Jag ursäktar i förväg att detta blev lite långt. Tanken var att jag skulle bara skriva några korta intryck men istället blev det nog mer likt en hel recension. Ibland när jag börjar skriva om något jag gillar så har jag svårt att sluta.
Jag skaffade DT1350 som möjliga ersättare för mina ATH-M50, så jag kommer att jämföra dem mycket mot varandra. Det finns redan ganska mycket skrivet om DT1350 men här kommer mina personliga intryck.
Komfortmässigt så är de ganska lika för mig. Med glasögon skulle jag nog ändå ge poängen till DT1350 pga att kuddarna på mina ATH-M50 är inte längre riktigt lika mjuka som de var i början. Hittar jag rätt position så kan jag använda DT1350 i flera timmar utan att de börjar trycka men de klämmer åt mer än ATH-M50. Utan glasögon är de dock lika och båda kan användas i flera timmar utan problem.
Jag blev överraskad över hur bra DT1350 isolerar. De är mycket bättre än ATH-M50 och de börjar närma sig in-ear territorium. Om jag skulle ranka dem så hamnar de någonstans mitt i mellan ATH-M50 och mina VSonic GR07 in-ear.
Eftersom jag skaffade dem för att vara mina resehörlurar så har de mesta av lyssnandet gjorts med Galaxy S med VoodooSound. De låter bra redan direkt ur mobilen men jag har inte ännu hunnit jämföra dem med och utan förstärkning. Jag har dock snabbt testat med PA2V2 och Millett Hybrid MiniMAX från datorn och de fick ganska märkbart större ljudbild med MiniMAX.
Som många säkert redan vet så är de väldigt neutrala hörlurar, vissa har även beskrivit dem som kliniska och de kan ibland låta lite tråkiga med vissa låtar. Det är dock ganska lätt att fixa det med lite EQ men jag har använt dem för det mesta utan EQ. Eftersom de är supra-aural jämfört mot ATH-M50 som är fullstora så är ljudbilden mindre och mer intim, men separeringen är väldigt bra.
Dessa är definitivt inget för dem som gillar hörlurar med mycket bas men tack vare att basen når väldigt långt ner kan de fortfarande erbjuda tillfredsställande tryck. I vissa låtar blev jag faktiskt överraskad av att det kändes som att de erbjöd mer bas än ATH-M50, även fast ATH-M50 tar den kronan i de flesta fallen. Vad man dock får är en väldigt linjär och detaljerad bas som kan få ATH-M50 att låta lite som en pruttmaskin (obs LITE). Dock så tycker jag att det är värt att nämna att basen kan lätt försvinna bakom däckljudet i bilen/bussen och i bilen har jag brukat ge basen en ganska kraftig ökning via EQ.
Eftersom ATH-M50 är kända för att ha någorlunda V-formad ljud, förutom den mer intima ljudbilden märker man även direkt mellanregistret som kommer mer fram med DT1350. Jag är inte riktigt tillräckligt av en guldöra eller erfaren för att kunna ge en bra beskrivning av skillnaderna och detaljerna men jag ska försöka så gott jag kan. Tack vare att mellanregistret är mer framme så får jag även känslan att den är mer detaljerad än på ATH-M50. Detta gör att melodierna och rösterna får mer uppmärksamhet och i nervous_testpilot - Triumph så fick de extra detaljerna på något sätt melodin i låten att låta magiskt (hittar inte något bättre ord att beskriva det med). Inte för att melodin med ATH-M50 skulle ha låtit dåligt men med dem hamnade melodin lite för mycket bak så det fick inte samma känsla.
Diskanten är kanske snäppet vassare på DT1350 med bra mängd av detaljer men inte så att det skulle vara sibilant eller för vast så att det skulle skapa obehag. Det här är tyvärr det område som jag kan beskriva sämst och jag rekommenderar att läsa recensioner från mer erfarna personer för att få en bättre bild av diskanten.
Jag behöver göra mer tester med förstärkning för att få reda på allt vad dessa hörlurar är kapabla av, men mina intryck har hittills varit väldigt positiva. Som det verkar nu så kommer jag snart ha ett par av ATH-M50 till salu.
Om jag ska summera det hela, skulle jag säga att dessa hörlurar har en neutral, detaljrik och väl balanserad ljud; bra komfort (för mig, även med glasögon) och väldigt bra isolering. Dock samtidigt lite för neutral för att vara för alla. Ska även nämna att om sladden tex skrapar mot tröjan eller jackan så hörs det väldigt tydligt, men det är inget stort problem när man spelar upp någonting.
Redigerat av Caze, 30 December 2011 - 00:40.