Men menyer och så vidare fungerar stående? Tänkte att man faktiskt ibland kan behöva använda en hand.
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser |
![]() |
14 år sedan |
![]() |
15 år sedan |
![]() |
15 år sedan |
![]() |
15 år sedan |
![]() |
15 år sedan |
Postad 07 oktober 2009 - 16:59
Men menyer och så vidare fungerar stående? Tänkte att man faktiskt ibland kan behöva använda en hand.
Postad 07 oktober 2009 - 17:18
Fan vilket sug efter denna de blir.
Vad tror ni, för mig som inte är intresserad av att pilla eller skriva kommandon ellerl iknande utan bara är ute efter en telefon som är cool har har bra funktioner. Är de iphone eller n900 som gäller?
Kanske lite dum fråga att ställa i denna del av forumet, men ni verkar kunniga.
Postad 07 oktober 2009 - 17:19
http://www.mobile-re...maemo5-en.shtml
för mig skull de inte skada om de gick i alla program
edit beror väl lite på vad du vill ha ut av din mobil..
klarar du av itunes utan att få psykbryt och ej full multitasking så är den nog inte så tokig..
och om man klara sig utan t-bord...finns ju tokmycket program/spel till den
personligen så pallar ja inte med apples diktatorstyre
sen har ju iphone betydligt lägre upplösning och fixar inte flash
Redigerat av moparman, 07 oktober 2009 - 17:24.
Postad 07 oktober 2009 - 17:29
Sitter precis som alla andra och lapar i mig allt jag kan om N900.
Varje dag är ett **** och varje ny vecka är en vecka närmre mot hoppet om vecka 44.
Önskar precis som du moparman att jag hade upptäckt telefonen när den kom ut!
Skulle göra väntan mindre olidlig!
Dock slåss jag fortfarande med tanken att vänta på en Andrid mobil med samma / bättre spec (N900 har ju inte MEGA bra spec) eller köpa denna.
Har dock funderat på att köpa denna kontant och på så vis kunna byta sen om det kommer någon andriod jag vill ha.
Har funderat på vilket det billigaste alternativet är då jag SMSar mycket och MÅSTE ha ett data paket och tänkte som någon annan på SKYPE!
Dock verkar det som om man bara kan ringa med SKYPE till hemtelefoner i sverige för tillfället (har jag fel?).
Någon som är i samma val kval som jag?
Något tips på BRA abonnemang till detta monster!?
Postad 07 oktober 2009 - 17:43
Enda som vi vet är på g är ju SE Rachael..
Och Htc verkar inte vara på g med nån heller...
Sen har ju inte N900 sååå dålig hårdvara
Edit
Enda som är snabbare på pappret är ju Snapdragon men då brukar å andra sidan WM inte så superlättdrivet...
Redigerat av moparman, 07 oktober 2009 - 17:45.
Postad 07 oktober 2009 - 17:50
Och jag orkar inte vänta på Rachel.
Acer A1 då? eller vad den heter?
Någon som har tips på bra Abonnemang? Vet att du inte gillar att snacka om det moparman men är en grej som hör till (A)
Postad 07 oktober 2009 - 18:10
Fri data
3000 sms
Sen brukar det inte bli så fasligt mycket om man tar en mobil samtidigt
Skulle du ta en N97 som ligger högt i pris än .. 5864 inkl frakt kontant..Minst
149/månad x 24 månader + 995 vid leverans ...
3576 + 995>>4571 spänn ...Inte så tokigt ...Om du inte ringer vanliga samtal de vill säga
Postad 07 oktober 2009 - 18:16
Å jag kör med Halebops abbonomang vänner
det kostar 59kr i månade å då får du 3000sms
sen för 59kr till i månaden får du surfa i 6 Mbit/s upp till 500MB sen drar dom ner hastigheten till 57 kbit/s
så för 118kr i månaden får man surfa å smsa tycker jag är övekomligt, å man ringer billigt med (gratis till halebop å telia tror jag)
Har haft 3 innan i några år. å 3 blir bara dyrt. dom är bra på att få det att se blilligt ut
Redigerat av torsten85, 07 oktober 2009 - 18:19.
Postad 07 oktober 2009 - 18:25
Om du inte ska ringa just nå men vill ha data och sms skulle ja kanske ta Tre pott 199 och sen välja 3 mobil surf(slöaste) och sms flatrate ...Då har du 10 kronor att ringa vanliga samtal varje månad...
Fri data
3000 sms
Sen brukar det inte bli så fasligt mycket om man tar en mobil samtidigt
Skulle du ta en N97 som ligger högt i pris än .. 5864 inkl frakt kontant..Minst
149/månad x 24 månader + 995 vid leverans ...
3576 + 995>>4571 spänn ...Inte så tokigt ...Om du inte ringer vanliga samtal de vill säga
Menar du att jag skulle ta en mobil när jag ändå är igång då? Så jag har 2 mobiler

Vad kostar det snabbare datapaketet då?
Hur ska du göra med din N900?
Men då går det ju sakta ganska tidigt?jag har beställ n900 å betalat kontant, lyckades bli av med min n97:a som hade trasig vribrator m.m.
Å jag kör med Halebops abbonomang vänner
det kostar 59kr i månade å då får du 3000sms
sen för 59kr till i månaden får du surfa i 6 Mbit/s upp till 500MB sen drar dom ner hastigheten till 57 kbit/s
så för 118kr i månaden får man surfa å smsa tycker jag är övekomligt, å man ringer billigt med (gratis till halebop å telia tror jag)
Har haft 3 innan i några år. å 3 blir bara dyrt. dom är bra på att få det att se blilligt ut
Borde finnas bättre alternativ
Någon som vet något om SKYPE? Vill ju kunna ringa också

Postad 07 oktober 2009 - 18:28
Om abb är billiga beror ju helt och hållet på hur man ringer och till vilka ..
Ringer du bara till Telia å halebop så är de ju billigt men ringer du massor av korta samtal drar de ju ändå iväg..79öre/samtal
Edit
ops..heh tja 2 telefoner är ju roligare än en

Jag har flatrate nu....599 spänn/månad..3000sms och 50 timmar samtal till alla nät utan uppkopplingsavgift..
Men jag ringer på tok för lite nu så jag funderar på att ta ett abb för 399eller 499 hos Tre och sen välja till surf å sms...
Ca 160/månad tror ja snabbaste surf kostar...Men ja har ändå inte täckning för det där ja bor och har wlan hemma så ja klarar mig me ett slött data abb ..Bara så ja kan köra msn och mail å lite surfning när ja är på jobbet
Edit
ingen aning om hur skype funkar

Redigerat av moparman, 07 oktober 2009 - 18:34.
Postad 07 oktober 2009 - 18:36
Asså menar inte att den är dålig men inte bättre processor än Ipod 3gs till exempel.
Och jag orkar inte vänta på Rachel.
Acer A1 då? eller vad den heter?
Någon som har tips på bra Abonnemang? Vet att du inte gillar att snacka om det moparman men är en grej som hör till (A)
Stirra dig inte blind på MHz på CPUn som jag sagt innan långt ifrån det enda som bestämmer hur snabb den är. Angående CPUn i 3GS och N900 så bör man nämna att båda bygger på Cortex A8 arkitektur vilket är bland det jävligaste du kan ha idag.
Kan även nämna att N900 CPU går bra att köra i upp till 900 Mhz dvs troligtvist är det Nokia som klockat ner den då det räcker gott med 600MHz och att det inte ska dra massa ström i onödan.
Vidare så är inte snapdragon speciellt mycket snabbare trots 1GHz verkar det som kanske inte alls.
Glömde också nämna att det går hur bra som helst att ringa med skype till mobiler också (kostar mer bara) provade för bara några dagar sedan.
En sak till däremot så verkar det som att GPUn som tillhör snapdragon är betydligt sabbare än N900s men men man kan inte få allt, lär ju ändå duga gott
Postad 07 oktober 2009 - 19:03
http://img267.images...7/3016/del1.jpg
http://img258.images...8/9311/del2.jpg
Vet inte om detta klipp har länkats till tidigare i denna tråd, tror inte det:
http://tv.mediaprovi...d=1252065242875
Det är från mobils webb-tv.
Något jag tyckte var intressant, var mot slutet, ca 6 min in i klippet där säger han att n900 har digital kompass. Det är väl något som i alla fall några i denna tråd sagt att det inte skulle finnas.
Står också i senaste numret av Mobil at N900 har en digital kompass, just för att göra det lättare att navigera med kartan.
Redigerat av Tocator, 07 oktober 2009 - 19:14.
Postad 07 oktober 2009 - 19:11
"N900 är den kraftfullaste telefon vi på mobil hitills provat"
86 i betyg....Högsta någonsin ?
Redigerat av moparman, 07 oktober 2009 - 19:26.
Postad 07 oktober 2009 - 19:28
Tackartackar....:-)
"N900 är den kraftfullaste telefon vi på mobil hitills provat"
86 i betyg....Högsta någonsin ?
Jo, det var riktigt högt betyg! Förstår bara inte varför multimedia sänkte den med tanke på hur bra det fungerar. Aja, iPhone 3Gs hade iallafall 70 eller så.

Aldrig velat ha en telefon så grymt mycket!
Redigerat av Tocator, 07 oktober 2009 - 19:31.
Postad 07 oktober 2009 - 19:30
Är väl avsaknad av mms som sänkte betyget.Jo, det var riktigt högt betyg! Förstår bara inte varför multimedia sänkte den med tanke på hur bra det fungerar. Aja, iPhone 3Gs hade iallafall 70 eller så.
Aldrig velat haft en telefon så grymt mycket!
Ska bli kul att testa en N900

Postad 07 oktober 2009 - 19:31
Om de då iaf kunde komma ut ett riktigt datum nångång..
nästan så man skulle behöva sjukskriva sig 2 veckor :-)
Postad 07 oktober 2009 - 19:35
Postad 07 oktober 2009 - 19:37
Läst massor på my-symbian.com om killen som skriver recensioner där och han har också fått samma fråga om batteritid..
Men han säger att det absolut sista dom gör är att optimera batteritid...Kan skilja flera 100% så därför är det meningslöst
Postad 07 oktober 2009 - 19:43
Är väl avsaknad av mms som sänkte betyget.
Ska bli kul att testa en N900
ja frågan är hur det är med mms eller inte
I testet som Tocator har fottat står det på sida två del 1
"Under menyvalen -konvensationer- ligger både en flik med diskussioner som jag har via sms/mms och flik med...."
Vad sak man dra för slutsats av det?
Postad 07 oktober 2009 - 19:49
Intressant o veta vad den skulle få ha det som måttstock :-)
Postad 07 oktober 2009 - 20:35
Vad menas med digital kompass? Är det likadan som sitter i iPhone?
Jo, ska ju vara så att du kan snurra på telefonen, och (ex) en liten pil i kartan hela tiden pekar mot den riktning du tittar emot. Perfekt när man ska navigera sig i en ny stad.

Postad 07 oktober 2009 - 20:54
Postad 07 oktober 2009 - 21:12

Hittade också en video till en OCR-läsare. Fota en sida i en bok, låt mobilen jobba och den gör om det hela till vanlig text i ett word-dokument: http://www.joaquimro...-maemo-preview/
Redigerat av Tocator, 07 oktober 2009 - 21:17.
Postad 07 oktober 2009 - 21:38
Postad 07 oktober 2009 - 21:41
Synd jag inte kan nå..Absolut noll

Men vem vet ...Kanske finns nån instruktionsbok för newbies
Postad 07 oktober 2009 - 21:45
Kan du förklara vad GPU ärEn sak till däremot så verkar det som att GPUn som tillhör snapdragon är betydligt sabbare än N900s men men man kan inte få allt, lär ju ändå duga gott

Nån här som kan göra program till N900?
Synd jag inte kan nå..Absolut noll![]()
Men vem vet ...Kanske finns nån instruktionsbok för newbies
Skulle behöva en sån jag med!
Postad 07 oktober 2009 - 21:55
För att lära sig programmera så är det bara att tanka SDKn som finns, lär finnas en bra mängd exempelkod

Postad 07 oktober 2009 - 21:59

Måste man koda på en linux burk ?
Postad 07 oktober 2009 - 22:03
GPU är helt enkelt grafikprocessorn
För att lära sig programmera så är det bara att tanka SDKn som finns, lär finnas en bra mängd exempelkod
Vad är det för språk java eller c++ är väl inget eget påhitt hoppas jag iaf.
Hur som helst skulle väl kanske kunna sitta o koda till den lite men problemet är bristen på tid kanske nån gång i framtiden om tillfälle ges. Om inte annat så skulle det vara kul o prova nåt annorlunda än kodningen på jobbet.
Hursomhelst tror inte att vi behöver implementera nåt själva folket på maemo lär komma med mycket o hinna före med det mesta iaf :-)
Postad 07 oktober 2009 - 22:08
fast man inte ka nå om c+ å allt vad det heter
![]()
Måste man koda på en linux burk ?
Brukar vara lättast att koda i Linux bara att tanka hem frpn repositoryn compilator o en editor tex Anjuta för gnome.
Brukar iaf vara en fördel att ha tillgång till kärnan man ska utveckla till om man ska testa hur saker fungerar men klart ej kollat på deras sdk alls än ingen anning vad som ingår där men brukar ju inehålla det mesta man behöver . Plus att de oftast gör det möjligt att installera det under flera OS så säkert inget krav med linux.
Postad 07 oktober 2009 - 22:10
Tror de finns till andra telefoner...
Kunna följa paketets väg via google maps :-)
Och prisjakts program där man kan scanna in koder å jämföra priser direkt i affär vore coolt ...
W.i.m.p where is my phone
Fint program för att kunna spåra sin telefon om den blir stulen eller om man bara i smyg vill kolla vars tjejen håller hus

finns till WM
Postad 07 oktober 2009 - 22:23
Men jag tror också att det inte alls kommer finnas något programmeringskrav eftersom vi har maemo.org. Ska man programmera något till telefonen så kommer den största anledningen vara för att det är roligt att kunna göra själv, men som allt annat så saknas det alltid något men skulle det vara så kan man alltid requesta

Postad 07 oktober 2009 - 22:31
Nån som vet hur de kommer att fungera...Kommer man kunna köra snabbare/bättre versioner av operativsystemet som folk pysslar med till WM tex ?
Postad 07 oktober 2009 - 22:32
SDKn finns för windows(så klart), språket som används är c och c++(minst kanske fungerar med fler, vad vet jag?) vad jag hört så finns inget java-stöd.
Men jag tror också att det inte alls kommer finnas något programmeringskrav eftersom vi har maemo.org. Ska man programmera något till telefonen så kommer den största anledningen vara för att det är roligt att kunna göra själv, men som allt annat så saknas det alltid något men skulle det vara så kan man alltid requesta
Precis mitt resonemang också, bara att fråga efter det på maemo.org o är det tillräckligt många som gör det lär de implementera det. Oavsett håller med skulle vara roligt o göra nåt eget till sin mobbe positioneringen vore ju rätt kul. OM man bara skulle göra det via GPS så skulle det nog vara lättare (bara att skriva nåt litet app som skickar kordinaterna till nåt ip som man själv har) men kanske inte lika effektivt som nätverksbaserat dvs inte alltid man har gps:en igång.
Men är nog inte ens någon ide att ge sig på det lär ju dyka upp snart.
Postad 07 oktober 2009 - 22:37
Tror absolut inte att det kommer att vara ett krav,men de vore skoj att kunna göra nånting :-)
Nån som vet hur de kommer att fungera...Kommer man kunna köra snabbare/bättre versioner av operativsystemet som folk pysslar med till WM tex ?
Tror det blir svårt o optimera linux kärnan som maemo bygger på den är redan grym annars är det ju 85% open source så helt upp till dig vad du vill lägga till ta bort då blir det ju personligt o kanske fungerar på det sättet du.
Det är väl mer eller mindre det de håller på med för WM också när de kokar ihop olika ROM de utgår ifrån ett rent OS o lägger till de sakerna som de vill ha sen finns det ju rum för optimeringar på ett helt annat sätt i WM :-)
Postad 07 oktober 2009 - 23:06
Jag kan inte vänta, min i8910 slutade fungera igår, perfekt tid för att skaffa N900 men den finns inte än. riktigt surt.
Postad 07 oktober 2009 - 23:12
Någon som vet med säkerhet hur det ligger till?
Om både fasta nätet och moiler är inräknade i de 53 kronorna lutar jag rent abonemangsmässigt åt ett abonemang som har relativt låg avgift som helst är användbart till samtal. Sedan lägger jag till sms och datatrafik. Borde kunna komma ner runt 350kr/månaden med vetskap om att man kan ringa, messa och surfa utan att oroa sig för hur hög räkningen kommer att bli, klart lockande för min del.
Och jag håller också med, hade varit mycket bättre om man inte upptäckt N900 innan den släpptes

Postad 07 oktober 2009 - 23:17
Hehe då skulle jag ha större HD i N900 än i min laptop galet :-)
Postad 08 oktober 2009 - 01:19
Tror det blir svårt o optimera linux kärnan som maemo bygger på den är redan grym annars är det ju 85% open source så helt upp till dig vad du vill lägga till ta bort då blir det ju personligt o kanske fungerar på det sättet du.
Det är väl mer eller mindre det de håller på med för WM också när de kokar ihop olika ROM de utgår ifrån ett rent OS o lägger till de sakerna som de vill ha sen finns det ju rum för optimeringar på ett helt annat sätt i WM :-)
Om maemo nu använder debians paketbaserade system borde det väll gå att avinstallera och byta ut enskilda paket och program utan att skriva över hela telefonen som man får göra med WM. Så jag antar att den typ av kokande de sysslar med på xda är onödigt till maemo?
Nu vet jag inte riktigt vad de sysslar med när der modifierar WM men jag antar att de bara klipper och klistrar med färdig kod kompilerad av microsoft. Detta sköts av dpkg i ett debiansystem och styrs med ett enkelt kommando som du kan köra samtidigt som du kör systemet. Det borde väll fungera likartat på maemo.
Vill man ha ett enkelt programmerings-språk som verkar stödjas av maemo finns förövrigt python. http://pymaemo.garage.maemo.org/
Enbart stött av communityn än så länge dock( tror jag). Men nokia verkar startat pyside för ett tag sen http://www.pyside.org/about/
(python-bindningar till Qt) så officiellt stöd är kanske på gång. Redan i dag verkar PYQt finnas http://pyqt.garage.maemo.org/ till maemo om man vill programmera men python och Qt till maemo idag annars verkar man även kunna använda gtk.
Python borde vara perfekt för små enkla program då c++ är lite onödigt.
Telefonen har förövrigt gett mig lite köpångest. Frågan är väll om mobiler är vad som studielånet ska användas till....

Postad 08 oktober 2009 - 05:28

32gigs minneskort vore grymt

64gig i en mobil heh...
Postad 08 oktober 2009 - 09:11
Om maemo nu använder debians paketbaserade system borde det väll gå att avinstallera och byta ut enskilda paket och program utan att skriva över hela telefonen som man får göra med WM. Så jag antar att den typ av kokande de sysslar med på xda är onödigt till maemo?
Nu vet jag inte riktigt vad de sysslar med när der modifierar WM men jag antar att de bara klipper och klistrar med färdig kod kompilerad av microsoft. Detta sköts av dpkg i ett debiansystem och styrs med ett enkelt kommando som du kan köra samtidigt som du kör systemet. Det borde väll fungera likartat på maemo.
Vill man ha ett enkelt programmerings-språk som verkar stödjas av maemo finns förövrigt python. http://pymaemo.garage.maemo.org/
Enbart stött av communityn än så länge dock( tror jag). Men nokia verkar startat pyside för ett tag sen http://www.pyside.org/about/
(python-bindningar till Qt) så officiellt stöd är kanske på gång. Redan i dag verkar PYQt finnas http://pyqt.garage.maemo.org/ till maemo om man vill programmera men python och Qt till maemo idag annars verkar man även kunna använda gtk.
Python borde vara perfekt för små enkla program då c++ är lite onödigt.
Telefonen har förövrigt gett mig lite köpångest. Frågan är väll om mobiler är vad som studielånet ska användas till....
Var faktiskt det jag menade kanske uttryckte mig lite oklart dvs kärnan gör man inget åt den ligger ju till grund för allt men resten e ju öppet till största delen förutom Nokias GUI med andra ord bara att installera och avinstallera vad man vill och göra det personligt mha det paketbaserade system :-) absolut. Svårt att jämföra med WM där man förutom CE kärnan måste stå ut med allt Microsoft lagt in hehe vilket leder till hemma kokade ROM
En annan cool grej är att man faktiskt kan installera easy debian och då köra allt som full dist kör klart blir ju inte anpassat för touch osv men ändå nice. Man bör även kunna compilera om prg o så från x86 arkitekturen till ARM.
Tycker absoult du ska köpa en N900 hehe det är väl sånt studielånet ska användas till :-) iaf var det sånt min brukade gå till hehe, man lever bara en gång
Postad 08 oktober 2009 - 09:46
Postad 08 oktober 2009 - 09:56
Får se, kanske skulle det vara förnuftigare att lägga studielånet på en netbook, men det lutar väll lite åt en n900 just nu.
mm jag tänker så också, som några tidigare skrivet i tråden så känns det som att vi kommer gå ifrån vanliga röstsamtal, sms och mms framöver och göra allt via webben, frågan är hur snabbt det går. Skulle vara kul med en ARM baserad netbook också...
Postad 08 oktober 2009 - 10:02
Redigerat av Alien08, 08 oktober 2009 - 10:03.
Postad 08 oktober 2009 - 10:08
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar