, det räcker gott för migGanska långt håll så bildkvaliten är väl sådär
Postad 04 May 2010 - 21:34
Otroligt snygg fågelbild! Fick då mitt hjärta att slå ett extra slagSkäggdoppingar som är i full fart med parbildning. Tagen vid Hornborgasjön vid samma tillfälle som tranan ovan. Ganska långt håll så bildkvaliten är väl sådär men ändå lite rolig för oss som är romantiker i hjärtat
.
Edit: *låter som Homer* mmmmmm 850mm mmmmmm
Redigerat av Mikael_R, 04 May 2010 - 21:37.
Postad 05 May 2010 - 06:57
Otrolig skärpa för ett 850 med bländare 6,7, har för mig att det är 600mm med teleconv. Jag fick ju ett 70-300 förra julen, kanske ett sådant skulle platsa till nästa julOtroligt snygg fågelbild! Fick då mitt hjärta att slå ett extra slag
Edit: *låter som Homer* mmmmmm 850mm mmmmmm
Postad 05 May 2010 - 08:31
Nikon 500mm fasta objektiv med en 1.7x Teleconverter och med tanke på prislappen så är det ju kul om det är skarptOtrolig skärpa för ett 850 med bländare 6,7, har för mig att det är 600mm med teleconv. Jag fick ju ett 70-300 förra julen, kanske ett sådant skulle platsa till nästa jul
Brunand som också kommer från Hornborgasjön - den här bilden är nästan bara croppad annars mer eller mindre direkt ur kameran.
Brunand_Hornborgasj_n.jpg 713.82K
0 Antal nerladdningar
Postad 05 May 2010 - 09:05
80.000:-, gäller att vara snäll resten av året dåNikon 500mm fasta objektiv med en 1.7x Teleconverter och med tanke på prislappen så är det ju kul om det är skarpt
.
Postad 05 May 2010 - 18:26
Bara för det så slänger jag upp en till bild, på samma ekorre vid samma tillfälle.
Postad 05 May 2010 - 21:28
Det var de mumsiga 850 millimetrarna jag mojjade mig överOtrolig skärpa för ett 850 med bländare 6,7, har för mig att det är 600mm med teleconv. Jag fick ju ett 70-300 förra julen, kanske ett sådant skulle platsa till nästa jul
........men jag blir ändå ganska imponerad av den gluggen, och smått avundsjuk på Snowma.Nikon 500mm fasta objektiv med en 1.7x Teleconverter och med tanke på prislappen så är det ju kul om det är skarpt
.
Brunand som också kommer från Hornborgasjön - den här bilden är nästan bara croppad annars mer eller mindre direkt ur kameran.
Återigen, mycket fin bild!
Redigerat av Mikael_R, 05 May 2010 - 21:33.
Postad 05 May 2010 - 21:43
Dessutom vill iaf jag se denna 500 + 1.7x i objektivtråden.
Postad 06 May 2010 - 06:22
Fin denna också, tror dock att du kan tvätta bort det störande i bakgrunden med kloning av himmel, så du får en ren blå bakgrundTack för era snälla kommentarer på min ekorre! :-)
Bara för det så slänger jag upp en till bild, på samma ekorre vid samma tillfälle.
Postad 06 May 2010 - 09:36
Man betalar gott och väl för resan till US om man köper objektivet där (skiljer väl storleksordningen 20% i pris) under förutsättning att man har ett såpass rymligt samvete att man går på grönt i tullen när man kommer hem. Då kan man också försvara sig med att ju dyrare prylar man köper ju mer pengar sparar man80.000:-, gäller att vara snäll resten av året då
Bifogar en trana till ifrån Hornborgasjön.
Trana2_Hornborgasj_n.jpg 630.51K
0 Antal nerladdningarDenna hade dock blinkhinnan framme (se nedan) så jag har mha Photoshop klistrat in ögat från en annan bild där ögat är klart. Nu är frågan om ni tycker att ögat ser påklistrat ut (tycker lite så själv men är osäker på om det bara beror på att jag vet vad jag gjort) och sen om ni tycker det är moraliskt OK att förvanska ett kort på detta sätt ?
_ga_Trana2_Hornborgasj_n.jpg 86.76K
0 Antal nerladdningar
Postad 06 May 2010 - 10:06
, tveksamt om det funkar hemma. Jag får nog nöja mig med mitt 70-300 och locka fåglarna närmare "bara"Då kan man också försvara sig med att ju dyrare prylar man köper ju mer pengar sparar man
Inget som jag hade sett. Själva förfarandet tycker jag är helt ok, i all fall om inte pratar tävlingsfoto. Har själv lagt in ett avhugget öra på en katt eller avklippt vinge på en fågel (är det från samma djur så är det väl OK tycker jag)så jag har mha Photoshop klistrat in ögat från en annan bild där ögat är klart. Nu är frågan om ni tycker att ögat ser påklistrat ut (tycker lite så själv men är osäker på om det bara beror på att jag vet vad jag gjort) och sen om ni tycker det är moraliskt OK att förvanska ett kort på detta sätt ?
Postad 06 May 2010 - 19:46
Var en sväng till London över helgen och där hade det riktigt många ekorrar i sina parker. Hade tyvärr bara mitt 16-45 objektiv med men lyckades få en bild på en på nära håll
_IGP7460_2.jpg 830.1K
0 Antal nerladdningarPentaxK200D + DA16-45
Postad 06 May 2010 - 20:23
Störtskön bild GroKKen! Parken framför slottet är ju en klassiker. Känner igen det där med ekorrarna därVar en sväng till London över helgen och där hade det riktigt många ekorrar i sina parker. Hade tyvärr bara mitt 16-45 objektiv med men lyckades få en bild på en på nära håll
![]()
PentaxK200D + DA16-45
Postad 07 May 2010 - 18:51
DSC_0397.jpg 227.04K
0 Antal nerladdningar
Postad 07 May 2010 - 20:06
Riktigt grym bild på ekorren! :-)Var en sväng till London över helgen och där hade det riktigt många ekorrar i sina parker. Hade tyvärr bara mitt 16-45 objektiv med men lyckades få en bild på en på nära håll
Postad 08 May 2010 - 07:01
Sigge.jpg 100K
0 Antal nerladdningarSynd bara att det blev lite oskarpt, annars tyckte jag att det var en skön bild.
Postad 08 May 2010 - 19:33
Svartvit_flugsnappare.jpg 511.89K
0 Antal nerladdningarOm ni vill se enormt fina fågelbilder så kolla in den här länken, http://www.birdphoto...display.php?f=2
Postad 08 May 2010 - 20:22
Riktigt fina, antingen ska man anstränga sig lite extra eller så ger man bara uppOm ni vill se enormt fina fågelbilder så kolla in den här länken, http://www.birdphoto...display.php?f=2
Har slumpvis nu på morgonen tittat igen en del av bilderna, och det är ju i all fall glädjande att det finns några bilder som ligger i nivå med en själv, samt att det finns bilder av hög klass tagna med objektiv i en rimlig prisklass typ Sigma 50-500, Sigma 120-400, Sigma 150-500 tex (har dock inte hittat någon ännu med ett 70-300
Intressant att det var så många bilder tagna med Canon 7D, verkar ha blivit en popular fågelkamera, fastän så ny.
Snowma, har du själv lagt in bilder där?
Edit1; har också lärt mig att Wood Ducks inte är dummies, som jag trodde först, när jag funderade på hur någon kunde lägga ut en sådan bild, och sedan hittade jag ytterligare några....
Edit 3:, nu har en med Nikons 70-300VR postat en bild (kanske inte världens bästa men ändå
Edit 2: Lägger med en bild på en snigel (barnet finns i makrotråden), så fyller jag inlägget med en bild också
Bifogad fil(er)
Redigerat av Unregistered124686ac, 10 May 2010 - 10:51.
Postad 09 May 2010 - 19:03
150mm, f/3, 1/800s
_DSC0443.jpg 373.39K
0 Antal nerladdningar
Postad 09 May 2010 - 19:50
Redigerat av Unregistered124686ac, 09 May 2010 - 20:05.
Postad 10 May 2010 - 14:23
Kul bild, har försökt med flygande småfågel men det verkar nästan omöjligt. Fick den "smarta" idén att man skulle haft en kamera där sensorn var kopplad som en rörelsedetektor så när fågeln flyger "in på sensorn" så börjar kameran ta bilder. Problemt är väl kanske att det inte längre behövs något fotograf
, men vore intressant att kunna få bilder vid vissa speciella platser bevakade med kameran riggad. Kanske finns redan möjlighet med kameran kopplad till PC?
Verkar vara en bra idé med rörelsedetektor vid småfågelfotografering eftersom det inte går att hinna med vad de skall göra. Riktigt snabba de…
När jag tog fågelbilden ovan använde jag AF-S och single point AF area mode. Bilden togs genom att först fokusera på fågelmaten. När jag väl hörde att en fågel var på väg tryckte jag av en serie bilder med förhoppningen att någon ”träffar rätt”.
Antar att det handlar mycket mer om tur när det handlar om fotografering av småfåglar. Kunde ha ökat chansen något genom att minska ner bländaren - fast då hade slutartiden blivit lidande (DOF vid 3m avstånd för 150mm och f/2.8 är ju bara 4 cm, f/4 hade ju gett DOF på 6 cm istället). Eller så kunde jag använt AF-C och försökt låsa in mig på fågeln. I detta fall hade förmodligen också varit lämpligt att välja AF area mode dynamic eller 3D Tracking, fast blir ju hastigheten hos seriebiltagningen långsammare.
Får öva ännu mer på rörliga objekt med olika AF modes. Men troligen är inte mitt Sigma 150/2.8 HSM DG macro riktigt lämpad till att ta bilder på snabbt rörliga objekt eftersom fokushastigheten förmodligen inte är så snabb (i alla fall inte riktigt jämförbar med de bästa Nikonobjektiv). Har själv än dock inte upplevt problem med fokushastighet då den låser fokus på direkten, fast jag antar det mer handlar om precisionen…
Postad 11 May 2010 - 05:49
Totalt misslyckad men ändå lite härlig.....
Bifogad fil(er)
Postad 11 May 2010 - 11:52
5kg_samma2.jpg 894.25K
0 Antal nerladdningar
Postad 11 May 2010 - 13:45
Intressant att det var så många bilder tagna med Canon 7D, verkar ha blivit en popular fågelkamera, fastän så ny.
Snowma, har du själv lagt in bilder där?
Canon 7D verkar vara väldigt poppis men det beror nog på att det faktiskt är en väldigt bra kamera och nej jag har inte vågat mig på att lägga in några bilder ännu. Tycker inte riktigt att dom är tillräckligt bra i förhållande till det mesta på forumet.
Nåja här är en bild som jag tog idag och är väldigt nöjd med. Inte ofta man får en så ren bakgrund när man är ute i skogen och plåtar. Bilden är tagen vid Säby-sjön vid det sk 30-meters träsket och det är återigen en svart-vit flugsnappare men den här gången är det hon-fågeln. Den gör sig bäst förstorad tycker jag.
Svartvit_flugsnappare_hona.jpg 780.07K
0 Antal nerladdningar
Redigerat av Unregisteredf92ffbe2, 11 May 2010 - 13:46.
Postad 11 May 2010 - 17:29
Ännu en otroligt fin bild!Canon 7D verkar vara väldigt poppis men det beror nog på att det faktiskt är en väldigt bra kamera och nej jag har inte vågat mig på att lägga in några bilder ännu. Tycker inte riktigt att dom är tillräckligt bra i förhållande till det mesta på forumet.
Nåja här är en bild som jag tog idag och är väldigt nöjd med. Inte ofta man får en så ren bakgrund när man är ute i skogen och plåtar. Bilden är tagen vid Säby-sjön vid det sk 30-meters träsket och det är återigen en svart-vit flugsnappare men den här gången är det hon-fågeln. Den gör sig bäst förstorad tycker jag.
- Övertygad om att dina bilder platsar i forumet, kan väl vara intressant att få lite internationell input. Såg någon bild tagen i Sverige, men tror inte att jag sett någon svensk i forumet ännu.
- Tycker du att "grenen" i överkant tillför något, varför inte bortklonad?
Postad 12 May 2010 - 12:35
Tyckte den gav lite mer färg åt bilden men du har nog rätt i att det blir bättre utan. Bifogar samma bild men med grenen bortmålad med "Spot Healing Brush" i CS3.- Tycker du att "grenen" i överkant tillför något, varför inte bortklonad?
Svartvit_flugsnappare_hona_ver2.jpg 675.61K
0 Antal nerladdningarSkrattmås.något måsliknade från en morgontur
Postad 13 May 2010 - 11:48
Canon 40D
200mm @ f4
ISO 200
1/3200
5.JPG 82.2K
0 Antal nerladdningar
Postad 13 May 2010 - 22:40
IMGP6690_kopiera.jpg 736.66K
0 Antal nerladdningar1/50 @ F4 @ 45mm @ ISO-400
Redigerat av Mikael_R, 13 May 2010 - 22:41.
Postad 14 May 2010 - 05:25
Machman snygg svan, men skulle du inte prova med skuggupplättning, om du kunde få svanen lite ljusare
Vår katt sätter sig på tvären för all typ av bakgrund, här gäller det att fylla ut bilden tycker hon
Bifogad fil(er)
Redigerat av Unregistered124686ac, 14 May 2010 - 06:04.
Postad 14 May 2010 - 08:53
Tack. Den ville vara med och fika med oss en dag (Sri Lanka), så den hoppade upp på en stol brevid mig, jag la kameran på knät och tryckte av några bilder medans katten tittade på de vad de andra gjorde runt bordet. Väggen bakom var 2 meter bort och var beige/rosa puts av nåt slag. Det var den enda bilden där stolen inte vart med bakom, så jag är mycket nöjd med denRiktigt fin kattbild Mikael, hur har du lyckats få katten att sitta still framför en sådan bakgrund?
Vår katt sätter sig på tvären för all typ av bakgrund, här gäller det att fylla ut bilden tycker hon
Din katt fyller ut bilden väl
Postad 14 May 2010 - 11:59
mycket fåglar nu.... katt
1/50 @ F4 @ 45mm @ ISO-400
Snyggt! Gillar färgerna!
En groda på flykt:
Redigerat av Unregistereddc087bf6, 14 May 2010 - 11:59.
Postad 15 May 2010 - 13:14
Vacker och myssig liten koala.
Hahaha, såå klockren. Snacka om livsnjutare
Grrr!
IMGP2334.jpg 828.6K
0 Antal nerladdningar
Postad 15 May 2010 - 20:14
DSC_0756x.JPG 340.65K
0 Antal nerladdningar
Postad 16 May 2010 - 11:11
Bifogad fil(er)
Postad 16 May 2010 - 13:13
_gretth_ger.jpg 599.99K
0 Antal nerladdningarÄven om bilderna på hägern inte blev några höjdare så fick jag i alla fall några bra bilder på ett antal småfåglar som höll till intill Fyris-ån så utflykten blev lyckad i alla fall.
Postad 16 May 2010 - 14:52
jag är roadVar iväg till Uppsala igår för att ta bilder på den Ägretthäger som kommit fel. Nu var avståndet alldeles för långt också för mitt objektiv men den här bilden kan kanske roa nån med en viss typ av humor
.
Postad 16 May 2010 - 18:33
IMG_2883.jpg 1.08MB
0 Antal nerladdningar
Postad 17 May 2010 - 05:08
Bifogad fil(er)
Postad 17 May 2010 - 07:22
jenssi, tog mig friheten att redigera lite i din bild, bl.a för att få bort hunden från centrum av bilden detta för att få lite mer liv i bilden. Det fanns också massa störande element som jag ville ha bort. Det var nog inte mer än en minut i redigering för att få till nedan, som ett exempel
Jag håller med, den lilla redigeringen gjorde stor skillnad.
Endast beskärningen gjorde mycket... Det var ett bra exempel que
Postad 17 May 2010 - 08:08
Jättefint, man njuter bara av att titta på katten.siesta
Nedan en Buskskvätta från Kungsängen vid Fyrisån Uppsala.
Busksv_tta.jpg 598.8K
0 Antal nerladdningar
Postad 17 May 2010 - 15:26
jenssi, tog mig friheten att redigera lite i din bild, bl.a för att få bort hunden från centrum av bilden detta för att få lite mer liv i bilden. Det fanns också massa störande element som jag ville ha bort. Det var nog inte mer än en minut i redigering för att få till nedan, som ett exempel
snyggt que, tackar för tipset
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
12 bilder
371 filmer

Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?