Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Arcam AV Receivers och AV Processor

1627 svar till detta ämne Dirac
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Arcam FMJ AVR400 (Förstärkare) 4 7.8 (4) Inga priser
Arcam FMJ AVR850 (Förstärkare) 2 8.249998 (3) Inga priser
Arcam FMJ AVR550 (Förstärkare) 1 9.375 (7) Inga priser
Arcam FMJ SR250 (Förstärkare) Rapporterad 2 (0) Inga priser
Arcam FMJ AVR390 (Förstärkare) 1 7.749998 (3) Inga priser
Arcam AV860 (Försteg) 1 7.5 (1) Inga priser
Arcam AVR30 (Förstärkare) 1 7.666666 (2) 70 995:-
Arcam AVR20 (Förstärkare) 1 (0) 46 995:-
Arcam AVR10 (Förstärkare) 1 (0) 37 995:-
Arcam AV40 (Försteg) 1 6.5 (1) 54 995:-
10 relaterade trådar

Postad 27 August 2017 - 16:57

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

• 5655 inlägg
  • 0
Blev det en Arcam 390 ändå philipbtz? Spännande :). Berätta mer!

Postad 27 August 2017 - 18:21

philipbtz
  • philipbtz
  • Veteran

• 2190 inlägg
  • 0

Blev det en Arcam 390 ändå philipbtz? Spännande :). Berätta mer!

Japp så blev det. Tror tom att det var jag som först berätta om problemen med Dirac i denna tråden men ändå blev det en. Har helt enkelt haft för mycket problem med billigare receivers. Planen är att bygga ut till 7.1.4 och då får man lägga en del cash vilket märke man än väljer. Enligt mig är rumskalibreringen så pass dålig i nästan allt annat att jag inte använder det ändå. En no-brainer att chansa på att få till något med en felimplementerad Dirac. Sedan vet jag inte hur fel den är för jag har inte orkat göra alla de mätningarna för att verifiera det. Det enda jag vet är att något funkar med Arcams Dirac för det låter mycket bättre i basen nu.

Jag har inte fått till något vettigt än med att köra Dirac fullregister utan tycker det räcker för att fixa till basen med det. Det är otroligt känsligt för hur man placerar micen första mätningen för bara pyttelite fel så blir det skev ljudbild. 

Postad 27 August 2017 - 18:40

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

• 5655 inlägg
  • 0

Japp så blev det. Tror tom att det var jag som först berätta om problemen med Dirac i denna tråden men ändå blev det en. Har helt enkelt haft för mycket problem med billigare receivers. Planen är att bygga ut till 7.1.4 och då får man lägga en del cash vilket märke man än väljer. Enligt mig är rumskalibreringen så pass dålig i nästan allt annat att jag inte använder det ändå. En no-brainer att chansa på att få till något med en felimplementerad Dirac. Sedan vet jag inte hur fel den är för jag har inte orkat göra alla de mätningarna för att verifiera det. Det enda jag vet är att något funkar med Arcams Dirac för det låter mycket bättre i basen nu.

Jag har inte fått till något vettigt än med att köra Dirac fullregister utan tycker det räcker för att fixa till basen med det. Det är otroligt känsligt för hur man placerar micen första mätningen för bara pyttelite fel så blir det skev ljudbild. 

Ja det är klart, skall man ha en såpass avancerad setup så blir väl kandidaterna färre förstår jag. Angående rumskalibreringen kan jag inte annat än att hålla med, har inte ens startat den på mina sista två receivers (Auddysey multi eq). Spännande att det verkar fungera bra med Dirac, och jag tror väl att det bästa är att använda den som du gör och bara justera i basen. Får för mig att det är svårt att lyckas med kalibrering i hela registret på ett bra sätt så det låter naturligt.

Men hur kör du nu. Mixar du lfe-kanalen i frontarna och kör singnalen via preout till cr80s? 

Postad 27 August 2017 - 19:22

philipbtz
  • philipbtz
  • Veteran

• 2190 inlägg
  • 0

Ja det är klart, skall man ha en såpass avancerad setup så blir väl kandidaterna färre förstår jag. Angående rumskalibreringen kan jag inte annat än att hålla med, har inte ens startat den på mina sista två receivers (Auddysey multi eq). Spännande att det verkar fungera bra med Dirac, och jag tror väl att det bästa är att använda den som du gör och bara justera i basen. Får för mig att det är svårt att lyckas med kalibrering i hela registret på ett bra sätt så det låter naturligt.

Men hur kör du nu. Mixar du lfe-kanalen i frontarna och kör singnalen via preout till cr80s? 

Även om cr80s + infrakort har otroliga inställningsmöjligheter så behövde jag justera delay mellan basarna innan jag skickar in det i Dirac. För att göra det behövde jag miniDSP i kedjan. Då kändes det bortkastat att ha ett sånt fint filter i kedjan när miniDSP bara smutsar ner signalen ändå. Det finns även bugg i Arcam om man kör frontar som large har jag för mig så ville maximera chansen att få Dirac att funka. Så jag valde faktiskt att sälja filtret och lägga pengarna mot receivern istället.

I ett bättre rum med finare basar, typ Ino-basar, så hade jag nog lockat över något med ett filter för att undersöka saken men som det är nu så kör miniDSP + Dirac åttor kring icke EQ:ad signal via cr80s. Men å andra sidan kör de bästa Ino-rummen (jag hört) utan Dirac eller något annat åttor kring min setup. 

Som du säger så är det svårt att köra hela registret med Dirac. Jag har lyckats en gång att få ljudbilden perfekt på det viset men de övre registrerna lät för hårt. Det går säkert att lyckas men då får man nog ha bättre än en 1000:- mikrofon och lägga väldigt mycket tid. Den stora vinsten för mig var basen och sedan kanske många glömmer av att man får även alla delayer rätt på 100-dels millisekund. Det gjorde mer än väntat. Jag har tidigare mätt alla avstånd med laser men när dirac ställde det blev det bättre. Den kan ju kompensera för fördröjningar i hela kedjan antar jag.

Och din fråga. Jag kör LFE ut från ena porten på Arcamen in i miniDSP där den får lyfta i botten på de slutna basarna. Sätter även en fördröjning där i mellan basarna. Sedan har jag fyra portar ut från miniDSP varav jag använder två för att köra in i en EP4000. Sen Dirac på det hela. Om jag hade haft ett slutsteg till hade jag kunnat finjustera basarna ännu mer då jag skulle kunna köra skräddarsytt lyft och delay per bas - nu kör jag bara två och två.

(För att göra ett kort svar långt :P)

Postad 28 August 2017 - 05:41

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

• 3421 inlägg
  • 0

Även om cr80s + infrakort har otroliga inställningsmöjligheter så behövde jag justera delay mellan basarna innan jag skickar in det i Dirac. För att göra det behövde jag miniDSP i kedjan. Då kändes det bortkastat att ha ett sånt fint filter i kedjan när miniDSP bara smutsar ner signalen ändå. Det finns även bugg i Arcam om man kör frontar som large har jag för mig så ville maximera chansen att få Dirac att funka. Så jag valde faktiskt att sälja filtret och lägga pengarna mot receivern istället.

I ett bättre rum med finare basar, typ Ino-basar, så hade jag nog lockat över något med ett filter för att undersöka saken men som det är nu så kör miniDSP + Dirac åttor kring icke EQ:ad signal via cr80s. Men å andra sidan kör de bästa Ino-rummen (jag hört) utan Dirac eller något annat åttor kring min setup. 

Som du säger så är det svårt att köra hela registret med Dirac. Jag har lyckats en gång att få ljudbilden perfekt på det viset men de övre registrerna lät för hårt. Det går säkert att lyckas men då får man nog ha bättre än en 1000:- mikrofon och lägga väldigt mycket tid. Den stora vinsten för mig var basen och sedan kanske många glömmer av att man får även alla delayer rätt på 100-dels millisekund. Det gjorde mer än väntat. Jag har tidigare mätt alla avstånd med laser men när dirac ställde det blev det bättre. Den kan ju kompensera för fördröjningar i hela kedjan antar jag.

Och din fråga. Jag kör LFE ut från ena porten på Arcamen in i miniDSP där den får lyfta i botten på de slutna basarna. Sätter även en fördröjning där i mellan basarna. Sedan har jag fyra portar ut från miniDSP varav jag använder två för att köra in i en EP4000. Sen Dirac på det hela. Om jag hade haft ett slutsteg till hade jag kunnat finjustera basarna ännu mer då jag skulle kunna köra skräddarsytt lyft och delay per bas - nu kör jag bara två och två.

Intressant,

Jag har aldrig uppfattat att Dirac tillför någon hårdhet, eller är det att mina 2" i horn är förlåtande.

Någon db hit eller dit på Target curve gör en hel del med.

Mickplacering är dom Väldigt viktig, ar därför jag riktar micken uppåt när jag mäter in, så fångar man upp rummet på ett bättre sätt.

Ang avstånd, det är bättre att kolla av det med REW, då behövde Dirac bara justera med 1-2ms

Eftersom Group delay alltid hittar på med skit så får man med det i beräkningen med.

Redigerat av johan b-lund, 28 August 2017 - 05:46.

Postad 28 August 2017 - 09:30

philipbtz
  • philipbtz
  • Veteran

• 2190 inlägg
  • 0

Jag har relativt kort avstånd till högtalarna (ca. 3 meter) så jag får ganska liten del reflekterat ljud kontra direkt-ljud. Tror detta kan påverka hur jag upplever hårdheten. Egentligen borde jag sitta 4-5 meter från mina högtalare. Det är vad tillverkaren rekommenderar. 

Postad 28 August 2017 - 17:24

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

• 5655 inlägg
  • 0

Jag kortade ned ditt inlägg något.

Aha, buggen är när man kör frontar large. Ja det är det ingen större idé att köra frontarna via preout då, och på grund av annat som du nämner med. I alla fall om man vill köra Dirac, och det vill man väl om man köpt en sådan fin reciever :).

Är det svårt att få till hyfsat jämn frekvensgång i basen i ditt rum utan peq/Dirac?

Redigerat av genstruktur, 28 August 2017 - 17:26.

Postad 29 August 2017 - 08:41

philipbtz
  • philipbtz
  • Veteran

• 2190 inlägg
  • 0

Jag kortade ned ditt inlägg något.

Aha, buggen är när man kör frontar large. Ja det är det ingen större idé att köra frontarna via preout då, och på grund av annat som du nämner med. I alla fall om man vill köra Dirac, och det vill man väl om man köpt en sådan fin reciever :).

Är det svårt att få till hyfsat jämn frekvensgång i basen i ditt rum utan peq/Dirac?

Det är mycket svårt. Jag har byggt om hela rummet och dessutom placerat mina fyra basar på alla tänkabara konfigurationer i rummet. Inte ens med PEQ i miniDSP gick det utan jag behövde allt detta plus Dirac innan det lät bra. Jag har gjort hundratals mätningar i det här rummet och förvånandsvärt små förändringar i kurvan kan upplevas som dramatiska. Impulssvaret, efterklang, allt sånt där spelar in så om det är något jag lärt mig så är det att det är väldigt svårt att tolka mätningar. Till synes bra kurva säger tyvärr inte så mycket. Man får verkligen hårdanalysera all data för att bli klok på det. Men ja min kurva är mycket rakare än innan Dirac. Och med mycket menar jag att jag tycker bara några dB här och där kan vara mycket i verkligenheten. 

Men allt är relativt. Det låter väldigt bra för att vara detta rummet med dessa basar. Någon vacker dag i ett annat boende blir det infra-basar från Ino. Finns inga basar i världen jag hört som spelar så rent. 

Postad 30 August 2017 - 13:29

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

• 5655 inlägg
  • 0

Det är mycket svårt. Jag har byggt om hela rummet och dessutom placerat mina fyra basar på alla tänkabara konfigurationer i rummet. Inte ens med PEQ i miniDSP gick det utan jag behövde allt detta plus Dirac innan det lät bra. Jag har gjort hundratals mätningar i det här rummet och förvånandsvärt små förändringar i kurvan kan upplevas som dramatiska. Impulssvaret, efterklang, allt sånt där spelar in så om det är något jag lärt mig så är det att det är väldigt svårt att tolka mätningar. Till synes bra kurva säger tyvärr inte så mycket. Man får verkligen hårdanalysera all data för att bli klok på det. Men ja min kurva är mycket rakare än innan Dirac. Och med mycket menar jag att jag tycker bara några dB här och där kan vara mycket i verkligenheten. 

Men allt är relativt. Det låter väldigt bra för att vara detta rummet med dessa basar. Någon vacker dag i ett annat boende blir det infra-basar från Ino. Finns inga basar i världen jag hört som spelar så rent. 

Ja det låter som ett besvärligt rum. Brukar gå att få till det rätt bra med fyra, eller fler, utstrålningspunkter i basen får jag för mig. Tråkigt!

Men kul att det blivit så bra nu med Arcam och Dirac då :).

Jo men några dB hit och dit kan vara rätt stor subjektiv skillnad tycker jag med.

Postad 30 August 2017 - 13:47

soren
  • soren
  • Forumräv

• 646 inlägg
  • 0

Ny firmware där de lagt Dirac EFTER bass management :)

http://www.arcam.co....iver,avr550.htm

Postad 30 August 2017 - 13:57

MIIKE888
  • MIIKE888
  • Forumräv

• 807 inlägg
  • 0
Kan man se release info någonstans?

Postad 30 August 2017 - 14:00

soren
  • soren
  • Forumräv

• 646 inlägg
  • 0

http://www.avsforum....ml#post54715230

Finns annars som PDF i FW zip filen.

Redigerat av soren, 30 August 2017 - 14:02.

Postad 30 August 2017 - 14:12

Marcus_TheRock
  • Marcus_TheRock
  • Mästare

• 3109 inlägg
  • 0

Härligt! Jag har ju känt till ett tag att det skulle komma men Arcam har inte velat att jag skulle gå ut med något förrän det var färdigt. Hoppas nu att allt lirar precis som man vill :)

Nu har jag ca tolv system här i butiken att bära fram och kalibrera :wacko:

/Marcus, The Rock Hemmabio i Lund

Postad 30 August 2017 - 14:17

MIIKE888
  • MIIKE888
  • Forumräv

• 807 inlägg
  • 0

Härligt! Jag har ju känt till ett tag att det skulle komma men Arcam har inte velat att jag skulle gå ut med något förrän det var färdigt. Hoppas nu att allt lirar precis som man vill :)

Återkoppla efter test om det är "plug n play" idag med Dirac på arcamen.

//Micke

Postad 30 August 2017 - 14:18

philipbtz
  • philipbtz
  • Veteran

• 2190 inlägg
  • 0
Boom!!

Postad 30 August 2017 - 20:55

soren
  • soren
  • Forumräv

• 646 inlägg
  • 0

???

Postad 30 August 2017 - 21:18

Erik_N
  • Erik_N
  • Veteran

• 1571 inlägg
  • 0
Väldigt kul om Arcam fått det här att funka som det ska nu! :)

Postad 30 August 2017 - 21:30

Marcus_TheRock
  • Marcus_TheRock
  • Mästare

• 3109 inlägg
  • 0
Soren; Vi har omkring 12 kompletta 5.1.2 system i butiken som jag kalibrerar upp så att jag relativt snabbt kan dema olika system för kunder. Subben och atmoshögtalrna är av praktiska skäl demsamma men skiftar de andra fem högtalarna. Kunderna ska ju inte behöva vänta på kalibrering när man ska komma och lyssna. Kör samtliga av dessa system på en AVR390.

Sen utöver det så har vi också en förkalibrerad AV860 till våra mest påkostade system från Procella och JBL, som nu också behöver göras om.

(Ifall det inte framgått så kräver den nya firmware:n att man kalibrerar om, men det utgår jag från att du redan visste)

Postad 30 August 2017 - 21:56

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

• 5655 inlägg
  • 0

Ny firmware där de lagt Dirac EFTER bass management :)

http://www.arcam.co....iver,avr550.htm

Så nu borde buggen vara borta?

Postad 30 August 2017 - 22:13

soren
  • soren
  • Forumräv

• 646 inlägg
  • 0

Jag gjorde bara en snabbuppdatering och mätning (med 2 punkter, skrikande ungar och passerande tåg) för att se att allt snurrade. Mitt system har körts som 2.0.0 (eftersom jag hade stora problem med BM).. så jag var tvungen att leta reda på massa sladdar till min DUNE som varit urkopplad :)

Kan dock rapportera att jag numera kan se på filmer med aktiva LFE kanaler och använda Dirac (7.0.0) :)
Tidigare så fixade inte Dirac min baspuckel från LFE, då BM var felimplementerat. Så man fick sänka volymen till den grad att man inte kunde höra dialogen.

Postad 30 August 2017 - 22:41

philipbtz
  • philipbtz
  • Veteran

• 2190 inlägg
  • 0
Låter lovande! Hur låter det med Dirac annars då?

Postad 30 August 2017 - 22:49

soren
  • soren
  • Forumräv

• 646 inlägg
  • 0

Dirac Live App

http://www.avsforum....but-cedia-2017/

Postad 30 August 2017 - 22:56

soren
  • soren
  • Forumräv

• 646 inlägg
  • 0

Låter lovande! Hur låter det med Dirac annars då?

Dirac i tvåkanal låter väldigt bra sedan tidigare, borde inte vara någon skillnad med nya mjukvaran.
Krävdes dock inköp av en XTZ mikrofon för att Dirac skulle låta tillräckligt bra för att vara på hela tiden.

Får se hur det låter i flerkanal när jag får tillfälle att köra en riktig kalibrering. Men det faktum att jag nu (1 år och 8 månader senare) faktiskt kan se film på den är ett stort steg i rätt riktning :)

Postad 30 August 2017 - 23:04

philipbtz
  • philipbtz
  • Veteran

• 2190 inlägg
  • 0
Kan nästan lova dig att du kommer bli förvånad över hur bra tajming du får i alla panoreringar mellan högtalare. Det är en helt ny nivå med Dirac där tycker jag.

Postad 30 August 2017 - 23:09

soren
  • soren
  • Forumräv

• 646 inlägg
  • 1

Kan nästan lova dig att du kommer bli förvånad över hur bra tajming du får i alla panoreringar mellan högtalare. Det är en helt ny nivå med Dirac där tycker jag.

Jodå .. jag har allt kört 7.0.0 tidigare (dock med LFE problem).
Bästa testen man kan köra är Jean Michel Jarre - Aero (DTS). 360 graders panoreringar hela tiden :)

Postad 31 August 2017 - 05:47

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

• 3421 inlägg
  • 0

Går det att köra 2,1 nu eller man får fortfarande köra utan sub vid stereo?

Postad 31 August 2017 - 08:16

philipbtz
  • philipbtz
  • Veteran

• 2190 inlägg
  • 0

Går det att köra 2,1 nu eller man får fortfarande köra utan sub vid stereo?

Mina basar funkar i 2.1, 5.1 med eller utan Dirac och jag kör 4.17 firmware.

Redigerat av philipbtz, 31 August 2017 - 08:18.

Postad 31 August 2017 - 08:41

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

• 3421 inlägg
  • 1

Perfekt!

Måste ha subsen igång när jag kör music med :)

Postad 31 August 2017 - 09:27

soren
  • soren
  • Forumräv

• 646 inlägg
  • 0

Perfekt!

Måste ha subsen igång när jag kör music med :)

Problemet med 4.17 var väl att det typ krävdes en ny kalibrering när man flippade med eller utan subwoofer.
Har inga subwoofers, så jag har inte provat. Mina frontar är full range, så musik har funkat fint med Dirac (sen jag köpte en riktig mätmikrofon.. innan dess föredrog jag "stereo direct" läget).

Postad 31 August 2017 - 09:34

greveriff
  • greveriff
  • Veteran

• 1984 inlägg
  • 0

Är lite intresserad av en Arcam-reciever. Jag har i dagsläget ett yamaha CX-5000 med ett gäng slutsteg till men är sugen på de nya formaten. Jag har ett trekanals slutsteg till RCL och ett 5-kanals till Surround+ surround back. Kan man använda slutstegen i arcams recievers till vilken högtalare som helst? Funderar på atmos och om man kan använda 4 av de inbyggda slutstegen i recievern till det och driva övriga högtalare med externa slutsteg. 

Är det stor skillnad i förstegsdelen på 390 jämfört med 550?

Postad 31 August 2017 - 09:47

soren
  • soren
  • Forumräv

• 646 inlägg
  • 0

Är lite intresserad av en Arcam-reciever. Jag har i dagsläget ett yamaha CX-5000 med ett gäng slutsteg till men är sugen på de nya formaten. Jag har ett trekanals slutsteg till RCL och ett 5-kanals till Surround+ surround back. Kan man använda slutstegen i arcams recievers till vilken högtalare som helst? Funderar på atmos och om man kan använda 4 av de inbyggda slutstegen i recievern till det och driva övriga högtalare med externa slutsteg. 

Är det stor skillnad i förstegsdelen på 390 jämfört med 550?

Förstegen är identiska i 390, 550 och 850.
Strömförsörjningen skiljer i 390, då den inte har en toroid trafo.

Slutstegen i Arcams AVR kan inte styras om till andra kanaler, förutom ett par som kan användas som bakre surround ELLER takkanaler.
Jag kör ett externt Parasound Halo A31 till frontarna och Arcams interna till fyra surroundkanaler.
När jag väl får upp takhögtalarna så blir det ett externt slutsteg till dem.

Har åtta nuforce monoblock, ett femkanaligt rotel och ett trekanaligt acurus liggandes .. så det känns inte som något problem :)

Redigerat av soren, 31 August 2017 - 09:49.

Postad 31 August 2017 - 09:52

soren
  • soren
  • Forumräv

• 646 inlägg
  • 0

Soren; Vi har omkring 12 kompletta 5.1.2 system i butiken som jag kalibrerar upp så att jag relativt snabbt kan dema olika system för kunder. Subben och atmoshögtalrna är av praktiska skäl demsamma men skiftar de andra fem högtalarna. Kunderna ska ju inte behöva vänta på kalibrering när man ska komma och lyssna. Kör samtliga av dessa system på en AVR390.

Sen utöver det så har vi också en förkalibrerad AV860 till våra mest påkostade system från Procella och JBL, som nu också behöver göras om.

(Ifall det inte framgått så kräver den nya firmware:n att man kalibrerar om, men det utgår jag från att du redan visste)

Uppgradera ett system först tills det är bekräftat att allt funkar som det ska denna gång :)

Postad 31 August 2017 - 09:53

Bubben141
  • Bubben141
  • Lärjunge

• 401 inlägg
  • 0
Tyvärr går det inte att kasta om högtalarna som man vill, utan front och surround är låsta till sina utgångar. Surr back kan man använda till vad man vill av det som är kvar.
Kolla på en baksidebild så står det på högtalarterminalerna vad de kan agera som. Manualen bekräftat det.

Edit: Soren hann före.

Redigerat av Bubben141, 31 August 2017 - 09:55.

Postad 31 August 2017 - 09:54

philipbtz
  • philipbtz
  • Veteran

• 2190 inlägg
  • 0

Emotiva BasX A500 till takkanalerna är ganska prisvärt.

Postad 31 August 2017 - 10:16

Marcus_TheRock
  • Marcus_TheRock
  • Mästare

• 3109 inlägg
  • 0

Uppgradera ett system först tills det är bekräftat att allt funkar som det ska denna gång :)

Ja, vis av erfarenhet så avvaktar jag en smula just nu. Ska först testa på min AVR550 som jag kör hemma. Sen kommer jag också att ta vår AV860 då jag just nu bara kör två system här i butiken på den. Sist, när jag ser att allt lirar, så blir det vår AVR390 som merparten av system rullar mot.

Behöver dock komma igång så fort som möjligt för kön av kunder som väntar på kalibrering blev nu helt plötsligt ganska lång samtidigt... :)

/Marcus

Postad 31 August 2017 - 14:15

soren
  • soren
  • Forumräv

• 646 inlägg
  • 0

...

Behöver dock komma igång så fort som möjligt för kön av kunder som väntar på kalibrering blev nu helt plötsligt ganska lång samtidigt... :)

/Marcus

Ingår det kalibrering köper hos er?

Kör ni 390 som "försteg" eller med intern förstärkning?
Med subwoofer(s) och alla kanaler satta till small så ska det ju inte vara något problem. Men orkar den tex driva stora frontar utan subwoofer?

Postad 31 August 2017 - 14:52

Marcus_TheRock
  • Marcus_TheRock
  • Mästare

• 3109 inlägg
  • 0

Ingår det kalibrering köper hos er?

Vi har ingen sådan fast deal. Men vi brukar gynna våra stamkunder så vi brukar hitta på en lösning som passar båda parter :)

Kör ni 390 som "försteg" eller med intern förstärkning?
Med subwoofer(s) och alla kanaler satta till small så ska det ju inte vara något problem. Men orkar den tex driva stora frontar utan subwoofer?

Enbart AVR390. Vi har nästan bara system som är skurna vid 80Hz i butiken eftersom vi har nischat oss på ljud för film med tre identiska frontar. Men vi har ett par system med golvare också för den som vill lyssna på det och det funkar rätt ok med AVR390 så länge inte nivån är för hög på produkterna. Men som jag tidigare skrev så när det kommer till lite mer krävande system så har vi ett AV860 med separata steg som får gå då.

/Marcus

Redigerat av Marcus_TheRock, 31 August 2017 - 14:55.

Postad 31 August 2017 - 18:03

philipbtz
  • philipbtz
  • Veteran

• 2190 inlägg
  • 0

Någon mer än jag som får Network USA även med AVR850_Network_V2_6_19_60208-16-EUR.fw? Det är ganska konstigt för den nya har samma checksumma som förra fw när jag har för mig att jag fick Europe. Har ingen aning vad det har för betydelse dock. 

Edit: Det var bara INFO + DIRECT som visade fel. Stora menyn visade rätt sedan.

Redigerat av philipbtz, 31 August 2017 - 20:23.

Postad 31 August 2017 - 22:20

philipbtz
  • philipbtz
  • Veteran

• 2190 inlägg
  • 0

Testade lite ikväll..ser ju ganska bra ut men ändå inte. WTF

LFE.jpgR_L_subs_off.jpgRight_channel_should_sum.jpgRight_channel_fullrange.jpg

Left_channel_fullrange.jpg

Redigerat av philipbtz, 31 August 2017 - 22:24.

Postad 01 September 2017 - 05:47

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

• 3421 inlägg
  • 0

Hm,

Först så är LFE på fel nivå.

Om det är mätt på flera punkter så ger det inte spikrak frekvensgång.

Vad som sen händer på dom två sista mätningarna har jag inte en aning om :(

Jag vet att många inte håller med mig om att BM ska vara sist och framförallt så ska det vara aktivt när man mäter in.

Att man sen får mäta om iaf går från small till fullrange är logiskt.

Postad 01 September 2017 - 08:20

philipbtz
  • philipbtz
  • Veteran

• 2190 inlägg
  • 0

Hm,

Först så är LFE på fel nivå.

Om det är mätt på flera punkter så ger det inte spikrak frekvensgång.

Vad som sen händer på dom två sista mätningarna har jag inte en aning om :(

Vad menar du att LFE är fel nivå?

Alla mätningar ovan är gjorda med mikrofonen på exakt samma ställe. Om du menar Dirac så är det mätt i 9 punkter. Jag är inte superförvvånad att det ser bra ut där i första mätningen. Jag har gjort i princip allt tänkbart i mitt system för att få så jämn bas som möjligt. När jag mäter fullrange menar jag att både slutsteget till basarna är på och till frontarna. Alla mätningar är gjorde med högtalarna ställda som small och 100Hz delning. När jag bara mäter basen så stängde jag bara av slutsteget till frontarna. När jag mätte frontarna stängde jag bara av slutsteget till basarna. Fullrange-mätningarna är med båda slutstegen påslagna. Tycker frontarna mäter lite väl djupt när de är toppar som är speccade till 49Hz och delade vid 100Hz. Jag tror det appliceras DL filter på dom som sedan blir mixade in i baskanalen. Men jag skall göra fler test någon dag med olika delningar och dra gardinerna i DL-programmet och lite sånt.

Postad 01 September 2017 - 08:31

soren
  • soren
  • Forumräv

• 646 inlägg
  • 0

Alla mätningar ovan är gjorda med mikrofonen på exakt samma ställe. Om du menar Dirac så är det mätt i 9 punkter. Jag är inte superförvvånad att det ser bra ut där i första mätningen. Jag har gjort i princip allt tänkbart i mitt system för att få så jämn bas som möjligt. När jag mäter fullrange menar jag att både slutsteget till basarna är på och till frontarna. Alla mätningar är gjorde med högtalarna ställda som small och 100Hz delning. När jag bara mäter basen så stängde jag bara av slutsteget till frontarna. När jag mätte frontarna stängde jag bara av slutsteget till basarna. Fullrange-mätningarna är med båda slutstegen påslagna. Tycker frontarna mäter lite väl djupt när de är toppar som är speccade till 49Hz och delade vid 100Hz. Jag tror det appliceras DL filter på dom som sedan blir mixade in i baskanalen. Men jag skall göra fler test någon dag med olika delningar och dra gardinerna i DL-programmet och lite sånt.

Om det är samma testsignal som körs i alla grafer (men du stänger av slutstegen) så måste ju sista vara en akustisk summering av bas och topp i rummet... Det verkar ju nästan som om att Arcam inte använder 100 Hz på topparna, utan kör full range?

Postad 01 September 2017 - 08:38

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

• 3421 inlägg
  • 0

Jag trodde att grafen visade BM plus LFE kanalen, typ så här. där LFE ligger 10db över summeringen i BM

Jag har bara mätt en punkt i Dirac och delning är vid 110hz mellan front o sub

ZnTZfxr.png

*edit*

Rätt bild o mer text

Redigerat av johan b-lund, 01 September 2017 - 08:43.

Postad 01 September 2017 - 08:40

philipbtz
  • philipbtz
  • Veteran

• 2190 inlägg
  • 0

Om det är samma testsignal som körs i alla grafer (men du stänger av slutstegen) så måste ju sista vara en akustisk summering av bas och topp i rummet... Det verkar ju nästan som om att Arcam inte använder 100 Hz på topparna, utan kör full range?

Ja det är en summering som sker. Om delningen vid 100Hz hade funkat för topparna hade det summerat väldigt snyggt. Precis nu ser det ut som att den inte delar topparna utan bara basarna. 

Postad 01 September 2017 - 08:56

philipbtz
  • philipbtz
  • Veteran

• 2190 inlägg
  • 0

Jag trodde att grafen visade BM plus LFE kanalen, typ så här. där LFE ligger 10db över summeringen i BM

Jag har bara mätt en punkt i Dirac och delning är vid 110hz mellan front o sub

ZnTZfxr.png

*edit*

Rätt bild o mer text

Jag var otydlig. Jag vet faktiskt inte hur man får REW att skicka en riktig LFE-testsignal utan jag har alltså bara kört sweeps 15Hz-20kHz. Den kurvan i basen som är starkare i nivå är med båda kanaler samtidigt. Jag gjorde fler mätningar med förra firmware och då såg det riktigt illa ut när jag mätte på basen på höger och vänster men sedan när jag mätte på båda så summerade allt riktigt fint. Nu verkar det mäta skitsnyggt i basen oavsätt. Det tyder på att det inte mixas in några konstigheter till subwoofern på det sättet. MEN nu är det något annat konstigt problem. Jag är dock ganska säker på att jag kommer lista ut detta förr eller senare ;)

Postad 01 September 2017 - 09:01

soren
  • soren
  • Forumräv

• 646 inlägg
  • 0

Jag var otydlig. Jag vet faktiskt inte hur man får REW att skicka en riktig LFE-testsignal utan jag har alltså bara kört sweeps 15Hz-20kHz. Den kurvan i basen som är starkare i nivå är med båda kanaler samtidigt. Jag gjorde fler mätningar med förra firmware och då såg det riktigt illa ut när jag mätte på basen på höger och vänster men sedan när jag mätte på båda så summerade allt riktigt fint. Nu verkar det mäta skitsnyggt i basen oavsätt. Det tyder på att det inte mixas in några konstigheter till subwoofern på det sättet. MEN nu är det något annat konstigt problem. Jag är dock ganska säker på att jag kommer lista ut detta förr eller senare ;)

Gör en reset på receivern en gång till, ställ in crossover till 100 (eller 200 om det ska bli tydligare) .. ladda upp samma Dirac profil igen och kör REW igen.  Låter ju helt otroligt att Arcam inte skulle märkt om HP filter för topparna inte användes.
Men och andra sidan .. vem kunde tro att de skulle vara så dumma och lägga BM efter Dirac. :)

Postad 01 September 2017 - 09:23

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

• 3421 inlägg
  • 0

Kör REW med Asio så kan du plocka ut LFE.

Dock så är det inte alla Pc som stödjer det o det är lite trial and error inne i Asio panelen innan man hittar rätt config.

asio4all.com :)

Postad 01 September 2017 - 09:37

philipbtz
  • philipbtz
  • Veteran

• 2190 inlägg
  • 0

Kör REW med Asio så kan du plocka ut LFE.

Dock så är det inte alla Pc som stödjer det o det är lite trial and error inne i Asio panelen innan man hittar rätt config.

asio4all.com :)

Gamla goa asio ja. Det var ett tag sedan. Använde det sist när jag spelade upp film/musik från pc massa år sedan. 

Postad 01 September 2017 - 13:29

Marcus_TheRock
  • Marcus_TheRock
  • Mästare

• 3109 inlägg
  • 0

Har nu gjort en första kalibrering(eller rättare sagt flera stycken på samma system) och testat den nya mjukvaran. Har mätt på högtalarna som både stora och små(80Hz) och testat de olika lägena med Sat+sub, L/R stora och L/R+sub och vad jag kan se så lirar allt som det ska nu. Jag får ingen konstig interference längre mellan de olika högtalarna och subben och när jag skär högtalarna så rullar de av som det är tänkt. Har mätt efteråt med AudioTools och iTestMic.

Nu har jag antagligen inte testat allt som går att testa, så det går väl inte att ropa hej ännu. Men det känns mycket positivt för min egen iaf och har nu ett par kunder som kör stora frontare ihop med flera subbar som jag nu ska boka in så jag får kalibrera om med förhoppning om bättre resultat än tidigare.

Bekräfta gärna soren när du har testat mer i din rigg som kör utan sub. För just det hann jag inte med att testa nu och det är ju bra att veta så att de har löst även det problemet.

Postad 01 September 2017 - 14:21

soren
  • soren
  • Forumräv

• 646 inlägg
  • 0

Bekräfta gärna soren när du har testat mer i din rigg som kör utan sub. För just det hann jag inte med att testa nu och det är ju bra att veta så att de har löst även det problemet.

Mina problem med extrem volym på inmixad LFE verkar löst. Har en 15dB peak vid 30Hz i rummet. 
Dirac verkar nu ta hand om den, så nu kan jag se på film också :)
Får dock lite konstiga kanalnivåer efter att Dirac är kört. Om jag dubbelkollar med min Radioshack mätare, så skiljer det upp till 8 dB mellan center och vänster och bakre surround.

Behöver köra en ny kalibrering, tycker ljudkvaliten inte är riktigt på topp. Allt känns tillbakahållet på nåt vis.

Även taggad med Dirac

2 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 2 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.