Köpte min 55hx855 när Webhallen hade den för 15k i deras julkalendern, fick dessutom med James Bond BR boxen på köpet, helt ovetandes. Jag tänkte dela med mig av mina funderingar och frågor kring den nya apparaten.
Min uppsättning, förutom TV:en, ser ut som följande:
Förstärkare:
STR-DN1010Högtalare:
KEF KHT-2005.3 5.1Samt en PS3 och ComHem STB (vip1920)
PS3 och STB är kopplade till förstärkaren via HDMI. Signalen skickas vidare via förstärkaren till TV:en, också via HDMI.
* Det blir en hel del lagg mellan ljudet och TV-bilden.
Jag hade en 32" TV innan, också SONY, och där hade jag inga sådana problem. Nu. om jag drar igång ljudet från både TV och förstärkare så hör man att det ekar väldigt tydligt och störande.
På STB ingången har jag fått justera ljudet med 160ms, tror jag.
På PS3 ingången varierar det mellan 0-60ms. Kan bli något irriterande när man spelar t ex Guitar Hero och musiken inte stämmer med när man ska trycker ner knapparna. Ännu mer irriterande att man måste justera om synken lite då och då, då det varierar!
* HDMI styrningen beter sig helt skumt.
När jag tittar på TV och drar igång PS3:an, byter förstärkaren till PS3 ingången, vilket är väldigt smidigt! Men när jag slår av PS3:an så byter TV:en till TV läge mot den inbyggda digitala boxen och förstärkaren tar då in ljud från TV:en.
Med den tidigare TV:en, när man slog av PS3:an, så förblev TV:en i HDMI läge och istället var det förstärkaren som slog över till STB ingången, precis som det skall vara.
* Den automatiska Scene Selection fungerar inte.
Eftersom det här är en smart tv och alla produkter är SONY tog jag för givet att (när TV:en är inställt på Auto i Scene Selection) när man drar igång PS3:an så skulle den slå över till Scene Selection Game. Så är inte fallet, tyvärr. Jag får gå in och ändra Scene Selection varenda gång jag ska lira.
* Brummande ljud ur Subwoofer:n när jag kopplar in TV:en.
Hade inte detta problem med den tidigare TV:en, nu brummar så det hörs när jag kopplar in strömsladden till den nya TV:en i grenuttaget. Har läst lite kring detta och tydligen kan detta åtgärda problemet:
Supra LoRad MD06-EU/SPNågon som har liknande problem och kan bekräfta eller dementera om detta hjälper? Den är inte billig direkt!
* Ingen Presence Sensor.
Fick för mig att denna TV:en skulle komma med Presence Sensor, samt att den skulle känna av ifall barnen ställer sig för nära TV, så ska den slockna. Hittar ingen information om detta på användarhandboken. På nätet hittade jag en sida som påstod att 55hx855 skulle ha det, men det var nog en asiatisk sida. Vi i Europa kanske inte fick med den funktionaliteten?
Nu kanske det lät som att jag är missnöjd med min nya TV, men så är inte fallet. Tvärtom, jag väldigt nöjd med TV:en. Om man drar ner lite på backlight så blir svart verkligen svart! I mina ögon har den en fantastisk bild och än så länge har inte stött på någon som inte har blivit imponerad av TV:en när vi har kollat på film!
Som pricken över i:et så kunde jag även hänga upp TV:en på väggen med samma väggfäste som jag hade till min 32", då den klarar upp till 75Kg!
Kom gärna med era synpunkter och kommentarer angående mina ovannämnda punkter!