Mvh
Björn
Sökningen pågår
Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
4 relaterade trådar
Postad 20 May 2011 - 08:13
Är det någon som kan svara på varför jag inte får in SVT2 HD och National Geographic HD längre? När jag kopplade in boxen för ett antal veckor sedan fungerade båda kanalerna perfekt. Efter någon vecka började det bli störningar på dessa kanaler och efter ytterligare någon vecka så försvann dom helt. Jag tar emot sändningaran från Hörbymasten och den sänder dessa kanaler i VHF-bandet så det har nog nått med det att göra, men varför fick jag då in dem utan problem i början? När jag kollar på signalen på dessa kanaler så ligger den på 0%, dvs ingen signal alls. Vad kan ha hänt?
Mvh Björn Postad 20 May 2011 - 08:43 Kanske ska du göra som jag skrev May 18 2011, 07:35: https://www.minhembi...p;#entry3291272 Postad 20 May 2011 - 10:52 Du kan ju börja med att kolla om du har de kanalerna inställda att ta emot VHF-kanal 10 (213 MHz) så inte kanalerna har flyttat på sig frekvensmässigt eller så. Annars föreslår jag att du kontaktar teracom efter att ha kollat att det inte är driftavbrott på hörby-sändaren via www.teracom.se Postad 20 May 2011 - 18:26 Tips: Har det kanske vuxit ut löv på träden ? En ledtråd kan vara om dina UHF-kanaler har dålig marginal vad gäller signalstyrka eller kvalitet. Kontrollera VHF-antennen och dess kablar eller VHF-delen av en kombiantenn. Dåliga kabelanslutningar kan drabba vissa frekvenser mera än andra så problemet kan finnas i en kabel som är gemensam med UHF. Redigerat av janb, 21 May 2011 - 09:39. Postad 20 May 2011 - 18:34
Jag tackar för tipsen. Jag ringde Teracom men de kunde inte se några fel så där blev det noll. Jag gjorde även en ny kanalsökning och därmed försvann kanalerna helt, dvs den hittade inte kanalerna. Jag tror nog att det kan vara som janb är inne på, det har vuxit ut löv på grannens träd som faktiskt står i linje med antennriktningen... kanske man ska ut med sågen i natt... Postad 20 May 2011 - 18:55
Har du testat med en antennförstärkare? Kan ju vara värt att testa en så först, så du kankse slipper att bli "stjärna" i Grannfejden Redigerat av tamias, 20 May 2011 - 18:57. Postad 21 May 2011 - 08:25 Visserligen anslöt man ju en antenn till sin Videobandspelare, men det var knappast en "VHS-Antenn" för det ... inte heller har vi några kombiantenner med en inbyggd VHS-spelare ... "VHS = Video Home System ("videosystem för hemmabruk")." http://sv.wikipedia.org/wiki/Vhs "VHF (Very High Frequency) är radiofrekvenser mellan 30 MHz och 300 MHz d v s våglängder mellan 10 m och 1 m." http://sv.wikipedia.org/wiki/VHF Förk., de' e' svå. de'. Redigerat av anderswillhelmsson, 21 May 2011 - 08:44. Postad 21 May 2011 - 09:33 Tack för lektionen. Det är ju ett ganska stort avstånd mellan tangent F och S, så det måste väl vara i hjärnan som det gick fel, på något oförklarligt sätt Postad 21 May 2011 - 09:38
Tycker det verkar märkligt att några löv skulle göra så alla kanaler försvann.
Själv har jag en antenn liggande på vinden och jag får in både SD och HD kanaler. Jag tror mer på ett kabelbrott eller någon dosa som har lagt av. Postad 21 May 2011 - 12:12
Boxen, en BXR-HD+ låste sig för första gången igår kväll. Man kunde se kanalerna men det gick inte att se något inspelat. "Du har inte rätt att se denna kanal" eller något liknande kom upp och inte heller Timeshiften fungerade. Men efter att ha brutis strömmen via knappen på baksidan och sedan satt på fungerade allt igen. Men sedan råkade jag ut för en låsning igen i morse. Hoppas det inte blir för ofta för det har vi haft nog med på vår Sagem 64250 under 3½ år.
Postad 21 May 2011 - 16:54
Hej igen! Detta gäller BXR-HD+. Jag är fortfarande irriterad på att fläkten går igång så pass ofta, efter påslag första gången efter ca 1,5 timme och sedan varje timme ungefär. Oftare om jag samtidigt spelar in. Först trodde jag att det berodde på att den stod inne i en hylla men efter att gjort mer och mer plats för boxen och slutligen låtit den stå utan något runt den så är det ungefär likadant. När tempen har gått över 36 grader på ovansidan av boxen så går fläkten igång och går ca 10 min. Vad kan man mer göra eller kan det vara fel på min box? Hur är det med era boxar? Startar era fläktar och hur har ni ställt boxarna? Postad 22 May 2011 - 19:30
Nu vet jag inte om detta är rätt tråd men jag har oxå problem med att få in VHF kanalerna (nät7) från Hörby masten. Har köpt en ny Televes OmniNova som förstärker både på UHF ovh VHF samt ny tv med DVB-T2 mottagare men det fungerar inte. Alla andra nätet/kanaler får jag in felfritt. Har pratat med både Boxer och Teracom men ingen hjälp från deras sida.
Någon mer som har problem med att få in VHF från Hörby? Hade känts bra om fler hade fel för just nu känns det som om jag bara blir kastad fram och tillbaka mellan två kundtjänster. //Cribbe Postad 22 May 2011 - 22:37
samma med min box, men bara på hd kanalerna, mycket skumt. Redigerat av Unregistereddceea937, 23 May 2011 - 09:45. Postad 23 May 2011 - 10:35
För c:a 2 veckor sedan slog boxer på CI+ på HD kanalerna.
Detta innebär antagligen att lite nya "features" har tagits i bruk som copy protection på HD kanaler. För boxen innebär ökad komplexitet större risk för buggar. För boxägaren innebär CI+ inga som helst fördelar. Finns bara nackdelar. Postad 23 May 2011 - 11:23
Ja var för ca två veckor sen min humax slutade spela in. på HD kanalerna. Och detta sker bara när motagaren är av stäng och jag inte titta på en stund. som i natt skulle jag spela in reprisen på anna travis på tv4 hd, Postad 23 May 2011 - 11:50
Innebär detta att man helt enkelt inte kan spela in vissa filmer i HD-kanalerna och det får man alltså inte veta förrän i efterhand då man helt enkelt märker att det inte blev nåt??? Postad 23 May 2011 - 12:51
Jo att spela in skall gå med CL+. är ju en bugg i mjukvara so gör att det inte fungerar, min box hänger sig vid inspelning av HD kanaler.inte alltid men senaste veckan har den hängt sig 5 gånger av 7. sen är det som prelatur skriver det ökar för fel med CL+. sen att det går dra ner alla serier i full HD på nätet så fort dom sänts i USA. Och det är ingen som använder mottagare för det jobbet, utan det heter Pc Så varför skall man betala över 200kr i månaden för mer strul än att ta ner det från nätet. Själv jobbar jag skift så inspelningsbar box är ett måste.. Redigerat av Unregistereddceea937, 23 May 2011 - 12:52. Postad 23 May 2011 - 13:44 Vill bara för ordningens skull påpeka att det heter CI+ (Charles Ingvar!) Spelar roll om man vill Googla. Postad 23 May 2011 - 14:12 Tack för popekandet Postad 23 May 2011 - 16:25 Även för ordningen skull heter det 'påpekandet' (Åke, utan Ingvar), spelar även det roll om man vill Googla, fast inte efter Ingvar eller Ake ... Är det i övrigt någon som försökt ringa/felanmäla till Humax ang. detta med felen som uppstått efter att CI+ slogs på? Redigerat av anderswillhelmsson, 23 May 2011 - 16:28. Postad 24 May 2011 - 09:57
Jag satte inspelning på "Jakten på lycka" SVT 1 HD i fredags (tror jag) men det blev inget. Jag har inget CI+ kort i min Humax, bara de fria kanalerna. Per Postad 24 May 2011 - 11:32
Så denna box är bra, Humax BXR-HD+?
Eller har boxer inga bra boxar och denna är minst dålig? Vill ha den bästa boxen i det prissegment denna ligger i. Postad 24 May 2011 - 13:48
pratade med Humax support igår och han var lite förvånade över det. Han hade inte hört talas om att CI+ skulle vara i gång på boxer. jag var den första som han hört haft problem med inspelning på humax bxr HD+ sen senaste mjukvaran, så jag fick rådet göra en fabriksåterställning formatera hdd, söka in alla kanaler manuellt från den sändaren jag har. och i natt har den spelat in tre prog. sen började mitt problem med att frivisningen på nya korten (HD abb beställt) så det kan var fel på boxers signaler tlll korten med och inte mottagar relaterat. för hade det varit det så borde det var fler som skrivit här.... pratade även med boxers support.CI+ vad är det frågade hon där.men det svaret var mer väntat från dom som bara har antennsignal i huvet. sen kan vi glömma att få tv4 hd på två tv apparater. Tv 4 hd får inte vara med på extra kort, av någon konstig anledning. man börja undra om tv kanaler och programbolag finns till för sina kunder eller vad. jag betalar i dag för mix abb med extra kort och Hd abb 363kr i månaden då tycker jag att det inte skall finnas begränsningar hur korten skall fungera, Boxer med sådana begränsningar driver ni bara människor att köpa smartvii och liknade produkter. Hmm spårade ut där lite men det kändes skönt Postad 24 May 2011 - 19:35 Skaffa dig en Card Splitter bara! Finns många olika sådana, SÖK på just card splitter uppe till höger, så hitta du måååånga trådar, och dina problem är lösta för då behöver du bara ett enda originalkort för att sen se det utbudet som finns på det kortet, på så många andra apparater som du själv väljer. Redigerat av anderswillhelmsson, 24 May 2011 - 20:35. Postad 24 May 2011 - 20:53
Som jag nämnt tidigare i tråden så kan jag rekommendera den cardsplitter som heter Cardcaster :
Redigerat av tamias, 24 May 2011 - 20:55. Postad 25 May 2011 - 09:27 NEJ! Det kan de tekniskt sett omöjligt ha gjort. Det är inte teoretiskt möjligt. Varför? Jo för att CI+ är ett interface mellan en CAM och en box/tv/annat. Varken humax eller sagem-boxarna har något CI+-interface. CI+ är föresten en öppen spec så det är bara att läsa om man vill veta mer. Här: http://www.ci-plus.com/ Nya features i CA-systemet har kanske slagits på. Men då är det i CA-systemet (viaccess i det här fallet) och har inte med CI+ att göra. Men det verkar som spekulationer. Är det någon som faktiskt vet att något förändrats? Postad 25 May 2011 - 12:10 CAM behöver inte vara hårdvara. Kan lika gärna vara mjukvara. De boxar som man stoppar in kortet direkt i boxen utan CA modul har en mjukvaru cam, softcam. Denna måste göra samma sak som CA modulen och är därför också beroende på om CI+ används eller inte. I CI+ ingår b.la. direktiv för om man får spela in det som sänds eller inte, copy-never, copy-once m.fl. Dessa direktiv måste förstås av STB oavsett om man har en hård eller mjukvaru cam. Förutom viaccess så krypterar Boxer all MPEG-4 trafik ytterligare en gång. Denna dekrypteras av CA modulen och inte av kortet. Så visst finns det mer än viaccess inblandat. Bl.a. MiracleBox som använde sig av en CA modul och som inte har CI+ slutade att fungera på HD kanalerna då. Om du läser tråden för Boxers Sagem box så ser du att de som hade gammal mjukvara tappade HD kanalerna då, efter uppgradering så kom de tillbaka. Slutsatsen blir att Boxer slog på CI+. Boxer har länge haft som krav att de skall finnas CI+ på de prylar som skall klara av DVB-T2, så det var bara en tidsfråga innnan det slogs på. Antagligen är det väl problemen med Sagemboxen som gjort att det har dröjt. Redigerat av prelatur, 25 May 2011 - 12:15. Postad 25 May 2011 - 12:43 Nja, själva dekrypteringen sker väl aldrig i programkortet, det skall bara generera korrekta nycklar för dekrypteringen som sedan sker i CA-modul eller i själva boxen. Eller har jag missat något? Postad 25 May 2011 - 13:33 Jo det stämmer. Poängen med det extra krypteringslagret på MPEG-4 är att nyckeln i detta fall inte ligger på kortet utan i CA-Modulen. Redigerat av prelatur, 25 May 2011 - 13:35. Postad 25 May 2011 - 20:25 PÅ min MB9 T2 får jag följande meddelande Autenticeringsfel. Din mottagare är inte CI+ kompatibel. Tryck på OK eller Exit för att avsluta Detta dök upp för ca 2 veckor sedan på HD kanalerna 3an 4an 5an Så det är ju inte långsökt att problemet har något med boxers kodning av HD kanalerna som har med CI+ att göra. Innan det fungerade det perfekt. MB9 CI+ godkännande "pending" Postad 26 May 2011 - 10:31
Nu blir jag förvirrad, trots att jag tycker mig ha hygglig teknik-koll. Hur som helst, finns det någonstans jag kan läsa mer (och ganska grundläggande) om CI+, vad det är och hur det påverkar mig?
Min tillämpning i korthet; jag kör bara de fria kanalerna. TV:n har inbygd box men klarar bara DVB-T, inte T2, så jag behöver en box som kan ta in de fria HD-kanalerna och tänkte välja en med inspelning. Helst självklart så att jag kan kopiera ut de (fria) kanaler jag spelat in, men jag kan klara mig utan det (och lär väl få göra det om man väljer en Boxer-godkänd box). Humax BXR-HD+ verkar ju vara boxen för mig. Men behöver jag fundera på CI eller CI+? Jag tänkte ju inte ha något abbonnemang utan hålla mig till de fria kanalerna. Om jag längre fram vill ha något abb... skulle dagens BXR-HD+ funka? (Om jag t.ex. imorgon skulle skaffa ett abbonnemang, jag tror ingen här kan lova något om hur sitautionen ser ut om två år.) Redigerat av jlindq, 26 May 2011 - 10:31. Postad 26 May 2011 - 12:08
http://www.ci-plus.com/ här kan du läsa mer om det, men det är bara en ny interface för ca monduler och fasta. och det är bara godkända mottagare/CA-monduler som får ha denna interface. Och idag gäller det bara dvt-t2 mottagare, och robertboxer är det bara på slaget på HD kanlerna. Humax BXR-HD+ är en godkänd box för marknätet och i och med det behöver du inte tänka på CI+ det finns redan i den. ta ut filer ur mottagarna och titta på dom någon annanstans fungerar inte. Filerna är kodade för just den boxen som spelat in. Postad 27 May 2011 - 08:08
Sååå.... Har BXR-HD+ CI+-interface? Jag har inte sett något om det i någon spec. Postad 27 May 2011 - 10:46
Enkelt uttryckt kan man säga att CI+ specifiaktionen består av 2 delar.
Första delen är den del som behandlar krypteringen mellan en CA modul och och apparaten man stoppar den i. Denna del berör bara de apparater som använder en CA modul. Boxers är Boxer TV Module HD CI+ Om apparaten klarar av CI+ protokollet till CA modulen så brukar man lite slarvigt säga att den har ett "CI+ interface". Den andra delen i CI+ är hur data som tas emot skall handhas. Här finns i direktiv som kan skickas från operatören till mottagaren via CI+ protokollet. Ett sådant är att man kan tagga en utsändning med copy-never. Mottagaren skall då förhindra att detta spelas in. Finns en massa annat också om vad man skall göra med analoga utgångar som Scart, m.m. Eftersom Humax BXR-HD inte har en lös CA modul så kan vi i sort sett bortse från CI+ Redigerat av prelatur, 28 May 2011 - 10:28. Postad 27 May 2011 - 13:16 Ja och nej. Delar av det som görs i en cam görs i mjukvara i boxen. Men själva dekrypteringen görs av boxens hårdvara så en hel softcam är det inte frågan om. Nej det har inget med CI+ att göra. Men visst, direktivet som sådant finns. Nej. Datat är krypterat med DVB-CSA och inget annat alls. Viaccess är bara nyckelhanteringen för detta och ger i sig ingen kryptering. Det beror förmodligen på att boxer slog på en viaccess-feature på de kanalerna som gör att kortet vägrar serva nycklar om det inte sitter i en CI+-modul som kör CI+. Så ja, man kan väl säga att de slog på CI+ genom att slå på den viaccess-featuren. Postad 27 May 2011 - 13:26 För dig tror jag BXR-HD+ skulle funka utmärkt. Och om du om ett tag skaffar ett abbonnemang så kommer det också att funka fint med BXR-HD+. Så det påverkar dig inte alls. Du behöver inte fundera kring CI eller CI+. Postad 27 May 2011 - 16:24
Ni skall nog lyssna mer på matbl och mindre på mig.
Jag lät mig luras av CI+ Overview att content protection biten var en del av CI+. Efter ha läst på lite bättre inser jag att de bara har lagt på lite utökningar på nåt som redan fanns i DVB TS. Man lär så länge man lever (förhoppningsvis). Det innebär givetvis att påverkan på Humax BXR-HD blir liten. Postad 30 May 2011 - 19:54
[quote name='anderswillhelmsson' date='May 2 2011, 06:12 ' post='3278097']
Som sagt; inga Boxergodkända boxar kan det. Det går på typ DVD/Hårddisk-inspelare med DVB-T tuner i, men såna finns det ju inga kvar av längre. Där kunde man alltid kopiera ut det man spelat in på hårddisken, till en DVD, som man sen kunde redigera på sin dator. Tusan vet om det går på t ex Samsungs BluRay-uppspelare/Hårddisk-inspelare, men då måste de ju ha ett USB-uttag det går att kopiera ut till, så gå till Samsungs sajt och kolla. T ex http://www.samsung.c...e...&returnurl= De som heter nåt med BD-D har tydligen inspelningsmöjlighet. Testa SÖK här uppe till höger, så finns det nog några trådar här också om dessa modeller. Hmm, måste fråga om denna box är likadan som HDR-Fox T2 i England? Enligt forum ska det på den gå att få ut SD- samt HD-material från extern HDD ; "Assuming you are talking about the HDR-Fox T2, if they are SD files they can be watched on your computer without any problem. If they are HD they are encrypted but can be copied back to the same Hummy and will play again. If you search for "xxxxx" you will find a workaround which enables the un-encrypted copying of HD files." Postad 31 May 2011 - 05:32 Du kan ju få Redigera ditt inlägg här ovan, och under mitt citat lägga in en [ / q u o t e ] ( UTAN mellanrum i ), så det jag skriver åter blir ett citat även i ditt inlägg, Tack! Det där hittade du på http://myhumax.org/f...ty-now-released , vilket ju var bra gjort! Nu återstår det att se om det funkar även på den svenska versionen av Humaxboxen, så nån kan ju få gå in på sin hdd och titta om det där finns en HMT fil för vart inspelat program. Postad 31 May 2011 - 08:50 Det funkar troligtvis inte på den svenska. Skillnaden är att i england så sänds mycket av marksändningarna okodade. Postad 31 May 2011 - 09:53 Men HD-sändningarna är ju krypterade, och det var ju den krypteringen i boxen som det här programmet tog bort, och den krypteringen lär ju finnas i svenska boxarna också, frågan är bara om de har densamma fil i de svenska boxarna? Postad 31 May 2011 - 14:53
Precis min tanke också. Nu återstår som sagt om det verkligen fungerar här med. Och; nej, jag hittade det först på annan plats men även där du länkade. Postad 31 May 2011 - 17:14
Jag testade att köra Foxy på ett par inspelningar jag kopierat ut från min BXR-HD+ men fick bara felmeddelandet "Not a valid T2 HMT file!" när jag öppnade någon av hmt-filerna. Verkar således inte som de är i samma format som från den engelska boxen. Det ante mig iofs, men det var ju värt ett försök.
Trist i övrigt att vi i Sverige får nöja oss med mycket sämre mjukvara än motsvarande box i UK.. Postad 31 May 2011 - 20:15 Men du kan väl kontakta snubben som skrivit det där, och fråga vad som kan skilja - kan inte vara mycket - och då kanske han antingen kan tipsa om vad man ska ändra i filen ifråga, eller så kanske han skriver en ny version av programmet för just Sverige! Postad 31 May 2011 - 21:49
Jo, jag har allt tänkt den tanken själv också och även skickat ett meddelande till snubben bakom programmet, får se om jag får någon respons från honom. Postad 02 June 2011 - 09:19 Om jag fattade beskrivningen på programmet rätt så funkar det genom att utnytja att SD-sändningar inte lagras krypterade på den engelska boxen. Det lurar boxen att tro att en HD-inspelning är SD genom att ändra dess metadata. I våra boxar krypteras även SD-inspelningar så det borde inte gå att lura boxen även om man kan få foxy att hantera våra hmt-filer. Men jag säger inte att det inte går. Bara att det förmodligen inte går. Men prova gärna... Postad 11 June 2011 - 14:46
Skaffade en sån här + ett boxer abbonemang nyligen.
Får in alla kanalerna, men med pixelering. Bilden blev bättre när jag kastade bort antenn-filtret (eller vad det nu var) som satt på kabeln men har fortfarande pixelering. Kollar man på inställningarna så har jag konstant 90% signal styrka, men kvalitets-mätaren studsar upp och ner mellan 100% och 10%. Vad tyder det på? Brus i signalen? Vad kan det bero på? Har en signal-splitter inkopplad men ska strax prova att ta bort den; men det borde inte förklara signal-bruset då den bara borde minska signal styrkan... Vet inte hur det ser ut mellan den och antennerna (har två) då installationen "kom med huset". Vill inte titta för nära heller då det sitter ett getingbo där. Postad 12 June 2011 - 09:06 Det finns mängder med saker som kan störa; EU-moppar, Trådlösa nätverk, Mikrovågsugnar, Billarm, Trådlösa telefoner, Trådlösa videosändare, Trådlösa högtalare, m.m., m.m., m.m, dvs i stort sett alla sändare. Testa t ex att byta kanal för ditt Trådlösa nätverk, om du har nåt, och har du en Mobiltelefon så har du ju det. Kanal 11 är nog den med minst risk för störningar, men man måste byta kanalen i sin Router, alltså det du använder för att sända ut ditt trådlösa nätverk med. Slå på mobilens 'Flygplansläge', så stänger den av alla trådlösa anslutningar, och då kan du ju se om du får bättre mottagning. Även BlueTooth är ju en trådlös störningskälla. Sen beror det så klart på VAR du har din antenn placerad; är det inomhus och du har en massa sändare enl. ovan, så flytta då antennen eller sändarna. Redigerat av anderswillhelmsson, 12 June 2011 - 09:16. 0 användare läser detta ämne0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar |
Trendande produkter |