Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Tv-licensen kanske avskaffas och omvandlas till en skatt

1964 svar till detta ämne
  • Stängt ämne Detta ämne är stängt

Postad 25 september 2016 - 11:05

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

• 4 119 inlägg
  • 0

Nä,kan ju vara intressant att veta om BO inte hade daladräkt tex

När en kvinna blir misshandlad för att hon inte lever traditionellt och inte bär traditionella kläder så borde väl många fråga sig vilken gruppering som ligger bakom. Ska man gissa då eller söka info på annat håll?

Postad 25 september 2016 - 11:41

Unregistered706504e9
  • Unregistered706504e9
  • Beroende

• 1 012 inlägg
  • 0

Räcker det med info från public service i detta fallet?
http://sverigesradio...artikel=6523962

Jag tycker att det är bra rapporterat. Jag vill verkligen inte ha ett segregerat skrämselsamhälle som i USA. Vi kanske vill och tror oss behöva så mycket information om förövarna, men personligen tror jag att det i längden gör mycket mer skada än nytta i ett samhälle.

För övrigt vill jag verkligen inte ha en politisk diskussion på det här forumet.

Postad 25 september 2016 - 11:43

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

• 4 119 inlägg
  • 0

Jag tycker att det är bra rapporterat. Jag vill verkligen inte ha ett segregerat skrämselsamhälle som i USA. Vi kanske vill och tror oss behöva så mycket information om förövarna, men personligen tror jag att det i längden gör mycket mer skada än nytta i ett samhälle.
För övrigt vill jag verkligen inte ha en politisk diskussion på det här forumet.

Så du bryr dig inte?

Postad 25 september 2016 - 11:49

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19 825 inlägg
  • 0

Egentligen är vi redan över gränsen.

Men om vi kan hålla borta personangrepp osv ...

Postad 25 september 2016 - 11:54

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

• 4 119 inlägg
  • 0
Att diskutera TV-licensens vara eller inte vara är ju egenligen politik. Att som llte off topic diskutera om public service nyhetsrapportering är tillräckligt detaljerad är mindre politik än själva licensen, tycker jag i alla fall.

Redigerat av Buddypresley, 25 september 2016 - 11:54.

Postad 25 september 2016 - 12:43

Unregistered706504e9
  • Unregistered706504e9
  • Beroende

• 1 012 inlägg
  • 0

Så du bryr dig inte?

Läser jag det är jag givetvis nyfiken, men jag tror att det inte kommer någonting gott av en sådan rapportering.

Populister (bullshitters) som Trump, Boris Johnson och får så stor framgång genom att presentera enkla lösningar på extremt krångliga problem. Man skyller det mesta på invandrare och lever på att skapa polarisation i samhället. Jag vill inte att vi ska ha det klimatet även i Sverige, men inser att risken är stor att vi hamnar där. 

Postad 25 september 2016 - 13:11

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

• 4 119 inlägg
  • 0

Läser jag det är jag givetvis nyfiken, men jag tror att det inte kommer någonting gott av en sådan rapportering.
Populister (bullshitters) som Trump, Boris Johnson och får så stor framgång genom att presentera enkla lösningar på extremt krångliga problem. Man skyller det mesta på invandrare och lever på att skapa polarisation i samhället. Jag vill inte att vi ska ha det klimatet även i Sverige, men inser att risken är stor att vi hamnar där.

Ska media överhuvudtaget rapportera att kvinnor misshandlas pga att de inte bär rätt traditionell klädsel?

Postad 26 september 2016 - 06:13

PML73
  • PML73
  • Guru

• 4 063 inlägg
  • 0

Ska media överhuvudtaget rapportera att kvinnor misshandlas pga att de inte bär rätt traditionell klädsel?

Och hur många våldtäkter inom familj anmäls på Östermalm? Samma problematik.

Postad 26 september 2016 - 06:51

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

• 4 119 inlägg
  • 1

Och hur många våldtäkter inom familj anmäls på Östermalm? Samma problematik.

Dålig liknelse tycker jag. Nog om detta tycker jag, för nu vet jag vilka som misshandlade kvinnan. Tycker att SR kunde skrivit direkt att det var Hedemora hembygdsförening som låg bakom så hade denna diskussion inte behövt äga rum och riva upp massa känslor.

Postad 26 september 2016 - 09:34

Unregistered5deb0b1d
  • Unregistered5deb0b1d
  • Guru

• 4 329 inlägg
  • 0

Du menar alltså att en "expert" saknar mosvarande egenskaper om jag tolkar det hela rätt? :)

Ett känt fenom som heter Dunning-Krüger effekten. Den som är inkompetent är oförmögen att förstå detta och tror att de duktiga än de är. De överskattar sin kompetens. Och för de som är kompetenta gäller tvärtom, de underskattar sin kompetens.  

Postad 26 september 2016 - 10:12

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

• 7 926 inlägg
  • 1

Kan vi bara lägga ned denna tramsiga diskussion nu? Vi har public service i Sverige och det kommer inte att ändras. Om de som sedan hellre hämtar sina "nyheter" från flashback eller avpixlat ogillar att betala licenspengar till offentlig "vänstermedia" så får ni väl trösta er med att det aldrig kommer att råda någon brist på "alternativa media" av den karaktären. Så forstätter jag och majoriteten av befolkning att vara nöjda med den lilla peng vi betalar för ett av världens bästa public service.

Redigerat av agpath, 26 september 2016 - 10:13.

Postad 26 september 2016 - 10:23

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

• 4 119 inlägg
  • 0

Vi har public service i Sverige och det kommer inte att ändras.

Varför kommer inte det att ändras?

Postad 26 september 2016 - 11:43

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

• 11 727 inlägg
  • 0

Kan vi bara lägga ned denna tramsiga diskussion nu? Vi har public service i Sverige och det kommer inte att ändras. Om de som sedan hellre hämtar sina "nyheter" från flashback eller avpixlat ogillar att betala licenspengar till offentlig "vänstermedia" så får ni väl trösta er med att det aldrig kommer att råda någon brist på "alternativa media" av den karaktären. Så forstätter jag och majoriteten av befolkning att vara nöjda med den lilla peng vi betalar för ett av världens bästa public service.

PS kommer inte att ändras?
Och det vet du?
Skulle säga att det är inte alls omöjligt att den kommer att ändras i framtiden.

Och majoriteten är nöjd?.
Mycket märkligt, hur vet du det?
Har vi haft en folkomröstning?

Postad 26 september 2016 - 12:25

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

• 7 926 inlägg
  • 0

"Sveriges radio, Sveriges television och Utbildningsradions vara eller icke vara som statligt, och av allmänheten, licensfinansierat public service-bolag tillhör de evighetsdebatter som aldrig får ett slut, eftersom inget tyder på att public service kommer att få ett slut"

https://samtiden.nu/...public-service/

Postad 26 september 2016 - 12:38

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

• 11 727 inlägg
  • 0
Tyvärr inget som tyder på det i dagsläget.
Men inget som säger att PS kommer att se ut på exakt samma sätt för evigt

Postad 26 september 2016 - 12:56

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

• 4 119 inlägg
  • 0

"Sveriges radio, Sveriges television och Utbildningsradions vara eller icke vara som statligt, och av allmänheten, licensfinansierat public service-bolag tillhör de evighetsdebatter som aldrig får ett slut, eftersom inget tyder på att public service kommer att få ett slut"

https://samtiden.nu/...public-service/

Jag ser att du länkar till alternativmedia... :D

Postad 26 september 2016 - 13:05

PML73
  • PML73
  • Guru

• 4 063 inlägg
  • 0
Egentligen är topic samma som innan reklamstationerna kom. "Bara vi får s.k. fria stationer blir allt högsta kvalitet". Vi vet alla hur det blev i verkligheten. Dessa ivrare av de då aktuella alternativen får nog stå i skamvrån en liten tid till...

Redigerat av PML73, 26 september 2016 - 13:05.

Postad 26 september 2016 - 13:14

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

• 4 119 inlägg
  • 0

Egentligen är topic samma som innan reklamstationerna kom. "Bara vi får s.k. fria stationer blir allt högsta kvalitet". Vi vet alla hur det blev i verkligheten. Dessa ivrare av de då aktuella alternativen får nog stå i skamvrån en liten tid till...

Bättre med OS med reklam än inget OS alls... ;)

Postad 26 september 2016 - 13:32

what17ever
  • what17ever
  • Veteran

• 2 416 inlägg
  • 0

Trodde den här tråden handlade om huruvida licensavgiften skulle ersättas av en skatt, inte public service's vara eller inte vara... Men jag kan ha fel.....(kikar på rubriken)...näe.

Postad 26 september 2016 - 13:37

PML73
  • PML73
  • Guru

• 4 063 inlägg
  • 0

Bättre med OS med reklam än inget OS alls... ;)

Fanns väl OS på tv innan. Tror inte ens IOKs sponsorer vill utesluta svenska marknaden.

Postad 26 september 2016 - 13:42

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

• 4 119 inlägg
  • 0

Fanns väl OS på tv innan. Tror inte ens IOKs sponsorer vill utesluta svenska marknaden.

Ja innan fanns det OS, hockey-VM etc på SVT, inte nu längre.

Postad 26 september 2016 - 13:46

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

• 7 926 inlägg
  • 0

Trodde den här tråden handlade om huruvida licensavgiften skulle ersättas av en skatt, inte public service's vara eller inte vara... Men jag kan ha fel.....(kikar på rubriken)...näe.

Motivet för de som inte vill betala verkar ju dock vara att de inte tycker att public service har något existensberättigande då de ändå bara tittar på eller läser "alternativa media".

Om alla här var ense om att public service är något bra som vi vill ha så kunde vi också hålla debatten till hur finansieringsformen skulle kunna förändras.

Redigerat av agpath, 26 september 2016 - 13:47.

Postad 26 september 2016 - 13:52

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

• 4 119 inlägg
  • 0

Så forstätter jag och majoriteten av befolkning att vara nöjda med den lilla peng vi betalar för ett av världens bästa public service.

Världens bästa public service har nu blivit snuvade på alla sveriges landslagsmatcher i fotboll för herrar fram till 2022. Vidare har dom blivit snuvade på fotbolls-VM 2018 & 2022.

Postad 26 september 2016 - 13:55

Johan_i_burken
  • Johan_i_burken
  • Mästare

• 3 637 inlägg
  • 0

Jag missuppfattar dig nog nu men det du vill är att ta bort konkurrenterna så att svt har monopol på sportevenemang och övrig tv i sverige så de kan erbjuda ersättning de anser vara rimlig? Eller hur menar du, jag vill inte dryga mig men hänger inte med i vad du menar.

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

• 7 926 inlägg
  • 0

Världens bästa public service har nu blivit snuvade på alla sveriges landslagsmatcher i fotboll för herrar fram till 2022. Vidare har dom blivit snuvade på fotbolls-VM 2018 & 2022.

De ska skulle ha råd om avgiften höjdes och alla betalade sin licens. Märkligt att så många både klagar över TV-licens och att de tvingas att se på OS på TV3 mm med kass bild och reklamavbrott.

PML73
  • PML73
  • Guru

• 4 063 inlägg
  • 0

Är det public service som är problemet? ?

Postad 26 september 2016 - 14:00

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

• 4 119 inlägg
  • 2

.Märkligt att så många både klagar över TV-licens och att de tvingas att se på OS på TV3 mm med kass bild och reklamavbrott.

Ja det är väl klart. Betala 185 kr per månad och ändå tvingas se på reklamkanaler för att se OS.

Postad 26 september 2016 - 14:04

PML73
  • PML73
  • Guru

• 4 063 inlägg
  • 0

Jag missuppfattar dig nog nu men det du vill är att ta bort konkurrenterna så att svt har monopol på sportevenemang och övrig tv i sverige så de kan erbjuda ersättning de anser vara rimlig? Eller hur menar du, jag vill inte dryga mig men hänger inte med i vad du menar.

Skratt, nej jag vill inte ha tillbaka tvmonopolet. Men att hävda att alternativ ger bättre resultat är lite väl förenklat för min smak. Desto viktigare att diskutera verkliga behov och önskemål. Utanför politiska korridorer.

Postad 26 september 2016 - 14:11

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

• 4 119 inlägg
  • 0

Skratt, nej jag vill inte ha tillbaka tvmonopolet. Men att hävda att alternativ ger bättre resultat är lite väl förenklat för min smak. Desto viktigare att diskutera verkliga behov och önskemål. Utanför politiska korridorer.

Verkliga behov är att folk vill se OS och fotbollslandslaget. Det kan inte SVT erbjuda på många år framöver. Alternativen erbjuder detta även om du tycker att det känns lite väl förenklat.

Postad 26 september 2016 - 14:15

PML73
  • PML73
  • Guru

• 4 063 inlägg
  • 0

Verkliga behov är att folk vill se OS och fotbollslandslaget. Det kan inte SVT erbjuda på många år framöver. Alternativen erbjuder detta även om du tycker att det känns lite väl förenklat.

Jamen, då är det bara att betala för det du vill se. Att Sverige ska ha reklamfri tv är en skyldighet jag anser att staten har.

Postad 26 september 2016 - 14:18

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

• 11 727 inlägg
  • 0

Jamen, då är det bara att betala för det du vill se. Att Sverige ska ha reklamfri tv är en skyldighet jag anser att staten har.

Det är ju just det vi inte får .
Vi tvingas betala för nått vi inte ser.

Postad 26 september 2016 - 14:22

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

• 4 119 inlägg
  • 0

Javisst betalar man för ett bättre alternativ. Eller också får man sluta se på tex fotboll och istället titta på sånt som staten anser man skall se på.

Postad 26 september 2016 - 14:49

PML73
  • PML73
  • Guru

• 4 063 inlägg
  • 0

Javisst betalar man för ett bättre alternativ. Eller också får man sluta se på tex fotboll och istället titta på sånt som staten anser man skall se på.

Public service är väl inte att visa allt, utan att komplettera alternativen på marknaden.

Postad 26 september 2016 - 15:18

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

• 4 119 inlägg
  • 0

Public service är väl inte att visa allt, utan att komplettera alternativen på marknaden.

Blir nog Discovery Channel idag att slappa till innan läggdags. Eller film på kanal 9. Eller Animal planet. Eller nåt på National Geographic.

Alternativen kompletterar public service.

Postad 26 september 2016 - 19:23

Mr_Tom
  • Mr_Tom
  • Forumräv

• 785 inlägg
  • 0

Ett känt fenom som heter Dunning-Krüger effekten. Den som är inkompetent är oförmögen att förstå detta och tror att de duktiga än de är. De överskattar sin kompetens. Och för de som är kompetenta gäller tvärtom, de underskattar sin kompetens.  

Det verkar som vi diskuterar med helt olika perspektiv. Dunning-Krüger handlar väl om självbild medan "Tomma tunnor bullrar mest" handlar väl om hur andra ser på en person.

Mitt perspektiv har hela tiden varit hur andra ser på en person. Sedan finns "självutnämnda experter" och dom kan ha väldigt varierande kompetens :) .

Äter till ämnet:

Public Service är inget komplement. Man kan läsa i sändningstillståndet vad dom skall sända. Det skall vara ett "mångsidigt programutbud". http://www.svt.se/om...ånd 2014 - 2019

Som jag förstår det så är Public Service generellt sett ganska omtyckt av allmänheten. Problemet är väl finansieringen och den diskussionen tar nog inte slut i första taget.

Postad 27 september 2016 - 07:25

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

• 7 299 inlägg
  • 0

Precis vad V och Jonas Sjöstedt tycker att man ska kunna se på Public Service.

http://www.aftonblad...icle23320960.ab

Postad 27 september 2016 - 07:59

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

• 4 119 inlägg
  • 0

Precis vad V och Jonas Sjöstedt tycker att man ska kunna se på Public Service.

http://www.aftonblad...icle23320960.ab

Vad vill han? Står så här: "Nu kräver han att regeringen lyfter frågan om att enbart de markbundna tv-kanalerna ska få sända stora folkliga evenemang"

TV3 sänds via DVB-T. TV3 sände OS.

Postad 27 september 2016 - 08:10

Unregisteredc49a1f15
  • Unregisteredc49a1f15
  • Mästare

• 3 205 inlägg
  • 0

Du har uppenbarligen aldrig jobbat på ett kommunalt ålderdomshem Buddypresley...

Redigerat av Unregisteredc49a1f15, 27 september 2016 - 08:11.

Postad 27 september 2016 - 08:20

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

• 4 119 inlägg
  • 0

Du har uppenbarligen aldrig jobbat på ett kommunalt ålderdomshem Buddypresley...

Nej där hade du rätt för en gångs skull. Kan vi hålla oss till ämnet nu kanske? Eller skall vi diskutera vad vi inte jobbat med? Jag har heller inte jobbat som gynekolog om du är intresserad :D

Postad 27 september 2016 - 08:34

Unregisteredc49a1f15
  • Unregisteredc49a1f15
  • Mästare

• 3 205 inlägg
  • 2

Då jag själv har släkt med över tjugo års erfarenhet i branschen är jag fullt medveten om att Tv3:s ensamrätt för OS har orsakat mycket missnöje bland många patienter eftersom de inte har tillgång till deras utbud. För min egen del skiter jag i vilket eftersom mitt idrottsintresse är lika med noll men det hindrar mig inte från att vara mycket kritisk till Viasats affärsmodeller som styrs av trångsynta och pengahungriga överklassare.

För en gångs skull håller jag helt med Jonas Sjöstedt.

Redigerat av Unregisteredc49a1f15, 27 september 2016 - 08:34.

Postad 27 september 2016 - 08:38

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

• 4 119 inlägg
  • 0

Då jag själv har släkt med över tjugo års erfarenhet i branschen är jag fullt medveten om att Tv3:s ensamrätt för OS har orsakat mycket missnöje bland många patienter eftersom de inte har tillgång till deras utbud. För min egen del skiter jag i vilket eftersom mitt idrottsintresse är lika med noll men det hindrar mig inte från att vara mycket kritisk till Viasats affärsmodeller som styrs av trångsynta och pengahungriga överklassare.

För en gångs skull håller jag helt med Jonas Sjöstedt.

Jag undrade förut vad Jonas menar med att tex OS bara skall få sändas via markbundna sändningar. Menar han bara SVT då?

Postad 27 september 2016 - 08:44

Unregisteredc49a1f15
  • Unregisteredc49a1f15
  • Mästare

• 3 205 inlägg
  • 1

Markbunden TV = Fri TV, dvs utan kodning och dylikt. Alla med en fungerande uppsättning av bildvisare och TV-mottagare inom nätet kan se innehållet. SVT är ett alternativ och i min mening det överlägset bästa för OS.

Det är förstås trevligt för intresserade om det kan sändas mer sport i dedikerade kanaler utöver vad SVT skulle ha visat, men att helt utesluta PS för något sådant som OS för att de på Viasat ska få fetare plånböcker är uppåt väggarna.

Postad 27 september 2016 - 09:14

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

• 4 119 inlägg
  • 0

Det är förstås trevligt för intresserade om det kan sändas mer sport i dedikerade kanaler utöver vad SVT skulle ha visat, men att helt utesluta PS för något sådant som OS för att de på Viasat ska få fetare plånböcker är uppåt väggarna.

Hur skall problemet lösas? TV-monopolet tillbaka igen? TV4 har tex köpt rättigheterna till två kommande fotbolls-VM. Vad är det som säger att TV4 kan ses i framtiden utan att betala extra för det?

Postad 27 september 2016 - 09:16

Unregisteredc49a1f15
  • Unregisteredc49a1f15
  • Mästare

• 3 205 inlägg
  • 1

Vänsterpartiet är inne på rätt linje, så om du vill veta mer om en lösning kan du läsa om deras motion som Sjöstedt skriver om.

Mig veterligen har TV4 inga som helst planer på att kryptera sin huvudkanal och det vore helt olikt dem att göra så.

Redigerat av Unregisteredc49a1f15, 27 september 2016 - 09:16.

Postad 27 september 2016 - 09:41

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

• 4 119 inlägg
  • 0

Mig veterligen har TV4 inga som helst planer på att kryptera sin huvudkanal och det vore helt olikt dem att göra så.

Jag är inte så säker på det jag. TV4HD är ju krypterad.

Postad 27 september 2016 - 10:02

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

• 7 926 inlägg
  • 0

Jag är inte så säker på det jag. TV4HD är ju krypterad.

Tror inte intresset att betala för att se Idol i SD kommer vara översvallande i så fall...

Postad 27 september 2016 - 10:11

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

• 7 926 inlägg
  • 0

Vänsterpartiet är inne på rätt linje, så om du vill veta mer om en lösning kan du läsa om deras motion som Sjöstedt skriver om.

Nuvarande sändningstillstånd gäller 2014-2020, så innan 2020 kan TV4 inte förändra någonting. Skulle de då få för sig att kryptera så kommer ju sändningstillståndet för en fri kanal gå till en konkurrent och det är inte ens säkert att de får fortsätta sända via marknät då. Det vore rena självmordet för TV4.

Update: TV4s sändningstillstånd är bara 3-årigt, medan SVTs är 6-årigt. TV4 måste alltså snart förhandla om ett nytt tillstånd gällande från 2017.

Redigerat av agpath, 27 september 2016 - 12:20.

Postad 27 september 2016 - 10:19

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

• 4 119 inlägg
  • 0

Tror inte intresset att betala för att se Idol i SD kommer vara översvallande i så fall...

Nej, men kanske för fotbolls-VM

Postad 27 september 2016 - 10:44

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

• 4 119 inlägg
  • 0

Jag litar inte på dom

Postad 27 september 2016 - 11:01

Unregisteredc49a1f15
  • Unregisteredc49a1f15
  • Mästare

• 3 205 inlägg
  • 0

Har inte ett piss med saken att göra. Du frågar hur problemet ska lösas. Jag svarar att Sjöstedt har presenterat en lösning. Vare sig du vill lyssna på dem eller inte så är det de facto ett svar på din fråga, men utifrån dina inlägg så tycks du ha en så stark och orubblig missuppfattning av hur OS under distribution av vinstdrivande företag påverkar både den generella uppfattningen av allmänna arrangemang och hur det ekonomiska intresset normaliseras.

Det är en jäkla skillnad på att acceptera en åsikt och stödja ett visst agerande. Jag har inga problem med att det finns många miljöpartister på SVT och SR men skulle aldrig teckna något abonnemang på ett rentav ondskefullt företag såsom Viasat.

Redigerat av Unregisteredc49a1f15, 27 september 2016 - 11:03.

2 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 2 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Bio front med duk på plats
    Globe
    2025-05-22 08:43:45
  • Screen Research FSD på väggen
    Globe
    2025-05-22 08:22:42
  • Screen Research FSD ram
    Globe
    2025-05-22 08:19:07
  • Montering av ram
    Globe
    2025-05-22 08:14:32
  • JBL 708i Surround + Surround Back
    Anton
    2025-05-21 19:42:26
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.