Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Vad är skillnaden i ljud om man går upp i pris?

1144 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
XTZ 99.22 (Surroundhögtalare) 1 8.833332 (5) Inga priser
Quad 12L Classic (Surroundhögtalare) 1 9 (4) Inga priser
System Audio Mantra 60 (Golvhögtalare) 9 9.375 (7) Inga priser
System Audio Ranger Master (Golvhögtalare) 1 9.214284 (13) Inga priser
Klipsch Reference RF-82 II (Golvhögtalare) 8 9.296296 (26) Inga priser
Klipsch Reference RF-62 II (Golvhögtalare) 4 9.363636 (10) Inga priser
Trust Mica 2.1 (Datorhögtalare) 1 7.5 (1) Inga priser
System Audio Saxo 30 (Golvhögtalare) 4 8.333332 (2) Inga priser
System Audio Aura 1 (Surroundhögtalare) 3 (0) Inga priser
System Audio Aura 50 (Golvhögtalare) 2 8.5 (5) Inga priser
Swans F1.1A (Golvhögtalare) 1 7.5 (1) Inga priser
41 relaterade trådar
KLIPSCH-klubben (2368 inlägg) 14 dagar sedan
* Officiell Tråd - XTZ 99.25/26/36 * (1922 inlägg) 3 år sedan
SA-klubben! (System Audio). (653 inlägg) 3 år sedan
Köpråd - Högtalare för stereo från 30000 (105 inlägg) 3 år sedan
Köpa Swans högtalare? (83 inlägg) 5 år sedan
Köpråd högtalare med varmt ljud (131 inlägg) 6 år sedan
System Audio Aura 50 limited edition (68 inlägg) 8 år sedan
Uppgradering utav mina RF-82 II (14 inlägg) 9 år sedan
* Officiell Tråd - SwanSpeakers * (978 inlägg) 9 år sedan
Vilken receiver driver ni era klipsch med? (11 inlägg) 10 år sedan
B&W 683 S2 vs Klipsch RF-82 II (32 inlägg) 10 år sedan
B&W 685s2 eller Klipsch RP-150M för ett 5.1 system? (24 inlägg) 10 år sedan
dls r66 vs klipsch rf 82 (12 inlägg) 10 år sedan
Stativare till sovrummet (13 inlägg) 10 år sedan
Ska jag byta ner till mindre högtalare? (5 inlägg) 10 år sedan
Nya monitor Audio silver 10 vs Wharfedale Jade 7 mfl (19 inlägg) 11 år sedan
Vill ha tips på golv-högtalare för max 20k där diskanten inte går att mosa. (175 inlägg) 11 år sedan
Externa förstärkare (10 inlägg) 11 år sedan
bra stativhögtalare under 5000kr.. höjt budgeten till 7000kr (73 inlägg) 12 år sedan
Klipsch RF 82 II vs KEF Q900 vs Canton Ergo 695 DC (30 inlägg) 12 år sedan
Klipsch Reference RF-82 II vs. Monitor Audio Silver RX8 (10 inlägg) 12 år sedan
System audio Mantra 60 (207 inlägg) 12 år sedan
Högtalare för lägenhet, behövs det ta speciell hänsyn? (18 inlägg) 12 år sedan
Denon X4000 + DM683 VS Marantz Sr7008 + Klipsch RF82-II (10 inlägg) 12 år sedan
Saxo 30 eller Dali Zensor 5. Vilka av dessa högtalare skulle ni köpt och va (6 inlägg) 12 år sedan
System Audio - Ljudkaraktär (168 inlägg) 13 år sedan
Sub för musiklyssning till Quad12L? (13 inlägg) 13 år sedan
Klipsch vs Heco (24 inlägg) 13 år sedan
Klipsch RF-62 II (15 inlägg) 13 år sedan
Fötter/Spikes till System Audio Ranger Master? (10 inlägg) 13 år sedan
Uppgradering från Dynavoice M-65 (19 inlägg) 13 år sedan
Bas och dynamik mellan XTZ 99.36 och Canton Chrono 509.2 (17 inlägg) 13 år sedan
Saxo 30 (13 inlägg) 13 år sedan
Bästa högtalare till onkyo 809 max 10000:- (9 inlägg) 14 år sedan
Orkar den driva? (17 inlägg) 14 år sedan
* Officiell tråd - Klipsch RF serien * (642 inlägg) 14 år sedan
gå över till 2-kanal (24 inlägg) 14 år sedan
hjälp med val av högtalare (9 inlägg) 14 år sedan
Tips på Pianolackade stativare, Ca 5k (23 inlägg) 16 år sedan
XTZ 99 W8.16 VS XTZ 99 W10.16 (6 inlägg) 17 år sedan
2-kanal - budget 10k (9 inlägg) 17 år sedan

Postad 08 July 2012 - 20:30

Leif B
  • Leif B
  • Forumräv

• 934 inlägg
  • 0

öhhh, nu blir det förvirrat.
1. Vem säger man kan få lika bra/bättre från något annat ställe billigare?
2. På vilket sätt bestämmer du vad folk värderar?

1. Det var jag. ;-)
2. Det var min egen värdering. Ingen måttstock för andra.

Postad 08 July 2012 - 20:40

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6366 inlägg
  • 0

1. Det var jag. ;-)
2. Det var min egen värdering. Ingen måttstock för andra.

Nu är det så att jag har inte funnit något bättre billigare. Så det svaret var enkelt.

Postad 08 July 2012 - 20:42

laddie15
  • laddie15
  • Guru

• 4190 inlägg
  • 0

Jag tycker det är ett överpris när något kostar mer än det låter om du nu inte missuppfattar detta med.
Varför betala något mycket som man kan få billigare från någon annan? Eller hur ?

Men som du säger det är upp till var och en avgöra om det är värt det.
Jag själv tycker det inte.

Menar du att någon annan än man själv skall avgöra om något är värt sitt pris eller inte??? Vem skulle det vara, Sievert Öholm?

Värdet på en vara är helt enkelt det folk är beredda att betala, varken ver eller mindre.

Postad 08 July 2012 - 20:47

Leif B
  • Leif B
  • Forumräv

• 934 inlägg
  • 0

Nu är det så att jag har inte funnit något bättre billigare. Så det svaret var enkelt.

Letar man så finner man.. ;-)

Menar du att någon annan än man själv skall avgöra om något är värt sitt pris eller inte??? Vem skulle det vara, Sievert Öholm?

Värdet på en vara är helt enkelt det folk är beredda att betala, varken ver eller mindre.

Nej det var min egen värdering.
Menade inget annat, dvs det är ju upp till var och en att betala det man tycker det är värt.
Mvh

Postad 08 July 2012 - 21:07

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6366 inlägg
  • 0

Letar man så finner man.. ;-)

Tips?

Postad 08 July 2012 - 21:14

Leif B
  • Leif B
  • Forumräv

• 934 inlägg
  • 0

Tips?

Tyvärr, jag söker inte i den prisklassen.
Jag nöjer mig med de billigare alternativen.

Postad 08 July 2012 - 21:23

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6366 inlägg
  • 0

Tyvärr, jag söker inte i den prisklassen.
Jag nöjer mig med de billigare alternativen.

Va? Du skrev "Letar man så finner man.. ;-)"
Hur ska man kunna ta dig på allvar när du bara verkar hitta på saker hela tiden?

Postad 08 July 2012 - 21:26

Leif B
  • Leif B
  • Forumräv

• 934 inlägg
  • 0

Va? Du skrev "Letar man så finner man.. ;-)"
Hur ska man kunna ta dig på allvar när du bara verkar hitta på saker hela tiden?

Hittar på?
Det finns alltid bättre.. sök efter det perfekta ljudet men du når aldrig fram ändå.
Lyssna på en akustisk in real life konsert så förstår du vad redigt ljud är.

Postad 08 July 2012 - 21:41

BrittBastard
  • BrittBastard
  • Oppa is gangnam style

• 7899 inlägg
  • 5
LeifB och MKarlsson: Ni kan sköta erat kärleksgnabb via PM. Tack.

Edit: Och EtageMedia: Jag skiter i hur många inlägg du har men en trevligare attityd och lite ödmjukhet tack.

Redigerat av BrittBastard, 08 July 2012 - 21:43.

Postad 08 July 2012 - 23:39

Unregistered277056c3
  • Unregistered277056c3
  • Guru

• 4773 inlägg
  • 0

Mår du inte bra? inser du inte och förstår att det FAKTISKT ligger till just så som jag beskrev, i stora lag.

Att du sedan vill vrida och vända på allt som folk skriver kommer bara tillbaks till dig själv i slutändan.

Snälla förstå att allt inte är så invecklat som du tror.

...Bra högtalare kostar mer än dåliga, bra bilar kostar mer än dåliga, bra bindor kostar mer än dåliga (Frugan hävdar det)... osv osv.

Varför försöker du med flit att inte förstå en sådan enkel sak som detta?

Nej, det ligger inte till som du beskrev.

Hostar man upp mer pengar kan man rimligen FÖRVÄNTA sig bättre kvalitet, men all tillgänglig fakta pekar tydligt på att så inte per automatik är fallet.

Postad 08 July 2012 - 23:47

film-fanatiker
  • film-fanatiker
  • Mästare

• 2602 inlägg
  • 1
En ljud upplevelse går inte att sätta en gräns varken upp eller ner med pengar! Jag har kommit över alla mina högtalare ofantligt billigare mot vad de kostar idag! Om man räknar procentuellt då ;) Gav 4200kr för mina frontar, idag kostar samma 6000kr 2745kr/st för mina subbar idag kostar de över 3000kr/st etc. Min ljudupplevelse är att de låter helt underbart, men så har jag varken hört INO eller andra dyr märken så jag kanske är lyckligt ovetande om bättre ljud :unsure: :)

Vem bryr sig igentligen, är inte huvudsaken oavsett vad var o en gett att man är nöjd?

Postad 08 July 2012 - 23:51

Unregistered6dec62d4
  • Unregistered6dec62d4
  • Lärjunge

• 293 inlägg
  • 0

Vem bryr sig igentligen, är inte huvudsaken oavsett vad var o en gett att man är nöjd?

Håller med till 100% :D

Postad 09 July 2012 - 00:06

Unregistered277056c3
  • Unregistered277056c3
  • Guru

• 4773 inlägg
  • 3
Risken med att gräva ned sig allt för mycket i "jakten på det perfekta ljudet" är att man blir en smula insnöad.

Lägger man pengarna på plattor istället blir man sannolikt lyckligare... :)

Postad 09 July 2012 - 00:24

Unregistered6dec62d4
  • Unregistered6dec62d4
  • Lärjunge

• 293 inlägg
  • 2
Tycker detta forumet börjar spåra ur. Det märks ord, folk är otrevliga mot varandra, det finns en bunt självutnämnda "vad som är rätt poliser" som ska utbilda resten av världen utan att blivit ombedda. Om man säger nåt som inte passar så är man "inkrökt och dum", det finns ingen respekt för varandras åsikter. Man behöver inte hålla med i allt som sägs men man behöver inte heller starta ett världskrig varenda gång nån har en avvikande åsikt. Man kan på ett vänligt sätt säga vad man tycker och sen låta det vara. Om en person köper något som är helt fel i mina ögon, ja då har jag åtminstone sagt vad jag tycker. Sen är det upp till var och en att ta ett eget beslut. Vi är alla olika, har olika behov/krav, har olika kunskapsnivåer och erfarenheter. Vad som låter bra i mina öron behöver inte låta bra i dina öron. Någon är nöjd med ett 2.0 system för 1000kr och en 32"'s tv medan någon annan köper ett 11.2 system och en projektor för flera hundra tusen. Någon tycker om att gräva ner sig i specar och tester för att hitta rätt högtalare, jag t.ex. går på hörsel och känslan och det har funkat väldigt bra hittills. Vad som är rätt för mig och vad som är rätt för dig är väldigt personligt och väldigt olika. Hoppas folk börjar behandla varandra med lite respekt här, vi delar trots allt ett jättekul intresse. Låt detta vara ett kul ställe för alla fr.o.m nu.

Mvh
Michael

Postad 09 July 2012 - 06:17

Leif B
  • Leif B
  • Forumräv

• 934 inlägg
  • 0

Tycker detta forumet börjar spåra ur. Det märks ord, folk är otrevliga mot varandra, det finns en bunt självutnämnda "vad som är rätt poliser" som ska utbilda resten av världen utan att blivit ombedda. Om man säger nåt som inte passar så är man "inkrökt och dum", det finns ingen respekt för varandras åsikter. Man behöver inte hålla med i allt som sägs men man behöver inte heller starta ett världskrig varenda gång nån har en avvikande åsikt. Man kan på ett vänligt sätt säga vad man tycker och sen låta det vara. Om en person köper något som är helt fel i mina ögon, ja då har jag åtminstone sagt vad jag tycker. Sen är det upp till var och en att ta ett eget beslut. Vi är alla olika, har olika behov/krav, har olika kunskapsnivåer och erfarenheter. Vad som låter bra i mina öron behöver inte låta bra i dina öron. Någon är nöjd med ett 2.0 system för 1000kr och en 32"'s tv medan någon annan köper ett 11.2 system och en projektor för flera hundra tusen. Någon tycker om att gräva ner sig i specar och tester för att hitta rätt högtalare, jag t.ex. går på hörsel och känslan och det har funkat väldigt bra hittills. Vad som är rätt för mig och vad som är rätt för dig är väldigt personligt och väldigt olika. Hoppas folk börjar behandla varandra med lite respekt här, vi delar trots allt ett jättekul intresse. Låt detta vara ett kul ställe för alla fr.o.m nu.

Mvh
Michael

Håller med till 100%.
Mvh

Postad 09 July 2012 - 06:18

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6366 inlägg
  • 0

Om man säger nåt som inte passar så är man "inkrökt och dum", det finns ingen respekt för varandras åsikter. Man behöver inte hålla med i allt som sägs men man behöver inte heller starta ett världskrig varenda gång nån har en avvikande åsikt.

Jag ser inte att någon hindras att ha en annan åsikt. Problemet jag ser är när det framförs åsikter om fysiska faktum. Om någon hävdar att svavelsyra är H2O och inte H2SO4 så är det en felaktig åsikt om ett faktum.
Om någon hävdar att man gillar soundet av X eller Y, så är det en åsikt och inget annat.
Om någon hävdar att X har bättre återgivning än Y så är det också en åsikt som man även till stor del (beroende på vad det är) kunna visa som fysiskt faktum.

Postad 09 July 2012 - 06:24

Leif B
  • Leif B
  • Forumräv

• 934 inlägg
  • 0

Jag ser inte att någon hindras att ha en annan åsikt. Problemet jag ser är när det framförs åsikter om fysiska faktum. Om någon hävdar att svavelsyra är H2O och inte H2SO4 så är det en felaktig åsikt om ett faktum.
Om någon hävdar att man gillar soundet av X eller Y, så är det en åsikt och inget annat.
Om någon hävdar att X har bättre återgivning än Y så är det också en åsikt som man även till stor del (beroende på vad det är) kunna visa som fysiskt faktum.

Det är ju faktiskt som så att ljud har mycket med känslor att göra.
Mätningar och annat dravel har inget med en upplevelse att göra.

Postad 09 July 2012 - 06:50

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6366 inlägg
  • 0

Det är ju faktiskt som så att ljud har mycket med känslor att göra.
Mätningar och annat dravel har inget med en upplevelse att göra.

1. Det behöver inte vara mätningar.
2. Mätningar visar och beskriver verkligheten.
3. Vad är dravel?

Postad 09 July 2012 - 07:03

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0

Det kan du inte, då de inte är produkter från hyllan, utan tillverkade efter Inos specifikationer. Du kan köpa dem som löselement från honom och de är inte direkt billiga. Mina diskanter till Inos modell i14 går på kring 5000 kr stycket.

Enligt min prislista går dom på 3850 stycket. ;)

Postad 09 July 2012 - 07:05

Leif B
  • Leif B
  • Forumräv

• 934 inlägg
  • 0

Enligt min prislista går dom på 3850 stycket. ;)

Usch så dyrt... får man ju en riktigt bra högtalare för.

Postad 09 July 2012 - 07:06

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0

Då föreslår jag att du går till valfri hifiaffär, köper högtalare för max 15K (vanliga massproducerade högtalare) och kommer hit och testa dem, blint, mot mina som "bara" kostar 140K.

Enligt min prislista kostar dina frontar 72.200, och lär inte låta bättre än ett par frontar för 15k fullrange.

Postad 09 July 2012 - 07:12

Leif B
  • Leif B
  • Forumräv

• 934 inlägg
  • 0

Enligt min prislista kostar dina frontar 72.200, och lär inte låta bättre än ett par frontar för 15k fullrange.

Kan bara hålla med !

Postad 09 July 2012 - 07:14

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0

"Ja absolut om de är högtalare som skiljer sig åt", haha :) om dom inte skiljer sig åt nämnvärt då?

Så då håller du med om att en högtalare för ca 25K kan lätt utmana tex ett par i56? (alltså "låta" väldigt lika)

Jag är ägare av ett par i56 och hyfsat stort bassystem. Om du vill så får du väldigt gärna komma hit. Här sätter vi referensen för ljudtrycket jag vill lyssna vid. När vi har haft en session och lyssnat så kan vi åka hem till dej och vrida upp till samma ljudtryck på dina högtalare.
Vi kan mäta både vid dBA och dBC. Samma mätare. Så får vi se om det är någon skillnad.
Är du med på det ? :)

Postad 09 July 2012 - 07:19

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0

Kan bara hålla med !

Men med tillhörande bassystem är det inte mycket på marknaden som hänger på... ;)

Postad 09 July 2012 - 07:20

BrittBastard
  • BrittBastard
  • Oppa is gangnam style

• 7899 inlägg
  • 1
Jag har en stilla undran; har något av dessa "blindtest", eller vad ni än må kalla det, någonsin blivit av?!?

Nu är inte det här riktat till dig Bagarn utan mer generellt.
Jag är genuint nyfiken då jag tror att en hel del diskussioner skulle få ett snabbt slut om det någon gång blev av.

Redigerat av BrittBastard, 09 July 2012 - 07:20.

Postad 09 July 2012 - 07:23

Leif B
  • Leif B
  • Forumräv

• 934 inlägg
  • 0

Men med tillhörande bassystem är det inte mycket på marknaden som hänger på... ;)

Stämmer säkert, själv så spelar jag nog aldrig över 100db så något ljudtryck av större formatet är jag ingen vän till.
Men förstår dom som vill dra på medans jag vill ha mer finlir.

Postad 09 July 2012 - 07:46

megagurka
  • megagurka
  • Beroende

• 1237 inlägg
  • 0
Det stora problemet i diskussionen är att folk inte kan hålla isär subjektiva värderingar av välljud och korrekt ljudåtergivning. Det förstnämnda är meningslöst att diskutera (det är ungefär som att diskutera vilken tavla som är mest estetiskt tilltalande) medan det sistnämnda är mätbart och kan därmed användas för att objektivt jämföra ljudsystem. Iom att det är mätbart så kan man sätta upp en modell som säger hur prisvärd en högtalare är. Vilka parametrar denna modell ska innehålla och hur dessa ska värderas kan givetvis diskuteras.

Som jag tidigare skrivit tror jag korrekt ljudåtergivning är eftersträvansvärt, men det har jag inga belägg för mer än att jag är nyfiken på att höra ljudet så som det är lagrat på källmaterialet.

Postad 09 July 2012 - 07:51

Leif B
  • Leif B
  • Forumräv

• 934 inlägg
  • 0

Det stora problemet i diskussionen är att folk inte kan hålla isär subjektiva värderingar av välljud och korrekt ljudåtergivning. Det förstnämnda är meningslöst att diskutera (det är ungefär som att diskutera vilken tavla som är mest estetiskt tilltalande) medan det sistnämnda är mätbart och kan därmed användas för att objektivt jämföra ljudsystem. Iom att det är mätbart så kan man sätta upp en modell som säger hur prisvärd en högtalare är. Vilka parametrar denna modell ska innehålla och hur dessa ska värderas kan givetvis diskuteras.

Som jag tidigare skrivit tror jag korrekt ljudåtergivning är eftersträvansvärt, men det har jag inga belägg för mer än att jag är nyfiken på att höra ljudet så som det är lagrat på källmaterialet.

Ja vi ser ljud på olika sätt helt klart.
Det finns en liten liten minioritet som du tillhör som helst vill ha all data framför dig för du litar inte på dina örons förmåga att separera bra och dåligt ljud.
Det är som att bekräfta att det låter bra om man kan mäta sig fram till det.
Men jag tycker inte det låter bra bara för att det mäter bra.
Oftast låter det väldigt tråkigt och sterilt.

Redigerat av Leif B, 09 July 2012 - 07:54.

Postad 09 July 2012 - 07:56

megagurka
  • megagurka
  • Beroende

• 1237 inlägg
  • 0

Men jag tycker inte det låter bra bara för att det mäter bra.
Oftast låter det väldigt tråkigt och sterilt.

Och vilka belägg har du för detta påstående?

Postad 09 July 2012 - 07:59

Leif B
  • Leif B
  • Forumräv

• 934 inlägg
  • 0

Och vilka belägg har du för detta påstående?

Har ni inga känslor här inne, kan ni inte lyssna och känna efter hur det låter?

Postad 09 July 2012 - 08:03

megagurka
  • megagurka
  • Beroende

• 1237 inlägg
  • 0

Ditt påstående var att högtalare som mäter bra låter sterilt och tråkigt. Vilka högtalare har du lyssnat på som mäter bra, och låter sterilt och tråkigt?

Jag tror att om du skulle lyssna på perfekt ljudåtergivning av en bra ljudkälla skulle det vara det bästa ljud du någonsin upplevt, men det är ju bara en subjektiv åsikt :)

Postad 09 July 2012 - 08:05

Leif B
  • Leif B
  • Forumräv

• 934 inlägg
  • 0

Ditt påstående var att högtalare som mäter bra låter sterilt och tråkigt. Vilka högtalare har du lyssnat på som mäter bra, och låter sterilt och tråkigt?

Jag tror att om du skulle lyssna på perfekt ljudåtergivning av en bra ljudkälla skulle det vara det bästa ljud du någonsin upplevt, men det är ju bara en subjektiv åsikt :)

Ja jag baserar välljud med bra ljud för mina öron.
Det är trots allt jag som ska trivas med det jag hör.

Postad 09 July 2012 - 08:18

gsson
  • gsson
  • Beroende

• 1271 inlägg
  • 0
Vad är korrekt ljudåtergivning?

Postad 09 July 2012 - 08:37

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6366 inlägg
  • 0

I vilken lista kostar ett par i32s med jakaranda fanér och ES filter 72200kr?
I mina öron så låter de betydligt bättre än alla frontar jag lyssnat på.

Kan bara hålla med !

Vad kan du hålla med om?

Jag är genuint nyfiken då jag tror att en hel del diskussioner skulle få ett snabbt slut om det någon gång blev av.

Jag har väntat i åratal på att det ska ske.

Det stora problemet i diskussionen är att folk inte kan hålla isär subjektiva värderingar av välljud och korrekt ljudåtergivning.

Det är precis detta som är problemet! :)

Ja, det är precis vad man har när man endast förlitar sig på öronen (= blindtester). :)

Postad 09 July 2012 - 08:41

megagurka
  • megagurka
  • Beroende

• 1237 inlägg
  • 0

Med korrekt ljudåtergivning menar jag att samma ljudsignal som finns på källmaterialet uppmäts på lyssningposition borträknat tidsförskjutning, amplitudskalning och mätutrustningsegenskaper. Jag nöjer mig med monosignal då stereosignal blir mer komplicerat att räkna på.

Postad 09 July 2012 - 08:50

BrittBastard
  • BrittBastard
  • Oppa is gangnam style

• 7899 inlägg
  • 0
Varningar utdelade till LeifB och MKarlsson då dom tydligen inte kan ta till sig tillsägelser.

Postad 09 July 2012 - 08:55

BrittBastard
  • BrittBastard
  • Oppa is gangnam style

• 7899 inlägg
  • 2
Inlägg dolt. Lägg av med OT nu LeifB, tycker du inte att din varning var berättigad så kan du kontakta supporten.

EDIT: Dolde även shifts inlägg då det också var OT. Kom igen nu, nu höjer vi nivån på samtliga inlägg annars får tråden vila ett tag.

Redigerat av BrittBastard, 09 July 2012 - 08:57.

Postad 09 July 2012 - 08:59

gsson
  • gsson
  • Beroende

• 1271 inlägg
  • 0

Med korrekt ljudåtergivning menar jag att samma ljudsignal som finns på källmaterialet uppmäts på lyssningposition borträknat tidsförskjutning, amplitudskalning och mätutrustningsegenskaper. Jag nöjer mig med monosignal då stereosignal blir mer komplicerat att räkna på.

i inomhus miljö?
Rent psykoakustiskt så upplever vi det som rätt obehagligt att inte höra något av rummet vi sitter i, tex döddämpat rum.
Det är tom med så att en viss efterklang vill man ha.
vidare så kan man ju få samma mätvärde på olika principer av högtalare men de kommer ändå att låta olika, vilket är rätt då?
Kvoten mellan direktverkande och reflekterat ljud är ju väldigt olika om man tex jämför dessa principer.
Vilken är korrekt om de mäter lika?
Postad bildPostad bild
Postad bildPostad bild
Postad bild

edit: lade dit en "vanlig" högtalare med

Redigerat av gsson, 09 July 2012 - 09:07.

Postad 09 July 2012 - 09:11

laddie15
  • laddie15
  • Guru

• 4190 inlägg
  • 0

i inomhus miljö?
Rent psykoakustiskt så upplever vi det som rätt obehagligt att inte höra något av rummet vi sitter i, tex döddämpat rum.
vidare så kan man ju få samma mätvärde på olika principer av högtalare men de kommer ändå att låta olika, vilket är rätt då?
Kvoten mellan direktverkande och reflekterat ljud är ju väldigt olika om man tex jämför dessa principer.
Postad bildPostad bild
Postad bildPostad bild
Postad bild

edit: lade dit en "vanlig" högtalare med

Vad jag har förstått skall det tydligen kunna funka med ett helt döddämpat rum, med då krävs vad jag förstått många högtalare. Givetvis inte genomförbart för de flesta av oss. :)

Postad 09 July 2012 - 09:14

shifts
  • shifts
  • Veteran

• 1684 inlägg
  • 0
Jag tror ändå det skulle kännas onaturligt att bara vistas där, iom att de ljud du producerar inte låter som väntat.

Postad 09 July 2012 - 09:19

gsson
  • gsson
  • Beroende

• 1271 inlägg
  • 0

Vad jag har förstått skall det tydligen kunna funka med ett helt döddämpat rum, med då krävs vad jag förstått många högtalare. Givetvis inte genomförbart för de flesta av oss. :)

Läste nånstans att det räknades på att det behövdes ca 64000 kanaler för att "vi" skulle köpa det.
Ett år senare var det nere på ca 200 :)
men samma upplevelse går ju att få med HRTF inspelningar, dvs konsthuvud med mickar i "öronen" som sedan avlyssnas med hörlurar.

Jag tror ändå det skulle kännas onaturligt att bara vistas där, iom att de ljud du producerar inte låter som väntat.

Fast om det är till film så går detnog lättare att "köpa" för vi kan då relatera till den miljö vi ser. Är nog väldigt individuellt hur väl man "köper" det.

Postad 09 July 2012 - 09:19

Ljudligt
  • Ljudligt
  • Forumräv

• 546 inlägg
  • 0

Det finns ingen korrekt (exakt) återgivning av signalen. Det finns bara Hög Trovärdighet.
Inte ens studion har exakt återgivning genom sina högtalare. Olika monitorer låter olika.

Postad 09 July 2012 - 09:21

megagurka
  • megagurka
  • Beroende

• 1237 inlägg
  • 0

i inomhus miljö?

Om man ska jämföra högtalare ska man mäta utan efterklang.

Sen kanske man generellt föredrar lite efterklang som du skriver, men det är ju en personlig åsikt. Och jag ser inte varför denna preferens av ljudfärgning skulle bero på rummet man lyssnar i. När jag lyssnar på musik skiter jag fullständigt i vilket rum jag sitter i, jag vill att det ska låta bra.

Postad 09 July 2012 - 09:23

laddie15
  • laddie15
  • Guru

• 4190 inlägg
  • 0

Jo, onaturligt känns det att bara vistas där, det kan jag försäkra. Jag arbetar ofta i ett helt isolerat ljudrum och naturligt känns det knappast. Här handlar det dock enbart att generera enorma ljudtryck(+150dB) och alls inte om ljudåtergivning skall tilläggas. :)

Postad 09 July 2012 - 09:35

Ljudligt
  • Ljudligt
  • Forumräv

• 546 inlägg
  • 0
Inte ens de dyraste högtalarna i världen har korrekt återgivning så det blir bara så nära orginalet som man tror sig komma. Det gäller bara att skicka ett ljud till örat som kan uppfattas dom Hög Trovärdighet mot orginalet. Denna referens Hög Trovärdighet kan sedan variera med antalet lyssnare. Därav denna tråd.

Postad 09 July 2012 - 09:42

gsson
  • gsson
  • Beroende

• 1271 inlägg
  • 0

Om man ska jämföra högtalare ska man mäta utan efterklang.

Sen kanske man generellt föredrar lite efterklang som du skriver, men det är ju en personlig åsikt. Och jag ser inte varför denna preferens av ljudfärgning skulle bero på rummet man lyssnar i. När jag lyssnar på musik skiter jag fullständigt i vilket rum jag sitter i, jag vill att det ska låta bra.

Så högtalare med hög riktverkan är bäst både vid jämförande mätningar och vid lyssning i rum?
Högtalare som använder bakväggen som en del av konstruktionen då?
tex Carlsson oa51, Ino pi60
De kommer inte att mäta bra alls i ett sådant test.

Att vi människor föredrar lite efterklang är inte en personlig åsikt, det är visat genom ett antal försök av bl.a öhman, toole mfl.
Vi hör ändå bortom rummet när vi lyssnar på musiken kan man säga.
Det är till och med så att tooles undersökning visade att vid klassisk musik så uppskattar vi mer efterklang än vid tex modernare musik, just för att det låter naturligare.

Postad 09 July 2012 - 09:57

megagurka
  • megagurka
  • Beroende

• 1237 inlägg
  • 0

Så högtalare med hög riktverkan är bäst både vid jämförande mätningar och vid lyssning i rum?
Högtalare som använder bakväggen som en del av konstruktionen då?
tex Carlsson oa51, Ino pi60
De kommer inte att mäta bra alls i ett sådant test.

En högtalare som använder både direktverkan och efterklang för ljudåtergivning kan aldrig mäta korrekt. Det är i princip fysikaliskt omöjligt.

Att vi människor föredrar lite efterklang är inte en personlig åsikt, det är visat genom ett antal försök av bl.a öhman, toole mfl.
Vi hör ändå bortom rummet när vi lyssnar på musiken kan man säga.
Det är till och med så att tooles undersökning visade att vid klassisk musik så uppskattar vi mer efterklang än vid tex modernare musik, just för att det låter naturligare.

Det är ändå baserat på personliga åsikter, dock många sådana. Och dessutom finns det säkerligen skillnader i preferenserna mellan olika personer.

Postad 09 July 2012 - 10:14

gsson
  • gsson
  • Beroende

• 1271 inlägg
  • 0
Iaf, försökte få fram att det inte finns någon objektivt korrekt återgivning map på högtalare, särskilt inte om man dessutom vill blanda in ett lyssningsrum, vilket jag gärna gör.

Vi landar på mäta korrekt igen, vad är det?

Om jag dimensionerar en basmodul till att ta hjälp av bakväggen samt rumsbidraget vi låga frekvenser i ett lyssningsrum så att den mäter bra. så kommer den till att mäta basfattigt i frifält o verka felkonstruerad.
Om man istället dimensionerar en basmodul till att mäta bra i frifält så kommer den att låta svullet och bumligt i ett lyssningsrum o verka felkonstruerad
Vilken är då den som mäter korrekt?

Sen är undersökningen baserad på många människors upplevelser och inte åsikter :)
Just anledningen till att människor har lite olika preferenser så vill man ju ha en stor testgrupp för att de mest extrema preferenserna inte ska tilta undersökningen.

Postad 09 July 2012 - 10:34

megagurka
  • megagurka
  • Beroende

• 1237 inlägg
  • 0

Om jag dimensionerar en basmodul till att ta hjälp av bakväggen samt rumsbidraget vi låga frekvenser i ett lyssningsrum så att den mäter bra. så kommer den till att mäta basfattigt i frifält o verka felkonstruerad.
Om man istället dimensionerar en basmodul till att mäta bra i frifält så kommer den att låta svullet och bumligt i ett lyssningsrum o verka felkonstruerad
Vilken är då den som mäter korrekt?

Bas är problematiskt det håller jag med om eftersom det är väldigt svårt att eliminera rumseffekter där. Så vi kan begränsa oss till att fokusera på frekvenser över säg 150 Hz där rumseffekterna går att eliminera och inte behövs för ljudtrycket.

Sen är undersökningen baserad på många människors upplevelser och inte åsikter :)
Just anledningen till att människor har lite olika preferenser så vill man ju ha en stor testgrupp för att de mest extrema preferenserna inte ska tilta undersökningen.

Då får du nåt som låter bra för många, men inte bäst för någon :)

Postad 09 July 2012 - 12:56

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6366 inlägg
  • 0

Det finns ingen korrekt (exakt) återgivning av signalen. Det finns bara Hög Trovärdighet.
Inte ens studion har exakt återgivning genom sina högtalare. Olika monitorer låter olika.

Nja, det finns ju korrekt hörbar återgivning av signalen om vi snackar prylar innan högtalarna. Prylar som inte förändrar något hörbart.
När det gäller högtalare och även rummet blir det svårare. Men det är nog svårt, med logiska resonemang, att hävda att en högtalare som distar hörbart ger bättre återgivning än en som inte gör det, när vi snackar om den delen av återgivningen.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.