Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Umeå, Västerbotten, Norrland, Sverige!

1272 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 12 January 2013 - 23:27

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 0
I teorin så borde jag tycka om dom. snabb bas, rätt neutrala och lättplacerade. kan spela riktigt högt om man känner för det. Riktigt bra detaljåtergivning. bra för sångroster.

Jag borde tycka om dom. jag vet att jag borde det. men det går fan inte. Det är bra högtalare, men alla högtalare i den prisklassen är bra. dessa borde vara fenomenala. men... jag upplever dom inte som det. dom ska stå och spela hissmusik!

Postad 13 January 2013 - 10:23

hifimarcus
  • hifimarcus
  • Guru

• 4251 inlägg
  • 0

Jag upplevde basen som rapp med ranger master, men lite för ljus och tunn. det fanns inte så mycket. det kändes som ett par bra cerwin vega när jag tänker efter! :) jafan, det är det dom liknar basmässigt. i övrigt är dom mycket bättre än cv.

Lite för vass diskant för min smak. Däremot så upplevde jag dom ändå rätt kompetenta. det är bara något jävligt skumt som gjorde att hag inte gillade dom. ja, något mer än diskanten var fel.

Teoretiskt ska dom vara asbra. tom för prisklassen ska dom vara bra. ljudet borde passa mig. men något är bara fel. Däremot, dom kan bli snygga i rätt rum, och vara diskreta.

Jag har ju sett ditt namn dyka upp lite varstans här på forumet, så jag har fått en liten aning om att du kan en del om ljud och är mycket intresserad(som många andra här också iofs ;P). Så det vore kul om du kunde få till en lyssning på Mantra 60 och se om du uppfattar någon skillnad. För som du skriver om Ranger Master så kan jag också hålla med, dom har inte det ljudet jag tycker låter bra. Och prislappen på Ranger är på tok för hög, är en av de dyraste paren jag lyssnat på hittils och då förväntar man sig ändå en hel del av ljudet.

Postad 13 January 2013 - 12:36

Unregisterede93ec5d9
  • Unregisterede93ec5d9
  • Beroende

• 1319 inlägg
  • 0

I teorin så borde jag tycka om dom. snabb bas, rätt neutrala och lättplacerade. kan spela riktigt högt om man känner för det. Riktigt bra detaljåtergivning. bra för sångroster.

Jag borde tycka om dom. jag vet att jag borde det. men det går fan inte. Det är bra högtalare, men alla högtalare i den prisklassen är bra. dessa borde vara fenomenala. men... jag upplever dom inte som det. dom ska stå och spela hissmusik!

Ok, är det där saker som du upplevt själv eller är det floskler som någon försäljare har hävt ur sig? Jag får en liten känsla av att du åtminstone är lite färgad av det sistnämnda. Då det ofta brukar vara liknande saker som brukar sägas om dessa högtalare. :)

Jag är inte heller helt såld på SA. Jag tycker att dom låter bra, men inte mycket mer. I mina öron så upplevs diskanten som en aning påklistrad på något vis. Har aldrig upplevt ett riktigt lugn i toppen hos SA. I vissa rum så blir T- samt S-ljud extremt jobbiga. Dom gånger jag vill dra upp volymen är oftast till symfonisk musik, med dessa högtalare så säger det bara stopp p.g.a diskanten tyvärr. Dom låter dock väldigt fint till välinspelad gles akustisk musik, där det oftast inte gör så mycket att det finns mycket energi i toppen. :)

Det där med snabb bas, som så många upplever med SA, tycker jag är väldigt intressant. Jag tror helt enkelt att dom inte spelar tillräckligt djupt för att sätta igång många rums problemresonanser. Jämför man dessa mot ett par högtalare som spelar djupare i ett rum med lite akustiska bekymmer (vilket är i princip alla obehandlade rum) så kommer SA att upplevas snabbare tack vare den lägre bandbredden. Att den snabba basen skulle bero enbart på att det är många små element är mest säljsnack också. Med den logiken så skulle Bagarns system här på på forumet vara extremt långsamt, det är det inte. :) Dessutom så skulle SA Aura 70 spela "snabbare" än deras flaggskepp Explorer Master, det tvivlar jag också på. :)

Dom är onekligen populära dessa högtalare. Jag tycker som sagt att dom låter väldigt bra, men det finns mycket annat intressant på marknaden också. :)

Redigerat av Unregisterede93ec5d9, 13 January 2013 - 12:38.

Postad 13 January 2013 - 13:27

hifimarcus
  • hifimarcus
  • Guru

• 4251 inlägg
  • 0

Ok, är det där saker som du upplevt själv eller är det floskler som någon försäljare har hävt ur sig? Jag får en liten känsla av att du åtminstone är lite färgad av det sistnämnda. Då det ofta brukar vara liknande saker som brukar sägas om dessa högtalare. :)

Jag är inte heller helt såld på SA. Jag tycker att dom låter bra, men inte mycket mer. I mina öron så upplevs diskanten som en aning påklistrad på något vis. Har aldrig upplevt ett riktigt lugn i toppen hos SA. I vissa rum så blir T- samt S-ljud extremt jobbiga. Dom gånger jag vill dra upp volymen är oftast till symfonisk musik, med dessa högtalare så säger det bara stopp p.g.a diskanten tyvärr. Dom låter dock väldigt fint till välinspelad gles akustisk musik, där det oftast inte gör så mycket att det finns mycket energi i toppen. :)

Det där med snabb bas, som så många upplever med SA, tycker jag är väldigt intressant. Jag tror helt enkelt att dom inte spelar tillräckligt djupt för att sätta igång många rums problemresonanser. Jämför man dessa mot ett par högtalare som spelar djupare i ett rum med lite akustiska bekymmer (vilket är i princip alla obehandlade rum) så kommer SA att upplevas snabbare tack vare den lägre bandbredden. Att den snabba basen skulle bero enbart på att det är många små element är mest säljsnack också. Med den logiken så skulle Bagarns system här på på forumet vara extremt långsamt, det är det inte. :) Dessutom så skulle SA Aura 70 spela "snabbare" än deras flaggskepp Explorer Master, det tvivlar jag också på. :)

Dom är onekligen populära dessa högtalare. Jag tycker som sagt att dom låter väldigt bra, men det finns mycket annat intressant på marknaden också. :)

Absolut finns det andra alternativ också :) Dom har ju ett väldigt eget ljud, det är väl både bra och dåligt. Antingen tycker man om ljudet eller så gillar man det inte alls, det är vad jag tror :)

Varför skulle inte basen vara snabbare när det är flera små element? Sen beror det väl på vad man driver högtalarna med, har man tillräckligt med kraft så bör små element vara snabbare än större. Men jag är ingen expert så berätta gärna om det jag tror är fel :)
Mvh

Postad 13 January 2013 - 16:22

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 0

Jag har ju sett ditt namn dyka upp lite varstans här på forumet, så jag har fått en liten aning om att du kan en del om ljud och är mycket intresserad(som många andra här också iofs ;P). Så det vore kul om du kunde få till en lyssning på Mantra 60 och se om du uppfattar någon skillnad. För som du skriver om Ranger Master så kan jag också hålla med, dom har inte det ljudet jag tycker låter bra. Och prislappen på Ranger är på tok för hög, är en av de dyraste paren jag lyssnat på hittils och då förväntar man sig ändå en hel del av ljudet.

ja, intresserad är jag iaf :D
vi verkar ha lite samma öron om du upplevt ranger som jag har. jag förstår inte dom som säger att ranger har kraftig bas. woot? Ur fyratummarna!?

Tja, jag kan säkert pinna dit och höra. men du, stick dit och lyssna på volentriggen som står nu. outstanding!

Postad 13 January 2013 - 16:43

hifimarcus
  • hifimarcus
  • Guru

• 4251 inlägg
  • 0

ja, intresserad är jag iaf :D
vi verkar ha lite samma öron om du upplevt ranger som jag har. jag förstår inte dom som säger att ranger har kraftig bas. woot? Ur fyratummarna!?

Tja, jag kan säkert pinna dit och höra. men du, stick dit och lyssna på volentriggen som står nu. outstanding!

Jag bor i Övik så har inte vägarna förbi varje dag ;/ Annars hade jag lyssnat :)
Mantra 60 hade fin bas, var inte kraftig i jämförelse med många andra högtalare, men basen känns kraftig för att komma ur små 4" element. Är väl 2st som spelar bas, resten mid och high.

Postad 13 January 2013 - 16:47

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 0
Brallson: jag har upplevt allt det där. har lyssnat till dessa två gånger, den andra gången för att omevaluera första upplevelsen, men den stannade iaf. dom är helt enkelt så :) endel tycker om det, andra inte. jag tycker inte alls dom är avslappnade nog att ha hemma exempelvis. men säger inte säljare att dom spelar djup bas också? För det gör dom absolut inte :D

där upplever vi dom lika, diskanten är för påträngande för min smak måste jag säga. urk. nej tack. den klarade inte mina öron av. jag är dock riktigt riktigt känslig, så det kan spela in. Intressant basteori, kanske stämmer när jag tänker efter.

Bra, visst. men inte mer. betalar jag 30+ för högtalare så vill jag ha mer. ex kefs r7-900, det passar mig bättre :)

Postad 13 January 2013 - 17:01

hifimarcus
  • hifimarcus
  • Guru

• 4251 inlägg
  • 0
Djup bas spelar dom inte, men mellanregistret har fin bas, ej bumlig enligt mig :)

KEF har snygga högtalare :) Passade på att lyssna på Q700 men dom lät tråkig i jämförelse med Mantra 60, synd på ett så snyggt par högtalare :/

Postad 13 January 2013 - 17:39

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 0
Mellanregistret har ingen bas. det är nedre mellanregistret :)

Q700 hade riktigt sladdrig bas, upplevde att den var som en stor sackosäck. tyckte inte om! Sen så lät högtalaren som den hade en slöja över sig. ändå var diskant och mellanregister detaljerat för prisklassen.
R-serien rekommenderar jag varmt att testa. mycket trevliga saker :D

Postad 13 January 2013 - 19:03

hifimarcus
  • hifimarcus
  • Guru

• 4251 inlägg
  • 0

Mellanregistret har ingen bas. det är nedre mellanregistret :)

Q700 hade riktigt sladdrig bas, upplevde att den var som en stor sackosäck. tyckte inte om! Sen så lät högtalaren som den hade en slöja över sig. ändå var diskant och mellanregister detaljerat för prisklassen.
R-serien rekommenderar jag varmt att testa. mycket trevliga saker :D

Mellanregistret har tryck då...du fattar vad jag menar ;) Q700 är endast estetiskt bra högtalare :) Deras speciella diskant gör mycket :) Men ljudet är åt h-v...

Postad 13 January 2013 - 19:06

Unregisterede93ec5d9
  • Unregisterede93ec5d9
  • Beroende

• 1319 inlägg
  • 0

Absolut finns det andra alternativ också :) Dom har ju ett väldigt eget ljud, det är väl både bra och dåligt. Antingen tycker man om ljudet eller så gillar man det inte alls, det är vad jag tror :)

Varför skulle inte basen vara snabbare när det är flera små element? Sen beror det väl på vad man driver högtalarna med, har man tillräckligt med kraft så bör små element vara snabbare än större. Men jag är ingen expert så berätta gärna om det jag tror är fel :)
Mvh

Lite kul att du anser att dom har ett väldigt eget ljud medans Zartok tycker att dom är neutrala. Se vad det kan skilja i upplevelser, eller om det nu är hur man sätter ord på upplevelserna som skiljer i detta faller. Intressant i vilket fall. :)

Man vill gärna tänka sig att små element som har mindre rörlig massa därför kan "röra sig" snabbare än större element. Detta stämmer inte riktigt. Att större högtalarelement har större massa att flytta kompenseras med ett större motorsystem. Det finns naturligtvis fall som avviker från detta, då vissa element rent av kan vara dåligt konstruerade, spela i en galet uträknad låda eller, som jag var inne på tidigare, spela i problematiska rum. Om man har problem med dessa faktorer så spelar det ju naturligtvis ingen roll ifall du har små eller stora element i riggen. :)

Men det går inte att generalisera och säga att små element är snabbare än större. :) I fallet med SA så tror jag faktiskt att placebon kan vara med och spela ett litet spratt också. Man blir helt enkelt färgad utav intryck som man har läst eller en försäljare berättat om. T.ex att dessa högtalare kan spela extremt "snabbt" tack vare många små element. Dessa intryck tillsammans med min tidigare nämnda teori om att högt f3 inte gör att dom triggar igång rumsresonanser, så kommer man nog att uppleva dessa högtalare som just "snabba" (med betoning på uppleva). Jag vill dock sticka ut näsan och säga att SA inte spelar "snabbare" än andra bra högtalare. Uttrycket spela snabbare är förresten rätt märkligt i sig. :)

Jag vill dock åter igen poängtera att jag tycker att det är väldigt bra högtalare som tyvärr lider utav några små fadäser som gör att dom går bort för mig.

Postad 13 January 2013 - 19:36

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 0
Tja, jag beskrev dom ju som cv i basen och det är ju en rapp discobas, som dessutom inte går lågt. liiitet sammanträffande? :)

... eller neutrala förresten. dom är som... skitbra.för bakgrundmusik. inget sticker ut. dom känns plana och tråkiga. den spelar men inte med hjärta eller själ alls. det är som bara neutralt, eller tom lite kallt ljud runtom. sterilt ljud, värre än ex cantons rena sterila ljudbild.

Redigerat av Zartok, 13 January 2013 - 19:38.

Postad 13 January 2013 - 22:47

hifimarcus
  • hifimarcus
  • Guru

• 4251 inlägg
  • 0
Jag tycker det är kul att man hör och tycker olika. Hade varit tråkigt om alla hörde och tyckte exakt lika ;) Jag fastnade för Mantra iallafall, härligt ljud :) samtidigt är dom ganska högt i pris, så vore kul att lyssna på fler som ligger i samma prisklass eller lite under. Har ni någon högtalare att rekommendera för 15-17K? Får gärna ha fin punch i basen och spela med ett hyffsat bra djup.

Postad 13 January 2013 - 23:08

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 0
Du MÅSTE lyssna på volent cl-2! Det är MONSTERVÄRDE på dom. Seriöst. Sinnessjukt bra högtalare!!

Postad 13 January 2013 - 23:52

Unregisterede93ec5d9
  • Unregisterede93ec5d9
  • Beroende

• 1319 inlägg
  • 0
Ja, det finns ju två stora förespråkare av Volent här på forumet nu, Zartok är en utav dom. :) Är man välkommen på en provlyssning om man har vägarna förbi Umeå Zartok? :)

Postad 13 January 2013 - 23:54

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 0
Kommer du hit har du sweetspot brallson, det vet du ;)

jag lovar att fler hade talat för dom om dom hade hört dom. Robban har ju sjuuuk erfarenhet av typ en halv miljard högtalare och han säger att volents vl2 är dom bästa stativare han hört. Behöver jag skriva att jag håller med? :D

Redigerat av Zartok, 13 January 2013 - 23:56.

Postad 15 January 2013 - 17:04

Unregisterede93ec5d9
  • Unregisterede93ec5d9
  • Beroende

• 1319 inlägg
  • 0
Vad skoj. Jag har faktiskt vägarna förbi lite nu och då. Jag hör av mig nästa gång jag har tid för ett besök. Blir kalastrevligt. :)

Postad 15 January 2013 - 17:08

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 0
Jasså? Ja, men då är det bara att droppa ett pm så ser vi om jag är ledig nästa gång :)

Postad 21 February 2013 - 02:37

Jonas__W
  • Jonas__W
  • Veteran

• 1741 inlägg
  • 0
Jag är sugen på att fara ned till Ingvar Öhman/Ino i helgen, men det är ont om folk som kan haka på ser det ut som. Att köra ned själv blir nog både för tungt samt dyrt :)

Så jag tänkte höra om det är någon i Umeå eller i närheten som vill haka på, så blir inte resekostnaden samt körningen allt för dryg. Ska själv köpa på mig lite surrar men han skulle ta sig tid för att dema också om vi väl hade tagit oss dit.

Så för den som är intresserad av att lyssna på lite Ino hos Ingvar själv så är detta ett bra tillfälle. Vet att han tidigare (även nu antar jag) krävt att man ska ha provlyssnat på vissa modeller innan man får beställa. Tider för demo brukar vara svårt att få annars, men nu på lördag fanns det tid.

Hör av er på PM snarast om det är intressant, annars får jag ställa in besöket.

Postad 06 March 2013 - 20:58

Jonas__W
  • Jonas__W
  • Veteran

• 1741 inlägg
  • 0
Har fått tag på begade Ino a2:or som ska hämtas på lördag förmiddag i Gävle. Så jag och en polare far vidare ned till Stockholm för att kika på hembiobutiken och nån/några fler ställen när man ändå är i närheten. Är det någon fler som vill haka på för att kika på receivers, högtalare, projektorer och dukar så skicka ett PM. Vi ryms 2 till om alla ska åka bekvämt i bimmern :)

Vi åker tidigt på lördag som sagt.

Postad 06 March 2013 - 21:22

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 0
Grattis! :D får man fråga vad dessa kostade dig? :)

Postad 06 March 2013 - 21:27

Jonas__W
  • Jonas__W
  • Veteran

• 1741 inlägg
  • 0
En arm & ett ben ;)
Blev mer än mitt förstahandsval hade kostat. Men men, dessa vet jag samtidigt blir bra.
Kan ta det över PM sen!

Inte sugen på att kika på lite grejer i stockholm? :)

Postad 06 March 2013 - 22:50

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 0
man får nästan räkna med nypris på dom, men med tanke på hur det låter hos solo... så är det LÄTT värt det =)

tyvärr så kan jag inte den här lördagen heller. jag har ett par nya slutsteg (advance acoustics maa 706, https://www.prisjakt...kt.php?p=800264) som jag ska köra tillsammans med mina volentar på LYD i Umeå. Vi ska ha en liten fräsig stativardag med supersnygga förstärkare. då ser folk samtidigt att man inte behöver speciellt mycket kraft. när vi brakade på HÖG volym så brände slutstegen i... EN... halv watt. då spelade vi högt. riktigt högt =D

Postad 11 March 2013 - 13:14

Karamasha
  • Karamasha
  • Beroende

• 1269 inlägg
  • 0
Kul inköp Jonas! :) grattis!
Framöver ska jag släpa mig ut till dig med mina frontar också, det har varit lite galet mycket med jobb sedan nyår ungefär :)

Känner mig helt bortkopplad från allt som heter hembio just nu.. :(

Postad 11 March 2013 - 13:23

Jonas__W
  • Jonas__W
  • Veteran

• 1741 inlägg
  • 0
Tackar :)
Trist! Ser det ut att lätta upp framöver?

Jag försöker se någon film per vecka, fick en till knodd för 8-veckor sedan men han äter & sover bra så det funkar än :)

Postad 12 March 2013 - 14:03

Karamasha
  • Karamasha
  • Beroende

• 1269 inlägg
  • 0
GRATTIS! fasen va kul, nästan så det toppar Ino? ;)

Skönt att ha ett rum som inte stör också... för mig blir det mest hörlurar nu för tiden när man väl kikar på nått. Sablar så rädd man blir om man råkat somna och det börjar skjutas i filmen :)

Det blir snart bättre, vi har mycket fram till påsk ungefär, sen ska jag nog hinna glida runt till folk. Hasse borde väl ha blivit pappa nu också, dom skulle väl ha i januari, inte hört något dock.
Sen kommer jag vara pappaledig från juli till slutet januari :D

Postad 14 March 2013 - 07:43

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 0
Ny projektor här, tw 9100 :)

Postad 14 March 2013 - 08:18

Jonas__W
  • Jonas__W
  • Veteran

• 1741 inlägg
  • 0

GRATTIS! fasen va kul, nästan så det toppar Ino? ;)

Skönt att ha ett rum som inte stör också... för mig blir det mest hörlurar nu för tiden när man väl kikar på nått. Sablar så rädd man blir om man råkat somna och det börjar skjutas i filmen :)

Det blir snart bättre, vi har mycket fram till påsk ungefär, sen ska jag nog hinna glida runt till folk. Hasse borde väl ha blivit pappa nu också, dom skulle väl ha i januari, inte hört något dock.
Sen kommer jag vara pappaledig från juli till slutet januari :D

Haha, ja nästan säg ;).
Härligt med lite pappaledigt! Men du får väl höra av dig när det lättat en del, så testar vi frontarna och lite annat, kanske ser nån bra film också.

Ny projektor här, tw 9100 :)

Sweet, nöjd?

Postad 14 March 2013 - 09:53

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 0
misstänker att den kommer idag. jag har förhört marcus sedan urminnes tider om denna projektor, och när han sa att den krossar sonys vw15 och slår även vw30 så var saken biff. eller var det hw10 du hade möjligen?
vilket som, din projektor har varit min referensbild (ingen ide att möta solos projektor inte ;)) så bara den är lika bra som den så är jag nöjd =) behövde faktiskt lite mer svärta tom i mitt ljusa rum, det märktes när man körde mörka scener att svärtan var ytterst grå ^^

Postad 14 March 2013 - 09:58

Jonas__W
  • Jonas__W
  • Veteran

• 1741 inlägg
  • 0
Det är en HW-15. Jag siktar på en ny EN4K duk framöver (enda ljudtransparenta duken som klarar mina krav på synlig struktur), så projektor får vänta ett tag. Det blir nog en sjyst projektor mot denna höst eller nästa :)

Tw9100 riktar sig väl mer för ljusa rum med sin ljusstyrka? Vet inte om den skulle passa bra i en kolgruva?

Postad 14 March 2013 - 12:11

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 0
Ops, 8100 är det jag köpt :D
den ska ha rätt bra svärta faktiskt, bättre än sonys vw30, så det lär bli bra.

Aha, det var en 15 som varit min referens :) igen, haktapp på bilden du visat upp, minst sagt! :)

på tal om duk, ska du stänga in centern nu?

Redigerat av Zartok, 14 March 2013 - 12:12.

Postad 14 March 2013 - 12:20

Jonas__W
  • Jonas__W
  • Veteran

• 1741 inlägg
  • 0
Yep, centern ska upp i samma höjd som frontar. Man får korrigera lite med EQ i mellanregister samt diskant för det som väven dämpar. Men så är det med alla ljudtransparenta dukar oavsett märke.

Då annat som barn, hus och t.ex. A2:or sugit pengar på slutet så får dock grejerna vänta lite. Får se om projektorn blir i år eller nästa. Uppföljaren till WV-95 kanske skulle vara något. Alternativt den som efterträder JVC X-35?

Postad 14 March 2013 - 13:21

Karamasha
  • Karamasha
  • Beroende

• 1269 inlägg
  • 0

Haha, ja nästan säg ;).
Härligt med lite pappaledigt! Men du får väl höra av dig när det lättat en del, så testar vi frontarna och lite annat, kanske ser nån bra film också.

Låter som en strålande idé!

Grattis till köpet zartok, den där tror jag också på.

Postad 14 March 2013 - 14:46

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 0
Uppföljaren till vw95? Då pratar vi ju sjukligt höga summor?
Vw50 eller x55 borde ju vara riktigt bra alternativ för mycket lägre peng :)

Postad 14 March 2013 - 14:54

hifimarcus
  • hifimarcus
  • Guru

• 4251 inlägg
  • 0
På väg till Umeå nu med härliga norrtåg(not). Får se om man snabbt får kika på de nya SA på LYD. Blir knivigt med tiden som vanligt..

Postad 14 March 2013 - 16:35

Jonas__W
  • Jonas__W
  • Veteran

• 1741 inlägg
  • 0

Uppföljaren till vw95? Då pratar vi ju sjukligt höga summor?
Vw50 eller x55 borde ju vara riktigt bra alternativ för mycket lägre peng :)

Sony HW-50 fixar inte motorstyrd lensshift, X55 bidrar inte så mycket till bilden än vad X35 redan gör. Så där är X35 en no-brainer för min del.
Men i och med att köpet flyttats fram så siktar jag troligen på antingen en efterföljare till X35, eller om pengarna & suget finns, en efterföljare till VW-95:an istället.

De högre modellerna är inte lika dyra längre, även som nya. Så vem vet :)

Postad 15 March 2013 - 08:30

Karamasha
  • Karamasha
  • Beroende

• 1269 inlägg
  • 0
zartok, har du kvar din vpl? Hyresföreningen vill köpa projje till våran gårdslokal och funderar på en benq w5000, visst var det en sådan du hade? Dom vill ha 6000:- för den begagnad, känns lite mastigt. Fast då ingår ju en kingpin 82" -WOW!!! ;) Han hade en tung kväll som skulle sälja den. Han börja med att säga att den klarar 350", efter det fick jag rätta han i nästan varje mening... stackarn...

Jag funderar på om inte en w700 gör ett lika bra jobb, för 4000:- ny.
Tänkte nästan låna din vpl om du har den kvar och visa vad man får för dom pengarna, men den bilden blir ju inte rättvis mot dagen 720 projjar kanske. Hur många kronor har du tänkt att sälja den för? lamptimmar?

Nån som sitter på en inspelningsbar vhs eller dvd spelare och kan sälja eller låna ut, vi ska testa att få in tv till projjen också.

Postad 15 March 2013 - 21:49

Unregistereda9666aa5
  • Unregistereda9666aa5
  • Forumräv

• 606 inlägg
  • 0
Jag sitter på en döende W5000... tycker bilden är .. bra, lite lite tryck i den kanske, men uppgraderingsdags är det eftersom den är på väg att dö. Vete fan om du hittar så mycket bättre för 6k. Annars får du upplysa mig så jag får köpa ;)

Men beggad, nja. DMD-chippen på W5000 (och W6000+W10000?) har kort livslängd.

Redigerat av Unregistereda9666aa5, 15 March 2013 - 21:50.

Postad 15 March 2013 - 22:32

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 0

zartok, har du kvar din vpl? Hyresföreningen vill köpa projje till våran gårdslokal och funderar på en benq w5000, visst var det en sådan du hade? Dom vill ha 6000:- för den begagnad, känns lite mastigt. Fast då ingår ju en kingpin 82" -WOW!!! ;) Han hade en tung kväll som skulle sälja den. Han börja med att säga att den klarar 350", efter det fick jag rätta han i nästan varje mening... stackarn...

Jag funderar på om inte en w700 gör ett lika bra jobb, för 4000:- ny.
Tänkte nästan låna din vpl om du har den kvar och visa vad man får för dom pengarna, men den bilden blir ju inte rättvis mot dagen 720 projjar kanske. Hur många kronor har du tänkt att sälja den för? lamptimmar?

Nån som sitter på en inspelningsbar vhs eller dvd spelare och kan sälja eller låna ut, vi ska testa att få in tv till projjen också.

jo, det är ju lillreserven :D den har gått 1500 timmar, så jag tvekar att man får så mycket för den. Troligtvis får man en minst lika bra bild idag på billigare modeller för ca 5000 skulle jag tro. Utöver det så lär dom lamporna överleva längre, så satsa hellre på en sån. Men visst lånas lillfräsarn ut till behövande då och då som demoapparat. Solo har ju haft den en tid också :)

Men priset där, nej. Inte en chans att den är värd det. Dessutom, den har nog inte tryck nog för mer än typ 100 tum såvida man inte är i en grotta :D gissar att den inte kommer finnas i nämda grotta :)

Postad 16 March 2013 - 15:06

Karamasha
  • Karamasha
  • Beroende

• 1269 inlägg
  • 0
Funderar på benq w700, den har brinntid på 6000h och kostar 5000kr. Kanske inte lika fin bild som w5000 men med garantier och möjlighet till ett högre ljusflöde om det skulle behövas. Tror även jag ska måla väggen grå med en svart ram. Dom har dock en 135" andersson duk på netonnet för 990kr :)
Sedan kör man en bluray med inbyggd stärkare och hdmi växel (för inkoppling digitalbox) plus 5.1 högtalare för 2500kr. Billigare än så blir det nog inte...

Postad 16 March 2013 - 15:38

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 0
Det är nog ett mycket bra val :)

Postad 16 March 2013 - 22:57

Unregistered94c28536
  • Unregistered94c28536
  • Veteran

• 2420 inlägg
  • 0

Funderar på benq w700, den har brinntid på 6000h och kostar 5000kr. Kanske inte lika fin bild som w5000 men med garantier och möjlighet till ett högre ljusflöde om det skulle behövas. Tror även jag ska måla väggen grå med en svart ram. Dom har dock en 135" andersson duk på netonnet för 990kr :)
Sedan kör man en bluray med inbyggd stärkare och hdmi växel (för inkoppling digitalbox) plus 5.1 högtalare för 2500kr. Billigare än så blir det nog inte...

Andersson duken är bra, köpte den till min Epson 3200, funkar helt ok, ska man kosta på något dyrare ja då är de nog också lika bra att gå på en dyrare projektor, men största lyftet för mig blev Oppo BDP-95, jisses vilken fin bild den levererar.

Postad 21 March 2013 - 03:52

Jonas__W
  • Jonas__W
  • Veteran

• 1741 inlägg
  • 0
Redan i uppgraderingstankar Zartok? :D

Postad 21 March 2013 - 07:51

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 0
Redan? Har ju haft volentarna sen... december! :D
nej, får jag mitt ytterst realistiska pris för dom så blir det nog en liten luring :)

Postad 21 March 2013 - 09:54

Unregistered7e3b888e
  • Unregistered7e3b888e
  • Lärjunge

• 295 inlägg
  • 0
zartok ställ bara inte till det så att du är högtalar lös när jag lyckas ta mig norrut :P haha

Postad 21 March 2013 - 10:58

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 0
hahaha, jag har alltid högtalare. frågan är bara vilken sort *asg*

Postad 21 March 2013 - 11:05

Unregistered7e3b888e
  • Unregistered7e3b888e
  • Lärjunge

• 295 inlägg
  • 0

hahaha, jag har alltid högtalare. frågan är bara vilken sort *asg*

HA ha ha är det så ? Fusk tycker jag ;P jag äger inte en enda förutom radion i garaget :(

Postad 21 March 2013 - 11:09

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 0
synd att jag inte har några till övers, annars så hade du kunnat få ett par av något. men nu har jag faktiskt inte mer än... 13 stycken, och alla kommer köras i helgen =)

just ja, jag har en liten kef-center som inte används också. glömde bort =D

Postad 21 March 2013 - 11:24

Unregistered7e3b888e
  • Unregistered7e3b888e
  • Lärjunge

• 295 inlägg
  • 0

synd att jag inte har några till övers, annars så hade du kunnat få ett par av något. men nu har jag faktiskt inte mer än... 13 stycken, och alla kommer köras i helgen =)

just ja, jag har en liten kef-center som inte används också. glömde bort =D

HA ha ha helt sjukt

Postad 21 March 2013 - 11:31

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 0
mähh! jonas 8 ino a1-kopior, ino d3, volentarna och så ska jag kasta upp ett par mirage omd 5 på basfällorna för att köra ett par fina front high. det rasslar iväg snabbt med högtalare =)

dock så kanske det blir att vänta med att köpa några VL-3.5. dom som säljer har inga inne, och jag funderar på att köpa lite aktier istället för att hoppas på avkastning istället för kapitalförstörning *asg*

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.