Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Philips 55POS9002

835 svar till detta ämne OLED 4k
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 14 August 2018 - 06:45

jlarsson1978
  • jlarsson1978
  • Användare

• 167 inlägg
  • 0

ÄR i valet och kvalet på denna nu. Var borta på semester när de sista B7:orna i 55 försvann och detta är en modell som jag haft ögonen på. För mycket strul är ju inget man önskar sig så hur är det efter alla uppdateringar? Jag kommer använda den som spelskärm för dator, ps4:a och köra crome cast 4k på den

Köp den från ett ställe som Elgiganten så att det är lätt att lämna tillbaka om du får strul direkt.

Kan säga att min har strulat så in i h-e, framförallt ljud- och mjukvarumässigt. Använder inte mjukvaran alls längre, utan kör allt via en Chromecast Ultra som sitter i en soundbar som jag till slut lyckades få att fungera med TV:n ljudsynkmässigt. Är just nu nöjd eftersom bilden är grym och jag gillar Ambilight. Får dock till och från konstiga meddelanden från TV:n såsom att bildformatet inte stöds eller att bilden måste rensas trots att det har varit rörligt bild hela tiden.

Testade efter senaste uppdateringen att köra mina vanliga TV-appar på TV:s mjukvara men fick inget ljud alternativt funkade inte ljudsynkningen. Så kör vidare med min Chromecast Ultra.

Min uppfattning är att folk verkar ha mycket mindre problem med LG:s apparater.

Redigerat av jlarsson1978, 14 August 2018 - 20:34.

Postad 14 August 2018 - 20:08

gotomas
  • gotomas
  • Wannabe

• 21 inlägg
  • 0
Tar ni Philips 55 tum 902 eller LG B6V 65 tum om det k app skiljer prismässigt. LG:n är förvisso från 2016.

Postad 14 August 2018 - 21:42

aeqvist87
  • aeqvist87
  • Forumräv

• 591 inlägg
  • 0

Tar ni Philips 55 tum 902 eller LG B6V 65 tum om det k app skiljer prismässigt. LG:n är förvisso från 2016.

Tycker storleken är viktig, hade dock inte köpt en B6 nu. Hade sparat pengar tills jag kunnat köpa en 7 eller helst en 8 serie när dom kommer ner kring 20k

Postad 23 August 2018 - 09:29

mikasand
  • mikasand
  • Användare

• 102 inlägg
  • 0

Tycker storleken är viktig, hade dock inte köpt en B6 nu. Hade sparat pengar tills jag kunnat köpa en 7 eller helst en 8 serie när dom kommer ner kring 20k

Jag är vädigt nöjd med Philips 55POS9002 nu efter sista uppdateringarna. Rekommenderas till det priset som ligger ute nu ca 13000 kr. 

Android TV, Ambilight, grym bild är bra att ha.

Enda mindre problemen är dåligt/svagt ljud i de inbyggda högtalare och att man inte kan ha TV:n på längre än 6 timmar kontinuerligt, då man får meddelande att man måste stänga av TV:n för att inte fördärva OLED panelen.

Redigerat av mikasand, 23 August 2018 - 12:04.

Postad 23 August 2018 - 09:39

Honkium
  • Honkium
  • Forumräv

• 918 inlägg
  • 0
6 timmar... det var en skum begränsning att leva med.
Det känns som oled inte var moget att lämna labbet.

Postad 23 August 2018 - 10:10

mikkiz
  • mikkiz
  • Beroende

• 1185 inlägg
  • 0
Skulle jag få meddelande efter 6h skulle jag kasta den i mälaren direkt :)

Postad 23 August 2018 - 10:12

oqvist
  • oqvist
  • Über-Guru

• 10560 inlägg
  • 0
Går att justera vad jag minns. Men de är drygt när man måste jaga fjärrkontroll mitt i ett race.

Postad 13 September 2018 - 07:34

BigWoofer
  • BigWoofer
  • Amatör

• 75 inlägg
  • 0
Jag fick upp rensningsmeddelandet för första gången igår trots att TVn står på för det mesta.

Tycker inte det är lika mycket strul med ARC längre men händer fortfarande att den slår över till de inbyggda högtalarna och full volym i nån sekund...

Ett nytt fenomen visade sig imorse då den inte gick att starta. Bytte batterier i fjärrkontrollen fram och tillbaka, men till slut körde jag en Norsk omstart och då hoppade den igång igen.

Postad 14 September 2018 - 14:33

h0llowman
  • h0llowman
  • Användare

• 234 inlägg
  • 0
Tjena!
Har precis köpt denna tv och som vanligt så sitter man och funderar över det där med inställning av bilden vad kör ni med för inställningar? Tycker det är så j*vla svårt att få till det
Gjorde en personlig inställning gillar färger och skarp och ljusbild ser skit bra ut ibland mindre bra ut nästa gång eller annan kanal man väljer. Har testat dom förinställda : Day och night och tycker dom blir så suddiga på ett vis om man gämför ned den personliga jag gjort och mycket gulare.
Svårt som fan vore trevligt med lite tips och trix ang bild inställningar
Mvh peter

Postad 17 September 2018 - 09:40

Jaxione
  • Jaxione
  • Forumräv

• 666 inlägg
  • 0

Någon mer som har problem med att bilden hackar till lite vid rörelser ibland när man kollar via inbyggda Netflix appen? Har stängt av all rörelseförbättrring. Flyter skitbra 99% av tiden men ibland hackar det till lite lätt, inte mycket men så iaf jag märker det. Spolar jag tillbaka så hackar det inte till på samma ställe igen. Appen som spökar? Har iofs även märkt det med HBO när streamat till tvn via den inbyggda chromcast appen. 

Redigerat av Jaxione, 17 September 2018 - 09:42.

Postad 18 September 2018 - 09:04

Jaxione
  • Jaxione
  • Forumräv

• 666 inlägg
  • 0
Blir tokig på dom här små hacken i rörelser som kommer ibland. Är precis som det är någon bakgrundsprocess i Android TV som ställer till det eller att processorkraften inte räcker till. Får min Apple TV 4K i veckan så ska testa med den. Är det likadant där så åker tvn tillbaka direkt.

Postad 18 September 2018 - 12:57

oqvist
  • oqvist
  • Über-Guru

• 10560 inlägg
  • 0
Ser sällan på tv både internt och via AppleTV men har fungerat då jag testat. Vad har du för uppkoppling?
Ser sällan på tv både internt och via AppleTV men har fungerat då jag testat. Vad har du för uppkoppling?

Postad 18 September 2018 - 16:41

h0llowman
  • h0llowman
  • Användare

• 234 inlägg
  • 0
Ny system uppdatering finns nu ute kom igår 😀

Postad 18 September 2018 - 17:13

Kanelen
  • Kanelen
  • Lärjunge

• 395 inlägg
  • 0

Ny system uppdatering finns nu ute kom igår 😀

Tack för info! Jag behövde söka 2 ggr för att hitta den.

Edit:
TPM171E _ 003.001.012.000 – Date: 2018/09/17
- Improvements for screensaver with TXT-subtitling on OLED devices
Improvements for system stability
Improvements for standby mode
Improvements for AL style in slideshow Updated translation string database

Redigerat av Kanelen, 18 September 2018 - 17:18.

Postad 30 September 2018 - 06:48

h0llowman
  • h0llowman
  • Användare

• 234 inlägg
  • 0
Hej!
tv hittar inte på den senaste uppdateringen försökt många gånger den säger att den har den senaste men den som är på tv är från slutet av aug.varför blir det så?

(Jag har byt tv sen senaste inlägget pga detta
https://www.sweclock...inte-full-skarm)
Mvh peter

Postad 30 September 2018 - 13:36

h0llowman
  • h0llowman
  • Användare

• 234 inlägg
  • 0
Jo då nog hade jag den senaste uppdateringen på tv.
jag som tittade helt galet 🤪😉

Postad 21 October 2018 - 19:46

Downhill
  • Downhill
  • Användare

• 216 inlägg
  • 0
ARC funkar fortfarande inte helt smärtfritt för mig, men nu har jag äntligen hittat ett mönster som går att återskapa.

Som nämnt tidigare inlägg har jag en Philips 55pos9002 kopplad till en Onkyo TX-NR676E. Båda enheterna har senaste firmware och mellan dem sitter en 18,6gbps 4K HDR klassificerad kabel.

Den näst senaste firmwaren på TVn åtgärdade en del problem med ARC, och sedan dess har det fungerat till och från för mig. Jag använder både inbyggda appar (Youtube, Redbull TV mfl) samt den inbyggda Chromecast-funktionaliteten och kan nu konstatera att material med surroundljud fungerar, medan material med stereoljud inte fungerar. Jag kan också starta en app, spela upp ett klipp med surroundljud och sedan snabbt byta till ett med stereoljud och behålla ARC-funktionaliteten. Däremot tappar jag densamma om jag byter app i samma test.

Slår jag om TVns högtalarinställning när ljudet inte fungerar (dvs när materialet innehåller stereoljud), så kommer ljudet ut ur TVns högtalare. Slår jag tillbaka till HDMI ARC blir det tyst igen.

Felet ligger antingen i TVn eller förstärkaren men jag vet inte vilken av dem. Har någon av er möjlighet att testa detta för att se om ni får samma utfall? Tänker mig att samma resultat med andra förstärkare tyder på problem med Tvn medan problem med samma förstärkare, eller inga problem med andra förstärkare tyder på problem med min Onkyo.

Postad 22 October 2018 - 09:16

BigWoofer
  • BigWoofer
  • Amatör

• 75 inlägg
  • 0
Har en Onkyo TX-NR656 och upplever inga sådana problem.
Använder ARC och har Tvn inställd på multichannel (bypass).

Däremot strular volymkontrollen fortfarande ibland, även efter senaste uppdateringen.

Har kommit på att det funkar som ett säkerhetsbälte. När volymen inte går att höja kan man sänka lite och sen gå upp igen, men ibland fastnar man då på en lägre nivå och får sänka ännu mer. Vissa gånger måste man sänka ändå ner till 0 och sen funkar det bra igen 🤔 Alt. Får man gräva fram Onkyons fjärr och höja med den...

Postad 22 October 2018 - 09:54

Kanelen
  • Kanelen
  • Lärjunge

• 395 inlägg
  • 0
Följer med intresse diskussion runt ARC där jag verkar vara ensam om problemet att TV alltid skickar ut ljudet som surround oavsett om materialet/källan är stereo eller 5.1.
Ingen annan som lider av denna issue?

Postad 22 October 2018 - 17:13

Downhill
  • Downhill
  • Användare

• 216 inlägg
  • 0
Tack för svar BigWoofer. Jag hade också ställt in det på Multichannel (Bypass), så ingen skillnad där. På ett sätt skönt att höra att problemet verkar gå att bli av med i alla fall. Har ett par Monsterkablar på ingång som jag hoppas löser min 4K HDR problematik där bilden blinkar (blir svart till och från) och hoppas därmed att ARC-problemet löser sig samtidigt.

Kanelen - Ojdå, nu när jag testade så är det en 5.1 Dolby Digital-ström som skickas från TVn, trots att källmaterialet är Stereo. Men det är inget som stör mig, tycker ljudet rent av är jättebra ändå.

Postad 23 October 2018 - 13:15

BigWoofer
  • BigWoofer
  • Amatör

• 75 inlägg
  • 0
Inte för att det borde spela någon roll, men min Onkyo sitter på Tvns Hdmi1.

Nu när ni säger det har jag också oftast flerkanaligt DD ur TVn. Får varken ut stereo eller DTS med Kodi, VLC eller Netflix.
Från TV sändningar får jag ut Både DD stereo och mono samt vanlig stereo (mpeg).
Med den inbyggda mediaspelaren får jag ut stereo om jag försöker spela upp DTS 🙄

En annan grej jag märkte är att med Direct-inställningen på Onkyon växlar den ibland till och från surround vid kanalbyten trots att båda kanalerna är stereo. Det klickar ju rätt rejält så lite störande..

Postad 23 October 2018 - 18:38

Kanelen
  • Kanelen
  • Lärjunge

• 395 inlägg
  • 0
Att den skickar ut stereo som 5.1 gör att Dolby Surround i förstärkaren inte funkar vettigt. Tvingas använda extern Chromecast Ultra för att ljudet ska mixas som tänkt.

Postad 23 October 2018 - 18:39

Downhill
  • Downhill
  • Användare

• 216 inlägg
  • 0
Det brukar vanligtvis spela roll. Lite osäker på denna TVn men det är ofta bara en eller två HDMI-ingångar som stödjer ARC. Min är också inkopplad i HDMI1 så ingen skillnad där heller =)

Har upptäckt ännu ett irritationsmoment. I de fall jag castar något till TVn, pausar och låter skärmsläckaren gå i gång, så försvinner inte skärmsläckaren när man återupptar uppspelningen. Det är inte värre än att trycka OK eller annan knapp på kontrollen, men det borde TVn uppfatta själv.

Postad 23 October 2018 - 19:26

givetvis
  • givetvis
  • Användare

• 136 inlägg
  • 0
När jag startar min tv har jag ingen bild, bara ljud. Stänger man av och drar ut sladden ett tag och startar om så fungerar det igen. Har hänt varje gång jag startat tvn senaste veckan. Någon fler som har det här problemet på denna tv?

Postad 23 October 2018 - 20:43

jlarsson1978
  • jlarsson1978
  • Användare

• 167 inlägg
  • 0

När jag startar min tv har jag ingen bild, bara ljud. Stänger man av och drar ut sladden ett tag och startar om så fungerar det igen. Har hänt varje gång jag startat tvn senaste veckan. Någon fler som har det här problemet på denna tv?

Vad har du för konfiguration/utrustning?

Postad 24 October 2018 - 07:48

mikasand
  • mikasand
  • Användare

• 102 inlägg
  • 0

Var inne på Elgiganten för några dagar sedan och såg min Philips 55POS9002 och nu säljs den för bara 12990 kr, vilket kap!

Men jag såg fjärrkontrollen till TV:n och den var annorlunda, den hade en nya knapp för "Google Assistance" istället för den blåa "talknappen" som finns på min ett år gamla fjärrkontroll. Det verkar som Philips har uppdaterat modellen med detta. Men väl hemma igen så hittade jag ingen Google Assistance i menyer eller liknande. Det verkar som Philips har inte brytt sig om att uppdatera befintliga (äldre) 55POS9002 med denna funktion, som jag tror ligger med i Android 8.  Min TV använder fortfarande "gamla" Android 7 utan Google Assistance.

Är det någon här som har lyckats köpa den uppgraderade versionen av 55POS9002 med Google Assistance ? Eller fått sin gamla TV uppdaterad?

Redigerat av mikasand, 24 October 2018 - 07:49.

Postad 24 October 2018 - 12:26

BigWoofer
  • BigWoofer
  • Amatör

• 75 inlägg
  • 0
Ja, Downhill, skärmsläckaren är ett kapitel för sig. Som du säger går den bara att få bort med fjärrkontrollen, inte med cast-enhet eller handkontroll. Dessutom går den på när man kör text tv vilket är störande om man använder det för undertext...

Aldrig upplevt samma problem som dig Givetvis.

Är det någon skillnad på Google assistant och den bef röststyrningen?
Förresten någon som får ut stereo och DTS ur den optiska utgången?

Postad 26 October 2018 - 19:02

h0llowman
  • h0llowman
  • Användare

• 234 inlägg
  • 0

Förresten någon som får ut stereo och DTS ur den optiska utgången?

Jag måste ändra i inställning på tv från multichannel till stereo för att få stereo.
Vet i fan men har jag inställt på multichannel och ska se på viaplay appen i tv så står det dolby digitalt på förstärkaren (denon1100w) men det går bara ut i frontarna och subban. Kör jag Netflix genom tv så får jag riktigt dolby digitalt med samma inställning är det viaplay appen som det är något knas med?.
Jag måste ändra på tv till stereo så jag kan köra dolby pro logic 2 för att få ett bra ljud när jag kollar på serier.
Måste köra optisk kabel när jag använder tvs inbyggda appar då jag inte fått igång arc. Vet inte om det har med min setup att göra?
Kör Telias bredbands tv och har endast en hdmi kabel som går från tv till förstärkaren.
och utan optisk kabel om jag väljer att testa någon app och förstärkaren är inställd på valet för Telias tv så kan jag titta på tex Youtube men hör ljudet från Telia tv boxen! Vet inte hur jag skulle fixa det så det vart en optisk kabel istället.

Postad 30 October 2018 - 11:12

marathonkillen
  • marathonkillen
  • Amatör

• 87 inlägg
  • 0

Den senaste mjukvaran till 55POS9002 har några väsentliga ändringar!

Nu räcker det med att ha TVn i Stand-by i 10 minuter för att "rensa kvardröjande bilder" mot den mjukvara som fanns i den i april i år när jag köpte den, som krävde minst 2 timmar i stand-by.

Skärmsläckaren går igång även om TVn använder signal på HDMI numera. Det gjorde den inte före mjukvaruuppdateringen.

Två ändringar som är till det positiva, enligt mig.

Postad 01 November 2018 - 10:06

mikasand
  • mikasand
  • Användare

• 102 inlägg
  • 0

Är det någon skillnad på Google assistant och den bef röststyrningen?

https://www.youtube.com/watch?v=z--aIYMu_f4

Postad 02 November 2018 - 20:56

Mr EmCom
  • Mr EmCom
  • Wannabe

• 10 inlägg
  • 0

Finns det någon möjlighet att streama film från en dator till denna TV, förutom cromecast (som inte får med rätt ljudformat till hemmabiot). 

Postad 03 November 2018 - 07:43

jlarsson1978
  • jlarsson1978
  • Användare

• 167 inlägg
  • 0

Jag har Samsungs soundbar HW-MS760 som jag är väldigt nöjd med (kör den tillsammans med surroundhögtalarna SWA-9000S och den fantastiska subben SWA-W700). Denna soundbar har stöd för Dolby Digital 5.1 och DTS 5.1 men inte Dolby Digital Plus. Netflix skickar ut ljudet i Dolby Digital Plus.

När jag kör TV:ns inbyggda Netflix-app får jag inget ljud i soundbaren - vilket jag förstår eftersom den inte stöder ljudformatet. Men när jag kör Netflix via min Chromecast (som sitter inkopplad direkt i soundbaren) så fungerar det. Kan någon förklara varför? Jag hade väldigt gärna kunnat köra från inbyggda appen men gissar att Samsung inte kommer att uppdatera mjukvaran för att inkludera DD+. Men det jag inte fattar är varför det funkar när jag kör via Chromecasten - borde soundbaren inte göra samma sak med ljudet från TV:n och få det att fungera?

Redigerat av jlarsson1978, 03 November 2018 - 07:46.

Postad 03 November 2018 - 13:44

Mushunt
  • Mushunt
  • Mästare

• 3278 inlägg
  • 0

Skärmsläckaren går igång även om TVn använder signal på HDMI numera.

Väldigt bra! Äntligen slipper man rutan gällande rensning utav skärmen etc.

Postad 05 November 2018 - 22:28

h0llowman
  • h0llowman
  • Användare

• 234 inlägg
  • 0

Den senaste mjukvaran till 55POS9002 har några väsentliga ändringar!
Nu räcker det med att ha TVn i Stand-by i 10 minuter för att "rensa kvardröjande bilder" mot den mjukvara som fanns i den i april i år när jag köpte den, som krävde minst 2 timmar i stand-by.

Skärmsläckaren går igång även om TVn använder signal på HDMI numera. Det gjorde den inte före mjukvaruuppdateringen.

Två ändringar som är till det positiva, enligt mig.

Den senaste är det TPM171E _ 003.001.012.000 – Date: 2018/09/17?

Postad 06 November 2018 - 21:32

marathonkillen
  • marathonkillen
  • Amatör

• 87 inlägg
  • 0

Den senaste är det TPM171E _ 003.001.012.000 – Date: 2018/09/17?

Min TV anger TPM171E_R.003.001.012.000 som den mjukvara som är nyast.

En liten skillnad mot det du uppger där min TV har ett "R" med som du inte har.

Säkert samma ändå.

Väldigt bra! Äntligen slipper man rutan gällande rensning utav skärmen etc.

Nej, den kommer upp efter ca. 6 timmar fortfarande, om TVn inte varit försatt i Stand-by i minst 10 minuter någon gång under perioden.

TVn behöver med andra ord inte vara igång 6 timmar i sträck. Om TVn försätts i strömlöst läge mellan "tittarna" räknas tittiden ihop. När den når upp till ca. 6 timmar kommer rutan som anger att rensning måste göras.

Det är bara om TVn försätts i Stand-by i minst 10 minuter lite då och då som gör att rutan inte visas.

Postad 23 November 2018 - 19:39

Unregistereddf4d6b3c
  • Unregistereddf4d6b3c
  • Wannabe

• 45 inlägg
  • 0

Netonnet säljer Philips 55POS9002 för 10 990 kr idag på Black Friday.

https://www.netonnet...02/246247.9118/

Postad 23 November 2018 - 22:57

marathonkillen
  • marathonkillen
  • Amatör

• 87 inlägg
  • 0

Netonnet säljer Philips 55POS9002 för 10 990 kr idag på Black Friday.

https://www.netonnet...02/246247.9118/

Stämmer! De sänkte priset tidigare ikväll.
Jag betalade 14990 hos Elgiganten i mars 2018 och då hade Elgiganten extrapris, en sänkning med 2000 kronor.

Det går snabbt utför med priserna på TV.

Postad 24 November 2018 - 00:38

sk61bulldog
  • sk61bulldog
  • Wannabe

• 41 inlägg
  • 0
Hej,
Jag spontanköpte denna tv efter att ha sett Netonnet erbjuda den för 10990:- på black friday. Jag hade egentligen tittat på LG C7/C8. Då jag har en setup med Sonos 5.1, vet någon ifall TVn klarar av att skicka en Dolby 5.1 signal från HDMI in till optisk ut? Det krävs för att få Sonos att köra surround.

Postad 24 November 2018 - 07:33

Dannesan
  • Dannesan
  • Wannabe

• 14 inlägg
  • 0
Jag avbeställde just min igår beställda 65:a q6fn till förmån för denna 55:a oled när netonnet sänkte. Gjorde man rätt? Får nästan ont i magen. Men jag ville ju ha oled nästa gång..

Postad 24 November 2018 - 08:48

Jaxione
  • Jaxione
  • Forumräv

• 666 inlägg
  • 0

Jag avbeställde just min igår beställda 65:a q6fn till förmån för denna 55:a oled när netonnet sänkte. Gjorde man rätt? Får nästan ont i magen. Men jag ville ju ha oled nästa gång..

Bildmässigt får du en helt klart bättre tv. Det du tappar är storleken då givetvis och sen har Samsung ett bättre operativsystem.

Postad 24 November 2018 - 08:53

tråget
  • tråget
  • Wannabe

• 48 inlägg
  • 0
Jag har under de senaste 3-4 månaderna haft ett **** med philips support och deras service-ställe. Min TV hade typ alla fel som gick att hitta i det här forumet.
Tröttnade efter att ha haft ett pågående ärende i typ ett år utan att de egentligen fixar ett enda fel...
Köpte mig en Samsung q9fn, som jag nu haft sen början av september. Jag har inte haft ett enda problem, allt flyter på skitbra. Inget so hackar, är osynkat, ljud som försvinner, filmer som inte går att spela upp m.m. Allt bara funkar.
Starta tvn från avstängd efter natten..? 3 sekunder så har jag bild från HD-kanal! Tog ca 20-23 sekunder att få fram på philipsen.
Ska inte ta upp allt, det blir för mycket att skriva. 😀
Är inte ute efter att smutskasta tvn för er det funkar för. Men alla er andra vill jag bara att ni ska veta att det finns så otroligt mycket bättre apparater där ute. Mitt tips är alltså samsung q9fn.

Postad 24 November 2018 - 11:21

Dannesan
  • Dannesan
  • Wannabe

• 14 inlägg
  • 0
Hallå gott folk! Köpte en sådan oled från netonnet idag. Har läst igenom tråden och uppfattar både ris och ros. Anyhow är det någon här som är duktig på streamande? Det ska ju vara inbyggd ultra chromecast och jag har en äldre laptop med begränsat lagringsutrymme. Om jag i framtiden vill streama film (även 4k) måste jag då köpa en dyr laptop med hdmi 2.0 etc eller kan jag lösa det med att köpa en extern hårddisk och koppla den till Tv:n och ladda ned till/spela upp från den hårddisken via Tv:n? Alternativt köpa en mediabox 4k med lagring? Kan någon snäll och kunnig själ vägleda en förvirrad Göteborgare:)

Postad 24 November 2018 - 11:38

marathonkillen
  • marathonkillen
  • Amatör

• 87 inlägg
  • 0

Hallå gott folk! Köpte en sådan oled från netonnet idag. Har läst igenom tråden och uppfattar både ris och ros. Anyhow är det någon här som är duktig på streamande? Det ska ju vara inbyggd ultra chromecast och jag har en äldre laptop med begränsat lagringsutrymme. Om jag i framtiden vill streama film (även 4k) måste jag då köpa en dyr laptop med hdmi 2.0 etc eller kan jag lösa det med att köpa en extern hårddisk och koppla den till Tv:n och ladda ned till/spela upp från den hårddisken via Tv:n? Alternativt köpa en mediabox 4k med lagring? Kan någon snäll och kunnig själ vägleda en förvirrad Göteborgare:)

Jag har denna OLED sedan mars i år. Jag har också en iPad och det är världens enklaste sak att koppla iPad till TVn trådlöst och spela upp vad man nu vill spela upp från iPad.
Det dyker upp en liten ikon i översta högra hörnet när iPad och TVn befinner sig i samma trådlösa nätverk i samband med ikonen, som t.ex. Youtube, CMORE, Viasat med flera. Klickar jag på ikonen frågar min iPad om jag vill ansluta till TVn, jag svarar Ja och vips så är bild och ljud kopplat till TVn.

Kopplar jag in USB-ansluten disk eller USB-minne öppnar sig den inbyggda mediaspelaren och visar vad som finns på enheten. Därefter är det bara att välja vad man vill spela upp så visas det på TVn.

Jag föreslår dock att du installerar VLC Mediaplayer till app-biblioteket. Den inbyggda mediaspelaren har en tendens att ändra bildformatet på filmer i .mkv-format så allt blir ihoptryckt i sidorna och utdraget i höjdled. Med VLC går uppspelningen från en USB-kopplad enhet som en dans!

För att detts skall fungera skall TVn kopplas trådlöst om du använder en trådlös enhet. Den enhet som skall skicka signaler till TVn skall ha stöd för casting. Du bör också se till att ändra ditt trådlösa nätverk till att sända på en kanal som är högst kanal 40. TVn vill inte ansluta till trådlösa nätverk som sänder på kanaler över 40-45 eller högre.

Jag har Comhems senaste modem och där sänder 5GHz-bandet som standard på en kanal över 100. Slet som ett djur innan jag förstod att TVn inte klarar kanaler så högt upp.

Väl nere på kanal 40 kopplar TVn upp sig utan problem.

Ljudet i denna TV är bedrövligt! Något du bör känna till. Du behöver en annan ljudkälla om det skall vara njutbart att titta på TVn.
Hade jag köpt TV idag hade jag valt bort denna till förmån för 55PUS8503, som Komplett säljer för 8990 kronor (eller sålde).
Min särbo har 55PUS8602, föregångaren till 8503, och jag upplever bildskillnaden mellan de två som mycket marginell. Ljudet är betydligt bättre i 8602 tack vare den medföljande ljudlisten.
Ljudlisten hos 8503 är inbyggd.

Uppdatera också till senaste mjukvaran, om du köper TVn. Då slipper du vänta i dryga timmen när TVn vill rensa kvardröjande bilder för att undvika inbränning efter 6 timmars totalt TV-tittande. Nu räcker det med 10 minuter i Stand-by så är den klar.

Postad 24 November 2018 - 11:49

marathonkillen
  • marathonkillen
  • Amatör

• 87 inlägg
  • 0
Ett förtydligande!

Om du kopplar in en USB-lagringsenhet till USB-porten på TVn behöver den enheten inte ha en trådlös anslutningsfunktion. När jag läser vad jag skrivit kan det tolkas som att en USB-ansluten enhet också måste kunna kopplas till det trådlösa nätverket. Så är det med andra ord inte. Det räcker att den är ansluten med USB-kabel.

Postad 24 November 2018 - 12:14

kribban
  • kribban
  • Mästare

• 3037 inlägg
  • 0
Denna blev helt plötsligt ett väldigt intressant alternativ. Kommer endast att använda den med ATV4K så är inte intresserad av smartfunktionerna.

Någon som bara använder den med ATV4K och fungerar det bra?

Postad 24 November 2018 - 12:16

Dannesan
  • Dannesan
  • Wannabe

• 14 inlägg
  • 0

Ett förtydligande!

Om du kopplar in en USB-lagringsenhet till USB-porten på TVn behöver den enheten inte ha en trådlös anslutningsfunktion. När jag läser vad jag skrivit kan det tolkas som att en USB-ansluten enhet också måste kunna kopplas till det trådlösa nätverket. Så är det med andra ord inte. Det räcker att den är ansluten med USB-kabel.

Hallå och tack för ditt uttömmande och informativa svar. Jag kommer uppdatera ljudkällan med någon system. Har förstått att det inte är mycket att hänga i julgranen. Vidare är jag införstådd med uppdatering av firmware och kalibrering. Har haft Chromecast via dong många år innan, så kan casta. Tv:n har ju apparna.

Men det jag tänkte på framför allt. Säg att jag har en 4k-film på min dator. Hur kan jag streama den till tv:n och behålla kvaliteten? Jag förstår om jag spelar upp den via datorn och koppla hdmi-sladd så ställer de stora krav på datorns prestanda. Tex HDMI 2.0 och bra grafikkort. Men om jag istället lägger över filen till en extern hårddisk och kopplar in den till tv:n via usb. Kan jag då spela upp via vlc-app i bibehållen 4k-kvalitet? Eller funkar det om jag köper en mediabox 4k med lagring och lägger över filmen där först?

Av alternativen är jag minst sugen på att köpa en väldigt dyr laptop :)

Postad 24 November 2018 - 12:32

marathonkillen
  • marathonkillen
  • Amatör

• 87 inlägg
  • 0

Hallå och tack för ditt uttömmande och informativa svar. Jag kommer uppdatera ljudkällan med någon system. Har förstått att det inte är mycket att hänga i julgranen. Vidare är jag införstådd med uppdatering av firmware och kalibrering. Har haft Chromecast via dong många år innan, så kan casta. Tv:n har ju apparna.
Men det jag tänkte på framför allt. Säg att jag har en 4k-film på min dator. Hur kan jag streama den till tv:n och behålla kvaliteten? Jag förstår om jag spelar upp den via datorn och koppla hdmi-sladd så ställer de stora krav på datorns prestanda. Tex HDMI 2.0 och bra grafikkort. Men om jag istället lägger över filen till en extern hårddisk och kopplar in den till tv:n via usb. Kan jag då spela upp via vlc-app i bibehållen 4k-kvalitet? Eller funkar det om jag köper en mediabox 4k med lagring och lägger över filmen där först?
Av alternativen är jag minst sugen på att köpa en väldigt dyr laptop :)

Om du har en film på din dator i 4k behöver du inte en särskilt kraftfull dator. Inte behöver du ett särskilt kraftfullt grafikkort heller. Spela film innebär i huvudsak att processorn får jobba. Grafikkortet har störst betydelse för spel och när man jobbar med 3D-grafik, som programmet 3D Max. Det programmet kräver en mycket kraftfull CPU, mycket minne och ett bra grafikkort för att såväl rendering som uppspelning skall flyta.

För 4k-film räcker det med en ordinär dator för att det skall fungera.
Har du en bärbar dator och inte vill koppla en HDMI-kabel mellan den och TVn måste din dator ha stöd for casting. Mig veterligen är det något som inte är vanligt.

Kopplar du in en USB-enhet till TVn är det bara att köra, även om det är 4k. Vad jag vet skall du bara behöva aktivera GPU-acceleration så att även GPUn får jobba för att underlätta för CPUn men detta har jag aldrig provat på TVn.

Jag har ingen 4k-film att tillgå så jag kan inte testa att spela upp en sådan film via USB. Jag har bara testat med en .mkv-film som är märkt som 4k. Hur sant det egentligen är kan man alltid fundera på.

Netflix och 4k fungerar felfritt. Det har jag kört flera gången med den inbyggda Netflix-appen. Men det är inte samma sak som via USB.

Postad 24 November 2018 - 12:51

Jaxione
  • Jaxione
  • Forumräv

• 666 inlägg
  • 0

Denna blev helt plötsligt ett väldigt intressant alternativ. Kommer endast att använda den med ATV4K så är inte intresserad av smartfunktionerna.

Någon som bara använder den med ATV4K och fungerar det bra?

Jag hade denna innan och det funkade bra med Apple TV4K. Nu har jag den senare modellen 803 och den funkar också bra med Apple TV4K

Postad 24 November 2018 - 14:14

Bebbzor
  • Bebbzor
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0

Beställde denna igår! :D

Är det någon skillnad på om man kör Netflix direkt från tvn, Chromecast ultra eller Apple tv 4k?

Postad 24 November 2018 - 14:19

jlarsson1978
  • jlarsson1978
  • Användare

• 167 inlägg
  • 0

Beställde denna igår! :D

Är det någon skillnad på om man kör Netflix direkt från tvn, Chromecast ultra eller Apple tv 4k?

Jag kör allt via Chromecasten direkt till ljudlimpan annars funkar inte lipsyncen (ljudet kommer för sent vilket inte går att korrigera).

Redigerat av jlarsson1978, 24 November 2018 - 14:20.

Även taggad med OLED, 4k

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.