Marantz SR6004
(Förstärkare)
|
5
|
(40)
|
Inga priser |
Postad 26 January 2010 - 21:43
Postad 26 January 2010 - 22:41
Jag får inte med Sub:en i Pure Direct-läget.Ni som kört era 6004:or ett tag, kan man köra i Pure Direct-läget och få med sig subben? Har kollat igenom tråden men det verkade råda delade meningar om detta var möjligt eller inte.
Tips om hur man lyckas med det?
Postad 27 January 2010 - 08:11
/Ash
Postad 27 January 2010 - 09:34
Stoppade in filmen "I Love you man" som ska ha et Dolby True Hd-spår och i displayen visades Dolby Digital! Inte ett spår efter något Hd-ljudformat..Vaffffaaaaan!!
Det känns som en kraftig retur på denna om jag inte kan få ut Hd-ljudformaten..
Eller är det nåt som har nåt annat?..
Mvh/Mz
..det har löst sig om det är någon som undrar...
/Mz
Postad 27 January 2010 - 09:37
..det har löst sig om det är någon som undrar...
/Mz
vad var felet då?!
Postad 28 January 2010 - 14:20
vad var felet då?!
Jo, Marantzen var oskyldig och min Panna BD35:a var den felande länken. Jag stötte på en kille i den tråden som hade haft ett liknande problem(att DTS Hd Master-och Dolby True Hd-ljudspåren ersätts av "vanlig" DTS & Dolby).
Han löste det genom att återställa apparaten och dess fabriksinställningar. Voila! Så var det fixat...en bunt j-a gråa hår senare.
Nu är det frid och fröjd och DTS Master Hd-loggan lyser skarp och fin..
/Mz
Postad 28 January 2010 - 22:48
Någon annan som kan sprida lite ljus över mig?
Postad 28 January 2010 - 22:49
Du har dessutom bara en HDMI utFörsöker kolla vad egentligen det är för skillnad mellan Marantz 5004 och 6004! Är det i stort sett bara USB-porten, avsaknad av blåtand (fast går köpa till), att den har något lägre effekt ut och att det ser lite annorlunda ut (avsaknad av frontlucka)?
Någon annan som kan sprida lite ljus över mig?
Postad 29 January 2010 - 07:15
Du har dessutom bara en HDMI ut
Hmm, för tillfället vet jag inte om jag kommer behöva 2 HDMI ut. Och om det är dessa saker som endast skiljer dem åt samt skillnad på 3K i pris (ca 2K om man köper till blåtanden) så är detta något att fundera på.
Det jag funderar till mitt första hemmabiosystem är följande:
Marantz 6004 (alt 5004)
Audiovector K3 Signature (har nu)
Audiovector KC-Signature (köpa)
Audiovector Ki-Sub (alt K-Sub begagnat)
Och ett par bakhögtalare av märket Canton
Postad 29 January 2010 - 12:03
Är det någon som vet hur jag skall koppla för att koppla in mitt XBOX360 via Component-in och få ut signalen i HDMI-ut.
Lyckas inte få någon signal hur jag än gör. Har som sagt den äldre versionen av XBOX360 utan HDMI och en Samsung LE-46B650.
En fråga till, hur ställer man in den för att få 2.1 vid musik-lyssning?
Redigerat av larsmeister, 29 January 2010 - 13:44.
Postad 29 January 2010 - 14:48
Bakgrund:
Jag har nyligen bytt ut min 5-år gamla Pioneer VSX-AX5i reciever mot en sprillans ny Marantz SR-6004.
6004'an har 4 HDMI in och 2 HDMI ut, i dagsläget har jag bara en Plasma så jag klarar mig gott med 1 HDMI ut men är nu säkrad för framtiden om det någonsin blir läge att skaffa projje igen.
Problemet:
Till 6004'an har jag kopplat en PS3a via HDMI, en Xbox 360 via HDMI och min gamla Pioneer DV-868 via HDMI.
Från både PS3an och Xboxen fårjag både bild till TVn (HDMI ut 1 är kopplad till TVn) och ljud via recievern, precis som det är tänkt.
Men från min DVD får jag ingen bild, Pioneerloggan (röd logga på vit botten) syns vid uppstart och HDMI-dioden på fronten tänds, sen försvinner bilden och HDMI-dioden börjar blinka.
Kopplar jag Komponent eller Komposit direkt till TVn och väljer HDMI ut 2 på recievern så får jag bild på TVn (men då inte via 6004'an).
Min fundering nu är om inte 868'an (som har HDMI v1.0) och 6004'an (som har HDMI v1.3) inte är kompatibla eller om det är någon inställning i antingen 868'an eller 6004'an som jag missar?
Jättetacksam för svar då jag gärna inte byter bort min 868'a.
Nej, jag vill helst inte använda vare sig PS3'an eller 360'n som DVD-spelare då dessa inte är regionsfria.
Jag har ett gäng med filmer från andra regioner och vill gärna kunna titta på dessa i framtiden.
Postad 29 January 2010 - 15:55
Hej
Är det någon som vet hur jag skall koppla för att koppla in mitt XBOX360 via Component-in och få ut signalen i HDMI-ut.
Lyckas inte få någon signal hur jag än gör. Har som sagt den äldre versionen av XBOX360 utan HDMI och en Samsung LE-46B650.
Komponent frågan: Vet inte, men efter lite pillande fram och tillbaka så kan jag få allting att gå ut via hdmi, Wii som jag fick i julklapp fick jag ut via hdmi med vanlig videokabel. Men det är nu bytt mot komponent. Ska kika på mina inställningar senare ikväll och återkomma med detta.
2.1: Satt och justerade detta själv alldeles nyss, i speaker setup:
Bass Mix
• The bass mix setting is only valid when “Large”
is set for the front speakers and “Yes” is set for
the subwoofer during stereo playback.
This setting has effect only during playback of
PCM or analog stereo sources.
• When “Both” is selected, the low frequencies
will be played through the main L&R speakers
and the subwoofer.
In this playback mode, the low frequency range
expands more uniformly throughout the room,
but depending on the size and shape of the room,
interference may result in a decrease of the actual
volume of the low frequency range.
• By selecting “Mix”, the low frequencies will play
through the main L&R only.
Den ska med andra ord stå på "both"
Sen väljer du stereo/auto när du ska lyssna
Redigerat av Majorglenn, 29 January 2010 - 16:08.
Postad 30 January 2010 - 00:27
Ställer samma fråga i denna tråd som jag nyss ställde i Pioneer DV-868 tråden.
Bakgrund:
Jag har nyligen bytt ut min 5-år gamla Pioneer VSX-AX5i reciever mot en sprillans ny Marantz SR-6004.
6004'an har 4 HDMI in och 2 HDMI ut, i dagsläget har jag bara en Plasma så jag klarar mig gott med 1 HDMI ut men är nu säkrad för framtiden om det någonsin blir läge att skaffa projje igen.
Problemet:
Till 6004'an har jag kopplat en PS3a via HDMI, en Xbox 360 via HDMI och min gamla Pioneer DV-868 via HDMI.
Från både PS3an och Xboxen fårjag både bild till TVn (HDMI ut 1 är kopplad till TVn) och ljud via recievern, precis som det är tänkt.
Men från min DVD får jag ingen bild, Pioneerloggan (röd logga på vit botten) syns vid uppstart och HDMI-dioden på fronten tänds, sen försvinner bilden och HDMI-dioden börjar blinka.
Kopplar jag Komponent eller Komposit direkt till TVn och väljer HDMI ut 2 på recievern så får jag bild på TVn (men då inte via 6004'an).
Min fundering nu är om inte 868'an (som har HDMI v1.0) och 6004'an (som har HDMI v1.3) inte är kompatibla eller om det är någon inställning i antingen 868'an eller 6004'an som jag missar?
Jättetacksam för svar då jag gärna inte byter bort min 868'a.
Nej, jag vill helst inte använda vare sig PS3'an eller 360'n som DVD-spelare då dessa inte är regionsfria.
Jag har ett gäng med filmer från andra regioner och vill gärna kunna titta på dessa i framtiden.
Efter att ha spenderat flera timmar under kvällen med att försöka få ut bild och ljud via HDMI från 868'an så har jag nu gett upp och kopplad bild till 6004'an via komponent och ljud via optisk kabel.
Allt fungerar och är frid och fröjd men jag stör mig lite på att jag inte fick HDMI att fungera...
Postad 30 January 2010 - 00:37
Hej
Jag lyckades koppla min DVD precis så.
Har kopplad DVDn på "Component IN 2(DVD)" ingången på förstärkaren och ljudet via optisk kabel på "Digital Audio IN 1".
I förstärkaren har jag sedan, i menyn "Input Setup" -> "Funtion Input Setup", under DVD valt följande:
Mode: Auto
Digital: 1 (detta för ljudet som jag kopplade in på "Digital Audio IN 1")
Comp.: 2 (detta för bilden som är inkopplad på "Component IN 2(DVD)"
Sen fungerade både bild och ljud.
Postad 02 February 2010 - 08:57
Satt och tittade på en film via mitt media center, pausade för att hämta nåt att dricka och då stängde stärkaren av sig för att sedan aldrig komma igång igen... lampan på fronten blinkar väldigt snabbt när man försöker sätta på den och enligt bruksen så är det bara att lämna in den....
Så det skall jag göra imorgon...
Vidare så är jag inte helt nöjd med 6004:ans krafter. Har nu fått plocka fram min förra stärkare Onkya TX-sr604 e och tycker att den både har mer kraft och bättre ljud än Marantzen!! Synvilla?? Hörvilla??
Kanske ett slutsteg till Marantzen skulkle göra susen...
Vad tror ni?
Postad 02 February 2010 - 09:59
Då har min 6004 lagt av!!
Satt och tittade på en film via mitt media center, pausade för att hämta nåt att dricka och då stängde stärkaren av sig för att sedan aldrig komma igång igen... lampan på fronten blinkar väldigt snabbt när man försöker sätta på den och enligt bruksen så är det bara att lämna in den....
Så det skall jag göra imorgon...
Vidare så är jag inte helt nöjd med 6004:ans krafter. Har nu fått plocka fram min förra stärkare Onkya TX-sr604 e och tycker att den både har mer kraft och bättre ljud än Marantzen!! Synvilla?? Hörvilla??
Kanske ett slutsteg till Marantzen skulkle göra susen...
Vad tror ni?
Du är inte ensam.
Exakt samma hände med min. Frugan satt och tittade på tv när det small till sen så gick den inte att sätta på mer och lampan på fronten bara blinkar i snabb takt.
Postad 02 February 2010 - 10:01
Du är inte ensam.
Exakt samma hände med min. Frugan satt och tittade på tv när det small till sen så gick den inte att sätta på mer och lampan på fronten bara blinkar i snabb takt.
http://www.avsforum....d.php?t=1199061
Postad 02 February 2010 - 10:23
Men dom verkar iaf veta vad felet är:
Apparently a resistor (not sure of this is the right english word, dutch="weerstand') has burned through in the power supply. This is a known issue with Marantz and that's why they knew directly what to do. This broken part is not fixed but replaced by a wire-bridge. Some other components needed to be checked too but these were ok. According to the techies at Marantz, this problem is caused by a slight overload at HDMI level causing a too big current inside the power supply. This modification with the wirebridge is standard for all new Marantz SR6004 receivers, but the first batch of these new receivers might break down because of this issue.
They also said this isn't directly a heat related problem, although the Marantz's can get pretty hot, so good ventilation is always a thing to keep in mind.
Postad 02 February 2010 - 10:24
Postad 02 February 2010 - 10:34
Hmm, där rök nog förstahandsvalet från min lista över recievrar. Skit också. Var ska man leta nu för att hitta en motsvarande reciever med 2 hdmi-utgångar?
det är ju långt från alla som fått detta.. jag har haft min sen andra dagen den fanns på marknaden utan att det hänt något
Postad 02 February 2010 - 11:43
Efter en veckas användning i slutet av oktober förra året hände detta för mig med en nyinköpt Marantz6004. Den bara dog och blinkade våldsamt. In med den till återförsäljaren. Efter en vecka fick jag den tillbaka och därefter har den fungerat utan problem. Försäljaren sa att han kontaktat huvudverkstan och fått rådet att knappa in en särskild kod för att få igång apparaten igen. Jag undrade om jag inte kunde få den koden om det hände igen men tji fick jag - den ville (eller kunde?) han inte lämna ut. Kontentan blir ju ändå att man lever med en viss osäkerhet angående funktionen - om det händer igen och garantitiden gått ut?det är ju långt från alla som fått detta.. jag har haft min sen andra dagen den fanns på marknaden utan att det hänt något
Postad 02 February 2010 - 11:56
Efter en veckas användning i slutet av oktober förra året hände detta för mig med en nyinköpt Marantz6004. Den bara dog och blinkade våldsamt. In med den till återförsäljaren. Efter en vecka fick jag den tillbaka och därefter har den fungerat utan problem. Försäljaren sa att han kontaktat huvudverkstan och fått rådet att knappa in en särskild kod för att få igång apparaten igen. Jag undrade om jag inte kunde få den koden om det hände igen men tji fick jag - den ville (eller kunde?) han inte lämna ut. Kontentan blir ju ändå att man lever med en viss osäkerhet angående funktionen - om det händer igen och garantitiden gått ut?
läs tråden på avsforumet som länkas på förra sidan.. där finns det en knappkombination som folk har fåt igång sina maskiner med
Postad 02 February 2010 - 15:12
Har läst tråden, vilket jag inte skulle ha gjort. Nu blev man lite rädd för att sin egen 6004 ska poppa. Förhoppningsvis sker det inte på allt för många enheter och det endast är några måndagsex. som redovisas i tråden.
Postad 02 February 2010 - 16:35
Har läst tråden, vilket jag inte skulle ha gjort. Nu blev man lite rädd för att sin egen 6004 ska poppa. Förhoppningsvis sker det inte på allt för många enheter och det endast är några måndagsex. som redovisas i tråden.
ja, tror inte heller det händer alla.. jag har som sagt haft min sen dagen den släpptes utan några som helst problem...
Postad 03 February 2010 - 15:50
Vad gäller avsaknad av kraft så är det så Marantz ljudideal ser ut, och gillar man mer energi i musiken så finns det vettigare märken. Valde själv bort Marantz 6004 till förmån för Integra (Onkyo). Mycket roligare att lyssna på musik nu, och jag har inte tappat mycket i upplösning.
/Ash
Postad 03 February 2010 - 22:30
Postad 04 February 2010 - 10:20
Är det någon som kört sin SR6004 med en 4 ohms högtalare? Jag funderar på en uppsättning där alla högtalare har 8 ohm, men centern ligger på 4 ohm. Kan det funka eller kommer det slutsteg som centern är kopplad till frusta som en bäver?
Det beror ju lite på vilken 4ohmare det är. Är den nere och freebase:ar en massa på 2 ohm så kan det ju bli ganska varmt, men i vanliga fall ska det inte vara något problem.
/Ash
Postad 05 February 2010 - 15:26
Tänkte använda zon kontakten men då jag vill vidarebefodra ljudet från datorn så går det inte då det är digilalt.
Den enda lösning jag kan komma på är att antingen koppla dom till VCR analogt ut (om det ens fungerar) men då jag inte kan koppla ingången till 2 olika SOURCEs så kommer jag då att få byta i menyn varje gång vilket jag inte vill.
Nån som har nån ide på hur jag kan göra?
Postad 05 February 2010 - 15:27
Kan man ha hörlurarna inkopplade jämt?, Ständigt inkopplade hörlurar, med ljudet ur högtalarna???Jag vill koppla in en par hörlurar till min 6004 men vill koppla in dom på baksidan för den estetiska biten.
Tänkte använda zon kontakten men då jag vill vidarebefodra ljudet från datorn så går det inte då det är digilalt.
Den enda lösning jag kan komma på är att antingen koppla dom till VCR analogt ut (om det ens fungerar) men då jag inte kan koppla ingången till 2 olika SOURCEs så kommer jag då att få byta i menyn varje gång vilket jag inte vill.
Nån som har nån ide på hur jag kan göra?
Redigerat av -Palle-, 05 February 2010 - 15:28.
Postad 05 February 2010 - 15:47
Tackar för svaret.
Hur upplever du ljudet i jämförelse med H/K (då främst intresserad av 2-kanal)? Vad är de stora skillnaderna?
Jag var och testlyssnade på MediaMarkt men tycker det är väldigt svårt att blida sig en klar uppfattning. Jag upplevde dock att mellanregisret var rätt instängt och burkigt även på Marantzen men då ska man veta att den var helt okalibrerad, uppkopplad direkt från kartong. Lyssnade på den ihop med Kef 3005:or, samma som jag har hemma.
I jämförelse så fick jag även lyssna på Yamaha RX-V765 som jag faktiskt tyckte lät bättre. Fortfarande mäkta nyfiken på Marantzen dock.
Det finns ju lite inställningar att göra som fixar ljudet som man vill ha det. körde Audyssey först men gillade inte resultatet. blev som en slöja över allt. så jag utgick från det och ändrade efter min smak och det blev bra tycker jag. Kör inte så mycket 2 kanal då mitt system är gjort för 5.0 (för tillfället) men i pure idrect läge så märker jag att där finns mer kraft och pondus. mellanregistret och diskanten är hos mig väldigt fint och basen djup men inte så kraftfull, dock beror allt detta på mina hägtalare och mindre på stärkaren.
Jag anser att den kan vara lite begränsad i menyer och inställningar men i ljud och kraft finns nog inte många surrandförstärkare som kan mäta sig.
Signal in Ljud ut = 6004 levererar
Postad 06 February 2010 - 19:39
Verkstaden kände mycket väl till detta problem och åtgärden var samma som många berättade i avsforumet. Det blir nåt överslag då hdmi portarna får olika mycket "kräm" från olika apparater och då speciellt från HTPC:s grafikkort...och det klarar ej 6004 av utan en modifikation som nu skall göras på verkstaden.
Har ej fått den ännu och vi får väl se nästa vecka vad som händer...
Postad 07 February 2010 - 00:21
Har nu lämnat in min 6004 för reparation.
Verkstaden kände mycket väl till detta problem och åtgärden var samma som många berättade i avsforumet. Det blir nåt överslag då hdmi portarna får olika mycket "kräm" från olika apparater och då speciellt från HTPC:s grafikkort...och det klarar ej 6004 av utan en modifikation som nu skall göras på verkstaden.
Har ej fått den ännu och vi får väl se nästa vecka vad som händer...
Verkstaden?? Vart lämnade du in den?
Postad 07 February 2010 - 18:10
Jag går i tankarna att köpa denna men blir lite rädd och har som sagt ett par frågor.
Är den verkligen värd sina pengar med allt strul som beskrivs och rapporteras (PS3 1080p, "pop of death") eller är det bara vissa personer som fått "måndagsexemplar"?
För vissa av er så är det kanske inte mycket pengar men för mig är det verkligen det, min tanke är att jag skall kunna skaffa en reciver som håller 5-8 år utan att behöva gå på pumpen om 3 år.
Kan erkänna att jag verkligen gillar designen men, ja, jag hoppas ni förstår mitt "dilemma".
Mvh susP.
Postad 07 February 2010 - 23:02
Hejsan allesammans. Jag har nu suttit i 1 timma och läst igenom hela tråden med en kopp java och en god snus under läppen för att få mig en bild av denna till "ytan" vackra sak men är väldigt kluven och frågvis.
Jag går i tankarna att köpa denna men blir lite rädd och har som sagt ett par frågor.
Är den verkligen värd sina pengar med allt strul som beskrivs och rapporteras (PS3 1080p, "pop of death") eller är det bara vissa personer som fått "måndagsexemplar"?
För vissa av er så är det kanske inte mycket pengar men för mig är det verkligen det, min tanke är att jag skall kunna skaffa en reciver som håller 5-8 år utan att behöva gå på pumpen om 3 år.
Kan erkänna att jag verkligen gillar designen men, ja, jag hoppas ni förstår mitt "dilemma".
Mvh susP.
Ang Ps3 så är det inget fel på Marantzen utan det är snarare tvns hdmi kompabilitet som kan strula.
Pop os death verkar vara främst HTCP användare som får pga grafikkort jobbar hårt med hdmi eller nåt tyckte jag mig läsa någonstans.. om man läser avs forumet så verkar det mest vara folk med tivo. Jag har som jag nämt tidigare haft min sedan veckan den släpptes och är GRYYYYYYMT nöjd med den!
Postad 08 February 2010 - 15:00
Som sagt var; problemet med PS3:an ligger inte hos Marantzen utan hos diverse tv/projjar.
Postad 08 February 2010 - 16:02
/Ash
Postad 08 February 2010 - 18:28
Så "Köp" är ett "Måste" antar jag då? Försöker skrapa ihop ett bra paketpris från några butiker nu så vi får se vad som händer. Har en budget på max 25000 men då så vill man ju absolut ha valuta för pengarna...
Återkommer när saker trätt i kraft och tack så mycket ännu en gång
Postad 09 February 2010 - 18:44
Postad 11 February 2010 - 17:17
Att den inte klarar av att använda Audyssey samtidigt som den avkodar bitstreamat hd-ljud har jag förstått. MEN, kan man själv ställa in bas, avstånd/fördröjning mm när den gör det? Behöver det då högtalarna inte är optimalt placerade och skiljer i motstånd. Har fått olika svar från återförsäljare. Några säger att det går fint o vissa påstår att det blir bara fullt ös i alla högtalare. Vill gärna veta det då jag inte har möjlighet att provlyssna (utan att köra för många mil). Andra synpunkter mottages också tacksamt. Har en Sony str db 840 es idag (som jag är nöjd med) men som inte pratar hd-språket. Blu-ray'en är en Sony bdp 350 så det får bli bitström då den inte kan avkoda hd-ljud. Tacksam för svar.
Postad 15 February 2010 - 22:15
sen en annan fråga, jag använde den automatiska kalibreringen, hur ska jag ställa level samt crossover på subben?
hoppas jag får svar på mina frågor.
Mvh
Postad 17 February 2010 - 16:23
Postad 17 February 2010 - 22:00
Postad 18 February 2010 - 07:06
har en till fråga när det gäller att ställa in ljudet, jag körde med micen och tycker att den drog ner alltför mycket på basen, nu när jag är inne och ska ställa upp bas samt starkare ljud så fattar jag inget av det som står där, typ alla dessa 18hz m.m finns det inget ställe på nätet som visar vad dessa betyder? så man ställer in rätt
Har du kollat i instruktionsboken? Den brukar vara ganska utförlig.
/Ash
Postad 18 February 2010 - 08:18
Något pop uppstod inte för min del. Men min SR6004 är nu 4 timmar gammal och redan har ena fronkanalen tystnat :-(. Jag har testat med olika källor, och jag har testat att switcha mellan högtalarkablarna. Men problemet kvarstår, vänster fram funkar inte. Nu har jag kopplat om dem till "höga frontar" och ställt dem på Large. Men jag ska kolla om Speton har några tips eller om det bara är att returnera den.
När jag startar maskinen från strömlöst tar det upp till fem minuter innan vänster fram går igång. Startar jag upp den från stand-by går alla högtalare igång direkt. Troligen tar det en viss tid för stärkaren att checka hela systemet från strömlöst och det är möjligt att vänster fram ligger sist i den checken.
Jag kör med 9 högtalare + sub.
En annan sak: Om jag spelar på hög volym tycker jag stärkaren bryter för tidigt (vid c:a 2 dB) och den röda lampan börjar blinka. Irriterande. Finns det något sätt att reglera detta? Som sagt: Jag kör med 9+1 högtalare small. Jag har hört att små högtalare är känsligare än stora för hög belastning. Stämmer det? Man kanske får byta högtalare.
Postad 18 February 2010 - 08:50
Något pop uppstod inte för min del. Men min SR6004 är nu 4 timmar gammal och redan har ena fronkanalen tystnat :-(. Jag har testat med olika källor, och jag har testat att switcha mellan högtalarkablarna. Men problemet kvarstår, vänster fram funkar inte. Nu har jag kopplat om dem till "höga frontar" och ställt dem på Large. Men jag ska kolla om Speton har några tips eller om det bara är att returnera den.
Detta låter inge vidare, jag hade åkt tillbaka med den på en gång! Min går igång på några sekunder.
Postad 18 February 2010 - 09:24
En annan sak: Om jag spelar på hög volym tycker jag stärkaren bryter för tidigt (vid c:a 2 dB) och den röda lampan börjar blinka. Irriterande. Finns det något sätt att reglera detta? Som sagt: Jag kör med 9+1 högtalare small. Jag har hört att små högtalare är känsligare än stora för hög belastning. Stämmer det? Man kanske får byta högtalare.
6004 har bara 7 slutsteg så om du kör med 9 högtalare betyder det att du belastar två av slutstegen med dubbla högtalare. Drar du på hög volym kan detta säkert överbelasta förstärkaren.
/Ash
Postad 18 February 2010 - 11:13
Hej.
Jag har skummat igenom denna hyfsat långa tråd utan att finna svaret på min fråga.
Rätta mig gärna om jag missat det.
Problemet är:
Jag har en projektor och en TV som står i 90graders vinkel mot varandra.
- När jag tittar på projektorn på HDMI 2 vill jag använda ljudet genom förstärkaren.
- När jag ser film eller vad det nu kan vara genom TV vill jag bara använda ljudet i TVhögtalarna.
(om ljudet går till både tv o förstärkare så kan jag leva med att dra ner ljudet till 0 på förstärkaren.)
Problemet är att jag inte kan få detta att funka utan att gå in i Menyn och ställa om ljudet till "Trough" för att få med ljud till tv´n. Borde inte HDMI alltid skicka med ljudet?
Som det är nu kan man ju ta upp både HDMI 1 och 2 men det verkar inte gå att spara olika inställningar för ljudet. Ändrar jag på HDMI 1 så blir det samma på HDMI 2.
Please! Om någon kan bringa klarhet i detta är jag tacksam.
Går det inte att lösa så finns en ny, i stort sett oanvänd Marantz 6004 till salu. :-(
[EDIT] SÅLD
mvh Lars
Redigerat av Unregistered2099c85f, 22 February 2010 - 13:30.
Postad 18 February 2010 - 15:13
/Ash
Postad 18 February 2010 - 16:48
Har du kollat i instruktionsboken? Den brukar vara ganska utförlig.
/Ash
Ja den har jag läst, står ej vad de olika hz-raderna betyder
Postad 20 February 2010 - 21:42
Jag kör redan med en Logitech Harmony-fjärr med macro för TV, Proj, Bluray mm.
Jag tvivlar på att det funkar med ett så långt macro som måste in i menyerna och ändra varje gång man ska byta HDMI-utgång.
Och även OM det skulle gå att programmera på Marantzens fjärr, så betyder det att jag inte kan använda min Harmony fjärr.
Eller, egentligen är problemet att min fru och/eller andra ska kunna välja att se film eller tv på antingen proj eller tv, vilket dom vill utan att krångla.
Hur som helst så verkar det inte som att det går att göra en så enkel sak som att byta utgång utan att behöva gå in i menyerna och ställa om. Jag hade fått uppfattningen att detta var ändrat till denna modellen eftersom Marantz har adderat en egen knapp på fjärren för att byta utgång.
Mycket tråkigt eftersom det verkar vara en mycket bra förstärkare. Nån som vill köpa den billigt?
[EDIT] SÅLD
Lars
Redigerat av Unregistered2099c85f, 22 February 2010 - 13:30.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
5
Köpråd - Surroundförstärkare 5-15000
10 filmer
73 bilder
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?