![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser |
Postad 02 september 2013 - 18:28
Postad 02 september 2013 - 18:46
Edit: Svaret struket pg av feltänk.vad är grejen med att man måste vara kopplad till ett stadsnät för att det ska fungera? Borde det inte räcka med att man har ett hyfsat snabbt internet?
Redigerat av Unregistered558ade6e, 02 september 2013 - 21:25.
Postad 02 september 2013 - 18:50
vad är grejen med att man måste vara kopplad till ett stadsnät för att det ska fungera? Borde det inte räcka med att man har ett hyfsat snabbt internet?
Räcker bra med ett hyfsat bredband ja. De marksända kanalerna fanns inte med från början som streamat..
Inkopplingsalternativ enl ComHem - se https://www.minhembi...dpost&p=3882115
LAN
1 ”Triple-Play LAN-uttag”
Kund använder LAN och ansluter TiVo®-box till mediabox eller motsvarande. TiVo® får då sin anslutning genom LAN-tjänsten och fungerar. Uttaget levererar då både ”internet och tv”.
LAN-uttag via mediabox (eller motsvarande med 1 port för internet, 1 för tv, och säkert fler)
TiVo® ansluts till tv-uttaget i mediaboxen för tv-strömmen. TiVo® kräver även anslutning till router/modem för att få internetanslutning. Tv-uttaget levererar endast VLAN för tv.
Koax
2 hål i väggen
Med två hål i väggen finns ingen data-port via koax, det innebär att TiVo® kopplas till tv-porten för att få tv-signal och MÅSTE kopplas till någon form av bredbandsanslutning - behöver inte vara ComHems bredband.
3 hål i väggen
Om data-porten är ledig (ej bredband via koax) kan TiVo® anslutas till denna. TiVo® använder då det inbyggda DOCSIS-modemet för att få en anslutning som kan hämta metadata, starta Play-tjänster och liknande. För att kunna styra TiVo® med mobil/platta måste TiVo® även anslutas till det lokala nätverkets router
Om data-porten är upptagen (bredband via koax) så ansluts TiVo® till tv-porten. TiVo® måste då anslutas till router för internet-anslutning för metadata, Play-tjänster med mera.
???
Postad 02 september 2013 - 21:29
Håller med. Mitt svar ter sig obegripligt.Räcker bra med ett hyfsat bredband ja. De marksända kanalerna fanns inte med från början som streamat..
???
Jag hade just skrivit i en annan tråd om TiVo från ComHem och svarade av misstag i denna tråd om Viaplay-boxen i den fasta övertygelsen om att det handlade om TiVo. Inkopplingslaternativen avser alltså ComHems TiVo-box.
För Viaplay-boxen behövs alltså på samma sätt som för TiVo ett fungerande bredband. Däremot behöver ju Viaplay-boxen ingen kabel-tv-anslutning vilket väl är en av dess fördelar enligt många.

Postad 03 september 2013 - 16:46
Räcker bra med ett hyfsat bredband ja. De marksända kanalerna fanns inte med från början som streamat..
Hmm, då blir man ju lite fundersam: när jag pratade med någon på Viasat (eller säljare kanske, jag anmälde att Viasat skulle ringa upp mig) så var det första han sa; "har du internet via Stadsnät?" Ingen aning sa jag. -"kolla det först, hej då".Typ.
Jag har Bredbandsbolaget som leverantör.
Postad 03 september 2013 - 18:23
Då är det nog Viasat IPTV som du har haft kontakt med, det är en helt annan grejHmm, då blir man ju lite fundersam: när jag pratade med någon på Viasat (eller säljare kanske, jag anmälde att Viasat skulle ringa upp mig) så var det första han sa; "har du internet via Stadsnät?" Ingen aning sa jag. -"kolla det först, hej då".Typ.
Jag har Bredbandsbolaget som leverantör.
Jag kör ADSL 8 det räcker till. Det är bra om det är en stabil uppkoppling
Postad 04 september 2013 - 15:47
Då är det nog Viasat IPTV som du har haft kontakt med, det är en helt annan grej
Jag kör ADSL 8 det räcker till. Det är bra om det är en stabil uppkoppling
Ah, så det förstås. tack för hjälpen alla
Postad 16 september 2013 - 17:58
Annars är det väl bara fördelar eller?
Om man har vanlig TV-antenn inkopplad i boxen så kan man se alla marksända kanaler utan påroblem? (dock kass kvalitet antar jag vanlig sd digital?)
Jag undrar om Allsvenskamatcherna som visas betalar man för dom on demand eller ingår dom gratis i utbudet?
Postad 16 september 2013 - 18:14
Jag undrar om Allsvenskamatcherna som visas betalar man för dom on demand eller ingår dom gratis i utbudet?
Man betalar inget extra..
Postad 16 september 2013 - 18:18
Man betalar inget extra..
Men jag antar att man måste ha tv + fil + SPORT då?räcker inte mer bara tv + film?
Postad 16 september 2013 - 18:21
Men jag antar att man måste ha tv + fil + SPORT då?räcker inte mer bara tv + film?
Sorry, precis sport paketet! Har den själv enbart för det..
Postad 16 september 2013 - 18:23
Du kan bara se de kanaler som sänds okodat i marknätetOm man har vanlig TV-antenn inkopplad i boxen så kan man se alla marksända kanaler utan påroblem? (dock kass kvalitet antar jag vanlig sd digital?)
Postad 16 september 2013 - 21:13
Du kan bara se de kanaler som sänds okodat i marknätet
Jo var så jag menade, men är det nån skillnad på den tv4 mot den streamade tv4? Är väl ingen okodad kanal som inte är med i streaminglistan nu?
Är det samma kvalitet som om man streamar ifrån csports hemsida?Sorry, precis sport paketet! Har den själv enbart för det..
Postad 17 september 2013 - 15:54
Jo var så jag menade, men är det nån skillnad på den tv4 mot den streamade tv4? Är väl ingen okodad kanal som inte är med i streaminglistan nu?
Är det samma kvalitet som om man streamar ifrån csports hemsida?
Tycker TV4 är snäppet bättre i streamad form, utom när det gäller den rullande texten som är under nyheterna nu för tiden
Kanal Global sänder fritt i marknätet också
Sporten håller hög klass, har inte sett någon match på Csport
Postad 18 september 2013 - 09:53
Tycker TV4 är snäppet bättre i streamad form, utom när det gäller den rullande texten som är under nyheterna nu för tiden
Kanal Global sänder fritt i marknätet också
Sporten håller hög klass, har inte sett någon match på Csport
När man streamar allsvenskan/superettan ifrån Csports så är det rätt dålig kvalitet microlagg speciellt vid snabba svepningar, 1750Kb/s är max kvaliteten men ställer in sig automatiskt men då jag har fiber och 100MBit så har jag alltid maxkvalitet.
Någon som hört nåt rykte om ny box då denna nu börjar bli ganska gammal vad jag förstår.
Redigerat av iTemudjin, 18 september 2013 - 09:53.
Postad 18 september 2013 - 17:08
När man streamar allsvenskan/superettan ifrån Csports så är det rätt dålig kvalitet microlagg speciellt vid snabba svepningar, 1750Kb/s är max kvaliteten men ställer in sig automatiskt men då jag har fiber och 100MBit så har jag alltid maxkvalitet.
Någon som hört nåt rykte om ny box då denna nu börjar bli ganska gammal vad jag förstår.
I Viaplay-boxen ligger Allsvenskan på 4000 Kb/s
Postad 21 september 2013 - 08:39
Postad 21 september 2013 - 10:36
Någon med boxen som kan jämföra bildkvalitet/bitstream och eventuella lagg mellan viaplay-boxen och viaplay.se i dator? Är det bättre i boxen än på datorn och i så fall, hur pass bra blir det? Ser fotboll i HD bra ut? 4000 kb/s låter inte speciellt imponerande? Sänder inte boxer SVT SD i 10 mb/s?
Det är fel, Boxer och då Teracom sänder ut på mux 1-5 maximalt 22 Mbps. Då är det mellan 5-7 kanaler som delar på utrymmet. Dessutom sänds SVT Sd hos Boxer fortfarande i mpeg2 vilket inte kan jämföras med mpeg4, allt som går ut från Viaplay är mpeg4. Dessutom finns det olika profiler vid kodningen vilket också påverkar upplevelsen/resultatet.
Det enklaste är att testa och se hur du upplever bilden med just din tv/dator.
Postad 21 september 2013 - 17:58
Det är fel, Boxer och då Teracom sänder ut på mux 1-5 maximalt 22 Mbps. Då är det mellan 5-7 kanaler som delar på utrymmet. Dessutom sänds SVT Sd hos Boxer fortfarande i mpeg2 vilket inte kan jämföras med mpeg4, allt som går ut från Viaplay är mpeg4. Dessutom finns det olika profiler vid kodningen vilket också påverkar upplevelsen/resultatet.
Det enklaste är att testa och se hur du upplever bilden med just din tv/dator.
Jag har testat och jag är inte nöjd med resultatet. Min fråga var därför ifall någon kunde tala om/göra en jämförelse mellan viaplay.se via dator och via boxen.
En annan sak jag km att tänka på. Det "mikrolagg" som jag, somm många andra, upplever, det ser jag inte i ipad eller i datorn, utan enbart när jag kopplar någon enhet till tv:n. Kan det vara något som skiter sig i frekvensuppdateringen? T.ex 24 fps vs 50? Och märks/finns dessa mikrolagg även via boxen?
Postad 22 september 2013 - 14:36

Postad 22 september 2013 - 14:41
/Fredrik
Postad 22 september 2013 - 14:44

Postad 22 september 2013 - 14:50
/Fredrik
Postad 22 september 2013 - 15:26
Systemet gör förmodligen ingen skillnad mellan den som har tillgång till en match genom månadsabonnemang och den som betalar för en enstaka match. I bägge fallen så öppnas matchen upp på din ip-adress och det är troligen därför som det står att du "hyr matchen".Jo den funkar för mig också men tyckte bara det va konstigt att de stod att jag hyrde matchen, men då är de kanske inget problem
Förslag från min sida. Kanske någon som vet helt säkert?
Postad 22 september 2013 - 15:35
Postad 27 september 2013 - 17:51
Tips?
Postad 28 september 2013 - 15:34
Nån som har upplevt att boxen börjar tappa anslutningen för wifi? Jag kan sitta å kolla på antingen live tv eller nått annat playprogram, å så fryser allt å tillslut står det att kanalen inte kan visas pga fel i nätet. Försöker jag ansluta till mitt wifi igen så kan jag logga in men kan inte kolla på något. Enda lösningen då är att dra ur strömkabeln. Då börjar allt funka igen.
Tips?
Jag hade problem med boxen förut, löste det med återställning av routern. Fungerat felfritt efter det.. Trodde de endast fick visa en match 16.00 men nu kan man se a-villa/m-city på viasat sport hd gjorde ju inge:)
Postad 28 september 2013 - 17:28
Underligt. Viaplay och parabol ska ju bara ha en match lördag kl 16 (Viasat Fotboll/HD) och bredbands- och kabelkunder ytterligare en match (Viasat Sport/HD).Jag hade problem med boxen förut, löste det med återställning av routern. Fungerat felfritt efter det.. Trodde de endast fick visa en match 16.00 men nu kan man se a-villa/m-city på viasat sport hd gjorde ju inge:)
Märkligt att du via Viaplay har tillgång till två matcher...
Så här står det:
"Så här ser du Premier League säsongen 2013/2014
Inför säsongen 2013/2014 träder ett nytt avtal i kraft med Premier League. I detta avtal får vi endast sända en lördagsmatch klockan 16.00 på Viaplay. Sändningar via parabol samt kabel- och bredbands-TV löper på precis som förra säsongen, det vill säga via parabol direktsänder vi en match kl 16.00 på Viasat Fotboll/HD. Samma match kommer att sändas på Viaplay. Tittare via kabel- och bredbands-TV får utöver denna match precis som tidigare ytterligare en direktsänd lördagsmatch kl 16.00 på Viasat Sport/HD.
Förändringen inför denna säsong rör endast Viaplay. Viasat Fotboll/HD i huvudsak eftersänder de matcher som inte direktsänds från klockan kl 20.30 matchdag. Viaplay repriserar samtliga matcher som inte direktsänts från kl 20.30."
http://www.viasat.se...songen-20132014
http://viaplay.se/sp...ier-league-live
Postad 28 september 2013 - 17:42
Underligt. Viaplay och parabol ska ju bara ha en match lördag kl 16 (Viasat Fotboll/HD) och bredbands- och kabelkunder ytterligare en match (Viasat Sport/HD).
Märkligt att du via Viaplay har tillgång till två matcher...
Så här står det:
"Så här ser du Premier League säsongen 2013/2014
Inför säsongen 2013/2014 träder ett nytt avtal i kraft med Premier League. I detta avtal får vi endast sända en lördagsmatch klockan 16.00 på Viaplay. Sändningar via parabol samt kabel- och bredbands-TV löper på precis som förra säsongen, det vill säga via parabol direktsänder vi en match kl 16.00 på Viasat Fotboll/HD. Samma match kommer att sändas på Viaplay. Tittare via kabel- och bredbands-TV får utöver denna match precis som tidigare ytterligare en direktsänd lördagsmatch kl 16.00 på Viasat Sport/HD.
Förändringen inför denna säsong rör endast Viaplay. Viasat Fotboll/HD i huvudsak eftersänder de matcher som inte direktsänds från klockan kl 20.30 matchdag. Viaplay repriserar samtliga matcher som inte direktsänts från kl 20.30."
http://www.viasat.se...songen-20132014
http://viaplay.se/sp...ier-league-live
De glömde väl släcka ner

Postad 02 oktober 2013 - 18:15
Det är frivisning i marknätet på Sjuan. Ni som har antennen inkopplad gör en kanalsökning, så finns Sjuan att titta på till 30 november
Postad 03 oktober 2013 - 11:51
Med stadsnät (100/100 Bahnhof/OpenNet) och intresse av Viasat Premium+Bas (474kr/HD 603kr) så känns ju detta som en mycket bättre deal för bara 348kr. Det känns som man missar något uppenbart?
Postad 03 oktober 2013 - 20:40
Postad 03 oktober 2013 - 20:47
Ja du har missat att tjänsten är väldigt instabil. Filmer som inte fungerar eller att kanalerna kan vara nere några dagar. Just nu fungerar inte TV4 t.ex. när många ville se på Vikings
Har inte märkt att några kanaler ligger nere..
TV4 rullar på här
Postad 03 oktober 2013 - 21:40
TV4 slutade fungera för mig 21.20 och det var svart i rutan till 22. Alla andra kanalerna fungerade
Postad 03 oktober 2013 - 22:10
Vilken ISP man har kanske kan vara avgörande hur bra det fungerar
TV4 har fungerat hos mig ikväll.
Postad 04 oktober 2013 - 10:09
Postad 04 oktober 2013 - 11:19
Postad 05 oktober 2013 - 21:44
Jag tycker också att deras box börjar se lite gammal ut. Jag funderar på att beställa men tvekar på grund av den gamla boxen.
Postad 02 november 2013 - 10:12
För en som funderar på att skaffa boxen, innebär tystnaden att ni är nöjda användare?
Postad 02 november 2013 - 10:21
Länge sedan någon var aktiv på den här tråden.
För en som funderar på att skaffa boxen, innebär tystnaden att ni är nöjda användare?
Ja så brukar jag tolka de olika trådarna på forumet som gäller "populära produkter". Sedan är folk olika kräsna så det är svårt att verkligen veta vad "nöjd" innebär.
Skulle själv gärna testa boxen, har Viaplay nu och skulle vilja jämföra bildflytet när det gäller fotbollen mellan dessa. Är 3Mbit/s med Viaplay och 4Mbit/s (tror jag) med Viaplay boxen.
Men vet inte om det går att beställa boxen och testa, läste något om obruten förpackning vid retur på deras hemsida.
Någon som vet om man kan testa Viaplay boxen någon dag och sedan skicka tillbaka om skillnaden mellan Viaplay och Viaplay boxen inte är stor? (Vet att man får massa tv kanaler men är endast sporten jag är intresserad av)
/Fredrik
Postad 02 november 2013 - 12:30
Mera aktivitet på:Länge sedan någon var aktiv på den här tråden.
Viasats Viaplay - är det något att ha?
https://www.minhembi...=3923310&st=700&
Det är en generell tråd för Viaplay dvs oberoende av plattform.
Postad 02 november 2013 - 15:26
Jag hade samma problem. Försökte återställa routern utan att problemet löste sig.Nån som har upplevt att boxen börjar tappa anslutningen för wifi? Jag kan sitta å kolla på antingen live tv eller nått annat playprogram, å så fryser allt å tillslut står det att kanalen inte kan visas pga fel i nätet. Försöker jag ansluta till mitt wifi igen så kan jag logga in men kan inte kolla på något. Enda lösningen då är att dra ur strömkabeln. Då börjar allt funka igen.
Tips?
Sedan läste jag på Viaplay boxens hemsida (FAQ) att problemet kan lösas om man ställer boxen på högkant.
Sagt och gjort....problemet löst (för tillfället)
Postad 02 november 2013 - 19:04
Ja så brukar jag tolka de olika trådarna på forumet som gäller "populära produkter". Sedan är folk olika kräsna så det är svårt att verkligen veta vad "nöjd" innebär.
Skulle själv gärna testa boxen, har Viaplay nu och skulle vilja jämföra bildflytet när det gäller fotbollen mellan dessa. Är 3Mbit/s med Viaplay och 4Mbit/s (tror jag) med Viaplay boxen.
Men vet inte om det går att beställa boxen och testa, läste något om obruten förpackning vid retur på deras hemsida.
Någon som vet om man kan testa Viaplay boxen någon dag och sedan skicka tillbaka om skillnaden mellan Viaplay och Viaplay boxen inte är stor? (Vet att man får massa tv kanaler men är endast sporten jag är intresserad av)
/Fredrik
Det är betydligt bättre bildkvalité på sportkanalerna som livekanaler i boxen. Mot att se samma material från programbiblioteket/Dator
Postad 05 november 2013 - 15:43
Postad 05 november 2013 - 16:33
Hoppas de bygger ut kapaciteten inför Vinter-OS 2014. Nu när MTG/Viasat har ensamrätt kommer många säkert att satsa på Viaplay eftersom nästan inget kommer att sändas i SVT eller TV4.Just nu är det stora problem och varit ett tag med Fotbollen bl,a. De skyller på underleverantörer, men säkerligen överbelastat när så många streamar samtidigt..Hoppas de löser det!
Postad 11 november 2013 - 07:44
Ska bli intressant att se en eventuell OS-final i hockey, om Viaplay pallar det... Mtp hur champions league-matcher brukar se ut...
Postad 17 november 2013 - 08:31
2 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 2 gäster, 0 anonyma medlemmar