Frågan lyder tw9000 eller JVC eller ngn annan omkring samma prisklass i en batcave.........
Epson lanserar nya projektorer
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser |
Postad 03 januari 2012 - 20:29
Frågan lyder tw9000 eller JVC eller ngn annan omkring samma prisklass i en batcave.........
Postad 04 januari 2012 - 17:02
Har tyvärr inte hunnit kalibrera vår TW9000 ännu, men har gjort en inledande justering och hunnit köra ett par demos för kunder. Ljusflödet i lågt lampläge uppskattar jag till att vara ungefär jämförbart med X30. Svärtan är däremot inte i paritet med X30, som är en hel del bättre på den punkten men den är långt bättre än tex TW5900/6000. Även skärpan är bättre på X30. Men TW9000 är en fin maskin för pengarna och om man prioriterar lugn och vilsam 3D bild, projektorns mindre format, och eventuellt sätter ihop den med en högkontrastduk i ett ej optimalt rum så är den ett bra val.Roligt att läsa att många börjar bli nöjda med 3D på dessa nya projjar som kommit det sista, kändes som det inte var ngn som var impad för typ 6 mån sen.
Bifogar lite siffror på ljusflöde så fort jag har hunnit kalibrera och kan då också berätta lite mer om hur färgerna är etc.
MVH
Marcus, The Rock Hemmabio i Lund
Redigerat av Marcus_TheRock, 04 januari 2012 - 17:03.
Postad 04 januari 2012 - 20:19
Jag bor i en lägenhet med vita väggar där det inte går att mörklägga helt (vanliga heltäckande gardiner).
Postad 04 januari 2012 - 20:59
Jag har inte sett modellen du nämner. Rent generellt så kommer en projektor med så högt ljusflöde att få en mycket sämre svärta om den inte har en väldigt hög kontrast(vilket den du nämner inte har). Du kommer därför att vara beroende av en duk som hjälper den i svärtan, men även då kommer den att komma långt bakom de modeller som i första hand är avsedda för hemmabio.Hur står sig benq sh910 eller någon liknande prissatt dlp mot dessa nya epsonprojektorer?
Jag bor i en lägenhet med vita väggar där det inte går att mörklägga helt (vanliga heltäckande gardiner).
MVH
Postad 04 januari 2012 - 21:30
Postad 04 januari 2012 - 21:42
I vissa situationer är det dock en del som har en förkärlek för en del egenskaper som DLP har och därför väljer den tekniken. Men i kontrast"racet" är de tyvärr en bit efter, som det ser ut just nu.
Så att DLP för några år sedan gjorde åttor kring LCD spelar ju mindre roll idag. Man kan ju inte välja modell eller teknik pga gamla meriter...

MVH
Postad 04 januari 2012 - 21:53
Håller helt med!Så att DLP för några år sedan gjorde åttor kring LCD spelar ju mindre roll idag. Man kan ju inte välja modell eller teknik pga gamla meriter...
Det var dock väldigt intressant att höra dig säga det. Jag trodde inte lcd skulle utvecklas så mycket snabbare än dlp. Du nämner kontrastracet. Vad jag kan minnas var det tidigare en fördel mot lcd. Den simultana kontrasten var högre och man hade högre ljusflöde. Så detta är nu tvärtom?
Postad 04 januari 2012 - 23:57
MVH
Postad 05 januari 2012 - 12:40
Färgerna är ligger riktigt bra och vitbalansen går att trimma in fint med mätverktyg. Men den ligger helt ok ur kartong också.
För att summera så är TW9000 ett fint inslag på marknaden med en bild som, enligt mig, är rätt mycket bättre än Panasonic PTAE5000, men har en bit kvar till Sonys HW30 eller JVC X30. I ett lite ljusare rum, ihop med högkontrastduk, så minskar dock skillnaderna(eftersom duken fixar till det sista i svärtan) och då ger TW9000 ett riktigt bra resultat, med tanke på att den är lite lägre prissatt.
Välkomna in själv för att jämföra!
MVH
Postad 06 januari 2012 - 00:48
Har nu kalibrerat vår TW9000. Resultatet är, som det brukar, att den blev en hel del bättre och närmade sig JVC X30 ganska rejält. X30 är fortfarande skarpare, har bättre svärta och ett större djup i bilden. Men TW9000 är en riktigt prisvärd maskin i sin klass. Ljusflödet är faktist exakt detsamma som JVC X30 med båda i lågt lampläge, men då har vår JVC rullat lite fler timmar. Saknar dock manuell iris för att kunna blända ner ljuset om man kör mindre duk, detta finns på både JVC och Sony.
Färgerna är ligger riktigt bra och vitbalansen går att trimma in fint med mätverktyg. Men den ligger helt ok ur kartong också.
För att summera så är TW9000 ett fint inslag på marknaden med en bild som, enligt mig, är rätt mycket bättre än Panasonic PTAE5000, men har en bit kvar till Sonys HW30 eller JVC X30. I ett lite ljusare rum, ihop med högkontrastduk, så minskar dock skillnaderna(eftersom duken fixar till det sista i svärtan) och då ger TW9000 ett riktigt bra resultat, med tanke på att den är lite lägre prissatt.
I vilken typ av rum är detta mätt/kalibrerat? Antar batcave iom att du skriver "i ett lite ljusare så så minskar..."? Ska man tolka det som att i ett ljusare rum, typ vardagsrum med mkt vitt, så är tycker du inte riktigt att X30n kan försvara sitt något högre pris? Och om man nu tänker sig att man istället ser på sport i ett halvljust rum, vad skulle du då rekommendera?
Storleken på X30 i kombination med att TW9000s rejäla ljusstyrka gör att jag som ofta ser på t.ex. fotboll med polarna på projektor i halvljusa rum funderar på den, dessutom har den väl lite bättre placeringsmöjligheter än X30 om jag förstått saken rätt (jag måste montera projektorn ovanför fönster, i princip dikt an mot taket)
Postad 06 januari 2012 - 02:13
Postad 06 januari 2012 - 11:05
Postad 06 januari 2012 - 11:51
Vårt demorum är ljuskontrollerat men vi har kvar det vita taket. Inget av det jag har delgivit påverkas dock av hur vårt rum ser ut och de mätningar(ljusflöde) som jag har skrivit om blir detsamma i ett rum oavsett om det är vita eller svarta väggar/tak.I vilken typ av rum är detta mätt/kalibrerat? Antar batcave iom att du skriver "i ett lite ljusare så så minskar..."? Ska man tolka det som att i ett ljusare rum, typ vardagsrum med mkt vitt, så är tycker du inte riktigt att X30n kan försvara sitt något högre pris? Och om man nu tänker sig att man istället ser på sport i ett halvljust rum, vad skulle du då rekommendera?
Storleken på X30 i kombination med att TW9000s rejäla ljusstyrka gör att jag som ofta ser på t.ex. fotboll med polarna på projektor i halvljusa rum funderar på den, dessutom har den väl lite bättre placeringsmöjligheter än X30 om jag förstått saken rätt (jag måste montera projektorn ovanför fönster, i princip dikt an mot taket)
Hur som haver. Om du avser att enbart titta på fotboll i ett halvljust eller ljust rum så är det i princip tre saker som är viktiga. Ljusflöde(som ska vara anpassat avseende bildstorlek, duktyp och miljö), färgkorrekthet och rörelsehantering. Jag har lagt fokusering på att beskriva ljusflöde och kontrast, för det är lättast att ta till sig på ett forum. De andra punkterna måste man själv titta på och ger väldigt lite att beskriva för någon som inte kan titta samtidigt.
Som jag skrev så lämnar TW9000 i princip samma ljusflöde som X30. Det innebär att de, på den punkten, är exakt lika bra i ett ljusare rum där duken kommer att bestämma nivån på svärtan. Eftersom TW9000 är billigare så blir den därför ett bättre val om det är det enda projektorns ska användas till. Desto mörkare rummet blir och desto mörkare material man kommer att titta på så kommer succesivt X30 att kunna visa sin styrka. X30 är däremot inte sämre i ett ljust rum, man kan bara inte riktigt utnyttja det faktum att svärtan är bättre. Den är dock en smula skarpare ovavsett miljö, när den matas med en bra insignal.
MVH
Marcus
Det ingår ett par glasögon till TW6000 i Sverige.Ingår det glasögon till tw6000? på förstasidan i denna tråden i bilden som visar skillnaderna mellan de olika projektorerna står det att det ska ingå ett par glasögon, men kollar man på prisjakts specifikationer så står det att det inte ingår några glasögon? vilket stämmer? någon som kan säga?
MVH
Nej, det är lite svårt att få till med manuella reglageHar inte TW9000W heller något zoom-minne? Det känns ju ganska B för en pryl till 30tusen riksdaler.

Men varför klaga? Det är ju bara att välja Panna AE5000 eller JVC X30 så får du linsminne. Epson har valt att skippa det och har förmodligen därför kunnat göra maskinen något billigare.
De (förhoppningsvis) kommande maskinerna från Epson R2000/R4000 kommer troligen att ha linsminne, men hamnar också i en högre prisklass.
MVH
Postad 06 januari 2012 - 13:01
Vårt demorum är ljuskontrollerat men vi har kvar det vita taket. Inget av det jag har delgivit påverkas dock av hur vårt rum ser ut och de mätningar(ljusflöde) som jag har skrivit om blir detsamma i ett rum oavsett om det är vita eller svarta väggar/tak.
Hur som haver. Om du avser att enbart titta på fotboll i ett halvljust eller ljust rum så är det i princip tre saker som är viktiga. Ljusflöde(som ska vara anpassat avseende bildstorlek, duktyp och miljö), färgkorrekthet och rörelsehantering. Jag har lagt fokusering på att beskriva ljusflöde och kontrast, för det är lättast att ta till sig på ett forum. De andra punkterna måste man själv titta på och ger väldigt lite att beskriva för någon som inte kan titta samtidigt.
Som jag skrev så lämnar TW9000 i princip samma ljusflöde som X30. Det innebär att de, på den punkten, är exakt lika bra i ett ljusare rum där duken kommer att bestämma nivån på svärtan. Eftersom TW9000 är billigare så blir den därför ett bättre val om det är det enda projektorns ska användas till. Desto mörkare rummet blir och desto mörkare material man kommer att titta på så kommer succesivt X30 att kunna visa sin styrka. X30 är däremot inte sämre i ett ljust rum, man kan bara inte riktigt utnyttja det faktum att svärtan är bättre. Den är dock en smula skarpare ovavsett miljö, när den matas med en bra insignal.
Tack för bra svar! Av någon anleding har jag svårt att ta till mig att X30 har samma ljusstyrka som TW9000, som ju alltid beskrivs som en ljuskanon. Speciellt som JVC väl tidigare som beskrivit som "kung i biomörkret".
Hur skulle du bedöma rörelsehanteringen på dem båda? Har du haft någon möjlighet att testa 3D på dem ?
Och så en fråga som ju alltid är bra för att få en känsla av hur stora skillnaderna eg är, tror du att du själv i ett blindtest skulle kunna avgöra vilken som är vilken? Frågar mest då jag vet att det lätt blir så att skilnader som i praktiken är rätt små framstår som mkt större än de är på forums osv. och i "side-by-side" jämförelser. Har själv sett X30, AT5000 och TW9000 (pre production) och slogs väl mest av att skillnaderna mellan dem var rätt små för ett halvkritiskt öga.
Redigerat av Unregistered1413, 06 januari 2012 - 13:09.
Postad 06 januari 2012 - 13:28
Hur man upplever 3D är oerhört individuellt och det jag upplever behöver inte betyda att någon annan tycker likadant. Jag upplever att Epson har en lugnare bild på 3D med mindre flimrig känsla i ljusa partier. X30 har däremot en skarpare bild, med effekter som upplevs starkare och jag upplever ett större djup. Vilket som passar var och en måste man avgöra själv genom att titta på dem.Hur bra är 3D på TW9000 jämfört med JVC X30?
MVH
Postad 06 januari 2012 - 13:40
Så har det varit tidigare och jag var själv väldigt skeptisk tills jag såg det färdiga exemplaret av X30.Tack för bra svar! Av någon anleding har jag svårt att ta till mig att X30 har samma ljusstyrka som TW9000, som ju alltid beskrivs som en ljuskanon. Speciellt som JVC väl tidigare som beskrivit som "kung i biomörkret".
Hur man upplever rörelsehantering är väldigt personligt. Jag tycker samtliga maskiner i denna klassen hanterar 24p på ett bra sätt och att det är ett jämnt race. På videomaterial, från tex digitalbox, så kan det skilja en hel del. Har inte hunnit kolla på TW9000 på det, men Sony är på detta en smula bättre än JVC.Hur skulle du bedöma rörelsehanteringen på dem båda?
Se föregående svar.Har du haft någon möjlighet att testa 3D på dem ?
He, he, det beror på förutsättningarna. Hade jag fått se dem i en A/B test och det hade varit halvmörka till mörka scekvenser så är det busenkelt. Jag skulle vilja säga att 100% hade klarat att se det(därmed inte sagt att alla hade velat betala för det). Jag hade också kunnat se vilken som var igång i vårt demorum, som jag kalibrerar i utan att köra A/B. Om jag däremot hade kommit in i ett rum som jag inte känner till och någon av dem hade projicerat så hade jag inte kunnat säga om det var den ena eller den andra. Hade jag fått byta till den andra i samma rum så hade jag(och du också) lätt kunnat se vilken som var vilken. Skillnaderna är inte så att man trillar av stolen, men de är tillräckligt stora för att många ska lägga till mellanskillnaden.Och så en fråga som ju alltid är bra för att få en känsla av hur stora skillnaderna eg är, tror du att du själv i ett blindtest skulle kunna avgöra vilken som är vilken?

Skillnaderna upplevs större desto mer man lär sig och ju längre man håller på med detta desto högre krav ställer man. Det är just därför man ska ut och titta själv och inte lyssna på vad jag skriver...Frågar mest då jag vet att det lätt blir så att skilnader som i praktiken är rätt små framstår som mkt större än de är på forums osv. och i "side-by-side" jämförelser. Har själv sett X30, AT5000 och TW9000 (pre production) och slogs väl mest av att skillnaderna mellan dem var rätt små för ett halvkritiskt öga.

MVH
Postad 06 januari 2012 - 13:48
Postad 06 januari 2012 - 13:51
Var har jag skrivit något om ojämna rörelser?? När jag refererar till Sony så syftar jag på deras maskin i ungefär samma prisklass, HW30.Något jag inte tål är ojämna rörelser. Sony alltså, vad tänker du på för modell då?
MVH
Postad 06 januari 2012 - 13:55
Var har jag skrivit något om ojämna rörelser?? När jag refererar till Sony så syftar jag på deras maskin i ungefär samma prisklass, HW30.
Nja jag kanske misstolkade vad rörelsehantering innebär och trodde det var det dilemmat att folks rörelser upplevs som hackiga på bild...
"videomaterial, från tex digitalbox, så kan det skilja en hel del. Har inte hunnit kolla på TW9000 på det, men Sony är på detta en smula bättre än JVC."
Ber om ursäkt.
Redigerat av yrrol2, 06 januari 2012 - 13:56.
Postad 06 januari 2012 - 14:02
Men som sagt, ut och titta. Att basera sina inköp på mina(eller andras) inlägg vore osmart. Jag täcker ju bara in en bråkdel av hur man kan uppleva bilden och maskinerna och dessutom tycker inte alla lika.
MVH
Postad 09 januari 2012 - 18:23
Postad 12 januari 2012 - 15:44
Anser du att svärtans överlägsenhet jämfört med TW6000 är så bra att det i sig kan vara anledning för 9000 framför 6000? är dock enbart intresserad av att höra jämförelsen med 6000 och 9000 det or dessa som är aktuella av olika anledningar... (märkesberoende) Vad är vidare den STORA skillnaden mellan 6000 och 9000. Lensshift är trevligt, men kommer fortfarande ej ha projektorn rakt centrerat emot duken pga vanligt vardagsrum..Har tyvärr inte hunnit kalibrera vår TW9000 ännu, men har gjort en inledande justering och hunnit köra ett par demos för kunder. Ljusflödet i lågt lampläge uppskattar jag till att vara ungefär jämförbart med X30. Svärtan är däremot inte i paritet med X30, som är en hel del bättre på den punkten men den är långt bättre än tex TW5900/6000. även skärpan är bättre på X30. Men TW9000 är en fin maskin för pengarna och om man prioriterar lugn och vilsam 3D bild, projektorns mindre format, och eventuellt sätter ihop den med en högkontrastduk i ett ej optimalt rum så är den ett bra val. Bifogar lite siffror på ljusflöde så fort jag har hunnit kalibrera och kan då också berätta lite mer om hur färgerna är etc. MVH Marcus, The Rock Hemmabio i Lund
Butik i sthlm som har dessa head to head vore trevligt.. förslag? Paus har besökts, de har dessa i olika rum och är ute efter att sida vid sida studera bilden med samma källa..
Så dels funktions skillnad men i slutändan bildkvaliten..
Utlandsresa eller projektor - det är frågan

Redigerat av Loud, 12 januari 2012 - 15:47.
Postad 12 januari 2012 - 16:13
Ja, det tycker jag. Men om du tycker det och om du tycker det är värt de extra pengarna kan jag inte svara på.Anser du att svärtans överlägsenhet jämfört med TW6000 är så bra att det i sig kan vara anledning för 9000 framför 6000?
MVH
Postad 12 januari 2012 - 16:19
Ja, det tycker jag. Men om du tycker det och om du tycker det är värt de extra pengarna kan jag inte svara på.
MVH
Ok, jag har ett bra pris på 9000W så det är isåfall defintivt värt det..
Vad skulle du förespråka för duk? Har vita vägar och tak, och tre normalstora fönster på en vägg i rummet i fråga.
Är det bättre att lägga pengar på bättre duk, än att lägga dom på en motordriven funktion i duken?

Postad 12 januari 2012 - 16:36
Jag tycker du ska ge dig ut och titta själv i det läge som du är just nu. Kanske är en TW5900/TW6000 rätt för dig ihop med en högkontrastduk? Kanske är TW9000 värd merkostnaden, men har du då pengar över till den duk som du egentligen behöver för rummet? Jag kan fortsätta hur länge som helst med följdfrågorna, men till sist kommer vi ändå att komma till punkten att du behöver se själv vad du tycker prestandan är värd i pengar.Ok, jag har ett bra pris på 9000W så det är isåfall defintivt värt det..
Vad skulle du förespråka för duk? Har vita vägar och tak, och tre normalstora fönster på en vägg i rummet i fråga.
Är det bättre att lägga pengar på bättre duk, än att lägga dom på en motordriven funktion i duken?
Men om jag själv skulle välja duk(väv) med de förutsättningarna som du nämner så hade en Stewart Firehawk suttit fint och en Euroscreen ReAct hade varit ett trevligt "budgetval". Det är dock väldigt dyra dukar, inte minst om de måste vara nedrullningsbara. (Den typen av väv som är strechbar finns enbart med motor eller i ramspänt.)
Kortfattat är duken viktigare än de flesta tror, med de förutsättningarna. Men det finns ett flertal trådar som berör det ämnet redan så det behöver vi ju inte nerlusa denna Epsontråden med.
MVH
Postad 12 januari 2012 - 16:40
Så detta är en offtopic eloge till dig Marcus. Guld värd.
Postad 12 januari 2012 - 17:24
+1.Tänk om fler säljare var som Marcus, gå in på giganten och få ett schyst bemötande och hjälp. Istället möts man av en finnig nolla som inte kan ett skit om det han säljer. 90% alltid samma sak. Något man verkar lära ut rätt bra på t.ex giganten är säljsnacket som även det är 90% skitsnack
Postad 12 januari 2012 - 17:50
Tänk om fler säljare var som Marcus, gå in på giganten och få ett schyst bemötande och hjälp. Istället möts man av en finnig nolla som inte kan ett skit om det han säljer. 90% alltid samma sak. Något man verkar lära ut rätt bra på t.ex giganten är säljsnacket som även det är 90% skitsnack
+2
Postad 12 januari 2012 - 20:05
Sen är det väl trevligt man har någon som har passion för det här och hjälper folk med frågor, det är sådant som ger creeds och fler kunder.
Redigerat av Haziza, 12 januari 2012 - 20:07.
Postad 12 januari 2012 - 23:16
Kan man tänka så

Postad 12 januari 2012 - 23:26
Man kan förenklat säga att desto ljusare dina väggar/tak/golv är desto mer påverkar duken. Om ditt rum är helt optimalt, med svarta väggar/tak/golv och det inte finns några reflektioner så blir projektorns prestanda den absolut viktigaste delen.
Sen har vi då verkligheten som ofta ligger någonstans mittemellan. Men för att kort svara på din fråga, det finns absolut dukar som kan göra att en billigare projektor ser bättre ut än en dyrare projektor ihop med fel duk för rummet.
PS. Tack för de fina orden tidigare i tråden. Kul att hjälpen uppskattas.
MVH
Postad 12 januari 2012 - 23:51

Duken landar nog på runt 90tum, ca 3m från lins till duk gissar jag.. Får räkna med en 10k för duk om man vill ha en dom är funkis utan att snåla för mycket.
Så det går att få en 6000 med duk att se bättre ut än med en 9000 med fåkronorsduk för mindta pengar? Då blir allt ännu krångligare...

Postad 13 januari 2012 - 00:22
Det har jag specifikt inte sagt. Eftersom det är många variabler som spelar roll här så är jag försiktig att uttala mig kring detta. I ett ljusare rum ihop med högkontrastduk så kommer TW5900/TW6000 få en del viktiga fördelar. Desto mörkare rummet är/kan bli, desto mer övergår fördelen till TW9000 ihop med billigare duk. Bästa kombon blir så klart TW9000 ihop med högkontrastduk, men det är ju också dyrast. Vilken kombo som ger bäst bild i dina ögon med dina förutsättningar måste du titta på själv.Så det går att få en 6000 med duk att se bättre ut än med en 9000 med fåkronorsduk för mindta pengar? Då blir allt ännu krångligare...
Att det känns krångligt beror ju på att du försöker att välja ut produkter utan att ha sett dem. Blir som att spela poker utan att få titta på korten. Det är också besvärligt...
MVH
Postad 13 januari 2012 - 09:20
Det har jag specifikt inte sagt. Eftersom det är många variabler som spelar roll här så är jag försiktig att uttala mig kring detta. I ett ljusare rum ihop med högkontrastduk så kommer TW5900/TW6000 få en del viktiga fördelar. Desto mörkare rummet är/kan bli, desto mer övergår fördelen till TW9000 ihop med billigare duk. Bästa kombon blir så klart TW9000 ihop med högkontrastduk, men det är ju också dyrast. Vilken kombo som ger bäst bild i dina ögon med dina förutsättningar måste du titta på själv.
Att det känns krångligt beror ju på att du försöker att välja ut produkter utan att ha sett dem. Blir som att spela poker utan att få titta på korten. Det är också besvärligt...
MVH
Aha förstår.. Jag har sett produkterna, TW9000 samt TW6000. Dock inte "sidebyside" utan i olika rum men på samma butik.
Och ja TW9000 så g bättre ut imina ögon, och enligt försäljaren så var projektorn "out of the box" så ingen dyr kallibrering gjord alltså.
Rummet kan bli mörkt vad gäller ljusinsläpp, men är ljust vad gäller vägg och tak. Och det är där problemet är om jag föstått det rätt..
Postad 13 januari 2012 - 10:51
Postad 13 januari 2012 - 12:02
Ok, ja duken verkar ju viktig, svårt att titt på riktigt efter som det lär ju göras i hemmet.. Verkar väldigt dyrt med en duk för 10000 i mina öron, men å andra sidan är det ju resultatet i duk+proj man är ute efter, och så bra för en så låg summa som möjligt.. Finns det duk som gör bilden på en 6000 lika bra som en 9000 med billig duk? Runt 3000kr tex..
Kan man tänka så
Även jag tyckte 10k för en duk lät otroligt mycket.... tills jag såg det med egna ögon. Jag tycker iofs att det fortfarande är dyrt men för min del och i mitt ljusa rumså passade en react jättebra.
Postad 13 januari 2012 - 12:23
Är det någon ide att in skaffa sig en projektor och kolla på blu-ray nu när 4k verkar dyka överallt? Trist om man ska behöva köpa om sig allt om 1-2 år.
4k? vad är detta?

Postad 13 januari 2012 - 12:29
Köp nu alltså.
Postad 13 januari 2012 - 12:51
Postad 13 januari 2012 - 13:05
Så bang for the buck är ju en bra sak att gå efter. För mig iaf..
förstår fortfarande inte vad 4K proj är...
Redigerat av Loud, 13 januari 2012 - 13:05.
Postad 13 januari 2012 - 13:30
Postad 13 januari 2012 - 13:35
4k är 4ggr högre upplösning än full-hd 1080*1920, alltså en rackarns massa pixlar. Bra för stora format, men precis som med hd-ready tv mot full-hd tv så kommer man förmodligen inte se skillnad förren man kommer upp i stora skärmar. Alltså är det bra för oss med projje och duk, men det lär nog dröjja några år innan det finns både material och projjar i vettig prisklass.
Med andra ord så fortsätter funderingen kring TW6000 vs TW9000..
Man kan ju inte vänta på det senaste som dessutom ej finns att tillgå.. då kan man aldrig köpa något alls.

Postad 13 januari 2012 - 18:05
Postad 13 januari 2012 - 18:40
Tänker man skaffa en 2.35:1 duk kan det ju vara bra att ha men annars spelar det ju ingen roll. Tänker du köra 2.35 duk?Detta med att linsminne inte finns... I min fantasi så får man då resa sig, vrida, vrida, och bli halvt galen för att få rätt skärpa. Hur vet man ens om man har exakt rätt skärpa?... eller är det en bagatell att vrida rätt... När man skiftar mellan 16:9 och 2.35:1...
Postad 13 januari 2012 - 18:49

Men jag menar, är det ett elände att vrida rätt å så, eller pratar vi 2sekunder och lätt att få rätt skärpa?
Redigerat av yrrol2, 13 januari 2012 - 18:51.
Postad 13 januari 2012 - 18:57
Du har nog inte förstått vad funktionen innebär, låter det som. Du kan givetvis köra 2.35:1 på din 16:9 duk(även vid finfilmtillfällen). Men du får svarta kanter över och under bilden.Nej jag har tänkt ca 120" 16:9duk för den ska mest tjänstgöra som tv anar jag. Men 2.35:1 vore ju kul att köra vid fin-filmtillfällen.
Men jag menar, är det ett elände att vrida rätt å så, eller pratar vi 2sekunder och lätt att få rätt skärpa?
För att dra nytta av linsminnet så MÅSTE du ha en duk i 2.35:1 format, dvs 21:9.
MVH
Postad 13 januari 2012 - 19:08

Så jag kommer aldrig behöva gå upp och vrida på linsen alls då?
kan jag få bort de vita partierna via meny då eller inte alls?
Postad 13 januari 2012 - 19:11
Nej, det behöver du inte. Fungerar likadant som på din TV, om du nu har en sådan...aha. okej
Så jag kommer aldrig behöva gå upp och vrida på linsen alls då?
Du menar antagligen de svarta partierna och nej de kan du inte få bort. Det är ju hela poängen med att välja en duk i 2.35:1. Men då får du istället svarta(vita) fält på sidorna när du vill se på 16:9. Det är detta som kallas constant height, just för att höjden på bilden alltid är konstant.kan jag få bort de vita partierna via meny då eller inte alls?
MVH
Postad 13 januari 2012 - 19:19
Nej, det behöver du inte. Fungerar likadant som på din TV, om du nu har en sådan...
Du menar antagligen de svarta partierna och nej de kan du inte få bort. Det är ju hela poängen med att välja en duk i 2.35:1. Men då får du istället svarta(vita) fält på sidorna när du vill se på 16:9. Det är detta som kallas constant height, just för att höjden på bilden alltid är konstant.
MVH
1) Nej jag har inte haft tv på snart 3år, hehe
2) tänkte mer vita delarna av duken. Men stör det mycket med att duken är för hög. blir det typ spill-ljus så man tappar fokusering på filmen eller är det mest irriterande psykologiskt för att man tvingats till kompromissa
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar