt processor till E2220 (dual-core 2,5GHz), bytet var verkligen inga problem alls, fick starta om 2ggr men det visste jag från början. Har testat flytta lite filer osv och måste säga att jag tycker att den fungerar betydligt bättre nu! Testade streama via PVConnect (TwonkyMedia) till min PS3 och samtidigt till min dator (2 olika filer), inget hacka och processor låg konstant i ca 30grader.
En annan grej jag märkte var att jag nu kan spola när jag streamar filmer utan att det ens hackar, bara detta göra det värt att betala dom ca 650Kr som processorn kostar, funkar verkligen sjukt bra...

Har även fått min Windows 7 (Home Premium 64-bit) och har installerat den på min stationära dator. Installationen av homeserver console var precis som i alla andra OS, och homeservern väckte min Win 7 burk, tog en backup och stängde sen ner den igen, var inga problem här heller.

Det enda jag vill göra nu är byta fläktarna, men har inte hittat några bra tysta fläktar att byta med så skippar detta för tillfället. Fläktarna som sitter i burken är mindre än 80mm, om någon kan tipsa om bra fläktar som passar så testar jag gärna byta dom.

I övrigt så är jag extremt nöjd med burken just nu, den har kostat mig 3600Kr om man räknar med den nya processorn, faktiskt inte illa alls, tror fortfarande att den här burken är det bästa köpet jag någonsin har gjort!

Redigerat av urbanlarsson, 01 november 2009 - 06:34.

Postad 01 november 2009 - 13:38

Unregistered862a88dc
  • Unregistered862a88dc
  • Användare

• 185 inlägg
  • 0
Jag kan ge svar om fläktarnas ljudnivå!

Tjackade ju ett par 80mm:s Noctua NF-R8 som visade sig vara fel storlek då det sitter 70mm-fläktar i Scaleon. Men jag var ändå sugen på att prova dom så jag mekade till baksidan lite och gjorde en utvärdering B)

För att få dit fläktarna på baksidan så snickrade jag ihop några 3mm:s distanser med fin ekfaner B)
Postad bild

Sen lite bra dubbelhäftande tejp så var burken klar för fläkttest.
Postad bild

Fläktarna kan styras i 3 olika hastigheter, jag startade med snabbast RPM.

RESULTAT:
1) Snabbast 1800 rpm: Klart mera fläktljud
2) Medel 1300 rpm: Faktist lite mer ljud än orginalfläktarna
3) Lågvarv 800 rpm: Ungefär samma fläktljud som orginalfläktarna!! :o
... så det är bara att konstatera att orginalfläktarna är riktigt tysta och bra och fläktljudet som hörs mest i Scaleon är den lilla skitfläkten vid nätagget :)

Nästa test var att se om burken blev varmare vid lägre varvtal på fläktarna. Tog temp dels vid uppstart (No load) och efter 10min hårdkörning (Heavy load):

RESULTAT:
1) Snabbast 1800 rpm:
Postad bild

2) Medel 1300 rpm:
Postad bild

3) Lågvarv 800 rpm:
Postad bild

4) Med Scaleons orginalfläktar i:
Postad bild

... här ser man att det går att få ner temperaturen en del när man kryddar på "heavy load". Men tempen går ju väldigt snabbt ner till lägre temp när man slutar kör 100% CPU så det är nog inget som behövs misstänker jag och mtp att fläktljudet hörs mera vid Noctuans 1300 rpm redan så äre inget trevligt alternativ.

Postad 01 november 2009 - 18:23

urbanlarsson
  • urbanlarsson
  • Wannabe

• 10 inlägg
  • 0
Underbar info milesse, den tackar jag för!

Jag har inga problem med tempen utan det var mer för ljudet jag ville byta fläktarna.
Har dock lite plats i hörnskåpet i köket, tror jag ska trycka in homeservern där, då stör jag mig inte på ljudet som jag gör när den ligger i vardagsrummet.

Redigerat av urbanlarsson, 01 november 2009 - 18:24.

Postad 02 november 2009 - 02:29

Unregistered862a88dc
  • Unregistered862a88dc
  • Användare

• 185 inlägg
  • 0

Underbar info milesse, den tackar jag för!

Jag har inga problem med tempen utan det var mer för ljudet jag ville byta fläktarna.
Har dock lite plats i hörnskåpet i köket, tror jag ska trycka in homeservern där, då stör jag mig inte på ljudet som jag gör när den ligger i vardagsrummet.

No worries B)
Jo det är nog bättre med den i köket. Jag har den i sovrummet i en garderob och den hörs inte mycket alls men den behöver vara nästan helt tyst om man ska kunna ha på den när man sover .. så nu stängs den ner varje kväll vilket är bra för elräkningen.

Redigerat av Unregistered862a88dc, 02 november 2009 - 02:49.

Postad 17 november 2009 - 01:02

urbanlarsson
  • urbanlarsson
  • Wannabe

• 10 inlägg
  • 0
Coolt, man kan köra remote desktop via WHS websidan mot en Win7 home premium: http://www.techbloggen.se/blog/?p=40

Redigerat av urbanlarsson, 17 november 2009 - 01:07.

Postad 18 november 2009 - 12:27

Seriefigur
  • Seriefigur
  • Wannabe

• 33 inlägg
  • 0
Jag vill byta propp i min Scaleo HomeServer men... E2220 som de flesta har bytt till verkar ha utgått.
Vad tror ni om att byta till en Intel Celeron Dual Core E1500? Pallar kylaren med den?
Vad rekommenderas annars?

Postad 19 november 2009 - 01:26

urbanlarsson
  • urbanlarsson
  • Wannabe

• 10 inlägg
  • 0

Jag vill byta propp i min Scaleo HomeServer men... E2220 som de flesta har bytt till verkar ha utgått.
Vad tror ni om att byta till en Intel Celeron Dual Core E1500? Pallar kylaren med den?

Jag tycker du ska försöka hitta en E2220, så svårt borde det inte vara, kompisen köpte en från webhallen för bara några veckor sedan, annars kan du ju alltid kolla blocket / tradera.

Postad 19 november 2009 - 07:22

nikmar
  • nikmar
  • Amatör

• 55 inlägg
  • 0

https://www.prisjakt...10&o=sort_lager

den är ju grön på flera butiker?

Postad 19 november 2009 - 13:32

allstars
  • allstars
  • Lärjunge

• 458 inlägg
  • 0
De har 2205 på Siba Backaplan och Sundsvall sade de när jag ringde och frågade. Fick tipset från en kompis som varit där.
De har dem inte på hemsidan dock :S

Får se om jag hinner dit; de har någon kampanjdag för SIBA-kortet där man får 20% på ordinariepriset :rolleyes:

Postad 02 december 2009 - 12:23

Jovian
  • Jovian
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0
Någon som vet om det går att köra Scaleo 2205 med större diskar än 1TB?
Kör min med 4st 1TB samt 1 extern vilket inte räcker. Med tanke på dagens priser hade det varit perfekt att uppgradera till 1.5TB eller kanske 2TB diskar. Har letat som en galning men hittar ingenting som säger att det inte skulle gå... dock så hade det varit mindre kul att köpa nya diskar som inte fungerar...

Postad 02 december 2009 - 15:28

niclasram
  • niclasram
  • Rookie

• 8 inlägg
  • 0

Någon som vet om det går att köra Scaleo 2205 med större diskar än 1TB?
Kör min med 4st 1TB samt 1 extern vilket inte räcker. Med tanke på dagens priser hade det varit perfekt att uppgradera till 1.5TB eller kanske 2TB diskar. Har letat som en galning men hittar ingenting som säger att det inte skulle gå... dock så hade det varit mindre kul att köpa nya diskar som inte fungerar...

Hej,

Borde fungera i alla fall med 1.5 TB om du ser Scaleo 2205 forumet på wegotserved.
http://forum.wegotse...nd-2-tb-drives/

Mvh
Niclas

Postad 02 december 2009 - 15:31

Unregisteredbcf42efe
  • Unregisteredbcf42efe
  • Forumräv

• 878 inlägg
  • 0
Har precis beställt en 2Tb disk till min server så jag hoppas verkligen det funkar. Varför skulle det inte funka???

Postad 02 december 2009 - 16:35

Seriefigur
  • Seriefigur
  • Wannabe

• 33 inlägg
  • 0
Jag tryckte in en 1.5 TB disk i den för en vecka sen och det funkar fint fint.. enda problemet var att hitta svampskruvarna som man behöver för att sätta fast disken i Scaleon.. :)

Postad 04 december 2009 - 08:28

Unregisteredeb16f459
  • Unregisteredeb16f459
  • Amatör

• 71 inlägg
  • 0
Jag har lite problem med min fjärranslutning. När jag är på jobbet så loggar jag in på minadress.homeserver.com och går in på fjärranslutningen där (det funkar jätte bra). Men när jag väl kommer hem och loggar med min Macbook genom fjärranslutning så vill den inte logga in med samma användare, men ändå så har jag loggat in med Administratörs kontot.

Är det någon som vet vad jag gör fel?

Postad 08 december 2009 - 11:00

eway
  • eway
  • Wannabe

• 41 inlägg
  • 0
Hur mäter ni vilken filöverföringshastighet ni kommer upp i?

Jag upplever något konstigt vid filöverföring, upp till ~90% av överföringer går riktigt fort, men sen plötsligt så fastnar den och står stilla på dem % lång tid tills överföringsrutan plötsligt försvinner och filen är överförd.

Är det någon inställning som ska ändras? håller den på räknar ut var den ska överföra eller vad är det som händer?

exempel : 300mb fil överförs till ~90% på några sekunder, sedan står den på ~90% i kankse 5 min innan överföringen är klar samt filen tillgänglig på servern.

Postad 18 december 2009 - 18:55

nborve
  • nborve
  • Forumräv

• 964 inlägg
  • 0
jag har ett litet lustigt problem som jag inte riktigt vet hur jag skall lösa.
Jag tyckte att servern agerade lite konstigt så jag körde rdp och till min förvåning så ser jag bara 1tb på d:.
Tittar jag i manage så kan jag se den andra disken och det verkar vara på den disken som det mesta är sparat på.
Tittar jag i katalogerna på min Win7 maskin så kan jag köra filmerna.

I diskhanteringen så ser diskarna bra ut men tar jag properties på d så är disken bara 1tb stor.
Hur kan jag lösa problemet utan att bli av med all information på disken?

Kan man göra en factory reset eller blir jag av med all data?

Edit.
Verkar bara vara från rdp som man har felet på diskarnas status, i console så ser man allt rätt, jaja inte hela världen.

Redigerat av nborve, 18 december 2009 - 20:25.

Postad 18 december 2009 - 21:52

22mc
  • 22mc
  • Veteran

• 1 976 inlägg
  • 0
OT men har en spritt ny, oanvänd Fujitsu Scaleo Home Server 2205 med kvitto och garanti över om någon är sugen? Skicka bud i pm, OBS inga skambud!

Postad 19 december 2009 - 22:48

Mr_Empa
  • Mr_Empa
  • Veteran

• 1 742 inlägg
  • 0

Jag tyckte att servern agerade lite konstigt så jag körde rdp och till min förvåning så ser jag bara 1tb på d:.

Samma för mig från rdp.

Bifogad fil  Untitled.jpg   48,81K   1 Antal nerladdningar

Postad 19 december 2009 - 22:59

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

• 7 392 inlägg
  • 0
Det är ju ett känt fenomen att WHS visar konstiga diskstorlekar. Min mappade disk från servern visar 1,4TB ledigt av 599GB disk.

Postad 20 december 2009 - 06:16

maxxess
  • maxxess
  • Beroende

• 1 160 inlägg
  • 0

Hur mäter ni vilken filöverföringshastighet ni kommer upp i?

Jag upplever något konstigt vid filöverföring, upp till ~90% av överföringer går riktigt fort, men sen plötsligt så fastnar den och står stilla på dem % lång tid tills överföringsrutan plötsligt försvinner och filen är överförd.

Är det någon inställning som ska ändras? håller den på räknar ut var den ska överföra eller vad är det som händer?

exempel : 300mb fil överförs till ~90% på några sekunder, sedan står den på ~90% i kankse 5 min innan överföringen är klar samt filen tillgänglig på servern.

Så arbetar server 2003 (WHS) mot långsammare diskar. Först cache:as data i minnet sedan skrivs det ut till disk. Vid användning av USB-disk kan detta blir extremt där allt ser ut att stå stilla i någon minut eller två när data verkligen skrivs.

Har ej upplevt detta fenomen vid kopiering till (e-)SATA-disk.

Du kan ändra properties för servern men jag tror inte det ger effekt, min är nämligen satt att optimera för applications och den arbetar precis som du beskriver ändå.

[edit] Om man kopierar till servern just när diskarna balanseras (=data kopieras internt) kan det gå rejält segt. Hos mig balanseras mina shares varje hel timme rätt exakt. demigrator.exe drar CPU i taskmgr.exe under balansering.

Redigerat av maxxess, 20 december 2009 - 17:28.

Postad 20 december 2009 - 21:57

nborve
  • nborve
  • Forumräv

• 964 inlägg
  • 0
kanon, då kan jag lugna mig och luta mig tillbaka, tackar för svaren.

Postad 25 december 2009 - 16:13

Unregisteredbcf42efe
  • Unregisteredbcf42efe
  • Forumräv

• 878 inlägg
  • 0
Om någon undrar så kan jag bekräfta att 2TB-diskar funkar fint i Scaleon. Har precis stoppat i en sån här.

Bifogad fil  server.jpg   35,56K   2 Antal nerladdningar

Postad 27 december 2009 - 17:46

Unregistered862a88dc
  • Unregistered862a88dc
  • Användare

• 185 inlägg
  • 0

Om någon undrar så kan jag bekräfta att 2TB-diskar funkar fint i Scaleon. Har precis stoppat i en sån här.

Trevligt!! :unsure:
Läge att köra lite Drive Balancer nu'rå :P
Hur mycket vågar man annars fylla upp hårddiskarna med för att systemet ska trivas ... den är ju specad att visa rött vid 90%? :o

Redigerat av Unregistered862a88dc, 27 december 2009 - 17:51.

Postad 29 december 2009 - 16:36

22mc
  • 22mc
  • Veteran

• 1 976 inlägg
  • 0
Någon som kör DVBviewers tv server ( recordingservice) på 2205 och kan svar på om det funkar att kolla på live-hdtv från kraftfull htpc mot denna server?

Postad 30 december 2009 - 10:30

LJN
  • LJN
  • Forumräv

• 905 inlägg
  • 0
-Jag vill öppna upp min Scaleo för filöverföring direkt via fiber. Och då behöver den andra användaren ha ip-nummer och säkert något mer? Sen behöver jag kanske öppna någon port i min router D-Link 655?

Någon har tips hur jag ska gå tillväga? Sen när filöverföringen är klar så stänger jag ner funktionen.

/Lennart

Postad 31 december 2009 - 11:39

random111
  • random111
  • Forumräv

• 922 inlägg
  • 0

-Jag vill öppna upp min Scaleo för filöverföring direkt via fiber. Och då behöver den andra användaren ha ip-nummer och säkert något mer? Sen behöver jag kanske öppna någon port i min router D-Link 655?

Någon har tips hur jag ska gå tillväga? Sen när filöverföringen är klar så stänger jag ner funktionen.

/Lennart

Jag har inte provat själv, men jag skulle försöka med följande:

1. Aktivera Remote Access i WHS Consollen "Settings->Remote Acess".
2. Lägg till den andra användaren i "User Accounts" med bara läsrättigheter till de shares som ska kopieras.
3. Installera Web Folders 4 WHS http://ihatelinux.bl...ders-4-whs.html
4. Be den andra användaren installera SW uppdateringen för Web Folders sin finns angivet i instruktionerna till 3.

Observera att steg 1 borde automatiskt konfigurera om din router och ge dig en webbadress till din server så att du inte behöver ge en IP-adress till den andra användare.

Jag vet inte om detta gäller den senaste versionen av Web Folders 4 WHS, men jag har sett rapporter om att den öppnar upp servern för alla användare som finns under "User Accounts", även de som inte har Remote Access aktiverad.

Om du provar detta, kom gärna tillbaka och berätta hur det gick!

Redigerat av random111, 31 december 2009 - 11:40.

Postad 31 december 2009 - 23:13

maxxess
  • maxxess
  • Beroende

• 1 160 inlägg
  • 0
Som av en händelse(?) hittade jag och tipsade om detta plugin i WHS-tråden.

Denna lösning (som fungerar excellent så länge man accessar servern via sitt homserver.com-namn så att certet stämmer) ser jag som en permanent lösning för långtidsanvändare. För en tillfällig lösning hade jag rekommenderat https://dittnamn.homserver.com/Remote och sedan tagit bort kontot. Jag har users som ännu inte blivit webdav:ade och /Remote funkar bra för download -- just att zip:a saker till download är ibland guld!

Det finns inga säkerhetshål i webdav/dfs som jag känner till. Det vissa reagerar över är att man ser andra \users mappar om man https:ar länken. Man kan dock inte travesera dem utan credentials (dvs. man kommer bara åt sitt eget kontos mappar via https).

Klockren plugin. Suverän funktion.

Dags att skåla in året och återgå till skränandet efter paus framför Mildred.

Postad 01 januari 2010 - 13:18

LJN
  • LJN
  • Forumräv

• 905 inlägg
  • 0
-Tack för Era tips, dom ska jag gå vidare med. Sen vill jag förtydliga mitt behov, det är nedladdning till min Scaleo WHS som är prio 1 - och det är ganska stora datamängder så därför önskas hög överföringshastighet.

/Lennart

Redigerat av LJN, 01 januari 2010 - 15:21.

Postad 01 januari 2010 - 18:26

random111
  • random111
  • Forumräv

• 922 inlägg
  • 0

Det finns inga säkerhetshål i webdav/dfs som jag känner till. Det vissa reagerar över är att man ser andra \users mappar om man https:ar länken. Man kan dock inte travesera dem utan credentials (dvs. man kommer bara åt sitt eget kontos mappar via https).

Det var inte riktigt det jag menade. För den vanliga "remote access" krävs att användaren har "remote access" påslagen, vilket kräver ett starkt lösenord. Däremot för Web Folders 4 WHS krävs (så vitt jag har läst) varken att "remote access" är påslagen för användaren eller att lösenordet är starkt. Jag har till och med fått intrycket att en användare utan lösenord får access (men bara till de shares som den ska ha access till).

Om man inte är medveten om detta finns det en risk att man utsätter sitt system för större risker än vad man hade tänkt sig.

Har dock inte själv testat detta. Maxxess, har du möjlighet att bekräfta/dementera detta?

Postad 04 januari 2010 - 23:37

maxxess
  • maxxess
  • Beroende

• 1 160 inlägg
  • 0

Det var inte riktigt det jag menade. För den vanliga "remote access" krävs att användaren har "remote access" påslagen, vilket kräver ett starkt lösenord. Däremot för Web Folders 4 WHS krävs (så vitt jag har läst) varken att "remote access" är påslagen för användaren eller att lösenordet är starkt. Jag har till och med fått intrycket att en användare utan lösenord får access (men bara till de shares som den ska ha access till).

Om man inte är medveten om detta finns det en risk att man utsätter sitt system för större risker än vad man hade tänkt sig.

Har dock inte själv testat detta. Maxxess, har du möjlighet att bekräfta/dementera detta?

WF4 WHS har funnits ute i +2 år (jag hittade det nyss när jag ville ha igång webdav) och det enda "felet" jag kan se är att man som autenticerad över https kan se vilka andra users som har sina hemkataloger tillgängliga via webdav, man kan som sagt dock inte travesera dem. Som ytterligare security by obscurity så kan man i default setup inte mappa sharen via annat domännamn än sitt *.homeserver.com. (finns säkert workarounds). Jag har en .se-domän så få känner till min .homeserver.
Du kan inte ens nå hemsidans resurs för mappning via http:

Verkar funka som det sig bör enligt mig. Sweet.

Jag tror Brendan Grant (som numera är anställd inom WHS-teamet) hade hyfsad koll :-) Han har också uttalat i sin blog att detta är ett av det plugin han kanske kan fortsätta utveckla med tanke på att han nu är anställd av M$ som har vissa regler ang användande av "inside information".

Grymt najs att få igång hela alltet via en simpel plugin, hade nog tagit en del klick annars och en del funderande ang WHS-permissions..

EDIT: Var såg du att man skulle komma åt data utan credentials "om det var accepterat"? Låter ju horribelt! Länka!

EDIT2: Varför inte rekommendera remote access via WHS web? Utan uppge en annan produkt du inte heller är säker på? Kom inte på frågan förrens jag läste om min post :o

Redigerat av maxxess, 04 januari 2010 - 23:56.

Postad 05 januari 2010 - 11:58

random111
  • random111
  • Forumräv

• 922 inlägg
  • 0

EDIT: Var såg du att man skulle komma åt data utan credentials "om det var accepterat"? Låter ju horribelt! Länka!

Nej, det är inte det jag menar. Jag tänker på följande kommentar på denna sida:

Has anyone else noticed that users that do not have remote access credentials in WHS can get at the folders exposed through the add-in?

Right now I just have one user set up for remote access, but using the add-in lets anyone with a login id on WHS get access. (Although the folder-by-folder user rights are respected.)

EDIT2: Varför inte rekommendera remote access via WHS web? Utan uppge en annan produkt du inte heller är säker på? Kom inte på frågan förrens jag läste om min post :o

Jag uppfattade ursprungsfrågan som att det gällde överföring av rätt mycket data under kortare tid. Jag tyckte att WF4WHS skulle kunna vara ett smidigare sätt, än remote access via WHS webben som packar allt i en zip-fil (vilket iofs fungerar bra för måttliga mängder data). Om ovanstående "problem" verkligen är ett problem eller inte vet jag inte, men om överföringen bara ska göras en enstaka gång så skulle jag tycka det vore ok ändå.

Postad 06 januari 2010 - 00:04

maxxess
  • maxxess
  • Beroende

• 1 160 inlägg
  • 0
Din länk påpekar det som jag beskrev, dvs en autenticerad user kan via https (i browser) se vilka users som har webdav aktiverat. Det är nog en bieffekt av att DFS används, har inte kollat så noga då Brendan redan gjort allt jobb :-)

Ovan förfarande är inte ovanligt alls på filservers, dvs att man kan se resurser men ej nå dem. Det är likadant inom LAN:et på WHS, man kan browse:a till "Users" men inte stega ned i mappar utom sin egen. Utan att vara autenticerad kan man inte göra något. Inget som helst problem tycker jag. Pluggen är perfekt för släkt/vänner som aldrig har för vana att ta backup :-) Nu får de en mapp att köra ned viktiga data på. Så dupliceras det på min WHS och så bär jag med mig min offsite backup på USB-disk 1 ggr/månad med alla user shares.

Skulle kommit till skott med detta redan när jag köpte WHS men det kom saker emellan ett par år hehehe...

Notera: för delade shares kör jag inte webdav (dvs har ej testat). När släkten skall ladda ned bilder eller annan data så blir det via WHS utmärkta remote-interface

Postad 07 januari 2010 - 15:44

Unregistered66b227d6
  • Unregistered66b227d6
  • Amatör

• 69 inlägg
  • 0
Hej... Jag tycket att min server är lite seg när man håller på att att packa upp filer, streamar hd film till min twix o ligger o laddar filer samtidigt... Funderar på att byta processor. Skulle denna funka? http://www.netonnet....00(124725,4022) Den är ju lite billigare o snabbare än E2220 som alla har rekomenderat innan. Eller har jag fel? Kan inte så mycket om datorer tyvärr....

Postad 07 januari 2010 - 16:38

jie^
  • jie^
  • Användare

• 155 inlägg
  • 0

Hej... Jag tycket att min server är lite seg när man håller på att att packa upp filer, streamar hd film till min twix o ligger o laddar filer samtidigt... Funderar på att byta processor. Skulle denna funka? http://www.netonnet....00(124725,4022) Den är ju lite billigare o snabbare än E2220 som alla har rekomenderat innan. Eller har jag fel? Kan inte så mycket om datorer tyvärr....

Jag tror att den versionen inte stöds av chipset som sitter i Scaleon. Källa: http://forum.wegotse...dpost__p__57664

Postad 11 januari 2010 - 07:23

urbanlarsson
  • urbanlarsson
  • Wannabe

• 10 inlägg
  • 0

Processorn kommer att fungera men inte fläktstyrningen, dvs fläktarna kommer gå på max hela tiden om du sätter in den processorn.
E2220 är den snabbaste processorn Intel har tillverkat med 65NM teknologin så det är den bästa du kan sätta in i din homeserver. Jag har dock en sån i min och måste säga att det absolut inte behövs något bättre än den.

Postad 11 januari 2010 - 13:53

Unregisteredeb16f459
  • Unregisteredeb16f459
  • Amatör

• 71 inlägg
  • 0
Hej,

Jag har tänkt och sälja min server, för att införskaffa en Mac Mini. Min fråga är om jag kan ta ut alla hårddiskar och ersätta dem med en 500gb, och göra en recovery på 500gb så att WHS installeras på 500gbaren.

Någon?

Redigerat av Unregisteredeb16f459, 15 januari 2010 - 12:15.

Postad 17 januari 2010 - 10:45

Marwin00
  • Marwin00
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0
Jag har ett litet problem med min 2205

Jag har en ren installation änsålänge, men på sista tiden har den börjat visa "network at risk" pga File Conflicts i My Music varje gång den startar upp ur hibernation.

Jag får upp 20 filer som listas som access denied. Oftast olika filer men i samma folder (MyMusic/A-C).

När jag accessar filerna via datorn så funkar de utan problem.
Den enda skillnaden jag gjort på sista tiden är att jag kopplat in en soundbridge på nätet, men jag har inte kommit så långt så att jag gjort mer än att se till att den är inne på WLANet och hittar servern. Jag misstänker ju därför att det är den som blockar filerna på något sätt...

Jag har även haft ett par tillfällen då jag behövt köra repair på systemdisken, men enligt hardware monitor så är allt i servern friskt.

Är det nån som har några idéer på vad detta kan bero på och hur jag kan åtgärda det?

Planen är att installera Firefly på den så jag kanske ska börja med att slänga ut PV Connect. Har för mig att det kan ställa till det lite...

Postad 18 januari 2010 - 12:16

Unregistered862a88dc
  • Unregistered862a88dc
  • Användare

• 185 inlägg
  • 0

"network at risk" pga File Conflicts i My Music varje gång den startar upp ur hibernation.

Kan den här vara något?
Add-in: Windows Home Server Conflict Resolver

Postad 20 januari 2010 - 10:36

eway
  • eway
  • Wannabe

• 41 inlägg
  • 0
Har en WHS samt EN TVIX M6500a

Frågan är OM man kan lägga in en HDD i TVIXEN, sedan koppla denna HDD via USB till WHS och lägga till den i WHS "diskpool"

Kan man då komma åt hela diskpoolen från tvixen? eller är det bara den interna HDD man kommer åt?

någon som provat?

Postad 22 januari 2010 - 22:35

Berkan
  • Berkan
  • Mästare

• 2 791 inlägg
  • 0
Jag har såväl en 2205 som en Tvix, men har inte provat. Är dock tveksam till att det funkar, då Tvixen ju går över till "USB-läge" när man kopplar den mot en dator.
Jag förstår dock inte varför du inte kopplar ihop Tvixen med servern via nätverk? Du kanske behöver en switch mellan, men de är ju inte dyra. Förvisso blir ju inte disken en del av poolen, så det går man ju miste om. Jag har allt som jag har på Tvixen som är värt att spara även undanlagt på servern. Visst blir det lite kaka på kaka eftersom jag kan spela upp filerna direkt från servern, men Tvixen är smidigare att hantera med en intern disk tycker jag.

Postad 23 januari 2010 - 06:31

maxxess
  • maxxess
  • Beroende

• 1 160 inlägg
  • 0

Har en WHS samt EN TVIX M6500a

Frågan är OM man kan lägga in en HDD i TVIXEN, sedan koppla denna HDD via USB till WHS och lägga till den i WHS "diskpool"

Kan man då komma åt hela diskpoolen från tvixen? eller är det bara den interna HDD man kommer åt?

någon som provat?

Diskar som läggs till i poolen formateras med NTFS.
Och nej, bara för att man har fysisk tillgång till en enstaka disk i poolen får man inte tillgång till poolen så din tanke är dessvärre helt fel... (alla junctions ligger på D: på servern och det är INTE supportat/rekommenderat att pilla där om man inte vill riskera förlora rubbet)

Har inte twix nätverksstöd? Då är det ju bara att mappa upp \\server\share och köra på för fullt.

Postad 23 januari 2010 - 13:08

Unregisteredeb16f459
  • Unregisteredeb16f459
  • Amatör

• 71 inlägg
  • 0
Hur mycket tror ni att man kan få för den här servern? Tänkte slänga in en 500gb disk.

Postad 24 januari 2010 - 22:14

Unregistered7c5139ba
  • Unregistered7c5139ba
  • Beroende

• 1 310 inlägg
  • 0

Nä, kör på en E2220! Har en själv. Funkar mycket bra och kostar inte så mycket.
Den du länkar till kommer köra fläkten i taket, som någon skrev.
Troligtvis kommer du få sämre prestanda med den också eftersom Scaleon inte stödjern den "egentligen".

Toppen! :)
Själv måste jag köpa ny disk nu och funderar på en 2TB.
Dock är ju priserna lite bättre på 1,5 TB-diskarna.

Hur är det med hållbarheten på 2TB-diskarna jämfört med 1,5TB?
Har för mig att jag tidigare hört att 1,5 skulle hålla bättre...?

Postad 27 januari 2010 - 21:16

Unregistered7c5139ba
  • Unregistered7c5139ba
  • Beroende

• 1 310 inlägg
  • 0
Det blev en Hitachi 7k2000.
Funkade bra den också! :D

En fråga:
Var ser man bilden enl. nedan!?!
I min console ser man bara total storlek på varje disk, inte hur mycket varje disk innehåller.
Är det ett Add-in?

Bifogad fil  server.jpg   35,56K   2 Antal nerladdningar

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Nya Hifi-bänken
    joga
    2025-05-02 18:25:13
  • JBL M2 igen…..
    Anton
    2025-05-01 16:07:43
  • JBL M2!!!!!!!
    Anton
    2025-04-30 16:22:03
  • Front Atmos
    Globe
    2025-04-28 19:35:47
  • The12 Passive
    Globe
    2025-04-28 19:33:57
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.