Epson's nya hemmabio modeller 2014, TW5100, TW6600, TW6600W
788 svar till detta ämne
Postad 14 January 2016 - 10:03
PureBlue
-
PureBlue
-
Lärjunge
-
-
430 inlägg
Tjena grabbar
Ett kort tips är här att inte utvärdera projektorn kopplad till en dator/HTPC. En dator är den mest opålitliga källa man kan tänka sig och är ingen bra utgångspunkt, speciellt inte om man är nybörjare inom bild eller inte vet vad man ska förvänta sig.
Hej, kul att någon insatt kan hjälpa oss nybörjare inom projektorvärlden .
Ang. ditt påstående ovan, så är det faktiskt så att om du kollar bakåt till sida 10 så ser du mitt exempel på suddigt. Det är alltså inte PC'n eller snarare grafikkortet (GTX 980). Som på något sätt suddar eller förvränger bilden eftersom det blir skarpt när jag centrerar projektorn. Jag kan köpa ditt påstående för herr Svensson som kanske inte kan mycket om datorer eller alla bildinställningar som finns men här på forumet tvivlar jag på att det är fallet.
Redigerat av PureBlue, 14 January 2016 - 10:06.
Postad 14 January 2016 - 11:21
Marcus_TheRock
-
Marcus_TheRock
-
Mästare
-
-
3109 inlägg
Vad rekommenderas det för slags duk till denna projektor, under förutsättningarna att den används i ett relativt ljust vardagsrum (ljusgrå väggar, vitt tak men mörkläggningsgardiner)? Kravet är att den är upprullningsbar med vit kassett och ca 120". Elektrisk eller ej spelar ingen roll.
Jag förstår att många skulle säga React eller annan högkontrastduk. Då blir dock prislappen ganska saftig om man ska ha 120"... Skulle det kunna fungera med en grå duk, som t.ex. denna: https://www.hembiobu...omat-greylight/
Tänker att det kanske inte är så farligt med grå duk till denna i och med att den är så ljusstark och samtidigt har lite problem med svärtan.
En grå duk sänker hela omfånget av ljus. Vitt blir mindre vitt och svart blir i motsvarande grad svartare. Rummet blir således också mörkare eftersom inte lika mycket ljus reflekteras ut från duken. MEN i ett ljust rum så behövs ljusflöde! Dina ögon kommer att anpassa sig efter att rummet är förhållandevis ljust när projektorn är igång och då kommer bilden att kännas ganska mörk med en grå väv ihop med en så pass stor grå duk. Du tappar också väldigt mycket intensitet i färger som kommer att kännas mycket blekare och lite fadda. Så du får vissa fördelar men också en hel del nackdelar med en grå väv. Vilka kompromisser som passar för dig och ditt rum kan du bara svara på själv. En högkontrastväv behåller ljuset i bilden samtidigt som svärtan blir svartare så man slipper/minimerar kompromissen i kontrast som ditt rum per automatik framkallar. Nackdelen kan då vara de bieffekter som högkontrastväv kan ge, såsom shine och hotspot(och priset då). Detta varierar dock med förutsättningar, val av projektor, installation och vissa är känsliga andra inte.
Min personliga uppfattning är att en vit väv är bästa kompromissen, om en grå är alternativet med den storleken på bild och med ditt beskrivna rum. Men mina krav är dock normalt högre än så, vilket gör att vad jag tycker är irrelevant för dig. Jag ska ju inte använda den hos dig så vad jag tycker spelar ju mindre roll. Du behöver titta och lära dig vad du själv tycker och föredrar, helt enkelt.
/Marcus, The Rock Hemmabio i Lund
Postad 14 January 2016 - 11:32
Marcus_TheRock
-
Marcus_TheRock
-
Mästare
-
-
3109 inlägg
Hej, kul att någon insatt kan hjälpa oss nybörjare inom projektorvärlden .
Ang. ditt påstående ovan, så är det faktiskt så att om du kollar bakåt till sida 10 så ser du mitt exempel på suddigt. Det är alltså inte PC'n eller snarare grafikkortet (GTX 980). Som på något sätt suddar eller förvränger bilden eftersom det blir skarpt när jag centrerar projektorn. Jag kan köpa ditt påstående för herr Svensson som kanske inte kan mycket om datorer eller alla bildinställningar som finns men här på forumet tvivlar jag på att det är fallet.
Det spelar mindre roll att du är duktig på datorer om du inte vet vad du ska förvänta dig från bilden som projektorn ger. Med det sagt så kan du naturligtvis koppla in en dator(även om du inte är kunnig) för att pausa och kolla skärpan på projektorn och enkelt se att skärpan skiljer över bildytan. Men eftersom du inte vet vad du ska förvänta dig så är det ju svårt att dra någon slutsats av ett sådant test. Du kan konstatera att det inte är skarpt över hela ytan. Bra! Och sen??
Ingen! Läs igen! INGEN projektor är helt skarp över hela ytan inom hela sitt zoomomfång oavsett prisklass!! Även om du tar en high-end projektor för flera hundra tusen kronor så kommer du att kunna hitta brister, speciellt om du, som du gör, tittar på ett sätt som produkten inte är tänkt att användas.
Du har ju köpt en hemmabioprojektor, inte en datormonitor, eller hur?
Mitt tips att inte använda datorn som källa för att utvärdera en projektor var menat som en allmän uppmaning då det är betydligt svårare att veta om man kör ut rätt nivåer på bildsignalen, får rätt framerate etc. Alltså inte specifikt för ditt fall med ditt skärpe-test.
Postad 14 January 2016 - 12:46
PureBlue
-
PureBlue
-
Lärjunge
-
-
430 inlägg
Det spelar mindre roll att du är duktig på datorer om du inte vet vad du ska förvänta dig från bilden som projektorn ger. Med det sagt så kan du naturligtvis koppla in en dator(även om du inte är kunnig) för att pausa och kolla skärpan på projektorn och enkelt se att skärpan skiljer över bildytan. Men eftersom du inte vet vad du ska förvänta dig så är det ju svårt att dra någon slutsats av ett sådant test. Du kan konstatera att det inte är skarpt över hela ytan. Bra! Och sen??
Ingen! Läs igen! INGEN projektor är helt skarp över hela ytan inom hela sitt zoomomfång oavsett prisklass!! Även om du tar en high-end projektor för flera hundra tusen kronor så kommer du att kunna hitta brister, speciellt om du, som du gör, tittar på ett sätt som produkten inte är tänkt att användas.
Du har ju köpt en hemmabioprojektor, inte en datormonitor, eller hur?
Mitt tips att inte använda datorn som källa för att utvärdera en projektor var menat som en allmän uppmaning då det är betydligt svårare att veta om man kör ut rätt nivåer på bildsignalen, får rätt framerate etc. Alltså inte specifikt för ditt fall med ditt skärpe-test.
Okej, då förstår jag. Tittar för det mesta på blu-ray via min playstation. Tror dock inte det är just det som är problemet. Utan snarare att folk som köpt projektorn upplevt en stor skillnad i skärpa jämfört med varandra. Sedan Ökar förvirringen när andra påstår att det skiljer från exemplar till exemplar, det blir väldigt svårt för den som köper att tolka detta. Är mitt exemplar normalt? Eller måste jag zooma för att få bra bild? Hur ska man veta det när det inte framkommer i manualen. Man får ett dåligt helhetsintryck även fast det "bara" handlar om 12000kr respektive 9000kr (rea).
Nu kommer det från en som är relativt nöjd ändå, eftersom min skärpa magiskt nog fixade sig när jag centrerade projjen.
Redigerat av PureBlue, 14 January 2016 - 15:22.
Postad 14 January 2016 - 15:57
Marcus_TheRock
-
Marcus_TheRock
-
Mästare
-
-
3109 inlägg
Utan snarare att folk som köpt projektorn upplevt en stor skillnad i skärpa jämfört med varandra.
Det beror till största delen på att "folk" kräver olika och har inte heller likadana förväntningar.
Sedan Ökar förvirringen när andra påstår att det skiljer från exemplar till exemplar, det blir väldigt svårt för den som köper att tolka detta.
Om man har handlat utan att ha sett produkten prestera så är det svårt, ja.
Är mitt exemplar normalt? Eller måste jag zooma för att få bra bild? Hur ska man veta det när det inte framkommer i manualen.
Allt det där handlar ju om att du inte har kunskap om vad du har köpt och varför.
Om jag köper en bil jag inte har provkört så kan jag ju inte läsa i manualen om den är skön att köra eller hur mycket jag behöver vrida på ratten för att den ska svänga. Men jag kan känna efter om jag provar den först. Då har jag också fått en större kunskap kring vad jag har köpt och kan med lätthet avgöra om jag har fått en defekt produkt vid leveransen.
Man får ett dåligt helhetsintryck även fast det "bara" handlar om 12000kr respektive 9000kr (rea).
Åter igen, förväntningar och kunskap kring produkten.
Nu kommer det från en som är relativt nöjd ändå, eftersom min skärpa magiskt nog fixade sig när jag centrerade projjen.
Abracadabra! 
/Marcus
Redigerat av Marcus_TheRock, 14 January 2016 - 15:58.
Postad 14 January 2016 - 16:14
magnus76
-
magnus76
-
Veteran
-
-
2453 inlägg
Denna tråd gör mig mer förvirrad 
Skulle jag installera om och flytta fram projektorn för att öppna zoomen till max så kommer jag bli nöjdare, kanske. Men då hamnar projektorn ganska nära kaminen, behöver iof inte köra projjen när jag eldar. Dock är den väldigt svart och ganska stor vilket estetiskt ser lite illa ut. Vilka i-landsproblem man har.
Men Marcus, du som ändå är kunnig. Du tror inte att en ny benq (i samma prisklass som tw6600) tex kommer göra mig nöjdare rent bildmässigt? Estetiskt blir jag nöjdare dock, men bilden är viktigare, iaf för mig, kanske inte frugan
Redigerat av magnus76, 14 January 2016 - 16:15.
Postad 14 January 2016 - 16:49
Marcus_TheRock
-
Marcus_TheRock
-
Mästare
-
-
3109 inlägg
Skulle jag installera om och flytta fram projektorn för att öppna zoomen till max så kommer jag bli nöjdare, kanske. Men då hamnar projektorn ganska nära kaminen, behöver iof inte köra projjen när jag eldar. Dock är den väldigt svart och ganska stor vilket estetiskt ser lite illa ut. Vilka i-landsproblem man har.
Generellt skulle en sådan förflyttning ge en ljusstarkare bild med försämrad svärta. Generellt skulle du också få en sämre skärpa i bilden eftersom du då använder ytterkanterna i optiken mer. Sen kan förstås specifika exemplar ge andra resultat, men det är en helt annan sak.
Men Marcus, du som ändå är kunnig. Du tror inte att en ny benq (i samma prisklass som tw6600) tex kommer göra mig nöjdare rent bildmässigt? Estetiskt blir jag nöjdare dock, men bilden är viktigare, iaf för mig, kanske inte frugan
Ingen aning, vad är det du saknar på din Epson?
Postad 14 January 2016 - 16:57
magnus76
-
magnus76
-
Veteran
-
-
2453 inlägg
Du menar att skärpan blir sämre om jag zoomar upp bilden så den blir så stor som möjligt. Pureblue gjorde ju så och fick bättre skärpa. Jag själv provade ju att blåsa upp bilden (hamnade såklart utanför duken) men ville kolla skärpan. Jag tyckte också att skärpan blev bättre. Placeboeffekt, vad vet jag?
Så med denna erfarenhet tänkte jag alltså öppna upp zoomen till max och flytta fram projjen så den passar i dukramen. Alltså få bättre skärpa. Men du Marcus menar att skärpan borde bli sämre då?
Det jag saknas på min epson är såklart perfekt skärpa (så gott det går iaf), Bra flyt i bilden, tänker snabba kamerasvep (inga "småhack", eller hur man nu ska beskriva det.
Postad 14 January 2016 - 16:59
PureBlue
-
PureBlue
-
Lärjunge
-
-
430 inlägg
Om jag köper en bil jag inte har provkört så kan jag ju inte läsa i manualen om den är skön att köra eller hur mycket jag behöver vrida på ratten för att den ska svänga. Men jag kan känna efter om jag provar den först. Då har jag också fått en större kunskap kring vad jag har köpt och kan med lätthet avgöra om jag har fått en defekt produkt vid leveransen.
/Marcus
Förstår din poäng men den jämförelsen var kanske inte så jättebra. Enligt mig iaf. En projektors primära funktion är att visa en bild. Inte skulle man köpa en tv och nöja sig med en suddig bild? Om man nu måste jämföra bilar så är det i så fall en bil där ena hjulet/hjulen är offset med resten. Men eftersom bilen är budget så ska man leva med det?
Postad 14 January 2016 - 17:40
Marcus_TheRock
-
Marcus_TheRock
-
Mästare
-
-
3109 inlägg
Du menar att skärpan blir sämre om jag zoomar upp bilden så den blir så stor som möjligt. Pureblue gjorde ju så och fick bättre skärpa. Jag själv provade ju att blåsa upp bilden (hamnade såklart utanför duken) men ville kolla skärpan. Jag tyckte också att skärpan blev bättre. Placeboeffekt, vad vet jag?
Om du drar upp bilden så den blir större så blir alltid skärpan sämre. Du måste ju flytta fram projektorn och zooma in till samma storlek för att kunna göra en relevant jämförelse. En större bild blir alltid sämre än en mindre, om materialet är detsamma.
Så med denna erfarenhet tänkte jag alltså öppna upp zoomen till max och flytta fram projjen så den passar i dukramen. Alltså få bättre skärpa. Men du Marcus menar att skärpan borde bli sämre då?
Hur skärpan blir hos dig med dina förutsättningar och med ditt exemplar kan jag inte svara på. Men optik fungerar som jag tidigare beskrev och du borde därför försämra skärpan om du gör som du beskriver. Du får däremot mer ljus och sämre svärta, oavsett hur optiken är i just ditt exemplar, om du flyttar fram den.
Det jag saknas på min epson är såklart perfekt skärpa (så gott det går iaf), Bra flyt i bilden, tänker snabba kamerasvep (inga "småhack", eller hur man nu ska beskriva det.
Bättre skärpa skulle du kunna få med en DLP projektor med riktigt bra optik, men då får man i regel gå upp en del i pris. Bra flyt i bilden får du med en bra källa som är rätt inställd. Om du ser på material som är 24 bilder/s så ska det inte flyta helt, om det är det du menar. Sen kan det finnas mindre skillnader på hur projektorer hanterar judder och bildsvep men det hänger oftast ihop med prislappen, inte teknik. Sony är erkänt duktiga på detta, tex och de blir generellt bättre ju dyrare modellerna är.
Redigerat av Marcus_TheRock, 14 January 2016 - 17:41.
Postad 14 January 2016 - 17:47
Marcus_TheRock
-
Marcus_TheRock
-
Mästare
-
-
3109 inlägg
Förstår din poäng men den jämförelsen var kanske inte så jättebra. Enligt mig iaf. En projektors primära funktion är att visa en bild. Inte skulle man köpa en tv och nöja sig med en suddig bild? Om man nu måste jämföra bilar så är det i så fall en bil där ena hjulet/hjulen är offset med resten. Men eftersom bilen är budget så ska man leva med det?
Alla jämförelser halta på något sätt, men så länge poängen går fram så är det ju det viktigaste.
Visar inte din projektor bild? Då har du ett allvarligt problem och ska definitivt reklamera 
Däremot haltar inte min jämförelse om du har har en suddig bild, men inte vet om den är för suddig, som i ditt fall. Om du köper en bil och tycker den inte är så mjuk och skön som du förväntat eller rycker lite när den växlar så behöver det ju inte vara ett fel. Det kan ju faktiskt var så att den inte är bättre. Precis som i ditt fall. Du tycker den ska vara skarpare, men du förväntar dig antagligen mer än vad produkten kan leverera. Detta hade förstås varit lättare för dig att veta om du hade tittat på en maskin som var garanterat ok innan köp. Eller hur?
Postad 14 January 2016 - 17:48
magnus76
-
magnus76
-
Veteran
-
-
2453 inlägg
Ja jag behöver inte mer ljusstyrka än det som är. Klarar mig gott med eco läget. Så egentligen ska man alltså sätta projektorn så långt bak som möjligt och zooma in bilden. Så om jag flyttar bak projektorn en meter och zoomar in motsvarande borde jag få bättre skärpa, teoretiskt sett?
Postad 14 January 2016 - 17:52
magnus76
-
magnus76
-
Veteran
-
-
2453 inlägg
Sen vet jag inte hur mycket superresulotion, detaljförbättrare, superwhite man ska använda. De inställningarna känns bara som de skulle förstöra bilden, eller?
Postad 14 January 2016 - 18:02
PureBlue
-
PureBlue
-
Lärjunge
-
-
430 inlägg
Sen vet jag inte hur mycket superresulotion, detaljförbättrare, superwhite man ska använda. De inställningarna känns bara som de skulle förstöra bilden, eller?
Jag hade provat helt enkelt. Men eftersom de förmodligen är mjukvarubaserade dvs. algoritmer som "förfinar" så medför det oftast artefakter.
Postad 14 January 2016 - 18:12
Marcus_TheRock
-
Marcus_TheRock
-
Mästare
-
-
3109 inlägg
Ja jag behöver inte mer ljusstyrka än det som är. Klarar mig gott med eco läget. Så egentligen ska man alltså sätta projektorn så långt bak som möjligt och zooma in bilden. Så om jag flyttar bak projektorn en meter och zoomar in motsvarande borde jag få bättre skärpa, teoretiskt sett?
Ja!
Ja, de flesta bild"förbättrare" göre sig bäst avslagna. Superwhite däremot ska vara på för att projektorn ska visa alla detaljer kring vitt rätt.
/Marcus
Postad 14 January 2016 - 18:16
magnus76
-
magnus76
-
Veteran
-
-
2453 inlägg
Ja!
Ja, de flesta bild"förbättrare" göre sig bäst avslagna. Superwhite däremot ska vara på för att projektorn ska visa alla detaljer kring vitt rätt.
/Marcus
Tack för all info. Synd att du inte finns i Örebro, då hade jag kommit på besök. Har bara hifi-klubben här som iof kanske är duktiga.
Postad 14 January 2016 - 19:20
magnus76
-
magnus76
-
Veteran
-
-
2453 inlägg
Sen finns det annat "problem" jag upplever och det är vid xbox one spelande. Tycker att bilden blir väldigt oskarp vid snabba svep. Körde destiny och snurrade runt och allt runtomkring blev bluddrigt. Antar att en projektor i denna prisklass kanske mer är avsedd för film, spel kanske kräver en del annat. Inputlagen kan jag inte klaga på, den är ok snabb. Men att det blir oskärpa med snabba rörelser förstör spelupplevelsen en hel del.
Nån annan som spelat konsol och upplever detta också?
Postad 14 January 2016 - 20:16
hugeman
-
hugeman
-
Forumräv
-
-
985 inlägg
Jag har velat fram och tillbaka med hur jag ska göra med mitt projektorköp. Har kommit fram till att det kanske är bättre att satsa på en react duk och en sämre projektor i mitt ljusa vardagsrum. Det blir helt enkelt bättre bild än att satsa på en bättre projektor och en vit duk.
Tror ni som begriper er på det att en TW6600 blir för ljusstark på en React 3.0 duk på 77". Jag har ca 3,4 m mellan lins och duk och då blir det ju 2,0 x dukbredden i avstånd. Går jag upp ett steg till 86" får jag endast 1,78 x dukbredden i avstånd vilket väl är precis under rekommendationen. Tanken är väl att mörklägga rummet helt.
Redigerat av hugeman, 14 January 2016 - 20:17.
Postad 15 January 2016 - 04:27
Unregistered8aebfed2
-
Unregistered8aebfed2
-
Wannabe
-
-
13 inlägg
Vi här i Skåne har en jäkla tur som har The Rock. Finns många butiker som säljer samma produkter men kunskapen och hjälpen på The Rock är bäst. Var inne och ställde en fråga och slutade med att man fick gå ut och lägga mer pengar på p automaten.
Men iaf. Köp en kalibrerings skiva.
Där har du bra grund att ställa in ifrån, therock har dve hd basics och jag kan rekommendera den.
Postad 15 January 2016 - 08:57
Marcus_TheRock
-
Marcus_TheRock
-
Mästare
-
-
3109 inlägg
Jag har velat fram och tillbaka med hur jag ska göra med mitt projektorköp. Har kommit fram till att det kanske är bättre att satsa på en react duk och en sämre projektor i mitt ljusa vardagsrum. Det blir helt enkelt bättre bild än att satsa på en bättre projektor och en vit duk.
Det är inget ovanligt att det blir så. Duken påverkar andra saker än vad projektorn gör och beroende på förutsättningarna så blir resultatet därefter.
Tror ni som begriper er på det att en TW6600 blir för ljusstark på en React 3.0 duk på 77". Jag har ca 3,4 m mellan lins och duk och då blir det ju 2,0 x dukbredden i avstånd. Går jag upp ett steg till 86" får jag endast 1,78 x dukbredden i avstånd vilket väl är precis under rekommendationen. Tanken är väl att mörklägga rummet helt.
Det viktigaste du bör göra i ditt läge är att titta på produkterna ihop. Ingen kan svara på hur du kommer att uppleva bilden och vad du kräver för att bli nöjd. För att Euroscreen har skrivit en siffra (1,8x dukbredden) så betyder det ju inte att du uppfattar bilden så att det är något du behöver följa slaviskt. Det är ju inte så att shine och hotspot magiskt försvinner vid avstånd 1,8x, vilket din frågar verkar antyda att du kanske tror/hoppas.
Min uppfattning är att du ska välja så stor bild som möjligt utan att du stör dig på några artefakter. Vart den gränsen går är personligt och du måste avgöra detta själv.
Postad 15 January 2016 - 16:56
hugeman
-
hugeman
-
Forumräv
-
-
985 inlägg
Det är inget ovanligt att det blir så. Duken påverkar andra saker än vad projektorn gör och beroende på förutsättningarna så blir resultatet därefter.
Det viktigaste du bör göra i ditt läge är att titta på produkterna ihop. Ingen kan svara på hur du kommer att uppleva bilden och vad du kräver för att bli nöjd. För att Euroscreen har skrivit en siffra (1,8x dukbredden) så betyder det ju inte att du uppfattar bilden så att det är något du behöver följa slaviskt. Det är ju inte så att shine och hotspot magiskt försvinner vid avstånd 1,8x, vilket din frågar verkar antyda att du kanske tror/hoppas.
Min uppfattning är att du ska välja så stor bild som möjligt utan att du stör dig på några artefakter. Vart den gränsen går är personligt och du måste avgöra detta själv.
Jag var och tittade på en React 2.1 ihop med en HW55. Vi kom fram till att det var nog ungefär 2 ggr dukbredden. Då stördes jag inte alls av dessa fenomen. Dock hade lampan varit med över 2700 timmar i lågt lampläge så den kanske inte var jätte ljusstark. Problemet är att jag inte har möjlighet att se på kombinationen utan att åka en rejäl bit så det blir lite på att köpa på vinst och förlust.
Postad 15 January 2016 - 17:11
mcmike
-
mcmike
-
Über-Guru
-
-
10990 inlägg
Problemet är att jag inte har möjlighet att se på kombinationen utan att åka en rejäl bit så det blir lite på att köpa på vinst och förlust.
Jag kör med dukbredden 1.8 ca och tycker projektorn "blommar" ut på den duken Kör även på en vit duk och får bild därefter..
Postad 15 January 2016 - 20:06
Unregistered0f31c6e5
-
Unregistered0f31c6e5
-
Wannabe
-
-
46 inlägg
Sen finns det annat "problem" jag upplever och det är vid xbox one spelande. Tycker att bilden blir väldigt oskarp vid snabba svep. Körde destiny och snurrade runt och allt runtomkring blev bluddrigt. Antar att en projektor i denna prisklass kanske mer är avsedd för film, spel kanske kräver en del annat. Inputlagen kan jag inte klaga på, den är ok snabb. Men att det blir oskärpa med snabba rörelser förstör spelupplevelsen en hel del.
Nån annan som spelat konsol och upplever detta också?
Håller med. Jag upplever också att projektorn blir lite suddig i snabba rörelser när jag lirar krysslåda (xbox). Dock vill jag verkligen att denna projja ska vara skarp över hela bildytan i och med att jag behöver just ljusstyrkan som den kan leverera. För mig spelar det inte så stor roll att den blir lite suddig i snabba svep. Kör med 104 tum react 2.1 i ett väldigt ljust vardagsrum med sex st fönster och kollar mest film.
Postad 15 January 2016 - 21:42
magnus76
-
magnus76
-
Veteran
-
-
2453 inlägg
Har precis köpt en w2000. Håller på att installera. Men jag får iaf jämn skärpa på hö/vä på Xbox hemskrivbordet. Det var omöjligt med tw6600.
Återkommer när jag är klar.
Postad 16 January 2016 - 01:13
PureBlue
-
PureBlue
-
Lärjunge
-
-
430 inlägg
Har precis köpt en w2000. Håller på att installera. Men jag får iaf jämn skärpa på hö/vä på Xbox hemskrivbordet. Det var omöjligt med tw6600.
Yay!
Kul att man har något att jämföra med. Är faktiskt fortfarande sugen på att byta ut min 6600. Återkom gärna med hur 3Dn är om du får tid. Skulle verkligen uppskatta det.
Postad 16 January 2016 - 08:17
Unregistered0f31c6e5
-
Unregistered0f31c6e5
-
Wannabe
-
-
46 inlägg
Yay! 
Kul att man har något att jämföra med. Är faktiskt fortfarande sugen på att byta ut min 6600. Återkom gärna med hur 3Dn är om du får tid. Skulle verkligen uppskatta det.
Yay! 

Spännande att höra vad du tycker om den nya w2000 jämfört mot 6600. Jag funderar också på ett likadant byte som du har gjort, om det visar sig att min 6600 fortfarande har problem med skärpan efter servicen. Mata oss med info Magnus
Redigerat av Unregistered0f31c6e5, 16 January 2016 - 08:18.
Postad 16 January 2016 - 09:07
magnus76
-
magnus76
-
Veteran
-
-
2453 inlägg
Ska försöka pilla lite under dagen. W2000 har lite sämre zoom så jag fick flytta takfästet närmare duken. Med efterföljande att elkabeln inte räckte, ska åka o köpa en längre.
Kan iaf verkligen sakna horisontel lensshift. Väldigt meckigt att få till på min "på plats byggda duk". Än så länge tycker jag iaf initialt att skärpan ser jämn ut.
Fläktljudet är något högre än 6600 men fullt acceptabelt.
Just att få till det kan ju bero på mitt jobbiga takfäste. Svårt att flytta lite, blir liksom att allt flyttar sig bara när jag vill flytta någon mm.
Tyvärr fick man inga 3D brillor i paketet, så det kommer jag inte kunna testa. Inte inom kort iaf.
Redigerat av magnus76, 16 January 2016 - 09:09.
Postad 16 January 2016 - 11:18
hugeman
-
hugeman
-
Forumräv
-
-
985 inlägg
Jag kör med dukbredden 1.8 ca och tycker projektorn "blommar" ut på den duken Kör även på en vit duk och får bild därefter..
Tror det kan bli en bra början med en React. Väntar in tills den sänks till 10 000 nästa gång bara. Händer ju titt som tätt. Om nu inte LG hinner revolutionera priset på 65" OLED, då nöjer jag mig med en sådan 
Redigerat av hugeman, 16 January 2016 - 11:19.
Postad 16 January 2016 - 13:45
mcmike
-
mcmike
-
Über-Guru
-
-
10990 inlägg
Väntar in tills den sänks till 10 000 nästa gång bara. Händer ju titt som tätt.
Maila du till din åf, rabatt går att få Vilken storlek syftade du på?
Postad 16 January 2016 - 16:14
magnus76
-
magnus76
-
Veteran
-
-
2453 inlägg
Fortsätter diskussionen ang w2000 i benq tråden. Men än sålänge är jag mer nöjd med denna än epsonen.
Postad 16 January 2016 - 18:53
hugeman
-
hugeman
-
Forumräv
-
-
985 inlägg
Maila du till din åf, rabatt går att få Vilken storlek syftade du på?
Menar du på duken? Jag får nog tyvärr nöja mig med 77" Känns lite mesigt men lite safe.
Postad 17 January 2016 - 17:26
mcmike
-
mcmike
-
Über-Guru
-
-
10990 inlägg
Menar du på duken? Jag får nog tyvärr nöja mig med 77" Känns lite mesigt men lite safe.
Precis rabatten på duken! Jag hade nog gått upp en storlek, kör själv 77" fast under andra förutsättningar Några bilder på reacten..
Redigerat av mcmike, 17 January 2016 - 17:28.
Postad 18 January 2016 - 08:53
hugeman
-
hugeman
-
Forumräv
-
-
985 inlägg
Precis rabatten på duken! Jag hade nog gått upp en storlek, kör själv 77" fast under andra förutsättningar Några bilder på reacten..
Vad är det för projektor som står för bilden där, är det din JVC eller är det Epson? Hur upplever du svärtan med din Epson om du kör den på Reacten, kör du med auto-iris på?
Postad 18 January 2016 - 19:39
mcmike
-
mcmike
-
Über-Guru
-
-
10990 inlägg
Vad är det för projektor som står för bilden där,
Epsonen står för den 
Nej inte på någon..
Hur upplever du svärtan med din Epson om du kör den på Reacten,
Som jag skrivit tidigare så tycker jag att kombinationen är riktigt bra i ett vardagsrum...Finns bilder i mitt galleri vs Jvc, där får du bedöma svärtan själv 
Postad 18 January 2016 - 19:49
PureBlue
-
PureBlue
-
Lärjunge
-
-
430 inlägg
Jag måste faktiskt ta och berömma projektorn ännu en gång, eftersom jag blir lika förvånad varje gång jag har den centrerad.
Lade den i mitten igen, på soffkudden. Det är verkligen superskarp bild över hela ytan, alla hörn, i Windows så klart. Att det kan vara så stor skillnad är helt sjukt. Längtar tills min lägenhet är klar så jag kan flytta där den kan stå centrerad.
Fattar verkligen inte varför det skiljer sig så mycket när den inte stor helt centrerat.
Postad 19 January 2016 - 00:16
Crillus
-
Crillus
-
Wannabe
-
-
27 inlägg
PureBlue använder du ingen lensshift alls?
Postad 19 January 2016 - 07:46
hugeman
-
hugeman
-
Forumräv
-
-
985 inlägg
Epsonen står för den 
Nej inte på någon..
Som jag skrivit tidigare så tycker jag att kombinationen är riktigt bra i ett vardagsrum...Finns bilder i mitt galleri vs Jvc, där får du bedöma svärtan själv 
Ja där bleknar ju Epson rejält mot JVC:n =) Dock är det ju en annan sak att uppleva Epsonen ensamt (utan JVC som krossar den i svärta) i film, om man känner att svärtan räcker till för att ge lite mörkare filmer en bra upplevelse =)
Postad 19 January 2016 - 13:06
PureBlue
-
PureBlue
-
Lärjunge
-
-
430 inlägg
PureBlue använder du ingen lensshift alls?
Jodå väldigt mycket horisontell lens-shift. Centrerad knappt ingen alls. Om det beror på lens-shift så stämmer det inte med vad användare på forumet säger om att det inte försämrar bildkvaliten. I den aspekten så gör keystone mindre skada.
Om det beror på något annat t.ex. ljusavståndet så går det indirekt ändå hand i hand med lens-shift. Så vet inte riktigt.
Edit: Slarvfel
Redigerat av PureBlue, 19 January 2016 - 15:33.
Postad 19 January 2016 - 14:14
jimjans
-
jimjans
-
Mästare
-
-
3660 inlägg
Jodå väldigt mycket horisontell lens-shift. Centrerad knappt ingen alls. Om det beror på lens-shift så stämmer det inte med vad användarte på forumet säger om att det inte försämrar bildkvaliten. I den aspekten så kör keystone mindre skada.
Om det beror på något annat t.ex. ljusavståndet så går det indirekt ändå hand i hand med lens-shift. Så vet inte riktigt.
Lensshift kan försämra bilden optiskt med projektorer som inte har så bra optik därav får du bra bild när du inte använder dig av den.
Keystone däremot skalar om bilden och skapar ett annat problem .
Postad 20 January 2016 - 18:36
mcmike
-
mcmike
-
Über-Guru
-
-
10990 inlägg
Ja där bleknar ju Epson rejält mot JVC:n =) Dock är det ju en annan sak att uppleva Epsonen ensamt (utan JVC som krossar den i svärta) i film, om man känner att svärtan räcker till för att ge lite mörkare filmer en bra upplevelse =)
Nu är jag själv ruskigt kräsen till film, en av anledningarna till att jag aldrig använder den till det. Därför svårt för en annan att avgöra vad just du tycker, åk och få demat 
Postad 20 January 2016 - 21:54
PureBlue
-
PureBlue
-
Lärjunge
-
-
430 inlägg
Med med både 6600 och W2000 installerade så lutar det nästan åt att returnera båda och köpa en som har bådas starka sidor.
Har inte haft så mycket tid att experimentera men vad som JAG upplever bättre med ena eller andra återkommer jag mer om inom de närmsta dagarna.
Vilken projektor har skärpan av W2000, lensshiften från 6600 med inte en högre ljudnivå än någon av dem?
Med Epson centrerad är skärpan jämförbar med W2000 men W2000 är fortfarande skarpare, även bättre lämpad för spel och windows-miljö eftersom delayen är som 6600 på Fast mode men inte fullt lika kass bild.
Vilken prisklass behöver man komma upp på?
Redigerat av PureBlue, 20 January 2016 - 22:14.
Postad 20 January 2016 - 22:00
zephir
-
zephir
-
Forumräv
-
-
554 inlägg
Men med både 6600 och W2000 installerade så lutar det nästan åt att returnera båda och köpa en som har bådas starka sidor.
Har inte haft så mycket tid att experimentera men vad som JAG upplever bättre med ena eller andra återkommer jag mer om inom de närmsta dagarna.
Vilken projektor har skärpan av W2000, lensshiften från 6600 med inte en högre ljudnivå än någon av dem?
Med Epson centrerad är skärpan jämförbar med W2000 men W2000 är fortfarande skarpare, även bättre lämpad för spel och windows-miljö eftersom delayen är som 6600 på Fast mode men inte fullt lika kass bild.
Vilken prisklass behöver man komma upp på?
Sony-klass. Dvs 17-18 tkr för en Hw40 om du har tid att vänta in en rea. Beg Sony är också ett bra alternativ då deras fina garanti kan skrivas över. Dock kommer det inte ut så många på marknaden. Beg är även Hw50-55 i rimlig prisklass.
Är det värt de extra pengarna? Jajjamensan!!!!!
/r
Redigerat av zephir, 20 January 2016 - 22:01.
Postad 20 January 2016 - 22:31
FEA
-
FEA
-
Guru
-
-
4200 inlägg
Fattar verkligen inte varför det skiljer sig så mycket när den inte stor helt centrerat.
Om man kollar på hur lens shift fungerar så blir allt solklart 
Om det beror på lens-shift så stämmer det inte med vad användare på forumet säger om att det inte försämrar bildkvaliten.
Jag brukar ibland förklara att lens shift faktiskt försämrar bilden, jag blir då påhoppad av vissa på forumet som tror de vet bättre. Jag vet dock vad som är fakta 
Lens shift försämrar alltid bilden. Punkt. I hur stor grad den försämrar bilden beror på kvaliteten på objektivet och inte minst på din egen synskärpa. Om du ser bara aningens 'suddigt' så upptäcker du inte fel i skärpa på bilden, du vet ju inget annat eftersom du går omkring och ser så hela tiden. Det är din verklighet. Folk i gemen verkar inte förstå att synfel är vanligt förekommande, de har bara inte upptäckt det ännu. Många skulle bli förvånade om de gick till en optiker 
Postad 21 January 2016 - 15:42
mcmike
-
mcmike
-
Über-Guru
-
-
10990 inlägg
Folk i gemen verkar inte förstå att synfel är vanligt förekommande, de har bara inte upptäckt det ännu. Många skulle bli förvånade om de gick till en optiker 
För en annan då som tydligen har detta synfel, vad rekommenderar du för inställning (lensshift) till mina två 6600 för maximal skarphet?
Redigerat av mcmike, 21 January 2016 - 15:44.
Postad 21 January 2016 - 16:29
FEA
-
FEA
-
Guru
-
-
4200 inlägg
För en annan då som tydligen har detta synfel, vad rekommenderar du för inställning (lensshift) till mina två 6600 för maximal skarphet?
Om du nu har ett synfel så hjälper ingen inställning i världen. Jag skulle föreslå ett besök hos en optiker... de kan hjälpa till med synfel, det är det de sysslar med 
Postad 21 January 2016 - 17:12
mcmike
-
mcmike
-
Über-Guru
-
-
10990 inlägg
Om du nu har ett synfel så hjälper ingen inställning i världen.
Blev lite orolig över det när jag läste inlägget före bara, ser tydligen riktigt bra "tyvärr" Ställer om frågan! I vilket läge ska jag ställa lensshiften för maximal skarphet på Epsonen?
Postad 21 January 2016 - 18:10
Marcus_TheRock
-
Marcus_TheRock
-
Mästare
-
-
3109 inlägg
Blev lite orolig över det när jag läste inlägget före bara, ser tydligen riktigt bra "tyvärr" Ställer om frågan! I vilket läge ska jag ställa lensshiften för maximal skarphet på Epsonen?
Optiken är som skarpast i centrum. Detta gäller all optik, både kameraoptik och till projektorer etc.
Alltså blir bilden som skarpast om du inte justerar bilden med lensshift överhuvudtaget. Dvs om du ställer projektorn mitt i bilden, så att säga.
Postad 25 January 2016 - 21:15
Unregistered38728ec9
-
Unregistered38728ec9
-
Wannabe
-
-
31 inlägg
Har nyss satt upp min vilka inställningar kör ni med på era?
Postad 26 January 2016 - 09:24
ferdi
-
ferdi
-
Wannabe
-
-
12 inlägg
En enkel fråga? Som jag hoppas att någon kan svara på.
Hur är det att spela PS4/Xbone på en Tw6600. Är det någon form av lag eller hur fungerar det ?
Är på väg att beställa en men vill veta om det fungerar innan.
Postad 26 January 2016 - 18:31
Audiostar
-
Audiostar
-
Beroende
-
-
1344 inlägg
En enkel fråga? Som jag hoppas att någon kan svara på.
Hur är det att spela PS4/Xbone på en Tw6600. Är det någon form av lag eller hur fungerar det ?
Är på väg att beställa en men vill veta om det fungerar innan.
Jag kör dator xbox PS inga problem med lag på 6600. Klart det finns bättre men nog inte i den pris klassen.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
Projektorer
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|