Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Intelligent Sound, vet ni vad det är ?

2478 svar till detta ämne Högtalare Intelligent sound
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Proson Stratego 212SA (Golvhögtalare) 1 6,5 (1) Inga priser
Intelligent Sound IS6 Pro II (Surroundhögtalare) 1 (0) Inga priser
Intelligent Sound IS 815 Pro Mkll (Golvhögtalare) 1 8,33 (2) Inga priser
Intelligent Sound IS6 Pro MKII+ (Surroundhögtalare) 1 8,75 (3) Inga priser
Intelligent Sound IS8 Pro MKII+ (Surroundhögtalare) 1 7,5 (1) Inga priser
1 relaterade trådar

Postad 26 mars 2018 - 13:50

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

• 4 114 inlägg
  • 0

Hehe vilken tråd det här var och vilka reaktioner det kan få när något aviker från det som inte kan förklaras med ohms lag o dyligt.

Håller helt med TS tycker också att Silk 050s låter bättre än allt annat jag provat både som signalkabel och till högtalare.

Skiter fullständigt i att den är tunn och ser billig ut så länge som mina öron säger något annat

Hur lång Silk 050s kan du ha utan att det påverkar ljudet?

Postad 26 mars 2018 - 14:38

Unregistered53a69b62
  • Unregistered53a69b62
  • Användare

• 232 inlägg
  • 0

Bedöm själva ljudet från IS- högtalare på vårens musikmässa i Jönköping.
http://www.sweetspotevents.se

Redigerat av Unregistered53a69b62, 26 mars 2018 - 21:41.

Postad 26 mars 2018 - 14:55

Unregistered2b1fab5d
  • Unregistered2b1fab5d
  • Wannabe

• 19 inlägg
  • 0

Nja Ageve,har varit här på forumet sen 2005,har dock hållit en låg profil och läst en massa inlägg.Sen att det är tunn kabel,ja visst men som jag sa

litar mer på mina öron än att den inte borde låta bra med tanke på arean och längden enkelledare utan skärmning :)  :) .Påverkar ljudet gjör den i högsta

grad i positiv riktning men har ingen förklaring till varför.Som högtalarkabel har jag två längder på 3,5m,en längd till mellanregister o en till diskant till basen

har jag inte provat än använder just nu lite olika eichmann,purist-audio,Transparent Audio,MIT.Har heller inte hatt någon tro på Silk kabeln förut utan det är bara sista halvåret som jag har börjat o byta ut interna kablar i apparater och signal o högtalarkablar.Kom över några signalkablar som jag fick på köpet av en begagnad Dac,kan lova att det blev haksläpp när jag provade dom o jämförde med mina Transparent och Purist Audio.spelade med bättre på alla parametrar Djup,höjd,bredd,upplösning,dynamik o musikalitet.

Postad 26 mars 2018 - 15:45

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12 315 inlägg
  • 2

13 år innan första inlägget. Snacka om att välja tillfälle ;) 

Antar att kabeln följer samma princip som delningsfilterna, dvs de fantastiska egenskaperna går inte att mäta.

Men kabeln kan man iaf se, och det är helt vanlig koppar som sagt. Tror man att koppar i en kabel på något magiskt vis får helt andra egenskaper för att den säljs av IS, ja då är man inne på samma nivå som medium, healing osv.

Delningsfiltret är svårare, för det är väl fortfarande ihoplimmat. Någon kallade det för haschkaka för ett par år sen, men jag vet inte. Sysslar inte med tunga droger ;)

Hursomhelst har iaf IS uttalat sig, och det går minsann inte att få fram några vettiga mätvärden när man försöker kontrollera vad filtret gör. Fysikens regler har helt enkelt upphört att gälla, och allt detta sker i en Proson-högtalare för 750kr per st. Fantastiskt...

Bifogad fil  critical.jpg   46,43K   0 Antal nerladdningar

Postad 26 mars 2018 - 17:30

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

• 5 641 inlägg
  • 0

Bedöm själva ljudet från IS- högtalare på vårens musikmässa i Jönköping.
Www.sweetspotevents.se

Var där förra året och funderar på att åka i år igen. Skall bli kul att höra dem! :)

Postad 27 mars 2018 - 07:18

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

• 4 114 inlägg
  • 0

Som högtalarkabel har jag två längder på 3,5m,en längd till mellanregister o en till diskant till basen

har jag inte provat än använder just nu lite olika eichmann,purist-audio,Transparent Audio,MIT.

Kan du utveckla hur detta hänger ihop? Har svårt att se framför mig vad som är kopplat till vad.

Redigerat av Buddypresley, 27 mars 2018 - 07:21.

Postad 27 mars 2018 - 09:46

Unregistered2b1fab5d
  • Unregistered2b1fab5d
  • Wannabe

• 19 inlägg
  • 0

Kan du utveckla hur detta hänger ihop? Har svårt att se framför mig vad som är kopplat till vad.

Pratar om mina framkanaler,får nog kanske börja va lite aktiv o lägga in bilder.Har en kombinerad 2-kanal o hemma bio anläggning.stereo/framkanaler är Audio Artistry Dvorak som jag kör med 4st Interrim 500 för nuvarande med aktiv delning,2st bryggade till basmoduler och ett steg till mellanregister o ett till diskant.Själva hemmabiosystemet är 11.2 så mycket grejer får börja nog börja presentera systemet men fel tråd att lägga ut bilder i :unsure:

Postad 27 mars 2018 - 18:02

Unregistered5e37d069
  • Unregistered5e37d069
  • Wannabe

• 41 inlägg
  • 0
Audio artistry dvorak är ju inte kattskit ☺ Lyssnade på dom på en mässa i Umeå och dom lät helt fantastiskt bra! Liite över min budget bara ☺

Postad 27 mars 2018 - 18:12

MIIKE888
  • MIIKE888
  • Forumräv

• 807 inlägg
  • 0

Nja Ageve,har varit här på forumet sen 2005,har dock hållit en låg profil och läst en massa inlägg.Sen att det är tunn kabel,ja visst men som jag sa

litar mer på mina öron än att den inte borde låta bra med tanke på arean och längden enkelledare utan skärmning :)  :) .Påverkar ljudet gjör den i högsta

grad i positiv riktning men har ingen förklaring till varför.Som högtalarkabel har jag två längder på 3,5m,en längd till mellanregister o en till diskant till basen

har jag inte provat än använder just nu lite olika eichmann,purist-audio,Transparent Audio,MIT.Har heller inte hatt någon tro på Silk kabeln förut utan det är bara sista halvåret som jag har börjat o byta ut interna kablar i apparater och signal o högtalarkablar.Kom över några signalkablar som jag fick på köpet av en begagnad Dac,kan lova att det blev haksläpp när jag provade dom o jämförde med mina Transparent och Purist Audio.spelade med bättre på alla parametrar Djup,höjd,bredd,upplösning,dynamik o musikalitet.

Jo men visst blev det haksläpp!!!;) kan ske borde titta dig i spegeln och rannsaka dig själv!

Herrejessös vilka lättlurade människor det finns!  men som man sagt några gånger tidigare idioter finns tyvärr gott om.

Postad 27 mars 2018 - 18:37

Unregistered2b1fab5d
  • Unregistered2b1fab5d
  • Wannabe

• 19 inlägg
  • 0

Mycket låg kommentar,hör inte hemma här skulle jag vilja säga,du får tycka vad du vill men inte uttrycka dej på det där viset öppet på ett forum varken seriöst eller intelligent.

Jo men visst blev det haksläpp!!! ;) kan ske borde titta dig i spegeln och rannsaka dig själv!

Herrejessös vilka lättlurade människor det finns!  men som man sagt några gånger tidigare idioter finns tyvärr gott om.

Postad 27 mars 2018 - 18:46

VLANIBET
  • VLANIBET
  • Användare

• 148 inlägg
  • 0

Håller 100% med Baten. Så fort man har annan åsikt om saker och ting så blir man mer eller mindre kallad idiot.

Det är säkert många som läser och avstår från att skriva pga av såna som väljer att kalla andra idioter.

Postad 27 mars 2018 - 18:57

Unregistered2b1fab5d
  • Unregistered2b1fab5d
  • Wannabe

• 19 inlägg
  • 0

Audio artistry dvorak är ju inte kattskit ☺ Lyssnade på dom på en mässa i Umeå och dom lät helt fantastiskt bra! Liite över min budget bara ☺

Gillar dipoler har det runt om, Quad elektrostater och Martin logan Itheater center förutom Atmos o aurora högtalare infällt i taket som kommer från speakercraft :)

Postad 27 mars 2018 - 18:59

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12 315 inlägg
  • 6

Skrev längre bak i tråden att ingen har kallats för "idiot", men nu stämmer det inte längre  :rolleyes:

Att ha "en annan åsikt" måste väl förövrigt inte betyda att man helt bortser från fakta och går till angrepp så fort man ifrågasätts? Med tanke på hur "out there" IS är, så finns det två alternativ:

1. IS har rätt, och grundaren är på god väg att få nobelpriset i fysik (revolutionerande kunskap inom akustik, elektronik (delningsfilter), kabelarea osv).

2. De har fel, och fysikens regler som vi känner till de gäller fortfarande.

Om man inte tänker kritiskt och ifrågasätter sådant som verkar för bra för att vara sant, är risken väldigt stor att man blir lurad.

Redigerat av Ageve, 27 mars 2018 - 19:22.

Postad 27 mars 2018 - 19:43

Unregistered2b1fab5d
  • Unregistered2b1fab5d
  • Wannabe

• 19 inlägg
  • 0

Jag har en ganska högupplösande anläggning och bra van vid ljudet  i mitt lyssningsrum,hör minsta förändring jag gjör ibland blir det bara annorlunda men inte bättre, men i det här fallet med Silk kabeln så blev det bättre framför allt dynamiken och upplösningen mot tidigare provade kablar utan att bli hårt o vasst,märk väl i min anläggning o mitt rum,sen som jag sa bryr jag mej inte om hur det inte borde låta med tanke på att dom ser så billiga ut och tunna trådar endast koppar o teflon isolering.

Använder det som sitter på sidorna o kallas för öron,går ej efter några mätdata. :)

Postad 27 mars 2018 - 19:55

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

• 3 300 inlägg
  • 2

Håller 100% med Baten. Så fort man har annan åsikt om saker och ting så blir man mer eller mindre kallad idiot.

Problemet är att många med "en annan åsikt" verkar vilja uttrycka den oemotsagt. Jag har sagt det förut och säger det igen, skaffa i.s.f. en blogg.

Uttrycker man en åsikt som går rakt mot vederlagd kunskap på ett diskussionsforum så kommer i.a.f. jag att påpeka det.

Det är säkert många som läser och avstår från att skriva pga av såna som väljer att kalla andra idioter.

Tycker det är onödigt att kalla folk idioter, men det är trots allt VÄLDIGT ovanligt. Vanligast är att någon anser sig blivit kallad idiot enbart för att någon förklarat hur fel denne har.

Jag har en ganska högupplösande anläggning och bra van vid ljudet  i mitt lyssningsrum,hör minsta förändring jag gjör ibland blir det bara annorlunda men inte bättre, men i det här fallet med Silk kabeln så blev det bättre framför allt dynamiken och upplösningen mot tidigare provade kablar utan att bli hårt o vasst,märk väl i min anläggning o mitt rum,sen som jag sa bryr jag mej inte om hur det inte borde låta med tanke på att dom ser så billiga ut och tunna trådar endast koppar o teflon isolering.

Använder det som sitter på sidorna o kallas för öron,går ej efter några mätdata. :)

Jo det brukar låta så tills det är dags för bevis ;)

Nu kan du i.o.f.s. ha en poäng i att dessa silk-50 ändrat ljudet. Det är t.o.m. ganska sannolikt eftersom de är så underdimensionerade. Du kanske gillar detta förändrade ljud och det är ok. Det är dock inte HiFi (hög trovärdighet) om signalen förvrängs.

Du hade dessutom kunnat uppnå denna förvrängning med andra lika tunna kablar. Fast mycket billigare.

Postad 27 mars 2018 - 19:56

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12 315 inlägg
  • 4

Du inser med andra ord inte det självklara. Att elektronik överhuvudtaget existerar beror på kunskap inom fysik. Något av det mest grundläggande är olika materials förmåga att leda elektricitet. Koppar är en metall som leder väldigt bra, och därför används det på kretskort, till kablar osv. Den "typ" av koppar som används (även i Biltema-kabel) har en renhet på minst 99,9% (i praktiken oftast bättre än så). 

En ledares motstånd beror på material, längd och area. Detta är knappast rocket science, utan väldigt grundläggande. Men det hindrar inte IS och dess anhängare från att hylla "en annan koppar" som är bättre, utan att de har en aning om varför. Var tror du/ni att denna koppar kommer ifrån?

Jag såg en rosa häst i min trädgård. Om det var en dröm eller inte "skiter jag i".

Redigerat av Ageve, 27 mars 2018 - 20:06.

Postad 27 mars 2018 - 20:32

little_mac
  • little_mac
  • Forumräv

• 525 inlägg
  • 0

2101324_0.jpg

Postad 27 mars 2018 - 20:36

MIIKE888
  • MIIKE888
  • Forumräv

• 807 inlägg
  • 0

Mycket låg kommentar,hör inte hemma här skulle jag vilja säga,du får tycka vad du vill men inte uttrycka dej på det där viset öppet på ett forum varken seriöst eller intelligent.

Hej!

Ok att kalla någon idiot var fel utav mig.

Men man blir ju frustrerad när man läser hur extremt lurade folk blir och har blivit.

Jag jobbar och har jobbat länge på ett utav världens största kabeltillverkar företag och som ni förstår så hsr jag rätt bra koll på kabelbiten.

Finns några här som argumenterar mot IS påhittade kopparkablar på ett vettigt sätt och har helt rätt också! Men det går bara inte in i dessa människors huvuden.

Fler borde läsa Floyd Tooles bok som innehåller mycket fakta om psychoacoustics och sighted listenings och helt enkelt lära sig saker.

//Micke

Postad 27 mars 2018 - 21:08

Unregistered2b1fab5d
  • Unregistered2b1fab5d
  • Wannabe

• 19 inlägg
  • 0

Det är klart att jag förstår dom elektriska principerna tex ledares längd area matriel,är liksom någonting som jag som elektriker håller på med dagligen.Men har även ett öppet sinne att inte förkasta någonting förrän jag har provat(lyssnat) först.

Postad 27 mars 2018 - 22:10

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

• 3 300 inlägg
  • 1

Om du förstod de elektriska principerna skulle du inte prata om "öppet sinne" och "prova först". Du skulle helt enkelt fatta att en för tunn kabelarea leder till för hög resistans vilket leder till en förändrad signal, vilket leder till ett förändrat/försämrat ljud.

Precis samma fysiska lagar som sätter eld på ett hus om du kör med "öppet sinne" på ditt jobb gäller även för ljud. Det skulle du inte ifrågasätta om du "förstår dom elektriska principerna".

Postad 27 mars 2018 - 22:16

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

• 4 115 inlägg
  • 0

Det är klart att jag förstår dom elektriska principerna tex ledares längd area matriel,är liksom någonting som jag som elektriker håller på med dagligen.Men har även ett öppet sinne att inte förkasta någonting förrän jag har provat(lyssnat) först.

Jag läste också till elektriker och det var skrämmande många i min klass som inte fattade någonting av den teoretiska delen. Vissa av dem jobbar idag som elektriker och gör ett väldigt bra installationsjobb. Någon av dem jobbar i en ICA-butik och en tyckte det var bra att röka på och hoppa från en balkong.

Så att du jobbar som elektriker och ändå blir lurad av IS "mumbo-jumbo" magier säger mig ungefär...

Postad 27 mars 2018 - 22:21

MIIKE888
  • MIIKE888
  • Forumräv

• 807 inlägg
  • 0

Om du då hajar detta.....vad tror du är skillnad på IS ”superkabel” jämfört med en FQ eller RQ?

Förstår du inte att det skulle låta EXAKT lika bra med en FQ eller RQ för 1kr/m?!

Postad 27 mars 2018 - 22:26

Unregistered2b1fab5d
  • Unregistered2b1fab5d
  • Wannabe

• 19 inlägg
  • 0

Om du då hajar detta.....vad tror du är skillnad på IS ”superkabel” jämfört med en FQ eller RQ?

Förstår du inte att det skulle låta EXAKT lika bra med en FQ eller RQ för 1kr/m?!

Om du menar fk eller rk så har jag provat det som fyrfläta skaplig budgetkabel till högtalare

Postad 27 mars 2018 - 22:33

MIIKE888
  • MIIKE888
  • Forumräv

• 807 inlägg
  • 0

Om du menar fk eller rk så har jag provat det som fyrfläta skaplig budgetkabel till högtalare

Du vet väl skillnaden mellan FQ och FK hoppas jag då du är elektriker och CPR direktiven/lagarna gäller i sverige och hela EU?!

Samma ledare utav koppar såklart och min fråga består.....vad exakt tror du är skillnad mellan en RQ/RK eller IS kabel?

Postad 27 mars 2018 - 22:33

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

• 4 115 inlägg
  • 0

Spoiler

Redigerat av Unregistereda299ec85, 27 mars 2018 - 22:34.

Postad 27 mars 2018 - 23:16

Unregistered2b1fab5d
  • Unregistered2b1fab5d
  • Wannabe

• 19 inlägg
  • 0

Tja var ju interessant är så att jag jobbat i Norge dom sista 17 åren där heter den IX,går lite trögare i Norge,men dom brukar följa efter ett tag

Postad 28 mars 2018 - 06:30

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

• 4 114 inlägg
  • 0

...sen som jag sa bryr jag mej inte om hur det inte borde låta med tanke på att dom ser så billiga ut och tunna trådar endast koppar o teflon isolering.

Är det teflonisolering? När jag pratade med IS så sa dom nåt annat. Inte för att det spelar nån roll, men ändå. Vidare så är den licenstillverkad i sydeuropa enlig IS.

Postad 28 mars 2018 - 07:54

MIIKE888
  • MIIKE888
  • Forumräv

• 807 inlägg
  • 0

Tja var ju interessant är så att jag jobbat i Norge dom sista 17 åren där heter den IX,går lite trögare i Norge,men dom brukar följa efter ett tag

Du verkar inte vilja svara på frågan.

Postad 28 mars 2018 - 07:57

Unregistered2b1fab5d
  • Unregistered2b1fab5d
  • Wannabe

• 19 inlägg
  • 0

Som jag sa tidigare,har man inte provat så vet man inte, och då är det bättre att hålla tyst än att börja förlöjliga och konstatera att det inte kan låta bra.

Sen TROR jag inte på att ha den till längre längder själv heller använder nu separata 3,5m längder till mellanregister o diskant,basen går bort blir nog för tunn,till bakkanaler för långa längder skulle bli mer än 15m i mitt rum men samma sak här har inte provat att LYSSNA så kan inte uttala mej om det.I lågnivån kör jag genomgående ballanserat med silken max längder 1,5m och enbart till framkanaler,men kommer att byta alla ut mina signalkablar då maxlängden där blir bara ca 3m till mitt G-DisP400 som går som främmre surround,förövrigt också en produkt som låter alldeles utmärkt som IS talar sej varm om och säljer i modifierad form.Har alltid gillat hans produkter fick redan upp ögonen(öronen) i mitten på 90-talet med dac byggsatsen "Desi" äger också hans mono block som han konstruerade på den tiden låter förträffligt väger 25kg st ger 80w klass A 200w AB,har även hans senast Dac med inbyggd försteg(som också IS säljer) där jag kör hårddisk och nätverk ihop med raspberry Pi och hifiberry digitalt utgångssteg,dock modifierat med batteridrift och superregulatorer från Sjöströms Audio.så i mina öron så har IS vettiga o välljudande produkter,men när det gjäller högtalarna så vill jag provlyssna först och i hemmiljö innan jag uttalar mej som vissa andra här.

Postad 28 mars 2018 - 08:16

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

• 4 114 inlägg
  • 0

Sen TROR jag inte på att ha den till längre längder själv heller använder nu separata 3,5m längder till mellanregister o diskant,basen går bort blir nog för tunn,

Så då har mellanregistret och diskanten en kabel på ca 0.2 ohm medans basens kabel ligger på ca 0.05 ohm (om du kör 2.5 mm2 och samma längd som IS).

Du har tillverkat en equalizer med hjälp av enbart kablar.

Postad 28 mars 2018 - 08:38

Unregistered2b1fab5d
  • Unregistered2b1fab5d
  • Wannabe

• 19 inlägg
  • 0

Så då har mellanregistret och diskanten en kabel på ca 0.2 ohm medans basens kabel ligger på ca 0.05 ohm (om du kör 2.5 mm2 och samma längd som IS).

Du har tillverkat en equalizer med hjälp av enbart kablar.

Den Eichmann kabel jag använder till basen för nuvarande är nog närmare 16mm2,men det är det som låter bäst ihop med Silk kablarna i mina öron med det jag hade liggande hemma,javisst må va hänt men det låter jäkligt bra i allafall,men kommer nog att prova LYSSNA på :rolleyes:  silspeak master reference som Petter säljer också,där har hans lyssnings öron "kanske" ställt in EQ så att det låter än bättre med hans Silk :)

Postad 28 mars 2018 - 08:43

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

• 4 114 inlägg
  • 0

Den Eichmann kabel jag använder till basen för nuvarande är nog närmare 16mm2,men det är det som låter bäst ihop med Silk kablarna i mina öron med det jag hade liggande hemma,javisst må va hänt men det låter jäkligt bra i allafall,men kommer nog att prova LYSSNA på :rolleyes:  silspeak master reference som Petter säljer också,där har hans lyssnings öron "kanske" ställt in EQ så att det låter än bättre med hans Silk :)

Du kan ju lika gärna sätta en potentiometer på diskant och mellanregistret och sen justera tills det låter bäst.

Postad 28 mars 2018 - 10:05

Unregistered2b1fab5d
  • Unregistered2b1fab5d
  • Wannabe

• 19 inlägg
  • 0

Du kan ju lika gärna sätta en potentiometer på diskant och mellanregistret och sen justera tills det låter bäst.

Är det inte vad allt handlar om en systemanpassning,alla komponenter i en anläggning på verkar varandra på olika sätt,finns väl inget system som låter ljudsignalen komma fram intakt,potentiometer har jag redan på mina interim 500R där jag kan justera förstärkningen sinsemellan registren,men kommer att byta till fasta motstånd.

Postad 28 mars 2018 - 10:27

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

• 4 114 inlägg
  • 0

Är det inte vad allt handlar om en systemanpassning,alla komponenter i en anläggning på verkar varandra på olika sätt,finns väl inget system som låter ljudsignalen komma fram intakt,potentiometer har jag redan på mina interim 500R där jag kan justera förstärkningen sinsemellan registren,men kommer att byta till fasta motstånd.

Ja men då har vi det vetenskapliga svaret på fenomenet istället för att höja nån glorifierad kabel till skyarna. :)

Postad 28 mars 2018 - 10:56

Unregistered2b1fab5d
  • Unregistered2b1fab5d
  • Wannabe

• 19 inlägg
  • 0

Ja men då har vi det vetenskapliga svaret på fenomenet istället för att höja nån glorifierad kabel till skyarna. :)

Ja men fortfarande så upplever jag iallafall med vissa kablar och kombinationer så kommer man närmare sitt ljudideal :mellow:

Postad 28 mars 2018 - 11:18

hundrakg
  • hundrakg
  • Mästare

• 3 225 inlägg
  • 0

A: - jag mår bättre av att röka och dricka läsk och äta kioskmat hela tiden

B: - Men nää det är ju fel, de är vetenskapligt bevisat att det är bättre äta fiber o grönt samt fet fisk o dricka vatten

A: - Nää för mig funkar detta bättre

C: - du har fel, men ska äta hemlagad mat o dricka vatten

A: - Jag vet inte varför, men jag mår bättre av 2 cigg o en läsk på morgonen än att äta havregryn med ägg och grönt the

D: - du är snett på det ...... bla bla

Vart leder detta???????

nu menar jag IS kabeln.....

Postad 28 mars 2018 - 11:26

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

• 4 114 inlägg
  • 2

B: - Men nää det är ju fel, de är vetenskapligt bevisat att det är bättre äta fiber o grönt samt fet fisk o dricka vatten
A: - Jag vet inte varför, men jag mår bättre av 2 cigg o en läsk på morgonen än att äta havregryn med ägg och grönt the

Vart leder detta???????nu menar jag IS kabeln.....

En meningslös liknelse

Postad 28 mars 2018 - 12:25

Supernaut77
  • Supernaut77
  • Guru

• 4 148 inlägg
  • 2

Vart leder detta???????

Person A kommer dö i förtid med "osynligt" fett i blodomloppet men dör lycklig eftersom den fått äta sin skräpmat som den föredrar. 

Personer B, C och D lever några år till och hinner dra fler korrekta slutsatser om sin omgivning innan de senare dör av ålder.

Typ så. :)

Imo är det ok att leva som person A men inte att uppmana andra att leva dåligt och dö tidigt på fel grunder.

Redigerat av Supernaut77, 28 mars 2018 - 12:26.

Postad 28 mars 2018 - 13:52

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12 315 inlägg
  • 0

Vart leder detta???????

För tidig död, så det är ju "lite" värre än att köpa IS-kabel.

Postad 28 mars 2018 - 14:40

hundrakg
  • hundrakg
  • Mästare

• 3 225 inlägg
  • 0

För tidig död, så det är ju "lite" värre än att köpa IS-kabel.

jo men tänk att lägga ut 10.000kr på IS kablar i ett 7.1 system eller ännu mer, och sedan om 1 år inse att de låter sämre än vanlig 2.5mm2 kopparkabel  :wacko:  :wacko:  :wacko: ... de kan ju också vara ohälsosamt  :mellow:

Postad 28 mars 2018 - 14:44

hundrakg
  • hundrakg
  • Mästare

• 3 225 inlägg
  • 0

Om man tror på något, speciellt om man är övertygad, de blir liksom omöjligt att vända en sådan person,,,,, kablar eller mat, de spelar nada roll.... de går inte, därav meningslös fortsättning på de här med IS kablar.....

Jag kunde lika gärna nämnt vad som helst..

meningslöst prat... för det går inte få in i vissa att det finns vissa grundläggande lagar i fysik, därmed omöjligt att prata vidare..

Redigerat av hundrakg, 28 mars 2018 - 14:45.

Postad 28 mars 2018 - 14:54

hundrakg
  • hundrakg
  • Mästare

• 3 225 inlägg
  • 0

En meningslös liknelse

fast är det de? de finns många som är övertygade att det är lika bra att äta skit o man lever lika länge, de har ingen betydelse alls för deras vetskap... kan räkna upp ett dussin sådana personer i min omgivning...

och till och med de som menar på att det dåligt med att äta grönsaker och fibrer jämfört med annan skitmat, även om de är få, så finns de..

Postad 28 mars 2018 - 15:16

Unregistered2b1fab5d
  • Unregistered2b1fab5d
  • Wannabe

• 19 inlägg
  • 0

Blir ju ganska trött,har ni lyssnat om ja då kan vi ha en seriös diskussion om inte ni har lyssnat så tar vi väl o lägger ner det här :angry:

Postad 28 mars 2018 - 15:27

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

• 4 114 inlägg
  • 3

Blir ju ganska trött,har ni lyssnat om ja då kan vi ha en seriös diskussion om inte ni har lyssnat så tar vi väl o lägger ner det här :angry:

Skulle aldrig falla mig in att köpa hem vanlig 0.5 mm2 kopparkabel för tusentals kronor bara för att lyssna. Kom med fakta om varför den är så fantastiskt så kanske, kanske det finns en liten chans att jag skulle låna hem den och testa.

Postad 28 mars 2018 - 15:37

hundrakg
  • hundrakg
  • Mästare

• 3 225 inlägg
  • 0

jag förstår vad du menar, och du har rätt ur den synvinkeln att du har kabeln och du hör skillnad till de bättre för dig, den biten är klar för alla tror jag, och jag betvivlar inte de du upplever, och ärligt talat så är detta bra för dig.

men för många andra så säger du att man ska prova äta kioskmat och röka när man ska börja träna, för de funkar för mig, så pass illa låter det för mig när man OAVSETT tillverkare menar att en 0.5mm2 kabel låter bra....

Visst jag hänger med att detta är ingen vanlig billig kopparkabel, men det är här de stoppar, dead end.... om vi bara fått veta vad det är speciellt med den kabeln som ingen annan 0.5mm2 kopparkabel har, då kanske vi hade kunnat förstå..

Och jag tror du vet vad jag menar...

ge oss något som säger mer, de kan vara så att den förlusten den kabeln ger gör att just IS högtalare låter bättre, endast dessa då, men ge oss mer om detta.... för om de bara handlar om kabel vs kabel, så räcker inte 0.5mm2 kabel oavsett...

Postad 28 mars 2018 - 15:39

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12 315 inlägg
  • 2

Det är, återigen, en helt vanlig men alldeles för tunn kopparkabel. Varför ska man testa den, när man vet att den kan försämra ljudet? Det är just det enda den kan göra förövrigt. Det är ungefär lika nödvändigt som att testa att hänga upp en bro i handbromsvajern från en cykel.

Det är inte heller någon bra idé att använda högtalarkabel till RCA/lågnivå (De ska vara skärmade), men vid korta längder är det inga problem med en kabel motsvarande IS (billigt skit från bilstereo, men samma kabelarea). Se här om du missade det innan:

https://www.minhembi...m/Ageve/371408/

Om du är elektriker, vad tycker du om elinstallationen som din IS-kompis visade längre bak i tråden?

Redigerat av Ageve, 28 mars 2018 - 15:40.

Postad 28 mars 2018 - 15:55

hundrakg
  • hundrakg
  • Mästare

• 3 225 inlägg
  • 0

baten, om nu inte IS kabeln har någon "hemlighet" som ligger bakom de bra ljudet du upplever, så tror jag aldrig du kommer övertyga mer än 1 på 100 max om ens det...  så fram med mer fakta, sen pratar vi som är öppna för mer än de fysiska kan bevisa, jag lyssnar i alla fall då.... men om kabeln endast är gjord av koppar, nääääää..

Postad 29 mars 2018 - 05:47

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

• 4 114 inlägg
  • 1

Den Eichmann kabel jag använder till basen för nuvarande är nog närmare 16mm2,men det är det som låter bäst ihop med Silk kablarna i mina öron med det jag hade liggande hemma,javisst må va hänt men det låter jäkligt bra i allafall

16 mm2, är du säker på det? Berg och dalbana nu. Ena stunden hyllas en alldeles för tunn kabel och i nästa stund en onödigt tjock.

Postad 29 mars 2018 - 07:21

Dakota 57
  • Dakota 57
  • Lärjunge

• 414 inlägg
  • 0
Den tjockaste kabel som jag känner till är VDH Magnum Hybrid och den ligger på 8,54mm2.och kostar runt 800kr m som löskabel , vill man ha den terminerad så blir det dyrare.

Postad 29 mars 2018 - 07:39

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

• 4 114 inlägg
  • 1

Den tjockaste kabel som jag känner till är VDH Magnum Hybrid och den ligger på 8,54mm2.och kostar runt 800kr m som löskabel , vill man ha den terminerad så blir det dyrare.

Annars finns ju startkablar. Feta och billiga...

Även taggad med Högtalare, Intelligent sound

2 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 2 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Framvägg och vänster sida
    Globe
    2025-05-08 07:38:43
  • Vänster sida med Paneler monterade
    Globe
    2025-05-08 07:35:28
  • Front Wide backvy
    Globe
    2025-05-08 06:25:36
  • Front Wide
    Globe
    2025-05-08 06:23:11
  • Ny soffa, vy bakåt i salongen
    DPC
    2025-05-07 10:21:06
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.