Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Företagstråd: Tele 2 (fd Com Hem AB) - Tv-relaterade frågor

5753 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 07 december 2010 - 09:31

Unregistered7cd61031
  • Unregistered7cd61031
  • Amatör

• 87 inlägg
  • 0
Och jag vill veta vad en sådan här Cl+ modul kommer att kosta? Kan inte hitta prisuppgifter någonstans!

När kommer LG-modeller (godkända för SD) att fungera/vara godkända för sådan modul?

/ Ulf

Postad 07 december 2010 - 12:33

Tele2 Sverige
  • Tele2 Sverige
  • Forumräv

• 523 inlägg
  • 0

Och jag vill veta vad en sådan här Cl+ modul kommer att kosta? Kan inte hitta prisuppgifter någonstans!

När kommer LG-modeller (godkända för SD) att fungera/vara godkända för sådan modul?

/ Ulf

Hej,

Vårt pris på modulen är 495: - plus frakt 97:-. Hos våra återförsäljare kommer modulen ofta att säljas ihop med en tv-apparat och då är det handeln som sätter priset på modulen och apparaten.

Vi vet i dagsläget inte när fler modeller kommer att godkännas.

Med vänlig hälsning
Stefan Wallman
Com Hem AB

Postad 07 december 2010 - 13:32

Tele2 Sverige
  • Tele2 Sverige
  • Forumräv

• 523 inlägg
  • 0

Finns det någon antennförstärkare som Com Hem kan rekommendera?
Jag testade en som gav bättre styrka på en SD kanal men på den nyligen problematiska SVT2 HD
så blev det sämre med kvalitet under 100 och ingen bild alls.
Just nu funkar det bra men jag undersöker möjligheterna att ha en längre antennkabel
pga annan möblering.
Jag har Humax HDPVRn men inte med orginalkabeln utan en vanlig som jag fick av Com Hem
då orginalet inte gav tillräcklig styrka/kvalitet.

Hade också varit intresserad av ett svar på den här frågan.
Har problem med svt2 HD. Inte samma problem som i början då bild o ljud hackade. Nu är det "digitala störningar", fyrkanter och stora block av bilden som släpar efter eller före. Troligtvis dålig signal. Har testat med annan kabel, och en gammal-gammal antennförstärkare. Hjälper föga. Alla andra kanaler fungerar bra. Svt1HD kan nån enstaka gång, störa på samma sätt, men inte alls i närheten av svt2 HD. svt1 HD kan hända en gång i timmen högst medan svt2HD händer en gång i minuten.

Hej,

Antennförstärkare av den enkla sorten som man köper på närmaste tv-affär klarar oftast inte att stärka signalen över hela det frekvensband som används. Förstärkaren måste kunna arbeta inom 85 - 862 MHz om den skall täcka in såväl analoga som digitala HD-kanaler.

Tyvärr kan en enkel antennförstärkare som saknar relevanta filter ställa till med en hel del problem och skicka störningar bakåt i nätet vilket kan generera problem för grannarna. Det händer även att de enklare antennförstärkarna inte stärker signalen lika mycket över det aktuella frekvensbandet utan tappar lite i styrka högre upp i frekvens. Ibland kan det som krävs för att man skall få bra signal vara en antennförstärkaren som har en tilt-funktion så man bara stärker en del av frekvensbandet vilket enklare antennförstärkare som regel saknar.

Använder man en dubbelskärmad antennkabel med längden 2,5 - 10 meter och signalen går direkt mellan uttag -> kabel -> box så ska det inte vara några problem. Men har man en t-koppling eller annat utrustning placerad så kan man få problem, då utrusningen kan dämpa signalen, t-kopplingar har just detta problem. Långa antennkablar också dämpar signalen.

Får man bra signal under normal omständigheter, men dålig då man ökar kabellängden eller kopplar in andra tillbehör kan man kontakta en CANT-auktoriserad antenn-firma för installation av lämplig utrustning. CANT-auktoriserade antemn-firmor: http://www.cant.se/i...s...&expand=597.

Com Hem har inte någon support på eftermonterad utrustning.

Med vänlig hälsning
Stefan Wallman
Kundservice

Postad 07 december 2010 - 13:57

Tele2 Sverige
  • Tele2 Sverige
  • Forumräv

• 523 inlägg
  • 0

Det jag vill få förtydligat är - kan jag fortfarande köpa modulen, paira den mot mitt programkort och använda den till min Philips-tv även om inte ni inte garanterar funktionen? dvs. om man är medveten om att detta.
Ni är ju inte tydliga om detta då ni svarar olika/formulerar er på olika sätt här på minhembio, på twitter, comhembloggen etc.. dvs. godkänner ni inte att man använder den till andra modeller än Samsung/Sony eller är det funktionaliteten ni inte garanterar?

På hemsidan står det: "Kommer tv-modulen att fungera med alla tv-apparater med inbyggd digitalbox som är godkända av Com Hem?
Nej, inledningsvis kommer vi bara att godkänna att den används med tv-apparater från Samsung och Sony som har stöd för CI+ (Common Interface)."

På Twitter svarar ni: "Vi kan inte garantera funktionalitet med modeller som inte är godkända. Kortet pairas med modulen."

Och här säger ni: "I dagsläget är det enbart tv-apparater från Samsung och Sony med stöd för CI+ som vi kan garantera att de fungerar med modulen."

Om jag ska vänta tills min Philipsmodell blivit godkänd trots att jag redan vet att den fungerar med HDTV kan jag ju få vänta till nästa jul om just den modellen hamnar långt ner i kön.

Hej,

Vi garanterar inte funktionaliteten med modulen.
Det finns inga förbud att testa men som sagt i dagsläget har vi bara godkänt att specificerade modeller från Sony och Samsung är testade och kommer att fungera.

Sammanfattningsvis av all information som utgått:
Tv-modul för HD kan fungera med andra tv-apparater men det är ingenting vi kan garantera och inte heller något vi kan ge support på. I dagsläget rekommenderar vi en tv-apparat från Samsung eller Sony.

Med vänlig hälsning
Stefan Wallman
Kundservice

Postad 07 december 2010 - 14:02

haihep
  • haihep
  • Användare

• 170 inlägg
  • 0

Comhem släpper detta nu!!! det är minst 2 år för sent.

Varför gynnar ni bara dessa modeller just nu, alla vi andra då ? Vi vill inte vänt tills nästa år...

Vi vill veta HUR ni jobbar för att godkänna andra modeller och fabrikat

1 . vilka står på tur o varför just dessa och inte andra?
2. hur lång tid tar det för er att bestämma detta?
3. vad är det som görs för att det skall fungera?
4. vad är det som bromsar och tar tid?
5. Vilka måste vara med och bestämma om detta och varför?

Detta har jag och säkert många väntat på, hatar boxar, kanaler skall väljas i TVn

Klarar din tv CI+ standarden så klarar den även av HD modul troligtvis.. Om inte får du ångra modulen..

Det jag vill få förtydligat är - kan jag fortfarande köpa modulen, paira den mot mitt programkort och använda den till min Philips-tv även om inte ni inte garanterar funktionen? dvs. om man är medveten om att detta.
Ni är ju inte tydliga om detta då ni svarar olika/formulerar er på olika sätt här på minhembio, på twitter, comhembloggen etc.. dvs. godkänner ni inte att man använder den till andra modeller än Samsung/Sony eller är det funktionaliteten ni inte garanterar?

På hemsidan står det: "Kommer tv-modulen att fungera med alla tv-apparater med inbyggd digitalbox som är godkända av Com Hem?
Nej, inledningsvis kommer vi bara att godkänna att den används med tv-apparater från Samsung och Sony som har stöd för CI+ (Common Interface)."

På Twitter svarar ni: "Vi kan inte garantera funktionalitet med modeller som inte är godkända. Kortet pairas med modulen."

Och här säger ni: "I dagsläget är det enbart tv-apparater från Samsung och Sony med stöd för CI+ som vi kan garantera att de fungerar med modulen."

Om jag ska vänta tills min Philipsmodell blivit godkänd trots att jag redan vet att den fungerar med HDTV kan jag ju få vänta till nästa jul om just den modellen hamnar långt ner i kön.

Inte ett dugg otydligt, har man inte en av de supporterade tv apparaterna så köper man modul på egen risk, förstår inte vart frågetecknen är?

Redigerat av haihep, 07 december 2010 - 13:59.

Postad 07 december 2010 - 15:04

Unregistered60ec3204
  • Unregistered60ec3204
  • Amatör

• 87 inlägg
  • 0

Finns det någon antennförstärkare som Com Hem kan rekommendera?
Jag testade en som gav bättre styrka på en SD kanal men på den nyligen problematiska SVT2 HD
så blev det sämre med kvalitet under 100 och ingen bild alls.
Just nu funkar det bra men jag undersöker möjligheterna att ha en längre antennkabel
pga annan möblering.
Jag har Humax HDPVRn men inte med orginalkabeln utan en vanlig som jag fick av Com Hem
då orginalet inte gav tillräcklig styrka/kvalitet.

Jag använder denna

http://www.kjell.com...o...30135&path=

jag har fått upp styrkan från 45-55 till 80-100,(oftast/flesta kanaler 87-97) finns även en med två uttag och med 25dB, men i mitt fall så använder jag bara ca 75% av förstärkningen sedan blir det störningar.

Edit: Jag har också HDPVR och resultat är jättebra på alla kanaler, hade tidigare problem med t ex Canal+ HD / Sport HD

Redigerat av Unregistered60ec3204, 07 december 2010 - 15:08.

Postad 07 december 2010 - 15:26

Tele2 Sverige
  • Tele2 Sverige
  • Forumräv

• 523 inlägg
  • 0

Comhem släpper detta nu!!! det är minst 2 år för sent.

Varför gynnar ni bara dessa modeller just nu, alla vi andra då ? Vi vill inte vänt tills nästa år...

Vi vill veta HUR ni jobbar för att godkänna andra modeller och fabrikat

1 . vilka står på tur o varför just dessa och inte andra?
2. hur lång tid tar det för er att bestämma detta?
3. vad är det som görs för att det skall fungera?
4. vad är det som bromsar och tar tid?
5. Vilka måste vara med och bestämma om detta och varför?

Detta har jag och säkert många väntat på, hatar boxar, kanaler skall väljas i TVn

Hej,

Vi har för avsikt att godkänna så många modeller som möjligt så länge de uppfyller de krav som ställs för att det ska fungera på ett bra sätt.
Sony och Samsung är de största tillverkarna av tv-apparater på den svenska marknaden och de tillverkare som just nu har flest tv-apparater med stöd för CI+. Det jobbas för fullt från vår sida med att godkänna tv-apparater från alla tillverkare som vi samarbetar med, det vill säga förutom Sony och Samsung även LG, Philips, Panasonic och Sharp. Någon tidsaspekt för arbetet kan vi inte ge idag.

Com Hems godkännande innebär att vi har testat modellen så att vi kan garantera att den fungerar och ge support från Kundservice, därmed inte sagt att det ej fungerar med andra tv-modeller, men vi lovar inte att någon annan ska fungera och vi kan inte ge någon support på dessa.

Med vänlig hälsning
Stefan Wallman
Kundservice

Postad 07 december 2010 - 20:14

wolfman74
  • wolfman74
  • Amatör

• 78 inlägg
  • 0

Inte ett dugg otydligt, har man inte en av de supporterade tv apparaterna så köper man modul på egen risk, förstår inte vart frågetecknen är?

Nu vet jag inte varför du ska hoppa på mig när jag bara försöker få klarhet i vad ComHem menar....
Det är skillnad på att säga "inte godkänner" och "inte garanterar"

Nu gjorde Ola Eriksson, redaktör sociala medier ett klargörande på www.comhembloggen.se som var precis det jag efterlyste.
"Vi kanske har använt begreppet ”godkänna” på ett felaktigt sätt. Det vi menar är att vi officiellt inte godkänner alla apparater (så att de i handeln till exempel kan ha en Com Hem-logga på sig) som tekniskt sett fungerar. Vi kommer inte hindra någon apparat från fungera så det är fritt fram för alla kunder att testa. Enda skillnaden är som du säger att vi inte kan ge någon support på kombinationer där apparater som vi officiellt inte stöder ingår."

Case closed.

Postad 08 december 2010 - 19:59

Stagger Lee
  • Stagger Lee
  • Användare

• 198 inlägg
  • 0
Ang. frivisningen i dag med de flesta kanaler öppna.

Blir lite konfunderad nu, TV 1HD & TV2HD har jag gratis ju, men nu plötsligt kan jag se resten av HD-kanalerna, UTAN den nya CI-modulen.....? Varför behövs den då alls? Det går ju bra med den gamla vanliga, förklara varför man MÅSTE ha den nya HD-klara CI+ modulen

Redigerat av Stagger Lee, 08 december 2010 - 20:03.

Postad 08 december 2010 - 20:06

Duckface21
  • Duckface21
  • Guru

• 4 337 inlägg
  • 0

Blir lite konfunderad nu, TV 1HD & TV2HD har jag gratis ju, men nu plötsligt kan jag se resten av HD-kanalerna, UTAN den nya CI-modulen.....? Varför behövs den då alls? Det går ju bra med den gamla vanliga, förklara varför man MÅSTE ha den nya HD-klara CI+ modulen

därför de har stängt av pairigen under frivisningen!!

Postad 08 december 2010 - 20:14

Stagger Lee
  • Stagger Lee
  • Användare

• 198 inlägg
  • 0
hmmm........comhem borde tänka om, tänk va strul man kunde undvika och vad enkelt det skulle bli om alla hade det så att alla hade alla kanaler och betalade samma (förhoppningsvis) låga avgift. Mindre personal, enklare teknik m.m. = massor av pengar att spara där. + alla nöjda och glada kunder....................

tror jag kom på nåt där...kan man få lite av den kakan i så fall :rolleyes:

Postad 08 december 2010 - 21:55

Unregistered40562de1
  • Unregistered40562de1
  • Forumräv

• 916 inlägg
  • 0

Jepp, jag har samma hack på TV4 HD. Gällde även icke-DD.

Samma här när jag idag kollar maria wern,fruktansvärt irriterande .Kommer ihåg det va samma sak under EM simmningarna i somras tror jag det var ,fick byta till eurosport... när kommer comhem/tv4 fixa detta?

Postad 09 december 2010 - 11:52

Tele2 Sverige
  • Tele2 Sverige
  • Forumräv

• 523 inlägg
  • 0

Bra att ni tar upp boxen och dess funktioner. Jag är också intresserad av att se en förbättring i mjukvaran vilket borde inte vara allt för svårt att ordna till för Com Hem, om intresse finns för produkten som sådan och om kunderna i allmänhet.

Här är också en viktig fråga som Com Hem borde kunna svara på, kan man tycka?

Jag har just nu mindre bra erfarenhet från kundtjänst i det ämnet. Jag ämnar ha en ny/kommande TV:n i en annan del av bostaden där TV-uttaget finns idag och jag skrev en förfrågan om tekniken, om kablar man kan behöva med mera via hemsidan och efter några dagar ringer en tjej upp mig... men hon kunde inte ge mig några konkreta svar på mina frågor och försökte komma med några standardsvar (hon läser nog ur en manual gissar jag på) som i praktiken betyder att man inte kan använda andra kablar än de som medföljer TV-box + modem, varpå jag säger varför läser du inte mina frågor och det blir tyst i telefon en stund och hon avslutar sedan samtalet med att jag återkommer... vilket hon naturligtvis inte gör det. Så man blir lite stött av ett sådant (oproffsigt) bemötande - bättre upp i fortsättningen kan ni försöka med Com Hem, tack!

I brist på ordentliga svar från Com Hem och deras kundtjänst, ställer jag nu mina frågor här i den här tråden istället och jag har b.la. frågat tidigare:
- vad använder Com Hem för kablar till Motorolan + modemet?
- vad kan man ersätta eller använda för kablar istället för de som medföljer TV-box + modem förslagsvis, vid olika längre längder t.ex. 10-15-20-25-30 meter från huvuduttaget och med olika förslag på uppkopplingar?
- om det också kan behövas en antennförstärkare, som Rickard skriver i sitt inlägg med en förfrågan, vid användandet av längre kablar, borde det finnas några goda tips eller förslag på en sådan apparat som ger en möjlighet till god signal för era kanaler i ert nät med er utrustning. Den här problematiken borde vid det här laget vara en väl känd fråga sedan lång tid tillbaka där kunder till er önskar flytta sin TV-utrustning till en annan del av bostaden eller hur?

Jag har i mitt tidigare brev till Com Hem förslagit att i informationsbladet för produkterna de tillhandahåller till sina kunder eller på sin hemsida, lägga upp allmänna svar på t.ex. vad som åtgår för att flytta en TV-utrustning med andra kablar än vad som medföljer i kartongerna ut till era kunder. Ni på Com Hem har på er sida redan lagt upp svar på en del frågor som era kunder och nya kunder kan tänkas ha med TV:n att göra men då borde det här lika väl ingå kan man tycka. Detta borde också vara tidsbesparande inte minst för er Com Hem om olika allmänna och ofta förekomna tekniska frågor redan finns svar på nedskriva någonstans i er organisation eller på er sida att visa upp för era kunder som frågar om det här - än att gång på gång behöva besvara snarlika frågor eller hur?

Avslutningsvis, tack också för att ni trots allt finns till på en del forum för olika specifika intressen inom olika tekniska områden som b.la. berör datorer, bild och ljud.

Jag ser fram emot ert svar Com Hem, om b.la. TV-box + modem med mina ställda frågor om t.ex. kablaget.

Hej,

On Demand har vi stort fokus på. Vi jobbar kontinuerligt med programbolagen gällande rättighetsfrågor för att på så sätt kunna öka utbudet. Vi jobbar med plattformen för driftens skull. Vi jobbar med boxtillverkaren för att få boxen stabilare och mer lätthanterlig men allt detta tar tyvärr lägre tid än vad både vi och ni önskar. En ny mjukvara som inte introducerar nya problem utan bara ger fördelar tar tid att få fram, men det tycker vi att det är värt. Vi vill inte släppa en mjukvara som ger mer problem än vad den löser.

Beklagar att vi inte kunnat ge dig ett tillfredställande svar angående kopplingar/kablar. Det korta varet på frågan är dock att den utrustning vi skickar med är den som skall användas om vi skall kunna garantera funktionaliteten. Om det inte går att använda de tillbehör vi skickat pga att man har länge avstånd mellan uttag och box/modem så kan man kontakta en CANT-auktoriserad antenn-firma för installation av lämplig utrustning och på så sätt skräddarsy utrustning för de behov/förutsättningar som råder. Då blir det i varje fall rätt gjort. CANT-auktoriserade firmor hittar du här: http://www.cant.se/i...s...&expand=597.

Vi använder en dubbelskärmad kabel med f-kontakter i ändarna till våra modem. Modemen är gjorda för att fungera med en sådan kabel med en längd på 3 meter. Längre kabel riskerar att ge för svag signal.

För våra boxar förekommer det olika alternativ vad gäller längd och eventuella filtersatser . Gemensamt för alla boxar är att den kabel som medföljer är dubbelskärmad och har IEC-kontakter i ändarna. Kabel längre än 10 meter är ej rekommenderbart oavsett box.

Gällande information/tips på comhem.se så vet vi av erfarenhet att det tyvärr svårt att ta fram frågor och svar på alla tänkbara kundspecifika problem/frågor utan att vara för generell. Vi tar dock ditt förslag till ansvariga för tv och bredbands -tjänsterna så att de ser att önskemålen finns.

Med vänlig hälsning
Magnus Hansson
Kundservice

Postad 09 december 2010 - 14:29

johnbull_1975
  • johnbull_1975
  • Användare

• 164 inlägg
  • 0

Hej,

1. Vi har för ambition att lösa detta i kommande mjukvara.

2. Problemen med avaktivering av favoritlistan kommer tyvärr att kvarstå även efter den kommande uppdateringen av mjukvaran. Vi jobbar vidare på att lösa det i en framtida mjukvara.

Med vänlig hälsning
Johan Åström
Kundservice

Jag har en HDPVR-1000C och felanmälde till ComHems kundtjänst att boxen glömmer bort att jag vill använda favoritlistan när jag tittat på inspelat material eftersom det retar mig och jag tänkte att om många felanmäler kanske drivet att fixa buggen ökar...

Kundtjänst svarade att dom felsökt boxen (remot då alltså...) och att det var fel på den och tyckte att jag skulle reklammera den till återförsäljaren. Jag svarade att det fanns en hel del trådar och inlägg om just problem med att komma ihåg favoritlistan på Minhembio-forumet och efterlyste en loggfil eller något mer konkret bevis för att det verkligen är ett fel på min box innan jag kontaktar Elgiganten, blir utan box en månad, blir av med mina inspelningar och troligen får tillbaka en box som fortfarande glömmer bort att använda favoritlistan och kanske får betala en avgift för att ha skickat in något som inte är defekt, utan bara har en känd bugg i mjukvaran.
ComHems kundtjänst vidhöll bara att deras "Analysavdelning" sagt att det var fel på min box.

Fråga till den stora massan av glada entusiaster här på forument: Är det fler som fortfarande har samma problem?

Fråga till ComHem (som verkar ha mer tekniskt kunnig personal som ägnar sig åt det här forumet än på kundtjänst i stort): Tror ni verkligen att det är ett fel på min box som gör att den glömmer bort att jag vill använda favoritlistan när jag tittar på inspelat material? Är det någon idé att reklammera boxen?

Mvh,
JohnBull

Postad 09 december 2010 - 15:06

Tele2 Sverige
  • Tele2 Sverige
  • Forumräv

• 523 inlägg
  • 0

Jag har en HDPVR-1000C och felanmälde till ComHems kundtjänst att boxen glömmer bort att jag vill använda favoritlistan när jag tittat på inspelat material eftersom det retar mig och jag tänkte att om många felanmäler kanske drivet att fixa buggen ökar...

Kundtjänst svarade att dom felsökt boxen (remot då alltså...) och att det var fel på den och tyckte att jag skulle reklammera den till återförsäljaren. Jag svarade att det fanns en hel del trådar och inlägg om just problem med att komma ihåg favoritlistan på Minhembio-forumet och efterlyste en loggfil eller något mer konkret bevis för att det verkligen är ett fel på min box innan jag kontaktar Elgiganten, blir utan box en månad, blir av med mina inspelningar och troligen får tillbaka en box som fortfarande glömmer bort att använda favoritlistan och kanske får betala en avgift för att ha skickat in något som inte är defekt, utan bara har en känd bugg i mjukvaran.
ComHems kundtjänst vidhöll bara att deras "Analysavdelning" sagt att det var fel på min box.

Fråga till den stora massan av glada entusiaster här på forument: Är det fler som fortfarande har samma problem?

Fråga till ComHem (som verkar ha mer tekniskt kunnig personal som ägnar sig åt det här forumet än på kundtjänst i stort): Tror ni verkligen att det är ett fel på min box som gör att den glömmer bort att jag vill använda favoritlistan när jag tittar på inspelat material? Är det någon idé att reklammera boxen?

Mvh,
JohnBull

Hej,

Nej det är ingen idé att reklamera boxen om det är det enda problem du upplever med den. Att boxen "glömmer bort" att den var inne i favoritlistan är en bugg.

Med vänlig hälsning
Magnus Hansson
Kundservice

Postad 09 december 2010 - 15:59

Unregisterede118cf15
  • Unregisterede118cf15
  • Användare

• 118 inlägg
  • 0
Hittade ett reproducerbart fel angående Favoritlistan. (Jag har återigen fått problem med Viasat Sport HD och Hockey, men det är en annan historia... ;) )

Så fort jag går in på Menu/ och kikar på Signal status och går ut igen, så är jag ute ur Favoritlistan. Kanske lättare att felsöka / åtgärda nu?

Mer generell fråga:
Jag felanmälde kanalerna i förrgår kväll. Jag har inget hört från supporten sedan dess. Vad är policyn angående felsökning/åtgärd, dvs hur lång tid har ni som mål, och vad görs när detta inte uppnås?

Postad 11 december 2010 - 23:43

JollyJumper
  • JollyJumper
  • Användare

• 144 inlägg
  • 0
Har fortsatta problem med Canal + Extra. Har nu lokaliserat problemet till Canal + extra 3. Ibland hoppar det till och en bild på canal + logga kommer över hela bilden. Kollade MoDo-DIF idag och den gick på både C+ Extra 3 och C+Hockey. Problemet fanns inte på Hockey

Postad 11 december 2010 - 23:51

jan_bananberg
  • jan_bananberg
  • Lärjunge

• 335 inlägg
  • 0

Varken SVT1 HD eller SVT2 HD är i dagsläget fria hos com hem. När den dagen kommer må de lärda sia om. Själv gissar jag runt 2015.

Redigerat av jan_bananberg, 11 december 2010 - 23:52.

Postad 12 december 2010 - 03:12

Duckface21
  • Duckface21
  • Guru

• 4 337 inlägg
  • 0

Varken SVT1 HD eller SVT2 HD är i dagsläget fria hos com hem. När den dagen kommer må de lärda sia om. Själv gissar jag runt 2015.

han menar nog att han har de i grundpaketet i övrigt är det inte gratis :(

Postad 12 december 2010 - 10:15

Tele2 Sverige
  • Tele2 Sverige
  • Forumräv

• 523 inlägg
  • 0

Hittade ett reproducerbart fel angående Favoritlistan. (Jag har återigen fått problem med Viasat Sport HD och Hockey, men det är en annan historia... :( )

Så fort jag går in på Menu/ och kikar på Signal status och går ut igen, så är jag ute ur Favoritlistan. Kanske lättare att felsöka / åtgärda nu?

Mer generell fråga:
Jag felanmälde kanalerna i förrgår kväll. Jag har inget hört från supporten sedan dess. Vad är policyn angående felsökning/åtgärd, dvs hur lång tid har ni som mål, och vad görs när detta inte uppnås?

Hej!

Beroende på vilken typ av fel, och hur många som är berörd av felet så har vi olika lång målbild för felavhjälpning.

Man kan dela in det i två kategorier, den ena kategorin berör nätfel som oftast drabbar hela huskroppar eller områden
I en ort eller stad. Den andra kategorin är fel som drabbar få eller endast en kund.

På dom större felen så har vi en uppsatt målbild att kunna lösa felen inom några dagar, ibland kan det tyvärr ta lite
Längre tid beroende på om våra tekniker behöver byta hårdvaror eller utrustningar i våra centraler.

Fel som berör få eller endast en kund är svårare att tidsestimera, eftersom vi ofta behöver boka en tid med kunden
För att åtgärda felet, och då är det beroende av när kunden kan vara hemma. Andra orsaker kan också göra att tiden
för åtgärd varierar, där vi till exempel kan ha åtgärdat ett större fel, som dock visat sig kvarstå hos den enskilda kunden,
som innebär att vi bokar en tid med kunden för ett teknikerbesök.

Vi har ett stort jobb som är pågående där vi försöker hitta en arbetsmodell så att vi i klartext kan meddela kunden
Efter lagd felanmälan, hur lång felavhjälpningstiden beräknas att bli. Detta är ett stort och tidskrävande jobb eftersom
Vi måste veta att vi kan hålla utsatta tider innan vi ger den till våra kunder, men vi hoppas att vi snart ska vara där.

Med Vänliga Hälsningar
Patrick Norberg
Kundservice

Postad 12 december 2010 - 13:23

Stagger Lee
  • Stagger Lee
  • Användare

• 198 inlägg
  • 0
Lägger över detta från annan forumdel då Comhem kanske inte läser där.

" Passade på att beställa ett syskonabb.kort för att kunna ha i min Panasonic .. MEN vad som var kass var att Comhem INTE hade avtal med Viasat till att använda denna tjänsten, vilket dom har med Canal+.

Då kan man ju passa det vidare till Comhem, Är det nåt avtal på gång där ??? "

Postad 13 december 2010 - 08:44

Tele2 Sverige
  • Tele2 Sverige
  • Forumräv

• 523 inlägg
  • 0

Lägger över detta från annan forumdel då Comhem kanske inte läser där.

" Passade på att beställa ett syskonabb.kort för att kunna ha i min Panasonic .. MEN vad som var kass var att Comhem INTE hade avtal med Viasat till att använda denna tjänsten, vilket dom har med Canal+.

Då kan man ju passa det vidare till Comhem, Är det nåt avtal på gång där ??? "

Hej,

Avtalsförändringar och pågående förhandlingar är inget vi kan kommentera. De synpunkter som kommer oss tillhanda från er forummedlemmar är viktiga för oss och tas i beaktning vid eventuella utbudsförändringar.

Med vänlig hälsning
Siméla Lidén
Kundservice

Postad 13 december 2010 - 19:36

pHfRgCIxsn
  • pHfRgCIxsn
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0
// Ang. frivisningen med de flesta kanaler öppna. //

Kul att det varade hela helgen men nu verkar det vara över...

Postad 13 december 2010 - 20:49

Stagger Lee
  • Stagger Lee
  • Användare

• 198 inlägg
  • 0

Hej,

Avtalsförändringar och pågående förhandlingar är inget vi kan kommentera. De synpunkter som kommer oss tillhanda från er forummedlemmar är viktiga för oss och tas i beaktning vid eventuella utbudsförändringar.

Med vänlig hälsning
Siméla Lidén
Kundservice

Då kommer här synpunkter, tror nog att jag talar från oss alla, till er alla :

Vi vill att alla kanaler som vi köper, naturligtvis skall skall följa med vid köp av syskonkort, det är ju naturligt att vi kan andvända alla våra TVapparater i huset fullt ut, och..naturligtvis utan extra kostnader.

Postad 14 december 2010 - 09:37

Unregisterede118cf15
  • Unregisterede118cf15
  • Användare

• 118 inlägg
  • 0

...
Fel som berör få eller endast en kund är svårare att tidsestimera, eftersom vi ofta behöver boka en tid med kunden
För att åtgärda felet, och då är det beroende av när kunden kan vara hemma. Andra orsaker kan också göra att tiden
för åtgärd varierar, där vi till exempel kan ha åtgärdat ett större fel, som dock visat sig kvarstå hos den enskilda kunden,
som innebär att vi bokar en tid med kunden för ett teknikerbesök.
...

Till att börja med vill jag säga att jag tycker det är mycket bra att ni försöker vara öppna, och deltar i forumet!

Angående "målbilder", så finns det nog några saker som kan förbättras.

I mitt specifika fall så dröjde det dels nästan 4 dygn innan jag blev uppringd för tidsbokning av tekniker, trots att supportkillen som tog emot mitt ärende var mycket hjälpsam och kontaktade analysgruppen redan samma kväll, coh dessutom ringde tillbaka till mig.

Teknikern har precis nu varit här, och försökt avhjälpa felet. Han misslyckades, och detta återigen beroende på att han inte hade tillgång till förstärkaren i vår bostadsrättsförening. Jag hade varit extremt tydlig med att teknikern behövde fixa fram nyckel till källaren då jag pratade med tidsbokaren, och dessutom lämnat info om hur de skulle få tillgång till den. Den informationen hade såklart inte teknikern fått.

Dessutom hade han inte fått information om tidigare ingrepp, utan jag får varje gång dra historiken (Tur att jag är lite halv intresserad och något teknikkunnig).

Alla tre sakerna pekar på systemfel (som inte de enskilda ComHem anställda förmodligen kan påverka), och som nog är viktigare att åtgärda, jämfört med arbetet som ska leda till bättre besked till kunden om när något ska kunna vara åtgärdat...

(Jag vet att enskilda fall inte kommenteras här, men jag berättar om det för att belysa problematiken. Jag börjar dessutom att tröttna nu, har haft strul med några kanaler under flera månaders tid, och jag får det inte åtgärdat. Jag skulle också vilja veta hur jag går tillväga för att bli kompenserad. Ingen tog kontakt för att reda ut detta efter att man, förgäves, trodde att felet var avhjälpt. Jag betalar de facto mer än 1000:-/månad för telefoni, TV och bredband, och förväntar mig att ha fungerande tjänster...)

Postad 14 december 2010 - 10:32

Tele2 Sverige
  • Tele2 Sverige
  • Forumräv

• 523 inlägg
  • 0

Till att börja med vill jag säga att jag tycker det är mycket bra att ni försöker vara öppna, och deltar i forumet!

Angående "målbilder", så finns det nog några saker som kan förbättras.

I mitt specifika fall så dröjde det dels nästan 4 dygn innan jag blev uppringd för tidsbokning av tekniker, trots att supportkillen som tog emot mitt ärende var mycket hjälpsam och kontaktade analysgruppen redan samma kväll, coh dessutom ringde tillbaka till mig.

Teknikern har precis nu varit här, och försökt avhjälpa felet. Han misslyckades, och detta återigen beroende på att han inte hade tillgång till förstärkaren i vår bostadsrättsförening. Jag hade varit extremt tydlig med att teknikern behövde fixa fram nyckel till källaren då jag pratade med tidsbokaren, och dessutom lämnat info om hur de skulle få tillgång till den. Den informationen hade såklart inte teknikern fått.

Dessutom hade han inte fått information om tidigare ingrepp, utan jag får varje gång dra historiken (Tur att jag är lite halv intresserad och något teknikkunnig).

Alla tre sakerna pekar på systemfel (som inte de enskilda ComHem anställda förmodligen kan påverka), och som nog är viktigare att åtgärda, jämfört med arbetet som ska leda till bättre besked till kunden om när något ska kunna vara åtgärdat...

(Jag vet att enskilda fall inte kommenteras här, men jag berättar om det för att belysa problematiken. Jag börjar dessutom att tröttna nu, har haft strul med några kanaler under flera månaders tid, och jag får det inte åtgärdat. Jag skulle också vilja veta hur jag går tillväga för att bli kompenserad. Ingen tog kontakt för att reda ut detta efter att man, förgäves, trodde att felet var avhjälpt. Jag betalar de facto mer än 1000:-/månad för telefoni, TV och bredband, och förväntar mig att ha fungerande tjänster...)

Hej,
I vissa fall kan det ta några dagar innan tidsbokning sker då vi gör en analys av helheten, och ser över vilken typ av åtgärd som krävs.

Kompensation utgår generellt sett efter det att anmält fel har åtgärdats, och sker i kontakt med vår Tekniska Support.

Då vi inte hanterar enskilda kundärenden här på forumet har jag svårt att gå in djupare i ärendet, Men önskar du att vi säkerhetsställer hanteringen i ditt specifika ärende kan du skriva till oss på twitter(@ComHemAB), alternativt att du ringer in till vår Kundservice, påtalar att du varit i kontakt med oss här på Minhembio, och ber handläggaren maila mig så kontaktar jag dig.

Med Vänlig Hälsning
Patrick Norberg
Kundservice

Postad 14 december 2010 - 15:25

johnbull_1975
  • johnbull_1975
  • Användare

• 164 inlägg
  • 0

Mvh,
JohnBull

Hej,

Nej det är ingen idé att reklamera boxen om det är det enda problem du upplever med den. Att boxen "glömmer bort" att den var inne i favoritlistan är en bugg.

Med vänlig hälsning
Magnus Hansson
Kundservice

Precis som jag trodde då.
Men det är ju intressant att kundtjänst kan hävda å det bestämdaste att "analysavdelningen" felsökt min box remote och rekommendera mig att att reklammera den till återförsäljaren.
Hade jag inte hittat detta förträffliga forum och den här tråden hade jag ju blivit av med min box i flera veckor och troligen fått betala frakt- och felsökningsavgift.
Kundtjänst borde läxas upp...ehh, jag menar utbildas.

Postad 15 december 2010 - 10:24

distortion2
  • distortion2
  • Mästare

• 2 520 inlägg
  • 0
Hej,

Vill börja med att tacka för att ni finns här och på sweclockers och särskilt er kundservice på twitter som fungerar föredömligt.

Nu till min fråga:
Ljudet på TV4 HD innehåller små hack eller korta uppehåll utan ljud sedan ungefär 2 veckor tillbaka (kan ha pågått längre). Det verkar gälla både ljudströmmen för Dolby Digital och PCM. Ligger felet hos er (inte så troligt) eller TV4?
Jag räknade med att det skulle åtgärdas ganska snabbt men det verkar inte hända någonting. Drabbade "House" igår tex.
Borde inte detta åtgärdas?

Postad 15 december 2010 - 19:48

Unregistered40562de1
  • Unregistered40562de1
  • Forumräv

• 916 inlägg
  • 0

Hej,

Vill börja med att tacka för att ni finns här och på sweclockers och särskilt er kundservice på twitter som fungerar föredömligt.

Nu till min fråga:
Ljudet på TV4 HD innehåller små hack eller korta uppehåll utan ljud sedan ungefär 2 veckor tillbaka (kan ha pågått längre). Det verkar gälla både ljudströmmen för Dolby Digital och PCM. Ligger felet hos er (inte så troligt) eller TV4?
Jag räknade med att det skulle åtgärdas ganska snabbt men det verkar inte hända någonting. Drabbade "House" igår tex.
Borde inte detta åtgärdas?

Vi är flera stycken nu som rapporterat samma sak,men inte sett röken av ett svar...hallå comhem?!

Postad 16 december 2010 - 11:40

PeeO
  • PeeO
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0
Kommer jag att kunna se Viasat sports 3D-sändningar, som presenterats idag, hos ComHem?

Postad 16 december 2010 - 13:04

Tele2 Sverige
  • Tele2 Sverige
  • Forumräv

• 523 inlägg
  • 0

Kommer jag att kunna se Viasat sports 3D-sändningar, som presenterats idag, hos ComHem?

Hej,
I dagsläget finns det ingen möjlighet att se sändningar i 3d med en digital-tv-box från Com Hem AB.

Med vänlig hälsning
Patrick Norberg
Kundservice

Postad 17 december 2010 - 13:04

johnbull_1975
  • johnbull_1975
  • Användare

• 164 inlägg
  • 0
Hej,
Intressant att ComHems kundtjänst kan svara så tvärt emot sig själva hela tiden, trots att jag spelat med HELT ÖPPNA KORT och hela tiden talat om vad som sagts här respektive via deras webbformulär/webbsvar.

Jag har felanmält en av favoritbuggarna, att HDPR:en glömmer bort att man vill ha favoritlistan vald till kundservice och dom hävdar att "analysavdelningen" har felsökt min box remote och säger att den är defekt och att jag ska reklammera den till återförsäljaren.
Då jag läst att det är en bugg här (vilket kundservice inte ville kännas vid) fick jag svar från ComHem här på forumet att det inte alls var någon idé att reklammera boxen.
Då klistrade jag in det svaret och länkade till tråden och frågade Kundservice vad dom sa om deras kollega Magnus Hanssons svar.

Kommunikation med kundtjänst via "mail" (Webbtjänsten/webbformulär):
¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤
FRÅGA 2010-12-14 20:10 - Uppföljningsfråga angående: Felanmälan från flöde: TV-support publikt

Hej,
Det är ju intressant att man kan få två helt motsägelsefull svar från samma företag.

Då jag läst på nätet om att detta är en bugg, så skrev jag ett inlägg i ComHems företagstråd på Minhembios forum.
Där svarade en Magnus Hansson från ComHem kundservice enligt nedan:
https://www.minhembi...s...7747&st=540

###################
Dec 9 2010, 15:06
Hej,

Med vänlig hälsning
Magnus Hansson
Kundservice
##################

Då är ju frågan - vem har rätt?
Har Magnus Hansson rätt så var det ju tur att jag inte litade på Analysavdelningen och reklammerade boxen, för det hade ju då bara resulterat i en månad med enbart must-carry-utbudet och ingen möjlighet till inspelning, samt frakt- och felsöknings-avgifter...

Kommentar?

Mvh,
J

SVAR 2010-12-17 12:40

Hej och tack för ditt e-postmeddelande!

Det här felet är eskalerat till Humax. Och vi hoppas på en åtgärd i kommande mjukvaruppdatering.

Om du vill byta box och kolla om det blir någon skillnad, så får du göra det. Du har fortfarande kvar garanti, så det är ingenting som ska kosta dig någonting.

Då det är ett fel som uppstår på väldigt få boxar så hjälper det att byta box.

Med vänlig hälsning

Com Hem AB
Kundservice
Marcus Rönnqvist

¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤

Undras vad Elgiganten skulle säga om att jag vill byta box om jag går dit och reklammerar...
Hur många tror att jag får en ny i näven med mig hem?
Hur många tror att dom skickade den för felsökning och inte hittar något och debiterar mig frakt och felsökningsavgift?

Postad 17 december 2010 - 21:56

Unregistered50ff1e23
  • Unregistered50ff1e23
  • Användare

• 121 inlägg
  • 0
Fick Com Hem för c:a en vecka sedan. Sökte efter alla de digitala kanalerna på min TV. En Sony KDL-40W4500. Fick in alla kanaler även HD kanalerna. I dag fick jag mitt kort och min CI modul. Får då detta felmeddelande på HD kanalerna "This service can be shown only on a compatible CI Plus host (129)" Men jag ser HD kanalen någon sekund innan felmeddelandet dyker upp. Vad göra?

Redigerade modellbeteckninegn

Redigerat av Unregistered50ff1e23, 17 december 2010 - 22:25.

Postad 17 december 2010 - 22:49

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

• 7 299 inlägg
  • 0
Din TV saknar CI+ så det kommer inte att fungera.
Du tillhör majoriteten som blir tvungen köpa en ny TV apparat om du vill slippa boxen.

Redigerat av Leatherface, 17 december 2010 - 22:51.

Postad 18 december 2010 - 00:21

jan_bananberg
  • jan_bananberg
  • Lärjunge

• 335 inlägg
  • 0

Din TV saknar CI+ så det kommer inte att fungera.
Du tillhör majoriteten som blir tvungen köpa en ny TV apparat om du vill slippa boxen.

Hoppas att vi slipper detta ifall tele2 köper com hem.

Postad 18 december 2010 - 00:22

Unregistered50ff1e23
  • Unregistered50ff1e23
  • Användare

• 121 inlägg
  • 0
Fast TV1 HD och TV 2 HD funkar.

Postad 18 december 2010 - 02:30

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

• 7 299 inlägg
  • 0

Fast TV1 HD och TV 2 HD funkar.

Dom är inte pairade så därför funkar dom.

Hoppas att vi slipper detta ifall tele2 köper com hem.

Ja eller så drabbas vi med Tele2 av samma skit.
I nuläget går det och se HD kanalerna hos Tele2 med flesta boxar och TV apparater sålänge dom stöder MPEG4/DVB-C och har en vanlig Conax CA modul utan krav på CI+.

Redigerat av Leatherface, 18 december 2010 - 02:32.

Postad 18 december 2010 - 14:15

Saint25
  • Saint25
  • Rookie

• 7 inlägg
  • 0

Hej,

On Demand har vi stort fokus på. Vi jobbar kontinuerligt med programbolagen gällande rättighetsfrågor för att på så sätt kunna öka utbudet. Vi jobbar med plattformen för driftens skull. Vi jobbar med boxtillverkaren för att få boxen stabilare och mer lätthanterlig men allt detta tar tyvärr lägre tid än vad både vi och ni önskar. En ny mjukvara som inte introducerar nya problem utan bara ger fördelar tar tid att få fram, men det tycker vi att det är värt. Vi vill inte släppa en mjukvara som ger mer problem än vad den löser.

Beklagar att vi inte kunnat ge dig ett tillfredsställande svar angående kopplingar/kablar. Det korta varet på frågan är dock att den utrustning vi skickar med är den som skall användas om vi skall kunna garantera funktionaliteten. Om det inte går att använda de tillbehör vi skickat pga att man har länge avstånd mellan uttag och box/modem så kan man kontakta en CANT-auktoriserad antenn-firma för installation av lämplig utrustning och på så sätt skräddarsy utrustning för de behov/förutsättningar som råder. Då blir det i varje fall rätt gjort. CANT-auktoriserade firmor hittar du här: http://www.cant.se/i...s...&expand=597.

Vi använder en dubbelskärmad kabel med f-kontakter i ändarna till våra modem. Modemen är gjorda för att fungera med en sådan kabel med en längd på 3 meter. Längre kabel riskerar att ge för svag signal.

För våra boxar förekommer det olika alternativ vad gäller längd och eventuella filtersatser . Gemensamt för alla boxar är att den kabel som medföljer är dubbelskärmad och har IEC-kontakter i ändarna. Kabel längre än 10 meter är ej rekommenderbart oavsett box.

Gällande information/tips på comhem.se så vet vi av erfarenhet att det tyvärr svårt att ta fram frågor och svar på alla tänkbara kundspecifika problem/frågor utan att vara för generell. Vi tar dock ditt förslag till ansvariga för tv och bredbands -tjänsterna så att de ser att önskemålen finns.

Med vänlig hälsning
Magnus Hansson
Kundservice

Hej igen Com Hem och tack för svaret,

Ja, tanken med ”On Demand-tjänsterna” är säkert god men tjänstens innehåll och inte minst handhavandet med tjänst och box lämnar ibland ett och annat att önska som flera av inläggen i tråden har tagit upp tidigare. Men att släppa ut en mindre genomarbetad produkt med en hel del olika brister är inte bra och som jag förstår av tråden (och av andra ställen som det skrivs på Internet) har en och annan person redan tröttnat på både tjänsten och boxen med allt vad det kan innebära. Så jag kan förstå att det är för Com Hem nu en besvärlig situation ni har hamnat i med att försöka få ordning på både tjänsterna och boxen… innan det hela riskerar bli ett fiasko om uttrycket så tillåts att sägas. Det står en hel del på spel så att säga för Com Hem och dess renommé.

Jag hoppas nu att det inte dröjer allt för länge med att det kommer ut en ny mjukvara till TV-boxen för allas trevnad, såväl för kunder som för Com Hem själva, som kan fungera väl och till belåtenhet för den mer tekniskt kunnige och mer avancerade användaren olika önskemål på funktioner och handhavande.

Ja, det är sedan beklagligt att både jag och andra personer ibland inte får ett tillfredsställande svar eller tillfredsställande hjälp i något ärende i kontakt med kundtjänst… så borde det inte vara. Då Com Hem är ett företag som har med både kunder och människor att göra ska man ha som målsättning att sätta kunden i centrum med att hjälpa honom eller henne på olika sätt. För en nöjd kund brukar fungera som djungeltelegrafen d.v.s. ett gott omdöme brukar sprida sig lätt i personens omgivningen - men likaväl de dåliga också.

Jag pratar själv av egna erfarenheter på området då jag har arbetat tidigare med olika kundorienterade företag där man är också en representant för företaget man arbetar för när man möter upp gamla som nya kunder till företaget i olika sammanhang. Så god kundvård är en mycket viktig bit för ett företags välmående som ibland förbises av företagets ledning eller av enskilda anställda med risk för olika tragiska konsekvenser som följd för själva företaget som sådant i allmänhet.

Frågan om box + modem.
Jag kan förstå att tanken att försöka ta fram en standard, som enligt ert uttalande garanterar ”funktionaliteten” på tjänster och utrustningen men det är mycket lätt att glömma bort att alla hem ser inte lika dana ut och ett idealhem finns således inte där ute i verkligheten. Det finns många hem, i synnerlighet i äldre bostadsbestånd, där TV-uttagen är dåligt placerade i t.ex. ett vardagsrum vilket ibland inte passar för ett modernt boende med dagens TV-utrustning och ljudanläggning om sådan används. I andra fall kan det finnas olika skäl med ett önskemål om att ha TV:n i ett annat rum i bostaden. Är man som kund låst till en begränsad standard - här för korta kablar, kan det ställa till med olika problem för kunden. Är sedan kunden inte allmänt tekniskt bevandrad på vad som kan behövas göras för att ett system ska fungera bra och har svårt att få fram en sådan information, kan det sluta i ett elände för kunden när en utrustning inte fungerar som önskat och i slutändan är det också företaget som levererar tjänsten kan få möta förargade kunder.

Då detta ämne borde vara väl känt sedan länge hos Com Hem, kan man önska att det borde finnas lättillgängligt olika förslag på vad för olika åtgärder och saker en kund kan behöva om utrustningen behöver flyttas längre bort än vad standardkablar nu medger som färdiga nedskrivna listor ute på kundtjänst, support och inte minst på er hemsida för olika frågeställningar. För som jag har skrivit tidigare skulle det kunna underlätta en hel del för personalens dagliga arbete och vara ett tidsbesparande arbete i största allmänhet.

Visst är det trevligt att se er Com Hem på olika forums som här där ni kan ge svar på många av frågorna som ställs till er men alla människor är inte entusiaster och besöker sådana här forums som t.ex. Min Hemmabio.com. För många av de svar ni lägger upp i forumet skulle i någon form kunna ges plats på t.ex. er hemsida också Com Hem, tycker då jag. Men jag vet alla möjliga och omöjliga frågor kan av olika skäl inte läggas upp på hemsidan men många grundläggande frågor som redan diskuteras i tråden på det här forumet borde kunna ges utrymme för som vanliga svar till många av era kunder till glädje för många fler människor, enligt min åsikt i frågan.

Nu mer specifikt för mina frågor.
Med On Demand-boxen som jag har nu hemma hos mig är det bl.a. följande utrustning:
- TV-box Motorola VIP1920
- Modem (Gateway) Netger CG3100
- Telefonkabel 20 meter med stickpropp
- Nätverkskabel 15 meter
- Modemkabel 3 meter
- Antennkabel vit, 2 meter
- Antennkabel svart, 2 meter
- HDMI-kabel svart
- Scartkabel svart

I den hyreslägenhet jag nu bor i är TV-uttaget inte bra placerat i vardagsrummet för mitt önskemål och jag har nu min TV i en annan del av rummet med en kabellängd på ca 15 meter. Den TV som jag använder idag är en gammal (och sliten) CRT-historia som ska snart bytas ut till en modern platt sak. Just idag använder jag bara TV-boxen även fast jag har tillfälligt prövat att koppla in modemet för funktionstest med löst liggande kablar mellan de olika enheterna som används men då jag har en gammal TV och jag ska göra om lite i hemmet nästa år ändrar jag inte om den rådande fasta kabeldragningen innan det är gjort. Jag har haft en annan TV-box tidigare men fick ett erbjudande nyligen från Com Hem om att gradera upp min TV-box till en On Demand-box antog jag det erbjudandet och på den vägen är det sedan för min del.

Jag kan berätta att det fungerar redan nu med en lägre antennkabel som jag redan har hemma från befintligt TV-uttag men då jag har en gammal sliten tjock-TV med dålig bild, vet jag inte hur mycket jag förlorar i signalstyrka i fall man skulle koppla upp sig till t.ex. en 50” TV men det visar sig gissar jag på den dag har köpt mig en ny TV?

Skulle det visa sig att signalstyrkan blir försvag när jag byter ut TV:n och ändar om hemma, har jag redan nu sett tipset i tråden om att överväga att skaffa mig en antennförstärkare och om nödvändigt vända mig till någon av Com Hem föreslagna CANT-auktoriserade firmor enligt länken Com Hem lade upp i tråden: http://www.cant.se/i...s...&expand=597

Nu vet jag inte på förhand hur bl.a. möbleringen kommer att bli i lägenheten efter ändringen är gjorda hos mig men kan jag hålla mig till maximal längd på ca 15 meter räcker den befintliga nätverkskabelns längd. Men en teoretisk fråga - om den inte räcker till som jag saknar ett svar på den här frågan tidigare ställd till er och det är: vad är det för typ av nätverkskabel som används i ert system?

För skulle jag klara mig med en längd på upp till ca 15 meter behöver jag då bara fundera på antennkabeln och jag får då se om den räcker till eller om signalen måste förstärkas upp för mitt system. Ja, självklart kommer jag vid TV-bytet skaffa mig en ny antennkabel som ger mot förmodan av bättre kvalité än vad som används idag hos mig.

När det gäller övriga frågor kring kablarna så har jag redan nu uteslutit av olika skäl - tekniska som praktiska, att förlänga modemkabelns kabel på 3 meter. Sedan har det funnits en tanke på att se om det gick att få fram en kortare kabel t.ex. en halvmeter, för att ställa modemet bredvid det gamla TV-uttaget men jag får väl kanske göra som många andra människor kanske gör att rulla ihop kabeln och låta den ligga bredvid modemet… en teoretisk fråga dock - om jag skulle få tag på en kortare kabel av lämplig typ kan den då fungera med modemet som avsett?

Avslutningsvis - jag hoppas inte minst på att ni nu bl.a. ser över mjukvaran på TV-boxen Motorola VIP1920 ganska snart och att ni ser till att det finns allmänna svar rörande kablar och montering etc. lätt tillgängligt på Com Hem för att personalen lättare ska kunna besvara dem när så olika kunder ställer frågor rörande det här området - och då gärna också upplagt på eran hemsida bland de tidigare frågorna ni har där. Det skulle inte bara glädja mig utan också för många andra personer och tillika gamla såväl nya kunder till er och mot förmodan även minska ned er dagliga arbetsbelastning en del för er personal på företaget.

God jul med hälsningar från
Saint25

Postad 19 december 2010 - 14:19

Unregisteredba1e861f
  • Unregisteredba1e861f
  • Wannabe

• 43 inlägg
  • 0
Hej Comhem!
Jag undrar om kanal 11 kommer att frivisas digitalt i januari?
Mvh Jonas

Postad 19 december 2010 - 17:42

jan_bananberg
  • jan_bananberg
  • Lärjunge

• 335 inlägg
  • 0

Hej Comhem!
Jag undrar om kanal 11 kommer att frivisas digitalt i januari?
Mvh Jonas

Det är väl fortfarande TV400 bara att den heter TV11 sen?

Postad 19 december 2010 - 18:05

Flash78
  • Flash78
  • Forumräv

• 784 inlägg
  • 0
Ja det är bara tv 400 som byter namn till Tv11.

Postad 19 december 2010 - 19:46

Unregisteredba1e861f
  • Unregisteredba1e861f
  • Wannabe

• 43 inlägg
  • 0

Det är väl fortfarande TV400 bara att den heter TV11 sen?

jo jag visste det, men den kanske kan frivisas ändå!

Postad 19 december 2010 - 23:59

Duckface21
  • Duckface21
  • Guru

• 4 337 inlägg
  • 0

Ja det är bara tv 400 som byter namn till Tv11.

nja de kommer till viss del byta innehåll enligt tv4 men mer serier kommer dit bl Glee ska flytta dit och andra serier som house kommer i tv11

Postad 20 december 2010 - 14:00

Unregistereddc471864
  • Unregistereddc471864
  • Über-Guru

• 24 891 inlägg
  • 0
Mitt problem är att SVT HD funkar fint men de pairade HD-kanalerna vägrar skicka vidare ljud ut till min förstärakre via den optiska utgången på min TV. Ljud på tvn's högtalare har jag dock. Mycket märkligt.

Postad 20 december 2010 - 14:22

Unregistered7cd61031
  • Unregistered7cd61031
  • Amatör

• 87 inlägg
  • 0

Mitt problem är att SVT HD funkar fint men de pairade HD-kanalerna vägrar skicka vidare ljud ut till min förstärakre via den optiska utgången på min TV. Ljud på tvn's högtalare har jag dock. Mycket märkligt.

Det kan nog bero på TV:n. Jag hade samma problem med min LG 32" LCD-TV, men har inget problem med min nyköpta LG 50" plasma. Jag inbillar mig att det är något i mjukvaran på TV:n som gör att HDMI-protokollet stoppar det digitala ljudet i TV:n (om det kommer från boxen) och sedan inte skickar det vidare.

/ Ulf

Postad 20 december 2010 - 14:25

Tele2 Sverige
  • Tele2 Sverige
  • Forumräv

• 523 inlägg
  • 0

Hej,
Intressant att ComHems kundtjänst kan svara så tvärt emot sig själva hela tiden, trots att jag spelat med HELT ÖPPNA KORT och hela tiden talat om vad som sagts här respektive via deras webbformulär/webbsvar.

Jag har felanmält en av favoritbuggarna, att HDPR:en glömmer bort att man vill ha favoritlistan vald till kundservice och dom hävdar att "analysavdelningen" har felsökt min box remote och säger att den är defekt och att jag ska reklammera den till återförsäljaren.
Då jag läst att det är en bugg här (vilket kundservice inte ville kännas vid) fick jag svar från ComHem här på forumet att det inte alls var någon idé att reklammera boxen.
Då klistrade jag in det svaret och länkade till tråden och frågade Kundservice vad dom sa om deras kollega Magnus Hanssons svar.

Kommunikation med kundtjänst via "mail" (Webbtjänsten/webbformulär):
¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤
FRÅGA 2010-12-14 20:10 - Uppföljningsfråga angående: Felanmälan från flöde: TV-support publikt

Hej,
Det är ju intressant att man kan få två helt motsägelsefull svar från samma företag.

Då jag läst på nätet om att detta är en bugg, så skrev jag ett inlägg i ComHems företagstråd på Minhembios forum.
Där svarade en Magnus Hansson från ComHem kundservice enligt nedan:
https://www.minhembi...s...7747&st=540

###################
Dec 9 2010, 15:06
Hej,

Med vänlig hälsning
Magnus Hansson
Kundservice
##################

Då är ju frågan - vem har rätt?
Har Magnus Hansson rätt så var det ju tur att jag inte litade på Analysavdelningen och reklammerade boxen, för det hade ju då bara resulterat i en månad med enbart must-carry-utbudet och ingen möjlighet till inspelning, samt frakt- och felsöknings-avgifter...

Kommentar?

Mvh,
J

SVAR 2010-12-17 12:40

Hej och tack för ditt e-postmeddelande!

Det här felet är eskalerat till Humax. Och vi hoppas på en åtgärd i kommande mjukvaruppdatering.

Om du vill byta box och kolla om det blir någon skillnad, så får du göra det. Du har fortfarande kvar garanti, så det är ingenting som ska kosta dig någonting.

Då det är ett fel som uppstår på väldigt få boxar så hjälper det att byta box.

Med vänlig hälsning

Com Hem AB
Kundservice
Marcus Rönnqvist

¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤

Undras vad Elgiganten skulle säga om att jag vill byta box om jag går dit och reklammerar...
Hur många tror att jag får en ny i näven med mig hem?
Hur många tror att dom skickade den för felsökning och inte hittar något och debiterar mig frakt och felsökningsavgift?

Hej,
Det är högst beklagligt att du fått två skilda svar från oss i ett och samma ärende, för det låter faktiskt på din beskrivning som att dina frågor handlat om exakt samma sak bägge gångerna.

Saker vi inte känner till i ditt ärende som skulle kan vara bidragande faktorer till att du fått olika svar från oss är att det i din felanmälan kanske togs upp fler saker än endast problem med favoritlistan. Frågorna du ställt kanske inte är ställda vid samma tidspunkt, och svaret på frågorna kan ha ändrats med tiden utifrån den information vi haft. Sen kan vi tyvärr ha svarat dig fel för trots allt är det människor bakom spakarna och ibland händer det att saker och ting blir fel.

Det korrekta svaret kring din fråga är att det problem du upplever med att Digital-tv-boxen tappar favoritlistan är en bugg, och därmed är det inget som kan åtgärdas av en reparation.

Med Vänlig Hälsning
Patrick Norberg
Kundservice

Postad 20 december 2010 - 14:46

Tele2 Sverige
  • Tele2 Sverige
  • Forumräv

• 523 inlägg
  • 0

Hej igen Com Hem och tack för svaret,

Ja, tanken med ”On Demand-tjänsterna” är säkert god men tjänstens innehåll och inte minst handhavandet med tjänst och box lämnar ibland ett och annat att önska som flera av inläggen i tråden har tagit upp tidigare. Men att släppa ut en mindre genomarbetad produkt med en hel del olika brister är inte bra och som jag förstår av tråden (och av andra ställen som det skrivs på Internet) har en och annan person redan tröttnat på både tjänsten och boxen med allt vad det kan innebära. Så jag kan förstå att det är för Com Hem nu en besvärlig situation ni har hamnat i med att försöka få ordning på både tjänsterna och boxen… innan det hela riskerar bli ett fiasko om uttrycket så tillåts att sägas. Det står en hel del på spel så att säga för Com Hem och dess renommé.

Jag hoppas nu att det inte dröjer allt för länge med att det kommer ut en ny mjukvara till TV-boxen för allas trevnad, såväl för kunder som för Com Hem själva, som kan fungera väl och till belåtenhet för den mer tekniskt kunnige och mer avancerade användaren olika önskemål på funktioner och handhavande.

Ja, det är sedan beklagligt att både jag och andra personer ibland inte får ett tillfredsställande svar eller tillfredsställande hjälp i något ärende i kontakt med kundtjänst… så borde det inte vara. Då Com Hem är ett företag som har med både kunder och människor att göra ska man ha som målsättning att sätta kunden i centrum med att hjälpa honom eller henne på olika sätt. För en nöjd kund brukar fungera som djungeltelegrafen d.v.s. ett gott omdöme brukar sprida sig lätt i personens omgivningen - men likaväl de dåliga också.

Jag pratar själv av egna erfarenheter på området då jag har arbetat tidigare med olika kundorienterade företag där man är också en representant för företaget man arbetar för när man möter upp gamla som nya kunder till företaget i olika sammanhang. Så god kundvård är en mycket viktig bit för ett företags välmående som ibland förbises av företagets ledning eller av enskilda anställda med risk för olika tragiska konsekvenser som följd för själva företaget som sådant i allmänhet.

Frågan om box + modem.
Jag kan förstå att tanken att försöka ta fram en standard, som enligt ert uttalande garanterar ”funktionaliteten” på tjänster och utrustningen men det är mycket lätt att glömma bort att alla hem ser inte lika dana ut och ett idealhem finns således inte där ute i verkligheten. Det finns många hem, i synnerlighet i äldre bostadsbestånd, där TV-uttagen är dåligt placerade i t.ex. ett vardagsrum vilket ibland inte passar för ett modernt boende med dagens TV-utrustning och ljudanläggning om sådan används. I andra fall kan det finnas olika skäl med ett önskemål om att ha TV:n i ett annat rum i bostaden. Är man som kund låst till en begränsad standard - här för korta kablar, kan det ställa till med olika problem för kunden. Är sedan kunden inte allmänt tekniskt bevandrad på vad som kan behövas göras för att ett system ska fungera bra och har svårt att få fram en sådan information, kan det sluta i ett elände för kunden när en utrustning inte fungerar som önskat och i slutändan är det också företaget som levererar tjänsten kan få möta förargade kunder.

Då detta ämne borde vara väl känt sedan länge hos Com Hem, kan man önska att det borde finnas lättillgängligt olika förslag på vad för olika åtgärder och saker en kund kan behöva om utrustningen behöver flyttas längre bort än vad standardkablar nu medger som färdiga nedskrivna listor ute på kundtjänst, support och inte minst på er hemsida för olika frågeställningar. För som jag har skrivit tidigare skulle det kunna underlätta en hel del för personalens dagliga arbete och vara ett tidsbesparande arbete i största allmänhet.

Visst är det trevligt att se er Com Hem på olika forums som här där ni kan ge svar på många av frågorna som ställs till er men alla människor är inte entusiaster och besöker sådana här forums som t.ex. Min Hemmabio.com. För många av de svar ni lägger upp i forumet skulle i någon form kunna ges plats på t.ex. er hemsida också Com Hem, tycker då jag. Men jag vet alla möjliga och omöjliga frågor kan av olika skäl inte läggas upp på hemsidan men många grundläggande frågor som redan diskuteras i tråden på det här forumet borde kunna ges utrymme för som vanliga svar till många av era kunder till glädje för många fler människor, enligt min åsikt i frågan.

Nu mer specifikt för mina frågor.
Med On Demand-boxen som jag har nu hemma hos mig är det bl.a. följande utrustning:
- TV-box Motorola VIP1920
- Modem (Gateway) Netger CG3100
- Telefonkabel 20 meter med stickpropp
- Nätverkskabel 15 meter
- Modemkabel 3 meter
- Antennkabel vit, 2 meter
- Antennkabel svart, 2 meter
- HDMI-kabel svart
- Scartkabel svart

I den hyreslägenhet jag nu bor i är TV-uttaget inte bra placerat i vardagsrummet för mitt önskemål och jag har nu min TV i en annan del av rummet med en kabellängd på ca 15 meter. Den TV som jag använder idag är en gammal (och sliten) CRT-historia som ska snart bytas ut till en modern platt sak. Just idag använder jag bara TV-boxen även fast jag har tillfälligt prövat att koppla in modemet för funktionstest med löst liggande kablar mellan de olika enheterna som används men då jag har en gammal TV och jag ska göra om lite i hemmet nästa år ändrar jag inte om den rådande fasta kabeldragningen innan det är gjort. Jag har haft en annan TV-box tidigare men fick ett erbjudande nyligen från Com Hem om att gradera upp min TV-box till en On Demand-box antog jag det erbjudandet och på den vägen är det sedan för min del.

Jag kan berätta att det fungerar redan nu med en lägre antennkabel som jag redan har hemma från befintligt TV-uttag men då jag har en gammal sliten tjock-TV med dålig bild, vet jag inte hur mycket jag förlorar i signalstyrka i fall man skulle koppla upp sig till t.ex. en 50” TV men det visar sig gissar jag på den dag har köpt mig en ny TV?

Skulle det visa sig att signalstyrkan blir försvag när jag byter ut TV:n och ändar om hemma, har jag redan nu sett tipset i tråden om att överväga att skaffa mig en antennförstärkare och om nödvändigt vända mig till någon av Com Hem föreslagna CANT-auktoriserade firmor enligt länken Com Hem lade upp i tråden: http://www.cant.se/i...s...&expand=597

Nu vet jag inte på förhand hur bl.a. möbleringen kommer att bli i lägenheten efter ändringen är gjorda hos mig men kan jag hålla mig till maximal längd på ca 15 meter räcker den befintliga nätverkskabelns längd. Men en teoretisk fråga - om den inte räcker till som jag saknar ett svar på den här frågan tidigare ställd till er och det är: vad är det för typ av nätverkskabel som används i ert system?

För skulle jag klara mig med en längd på upp till ca 15 meter behöver jag då bara fundera på antennkabeln och jag får då se om den räcker till eller om signalen måste förstärkas upp för mitt system. Ja, självklart kommer jag vid TV-bytet skaffa mig en ny antennkabel som ger mot förmodan av bättre kvalité än vad som används idag hos mig.

När det gäller övriga frågor kring kablarna så har jag redan nu uteslutit av olika skäl - tekniska som praktiska, att förlänga modemkabelns kabel på 3 meter. Sedan har det funnits en tanke på att se om det gick att få fram en kortare kabel t.ex. en halvmeter, för att ställa modemet bredvid det gamla TV-uttaget men jag får väl kanske göra som många andra människor kanske gör att rulla ihop kabeln och låta den ligga bredvid modemet… en teoretisk fråga dock - om jag skulle få tag på en kortare kabel av lämplig typ kan den då fungera med modemet som avsett?

Avslutningsvis - jag hoppas inte minst på att ni nu bl.a. ser över mjukvaran på TV-boxen Motorola VIP1920 ganska snart och att ni ser till att det finns allmänna svar rörande kablar och montering etc. lätt tillgängligt på Com Hem för att personalen lättare ska kunna besvara dem när så olika kunder ställer frågor rörande det här området - och då gärna också upplagt på eran hemsida bland de tidigare frågorna ni har där. Det skulle inte bara glädja mig utan också för många andra personer och tillika gamla såväl nya kunder till er och mot förmodan även minska ned er dagliga arbetsbelastning en del för er personal på företaget.

God jul med hälsningar från
Saint25

Hej!

Den nätverkskabel som medföljer i modempaketet är av typen cat5e, och dessa klarar även längre avstånd än 15m utan ev. signalförlust.

Angående anslutning mellan uttag och modem så rekommenderar vi att den medföljande koaxialkabeln används, då vi inte kan ge någon garanti på att tjänsten fungerar med annan kabel .

I övrigt passar jag på att tacka för de synpunkter du lämnat i ditt inlägg.

Med vänlig hälsning
Patrick Norberg
Kundservice

Postad 20 december 2010 - 17:54

johnbull_1975
  • johnbull_1975
  • Användare

• 164 inlägg
  • 0

Hej,
Det är högst beklagligt att du fått två skilda svar från oss i ett och samma ärende, för det låter faktiskt på din beskrivning som att dina frågor handlat om exakt samma sak bägge gångerna.

Saker vi inte känner till i ditt ärende som skulle kan vara bidragande faktorer till att du fått olika svar från oss är att det i din felanmälan kanske togs upp fler saker än endast problem med favoritlistan. Frågorna du ställt kanske inte är ställda vid samma tidspunkt, och svaret på frågorna kan ha ändrats med tiden utifrån den information vi haft. Sen kan vi tyvärr ha svarat dig fel för trots allt är det människor bakom spakarna och ibland händer det att saker och ting blir fel.

Det korrekta svaret kring din fråga är att det problem du upplever med att Digital-tv-boxen tappar favoritlistan är en bugg, och därmed är det inget som kan åtgärdas av en reparation./

Med Vänlig Hälsning
Patrick Norberg
Kundservice

I min felanmälan var enbart detta med favoritlistan och första inlägget i frågan här i tråden på Minhembio var samma dag som kundtjänst svarade på mitt ifrågasättande av deras första svar.
Om det finns en analysavdelning så har dom uppenbarligen inte en susning och svarar utan att varken läsa frågan eller felsöka.
ComHems interninformation borde nog ses över och om det inte finns en intern "knowlede base" borde nog det skapas...

Men visst, så fort man blandar in människor är det som gjort för förvirring...

Mvh
JohnBull

Postad 20 december 2010 - 22:49

Flash78
  • Flash78
  • Forumräv

• 784 inlägg
  • 0
Har kopplat in ondemandboxen nu ikväll från comhem. Och nu har jag ett litet problem, med bilden på vissa kanaler bla eurosport. Problemt är att de blir 4.3 på eurosport och animalplanet som va 16.9 förut med gamla boxen. Spelar ingen roll om jag går in i inställnignar för boxen och väljer 16.9 samma problem hänger fortfarande kvar. Nån från comhem som kan svara på vad problemt är? eller om det är nån annan vänlig själ på forumet som kan hjälpa mej med problemet.

Edit: Felet verkar inte ligga hos mej utan dom som sänder ut kanalen i första hand.

Redigerat av Flash78, 21 december 2010 - 20:00.

Postad 22 december 2010 - 09:14

Tele2 Sverige
  • Tele2 Sverige
  • Forumräv

• 523 inlägg
  • 0
Hej,

Tidigare i höstas hade vi ett litet erbjudande om ett bra pris på vår HD-PVR som vi la ut här. Vi vill ju inte göra Minhembio till en reklamkanal men då erbjudandet var mycket uppskattat vågar vi oss på att göra samma sak igen. Samma deal gäller som sist. Köp en HD_PVR för 995:- (ord pris 4995:-) om du samtidigt tecknar ett digital-tv-abonnemang. Specialnumret för att ta del av erbjudandet och mer info om vad som gäller hittar ni på Facebook: http://www.facebook....120041911387710

Vi passar samtidigt på att önska god jul och gott nytt år. Förhoppningsvis blir det både ett och två hårda paket under granen:) Vi jobbar på som vanligt under helgerna men svar på mer tekniskt invecklade frågor kan ta lite längre tid att få fram då en del personer är lediga några extra dagar runt jul.

Hälsningar,
Ola Eriksson
ansvarig sociala medier
Com Hem

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Nya Hifi-bänken
    joga
    2025-05-02 18:25:13
  • JBL M2 igen…..
    Anton
    2025-05-01 16:07:43
  • JBL M2!!!!!!!
    Anton
    2025-04-30 16:22:03
  • Front Atmos
    Globe
    2025-04-28 19:35:47
  • The12 Passive
    Globe
    2025-04-28 19:33:57
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.