öhhh, nu blir det förvirrat.
1. Vem säger man kan få lika bra/bättre från något annat ställe billigare?
2. På vilket sätt bestämmer du vad folk värderar?
1. Det var jag. ;-)
2. Det var min egen värdering. Ingen måttstock för andra.
Sökningen pågår
Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Vad är skillnaden i ljud om man går upp i pris?
Startad av
projectoro
, Jun 03 2012 18:28
1144 svar till detta ämne
41 relaterade trådar
Postad 08 July 2012 - 20:30
1. Det var jag. ;-) 2. Det var min egen värdering. Ingen måttstock för andra. Postad 08 July 2012 - 20:40 Nu är det så att jag har inte funnit något bättre billigare. Så det svaret var enkelt. Postad 08 July 2012 - 20:42 Menar du att någon annan än man själv skall avgöra om något är värt sitt pris eller inte??? Vem skulle det vara, Sievert Öholm? Värdet på en vara är helt enkelt det folk är beredda att betala, varken ver eller mindre. Postad 08 July 2012 - 20:47
Letar man så finner man.. ;-)
Nej det var min egen värdering. Menade inget annat, dvs det är ju upp till var och en att betala det man tycker det är värt. Mvh Postad 08 July 2012 - 21:14
Tyvärr, jag söker inte i den prisklassen. Jag nöjer mig med de billigare alternativen. Postad 08 July 2012 - 21:23 Va? Du skrev "Letar man så finner man.. ;-)" Hur ska man kunna ta dig på allvar när du bara verkar hitta på saker hela tiden? Postad 08 July 2012 - 21:26
Hittar på? Det finns alltid bättre.. sök efter det perfekta ljudet men du når aldrig fram ändå. Lyssna på en akustisk in real life konsert så förstår du vad redigt ljud är. Postad 08 July 2012 - 21:41
LeifB och MKarlsson: Ni kan sköta erat kärleksgnabb via PM. Tack.
Edit: Och EtageMedia: Jag skiter i hur många inlägg du har men en trevligare attityd och lite ödmjukhet tack. Redigerat av BrittBastard, 08 July 2012 - 21:43. Postad 08 July 2012 - 23:39
Nej, det ligger inte till som du beskrev. Hostar man upp mer pengar kan man rimligen FÖRVÄNTA sig bättre kvalitet, men all tillgänglig fakta pekar tydligt på att så inte per automatik är fallet. Postad 08 July 2012 - 23:47
En ljud upplevelse går inte att sätta en gräns varken upp eller ner med pengar! Jag har kommit över alla mina högtalare ofantligt billigare mot vad de kostar idag! Om man räknar procentuellt då
Vem bryr sig igentligen, är inte huvudsaken oavsett vad var o en gett att man är nöjd? Postad 08 July 2012 - 23:51
Håller med till 100% Postad 09 July 2012 - 00:06
Risken med att gräva ned sig allt för mycket i "jakten på det perfekta ljudet" är att man blir en smula insnöad.
Lägger man pengarna på plattor istället blir man sannolikt lyckligare... Postad 09 July 2012 - 00:24
Tycker detta forumet börjar spåra ur. Det märks ord, folk är otrevliga mot varandra, det finns en bunt självutnämnda "vad som är rätt poliser" som ska utbilda resten av världen utan att blivit ombedda. Om man säger nåt som inte passar så är man "inkrökt och dum", det finns ingen respekt för varandras åsikter. Man behöver inte hålla med i allt som sägs men man behöver inte heller starta ett världskrig varenda gång nån har en avvikande åsikt. Man kan på ett vänligt sätt säga vad man tycker och sen låta det vara. Om en person köper något som är helt fel i mina ögon, ja då har jag åtminstone sagt vad jag tycker. Sen är det upp till var och en att ta ett eget beslut. Vi är alla olika, har olika behov/krav, har olika kunskapsnivåer och erfarenheter. Vad som låter bra i mina öron behöver inte låta bra i dina öron. Någon är nöjd med ett 2.0 system för 1000kr och en 32"'s tv medan någon annan köper ett 11.2 system och en projektor för flera hundra tusen. Någon tycker om att gräva ner sig i specar och tester för att hitta rätt högtalare, jag t.ex. går på hörsel och känslan och det har funkat väldigt bra hittills. Vad som är rätt för mig och vad som är rätt för dig är väldigt personligt och väldigt olika. Hoppas folk börjar behandla varandra med lite respekt här, vi delar trots allt ett jättekul intresse. Låt detta vara ett kul ställe för alla fr.o.m nu.
Mvh Michael Postad 09 July 2012 - 06:17
Håller med till 100%. Mvh Postad 09 July 2012 - 06:18 Jag ser inte att någon hindras att ha en annan åsikt. Problemet jag ser är när det framförs åsikter om fysiska faktum. Om någon hävdar att svavelsyra är H2O och inte H2SO4 så är det en felaktig åsikt om ett faktum. Om någon hävdar att man gillar soundet av X eller Y, så är det en åsikt och inget annat. Om någon hävdar att X har bättre återgivning än Y så är det också en åsikt som man även till stor del (beroende på vad det är) kunna visa som fysiskt faktum. Postad 09 July 2012 - 06:24
Det är ju faktiskt som så att ljud har mycket med känslor att göra. Mätningar och annat dravel har inget med en upplevelse att göra. Postad 09 July 2012 - 06:50 1. Det behöver inte vara mätningar. 2. Mätningar visar och beskriver verkligheten. 3. Vad är dravel? Postad 09 July 2012 - 07:03
Enligt min prislista går dom på 3850 stycket. Postad 09 July 2012 - 07:05
Usch så dyrt... får man ju en riktigt bra högtalare för. Postad 09 July 2012 - 07:06
Enligt min prislista kostar dina frontar 72.200, och lär inte låta bättre än ett par frontar för 15k fullrange. Postad 09 July 2012 - 07:12
Kan bara hålla med ! Postad 09 July 2012 - 07:14
Jag är ägare av ett par i56 och hyfsat stort bassystem. Om du vill så får du väldigt gärna komma hit. Här sätter vi referensen för ljudtrycket jag vill lyssna vid. När vi har haft en session och lyssnat så kan vi åka hem till dej och vrida upp till samma ljudtryck på dina högtalare. Vi kan mäta både vid dBA och dBC. Samma mätare. Så får vi se om det är någon skillnad. Är du med på det ? Postad 09 July 2012 - 07:19
Men med tillhörande bassystem är det inte mycket på marknaden som hänger på... Postad 09 July 2012 - 07:20
Jag har en stilla undran; har något av dessa "blindtest", eller vad ni än må kalla det, någonsin blivit av?!?
Nu är inte det här riktat till dig Bagarn utan mer generellt. Jag är genuint nyfiken då jag tror att en hel del diskussioner skulle få ett snabbt slut om det någon gång blev av. Redigerat av BrittBastard, 09 July 2012 - 07:20. Postad 09 July 2012 - 07:23
Stämmer säkert, själv så spelar jag nog aldrig över 100db så något ljudtryck av större formatet är jag ingen vän till. Men förstår dom som vill dra på medans jag vill ha mer finlir. Postad 09 July 2012 - 07:46
Det stora problemet i diskussionen är att folk inte kan hålla isär subjektiva värderingar av välljud och korrekt ljudåtergivning. Det förstnämnda är meningslöst att diskutera (det är ungefär som att diskutera vilken tavla som är mest estetiskt tilltalande) medan det sistnämnda är mätbart och kan därmed användas för att objektivt jämföra ljudsystem. Iom att det är mätbart så kan man sätta upp en modell som säger hur prisvärd en högtalare är. Vilka parametrar denna modell ska innehålla och hur dessa ska värderas kan givetvis diskuteras.
Som jag tidigare skrivit tror jag korrekt ljudåtergivning är eftersträvansvärt, men det har jag inga belägg för mer än att jag är nyfiken på att höra ljudet så som det är lagrat på källmaterialet. Postad 09 July 2012 - 07:51
Ja vi ser ljud på olika sätt helt klart. Det finns en liten liten minioritet som du tillhör som helst vill ha all data framför dig för du litar inte på dina örons förmåga att separera bra och dåligt ljud. Det är som att bekräfta att det låter bra om man kan mäta sig fram till det. Men jag tycker inte det låter bra bara för att det mäter bra. Oftast låter det väldigt tråkigt och sterilt. Redigerat av Leif B, 09 July 2012 - 07:54. Postad 09 July 2012 - 07:56 Och vilka belägg har du för detta påstående? Postad 09 July 2012 - 07:59
Har ni inga känslor här inne, kan ni inte lyssna och känna efter hur det låter? Postad 09 July 2012 - 08:03 Ditt påstående var att högtalare som mäter bra låter sterilt och tråkigt. Vilka högtalare har du lyssnat på som mäter bra, och låter sterilt och tråkigt? Jag tror att om du skulle lyssna på perfekt ljudåtergivning av en bra ljudkälla skulle det vara det bästa ljud du någonsin upplevt, men det är ju bara en subjektiv åsikt Postad 09 July 2012 - 08:05
Ja jag baserar välljud med bra ljud för mina öron. Det är trots allt jag som ska trivas med det jag hör. Postad 09 July 2012 - 08:37 I vilken lista kostar ett par i32s med jakaranda fanér och ES filter 72200kr? I mina öron så låter de betydligt bättre än alla frontar jag lyssnat på. Vad kan du hålla med om? Jag har väntat i åratal på att det ska ske. Det är precis detta som är problemet! Ja, det är precis vad man har när man endast förlitar sig på öronen (= blindtester). Postad 09 July 2012 - 08:41 Med korrekt ljudåtergivning menar jag att samma ljudsignal som finns på källmaterialet uppmäts på lyssningposition borträknat tidsförskjutning, amplitudskalning och mätutrustningsegenskaper. Jag nöjer mig med monosignal då stereosignal blir mer komplicerat att räkna på. Postad 09 July 2012 - 08:50
Varningar utdelade till LeifB och MKarlsson då dom tydligen inte kan ta till sig tillsägelser.
Postad 09 July 2012 - 08:55
Inlägg dolt. Lägg av med OT nu LeifB, tycker du inte att din varning var berättigad så kan du kontakta supporten.
EDIT: Dolde även shifts inlägg då det också var OT. Kom igen nu, nu höjer vi nivån på samtliga inlägg annars får tråden vila ett tag. Redigerat av BrittBastard, 09 July 2012 - 08:57. Postad 09 July 2012 - 08:59 i inomhus miljö? Rent psykoakustiskt så upplever vi det som rätt obehagligt att inte höra något av rummet vi sitter i, tex döddämpat rum. Det är tom med så att en viss efterklang vill man ha. vidare så kan man ju få samma mätvärde på olika principer av högtalare men de kommer ändå att låta olika, vilket är rätt då? Kvoten mellan direktverkande och reflekterat ljud är ju väldigt olika om man tex jämför dessa principer. Vilken är korrekt om de mäter lika? ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() edit: lade dit en "vanlig" högtalare med Redigerat av gsson, 09 July 2012 - 09:07. Postad 09 July 2012 - 09:11 Vad jag har förstått skall det tydligen kunna funka med ett helt döddämpat rum, med då krävs vad jag förstått många högtalare. Givetvis inte genomförbart för de flesta av oss. Postad 09 July 2012 - 09:14
Jag tror ändå det skulle kännas onaturligt att bara vistas där, iom att de ljud du producerar inte låter som väntat.
Postad 09 July 2012 - 09:19
Läste nånstans att det räknades på att det behövdes ca 64000 kanaler för att "vi" skulle köpa det. Ett år senare var det nere på ca 200 men samma upplevelse går ju att få med HRTF inspelningar, dvs konsthuvud med mickar i "öronen" som sedan avlyssnas med hörlurar. Fast om det är till film så går detnog lättare att "köpa" för vi kan då relatera till den miljö vi ser. Är nog väldigt individuellt hur väl man "köper" det. Postad 09 July 2012 - 09:19
Det finns ingen korrekt (exakt) återgivning av signalen. Det finns bara Hög Trovärdighet. Inte ens studion har exakt återgivning genom sina högtalare. Olika monitorer låter olika. Postad 09 July 2012 - 09:21 Om man ska jämföra högtalare ska man mäta utan efterklang. Sen kanske man generellt föredrar lite efterklang som du skriver, men det är ju en personlig åsikt. Och jag ser inte varför denna preferens av ljudfärgning skulle bero på rummet man lyssnar i. När jag lyssnar på musik skiter jag fullständigt i vilket rum jag sitter i, jag vill att det ska låta bra. Postad 09 July 2012 - 09:23 Jo, onaturligt känns det att bara vistas där, det kan jag försäkra. Jag arbetar ofta i ett helt isolerat ljudrum och naturligt känns det knappast. Här handlar det dock enbart att generera enorma ljudtryck(+150dB) och alls inte om ljudåtergivning skall tilläggas. Postad 09 July 2012 - 09:35
Inte ens de dyraste högtalarna i världen har korrekt återgivning så det blir bara så nära orginalet som man tror sig komma. Det gäller bara att skicka ett ljud till örat som kan uppfattas dom Hög Trovärdighet mot orginalet. Denna referens Hög Trovärdighet kan sedan variera med antalet lyssnare. Därav denna tråd.
Postad 09 July 2012 - 09:42 Så högtalare med hög riktverkan är bäst både vid jämförande mätningar och vid lyssning i rum? Högtalare som använder bakväggen som en del av konstruktionen då? tex Carlsson oa51, Ino pi60 De kommer inte att mäta bra alls i ett sådant test. Att vi människor föredrar lite efterklang är inte en personlig åsikt, det är visat genom ett antal försök av bl.a öhman, toole mfl. Vi hör ändå bortom rummet när vi lyssnar på musiken kan man säga. Det är till och med så att tooles undersökning visade att vid klassisk musik så uppskattar vi mer efterklang än vid tex modernare musik, just för att det låter naturligare. Postad 09 July 2012 - 09:57
En högtalare som använder både direktverkan och efterklang för ljudåtergivning kan aldrig mäta korrekt. Det är i princip fysikaliskt omöjligt.
Det är ändå baserat på personliga åsikter, dock många sådana. Och dessutom finns det säkerligen skillnader i preferenserna mellan olika personer. Postad 09 July 2012 - 10:14
Iaf, försökte få fram att det inte finns någon objektivt korrekt återgivning map på högtalare, särskilt inte om man dessutom vill blanda in ett lyssningsrum, vilket jag gärna gör.
Vi landar på mäta korrekt igen, vad är det? Om jag dimensionerar en basmodul till att ta hjälp av bakväggen samt rumsbidraget vi låga frekvenser i ett lyssningsrum så att den mäter bra. så kommer den till att mäta basfattigt i frifält o verka felkonstruerad. Om man istället dimensionerar en basmodul till att mäta bra i frifält så kommer den att låta svullet och bumligt i ett lyssningsrum o verka felkonstruerad Vilken är då den som mäter korrekt? Sen är undersökningen baserad på många människors upplevelser och inte åsikter Just anledningen till att människor har lite olika preferenser så vill man ju ha en stor testgrupp för att de mest extrema preferenserna inte ska tilta undersökningen. Postad 09 July 2012 - 10:34
Bas är problematiskt det håller jag med om eftersom det är väldigt svårt att eliminera rumseffekter där. Så vi kan begränsa oss till att fokusera på frekvenser över säg 150 Hz där rumseffekterna går att eliminera och inte behövs för ljudtrycket.
Då får du nåt som låter bra för många, men inte bäst för någon Postad 09 July 2012 - 12:56 Nja, det finns ju korrekt hörbar återgivning av signalen om vi snackar prylar innan högtalarna. Prylar som inte förändrar något hörbart. När det gäller högtalare och även rummet blir det svårare. Men det är nog svårt, med logiska resonemang, att hävda att en högtalare som distar hörbart ger bättre återgivning än en som inte gör det, när vi snackar om den delen av återgivningen. 1 användare läser detta ämne0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar |
Trendande produkter |