Kräver en film med klipp mellan scener där det är helt svart. Troligen uppfattar TVn det som "ingen signal".
Redigerat av Micleg, 13 April 2013 - 11:58.
Sökningen pågår
Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
** Officiell tråd Sharp 60"-80" **
Startad av
Bourboner
, Dec 24 2011 13:57
969 svar till detta ämne
29 relaterade trådar
Postad 13 April 2013 - 11:58
Jag ser ofta den där släckningen och den bidrar verkligen inte till något positivt. Visst, jag ser inte cloudingen det ögonblicket men strax är det ju bild igen och belysningen tänds. Verkar inte bero på strömsparläge heller. Väldigt onödigt alltihop.
Kräver en film med klipp mellan scener där det är helt svart. Troligen uppfattar TVn det som "ingen signal". Redigerat av Micleg, 13 April 2013 - 11:58. Postad 13 April 2013 - 12:20
Jag kan inte ens se någon dimming effekt när jag växlar program, när det blir helt svart emellan, som någon sagt här. Låter nästan på er beskrivning som aktiv kontrast är på.
Jag har förvisso ställt in OPC räckvidd till inget på båda håll på alla menyer, trotts att jag har dom avslagna. Om detta på något vis skulle gå in fast det är avslaget, men inte så troligt. Kan inte förstå vad det skulle bero på. Möjligen att jag gjorde en firmware-uppgradering direkt, annars vet jag inte. Vet att det mer el. mindre dimmar på dom flesta LCD, men inget som jag reagerar över på denna. Postad 13 April 2013 - 12:24
Nu är TVn i kartongen och skickas på måndag. Men jag kollade noggrannt igenom alla inställningar och allt var avstängt. Men när man läser recensioner från många tillverkare och "black level retention" så står det ofta "auto-dimming with fully black screen".
Postad 13 April 2013 - 12:42
Som jag sa ovan är det så på dom flesta LCD och ibland så pass att det är störande, t.ex. LGs brukar vara lite störande, eftersom det är ganska markant även med aktiv kontrast av, förmodligen något försök att bättra den annars ganska dåliga svärtan på IPS-panel. På denna har jag reagerat motsatt till, alltså att det är så lite att jag inte reagerar över det. Ni som ser detta, är det så mycket att det är störande? Kom att tänka på en ny dataskärm som jag köpte för några dagar sen, när det blir helt svart bild t.ex vid växlingar då lyser den upp för ett ögonblick för att sedan gå tillbaka till svart igen. Ungefär som jag fått beskrivit här. Men detta finns absolut inte på min 741a. Förövrigt en Thomson 39" med bakbelyst LED, som funkar bra för övrigt. Redigerat av ffodil, 13 April 2013 - 12:56. Postad 13 April 2013 - 12:55
Ja. Och autkontrast och OPC är avstängda. Postad 13 April 2013 - 13:35
Det eg problemet är väl, som på de flesta andra apparater, att svärtan i sig är för dålig, annars skulle ju problemet inte finnas. Sen vet jag inte varför funktionen ens finns, det är ju som att ha local diming med bara en enda zon. Antar att det kanske är en miljöfunktion, dvs handlar om att minska energiåtgången? Postad 13 April 2013 - 22:18
Och eco-knappen ställd av ? Har nu försökt framkalla denna auto-dimmingen, flackande ljus, som beskrivits här på alla tänkbara sätt, med all slags matr. osv. Med risken att jag upprepar mig allt för mycket, säger jag om igen att något flackande ljus går inte att få fram på min. Utom att om jag trycker på eco-knappen och samtidigt höjer bakgrundsbelysningen till +10 el. mer, vilket då behövs eftersom eco dämpar belysningen, då först kan jag tvinga fram ett flackande ljus i mörka svarta scener. Normalt har jag bakgrundsljuset på max +5 på dagen 0 på kvällen, ljusregaget på -5 och eco av, tycker heller inte man kan ha högre ljus under några förhållande. Då finns inte minsta tendens till något flackande ljus, åtminstone på min. Hände för ett tag sen att jag inte kunde förstå vad som tagit åt bilden och gick därför in i inställningarna för att kolla, inget fel där. Tog ett tag innan jag fattade att någon kommit åt och tryckt på eco-knappen, så var allt bra efter återställning. Fick lite myror i huvudet när jag läste detta om flackande ljus eftersom jag inte sett nåt sånt och kunde därför inte låta bli att kolla upp detta noggrant. Hittar inga andra förklaringar än ovanstående. Eller väldigt långsökta, som att jag uppgradera firmware direkt som jag nämnde, eller att det skulle vara skillnad på apparaterna. Postad 13 April 2013 - 22:50
Ja. När bilden är "helt svart" stängs bakgrundsbelysningen av. Om en film växlar från helt svart till en ljus scen ser man det inte, då verkar det bara vara väldigt bra svärta på TVn, men om det växlar mellan mörka scener och helt svart ser det inte alls roligt ut. Exempelvis i scenövergångar i Pulp Fiction syns det väldigt tydligt (förutsatt att du tittar i ett mörkt rum). Ser du det inte tycker jag inte du ska leta efter det, då kommer du bara irritera dig på det när det händer. För mig är det ingen deal-breaker, men det är störande och lite irriterande att supporten ger goddag yxskaft-svar. Men trots detta, DSE, lite clouding och allmän seghet vid kanalbyten och i menyer är jag på det stora hela nöjd. Redigerat av Unregistered42176b20, 13 April 2013 - 22:51. Postad 14 April 2013 - 08:01
Ok, förstår då det som att det ska till lite speciella scener för att framkalla det. Har då möjligen inte fått fram några sådana scener i mitt letande. Ska heller inte leta efter det mer, men hör av mig om jag stöter på det.
Kan det vara så att det är något som är inbyggt i matr. på dessa filmer/scener, iofs. lätt att testa på någon annan TV ? Blev bara lite förbryllad av att inte sett det efter så lång tid och eftersom jag fick frågan från altair4 Redigerat av ffodil, 14 April 2013 - 08:14. Postad 14 April 2013 - 08:43
Jag undrar om 70" an för 21k är på väg bort.
Verkar nästan bara som att NetonNet har den inne på webbutiken. Dom andra stora flyttar fram datumet bara.. Postad 14 April 2013 - 08:45 Det bör den ju vara, 2013 modellerna har väl kommit? Postad 14 April 2013 - 09:51
Jag funderar på detta är botten på prisbilden för en tid framöver med 70".
El om dom nya snart kommer ner. Jag vill egentligen inte köpa, om dom inte kryper ner mot 15k för 70". Jag har redan en 52" så jag sitter inte i sjön. Men stor är stor... Postad 14 April 2013 - 10:04
Det är klart vad man skulle önska sig, men tror inte det är möjligt med neråt 15k för 70, om man tittar på andra märken. Dom nya modellerna är ju möjligt att dom kommer ner i dagens pris om ett år el. el. redan till jul. Postad 14 April 2013 - 11:46
Det är inte filmerna. Väldigt förvånande att du inte sett det överhuvudtaget för det är ju väldigt tydligt även vid kanalbyten, åtminstone i ett mörkt rum. Dock provade jag aldrig med den inbyggda tunern så vet inte om den ger samma sak. Lösningen på detta problem brukar vara att stänga av saker i servicemenyn och det är ju möjligt, om än osannolikt, att du har en annan inställning i servicemenyn. Redigerat av altair4, 14 April 2013 - 11:46. Postad 14 April 2013 - 12:25
Håller med. Det är en gåta som faktiskt irriterar mig lite, att jag inte kan få fram varför.
Jag borde ju verkligen kunna få fram detta fenomen, men nej, fattar noll. Inte ens en tendens till detta varken vid kanalbyte el. något film-matr. Har lite svårt att släppa det, trotts att jag bara borde vara nöjd med det som det är. Redigerat av ffodil, 14 April 2013 - 12:33. Postad 15 April 2013 - 07:13
Men!
Postad 15 April 2013 - 07:28
Video som demonstrerar problemet: http://www.youtube.c...h?v=8-51gUXn6v4
Postad 15 April 2013 - 10:44
Jag hade liknande problem med min LG plasma när jag körde min Apple TV. Lösningen här var att man kunde välja vilken typ av signal som Apple Tv skickade (kommer inte ihåg exakt vad de heter, tror det var RGB High, RGB Low mm) och när jag testade lite olika hittade jag ett läge som eliminerade detta.
Har du testat med olika källor? Postad 15 April 2013 - 11:31
Har lite liknande frågor, uppstår detta från alla bildkällor, TVsignaler, inbyggda, externa, DVD, dator, osv ?
Blandar ni ihop dimming, local-dimming som kan vara väldigt störande med bild aktiverad, på en del LCD. Ser ut på videon ovan som den släcker ner när det inte finns någon bild-info alls, för att åter aktiveras när någon bild-info återkommer. Detta är en energi-sparfunktion och har svårt att förstå hur man kan störa sig på det, när det inte finns nån bild. Om man stör sig på det verkar det som man inte sett många olika TV, då tekniken bara är sådan. Något jag verkligen kan störa mig på däremot är dimming, local-dimming, på en del LCD, som inte finns på 741an inställd rätt. Inte på min får jag tillägga. Ska också säga som som jag gjort tidigare att detta delvis har med inställningarna att göra som t.ex. om man har väldigt hög bakgrundsbelysning, typ uppåt +10 och sitter annars i ett mörkt rum med mörkerseendet aktiverat, då kan ljuset när det aktiveras kännas störande. Själv har jag bakgrundsljuset på noll i mörkt rum, plus att jag har en svag varmvit LED- belysning bakom TVn. Redigerat av ffodil, 15 April 2013 - 11:54. Postad 15 April 2013 - 11:46
Jag testade från både PC och digitalbox och dessutom alla bildlägen. Problemet är att den bryr sig inte om ifall det är en film som spelas upp eller om det är en mörk bild för den inte har någon signal från HDMI eller liknande. Oavsett vilket så är det helt mörkt på bilden så släcker den ned. Korrekt implementerat så skulle den aldrig släcka ned så länge den har en signal från exv. HDMI. Eller åtminstone ha så pass lång fördröjning innan den släcker ned att varenda gång det blir mörkt mellan två scener i en film så ska inte ljuset släckas. Hade varit rimligt om det var några minuters fördröjning åtminstone innan en påtvingande energisparfunktion slår igång som kan bli helt malplacerad.
Redigerat av altair4, 15 April 2013 - 11:48. Postad 15 April 2013 - 11:53
Håller med altair4, helt onödig funktion som borde ta längre tid på sig innan den aktiveras.
Postad 15 April 2013 - 12:09
Håller med er om ovanstående synpunkter att så borde det vara.
Har dock inga som helst problem med detta då jag aldrig ser det. Om det har med mina inställningar, ljus bakom TVn, el. själva TVn att göra, vet jag inte. Har t.o.m. haft lite hjälp av olika personer för att kolla efter detta och ingen har hittills kunnat se något sådant. Postad 15 April 2013 - 12:24
Lite annan info.
Dom nya 2013 modellerna är på väg ut och dom gamla 2012 är i det närmaste slut, förutom vad som finns i lager ute i butikerna. Postad 15 April 2013 - 12:58 Vad jag hörde förra veckan är att Elgiganten kommer att få in ett gäng, sist jag hörde var det 19 April, fanns inte på nätet så jag frågade i butik. Kan tro på yttligare förseningar, men att den inte ska komma in överhuvudtaget låter konstigt om det står att den är på väg in i deras interna system. Funderar dock lite på att vänta till efter sommaren, om någon hittar något om 2013 70" som kommer att ligga runt ~35000 ingångspris så posta länk här Postad 15 April 2013 - 13:11
Ursäkta, menar att 2013 mod. är på väg in till butikerna, om du misstolka, el. du menar 741 2012. Kan vara att dom får ytterligare en sändning som är beställda av 2012, men annars var dom slut enl. huvudkontoret. Postad 15 April 2013 - 13:12
http://reviews.cnet....7-35636583.html
Recension på uppföljaren till vad som motsvarar 636 i Sverige. Ser ut att ha ungefär samma bild fast med lite bättre Smart-TV. Postad 15 April 2013 - 14:11
Jo, local dimming kräver många zoner för att bli bra, vilket i sin tur innebär en högre prislapp. Vad jag vet är det eg bara Sony och Sharp (en modell som dock inte finns i Europa - Elite) som fått till det riktigt bra, om än inte på något sätt perfekt. LG har ju nån variant också som iaf jag inte gillade dock, kan varit annat än just local dimmingen som spökade dock. Finns det några andra modeller från Sharp som har stöd för Local dimming än Eliten? Redigerat av Unregistered1413, 15 April 2013 - 14:12. Postad 15 April 2013 - 14:39
Ja, ungefär vad jag menar. Någon modell har kantbelyst local-dimming som eg. säger sig självt inte kan tillföra nåt positivt för bilden, utan tar bara bort informationen, detaljerna i bilden i mörka partier/scener,samma som aktiv kontrast och dimming överhuvudtaget. Så bra svärta som möjligt vill man ju ha just för bättre detaljer i mörka partier/scener. Så klart även detaljer och färger på allt övrigt. Zonindelat på en bakbelyst med många zoner är lite annat, bättre, om än inte perfekt om man ska va petig som du säger. Redigerat av ffodil, 15 April 2013 - 18:08. Postad 15 April 2013 - 20:46
Jag ringde Gigantiii idag och dom sade att 5/5 så kommer det in några. Hur många sade han int..
Postad 16 April 2013 - 12:31
Köpte dessa http://www.linkdelig...a-Projects.html 3d glasögon för att testa till sharps 60-tummare. Har testat en 3d film på netflix och dom fungerar perfekt! Jag köpte 2 st för 296 kr inkl frakt från företaget jag länkade till. Fick hem brillorna på 7 dagar. Kommer beställa 2 st till!
Postad 17 April 2013 - 12:31
Angående blinkande ljus när det inte är nån bildsignal, tror jag mig ha hittat varför, som någon påtalat här.
När jag råkade slå till snabbstart på min, när jag pillade i inställningarna, började min också blinka utan signal, när jag slog av den igen slutade det. Denna har jag aldrig haft på tidigare, kanske därför jag inte sett detta blinkande. Kan dock inte vara säker på att det är lösningen, eftersom jag aldrig haft det problemet, men kanske ett tips att prova. Postad 17 April 2013 - 13:15
Har inte snabbstart på (drar mycket viloström då) men det blinkar för fullt så jag tror inte dom har något med varandra att göra.
Redigerat av Micleg, 17 April 2013 - 13:52. Postad 17 April 2013 - 13:35
Nej, man tycker inte det. Hur som helst började min blinka när jag råkade slå på snabbstart, när där inte är någon bildsignal. Postad 17 April 2013 - 14:28
Hur som helst väldigt förvirrande. Min sambo såg blinkandet för första gången idag och när hon sa till mig kom jag ihåg att jag var och pillade i inställningarna igår. När jag då slog ifrån snabbstart slutade det direkt igen.
Postad 18 April 2013 - 18:40
Ingen som känner sig modig och vill ge sig in i servicemenyn och se om det går att stänga av auto-dimming vid helt svart bild?
1. TV unplugged 2. Press and hold the'Vol down' and 'channel up' 3. While holding the buttons, plug in the TV. You are now in the Adjustment mode You will be presented with a category menu containing. Deflection Signal Feature Fix Value EEPROM 4. Use the 'Channel up'or"Channel dwn' to select the category. note:Not all models will have 5 categories, some will jump to the 'Signal' category. 5. Use the 'Volume up' to enter the category. 6. Use Channel up and down select the item to be adjusted. 7. Write down the old value of the item before changing. 8. Volume up and down adjust the value. 9. When you have made all the adjustments you want turn the set off to exit. Postad 18 April 2013 - 18:45
Inte jag iaf. eftersom jag inte har det problemet.
Har du inte lämnat iväg din TV, för utbyte, el. du har fått en ny? Postad 18 April 2013 - 18:55
Köpet är hävt. Men söker ny TV. Inte räknat bort Sharp helt, men troligtvis blir det nån billig 46-50" tillsvidare. Då jag störde mig ganska mycket på auto-dimming så vore det trevligt ifall det fanns en fix mot det. Redigerat av altair4, 18 April 2013 - 19:51. Postad 18 April 2013 - 19:51
Ja, måste finnas eftersom det inte finns på min. Undrar också lite om det är olika på olika tillverkningsdatum el, något. Borde annars gå att ta bort i servicemenyn. Handlar heller inte om auto-dimming i den bemärkelsen, utan bara när den inte har bildsignal, vad jag förstått. Menar att det är nån energispar-funktion som bör gå att stänga av. Redigerat av ffodil, 18 April 2013 - 20:01. Postad 18 April 2013 - 20:51
Priset på Sharp Aquos LC-80LE646S börjar bli acceptabelt för ett köp, vad tror ni om prisbilden på tvn det närmaste halvåret?
Kommer tvn att finnas kvar på marknaden i aug/sep? Tackar på förhand för svar! Postad 19 April 2013 - 10:16
Jag tror inte den blir billigare och jag tror att den försvinner från alla stora återförsäljare om max 1 månad.. Det är min uppfattning. Den har ändå sänkts med 17.000 sen den släpptes och har nu stått stilla i 2-3 månader och är väldigt svår att få tag i. Får min levererad om 3 timmar Postad 19 April 2013 - 20:15
Kan någon av ni andra som har problem med auto-dimming prova att slå igång OPC och sedan tejpa över sensorn som sitter längst ned till höger och se om det fortfarande blir auto-dimming?
Postad 19 April 2013 - 21:26
Varför? OPC är ju jättebra. Om inte TVn ändrade sig mellan ljus eftermiddag och natt skulle jag bli galen.
Postad 19 April 2013 - 21:42
Visst kan OPC vara användbart och praktiskt om man känner för det och ställer in den.
Jag använder dock helst dag kvällsläge. Men som sagt vad man tycker. altair4 menar nog, eftersom han inte har nån TV nu, om det går att göra något åt blinkningarna när där inte är nån bildsignal. Jag kan inte kolla, eftersom jag inte har nån blinkningar. Redigerat av ffodil, 19 April 2013 - 21:46. Postad 20 April 2013 - 23:07
Har en 741S nu och har några frågor till forumets erfarna användare:
Postad 22 April 2013 - 15:49
Nu har Elgiganten sänkt priset på Sharp Aquos LC-70LE836S till 24.990 Så det blir kanske en sänkning på Sharp Aquos LC-70LE741S med om man har tur?
Postad 22 April 2013 - 16:14
Känns som ett bra pris, nästan även om de sänker 741an, någon som sett båda som kan uttala sig? Antar svärta blir bättre med backlight?, samt någon som vet skillnaden med den högre "Uppdateringsfrekvensen"??
Postad 22 April 2013 - 16:37
Med priserna som är just nu skulle jag nog valt 836an.
Tror, men bara spekulerar, upplösningen, mättnaden i bilden för ögonen kan nog uppfattas som något bättre. På grund av Quattro-panel skulle jag kanske också säga. Bakbelyst gör nog inte nåt speciellt på svärtan, möjligen kan det göra något positivt för bilden. Uppdateringsfrekvensen, är jag tveksam till att det gör något, möjligen på 3D. Svårt att säga om man inte sett dom sida vid sida. Är nu själv lite inne på att köpa 836an eftersom jag behöver en till och tror inte den är sämre än 741an som jag är helnöjd med. Redigerat av ffodil, 22 April 2013 - 18:13. Postad 22 April 2013 - 20:36
Varför skulle inte 836an vara minst lika bra eller bättre än 741an? Om jag minna rätt finns väl inget som är sämre på 836 sett till teknisk spec, eller minns jag fel? 1 användare läser detta ämne0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar |
Trendande produkter |