Ny DAC från DSPeaker Anti-Mode 2.0 Dual Core & room correction
DSPeaker Anti-Mode 2.0 Dual Core
(Studio Outboard & Signalförädlare)
|
2
|
(14)
|
7 895:- |
Postad 28 September 2014 - 10:04
Postad 29 September 2014 - 06:13
Postad 02 October 2014 - 18:42
Sorry för sent svar, pm-funktionen fungerar inte för mig på den här tråden.Kan faktiskt inte svara på det, körde bara till 500 första gången och anledningen att jag gick från det kanske inte alls hade med saken att göra. Tänkte mig nog göra om det på slutet, men köra 250 för att det gick fortare, men när jag sen fick så tokfina resultat så ville jag inte köra om.
Fick du olika kurvor långt ner i basen för att du ändrade från 500 hz till 250 hz menar du?
250hz är nog på gränsen på hur högt man vill kalibrera. Annars optimerar man ju för en väldigt liten yta när man börjar röra sig i de frekvenserna. Eftersträvade själv att kalibrera så lite som möjligt och satte min gräns på 90hz.
Jag körde upp till 140 hz med gamla talarna ett tag.
Efter högtalarbytet har jag velat röra så lite som möjligt initialt. Kör just nu korrigering upp till 80 hz. Skall fixa i ordning och snygga till lite sen får jag nog justera in hela systemet igen, då kanske jag provar några olika tror jag. 80, 100 och kanske en upp till 250 hz bara för att jämföra lite.
Postad 02 October 2014 - 18:46
Sorry för sent svar, pm-funktionen fungerar inte för mig på den här tråden.
Fick du olika kurvor långt ner i basen för att du ändrade från 500 hz till 250 hz menar du?
Nej, det har jag verkligen inte menat.
Den enda anledning en till att få det vore i så fall om apparatens filtermöjligheter tog slut. Jag har inte jämfört, men jag förväntar mig ingen skillnad.
Postad 02 October 2014 - 18:47
Nej, det har jag verkligen inte menat.
Den enda anledning en till att få det vore i så fall om apparatens filtermöjligheter tog slut. Jag har inte jämfört, men jag förväntar mig ingen skillnad.
Okej då läste jag inte något som inte fanns
Redigerat av genstruktur, 02 October 2014 - 18:48.
Postad 02 October 2014 - 18:48
Sorry för sent svar, pm-funktionen fungerar inte för mig på den här tråden.
Jag körde upp till 140 hz med gamla talarna ett tag.
Efter högtalarbytet har jag velat röra så lite som möjligt initialt. Kör just nu korrigering upp till 80 hz. Skall fixa i ordning och snygga till lite sen får jag nog justera in hela systemet igen, då kanske jag provar några olika tror jag. 80, 100 och kanske en upp till 250 hz bara för att jämföra lite.
Vad har du skaffat för ngt?
Postad 02 October 2014 - 18:50
Ino pi60+bs60
Trevligt, bra med basstöden också. Nu kan du nog fläska på rätt bra under filmerna utan att behöva oroa dig för att de ska bottna. Om inte så får du väl öka på med lite pY istället
Postad 02 October 2014 - 18:55
Trevligt, bra med basstöden också. Nu kan du nog fläska på rätt bra under filmerna utan att behöva oroa dig för att de ska bottna. Om inte så får du väl öka på med lite pY istället
Jo det är lika bra att uppgradera ordentligt när man väl gör det tycker jag, så jag körde basstöd med en gång
Men vem vet vart det slutar
Redigerat av genstruktur, 02 October 2014 - 19:01.
Postad 12 October 2014 - 12:23
Vad tycker ni?
Bifogad fil(er)
Postad 14 October 2014 - 17:36
Jag har en sub jag vill ha kalibrerad men bara användas till film. När jag lyssnar på musik vill jag endast använda mina frontar. Är det möjligt?
Tanken på uppkoppling är:
musikspelare-optiskt till dspeaker- analog xlr out till förstärkare-frontar
och hembioreciver-analog rca till dspeaker- rca out till sub.
Detta skulle ju kräva två kalibreringar och två "lägen" för att kunna spela med och utan sub. Någon som vet om den möjligheten finns?
Postad 14 October 2014 - 18:01
Jag har försökt tolka kopplingsexemplen på hemsidan. Men kanske kan ni hjälpa mig med följande fråga.
Jag har en sub jag vill ha kalibrerad men bara användas till film. När jag lyssnar på musik vill jag endast använda mina frontar. Är det möjligt?
Tanken på uppkoppling är:
musikspelare-optiskt till dspeaker- analog xlr out till förstärkare-frontar
och hembioreciver-analog rca till dspeaker- rca out till sub.
Detta skulle ju kräva två kalibreringar och två "lägen" för att kunna spela med och utan sub. Någon som vet om den möjligheten finns?
Det ska vara fullt möjligt att göra så. Du har 4 profiler med separata kalibreringar, alt kopiera kalibrering från en till en annan, så du kan switcha när du så vill. Dessutom kan dual coren skicka ut ljud i både xlr och rca samtidigt.
Den enda begränsningen kopplingsmässigt är att du inte kan använda xlr och rca input samtidigt, men output går bra. Men i ditt exempel kommer du bara använda en analog input och sedan den digitala för 2-kanal.
Postad 15 October 2014 - 11:37
Den enda begränsningen kopplingsmässigt är att du inte kan använda xlr och rca input samtidigt, men output går bra. Men i ditt exempel kommer du bara använda en analog input och sedan den digitala för 2-kanal.
Kan man möjligtvis koppla balanserat ut till stereoförstärkare och använda rca ut till subbarna, kanske till och med delning i frekvens?
Har frågat tidigare om det finns några alternativa kopplingar liknande denna utan att få svar. Subbarna är just nu kopplade med högnivå och det funkar säkert bra att låta antimoden ta hand om det som det är men skulle gärna vilja avlasta frontarna från basen.
Postad 15 October 2014 - 11:43
Kan man möjligtvis koppla balanserat ut till stereoförstärkare och använda rca ut till subbarna, kanske till och med delning i frekvens?
Har frågat tidigare om det finns några alternativa kopplingar liknande denna utan att få svar. Subbarna är just nu kopplade med högnivå och det funkar säkert bra att låta antimoden ta hand om det som det är men skulle gärna vilja avlasta frontarna från basen.
Ingen erfarenhet av det tyvärr men det här kopplingsexemplet är listat på speakers hemsida:
2]Using Anti-Mode 2.0 Dual Core to correct a 2.1 or 2.2 system
2]You can use the Measurement tool within Anti-Mode 2.0DC to adjust the optimal level, cross-over and phase of the subwoofer(s).Note: in this setup the cross-over of the subwoofer must be used instead of ones in Anti-Mode 2.0 Dual Core.
2]Source(s) -> Anti-Mode 2.0DC inputs (USB,S/PDIF,Analog), Anti-Mode 2.0DC analog XLR out -> power amplifiers/active speakers, Anti-Mode 2.0DC analog RCA out -> active subwoofer(s)
2]
Postad 15 October 2014 - 14:11
Ska i alla fall hålla utkik efter en begagnad Anti-Mode, ingen som vill bli av med sin? :-)
Postad 15 October 2014 - 14:30
Postad 16 October 2014 - 10:18
Gjorde en ny kalibrering idag. Tyckte kurvan blev rätt okey =)
Vad tycker ni?
Ja den var väl bra?
Inga djupa dippar alls på bilden, grattis!
. Går det inte sköta delningen i anti-moden?
Jag har inte hittat någon meny för det i alla fall, jag tror inte det. Men maila Dspekaer som sagt så får du ett säkert svar.
Redigerat av genstruktur, 16 October 2014 - 10:19.
Postad 27 October 2014 - 17:05
Vart skall man placera micken när man kalibrerar för att få bästa resultat?
Postad 27 October 2014 - 18:30
Har köpt mig en Antimode dual core 2.0
Vart skall man placera micken när man kalibrerar för att få bästa resultat?
Sätt micken där öronen är på ett ungefär, gärna på ett stativ där den är stadig. Det spelar ingen roll hur micken pekar om du kalibrerar enbart basen.
Postad 28 October 2014 - 14:34
tack så mycket, har för mig att jag läste i manualen att man inte skall placera den där det sker reflexer, ryggstödet på soffan är intryckt mot väggenSätt micken där öronen är på ett ungefär, gärna på ett stativ där den är stadig. Det spelar ingen roll hur micken pekar om du kalibrerar enbart basen.
betyder det att jag inte skall ha micken där vid ryggstödet?
Postad 28 October 2014 - 16:55
Postad 28 October 2014 - 19:50
Japp tänkte skriva det i inlägget att jag även läst att soffan skall flyttas ut, får ta o göra det, skall även köpa tjocka mattor & gardinerDagens akustiktips: flytta ut soffan från väggen
Kanske inte det mest estetiska alla gånger, men dina öron kommer tacka dig.
för det skall även hjälpa lite
Postad 29 October 2014 - 12:27
Dagens akustiktips: flytta ut soffan från väggen
Kanske inte det mest estetiska alla gånger, men dina öron kommer tacka dig.
+1
Postad 29 October 2014 - 14:41
saken är ju den att man kommer kanske för nära högtalarna, vet inte hur nära det blir om jag flyttar soffan, ca 2-2.5m tror jag.
Postad 29 October 2014 - 14:47
Postad 29 October 2014 - 14:54
eller utan kalibrering & låta antimoeden fixa det.
vilka suubbar rekomenderas ?
Postad 29 October 2014 - 16:42
Postad 30 October 2014 - 03:12
kravet är att dom skall vara musikaliska. kan inte så mycket om basar. bryr mig inte om filmljud.Köp minst två subbar om du ska ha något. Rekommendation av subbar... ptja, beror på hur höga dina krav är
Postad 30 October 2014 - 08:12
Postad 31 October 2014 - 12:10
japp får laborera lite. funderar även på att köpa 1-2 subbar senare, då är frågan skall jag köpa subbar som har egen kalibrering
eller utan kalibrering & låta antimoeden fixa det.
vilka suubbar rekomenderas ?
Låter lite onödigt i mina ögon att lägga pengar på kalibrering i subarna också, nu när du har antimoden?
Redigerat av genstruktur, 31 October 2014 - 12:16.
Postad 31 October 2014 - 14:30
Japp det är det nog Antimoden gör ett riktigt bra jobb, tar emot tips på bra musikaliska subbar. vet inte vilkenLåter lite onödigt i mina ögon att lägga pengar på kalibrering i subarna också, nu när du har antimoden?
budget jag skall lägga mig på men ca. 10.000kr per sub kanske.
Postad 08 November 2014 - 19:05
Japp det är det nog Antimoden gör ett riktigt bra jobb, tar emot tips på bra musikaliska subbar. vet inte vilken
budget jag skall lägga mig på men ca. 10.000kr per sub kanske.
Det borde du väl kunna hitta något bra för. Jag är dock inte rätt person att rekommendera något, har hört för få subar för det.
Postad 09 November 2014 - 01:19
lyssna på snart.
Postad 09 November 2014 - 14:00
Jag skulle rekommendera två st SVS SB-2000 Piano Gloss det räcker för ett normalt stort rum och för normal ljudnivå.kravet är att dom skall vara musikaliska. kan inte så mycket om basar. bryr mig inte om filmljud.
Och vill du kunna spela rejält med mycket tryck så är det SVS SB13-Ultra Piano Gloss som gäller.
http://www.lsound.no...gloss-sort.html
https://www.avforums...er-review.10395
http://www.audioholi...ultra-subwoofer
Är du mest intresserad av att lyssna på musik så är sluten bas lättare att få till bra med stativare/frontar.
Transientsvar mellan sluten låda och portad låda.
LL.jpg 144.41K
1 Antal nerladdningar
LLl.jpg 99.05K
0 Antal nerladdningar
LLii.gif 27.21K
1 Antal nerladdningarSkillnad mellan en stängd och en portad låda transientsvar och / eller gruppfördröjning.
Det finns många som går tillbaka till slutet för de tycker att det låter
mest naturliga.
mvh/Roger
Postad 10 November 2014 - 09:49
Postad 10 November 2014 - 14:33
Tack för länkarna två st SB-2000 skulle nog fungera bra, bra prisJag skulle rekommendera två st SVS SB-2000 Piano Gloss det räcker för ett normalt stort rum och för normal ljudnivå.
Och vill du kunna spela rejält med mycket tryck så är det SVS SB13-Ultra Piano Gloss som gäller.
https://www.avforums...er-review.10395
http://www.audioholi...ultra-subwoofer
Är du mest intresserad av att lyssna på musik så är sluten bas lättare att få till bra med stativare/frontar.
Transientsvar mellan sluten låda och portad låda.LL.jpg 144.41K 1 Antal nerladdningar
LLl.jpg 99.05K 0 Antal nerladdningar
LLii.gif 27.21K 1 Antal nerladdningar
Skillnad mellan en stängd och en portad låda transientsvar och / eller gruppfördröjning.
Det finns många som går tillbaka till slutet för de tycker att det låter
mest naturliga.
mvh/Roger
Postad 11 November 2014 - 16:28
Han tyckte också att jag kunde prova att kalibrera antimoden utan bs60 inkopplade,med endast pi60, för att det skulle ge en mer "ärlig bild" av rumsproblemen. Sedan koppla in bs60+bs60, och justera upp basnivån på bc60 tills det lät bra. Kanske provar det i framtiden.
Redigerat av genstruktur, 14 November 2014 - 16:00.
Postad 11 November 2014 - 16:38
mvh Jonas
Bifogad fil(er)
Postad 11 November 2014 - 16:41
Redigerat av genstruktur, 11 November 2014 - 16:43.
Postad 11 November 2014 - 16:45
Postad 11 November 2014 - 16:49
Postad 11 November 2014 - 16:56
Postad 11 November 2014 - 17:03
håller på kalibrerar just nu med subben helt in mot väggen, lägger upp ny bild när det är klart
Jag är ingen expert på det hela men det var ganska tydligt med gamla frontarna. Desto närmare de stod väggen, desto högre upp i frekvens hamnade dippen. Om det är det som spökar så hade det varit bra om du kunde få upp dippen över delningsfrekvensen.
Men det kanske är någon annan som har en ide?
Edit: Grattis till subköpet förresten!
Redigerat av genstruktur, 11 November 2014 - 17:10.
Postad 11 November 2014 - 17:23
Här är bild efter nya kalibreringen, flyttade in basen så långt mot väggen det gick. Endast några små skillnader tyvärr och dippen mellan 70-80 hz finns kvar. Nästa steg får blir att flytta i sidled och se om det blir bättre.
Bifogad fil(er)
Postad 11 November 2014 - 17:31
Tror det kan vara något med delningen eventuellt också, men det finns nog andra forummedlemmar som är bättre lämpade att hjälpa dig med det. Jag har bara ägt en subas i mitt liv så erfarenheten är inte så stor
Postad 11 November 2014 - 18:34
Kan du inte göra en egen house-kurva via dsp och höja vid tex ca 60-90 Hz med några db på så sätt få till ett jämnare resultat på basen.Tack, är supernöjd över köpet. Den låter sååå mycket bättre än mina gamla Boston basar.
Här är bild efter nya kalibreringen, flyttade in basen så långt mot väggen det gick. Endast några små skillnader tyvärr och dippen mellan 70-80 hz finns kvar. Nästa steg får blir att flytta i sidled och se om det blir bättre.
Postad 11 November 2014 - 18:59
Postad 11 November 2014 - 19:34
Skulle tänka mig att det är golv-takmoden, nästan alla verkar ha en dip där...
Redigerat av Nattlorden, 11 November 2014 - 19:36.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
2
Rumskorrektion typ Lyngdorf, DDRC-22A mfl för 2 kanal
16 bilder
61 filmer
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?