Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Humax PVR Digitalbox BXR-HD+2 , uppgraderad version?

724 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 14 maj 2016 - 19:30

r_o_n
  • r_o_n
  • Forumräv

• 535 inlägg
  • 0

Jag har exakt samma problem men bara på SVT1 HD. Det verkar som boxen tror att nästa avsnitt är en repris och därför inte sätter inspelning.

Märkligt fel iaf.
Dessutom, på de fungerande serieinspelningarna, så åker även repriserna in på SVT. Det gjorde de inte innan när allt var felfritt.

Postad 14 maj 2016 - 21:09

Bo_B
  • Bo_B
  • Beroende

• 1 012 inlägg
  • 0

Vi har samma problem.

Hade satt på serieinspelning av "Mord i Paradiset" men sen råkade vi se i listan över kommande inspelningar att den inte skulle spelas in igår. Så vi gjorde som r_o_n och fick samma respons (Avbryta serieinspelning).

Så vi gjorde det och satte sen på det igen.

Sen igår kollade vi nån timme innan om det skulle spelas in och då visade sig programguiden säga att under den tid som vårt program skulle sändas var det nu "Sportnytt" men på samma tid....

Inte klokt!

Men sen spelades Sportnytt in i alla fall och blev sparad som "Mord i Paradiset".

Man kan gott säga att jag är less på denna box nu. Tyvärr så kan jag inte gå tillbaka till Topfielden heller för den skar ihop för ett par veckor sedan. Mottagaren gick sönder så den fick inte längre signal....

Humaxen behagar sabba inspelningar hux flux och dessutom har den inte koll på programguiden heller...

Postad 14 maj 2016 - 21:25

R-R
  • R-R
  • Lärjunge

• 476 inlägg
  • 0
Jo, Mord i Paradiset fick jag också sätta om har dock inte hunnit kolla på resultatet ännu.

Postad 16 maj 2016 - 08:34

Unregisteredc58591b9
  • Unregisteredc58591b9
  • Användare

• 157 inlägg
  • 0

Jag har bytt från icke-ondemand varianten till on-demand varianten.

På den gamla var serieinspelningar klockrent fungerande och har vart så i flera år.

Dock fixade den inte serieinspelning på alla kanaler lika bra. T.ex om jag valde en tv-serie som körs i många repriser så spelade den in samtliga sändningar. Det gjorde ju inte så mycket för man har ju plats på disken men lite irriterande.

Nu har jag samma skit som ni beskriver. Man kan inte lita på serieinspelningarna i on-demandboxen.

Och media displayen är seg och jobbig. Den var bättre på den gamla. Där var den en ren directory/fil display ist för den här sega "media" skiten.

Man kunde flytta runt inspelningarna i kataloger etc.

Dock är den nya bättre då den funkar. Den gamla kunde inte spela in synkad text med bild på flera kanaler tyvärr och det var ju ännu värre.

Man skulle vilja ha de bra grejerna från båda i samma box och bli av med det dåliga helt :D

Postad 21 maj 2016 - 18:28

Unregistered8de98e76
  • Unregistered8de98e76
  • Lärjunge

• 463 inlägg
  • 0

I början på förra sidan är det massor som har problem med att få in Animal Planet HD vissa dagar.

2a gången jag ber om hjälp får jag detta svaret pån support:

"Det är svårt att på ett effektivt sätt felsöka och guida i teknisk support över mail så för att kunna erbjuda bästa och snabbast möjliga hjälp så ber jag dig att ringa in till våra experter på teknisk support."

Skärpning Boxer! detta visade ju sig vara är ett vida spritt problem. Jag orkar inte göra fler systemåterställningar, då favoritlistan försvinner varje gång.

Postad 21 maj 2016 - 19:07

Bo_B
  • Bo_B
  • Beroende

• 1 012 inlägg
  • 0

Jag bor i Stockholm (Nackasändaren) och får INTE in Animal Planet HD, det blir SD hela tiden.

Har provat med automatisk kanalsökning, manuell sökning bara på vissa frekvenser och en full fabriksåterställning.

Under sökningen så listas Animal Planet HD, men när allt är klart så är det bara SD som finns i listan. Jätteuselt! :angry:

Postad 22 maj 2016 - 09:50

Unregistered8de98e76
  • Unregistered8de98e76
  • Lärjunge

• 463 inlägg
  • 0

Bo B >> illa. Jag får in den om jag slår på boxen runt kl 9:00. Slår jag av den är det kört för den dagen. Dvs. skillnader i sändningen från Boxers håll på just den kanalen.

Postad 22 maj 2016 - 10:11

Bo_B
  • Bo_B
  • Beroende

• 1 012 inlägg
  • 0

Min box är alltid påslagen...

Vill inte vänta på den superlångsamma starten som den ägnar sig åt ifall man stänger av den.

Eller menar du att den står i stand-by och när du startar från det läget så letar den upp HD-versionen ifall starten är kl 09:00 ungefär?

Postad 22 maj 2016 - 10:22

R-R
  • R-R
  • Lärjunge

• 476 inlägg
  • 0

När jag gjorde de senaste fabriksåterställningar samt kanalsökningar så hamnade alltid SD-kanalen i listan men ett par timmar senare så var den utbytt mot HD-kanalen (Västerås-sändaren). Har inte gjort någon kanalsökning på en månad nu och HD-kanalen ligger fortfarande kvar.

Sätter min box i stand-bye när jag inte ser på TV.

Postad 22 maj 2016 - 11:47

FatalError
  • FatalError
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0

Humax BXR-HD+2 och fungerade serieinspelningar upphörde för mig då man gjorde den där kanalomläggningen (15'e mars) 

Vissa inspelningar verkar fortfarande fungera men inte alla, det känns som ansvaret inte är utrett, Boxer börjar nu hänvisa till Humax supporten. Det verkar som det införts något fiffigt i EPG som humax-boxen inte verkar kunna hantera?!  Överväger IP teve och Viasat trots att de inte har inspelningsbar box :-(

Postad 22 maj 2016 - 11:57

FatalError
  • FatalError
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0

Tänkte på mjukvaruversion är det någon som kör på bättre än SETVAB 0.03.80 ?

Postad 22 maj 2016 - 11:58

Unregistered8de98e76
  • Unregistered8de98e76
  • Lärjunge

• 463 inlägg
  • 0

Min box är alltid påslagen...

Vill inte vänta på den superlångsamma starten som den ägnar sig åt ifall man stänger av den.

Eller menar du att den står i stand-by och när du startar från det läget så letar den upp HD-versionen ifall starten är kl 09:00 ungefär?

Ja precis från standby.

Postad 22 maj 2016 - 12:21

R-R
  • R-R
  • Lärjunge

• 476 inlägg
  • 0

Humax BXR-HD+2 och fungerade serieinspelningar upphörde för mig då man gjorde den där kanalomläggningen (15'e mars) 

Vissa inspelningar verkar fortfarande fungera men inte alla, det känns som ansvaret inte är utrett, Boxer börjar nu hänvisa till Humax supporten. Det verkar som det införts något fiffigt i EPG som humax-boxen inte verkar kunna hantera?!  Överväger IP teve och Viasat trots att de inte har inspelningsbar box :-(

Jag har bara problem numera på SVT1 HD.

Tänkte på mjukvaruversion är det någon som kör på bättre än SETVAB 0.03.80 ?

Kör samma som dig.

Postad 22 maj 2016 - 12:50

Bo_B
  • Bo_B
  • Beroende

• 1 012 inlägg
  • 0

Jag har bara problem numera på SVT1 HD.

Hmm, jag undrar ifall problemen med serieinspelningar är kopplade till HD??

Jag har ju ställt in programguiden med en egen lista där bara HD finns med för de vanligaste kanalerna.

Har aldrig provat med serieinspelning på den motsvarande SD-kanalen ifall det blir konstigt uppträdande.

Kunde vara värt att prova, men nu har det program vi hade flest fel med slutat för säsongen...

Postad 22 maj 2016 - 12:54

R-R
  • R-R
  • Lärjunge

• 476 inlägg
  • 0

Hmm, jag undrar ifall problemen med serieinspelningar är kopplade till HD??

Jag har ju ställt in programguiden med en egen lista där bara HD finns med för de vanligaste kanalerna.

Har aldrig provat med serieinspelning på den motsvarande SD-kanalen ifall det blir konstigt uppträdande.

Kunde vara värt att prova, men nu har det program vi hade flest fel med slutat för säsongen...

Jag har heller aldrig provat med SVT SD så jag vet inte om felet finns även där. 

Postad 22 maj 2016 - 15:57

Bo_B
  • Bo_B
  • Beroende

• 1 012 inlägg
  • 0

Nu har jag satt på serieinspelning av Luther på SD i st f HD. Det var en som serieinspelningen missade förut...

Men det tar ett tag att se ifall det funkar, det är alltid svårare att detektera något som INTE händer än något som händer.

Postad 22 maj 2016 - 21:30

R-R
  • R-R
  • Lärjunge

• 476 inlägg
  • 0

Nu upptäckte jag att det är samma problem med serieinspelningarna på SVT2 HD.

Postad 23 maj 2016 - 15:46

Bo_B
  • Bo_B
  • Beroende

• 1 012 inlägg
  • 0

Funkade inte med att sätta Luther som serie på SVT1 SD! Den försvann i alla fall.

Och en hel rad av andra serieinspelningar har spelat in fel program idag....

Suck!

Vad kan man göra för att få ordning på detta? Finns det nån annan box som är stabilare?

Postad 23 maj 2016 - 17:38

r_o_n
  • r_o_n
  • Forumräv

• 535 inlägg
  • 0

Har klagat till Boxer support, gjorde, när de var i luren, en återställning. Samtalet loggades av supporten och även de problem jag hade. Detta var för 8-10 dagar sedan. Felet kvarstod. Ringde dem i torsdags igen, blev av dem kopplad direkt till Humax och deras support. Har sedan fått en adresslapp och ett ärendenummer. Letar nu kartong för att skicka in den till Humax.

Detta gäller mina problem med serieinspelningar. Gäller generellt alla kanaler, HD och inte HD...

Postad 23 maj 2016 - 18:23

Bo_B
  • Bo_B
  • Beroende

• 1 012 inlägg
  • 0

Och alla Humax-boxar också...

Verkar vara fel åtgärd att skicka in en box till dem när alla visar samma problem.

Postad 23 maj 2016 - 20:01

r_o_n
  • r_o_n
  • Forumräv

• 535 inlägg
  • 0

Och alla Humax-boxar också...

Verkar vara fel åtgärd att skicka in en box till dem när alla visar samma problem.

Det sa jag till killen på Humaxsupporten, att här i forumet är vi flera med liknande problem.

Problemet med serieinspelningarna gäller iaf för alla de kanaler jag använder 6:an, 7:an, Discovery, 9:an. 11:an, TLC, HD-kanaler, rubbet. Så för mig är det inte enbart SVT HD utan precis de kanaler jag använder...

Postad 23 maj 2016 - 20:08

R-R
  • R-R
  • Lärjunge

• 476 inlägg
  • 0
Upptäckte precis att det felar nu även på TV3 HD, TV4 HD samt på Kanal5 HD hos mig.

Postad 23 maj 2016 - 20:44

Bo_B
  • Bo_B
  • Beroende

• 1 012 inlägg
  • 0

Konstigt nog har jag en serieinspelning för "Vetenskapens Värld" som bara rullar på. Verkar inte bli fel på den fast den går mot SVT HD...

Alla andra serieinspelningar trasslar.'

Tex satte jag på Big Bang Theory som serieinspelning, varefter den spelade in ett helt annat program....

Redigerat av Bo_B, 24 maj 2016 - 09:22.

Postad 25 maj 2016 - 17:02

milton59
  • milton59
  • Wannabe

• 37 inlägg
  • 0

Det blir bara värre och värre!

Det enda som funkar nu,för mig,är serieinspelning av skenet bedrar,på sjuan.

Allt annat ballar ur!

Postad 25 maj 2016 - 18:40

R-R
  • R-R
  • Lärjunge

• 476 inlägg
  • 0
Jag gjorde precis en ny fabriksåterställning och ser direkt att det felar när jag lägger in nya serieinspelningar.

Postad 25 maj 2016 - 18:58

andersrollo
  • andersrollo
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0
Om man manuellt söker in kanalerna genom att ta reda på just de mux placeringarna för den sändaren man vill, alltså bara signaler ifrån en sändare får man samma problem med serieinspelningarna då ? Är det någon som testat det?

Postad 25 maj 2016 - 19:07

R-R
  • R-R
  • Lärjunge

• 476 inlägg
  • 0

Om man manuellt söker in kanalerna genom att ta reda på just de mux placeringarna för den sändaren man vill, alltså bara signaler ifrån en sändare får man samma problem med serieinspelningarna då ? Är det någon som testat det?

Jag testade detta för ca 1,5 månad sen och det funkade inte.

Postad 26 maj 2016 - 20:59

R-R
  • R-R
  • Lärjunge

• 476 inlägg
  • 0

Peppar peppar, de felen som jag upptäckte i går när jag la om mina serieinspelningar verkar ha fixat till sig. Även på SVT ser det ok ut än så länge.

Postad 26 maj 2016 - 21:07

andersrollo
  • andersrollo
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0
Vet inte om teracom har skickat denna korr på alla sändare ? Men något problem med SIMS signalerna till epg.

Postad 26 maj 2016 - 21:15

andersrollo
  • andersrollo
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0
Vet inte om teracom har skickat denna korr på alla sändare ? Men något problem med SIMS signalerna till epg.

Bifogad fil(er)

• Bifogad fil  image.png   451,2K   1 Antal nerladdningar

Postad 26 maj 2016 - 21:44

R-R
  • R-R
  • Lärjunge

• 476 inlägg
  • 0

Ser att det där är postat den 6/4 och det var väl vid den tidpunkten som vi hade det som värst förra gången. Då lyckades dom fixa nästan allt med denna SIMS-uppdatering, men nu i veckan så kom alla fel tillbaka igen för att idag vara fixade igen (för mig i alla fall).

Lite kul att Boxer hänvisar till Humax-supporten ang detta.

Postad 27 maj 2016 - 11:31

Bergen
  • Bergen
  • Lärjunge

• 319 inlägg
  • 1

Jaha, då var man med i strulande box gänget. Jag bytte till en Humax för ett par veckor sedan och i början tyckte jag nog att allt fungerade, men sedan strulade det rejält och under omläggningen riktigt mycket för att nu efter omläggningen inte fungera alls. Min box spelar inte in några inprogrammerade inspelningar överhuvudtaghet. Någon som har samma problem?

Jag har gjort den nya kanalsökningen efter omläggningen en gång, men funderar på om jag borde göra om det hela igen.

Postad 27 maj 2016 - 12:12

R-R
  • R-R
  • Lärjunge

• 476 inlägg
  • 1

Jaha, då var man med i strulande box gänget. Jag bytte till en Humax för ett par veckor sedan och i början tyckte jag nog att allt fungerade, men sedan strulade det rejält och under omläggningen riktigt mycket för att nu efter omläggningen inte fungera alls. Min box spelar inte in några inprogrammerade inspelningar överhuvudtaghet. Någon som har samma problem?
Jag har gjort den nya kanalsökningen efter omläggningen en gång, men funderar på om jag borde göra om det hela igen.

Testa fabriksåterställning, lite mer att återställa visserligen.

Postad 27 maj 2016 - 12:25

r_o_n
  • r_o_n
  • Forumräv

• 535 inlägg
  • 1

Supportens förslag. Testa detta efter att du ringt supporten så de loggat att du gjort en återställning. För detta refererar du till om du som jag behöver snacka med Humax egen support. Ska skicka in min så fort jag kikat igenom det jag har inspelat...

Postad 27 maj 2016 - 13:12

Bo_B
  • Bo_B
  • Beroende

• 1 012 inlägg
  • 0

Ska skicka in min så fort jag kikat igenom det jag har inspelat...

Surt att man inte kan föra över inspelningarna till sin NAS...

Boxen är ju ändå nätverksansluten.

Postad 27 maj 2016 - 13:15

Bergen
  • Bergen
  • Lärjunge

• 319 inlägg
  • 0

Ok. Jag skall prova med det.

Supportens förslag. Testa detta efter att du ringt supporten så de loggat att du gjort en återställning. För detta refererar du till om du som jag behöver snacka med Humax egen support. Ska skicka in min så fort jag kikat igenom det jag har inspelat...

Bra ide. Jag testar.

Postad 27 maj 2016 - 13:24

R-R
  • R-R
  • Lärjunge

• 476 inlägg
  • 0

Surt att man inte kan föra över inspelningarna till sin NAS...

Boxen är ju ändå nätverksansluten.

Du behöver inte formatera hårddisken när du gör en fabriksåterställning, så allt finns kvar efter detta om du väljer att inte formatera.

Postad 27 maj 2016 - 13:30

Bo_B
  • Bo_B
  • Beroende

• 1 012 inlägg
  • 0

Du behöver inte formatera hårddisken när du gör en fabriksåterställning, så allt finns kvar efter detta om du väljer att inte formatera.

Jag vet, jag gjorde en fabriksåterställning för ett par veckor sedan och behöll inspelningarna.

Och inte lagade det problemet med serieinspelningarna heller. Nu får vi kolla att de inte försvunnit vareviga dag. :(

Men jag tror att risken är stor att ifall man skickar in boxen till Humax så får man tillbaka en med formaterad hårddisk.

Då hade det varit bra att kunna först backa upp inspelat material på sin NAS och sedan läsa tillbaka det på den formaterade hårddisken...

Men Boxer har ju speciellt krävt av Humax att mjukvaran för Sverige skall blockera den funktion för detta som finns i originalet...

Liksom att den blockerar möjligheten att spela upp filer via USB.

Båda går i original vad jag vet.

Redigerat av Bo_B, 27 maj 2016 - 13:31.

Postad 27 maj 2016 - 13:35

R-R
  • R-R
  • Lärjunge

• 476 inlägg
  • 1

Jag vet, jag gjorde en fabriksåterställning för ett par veckor sedan och behöll inspelningarna.

Och inte lagade det problemet med serieinspelningarna heller. Nu får vi kolla att de inte försvunnit vareviga dag. :(

Men jag tror att risken är stor att ifall man skickar in boxen till Humax så får man tillbaka en med formaterad hårddisk.

Då hade det varit bra att kunna först backa upp inspelat material på sin NAS och sedan läsa tillbaka det på den formaterade hårddisken...

Men Boxer har ju speciellt krävt av Humax att mjukvaran för Sverige skall blockera den funktion för detta som finns i originalet...

Liksom att den blockerar möjligheten att spela upp filer via USB.

Båda går i original vad jag vet.

OK, men jag tror inte det hjälper att skicka den till Humax, om du kollar inlägg #580 från i går så ser du att en representant från Teracom säger att felet ligger i SIMS dvs något med utsändning av EPG:n. I går så var min box felfri, har inte hunnit kolla i dag om den fortfarande är det.

Postad 27 maj 2016 - 14:03

R-R
  • R-R
  • Lärjunge

• 476 inlägg
  • 0

Nu har jag startat boxen och efter att ha vänta ca 20 minuter innan all EPG är inläst så ser jag att den är fortfarande felfri.

Jag har ca 45 st serieinspelningar igång och ca 5-6 st av dessa sänder 5 avsnitt/vecka + några enskilda inspelningar typ Formel 1.

Postad 27 maj 2016 - 16:21

r_o_n
  • r_o_n
  • Forumräv

• 535 inlägg
  • 0

Men ska man skicka in är det inte säkert att det blir samma box och blir det samma så kanske de raderat den...

OK, men jag tror inte det hjälper att skicka den till Humax, om du kollar inlägg #580 från i går så ser du att en representant från Teracom säger att felet ligger i SIMS dvs något med utsändning av EPG:n. I går så var min box felfri, har inte hunnit kolla i dag om den fortfarande är det.

Möjligt, men Humax vill absolut ha in den. Jag har refererat till denna forumtråd och mängden klagomål på just serieinspelningar. Hjälpte inte...
Hr förra versionen av box liggande i ett skåp. Använder den så länge. Vill Humax skicka mig en ny box så blir jag inte ledsen för det. :)
Men jag såg det inlägget, verkar ju mer vettigt att det är en typ av störning...

Postad 27 maj 2016 - 16:57

R-R
  • R-R
  • Lärjunge

• 476 inlägg
  • 0

Men ska man skicka in är det inte säkert att det blir samma box och blir det samma så kanske de raderat den...

Möjligt, men Humax vill absolut ha in den. Jag har refererat till denna forumtråd och mängden klagomål på just serieinspelningar. Hjälpte inte...
Hr förra versionen av box liggande i ett skåp. Använder den så länge. Vill Humax skicka mig en ny box så blir jag inte ledsen för det. :)
Men jag såg det inlägget, verkar ju mer vettigt att det är en typ av störning...

Ok, men innan du skickar den så gör en fabriksåterställning och kolla sen om felen kvarstår.

Jag kommer att skriva här om felen återkommer på min box.

Postad 27 maj 2016 - 22:42

r_o_n
  • r_o_n
  • Forumräv

• 535 inlägg
  • 0

Ok, men innan du skickar den så gör en fabriksåterställning och kolla sen om felen kvarstår.

Jag kommer att skriva här om felen återkommer på min box.

Återställde boxen. Knappade in lite serieinspelningar och det fungerar inte. Hur vet jag det? Jo, normalt så blir det en markering, typ, ikon vid titeln i EPG. När man går fram till nästa avsnitt  syns igen ikon,  alltså är boxen som innan, rent skräp!!

Postad 28 maj 2016 - 07:42

R-R
  • R-R
  • Lärjunge

• 476 inlägg
  • 1

Återställde boxen. Knappade in lite serieinspelningar och det fungerar inte. Hur vet jag det? Jo, normalt så blir det en markering, typ, ikon vid titeln i EPG. När man går fram till nästa avsnitt  syns igen ikon,  alltså är boxen som innan, rent skräp!!

Så var det för mig också nu i veckan när jag gjorde en återställning, men nästa dag jag startade boxen var alla serieinspelningar rättade utan att jag hade gjort något.

Postad 07 juni 2016 - 20:17

r_o_n
  • r_o_n
  • Forumräv

• 535 inlägg
  • 0
Skickade in min box. Förklarade även för dem att väldigt många har samma problem. Men är man nonchalant och skiter i vad folk säger så skulle jag ändå skicka in den...

Bifogad fil(er)

• Bifogad fil  image.jpeg   68,16K   2 Antal nerladdningar

Postad 07 juni 2016 - 22:19

R-R
  • R-R
  • Lärjunge

• 476 inlägg
  • 0

Kan även meddela att problemen med serieinspelningar på SVT's kanaler har återkommit till mig. :angry:

Postad 07 juni 2016 - 22:45

Bo_B
  • Bo_B
  • Beroende

• 1 012 inlägg
  • 0

Skickade in min box. Förklarade även för dem att väldigt många har samma problem. Men är man nonchalant och skiter i vad folk säger så skulle jag ändå skicka in den...

Otroligt!

Här får de allt serverat på ett fat och fattar inte ändå!

Det måste vara antingen Boxer/Teracom och utsändningarna av EPG eller ett mjukvarufel i Humaxen som inte korrekt tolkar ID-koden för serieprogrammen.

Antagligen är det båda delarna, dvs Teracom har ändrat i systemet för serieinspelningar och Humax har inte fått informationen för att justera mjukvaran.

Eller också har de gjort det men Boxer har inte ordnat med en OTA mjukvaruuppdatering i alla fall.

Hur som helst inget att göra med de individuella boxarna utan man måste fixa mjukvaran eller gå tillbaka till tidigare standard för EPG-sändningen..

Postad 08 juni 2016 - 08:27

R-R
  • R-R
  • Lärjunge

• 476 inlägg
  • 0

Enligt Aftonbladet så köper Com Hem nu Boxer.

http://www.aftonblad...icle22962341.ab

Finns fler som skriver detta

http://it24.idg.se/2...hem-koper-boxer

Redigerat av R-R, 08 juni 2016 - 08:45.

Postad 09 juni 2016 - 22:33

Bo_B
  • Bo_B
  • Beroende

• 1 012 inlägg
  • 0

Störningar i bilden...

Vi är ute på landet i närheten av Furusund i Roslagen. Här är det längre avstånd till Nackasändaren än hemifrån Järfälla, men Nacka är ändå bästa sändare för oss.

Nu har jag noterat störningar i form av kortvariga schackrutemönster i bilden och slumpmässiga hopp i inspelat material.

Trodde först att det är signalkvalitén som är lägre pga avståndet, men nu har jag kollat signalstyrkan i boxen och den visar 100% signal och kvalitet.

Så nu undrar jag vad det då beror på att det blir rutmönster i bilden?

I kväll har vi sett på Diamond League från Oslo på SVT HD och det var såna här störningar med några minuters mellanrum.

Jag har en antennförstärkare inkopplad mellan antennen och Humax-boxen och den är uppskruvad till max förstärkning.

Har tidigare noterat liknande störningar hemma med då har jag samtidigt hört mopeder åka förbi på parkvägen utanför. De har troligen stört ut TV-signalen via ett dåligt tändsystem.

Men härute är vi alldeles ensamma under veckorna så det finns inga externa störkällor....

Några ideer?

Postad 10 juni 2016 - 07:00

1951
  • 1951
  • Lärjunge

• 347 inlägg
  • 0

Ibland får vi störningar från utländska sändare och då kan det bli som du beskriver.

När störningarna uppstår har du säkert inte 100% signal och kvalitet.

Du kan också prova att vrida ner förstärkaren lite. För stark signal ger samma symptom som för svag

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Nya Hifi-bänken
    joga
    2025-05-02 18:25:13
  • JBL M2 igen…..
    Anton
    2025-05-01 16:07:43
  • JBL M2!!!!!!!
    Anton
    2025-04-30 16:22:03
  • Front Atmos
    Globe
    2025-04-28 19:35:47
  • The12 Passive
    Globe
    2025-04-28 19:33:57
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.