Hade oxå problem med F2 osv. Man får vara snabb och trycka som fan hela tiden så biter det till slut.
Ok, är på jobbet nu så får hamra på tangentbordet imorn.
Tack för din hjälp!
11 relaterade trådar
Postad 18 januari 2011 - 14:11
Ok, är på jobbet nu så får hamra på tangentbordet imorn. Tack för din hjälp! Postad 19 januari 2011 - 07:54 Köpte den 21 oktober 2010 och den har då åkt till Let me repair 2 ggr. Först bytte de en hårddisk och fläkt sedan när jag fick den åter så fanns änne ett fel att driven inte fungerade. Jag lyckades ändå få in Ubuntu via usb-minne men de grundläggande felen med frysning och grafik som lägger av var kvar. Datorn har inte under hela tiden fungerat någonting alls. Nu efter 3 mån har Asus gjort ett återköp av denna produkt och jag får pengarna tillbaka av Multitronic. Jag har fått en känsla av att Asus släppt denna produkt i all hast på något sätt och att det brustit i kvalitetskontroll. Köper ni en så räkna med strul. Postad 19 januari 2011 - 08:29
Konstigt, min fungerar som den inte gjort annat än spela film. Postad 19 januari 2011 - 11:37 Hårddisken var i fel format! Ingen aning om hur jag ska omformatera den så nu åker den in till en arbetskamrat! Såhär krångligt ska det fan inte vara tycker jag iaf. Hoppas det blir värt det sen.. EDIT: Någon som vet hur man formater hårddisken så att det går att installera windows 7 ? Redigerat av GataJ, 19 januari 2011 - 13:10. Postad 19 januari 2011 - 22:00 mvh, Daniel. Postad 20 januari 2011 - 08:56 Låter som du tyvärr fått ett måndagsex. Har inte hört något liknande iaf. i denna tråd. Postad 20 januari 2011 - 09:24 Postad 20 januari 2011 - 10:23
Jag blåste den också. Svårt att se vad den ska vara bra för... mvh, Daniel. Postad 20 januari 2011 - 15:07 Jag läste på en Japanskt forum om EB1501P att några hade råkat ut för liknande (grfikproblem men låsningar av datorn som följd) att de hade blivit hjälpta av att ändra Nvidia 3D inställningar till "föredra maximal prestanda" Kan vara att olika datorer är olika känsliga för strömbesparingsåtgärder Man tycker att för en dator som alltid är kopplad till eluttaget borde detta vara standard (Jag har ändrat på min) Postad 21 januari 2011 - 13:54 I så fall märkt någon skillnad Postad 23 januari 2011 - 05:30 Trots alla senaste updateringar så är det fortfarande hackigt för mig. Jag har iofs 1501U, och misstänker att det helt enkelt är processorn (1,6Ghz ) som är för klen. Hur är det för er med 1,8Ghz? Postad 23 januari 2011 - 09:32 /M Postad 23 januari 2011 - 11:41
Jag har precis gjort det. Inga problem. Kollar nu på Avatar i 1080p. Det var några hack i början men undrar om det är själva filen som inte är perfekt. Tack för tipset i alla fall även om jag inte upplevde några direkta problem innan. På tall om filmer i 1080p. Kan inte vi hitta EN fil som alla skall testa? Det kan ju vara skillnader mellan olika filer som sagt. Redigerat av master_of_rock, 23 januari 2011 - 11:41. Postad 23 januari 2011 - 15:58
Det vore en bra ide med en sorts "test snutt" , tex killersample Postad 23 januari 2011 - 16:04 Postad 23 januari 2011 - 21:15
Stort tack för ditt svar. Har provat lite efter dina tips men ändå inte fått till det med Voddler. Tycker det är skumt att filmtjänsten Headweb och SVT-play funkar helt ok. Provade att pilla i grafikinställningarna i Nvidias och tror jag lyckades få till 50 hz, utan att det blev bättre. Kollade samtidigt i aktivitetshanteraren och såg att processorn pendlade mellan 70-90% (är det bra eller dåligt?) under filmtittning. Har alla senaste drivrutiner, senaste flash 10.1, adobe air, voddlerklient och övrigt. Min 1501U har en hdmi-kabel till tv:n som är en Sony Bravia EX-700 46tum. XBMC har jag noll koll på, trots att jag nyligen installerade det på datorn, menar du att man kan se på Voddler härigenom? Behövs det ytterligare nåt insticksprogramm eller hur gör man då? Eller finns det någon annan som har tips på hur man kan få det att fungera... Postad 23 januari 2011 - 23:48 Tryck f2 vid uppstarten och sedan i menyn där så under Boot, tror jag att det är... så finns det något som heter typ Boot Booster. Den är enable, du ändrar den till disable... sparar ändringarna med f10 och sen startar du om med skivan igen. Då kan man välja att formatera partitionen. Postad 29 januari 2011 - 17:11 Postad 29 januari 2011 - 21:52 Postad 01 februari 2011 - 08:09 Ett tipps är att bocka av "smooth" i inställningarna. Då minimerar man hacket. Postad 01 februari 2011 - 08:33 Någon som vet vad för kabel man skall ha från s/pdif uttaget till en förstärkare Verkar vara en vanlig 3.5 mm uttag på datorn och på förstärkaren finns bra RCA eller optiskt men jag hittar ingen sådan kabel Någon som kan hjälpa mig? Postad 01 februari 2011 - 09:29 http://www.kjell.com...00000,514500000 eller http://www.kjell.com...00000,514500000 Men jag är inte helt 100. Postad 01 februari 2011 - 11:13 Tack men skickar verkligen EB1501P ut en optisk digital signal,har för mig att det skall vara en Coaxial kabel?? Postad 01 februari 2011 - 15:24 Häpp! Postad 03 februari 2011 - 09:27 Visade sig att jag verkligen fick med en adapter till en optisk kabel (toslink) När jag kopplar optiskt till förstärkaren får jag bara stereo (inte 5.1) Har för mig att man skall låta signalen gå igenom (pass through) och låta förstärkaren göra avkodningen men hittar ej var jag kan göra denna inställning i Windows 7 Konfigurations knappen under uppspelningsenheter är nedsläckt Någon som vet? Postad 03 februari 2011 - 09:39 ![]() Däremot får man göra en "global" inställning för att skicka ljud via den optiska utgången och inte via HDMI men så långt verkar du ju redan ha kommit. Postad 03 februari 2011 - 14:02 Jag får inte till det med hd filmer! (720 och 1080) Det hackar å har sig. Har testat med Avatar 1080p , på min gamla HDX-1000 så flöt det utan några som helst problem. Men nu när jag kör med denna dator så hackar det nå fruktansvärt. tittar jag på cpu användning så är det typ 15% , så det borde ju inte vara problemet. Senaste Nvidia drivisarna är inlagda , har testat med Media player classic , vlc , xbmc. Men det hackar hur jag än gör. Kan nån hjälpa mig att få bukt på detta problem? Har jag missat nånting? Postad 04 februari 2011 - 08:46 XBMC fungerar för det mesta för mig förutom för mpeg4-filer. Då får jag använda Media Player Classic (med hårdvaruacc givetvis) för att få det att funka. Postad 04 februari 2011 - 08:57 ![]() Postad 04 februari 2011 - 09:58 Jag har precis köpt en Asus Eee Box EB1501! OS Asus Express Gate fungerar när den startar upp. I bios är "boot booster" stängt av och när jag startar upp och trycker f8 väljar jag boot från DVD! ... Ändå händer det ingenting. Jag hör att dvd'en snurrar, men datorn startar bara upp i Asus Express Gate. (Cd'en vänder också åt rätt håll). Nån som har haft samma problem? Postad 04 februari 2011 - 11:26 För mig blev det stor skillnad när jag kryssade i Föredra maximal prestanda i Nvida 3D inställningar Postad 04 februari 2011 - 11:54 Postad 04 februari 2011 - 23:51
Jag hade samma problem. Jag fick ording på det till slut. Jag gick in i xbmc´s inställningar, videoinställningar närmare tror ja. Sen bockade jag av två alternativ där, brusreducering och nån synkroniseringsskit. Ta bort den blåa pluppen på dem. Sen fanns det ett tredje alternatv som inte var på, "tillåt hårdvaruaccerelation" nått sånt typ hette det. Den valde jag att ha på. Efter det har alla filmer flutit på galant. Hoppas du hittar vad jag menar, orkar inte slå på datorn nu å kolla. Gör det någon annan gång om du inte hittar.. Postad 06 februari 2011 - 21:53 Installerade precis om min 1501P med win 7 x86. Hade x64 innan men tänker köra x86 nu då jag bara har 2GB ram ändå. Men när jag kollar på asus hemsida för 32bitars så saknas det en hel del drivrutiner som x64 har. Tex för nätverkskortet, någon annan som märkt detta? Löste problemet , drog in 64bitars drivrutinerna. Redigerat av Orio, 07 februari 2011 - 10:20. Postad 16 februari 2011 - 23:57 Jag har efter mycket om och men lyckats få till ett skapligt flyt i XBMC under Win7! Det jag har gjort är: Installerat Win 7 x86 (hade tidigare x64, men har läst nånstans att det är lite för tungrott på en 1501p) Tagit bort Aero-funktionen i windows (enligt flera forum är det alldeles för krävande för ION2) I NVIDIA CONTROL PANEL Under MANAGE 3D SETTINGS har jag valt att ändra POWER MANAGEMENT MODE från ADAPTIVE till PREFER MAXIMUM PERFORMANCE Installerat XBMC Dharma 10.0 I XBMC gå till SYSTEM - VIDEO - PLAYBACK och bocka för Allow hardware acceleration (DXVA2) och Adjust display refresh rate to match video I XBMC gå till SYSTEM - SYSTEM - VIDEO OUTPUT och avbocka Use a fullscreen window rather than true fullscreen och se till så att VERTICAL BLANK SYNC står i läge ALWAYS ENABLED Tror det var allt, lycka till och hör av er om det fungera eller inte! Postad 17 februari 2011 - 12:36 Uppdatera ALLA drivrutiner är mitt hetaste tips. Detta gör skillnad! Att Windows 7 64-bitars skulle vara tyngre än 32-bitars stämmer väl inte? Borde väl om något vara tvärtom (om man nu kan märka det överhuvud taget). Hur som helst tror jag att man är mer framtidssäkrad med 64-bitars då jag gissar att utveckling av drivrutiner främst kommer att ske för denna plattformen. Postad 17 februari 2011 - 12:58 Självklart ska man uppdatera alla drivrutiner till de senaste, missade att skriva det. Vad menar du med ett stort gäng processer? Vore kul att höra mer i detalj vad du gjort för att optimera.
Postad 17 februari 2011 - 15:45
http://www.askvg.com...s-7-super-fast/
Det finns en massa om detta på internätet. Services heter det förresten på engelska. T ex
Var lite försiktig när det gäller "registry tweaks" bara. Jag brukar undvika att mecka här då det är svårt att återställa om ngt går snett. Sedan har jag tagit bort lösenord när man loggar in för att slippa detta när man bootar om. Har även tagit bort alla automatiska uppdateringar som t ex windows update för att det inte ska störa när man tittar på film eller spelar in ngt. Postad 18 februari 2011 - 09:23
ASUS EEEBOX 1501P
Ang min
När jag spelar upp Flash-filmer i Firefox, t ex Youtube eller Vimeo, så börjar både bild och ljud hacka för att sedan åstadkomma en krash med påtvingad kallstart som följd. Har testat FF, IE och Chrome. Detta har nu även börjat hända när jag spelar upp vanliga filmer (mkv, avi etc). Har installerat de senaste ION 2-drivisarna och de verkar fungera korrekt. Har även installerat de under Vista-mode. Har även senaste Flash (inte 10.2 som bara är en beta än så länge). Kör Win 7 64bit. Tex: När jag nyss var inne i en tråd med ett Youtube-klipp i fick jag upp en blå skärm (pga att signalen mellan datorn och skärmen slutade fungera i ett par sekunder) och så fick jag upp detta: ![]() What to do? Postad 18 februari 2011 - 09:41 Jag har själv problem med blåskärm som har börjat dyka upp allt oftare. Det händer oftast när ett program ska spelas in i WMC eller om jag gör ngt som har med tv att göra i WMC. Beror på en fil som har med mitt tv-kort att göra enligt dumploggen men det vet man aldrig om det stämmer eller ej. Har sedan detta började fått (följd-?)problem med att en del program som jag spelar in plötsligt blir myrornas krig. Har försökt med "allt" och nu återstår bara att återinstallera rubbet på hela burken från scratch. Kanske det är något som även du ska överväga? Postad 18 februari 2011 - 10:24 Ja, jag har också tänkt på detta. Problemet är bara att det här har pågått ungefär sedan jag köpte den. Lösningen kanske är att be en mer kunnig kompis installera om det från scratch. (Btw, med blåskärm menar jag inte den klassiska windows blue screen, utan att dator och skärm tappar kontakt och därför inte visar något annat än just - i min skärms fall - ... blått.) Någon som kan skriva ner exakt vilket RAM-minne jag ska köpa för att uppgradera till 4GB? Gärna med Dustin-länk ![]() EDIT: Någon som kan langa en länk till exakt rätt Nvidia-drivisar till Win 7 X64 för just det här grafikkortet? Kanske har installerat fel. Redigerat av weekender08, 18 februari 2011 - 10:40. Postad 18 februari 2011 - 10:49 Vad gäller ram-minne så är jag lite frågande till om man någonsin kommer att utnyttja 4 Gb. Detta eftersom jag i princip aldrig kommer över 50% utnyttjande. Använder en "gadget" som visar CPU-kraft samt RAM-utnyttjande, bara högerklicka på skrivbordet o välj. Det hade varit intressant om någon som har uppgraderat RAM-minnet kunde verifiera om det har blivit ngn skillnad. Postad 18 februari 2011 - 12:20 http://www.nvidia.co...-driver-uk.html Adobe Flash har släppt 10.2 till 64bitar nu, så det ska du kunna uppdatera utan vidare. Minnesuppgradering vet jag att jag läst om nånstans men hittar inte det just nu, men enligt en recension på dustin är det en kille där som kör med den här, ska visst fungera efter att ha flyttat på modulerna: http://www.dustinhom...5010465207.aspx Hoppas du kommer till rätta med krasherna!
Postad 18 februari 2011 - 21:35 Tack för er assistens. Redigerat av weekender08, 18 februari 2011 - 21:36. Postad 19 februari 2011 - 02:48 med 15% cpu belastning. http://imouto.my/wat...eos-using-dxva/ Använder alltid senaste MPC HC från http://www.xvidvideo...-cinema-x86-x64 /jonas
Postad 04 mars 2011 - 15:42 Postad 04 mars 2011 - 16:48 Men börjar tveka när man läser denna tråd. Är det så mycket problem med denna dator? Tack på förhand! Postad 05 mars 2011 - 10:05
Problem har folk endast med 1080p som jag ser det. Dock är det inte så viktigt för dig. Måste även säga att jag lyckades att få bort hacket vid 1080p. Detta efter guiden från Jonas_p och lite andra saker. Så nu är jag himla nöjd med maskinen. Köp!
Finns kanske mjukvara som löser det. Men det skall absolute gå att ändra det ganska fort manuellt när man behöver det. Gäller Windows generellt och inget som kan bero just på denna modell. 2 användare läser detta ämne0 medlemmar, 2 gäster, 0 anonyma medlemmar |
Trendande produkter |