Jag hade lämnat tillbaks den.
LG EG910 55" TV - 55EG910V
(TV)
|
7
|
(29)
|
Inga priser |
Postad 03 July 2016 - 06:43
Postad 04 July 2016 - 08:26
Postad 04 July 2016 - 10:05
Ja. Det kanske är så men det hela känns som ett lotteri. Hålla på att byta tv tills man har tur. Jag såg inte samma problem igår efter lite bildinställningar (sänkte kontrast och höjde oled light) . Jag får testa lite mer innan jag bestämmer mig. Vad kör ni med för inställningar ??
Jag använde mig av rtings.com inställningar med vissa justeringar..rätt nöjd
Postad 04 July 2016 - 12:46
Hej. Köpte denna tv för drygt 1 vecka sedan på netonnet. Den e tillverkad dec 2015. I stort sett e jag grymt imponerad av bilden men mestadels har mitt tvtittande skett i ett ljust vardagsrum. Men jag har mer och mer börjat störa mig på att färgen på vänstra sidan skiljer sig från övriga bilden. Detta märks väldigt tydligt när man ser på fotboll. Det ser t.ex. ut som om nästan 1/3 av planen har utsatts extra mycket för sol. Någon mer som har sett samma problem? Hat jag fått ett dåligt ex. Eller är det barnsjukdomar på oled man får leva med?
Källa och vilka inställningar kör du? Jag har kollat massor med fotboll via Comhem HD och har inga sådana problem på min 910.
Postad 04 July 2016 - 14:00
Har du tint så lär det synas oavsett, annars är det kanske en reflektion från någon annan ljuskälla hemma?
Postad 04 July 2016 - 17:40
Jag använde mig av rtings.com inställningar med vissa justeringar..rätt nöjd
Använd inte inställningarna för vitbalans osv bara, dvs de kalibrerade inställningarna. Har man tur blir bilden lite sämre. Har man otur blir det rejäla bildfel.
Vet inte riktigt varför de lägger ut de inställningarna. De är unika för varje exemplar.
edit: Det samma gäller förövrigt Elgigantens så kallade kalibrering. Varken bättre eller sämre.
Redigerat av Ageve, 04 July 2016 - 17:43.
Postad 04 July 2016 - 18:58
Använd inte inställningarna för vitbalans osv bara, dvs de kalibrerade inställningarna. Har man tur blir bilden lite sämre. Har man otur blir det rejäla bildfel.
Vet inte riktigt varför de lägger ut de inställningarna. De är unika för varje exemplar.
edit: Det samma gäller förövrigt Elgigantens så kallade kalibrering. Varken bättre eller sämre.
Tittade lite på ratings förslag. Är det endast oled ljus, contrast och brightness ni ändrar?
Kör ni expert1 med oled 54, contrast 95, brightness 55, h sharpness 0, v sharpness 0, color 45 och truemotion off.
Eller är det fler inställningar ni ställt in?
Jag får undersöka vidare. Känns kasst bara att man som konsument ska behöva hålla på att byta tv tills man får någon som inte har dessa bekymmer.
Jag såg tipset om att sänka contrast och öka oled light på avsforum. http://www.avsforum....0p-hdtv-24.html
kanske e placebo men tyckte inte jag såg samma problem i gårdagens match som tidigare.
Postad 04 July 2016 - 21:53
Kontrast på 95 är väldigt högt i mina ögon, om man inte sitter i ett dagsljust rum (fast då vore det nog bättre att ändra gamman först). Om kontrasten är väldigt hög så kommer bandingens problem att bli desto mer påtagligt. Här är det mellan 59 och 65 beroende på vad jag tittar på, så länge rummet är mörklagt fungerar det mycket bra.
Jag har justerat färghanteringen med hjälp av Spears and Munsil, samt mindre ändringar i vitbalansen med simpla gråskalebilder (endast ögonmått). Min gamla TV hade en kraftig grön ton just runt 45IRE och var extremt påtagligt hur man än justerade inställningarna. Efter det har man lärt sig känna igen fel i gråskalan på ett helt annat sätt än tidigare och 910V klarar sig faktiskt hyfsat om man bortser från en övervägande röd ton i väldigt mörka lågdagrar (vilket kan åtgärdas i stort sett kompromisslöst utan vidare svårighet)...
Redigerat av Unregisteredc49a1f15, 04 July 2016 - 21:58.
Postad 07 July 2016 - 08:47
Förhoppningsvis kan dessa inställningar vara användbara för någon. Hursomhelst dela gärna era inställningar.
Expert 1
OLED light 54
Contrast 95
Brightness 50
H Sharp 10
V Sharp 10
Color 49
Tint 0
Expert Control
Super Resolution Medium (testar lite med denna)
Color Gamut Wide (testar lite ska nog ställa tillbaka till standard) Edit: kör på standard nu. Tror Hudtoner kunde bli lite gula med wide.
Edge Enhancer Off
Color Filter Off
Expert Pattern off
White Balance
Color temp Warm 1
resten orört
Picture options
Noise reduction Off
MPEG noise reduction off
Black level Auto (går ej välja)
Real Cinema On Edit: ändrat till off nu, vissa panoreringar i 24hz hackade till med Real Cinema.
Motion eye care Auto (går ej välja)
Trumotion User De-Judder 2 / De-Blur 2 (har börjat använda Trumotion med låga värden, tycker flytet är ok utan att det blir såpoperakänsla)
Redigerat av Bogge, 19 July 2016 - 11:39.
Postad 07 July 2016 - 09:00
Intressant med Black Level Auto. Varför går den inte att trixa med?
Förmodligen för att jag kör den inbyggda boxen i tv:n. Kör jag HDMI via datorn så går det att ändra.
Postad 07 July 2016 - 17:32
Beställde en från webhallen för 11 790kr. Nu blir det spännande att få hem skapelsen till veckan!
Har en Philips 8404 42" från 2009 som tidigare reskamrat och den har tjänat mig väl, även om den nu förvisas till sovrummet.
Ni som har TV´n idag, använder ni wifi, eller kör ni med kabel?
Postad 07 July 2016 - 18:11
Helt sjukt billigt att den nu kostar 11790:- är det billigast i världen eller?
Postad 07 July 2016 - 18:56
Beställde en från webhallen för 11 790kr. Nu blir det spännande att få hem skapelsen till veckan!
Har en Philips 8404 42" från 2009 som tidigare reskamrat och den har tjänat mig väl, även om den nu förvisas till sovrummet.
kabel. har jag för mig.
Postad 07 July 2016 - 19:05
Hade denna Tv varit så billig i Februari när jag köpte ny.
Så hade de blivit en Oled garanterat.
Kostade 14590 kr då. Så bra prisfall
Postad 07 July 2016 - 19:07
Saftigt prisras på denna modell sedan slutet av förra året, härligt! Synd att den drabbats av så många problem att jag inte vågar beställa en. Hade jag haft Webhallen i närheten skulle jag köpt en direkt på plats.
Postad 07 July 2016 - 20:25
Postad 07 July 2016 - 23:04
11 790 pix är ett fynd. Går den under tio är det verkligen sjukt om inte OLED börjar ta fart hos kreti och pleti.
Postad 08 July 2016 - 23:14
Postad 09 July 2016 - 07:28
Väldigt nöjd med min oxå, hade behövt en till tv i hemmet och tänkte egentligen vänta med köp tills/ifall att 65B6V går ner i pris men jag tror inte den kommer gå för under 40k i bästa fall och det lär bli extremt svårt att motivera dels mig själv men framförallt frun till köp av en 65B6v när 910v är så pass billig i jämförelse. Visst finns det andra 55" man kan kika på men LCD går bort helt och hållet för min del, 4K/Ultra Hd är heller ingen dealbreaker...så..då är frågan ska man slå till på en till 910v.? ![]()
Postad 09 July 2016 - 18:24
Postad 09 July 2016 - 19:44
Nya budget tv'n för 20000kr. Ny panel och HDR
Aka B-serie från övrig produktion
Skulle inte förvåna mig dock. Var inte 920 en sådan uppstickare? Sägs vara en rebranded 960.
Man sparar sitt bästa kort till sist;)
Redigerat av Unregisteredb7f6d076, 09 July 2016 - 19:46.
Postad 09 July 2016 - 21:46
Undrade för jag märkte att 910:an försvann från både svenska och finska Elgiganten sidorna nyligen.
Postad 10 July 2016 - 18:39
Jag gissar att detta är sista vi ser av 910:an och när buitkerna har sålt slut så är den borta, jag kan dock ha fel.
Knep den sista på en av webhallens butiker för 11 790 kr. Nu är den helt slut på webhallen enligt butiken var den jag fick den sista de skulle ta in så det verkar vara slut med 910 nu förutom de butiker som har några ex kvar.
Tillverkad maj 2016 på min vilket känns bra, inga konstigheter än så länge.
Postad 12 July 2016 - 21:50
Har precis köpt en 910V och mycket nöjd än så länge. Har inte sett någon tint eller banding ännu, men iofs har jag inte tittat på testbilder heller. Har märkt att många kör på Expert1-läget men ärligt talat tycker jag att det ser bättre ut i Standard-läget. Expert1 känns alldeles för mörkt tycker jag, blir väldigt murrigt. Någon annan som kör på Standard?
Postad 14 July 2016 - 05:17
Har också en Maj 2016 panel med senaste firmware och denna är min första oled,så har inget annat att jämföra med,men kan ju säga att nu blev det kul att se på film igen!
Postad 18 July 2016 - 07:00
Jag har kopplat HDMI från xbox one och får ljud ut,men inte från TV direkt via optiskt,trots val av källa i recievern.
Har valt optiskt+tv högtalare ut från tv,men inte då.
Vad tror ni,inställning TV,eller reciever?
Postad 18 July 2016 - 07:08
Går du in på TVn:s ljudinställningar kan du välja vilket ljudformat den ska skicka ut. Prova att laborera där.
Postad 18 July 2016 - 22:58
Hur hanterar denna tv sportsändningar? Framförallt fotboll och hockey? Men även panoreringar överlag?
Tack på förhand
Postad 19 July 2016 - 15:22
Jag är ledsen om detta avhandlats både en och två gånger i tråden men frågar ändå.
Skriver inte detta för att vara dryg, men om du redan har läst tråden så förstår jag inte riktigt varför du frågar igen.
OLED har 0,1ms responstid och hanterar 50 och 60Hz material korrekt, dvs visar det utan judder eller andra problem.
edit: Något som tål att upprepas däremot, är att man alltid ska stänga av Truemotion. Med det av visar TVn bilden korrekt, dvs om det hackar beror det på insignalen/inspelningen.
Det som ofta händer med Truemotion igång är att bilden flyter på bra även om källan är hackig, men ibland misslyckas den och då hackar det till rejält. Det är detta Bengt Svensson klagar på i butik när han ska köpa sin första TV
Redigerat av Ageve, 19 July 2016 - 15:35.
Postad 19 July 2016 - 15:43
Skriver inte detta för att vara dryg, men om du redan har läst tråden så förstår jag inte riktigt varför du frågar igen.
OLED har 0,1ms responstid och hanterar 50 och 60Hz material korrekt, dvs visar det utan judder eller andra problem.
edit: Något som tål att upprepas däremot, är att man alltid ska stänga av Truemotion. Med det av visar TVn bilden korrekt, dvs om det hackar beror det på insignalen/inspelningen.
Det som ofta händer med Truemotion igång är att bilden flyter på bra även om källan är hackig, men ibland misslyckas den och då hackar det till rejält. Det är detta Bengt Svensson klagar på i butik när han ska köpa sin första TV
Har funderat en del på detta med alla som klagar på hur OLED (och andra apparater) hanterar 24p dåligt, är det kanske så att man nu har börjat komma upp i sådana bildstorlekar att gemene man upptäcker att 24p faktiskt är ganska hackigt? Eller har apparaterna mycket problem som gör att det blir sämre än vad det ska vara?
Kan inte förstå hur man skulle kunna misslyckas med att bara visa 24 bilder per sekund efter vartannat, men problemen kanske då som du skriver uppstår när man försöker "mjuka" ut rörelserna på ett sätt som original materialet inte innehöll?
Postad 19 July 2016 - 17:18
Har funderat en del på detta med alla som klagar på hur OLED (och andra apparater) hanterar 24p dåligt, är det kanske så att man nu har börjat komma upp i sådana bildstorlekar att gemene man upptäcker att 24p faktiskt är ganska hackigt? Eller har apparaterna mycket problem som gör att det blir sämre än vad det ska vara?
Mycket beror nog på fel inställningar, men också på dåligt källmaterial som sagt, framförallt när det handlar om TV-utsändningar då. Det kan även räcka med en dålig spelare eller HDMI-switch som tvingar 60p trots 50p signal (eller tvärtom), och då blir det rejält med judder på 1080i-material, t ex konserter.
Judder vid dålig 50-60Hz konvertering är extremt störande eftersom 50 eller 60p visat korrekt uppfattas som i stort sett en helt jämn rörelse. Minsta avvikelse då blir väldigt tydlig.
När det blir judder vid uppspelning av 24Hz material är det oftast 24-60Hz konvertering som ställer till det.
Jag kör med Oppo-spelare (BDP93) till min 910v och har inte sett någon tendens till judder, dvs 24p hackar i en jämn hastighet. Jag har iofs länge stört mig på hackandet i film, men där är det ju upp till filmskaparna att förbättra en ~100 år gammal teknik.
Redigerat av Ageve, 21 July 2016 - 12:34.
Postad 19 July 2016 - 20:22
Kanske var lite otydlig, har läst en hel del i tråden men långt från allt och inte riktigt hittat svaren på frågorna men bad om ursäkt i förväg om dom redan behandlats
Tack för att du tog dig tid och svarade
Postad 19 July 2016 - 21:04
Sen jag köpte Oled så tycker jag att Truemotion är grym. Kör den inställt på User:1/9 på allt! Och jag tycker inte att det är SOE så som det är på många andra TV apparater. Det är svårt att beskriva men det flyter på utan att kännas artificiellt och man upplever mycket mer detaljer detaljer samt att bilder blir behagligare att titta på. Jag kanske börjar att bli gammal nu;) Värt ett försök!
Postad 21 July 2016 - 11:01
Postad 22 July 2016 - 11:46
Postad 22 July 2016 - 11:50
Fick hem min 910 i förrgår och startade htpcn för första gången nu, på alla ikoner på skrivbordet så blir alla i och L i texterna blåaktigt vilket gör att det känns lite suddigt? Vad kan det va? Är det bara en inställning eller behöver jag packa ner tvn och släpa tillbaka den
Hej, testa att ändra pixel format i din grafikkorts drivrutin. Har skrivit lite om detta i mitt betyg av tv:n. Vilket grafikkort har du?
Postad 22 July 2016 - 12:00
Hej, testa att ändra pixel format i din grafikkorts drivrutin. Har skrivit lite om detta i mitt betyg av tv:n. Vilket grafikkort har du?
Det ska jag absolut göra, det är ett integrerat amd.. Men ska kolla vad jag hittar och även läsa din text.
Postad 22 July 2016 - 12:10
Det ska jag absolut göra, det är ett integrerat amd.. Men ska kolla vad jag hittar och även läsa din text.
Kör också Radeon och har liknande problem men löste sig med annat pixel format. Ska testa med mitt GTX 970 också.
Postad 22 July 2016 - 14:39
Fick hem min 910 i förrgår och startade htpcn för första gången nu, på alla ikoner på skrivbordet så blir alla i och L i texterna blåaktigt vilket gör att det känns lite suddigt? Vad kan det va? Är det bara en inställning eller behöver jag packa ner tvn och släpa tillbaka den
Du har troligtvis glömt att byta namn på HDMI-ingången till PC, dvs du får inte RGB utan komprimerad färg.
Postad 22 July 2016 - 15:00
Du har troligtvis glömt att byta namn på HDMI-ingången till PC, dvs du får inte RGB utan komprimerad färg.
Detta har jag gjort iaf. Fortfarande samma problem vid 4:4:4
Postad 22 July 2016 - 15:40
Detta har jag gjort iaf. Fortfarande samma problem vid 4:4:4
Det var ett tag sen jag ställde in ett AMD-kort för TV, men jag tror att de kallar det "RGB 4:4:4 Full" eller liknande.
Här är mina inställningar (GTX 780, men det är samma för alla nyare Nvidia-kort):
nvidia_910v.png 28.04K
0 Antal nerladdningar
Sen måste skärpa vara 0 med. Kantskärpning på skarp datorgrafik/text är inte kul...
(sorry för dålig mobilbild)
910v_installning.png 602.53K
1 Antal nerladdningar
Lite offtopic, och jag kanske har nämnt det förut, men ett väldigt bra demo för att visa hur bra en LG OLED är, är ett 4K-klipp från Samsung ![]()
1080p med full RGB och deep color gör att färgen blir bättre/skarpare än från en vanlig 1080p-källa som Bluray, samt att den nerskalade 4K-bilden ger betydligt mindre synliga komprimeringsfel. Det ser väldigt bra ut helt enkelt.
Har lurat flera personer att jag har en 4K-TV med detta demot (Colorful food):
Det är HEVC, 60fps och med 10-bit färg, så det kräver en rätt snabb dator för att spela upp det (om man inte kör med hardware acceleration i GPUn):
http://demo-uhd3d.co...p?cat=uhd&id=90
lg_910v_colorfulfood.png 1.38MB
1 Antal nerladdningar
Redigerat av Ageve, 22 July 2016 - 16:31.
Postad 22 July 2016 - 18:08
Fast du ska ju använda RGB om du använder en dator, inte YCbCr 4:4:4.
Enda läget som ser bra ut vid 24Hz är 4:2:2. RGB lägena inte bra de heller.
Redigerat av Bogge, 22 July 2016 - 18:08.
Postad 22 July 2016 - 22:00
Samma för mig, bara 4:2:2 som ser bra ut.Enda läget som ser bra ut vid 24Hz är 4:2:2. RGB lägena inte bra de heller.
Postad 23 July 2016 - 01:15
Enda läget som ser bra ut vid 24Hz är 4:2:2. RGB lägena inte bra de heller.
Vad menar du med "bra"?
4:2:2 ger komprimerad färg, och det funkar till video som redan har den komprimeringen, men inte till datorgrafik.
RGB är det som gäller från dator. Om det inte ser bra ut, så beror det på inställningar i antingen TVn eller Windows.
Som sagt:
https://www.youtube.com/watch?v=7JYZDnenaGc
Redigerat av Ageve, 23 July 2016 - 01:33.
Postad 23 July 2016 - 08:16
Vad menar du med "bra"?
4:2:2 ger komprimerad färg, och det funkar till video som redan har den komprimeringen, men inte till datorgrafik.
RGB är det som gäller från dator. Om det inte ser bra ut, så beror det på inställningar i antingen TVn eller Windows.
Som sagt:
https://www.youtube....h?v=7JYZDnenaGc
Blir dålig bild med blödande text vid 24hz i de andra lägena. Jag misstänker bugg i teven eller någon typ av inkompabilitet mellan LG 910 och Radeon grafik. 60Hz fungerar bättre tex. Har som sagt en till dator med GTX970, får se om problemen kvarstår. Har testat med olika HDMI kablar och att koppla direkt dator-tv förbi min Onkyo 3030. Ingen skillnad så jag har uteslutit kabelknas eller att receiverns HDMI-kort påverkar.
Postad 23 July 2016 - 11:12
60Hz fungerar bättre tex.
Okej, fungerar bättre, som i "felfritt" då eller, dvs utan problemen du får med 24Hz? Troligtvis är det så att datorn skickar en signal om att det är en TV och inte en datormonitor när 24Hz används, dvs färgkomprimering aktiveras. Ett tecken på det är att fler inställningar som inte finns med i RGB-läge, aktiveras i TVn.
60 eller 50Hz är de bästa lägena från dator. 24Hz är inte kul eftersom allt hackar, muspekare, scrollning, och ja spel ska man ju inte tala om. Det blir inte heller så kul om man ska spela upp 60fps klippet ovan.
Redigerat av Ageve, 23 July 2016 - 11:13.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
7
OLED-tv
221 bilder
43 filmer
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?