Anti-Mode 8033 Automatic Subwoofer Equalizer
DSPeaker Anti-Mode 8033C
(Studio Outboard & Signalförädlare)
|
4
|
(17)
|
Inga priser | |
DSPeaker Anti-Mode 8033S
(Studio Outboard & Signalförädlare)
|
1
|
(1)
|
Inga priser |
Postad 11 November 2014 - 11:27
Postad 11 November 2014 - 23:41
Om man har en brytare är det ingen fara, men har man ratt är det av ondo att ställa den på 180, då det inte är en ren invertering av signalen man får utan en fasdistortion.
Någon som kan antimode bätter får svara på om 180 ut är en ren invertering av 0 eller om den är tvåkanalig.
Oavsett så skulle jag råda dig till att använda en splitter från utgång 0 och ställa båda subbar på 0.
Postad 12 November 2014 - 06:12
Postad 16 October 2015 - 10:57
Hann bara testa någon timme igår kväll så får väl vara lite försiktig med betyg/reflektioner ännu men
Redigerat av Kimme, 16 October 2015 - 10:58.
Postad 16 October 2015 - 15:22
Testa att köra på kalibrerat läge ett tag du. Sedan testar du att gå tillbaka. Jag är nästan 100% säker på att du kommer att sitta och tänka: Hur fan kunde jag lyssna på det här innan?!?
Då har man äntligen fått tummen ur och beställt denna produkt som lovordats mer än något annat här känns det som
Är egentligen väldigt nöjd med basljudet som det är men eftersom antimode fått så bra omdömen så tänkte jag testa om bra kan bli bättre.
Vred ner volymen lite på min XTZ Cinema 1x12 och körde kalibreringen.
Allt gick bra och det knakade en del i taket så det kändes nog för grannen ovan.
Ställde tillbaka volymen på subben till samma nivå som jag hade innan kalibreringen.
Körde sen några test scener från bland annat Transformers 3 och jämförde med och utan "kalibrerad kurva".
Hann bara testa någon timme igår kväll så får väl vara lite försiktig med betyg/reflektioner ännu men
till film kändes det tyvärr som den tog bort lite väl mycket av det man vill ha när man ser på film.
Brutalt tryck och flyttande av luft!
Körde först scenerna med kalibrerad kurva och visst lät det bra!
Men när jag sen bytte till bypass och körde scenen igen så blev det mycket bättre tryck/känsla i filmen.
Till musik kändes den mer rätt då den tog bort den där dånande/muller basen som ibland kan vara
på en del låtar när man spelar riktigt högt.
Dock använder jag inte subben till musik normalt sett, dels för att jag tycker musik ska spelas i stereo (2.0)
och att mina frontar egentligen inte behöver något basstöd.
Så tyvärr känns det just nu som att denna produkten inte var något för mig.
Men jag ska testa mer under helgen och se om mina första intryck består, eller om jag ändrar uppfattning.
Hjärnan är lättimponerad. Den tycker det är häftigt med mycket tryck och skjut i basen. Finns ju en anledning till varför alla tv-apparater visas i ett demoläge.
När du vant dig vid det kalibrerade läget kommer du att föredra det alla dagar i veckan. Dessutom så kommer du säkert att vilja ha subwoofern igång under musiklyssnande också, nu när den faktiskt är vettigt inställd i förhållande till resten.
Redigerat av Unregisterede93ec5d9, 16 October 2015 - 15:23.
Postad 06 November 2015 - 16:25
Hur har det gått?
Får nog krypa till korset och erkänna att den nog inte är så tokig ändå ![]()
Höjde nivån på subben lite och fick därmed tillbaka det sista trycket jag saknade.
Nu går det som du skrev också utmärkt att ha subben till musik och hör nu ljud jag
aldrig hört förut i låtar jag spelat under många år.
Däremot hörs inte subben eller vart det står om du förstår vad jag menar.
Postad 24 November 2015 - 11:51
Du ser, vad kul att det vart bra.Får nog krypa till korset och erkänna att den nog inte är så tokig ändå
Höjde nivån på subben lite och fick därmed tillbaka det sista trycket jag saknade.
Nu går det som du skrev också utmärkt att ha subben till musik och hör nu ljud jag
aldrig hört förut i låtar jag spelat under många år.
Däremot hörs inte subben eller vart det står om du förstår vad jag menar.
Postad 25 November 2015 - 22:45
Testa att köra på kalibrerat läge ett tag du. Sedan testar du att gå tillbaka. Jag är nästan 100% säker på att du kommer att sitta och tänka: Hur fan kunde jag lyssna på det här innan?!?
För att vara så skäggig är du en ganska vis man. ![]()
Postad 30 November 2015 - 18:07
Tänkte komplettera min XTZ 1x12 Cinema med en till eftersom jag läst så gott om att ha dubbla subbar ![]()
Konstigt - ju mer man förbättrar sin anläggning ju mer vill man göra den ännu bättre ![]()
Så då tänkte jag köra en y-split från antimoden (Cinema modellen) och kalibrera/köra båda via den.
Sören på fyndbörsen sa att det kanske inte är säkert det går att göra så.
(för att vara schyst tror jag så jag kollar det innan jag beställer en till sub)
Så vill bara reda ut detta med experterna här innan jag tar ett beslut.
Skulle kännas rätt segt att inte kunna använda min nya antimode om jag skaffar en sub till.
Jag har för mig jag läst att det ska vara ok att köra y-split ifall subbarna är identiska och står symmetriskt.
I mitt fall kommer de stå på varsin sida om tv-bänken (samma avstånd till lyssningsplatsen alltså)
Tacksam för råd.
Postad 30 November 2015 - 18:42
Tänkte komplettera min XTZ 1x12 Cinema med en till eftersom jag läst så gott om att ha dubbla subbar
Konstigt - ju mer man förbättrar sin anläggning ju mer vill man göra den ännu bättre
Så då tänkte jag köra en y-split från antimoden (Cinema modellen) och kalibrera/köra båda via den.
Sören på fyndbörsen sa att det kanske inte är säkert det går att göra så.
(för att vara schyst tror jag så jag kollar det innan jag beställer en till sub)
Så vill bara reda ut detta med experterna här innan jag tar ett beslut.
Skulle kännas rätt segt att inte kunna använda min nya antimode om jag skaffar en sub till.
Jag har för mig jag läst att det ska vara ok att köra y-split ifall subbarna är identiska och står symmetriskt.
I mitt fall kommer de stå på varsin sida om tv-bänken (samma avstånd till lyssningsplatsen alltså)
Tacksam för råd.
Jepp, då är min tolkning också att de ska gå fint. Dock så är du ju då tyvärr låst till att ha dem stående på just det sättet, en osymmetrisk placering kan ju ha sina fördelar då man då ibland undviker att trigga samma rumsmoder/noder och då kanske kan få totalt sätt jämnare bas.
Postad 30 November 2015 - 19:29
Jepp, då är min tolkning också att de ska gå fint. Dock så är du ju då tyvärr låst till att ha dem stående på just det sättet, en osymmetrisk placering kan ju ha sina fördelar då man då ibland undviker att trigga samma rumsmoder/noder och då kanske kan få totalt sätt jämnare bas.
Tack för snabbt svar!
Det är sant men jag gillar symmetri så har svårt att se att jag skulle ställa dem på annat sätt ![]()
I nuvarande lägenhet börjar det dessutom bli rejält tajt med plats så annan placering är ej möjlig.
Kan denna y-split fungera?
http://www.fyndborse...lar/nytt-objekt
eller är denna att föredra?
http://www.ljudfokus...e-2-honor/6513/
Tror även ni andra att vi är inne på rätt spår - att det kommer fungera med Antimode Cinema och y-split?
Postad 02 December 2015 - 12:02
Det fungerar utmärkt med y-split. se bara till att nivåkalibrera subbarna mot varandra innan du börjar brumma in rummet ![]()
kör ner en db mätare till din telefon, ha antimoden i bypassläge, ha först ena subben igång och spela rosa brus "Pink noise" dra på lagomt mycket och notera db värdet från appen i telefonen, slå sedan av subben du just mätte och slå på den andra och justera till samma värde. efter det är det bara att brumma på med dspeakern ![]()
http://www.audiochec...Noise_15min.mp3 Rosa brus
Postad 02 December 2015 - 18:40
Det fungerar utmärkt med y-split. se bara till att nivåkalibrera subbarna mot varandra innan du börjar brumma in rummet
kör ner en db mätare till din telefon, ha antimoden i bypassläge, ha först ena subben igång och spela rosa brus "Pink noise" dra på lagomt mycket och notera db värdet från appen i telefonen, slå sedan av subben du just mätte och slå på den andra och justera till samma värde. efter det är det bara att brumma på med dspeakern
http://www.audiochec...Noise_15min.mp3 Rosa brus
Man kanske behöver nivå kalibrera dem trots att det är likadana subbar?
Såna appar har jag så går ju snabbt iofs.
Vad skulle man göra utan detta forum med alla underbara och hjälpsamma människor ![]()
Postad 08 December 2015 - 10:16
Fast det där beror lite på omständigheterna.Ja det bör du göra ändå för bästa resultat.
Ställer du nivåerna "lika" genom att använda en dB-mätare så gäller ju detta enbart på en plats i rummet. På en annan plats så kan man istället ha ställt till med att nivån ligger väldigt olika mellan basarna.
Dessutom så kan man förlora headroom ifall man behöver kompensera ordentligt. Då kommer en utav basarna att säga ifrån långt tidigare än den andra. Vilket resulterar i lägre output och mer dist.
Redigerat av Unregisterede93ec5d9, 08 December 2015 - 10:43.
Postad 08 December 2015 - 10:40
Råkade citera istället för att redigera. Mod får gärna ta bort detta inlägg.
Redigerat av Unregisterede93ec5d9, 08 December 2015 - 10:44.
Postad 12 January 2016 - 13:15
Har sneglat lite på en 8033 Cinema men vet inte riktigt hur jag ska koppla ihop allt. Skitdum fråga kanske... men here goes:
Den översta bilden visar hur jag har det nu. Två utgångar från förstärkaren och två ingångar på subben.
Tänker jag rätt i den undre bilden? Att jag får ha en 2RCA till 1RCA-adapter innan EQ:n och en y-split efteråt.
Eller behöver jag bara använda en utgång på förstärkaren och ena ingången på subben?
Bifogad fil(er)
Postad 12 January 2016 - 14:52
Postad 12 January 2016 - 15:31
Vad kör du för sub? Du ska ju bara använda en subutgång till en subwoofer och sen är de 1 in till suben också. De kan stå LFE på den ingången på suben du ska använda men hur som inte 2st RCA
Kör en XTZ w99 12.16 och kopplat till subbens LINE IN, där är det ingång för vänster och höger. Är det galet?
http://www.xtz.se/pr...main/prod_3.jpg
Postad 14 January 2016 - 18:43
Från lågnivåutgången (sub-out) på förstärkaren ansluts en RCA-kabel till LINE IN (L - Vänster eller R - Höger) på XTZ 99 W12.16.
Om stereo-utgång finns kan en stereokabel användas, annars kopplas en mono-kabel in på en av LINE IN-ingångarna.
Finns alltså ingen anledning art använda annat än en subkabel med 1 RCA i båda ändar
Redigerat av Fellow88, 14 January 2016 - 18:43.
Postad 28 January 2016 - 13:28
Jag har väldigt svårt att få till basen hemma och funderar på slå till på en Anti mode. Har en Definitive Technology SuperCube 4000 med inbyggd DSP. När jag kör kalibrering med min receiver så blir det en fördröjning pga DSPn som gör att avståndet blir helt fel, istället för ett avstånd på 3m tror den att basen är 6m bort. Har det någon betydelse för kalibreringen med Anti Moden?
Postad 28 January 2016 - 15:38
När jag kör kalibrering med min receiver så blir det en fördröjning pga DSPn som gör att avståndet blir helt fel, istället för ett avstånd på 3m tror den att basen är 6m bort. Har det någon betydelse för kalibreringen med Anti Moden?
Det är väl bra att din receiver tar hänsyn till fördröjningen och behandlar den som att basen står längre bort?
Postad 28 January 2016 - 16:03
Det är väl bra att din receiver tar hänsyn till fördröjningen och behandlar den som att basen står längre bort?
Nja, läst på lite i frågan och tydligen ska man efter kalibrering justera avståndet till det faktiska.
Postad 28 January 2016 - 16:47
Du ska justera till det faktiska avståndet + 90cm (för att kompensera för fördröjningen i DSPeakern). Eller låta receiverna sköta det helt automatiskt om den klarar det.
Postad 28 January 2016 - 17:11
Låter orimligt. Du får ju ingen kompensation för fördröjningen då.Nja, läst på lite i frågan och tydligen ska man efter kalibrering justera avståndet till det faktiska.
90cm motsvarar 2.5ms och det är nog inte helt fel. Jag läst någonstans att t.ex minidsp tar 4ms på sig (kanske beror på vad man vill den ska utföra) och det skulle motsvara 1.4m.
Postad 29 January 2016 - 10:50
Du ska justera till det faktiska avståndet + 90cm (för att kompensera för fördröjningen i DSPeakern). Eller låta receiverna sköta det helt automatiskt om den klarar det.
Om jag förstår det hela rätt ska jag först då köra kalibrering med DSPeakern sen efter med recievern. Recievern kommer i.o.m subbens inbyggda DSP dubblera faktiska längen till lyssningsplatsen. Då justerar jag avståndet till det rätta + 90cm. Tänker jag rätt eller har jag snurrat till det?
Postad 29 January 2016 - 11:11
Du tänker fel. Om det är en fördröjning i DSPeakern OCH i subben måste du förstås kompensera för båda.
Receiverns automatiska kalibrering borde göra det automatiskt eftersom den inte vet om fördröjningen är p.g.a. elektroniken eller avståndet.
Postad 29 January 2016 - 11:32
Du tänker fel. Om det är en fördröjning i DSPeakern OCH i subben måste du förstås kompensera för båda.
Receiverns automatiska kalibrering borde göra det automatiskt eftersom den inte vet om fördröjningen är p.g.a. elektroniken eller avståndet.
Ok, tack för hjälpen. Blir spännande att se vilken skillnad det blir, tycker inte att jag får till basen alls som det är nu.
Postad 30 January 2016 - 22:28
Postad 31 January 2016 - 19:07
Har ett vardagsrum med rumsakustiken från "****t". 35m2 L-format och en 130cm bred portal/öppning till resten av huset. I själva vardagsrummet har jag upplevt (ej mätt) rumsnoder med kraftig förstärkning samt närmast total utsläckning av basen. Har inte haft tid eller ork att börja bygga om eller konstruera basfällor mm. Att möblera om eller släpa runt subwoofers har inte heller varit ett alternativ. Efter lite velande och en konsultation av min inre latmask beställdes en AM 8033 Cinema. Har nu haft min 8033 ett par veckor, var inledningsvis lite skeptisk eftersom jag upplevde att en del av den "fysiska" basen saknades. Men efter en frufri söndagseftermiddag med musik och Transformers Age Of Extinction så är det bara att konstatera att AM 8033 för mig är värd varenda krona! Basen låter helt plötsligt bra, inget mer diffust muller och skruvar man upp volymen lite så finns den"fysiska" delen av basen (2*XTZ 10.17) där igen, fast mycket bättre integrerad med resten av systemet (rf-82 front).
Tack för tipsen i tråden ovan.
Trevlig helg, Med vänlig hälsning, Anders
Postad 04 February 2016 - 18:59
Redigerat av Fellow88, 04 February 2016 - 19:00.
Postad 07 February 2016 - 13:52
Hej!
Har ett vardagsrum med rumsakustiken från "****t". 35m2 L-format och en 130cm bred portal/öppning till resten av huset. I själva vardagsrummet har jag upplevt (ej mätt) rumsnoder med kraftig förstärkning samt närmast total utsläckning av basen. Har inte haft tid eller ork att börja bygga om eller konstruera basfällor mm. Att möblera om eller släpa runt subwoofers har inte heller varit ett alternativ. Efter lite velande och en konsultation av min inre latmask beställdes en AM 8033 Cinema. Har nu haft min 8033 ett par veckor, var inledningsvis lite skeptisk eftersom jag upplevde att en del av den "fysiska" basen saknades. Men efter en frufri söndagseftermiddag med musik och Transformers Age Of Extinction så är det bara att konstatera att AM 8033 för mig är värd varenda krona! Basen låter helt plötsligt bra, inget mer diffust muller och skruvar man upp volymen lite så finns den"fysiska" delen av basen (2*XTZ 10.17) där igen, fast mycket bättre integrerad med resten av systemet (rf-82 front).
Tack för tipsen i tråden ovan.
Trevlig helg, Med vänlig hälsning, Anders
Har den separat ingång o kalibrering för 2 subbar?
Postad 07 February 2016 - 23:36
Nej 8033 cinema har endast en ingång samt en utgång, delar signalen till subbarna med en y-split efter dspn.
Postad 08 February 2016 - 06:59
Postad 08 February 2016 - 07:54
Hej!
Nej 8033 cinema har endast en ingång samt en utgång, delar signalen till subbarna med en y-split efter dspn.
Har du kört 2 st antimodes då? Kan det inte bli jätteknasigt annars eftersom de står på olika platser? ![]()
Postad 08 February 2016 - 19:19
Läste på lite och fick uppfattningen att det funkar bra kalibrera med två subbar så länge som dom befinner sig lika långt från lyssningsplatsen och att man justerat in dom till samma ljudnivå där. Kommer dock att pröva kalibrera och spela med endast en sub för att jämföra resultat (senare när tid och lust för detta infinner sig). Vore dock kul om någon fler med erfarenhet kring dessa frågor kunde kommentera.
Med vänlig hälsning, Anders
Postad 09 February 2016 - 09:59
Hej!
Läste på lite och fick uppfattningen att det funkar bra kalibrera med två subbar så länge som dom befinner sig lika långt från lyssningsplatsen och att man justerat in dom till samma ljudnivå där. Kommer dock att pröva kalibrera och spela med endast en sub för att jämföra resultat (senare när tid och lust för detta infinner sig). Vore dock kul om någon fler med erfarenhet kring dessa frågor kunde kommentera.
Med vänlig hälsning, Anders
Ok. Men kan ju knappast bli optimalt eftersom deras ursprungliga kurva omöjligt kan se likadan ut?
Postad 09 February 2016 - 10:26
Om båda subsen har samma avstånd till alla ytor och det är samma avstånd till lyssningspositionen, du inte har dörrar eller fönster längs ena väggen så ska det bli samma teoretiskt sätt.
Men så är det sällan för en dörr eller ett fönster på andra sidan rummet kan ställa till det.
Dock går det inte att sia om hur mycket utan att ha mätt av, måmga ggr så justerar man kurvan så pass mycket att det förvinner i korrigeringen.
Ställer man subsen riktigt nära varandra blir det dock bättre.
Redigerat av johan b-lund, 09 February 2016 - 10:28.
Postad 09 February 2016 - 11:02
Tjena. Testade Antimoden för något år sedan men fick inte till det, eller tyckte inte att det blev nämvärt bättre iallafall. Men sedan dessa har jag införskaffat en bas till så nu kanske man skulle testa igen.
Fram har jag symmetriskt en REL T1 i varje hörn. Dessa är båda fasvända då både mätkurva (Room Analyzer) ser bättre ut och det låter något bättre. Är det vanligt att båda basarna ska fasvändas?
Vänster Bak har jag En XTZ passiv 12" med XTZ:as DSP steg. Mät kurvan ser "minst dålig" ut vid 90 graders fasvändning...
Så hur skulle en 8033 Cinema kopplas in? Y-split till bara främre subbar och sedan låta XTZ:a 12:an med sin egna DSP Balansera upp helheten?
Det är lite så jag får göra idag (utan Antimoden) dvs låta Bak basen med DSP korrigera helheten.
Kurvan med Room analyzer ser i alla fall jämnare ut med frontar och 3 x sub än med bara subbar, då peakar den på 31Hz och sjunker som en gråsten... Ska lägga upp bilder ikväll.
Postad 09 February 2016 - 11:06
Att det dyker vid 30Hz kan nog bero på dina REL. De går väl inte lägre?
Postad 09 February 2016 - 12:09
Att det dyker vid 30Hz kan nog bero på dina REL. De går väl inte lägre?
Det stämmer nog att de inte går lägre (justerbara mellan 30-120) men jag tänkte främst efter 31Hz sjunker det kraftigt. I ett bra system borde det väl gå hyfsat jämt till 60-70 och sedan sjunka för att försvinna vid 80Hz där jag satt brytgränsen.
Postad 09 February 2016 - 12:27
Aha, missförstod helt. Låter konstigt om allt faller över 31Hz. Några dalar skulle ju kunna förklaras med rumspåverkan. Bilder vore intressant.
Postad 09 February 2016 - 12:58
Aha, missförstod helt. Låter konstigt om allt faller över 31Hz. Några dalar skulle ju kunna förklaras med rumspåverkan. Bilder vore intressant.
ok, ja ska mäta igen när jag kommer hem, då jag ej sparade skärmdumparna igår. Startar nog en ny tråd så slipper jag ta focus från det ursprungliga ämnet i denna tråden.
Min fråga kvarstår dock om att koppla Antimoden med Y-split till front subbar och Bak subben ej via Antimoden.
Postad 09 February 2016 - 19:59
2.6. Multiple Subwoofers
Having multiple subwoofers reproducing the same signal (dual mono) will result in a smoother response. Anti-Mode can be used with any system allowing you to use corner placement of your subs. Connect the Anti-Mode to the signal going into each sub, and calibrate them together. When calibrated together, the nulls created by one sub are filled in by the other sub. Anti-Mode takes this into account, creating a smoother overall response than if the subs were calibrated separately.
If you want to reproduce low frequencies in stereo, you need either two Anti-Mode 8033's or one Anti-Mode 2.0 Dual Core. Stereo at low frequencies is generally not needed, because low frequencies are omnidirectional and directional cues are determined from harmonics and other aural information. It is usually better to use the dual mono arrangement instead of stereo to get a more even response.
/ Med vänlig hälsning, Anders.
Postad 10 February 2016 - 07:39
Alternativet skulle vara att köpa 2 st kust pga min 3:e bakre sub.
Flyttade om lite igår och placerade främmre subbarna innanför resp front högtalare dvs mellan front och center. Blev lite bättre tycker jag. Lite av brummet som fanns i vissa frekvenser försvann (troligen förstärkta av tidigare hörnplacering) mätkurvan blev lite bättre.
Ska nog beställa en Antimode ändå och testa
Med vänlig hälsning,
Mikael
Postad 10 February 2016 - 08:47
Med antimoden ska du antagligen flytta tillbaka dem till hörnen.
There are several opinions available on how to determine the best place for your subwoofer. Due to room reflections creating resonances, some frequencies are amplified (room modes / peaks) and some are attenuated (nulls / dips). Without a sub EQ device, you need to locate the subwoofer in a place that creates the flattest possible response in your room.
This is not what you want with the Anti-Mode. With the Anti-Mode you do not need to be concerned about room modes because they are easily and effectively corrected. Instead, you should concentrate on minimizing the number of nulls, because these cannot be corrected by a sub EQ device.
If you are not happy with your subwoofer performance in its current location, try locating the subwoofer in a corner. This causes the room modes to be excited maximally, but reduces the occurrence of nulls. The boundary reinforcement from the corner walls also allows the sub to reproduce lower frequencies without using extra power. Run the Anti-Mode calibration after relocating the subwoofer.
Therefore, what was once considered the worst place to locate a sub is now the best place when using the Anti-Mode!
Postad 10 February 2016 - 13:00
Det var min tanke, för jag upplever att ändå den totala ljudbilden var bättre med basarna i hörnen
Får lägga en beställning så den kommer innan helgen ![]()
Blir det ingen förbättring så får man nog sålt den snabbt begagnad om den är i nyskick med full garanti
Postad 11 February 2016 - 22:27
image.jpeg 114.03K
0 Antal nerladdningar
Bifogad fil(er)
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
4
Anti-Mode 8033 till HK 3490. Konstigt med icke eq:at fullregister i frontar
1 bild
9 filmer