SVT HDTV
1031 svar till detta ämne
Postad 03 September 2012 - 18:25
Unregistered558ade6e
-
Unregistered558ade6e
-
Veteran
-
-
1877 inlägg
Fråga har uppstått i ComHems Företagstråd varför regionala nyhetssändningar inte fungerar hos ComHem i SVT1 HD och SVT2 HD då de tydligen fungerar i motsv SD-kanalerna hos ComHem.
Jag har ABC-nytt för jag bor i Stockholm så jag har inte funderat närmare på detta problem - trodde att saken nu var löst även hos ComHem.
Kan någon förklara varför det verkar komplicerat att få regionala nyhetssändningar i SVT HD att fungera hos ComHem?
Nätnumren är ju desamma för både SD och HD så det bör finnas förutsättningar att få rätt regionalt program att nå ut till kunderna i de olika regionerna.
Postad 03 September 2012 - 19:59
Unregistered277056c3
-
Unregistered277056c3
-
Guru
-
-
4773 inlägg
Tekniska begränsningar hos formatet kan såklart kallas för fel. Om du skalar ner en HD-signal till 32x32 pixlar, eller sänker färdjupet till 4-bit, så är bilden ändå enligt din definition "felfri". Jag har varit tydlig med att det är begränsningar hos 1080i-formatet som ger flimmer och/eller taggighet i bilden.
I just det här fallet påpekades det tidigt (av "abred") att bilden såg bättre ut och helt ok i 1080i-sändningen, och det var du själv som tyckte att nedkonverteringen till 720 såg sämre ut pga "kantigheter i linjer" som inte tycks ha synts i 1080i-sändningen. Det blir lite märkligt att prata om FEL som "följde med" om de inte syntes före nedkonverteringen. ● En signal som följer spec är per definition inte felaktig. ● Om källmaterialet inte uppvisar problem är källmaterialet inte behäftat med fel. ● Om en nedskalad ström uppvisar problem (men inte källan) är det inte för att källan är behäftad med fel. Jag har också skrivit att man inte ska överdriva problemet. Oftast lägger man inte märke till det, men på friidrotten syntes det ganska tydligt både på Eurosport HD (dvs när TVn/projektorn/whatever sköter deinterlacingen) och på SVT HD där deinterlacing sker tidigare i ledet.
Problemet är inte särskilt stort, och kantigheterna och flimret du uppfattat kan också bero på slarvigt inställd downconverter och lite vad som helst, men generellt skall det inte behöva bli dylika artifacts vid 1080i -> 720p alls. Om SVT kört nedkonverteringen själva finns det nog anledning att se över grejorna helt enkelt. Ta det inte som att jag är tyken. Är helt enkelt bara trött på diskussioner som handlar om ingenting, vilket har blivit allt vanligare på forumet. Jag brukar hålla med dig om det mesta du skriver, men när man verkar anstränga sig för att missförstå/feltolka istället för att få något givande ur diskussionen, så blir det bara trist, och allt fler tröttnar på forumet (Det sista är ett antagande från min sida. Jag har säkert varit delaktig till det själv ibland).
I det här fallet är det nog inget som missuppfattats, men annars håller jag med i stort, och det är definitivt också så att man får vara lite försiktig med att dra slutsatser om var specifika problem har sina orsaker. Det är tyvärr alltför ofta det blir retorik som diskuteras istället för sakfrågor, och enda lösningen är nog att vara noga med terminologin och hålla saklighetens fana högt. Sen måste jag passa på att såga TV4 HD i marknätet (även om det är lite OT). Hur lyckas de få så usel bild på en del filmer, och TV-serier som House osv?
De kan ju inte skylla på låg bitrate eftersom man inte ser detta problemet på SVTs HD-kanaler i marknätet (visst syns komprimeringsfel ibland, men det är bagateller jämfört med skitbilden på TV4 HD).
Kör TV4HD samma bitrate som SVTHD eller skiljer det? De kan iofs ha fått en usel scanning eller kopia, kanske inte ens HD?  Har observerat att t ex Lotta på Liseberg ser ut som skit, och där såg det definitivt ut att fattas bitrate. Kan vara "snål-länk". TV4 verkar generellt ha problem med högst varierande kvalitet.
Redigerat av Unregistered277056c3, 03 September 2012 - 20:07.
Postad 03 September 2012 - 23:18
Ageve
-
Ageve
-
Über-Guru
-
-
12482 inlägg
och det var du själv som tyckte att nedkonverteringen till 720 såg sämre ut pga "kantigheter i linjer" som inte tycks ha synts i 1080i-sändningen. Det blir lite märkligt att prata om FEL som "följde med" om de inte syntes före nedkonverteringen.
Då får du nog läsa inläggen igen. Jag har inte skrivit att "fel" som inte fanns skulle ha dykt upp efter konvertering. De har såklart funnits där från början pga 1080i-formatets begränsningar. Det enda jag har sagt är att man får denna begränsade upplösning, samt även en reducerad horisontell upplösning efter konvertering till 720p. Bilden blir ju lite förenklat uttryckt bara 1280x540 vid rörelser, medans den i 1080i är 1920x540 (1920x1080 vid stillbilder, men det sker inte så ofta på sportsändningar  ).
Postad 04 September 2012 - 07:13
agpath
-
agpath
-
Mega-Guru
-
-
7926 inlägg
Kör TV4HD samma bitrate som SVTHD eller skiljer det?
De kan iofs ha fått en usel scanning eller kopia, kanske inte ens HD? 
Har observerat att t ex Lotta på Liseberg ser ut som skit, och där såg det definitivt ut att fattas bitrate. Kan vara "snål-länk". TV4 verkar generellt ha problem med högst varierande kvalitet.
Enligt detta dokument så sänder TV4 HD i 720p via Thor: http://www.sappa.se/...4_HD_111212.pdfJag vet inte vad bitraten är på Thor resp marknät, men helt klart så är den högst via Thor som är TV4 HDs huvuddistribution. Via Canal Digital så såg den helt ok ut (när jag hade det för några år sedan).
Postad 04 September 2012 - 09:35
Unregistered277056c3
-
Unregistered277056c3
-
Guru
-
-
4773 inlägg
Då får du nog läsa inläggen igen. Jag har inte skrivit att "fel" som inte fanns skulle ha dykt upp efter konvertering. De har såklart funnits där från början pga 1080i-formatets begränsningar. Det enda jag har sagt är att man får denna begränsade upplösning, samt även en reducerad horisontell upplösning efter konvertering till 720p. Bilden blir ju lite förenklat uttryckt bara 1280x540 vid rörelser, medans den i 1080i är 1920x540 (1920x1080 vid stillbilder, men det sker inte så ofta på sportsändningar ).
Förskräckligt ledsen, men måste nog citera mig själv eftersom någon "verkar anstränga sig för att missförstå/feltolka istället för att få något givande ur diskussionen"... I just det här fallet påpekades det tidigt (av "abred") att bilden såg bättre ut och helt ok i 1080i-sändningen, och det var du själv som tyckte att nedkonverteringen till 720 såg sämre ut pga "kantigheter i linjer" som inte tycks ha synts i 1080i-sändningen.Det verkar uppenbart att vi pratar förbi varandra när det gäller ingången till diskussionen. Min åsikt i ämnet är att det inte finns några som helst goda skäl till "kantigheter i linjer" varken pga produktion i 1080i eller därefter följande nedkonvertering till 720p såvida inte produktionen eller nedkonverteringen brister. Skulle det ändå av någon anledning finnas "kantigheter i linjer" eller linje-flimmer i 1080i-materialet trollas det ganska effektivt bort i nedkonverteringen om den görs korrekt, och man får faktiskt t o m mindre problem av den här typen i nedkonverterat material än med native 720p (som i princip inte existerar) just pga linjeinterpolation och blur. Vertikal upplösning har dessutom lite mindre vikt än horisontell i sammanhanget, som du säkert vet. Skall man sammanfatta svadan i en mening blir det att sport i 720p ibland ser ruttet ut men det beror framförallt på andra faktorer än att sändningen producerats i 1080i.
Postad 04 September 2012 - 16:10
lindo
-
lindo
-
Veteran
-
-
1867 inlägg
Enligt detta dokument så sänder TV4 HD i 720p via Thor: http://www.sappa.se/...4_HD_111212.pdf Jag vet inte vad bitraten är på Thor resp marknät, men helt klart så är den högst via Thor som är TV4 HDs huvuddistribution. Via Canal Digital så såg den helt ok ut (när jag hade det för några år sedan).
Den sänds i 1080i på Thor satelliten bithastighet 8,4 Mbit/s TV4 har nu tryckt in CMore serie HD här också så 6 kanaler delar på utrymmet Marknätet sänds den i 720p ligger runt 8.5 Mbit/s
Postad 04 September 2012 - 18:04
Ageve
-
Ageve
-
Über-Guru
-
-
12482 inlägg
SVT HD ligger också runt 8Mbit/s i marknätet, iaf de gånger jag har kollat.
Så den kassa bilden på TV4 (ibland, inte alltid) beror nog på något annat än bitrate-begränsning.
Postad 04 September 2012 - 19:27
Leatherface
-
Leatherface
-
Mega-Guru
-
-
7299 inlägg
Borde inte 8.5mbit i marknätet med 720p vara bättre än 1080i med samma bitrate?
Postad 04 September 2012 - 19:45
Ageve
-
Ageve
-
Über-Guru
-
-
12482 inlägg
Borde inte 8.5mbit i marknätet med 720p vara bättre än 1080i med samma bitrate?
Informationsmängden är ungefär den samma, men progressiv video går att komprimera lite effektivare, så det borde bli lite bättre bild i 720p. Fast det beror ju på encoder, källmaterial osv. 8.5Mbit/s är trots allt en rätt låg bitrate.
Redigerat av Ageve, 04 September 2012 - 19:46.
Postad 05 September 2012 - 09:38
Unregistered277056c3
-
Unregistered277056c3
-
Guru
-
-
4773 inlägg
SVT HD ligger också runt 8Mbit/s i marknätet, iaf de gånger jag har kollat. Så den kassa bilden på TV4 (ibland, inte alltid) beror nog på något annat än bitrate-begränsning.
8 låter ganska lite. Har inte mätt på länge, men häromåret låg man iaf en bit över 10. Vad gäller tv4 har du säkert rätt. Problemet ligger förmodligen i exempelvis "billig länkning" av t ex livesändningar från liseberg. Borde inte 8.5mbit i marknätet med 720p vara bättre än 1080i med samma bitrate?
Informationsmängden är ungefär den samma, men progressiv video går att komprimera lite effektivare, så det borde bli lite bättre bild i 720p. Fast det beror ju på encoder, källmaterial osv. 8.5Mbit/s är trots allt en rätt låg bitrate.
"Bättre" är en synnerligen tveeggad term. Är "mängen artifacts" densamma kan det vara "bättre" med högre upplösning och att "pixeleringen blir mer finkorning" osv, och det som främst avgör vilken kvalitet man får vid en given bitrate är förekomsten av detaljer och brus i källan samt bildinnehållet i sig, där exempelvis vatten, gräs, grus, buskar och trädtoppar formligen "äter bitrate".
Redigerat av Unregistered277056c3, 05 September 2012 - 09:39.
Postad 05 September 2012 - 20:31
Ageve
-
Ageve
-
Über-Guru
-
-
12482 inlägg
8 låter ganska lite. Har inte mätt på länge, men häromåret låg man iaf en bit över 10.
De har flyttat SVT2 HD till nät 6 sedan dess, dvs 5 kanaler istället för 4 i muxen.
Postad 05 September 2012 - 20:39
Leatherface
-
Leatherface
-
Mega-Guru
-
-
7299 inlägg
Nät 6 har också mer bandbredd än Nät 7 så blir ungefär lika mycket för varje kanal iaf..
Utöver det har det optimerats en del som gör att det finns lite mer utrymme.
Redigerat av Leatherface, 05 September 2012 - 20:40.
Postad 05 September 2012 - 22:59
Unregistered277056c3
-
Unregistered277056c3
-
Guru
-
-
4773 inlägg
Zappade in på svt1 "ung och bortskämd" ikväll, och såg "vandrande synk" under första halvan av programmet.
Kanal-loggan låg där den skulle, men bilden (från band?) var olåst och vandrade sakta nedåt, så att underkant av bilen "wrappade runt" och syntes i ovankant (dålig förklaring, men förhoppningsvis begriplig).
Halvvägs in i programmet var det nån i PK som vaknade och såg att källan var frisvängande. 
Ser det likadant ut vid reprisen är det väl någon som goofat i ingesten...
Postad 06 September 2012 - 22:10
Per Björkman
-
Per Björkman
-
Användare
-
-
154 inlägg
Jag avstår från att ge mig in i debatten om 720p/1080i, men när det gäller bitrate postar jag här en information som också finns på svt.se: Utsignal SVT levererar SVT1 HD och SVT2 HD som okomprimerad videosignal (HD-SDI enligt SMPTE 292M) till fem olika operatörer. Dessa operatörer kodar sedan HD-signalen enligt överenskommelse med SVT. Videosignalen kodas enligt H.264/AVC/MPEG-4 Part 10 med Variabel BitRate (VBR). SVT1 HD och SVT2 HD ingår i olika statmux-pooler hos de olika distributörerna. Det innebär att den faktiska bithastigheten på respektive kanal optimeras i samverkan med andra HD-kanaler. I praktiken innebär det att bithastigheten kan variera mellan ungefär 4 och 16 Mbit/s.För den som inte vet vad statistisk multiplexing är, så hadlar det alltså om ett antal kodare som arbeter tillsammans och delar på en given datakapcitet. Förändringar i fördelningen mellan de olika kodarna sker flera gånger per sekund. Tricket är alltså att ge en enskild kodare den kapacitet som behövs vid en given tidpunkt, mot att de andra kodarna ger bort motsvarande kapacitet när det inte behövs eftersom bilden just då innehåller en låg grad av komplexitet (entropi). Per Björkman SVT
Redigerat av Per Björkman, 06 September 2012 - 22:11.
Postad 06 September 2012 - 22:24
Per Björkman
-
Per Björkman
-
Användare
-
-
154 inlägg
Zappade in på svt1 "ung och bortskämd" ikväll, och såg "vandrande synk" under första halvan av programmet. Kanal-loggan låg där den skulle, men bilden (från band?) var olåst och vandrade sakta nedåt, så att underkant av bilen "wrappade runt" och syntes i ovankant (dålig förklaring, men förhoppningsvis begriplig). Halvvägs in i programmet var det nån i PK som vaknade och såg att källan var frisvängande. Ser det likadant ut vid reprisen är det väl någon som goofat i ingesten...
Det handlade om en av videoservrarna som inte mådde så bra. Frisvängande (lost sync) handlade det inte om, för då hade bilden bara rullat. För den som såg det, kunde man notera att själva "SVT1"-loggan låg på rätt position i bilden, dvs det var inget fel på sändningskjedjan. Ett väldigt konstigt fel eftersom vidoeservern fortfarande låg låst mot sync, men med ca 50 linjer offset. Det får bli något för service avdelningen att klura på  Per Björkman
Postad 06 September 2012 - 22:34
Unregistered277056c3
-
Unregistered277056c3
-
Guru
-
-
4773 inlägg
Det handlade om en av videoservrarna som inte mådde så bra. Frisvängande (lost sync) handlade det inte om, för då hade bilden bara rullat. För den som såg det, kunde man notera att själva "SVT1"-loggan låg på rätt position i bilden, dvs det var inget fel på sändningskjedjan.
Ett väldigt konstigt fel eftersom vidoeservern fortfarande låg låst mot sync, men med ca 50 linjer offset. Det får bli något för service avdelningen att klura på 
Per Björkman
Ah, men bilden rullade faktiskt, men dock långsamt, (dvs antalet linjer offset var inte konstant), vilket antyder att videoservern tappat genlock och körde intern klocka (som naturligtvis drev jämfört med husreferensen). Ligger burkens interna klocka bara tillräckligt nära husets blir det ju gärna "vandring" istället för "rullande".
Redigerat av Unregistered277056c3, 06 September 2012 - 22:56.
Postad 08 September 2012 - 15:34
chaffis
-
chaffis
-
Användare
-
-
151 inlägg
Utsignal SVT levererar SVT1 HD och SVT2 HD som okomprimerad videosignal (HD-SDI enligt SMPTE 292M) till fem olika operatörer. Dessa operatörer kodar sedan HD-signalen enligt överenskommelse med SVT. Videosignalen kodas enligt H.264/AVC/MPEG-4 Part 10 med Variabel BitRate (VBR). SVT1 HD och SVT2 HD ingår i olika statmux-pooler hos de olika distributörerna. Det innebär att den faktiska bithastigheten på respektive kanal optimeras i samverkan med andra HD-kanaler. I praktiken innebär det att bithastigheten kan variera mellan ungefär 4 och 16 Mbit/s.
Hur brukar det fungerar när man har andra mindre tv operatörer? Jag har en liten lokal operatör som såklart har SVT HD kanalerna i sitt nät dock är jag inte helt nöjd med kvalitén (jag tycker det varkar bättra om jag tar emot från mark nätet). Han sänder ut dessa kanaler på en DVB-C mux. Min fråga är om han troligen kodar om kanalen själv eller brukar lokala operatörer bara skicka vidare signalen från tex någon satellit sändning eller annan sändning? Jag vet att han får vissa av kanalerna via canal digital utsändningerna som exempel. Ja egentligen borde man kanske fråga dem men det känns helt ärligt som det finns mer kunnigt folk här på detta forumet. MVH /Fredrik
Postad 10 September 2012 - 09:31
agpath
-
agpath
-
Mega-Guru
-
-
7926 inlägg
Hur brukar det fungerar när man har andra mindre tv operatörer? Jag har en liten lokal operatör som såklart har SVT HD kanalerna i sitt nät dock är jag inte helt nöjd med kvalitén (jag tycker det varkar bättra om jag tar emot från mark nätet). Han sänder ut dessa kanaler på en DVB-C mux. Min fråga är om han troligen kodar om kanalen själv eller brukar lokala operatörer bara skicka vidare signalen från tex någon satellit sändning eller annan sändning? Jag vet att han får vissa av kanalerna via canal digital utsändningerna som exempel.
Ja egentligen borde man kanske fråga dem men det känns helt ärligt som det finns mer kunnigt folk här på detta forumet.
MVH /Fredrik
Är det en mindre operatör så kan det t o m vara så att de bara länkar vidare från marknätet. men din fråga är omöjlig att svara på utan att veta vilken operatör det handlar om och vilka tekniska data som gäller.
Postad 06 October 2012 - 19:31
Unregisteredfbb15550
-
Unregisteredfbb15550
-
Amatör
-
-
76 inlägg
Per, jag är fortsatt nyfiken när vi skall få njuta av Dolby digital plus från SVT? Hur långt har ni kommit? Er expertinformation säger; "För tillfället experimenterar vi även med vissa operatörer om att leverera ljudet som Dolby Digtal Plus (Enhanced AC3)". Vilken operatör gäller det? Mvh Tobbe
Postad 06 October 2012 - 21:56
Tomanista
-
Tomanista
-
Veteran
-
-
2396 inlägg
Varför sänds/produceras inte tex Intresseklubben och Fridlyst i HD?
Postad 08 October 2012 - 06:51
agpath
-
agpath
-
Mega-Guru
-
-
7926 inlägg
Per, jag är fortsatt nyfiken när vi skall få njuta av Dolby digital plus från SVT? Hur långt har ni kommit?
Er expertinformation säger; "För tillfället experimenterar vi även med vissa operatörer om att leverera ljudet som Dolby Digtal Plus (Enhanced AC3)".
Vilken operatör gäller det?
Mvh Tobbe
En mer relevant fråga: Hur mycket hårdvara (TV, boxar, receivers) finns det som kan hantera DD Plus? En annan relevant fråga är produktionen av program och inköpta program. När SVT inte ens köper in alla serier och program med 5.1 utan endast DD 2.0, så känns det långt till att gå till ytterligare en ny och mer avancerad standard.
Postad 08 October 2012 - 13:45
Unregisteredfbb15550
-
Unregisteredfbb15550
-
Amatör
-
-
76 inlägg
Det finns en helt del hårdvara som klarar detta. Allt som klarar "HD-ljud" klarar ju även DD Plus. Jag upplever att det blir mer och mer dramaserier som har flerkanalsljud. Allt som SVT producerar själv eller får levererat som Dolby E kan de ju återutsända med flerkanal. Mvh Tobbe
Postad 08 October 2012 - 21:32
Per Björkman
-
Per Björkman
-
Användare
-
-
154 inlägg
En mer relevant fråga: Hur mycket hårdvara (TV, boxar, receivers) finns det som kan hantera DD Plus? En annan relevant fråga är produktionen av program och inköpta program. När SVT inte ens köper in alla serier och program med 5.1 utan endast DD 2.0, så känns det långt till att gå till ytterligare en ny och mer avancerad standard.
Alla HD-boxar och TV med inbyggd HD-mottagare klarar DD+ Per Björkman Per, jag är fortsatt nyfiken när vi skall få njuta av Dolby digital plus från SVT? Hur långt har ni kommit? Er expertinformation säger; "För tillfället experimenterar vi även med vissa operatörer om att leverera ljudet som Dolby Digtal Plus (Enhanced AC3)". Vilken operatör gäller det? Mvh Tobbe
Det går "så där"  Dvs vi är inte redo för skarp lansering än. När det blir aktuellt kommer vi att gå ut med vilka operatörer det gäller. Per Björkman SVT
Postad 08 October 2012 - 21:36
Per Björkman
-
Per Björkman
-
Användare
-
-
154 inlägg
Hur brukar det fungerar när man har andra mindre tv operatörer? Jag har en liten lokal operatör som såklart har SVT HD kanalerna i sitt nät dock är jag inte helt nöjd med kvalitén (jag tycker det varkar bättra om jag tar emot från mark nätet). Han sänder ut dessa kanaler på en DVB-C mux. Min fråga är om han troligen kodar om kanalen själv eller brukar lokala operatörer bara skicka vidare signalen från tex någon satellit sändning eller annan sändning? Jag vet att han får vissa av kanalerna via canal digital utsändningerna som exempel. Ja egentligen borde man kanske fråga dem men det känns helt ärligt som det finns mer kunnigt folk här på detta forumet. MVH /Fredrik
SVT tillåter inte omkodning (transkodning) av våra digitala signaler. Vidaresändning innebär att man skickar vidare den TransportStröm som man tar emot. Enda untantaget är omvandling till analog signal (PAL) för vidaresändning i analoga kabelnät. Om någon känner till något fall tar en operatör kodar om den digitala signalen från SVT så får Ni gärna tipsa mig! Per Björkman SVT
Postad 08 October 2012 - 21:41
Per Björkman
-
Per Björkman
-
Användare
-
-
154 inlägg
Varför sänds/produceras inte tex Intresseklubben och Fridlyst i HD?
Jag kan inte svara på varför vissa enskilda titlar inte är produceradde i HD. Det kan t.ex bero på resursfrågor. Vi har fortfarande en massa SD-utrustning som vi inte bara kan kasta bort innnen dess livslängd är slut. Gradvis kommer dock mer och mer innehåll att göras i HD. Nu i sommras tog vi äntligen 5 nya studios i stockholm i drift. Samtliga ombyggda till HD. Per Björkman SVT
Postad 08 October 2012 - 22:26
Monshi
-
Monshi
-
Guru
-
-
4002 inlägg
Om någon känner till något fall tar en operatör kodar om den digitala signalen från SVT så får Ni gärna tipsa mig!
Nu tror jag inte att min operatör kodar om men, ärligt, sänder ni SVT HD i 15 Mbit/s? Vilken väg plockar de ned denna signal ifrån kan man tro?
SVTHD.JPG 38.51K
3 Antal nerladdningarEller är det någon form av overhead som läggs till på signalen. Mottaget via DVB-C. Kollar en annan HD kanal (C More Hits HD) som operatören missad att koda(!) 9-10 Mbit/s ligger den HD-kanalen på.
Redigerat av Monshi, 08 October 2012 - 22:29.
Postad 08 October 2012 - 23:02
thno2
-
thno2
-
Rookie
-
9 inlägg
Alla HD-boxar och TV med inbyggd HD-mottagare klarar DD+
Per Björkman
Det går "så där" 
Dvs vi är inte redo för skarp lansering än. När det blir aktuellt kommer vi att gå ut med vilka operatörer det gäller.
Per Björkman SVT
Snälla byt inte till DD+ elle HE-AAC, det blir bara massa tekniska problem för att tjäna ~100-200kbit/s. Dolby Digital (AC3) vid cbr 448kbit/s 5.1 samt 192kbit/s stereo funkar ju kanon bra. Glöm inte att SPDIF som många använder bara stöder 2 kanaler PCM samt Dolby Digital och DTS för 5.1 ljud. Detta betyder att varje gång ni byter mellan stereo och 5.1 kommer det att knäppa till ordentligt i högtalarna hos många pga att stereo signalen avkodas i BOX/TV till PCM men DD+ och HE-AAC måste transkodas till DD 640kbit/s eller DTS 1536kbit/s. TV4 HD är ju ett skräck exempel på hur det kan gå då dom alltid kör HE-AAC 5.1 i mark nätet vilket blir problem då programmen är i Stereo. (Dolby pro-logic låter dåligt när TV/BOX kodar ner till PCM stereo och hemma bio kodar upp till Dolby pro-logic)
Postad 09 October 2012 - 10:50
Unregisteredfbb15550
-
Unregisteredfbb15550
-
Amatör
-
-
76 inlägg
Per Björkman
Det går "så där" 
Dvs vi är inte redo för skarp lansering än. När det blir aktuellt kommer vi att gå ut med vilka operatörer det gäller.
Per Björkman SVT
Är det affärsuppgörelsen med Dolby som inte är klar eller är det tekniska frågor som fördröjer det hela? Törs man hoppas på DD+ under 2013  ? Mvh Tobbe
Postad 09 October 2012 - 20:31
engeln99
-
engeln99
-
Wannabe
-
-
33 inlägg
Per Björkman
Det går "så där" 
Per Björkman SVT
Hej Någon som kan peka på en free of use testfil på nätet med DD+ flerkanalsljud så man kan testa om utrustningen man har klarar detta,
Postad 09 October 2012 - 22:33
Per Björkman
-
Per Björkman
-
Användare
-
-
154 inlägg
Snälla byt inte till DD+ elle HE-AAC, det blir bara massa tekniska problem för att tjäna ~100-200kbit/s. Dolby Digital (AC3) vid cbr 448kbit/s 5.1 samt 192kbit/s stereo funkar ju kanon bra. Glöm inte att SPDIF som många använder bara stöder 2 kanaler PCM samt Dolby Digital och DTS för 5.1 ljud. Detta betyder att varje gång ni byter mellan stereo och 5.1 kommer det att knäppa till ordentligt i högtalarna hos många pga att stereo signalen avkodas i BOX/TV till PCM men DD+ och HE-AAC måste transkodas till DD 640kbit/s eller DTS 1536kbit/s. TV4 HD är ju ett skräck exempel på hur det kan gå då dom alltid kör HE-AAC 5.1 i mark nätet vilket blir problem då programmen är i Stereo. (Dolby pro-logic låter dåligt när TV/BOX kodar ner till PCM stereo och hemma bio kodar upp till Dolby pro-logic) Det handlar inte i första hand om att tjäna 100-200kbit/s. I stället är de en del nya funktioner som t.ex. stream mixing som vi är intresserade av. Detta möjliggör att kunna sända tillgänglighetstjänster som t.ex. "Talande textrems" för synskadade och dyslexier.Per BjörkmanSVT
Postad 09 October 2012 - 22:37
Per Björkman
-
Per Björkman
-
Användare
-
-
154 inlägg
Är det affÄrsuppgörelsen med Dolby som inte Är klar eller Är det tekniska frågor som fördröjer det hela? Törs man hoppas på DD+ under 2013 ? Mvh Tobbe
Rent tekniska saker. Det finns inga problem med var sig Dolby eller affärsuppgörelser. När det gäller tidsaspekten så har jag lärt mig att inte lova nått som jag inte säkert kan hålla.  Per Björkman
Postad 09 October 2012 - 22:44
Per Björkman
-
Per Björkman
-
Användare
-
-
154 inlägg
Nu tror jag inte att min operatör kodar om men, ärligt, sänder ni SVT HD i 15 Mbit/s? Vilken väg plockar de ned denna signal ifrån kan man tro?
SVTHD.JPG 38.51K
3 Antal nerladdningar Eller är det någon form av overhead som läggs till på signalen. Mottaget via DVB-C. Kollar en annan HD kanal (C More Hits HD) som operatören missad att koda(!) 9-10 Mbit/s ligger den HD-kanalen på.
Japp, det där ser helt ok ut. Det är vanligt att när en kabel operatör tar ner en signal som har variable bitrate så lägger de in den i en "container" med constant bitrate som motsvarar max bitrate i vbr. I ditt fall verkar det som om operatören har tagit ner signalen från någon av satellitoperatörerna. För dig ser det ut som om signalen ligger konstant på 15 Mbit/s men i själva verket så är det en stat-muxad signal som varierar mellan 5 och 15 mbit/s. Per Björkman SVT
Postad 10 October 2012 - 08:24
Unregisteredfbb15550
-
Unregisteredfbb15550
-
Amatör
-
-
76 inlägg
Rent tekniska saker. Det finns inga problem med var sig Dolby eller affärsuppgörelser. När det gäller tidsaspekten så har jag lärt mig att inte lova nått som jag inte säkert kan hålla. 
Per Björkman
Jag är inte ute efter något löfte utan endast vad er förhoppning är. Skiter det sig sedan med säg två år har ni ju inte lovat ett smack! Mvh Tobbe
Postad 22 October 2012 - 22:41
rickardl
-
rickardl
-
Beroende
-
-
1242 inlägg
Är inte serien "The Event" väldigt mörk i bilden?
Postad 27 October 2012 - 12:47
Åskviggen
-
Åskviggen
-
Forumräv
-
-
518 inlägg
Det handlar inte i första hand om att tjäna 100-200kbit/s. I stället är de en del nya funktioner som t.ex. stream mixing som vi är intresserade av. Detta möjliggör att kunna sända tillgänglighetstjänster som t.ex. "Talande textrems" för synskadade och dyslexier.
Per Björkman SVT
Kan detta även användas för att sända tal utan överlagring av exempelvis musik? Detta för att vi som hör lite dåligt skall kunna följa exempelvis trädgårdsonsdag. /Tor
Postad 27 October 2012 - 19:50
Unregistered4547549e
-
Unregistered4547549e
-
Amatör
-
-
81 inlägg
Ser på invigningen av den nya nationalarenan på SVT1 HD via Canal Digital.
Låter väldigt vasst, precis som basen har mixats "ner". Center kanalen, där allt "händer" låter även den väldigt vass och tam.
Jag har alltid tyckt att HDTV live med DD 5.1 i andra kanaler låter utmärkt, dock inte i detta fall.
Postad 27 October 2012 - 20:02
Unregistered7cd61031
-
Unregistered7cd61031
-
Amatör
-
-
87 inlägg
Ser på invigningen av den nya nationalarenan på SVT1 HD via Canal Digital.
Låter väldigt vasst, precis som basen har mixats "ner". Center kanalen, där allt "händer" låter även den väldigt vass och tam.
Jag har alltid tyckt att HDTV live med DD 5.1 i andra kanaler låter utmärkt, dock inte i detta fall.
Det kanske inte låter bättre därinne? Jag har DolbyDigital och SVT1HD via ComHem och tycker också det låter dåligt. Men jag hörde faktiskt tydligt att det var rundgång när t ex Sven Ingvars spelade. Man hör väl både ljudet från mikrofonen direkt och samtidigt även ljudet från högtalarna inne på arenan. Möjligen ett "nybörjarfel".... Misstänker / Ulf
Postad 27 October 2012 - 20:31
Unregistered98bc0f60
-
Unregistered98bc0f60
-
Användare
-
-
142 inlägg
Jag tittar oxå på invigningen och inte är ljudet nå vidare, välldigt platt
och instängt.
Mesta ljudet kommer från L + R tycker jag, låter nästan som centern är i
motfas ibland.
/M
Postad 28 October 2012 - 22:00
Unregistered558ade6e
-
Unregistered558ade6e
-
Veteran
-
-
1877 inlägg
Det kanske inte låter bättre därinne? Jag har DolbyDigital och SVT1HD via ComHem och tycker också det låter dåligt. Men jag hörde faktiskt tydligt att det var rundgång när t ex Sven Ingvars spelade. Man hör väl både ljudet från mikrofonen direkt och samtidigt även ljudet från högtalarna inne på arenan. Möjligen ett "nybörjarfel"....
Misstänker / Ulf
Jag har också ComHem och ljudet var lika uselt på mina bägge boxar. Kollade aldrig SD-kanalen men HD-kanalen hade burkigt ljud i bägge boxarna trots att ljudanläggningen signalerade DD 5.1. Dessutom knäppte det till då och då - som hack i en gammal 78-varvare. Kanske vi kan få en kommentar från SVT till den dåliga tekniska kvaliteten på sändningen? Det har ju stått en del i media om att produktionen upplevdes som dålig både i ljud och bild även för den närvarande publiken. Att det inte blev bättre i tv kanske vi inte ska förundras över. Varför kan inte ljud och bild hålla samma kvalitet från Friends Arena som från Skansen? Har SVT ännu inte fått sin fiber till Solna kanske - för jag antar att det ska finnas en riktig permanent länk till nationalarenan. Bl a blir det en delfinal i Melodifestivalen 2013 och förhoppningsvis flera andra direktsändningar framöver. Tills dess måste tekniken finnas på plats.
Postad 29 October 2012 - 08:51
agpath
-
agpath
-
Mega-Guru
-
-
7926 inlägg
Jag tittar oxå på invigningen och inte är ljudet nå vidare, välldigt platt och instängt. Mesta ljudet kommer från L + R tycker jag, låter nästan som centern är i motfas ibland. /M
Jag tycker att bilden inte var särskilt bra heller. Förväntar mig mer av en Live HD-sändning från SVT. Stod bara ut en i en kvart eller så (men det även på artisterna som inte lockade familjen något särskilt...)
Postad 29 October 2012 - 09:00
pacman
-
pacman
-
Über-Guru
-
-
22892 inlägg
Jag avstår från att ge mig in i debatten om 720p/1080i
Kan jag förstå men du har inte lust att berätta lite om hur det gick till när SVT tog sitt "720p beslut" och varför de gjorde som de gjorde? Hade varit intressant.
Postad 29 October 2012 - 09:21
Monshi
-
Monshi
-
Guru
-
-
4002 inlägg
Kan jag förstå men du har inte lust att berätta lite om hur det gick till när SVT tog sitt "720p beslut" och varför de gjorde som de gjorde? Hade varit intressant. 
Det är väl ganska öppet hur de gjorde? De skapade en testslinga som de sedan kodade om i olika upplösningar och spelade upp. Ställde upp villkoren kvalité mot bandbredd osv. Kanske http://www.ebu.ch/fr...t_sequences.phphttp://www.svt.se/co...iformat_v10.pdfKan finnas beskrivet även i denna tråd redan tror jag.
Postad 29 October 2012 - 14:04
pacman
-
pacman
-
Über-Guru
-
-
22892 inlägg
Jo 'hur' har vi nog berört så det det var nog mest 'varför' som lockade.
Tack för länkarna.
Postad 29 October 2012 - 20:34
Per Björkman
-
Per Björkman
-
Användare
-
-
154 inlägg
Jo 'hur' har vi nog berört så det det var nog mest 'varför' som lockade. Tack för länkarna. http://www.svt.se/om...pertinformationPer Björkman SVT
Postad 30 October 2012 - 12:19
Unregistered277056c3
-
Unregistered277056c3
-
Guru
-
-
4773 inlägg
Kanske en smula off-topic, men vill ändå fråga Per om det verkligen måste vara på det här viset:
SVT:s programinformation i EPG:n består ofta av till synes nästan slumpmässigt stympade stycken och oavslutade meningar, följt av "...läs mer: svt.se"
Det ser faktiskt ut som att EPG-redaktionen fullt medvetet ser till att informationen är så bristfällig att tittaren "skall lockas" att kika på tablån via svt:s hemsida, men riktigt så illa ställt är det förhoppningsvis inte.
Själv blir jag mest irriterad och kikar istället på tv.nu via telefon eller surfplatta, men hade väldigt gärna sett att epg-infon sköttes på ett bättre sätt.
Postad 01 November 2012 - 14:58
Christopher_A
-
Christopher_A
-
Veteran
-
-
1590 inlägg
Någon som vet om SVT planerar att göra sin streamingtjänst tillgänglig via AppleTV och spelkonsoler (360/PS3)?
Postad 02 November 2012 - 17:25
Per Björkman
-
Per Björkman
-
Användare
-
-
154 inlägg
Kanske en smula off-topic, men vill ändå fråga Per om det verkligen måste vara på det här viset: SVT:s programinformation i EPG:n består ofta av till synes nästan slumpmässigt stympade stycken och oavslutade meningar, följt av "...läs mer: svt.se" Det ser faktiskt ut som att EPG-redaktionen fullt medvetet ser till att informationen är så bristfällig att tittaren "skall lockas" att kika på tablån via svt:s hemsida, men riktigt så illa ställt är det förhoppningsvis inte. Själv blir jag mest irriterad och kikar istället på tv.nu via telefon eller surfplatta, men hade väldigt gärna sett att epg-infon sköttes på ett bättre sätt.
Vissa operatöratörer tillåter bara ett visst antal tecken i tablåinformationen. Därför tvingas vi i vissa fall stypa texten. För att den inte bara skall ta slut mitt i en mening har vi därför automatiskt lagt till "läs mer på svt.se" som en hänvisningen.
Postad 02 November 2012 - 17:33
lindo
-
lindo
-
Veteran
-
-
1867 inlägg
Vissa operatöratörer tillåter bara ett visst antal tecken i tablåinformationen. Därför tvingas vi i vissa fall stypa texten. För att den inte bara skall ta slut mitt i en mening har vi därför automatiskt lagt till "läs mer på svt.se" som en hänvisningen.
När kommer HBBTV?
Postad 02 November 2012 - 18:28
Unregistered277056c3
-
Unregistered277056c3
-
Guru
-
-
4773 inlägg
Tack för svaret. I vissa nät kan det givetvis bero på utrymmesbrist, men i marknätet upplever jag att vissa program i tablån begåvas med en fullödig och bra epg-text, medan andra verkar lite väl stympade och ibland obegripliga.
Redigerat av Unregistered277056c3, 03 November 2012 - 00:36.
Postad 05 November 2012 - 08:48
agpath
-
agpath
-
Mega-Guru
-
-
7926 inlägg
Någon som vet om SVT planerar att göra sin streamingtjänst tillgänglig via AppleTV och spelkonsoler (360/PS3)?
SVT gör inga appar utan man får köra via web-läsare. Appen till iphone är egentligen bara en länk till SVT Play och ingen egentlig app.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Media & Mediauppspelning
-
→
TV-Program
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|