Fast som distributionskanal så är Netflix inte alls detsamma som ett fysiskt medium. Även om en film på skiva inte är regionskodad så innebär det inte att den får distribueras varsomhelst av företaget, men i praktiken hindrar det ingen konsument från att köpa en film från ett annat land för att spela upp den i hemmet. På Netflix sker dock distributionen direkt från företaget till konsument och det är där skon klämmer, även om de förmodligen gärna hade velat erbjuda hela deras utbud till alla runtom i världen.
Ultra HD Blu-ray, nästa generation Blu-ray
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
448:- | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
359:- | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
228:- |
Postad 11 mars 2016 - 09:35
Vad dyr den var!Trodde den skulle hamna på c:a 6000:- svenska kronor.
Tyvärr kommer den att få ett rek pris på 8990kr har jag fått till svar, dags att börja förhandla då
Redigerat av mcmike, 11 mars 2016 - 09:37.
Postad 11 mars 2016 - 09:56
Tyvärr kommer den att få ett rek pris på 8990kr har jag fått till svar, dags att börja förhandla då
.
Postad 11 mars 2016 - 10:08
![]()
.
Du kan ju fortfarande importera spelaren för 799 euro, svenska skatter/avgifter tyvärr..
Redigerat av mcmike, 11 mars 2016 - 10:11.
Postad 11 mars 2016 - 10:19
Ska man ändå pynta nio papp är det lika bra att vänta in en Oppo...
Ska du bli den första att gissa priset på Oppo? Nä jag personligen tänker inte vänta
Postad 11 mars 2016 - 12:30
något säger mig att priset på spelarna kommer rasa inom kort. Delvis att det inte är ett stort generationshopp till UHD BD. Delvis att det redan sålts väldigt många 4K TVs, visserligen inte HDR men det vet ju inte dom flesta konsumenterna.
man kan hoppas det kommer bli som med TV apparaterna där 1080p paneler fasas ut och ersätts av 4K. På samma sätt alltså med bluray-spelarna.
Redigerat av dealerovski, 11 mars 2016 - 13:42.
Postad 12 mars 2016 - 12:21
Genomgång av Panasonic UB900, kan dock ej tyska själv
https://www.youtube.com/watch?v=TmglqVy4m8s
Postad 13 mars 2016 - 21:45
Är det något att ha?
Postad 13 mars 2016 - 22:00
Såg att det fanns en samsung eller om sett var panna (?) 4k blu-ray på Elgiganten för 1500:-
Är det något att ha?
Tror du tänker på den här Panna spelaren va?
Den informationen är vilseledande skulle jag säga eftersom den inte spelar UHD BD filmer men ändå skriver dom följande under specifikationer,
"Spela dina Blu-ray-samling i Ultra HD-kvalitet. Spelaren skalerar även upp Full HD-signaler till 4K för bästa möjliga underhållning."
Den skalar alltså endast upp SD/HD till 4K och inget annat.
Postad 14 mars 2016 - 08:49
Tror du tänker på den här Panna spelaren va?
Den informationen är vilseledande skulle jag säga eftersom den inte spelar UHD BD filmer men ändå skriver dom följande under specifikationer,
"Spela dina Blu-ray-samling i Ultra HD-kvalitet. Spelaren skalerar även upp Full HD-signaler till 4K för bästa möjliga underhållning."
Den skalar alltså endast upp SD/HD till 4K och inget annat.
Lite som när tillverkarna gjorde en grej av att en dvd-spelare kunde skala upp till 1080p (trots att det oftast är bättre att låta skärmen skala upp).
Postad 14 mars 2016 - 22:46
Tack för snabbt svar 👍🏼👍🏼
Postad 16 mars 2016 - 09:24
Jag har fortfarande inte riktigt förstått om även TVn kommer behöver vara hdcp 2.2 säkrad för att hela kedjan ska fungera får olika info beroende vart man frågar. Ibland låter det som om det bara behövs på BDspelaren och recivern. Men hur ligger det egentiligen till? Och är dagens 4K TVs ens HDCP-kompatibla?
Postad 16 mars 2016 - 09:35
hdcp 2.2 standarden var satt redan 2013 och alla 4K TV efter det kommer vara kompatibla.
Redigerat av dealerovski, 16 mars 2016 - 09:36.
Postad 16 mars 2016 - 09:50
Så pratet om att de som köpte sej en 4K TV för nått år sedan inte skulle ha möjlighet att kolla på UHD blurays pga av saknat stöd för senaste standarden stämmer inte?
Postad 16 mars 2016 - 10:00
Jag har fortfarande inte riktigt förstått om även TVn kommer behöver vara hdcp 2.2 säkrad för att hela kedjan ska fungera
får olika info beroende vart man frågar. Ibland låter det som om det bara behövs på BDspelaren och recivern. Men hur ligger det egentiligen till? Och är dagens 4K TVs ens HDCP-kompatibla?
Skall det vara UHD bild med allt vad det innebär måste det vara HDCP 2.2 på ALLA komponeter dvs UHD-spelare, förstärkare och bildvisare.
Se post #109. Har du inte det så skalas bilden ner till eller du får ställa om till FULL-HD.
Om TV'n klarar av HDCP2.2 får du läsa i TVns spec och bruksanvisning. Det är inte alla som klarar det samt så klarar inte alla HDMI-igångar det heller. Det är inte upplösningen som är mest intressant utan det är HDR och den nya färgrymden.
Postad 16 mars 2016 - 10:07
Så pratet om att de som köpte sej en 4K TV för nått år sedan inte skulle ha möjlighet att kolla på UHD blurays pga av saknat stöd för senaste standarden stämmer inte?
Var tyvärr många apparater som såldes utan hdcp 2.2 stödet, men precis som jln säger så kolla upp just din modell..
Postad 16 mars 2016 - 10:34
Jag sitter än så länge på en 1080p TV och när det väl är dags att byta upp blir det nog att helt nytt system det va efter jag va inne på Hifi-klubben här om veckan och pratade TVköp med en säljare och han inte heller visste säkert hur det låg till (han kunde mer om ljud/högtalare). Så jag ville bara veta hur det låg till i förebyggande syfte
Postad 16 mars 2016 - 10:41
Jag sitter än så länge på en 1080p TV och när det väl är dags att byta upp blir det nog att helt nytt system
det va efter jag va inne på Hifi-klubben här om veckan och pratade TVköp med en säljare och han inte heller visste säkert hur det låg till (han kunde mer om ljud/högtalare). Så jag ville bara veta hur det låg till i förebyggande syfte
Fortfarande inte riktigt satt, nu kommer ju hdmi 2.1 som det ser ut, så hade jag varit dig hade jag nog väntat liite till bara, sen kan man ju vänta för evigt men känns som årets modeller eller nästa års modeller kommer ha så mycket bättre stöd för just hdr
Postad 16 mars 2016 - 10:53
Fortfarande inte riktigt satt, nu kommer ju hdmi 2.1 som det ser ut, så hade jag varit dig hade jag nog väntat liite till bara, sen kan man ju vänta för evigt men känns som årets modeller eller nästa års modeller kommer ha så mycket bättre stöd för just hdr
Jo precis, så som jag tänker i nuläget är att vänta in lite mer humana priser på 4K OLED (om det nu kommer
)
Postad 16 mars 2016 - 11:37
Jo precis, så som jag tänker i nuläget är att vänta in lite mer humana priser på 4K OLED
(om det nu kommer
)
Ja det kommer men håller med om att det går långsamt, iaf på 65" och uppåt som jag gissar på att du vill köpa
Postad 16 mars 2016 - 12:16
Ja det kommer men håller med om att det går långsamt, iaf på 65" och uppåt som jag gissar på att du vill köpa
Hehe ja ska man kolla 4K känns 65" som minimum storleken med tanke på "optimal viewing distance"
Är mycket väl medveten att det inte bara handlar om bildupplösning och att HDR & färgdjup mm spelar en viktig roll men som med allt annat så "ju större ju bättre"
Postad 16 mars 2016 - 13:56
Hehe ja
ska man kolla 4K känns 65" som minimum storleken med tanke på "optimal viewing distance"
Är mycket väl medveten att det inte bara handlar om bildupplösning och att HDR & färgdjup mm spelar en viktig roll
men som med allt annat så "ju större ju bättre"
![]()
1.83 m (6 fot) för 65" i 4K enligt: http://www.rtings.co...ce-relationship
Postad 16 mars 2016 - 14:20
1.83 m (6 fot) för 65" i 4K enligt: http://www.rtings.co...ce-relationship
Precis, och för 55" åker det ner till 1,59 m. I mitt fall har jag strax under 2 m till TVn så 65" blir rätt "lagom"
Postad 16 mars 2016 - 19:19
Som det verkar så är det också HDR man vill ha och det är det ju klart färre TV som klarar.
(Skrev jag som har projektor som huvuddisplay och där är det ju klart seeeegare...
Postad 16 mars 2016 - 21:24
Postad 17 mars 2016 - 05:54
Kommer man att kunna spela ultra hd filmer nedskalat till 1080p bildvisare med hjälp av Samsung UBD-K8500?
Ja det kommer att fungera, så fort spelaren inte känner av hdcp 2.2 så skalar den automatiskt ner till 1080p
Postad 17 mars 2016 - 06:16
En trevlig artikel där de jämför HD med UHD och just hur HDR och P3 påverkar bilden, finns lite brister som han även skriver ut men ändå en rolig jämförelse
http://www.highdefdi...nstration/30624
Postad 17 mars 2016 - 07:58
Tills priset sjunker kommer beslutsångesten bli mycket värre nu oxå om varje BD ska kosta ca 300 när man tidigare kunde köpa 4-5st ”vanliga Blurays” för samma pris.
Postad 17 mars 2016 - 11:40
Man kan även spela upp dom vanliga gamla blu-ray filmerna oxå i alla nya ultra hd spelarna👍Tills priset sjunker kommer beslutsångesten bli mycket värre nu oxå om varje BD ska kosta ca 300 när man tidigare kunde köpa 4-5st ”vanliga Blurays” för samma pris.
Postad 18 mars 2016 - 07:42
X-men first class var i princip ingen uppgradering i upplösning och dålig HDR gjorde smink och annat fult.
Postad 18 mars 2016 - 12:01
Precis, och för 55" åker det ner till 1,59 m. I mitt fall har jag strax under 2 m till TVn så 65" blir rätt "lagom"
Under förutsättning att du tittar på 4K-material. Problemet är att majoriteten av tittandet trots allt som bäst är 1080p och som sämst analog SDTV! Vilket innebär att TVn i de flesta fallen kommer att vara för stor för avståndet.
Postad 18 mars 2016 - 13:52
Under förutsättning att du tittar på 4K-material. Problemet är att majoriteten av tittandet trots allt som bäst är 1080p och som sämst analog SDTV! Vilket innebär att TVn i de flesta fallen kommer att vara för stor för avståndet.
Korrekt, jag kommer antagligen oxå ha kvar alla min bluray filmer ett bra tag till. Men att filmupplevelsen blir bättre om man har en större bild/skärm kan jag väl inte vara ensam om att tycka? I dagsläget har jag en 50", optimal storlek enligt "size/distance calculeraren" men jag tycker ändå att den känns för liten ibland.
Postad 18 mars 2016 - 14:06
Korrekt, jag kommer antagligen oxå ha kvar alla min bluray filmer ett bra tag till. Men att filmupplevelsen blir bättre om man har en större bild/skärm kan jag väl inte vara ensam om att tycka?
I dagsläget har jag en 50", optimal storlek enligt "size/distance calculeraren" men jag tycker ändå att den känns för liten ibland.
1080p är knappast något problem för en skärm så stor som skulle få plats i ett normalt hem. Oavsett avstånd. Bilden på SDTV suger oavsett storlek...
Postad 18 mars 2016 - 14:18
1080p är knappast något problem för en skärm så stor som skulle få plats i ett normalt hem. Oavsett avstånd. Bilden på SDTV suger oavsett storlek...
Det är huvudsakligen Bluray och Netflix/HBO som gäller i mitt hem och även om jag har en Tivobox så är det ytterst sällan den är igång...
Postad 15 april 2016 - 07:04
Funderar på att äntligen köpa en 4k tv. Mest eftersom det äntligen finns ett format för formatet och skivor att köpa.
Äger en Samsung UE65C8705 (2010 års modell). Hur mycket bättre är 2016 års modeller?
Siktar på en av Samsungs SUHD modeller (65 tum) med HDR, samt Samsungs UHD-spelare.
Märks skillnaden så mycket från vanlig blu ray?
Tycker min 65 tum trotjänare från 2010 presterar fantastiskt bild med allt jag matar den med.
Har sett demon på 4k HDR på mässor och i affärer och så klart slår det full HD om man står nära skärmen. Men sitter 3,5 meter från min tv hemma. Är skillnaden verkligen så stor att det motiverar ett köp?
Är 65 tum för litet för att verkligen visa 4k:s fyra gånger bättre skärpa?
Ni som precis uppgraderat från en full HD till 4K, är det värt uppgraderingen?
Skulle vara kul att kunna köra Dolby Atmos ljudet med. Kanske i framtiden.
Känns inte så aktuellt just nu att byta min fantastiska Yamaha förstärkare. Bästa med Samsungs UHD spelare är att den är kompatibel med äldre förstärkare eftersom den har en extra dedikerad hdmi utgång enbart för ljudet (Bra tänkt Samsung).
Postad 15 april 2016 - 08:41
4k
Funderar på att äntligen köpa en 4k tv. Mest eftersom det äntligen finns ett format för formatet och skivor att köpa.
Äger en Samsung UE65C8705 (2010 års modell). Hur mycket bättre är 2016 års modeller?
Siktar på en av Samsungs SUHD modeller (65 tum) med HDR, samt Samsungs UHD-spelare.
Märks skillnaden så mycket från vanlig blu ray?
Tycker min 65 tum trotjänare från 2010 presterar fantastiskt bild med allt jag matar den med.
Har sett demon på 4k HDR på mässor och i affärer och så klart slår det full HD om man står nära skärmen. Men sitter 3,5 meter från min tv hemma. Är skillnaden verkligen så stor att det motiverar ett köp?
Är 65 tum för litet för att verkligen visa 4k:s fyra gånger bättre skärpa?
Ni som precis uppgraderat från en full HD till 4K, är det värt uppgraderingen?
Skulle vara kul att kunna köra Dolby Atmos ljudet med. Kanske i framtiden.
Känns inte så aktuellt just nu att byta min fantastiska Yamaha förstärkare. Bästa med Samsungs UHD spelare är att den är kompatibel med äldre förstärkare eftersom den har en extra dedikerad hdmi utgång enbart för ljudet (Bra tänkt Samsung).
Håll diskussionen till hur skillnaden är mellan UHD Blu-ray och vanilla Blu-ray.
Tv-frågor har vi ett helt tv forum för. Vore rakt av tokigt att ta upp specifika tv funderingar i UHD Blu-ray tråden. Eller hur?
Skillnaden som HDR (och WCG) ger har förövrigt väldigt lite med tittavstånd att göra så givetvis är den skillnad som dessa ger väldigt väl synligt på 3.5 meter.
Redigerat av pacman, 15 april 2016 - 08:42.
Postad 15 april 2016 - 09:15
Håll diskussionen till hur skillnaden är mellan UHD Blu-ray och vanilla Blu-ray.
Tv-frågor har vi ett helt tv forum för. Vore rakt av tokigt att ta upp specifika tv funderingar i UHD Blu-ray tråden. Eller hur?
Skillnaden som HDR (och WCG) ger har förövrigt väldigt lite med tittavstånd att göra så givetvis är den skillnad som dessa ger väldigt väl synligt på 3.5 meter.
Japp. Speciellt då han investerar i en UHD spelare samtidigt där skillnaden med HDR mot BD är som störst. Netflix HDR jämförelsen är fortfarande oklar men användarrecensioner kommer inom några dar förhoppningsvis.
Postad 15 april 2016 - 19:53
Dolby vision integrering på gång nu via Scenarist "UHD"
http://www.businessw...Vision-Ultra-HD
Redigerat av mcmike, 15 april 2016 - 19:54.
Postad 18 april 2016 - 05:59
Dyra som guld men ser ju minst sagt spännande ut...
http://www.amazon.co...rds=uhd blu-ray
http://www.amazon.co...93AB6668WJETEN2
Postad 18 april 2016 - 16:36
Det här börjar likna pixelracet inom kameror. Folk tror att ju fler pixlar desto bättre bli bilderna, men det kan inte bli mer fel. Det är samma sak med 4K Ultra HD.
Blu-ray räcker gott och väl. Jag kommer inte köpa någon film som jag har på blu-ray till Ultra HD. Snacka om att kasta pengarna i sjön.
Postad 18 april 2016 - 18:08
Fast det verkar snarare vara du som är besatt av upplösningen och tror att det är det enda som står på spel. Blu-Ray är nämligen inte felfritt, även om det är dugligt. Då UHD-BD är kapabelt till att återge ett högre bitdjup så elimineras banding i princip helt och hållet, vilket är ett stort steg framåt.
Sedan kommer jag förmodligen att uppgradera till 65" och då sitter jag på 1,7 meters avstånd. Då kommer troligtvis skillnaden mellan 1080p och 2160p att vara påtaglig i åtminstone vissa sammanhang.
Postad 19 april 2016 - 07:55
Det här börjar likna pixelracet inom kameror. Folk tror att ju fler pixlar desto bättre bli bilderna, men det kan inte bli mer fel. Det är samma sak med 4K Ultra HD.
Blu-ray räcker gott och väl. Jag kommer inte köpa någon film som jag har på blu-ray till Ultra HD. Snacka om att kasta pengarna i sjön.
Nu låter du ju som Bill Gates, "640kb borde vara tillräckligt för vemsomhelst" Sa du likadant om dina DVD filmer när Bluray kom? Skulle vilja säga att skillnaden mellan Bluray och UHD Bluray och då främst HDR är större eller åtminstone lika stor som mellan DVD och Bluray.
Redigerat av Jaxione, 19 april 2016 - 07:58.
Postad 19 april 2016 - 08:07
Nu låter du ju som Bill Gates, "640kb borde vara tillräckligt för vemsomhelst" Sa du likadant om dina DVD filmer när Bluray kom? Skulle vilja säga att skillnaden mellan Bluray och UHD Bluray och då främst HDR är större eller åtminstone lika stor som mellan DVD och Bluray.
Ändå får du leta och vänta för att hitta någon UHD Blu Ray-titel med HDR.
http://www.pocket-li...mos-you-can-buy
För att inte tala om: Hur många som redan skaffat en 4K-skärm begriper att den förmodligen INTE är HDR?
Då backar från till att handla om skillnaden mellan 1080p Blu Ray och UHD Blu Ray.
Redigerat av agpath, 19 april 2016 - 08:10.
Postad 19 april 2016 - 08:20
Ändå får du leta och vänta för att hitta någon UHD Blu Ray-titel med HDR.
För att inte tala om: Hur många som redan skaffat en 4K-skärm begriper att den förmodligen INTE är HDR?
Då backar från till att handla om skillnaden mellan 1080p Blu Ray och UHD Blu Ray.
Sant, därför är det nog enbart riktigt bildnördar som kommer köpa UHD Bluray till en början. Om det nu någonsin blir mainstream. Skulle tro att de flesta Svenssons därhemma i tv sofforna är nöjda med sin DVD spelare från Maxi för 199kr
Postad 19 april 2016 - 08:23
ID4 kommer till UHD-BD under sommaren? Då jag är den enda i hela världen som gillar den filmen så är jag solklart på, fastän jag har en del dåliga erfarenheter med Super35 (föredrar anamorfisk 35mm alla dagar i veckan).
Postad 19 april 2016 - 08:34
De flesta titlar jag såg på mediamark var märkta med HDR eller har jag missat något !Ändå får du leta och vänta för att hitta någon UHD Blu Ray-titel med HDR.
Redigerat av vinncent, 19 april 2016 - 08:34.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar