Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Corona och hur den sprids och är aktiv

2286 svar till detta ämne
  • Stängt ämne Detta ämne är stängt

Postad 20 december 2020 - 19:10

Mr_Tom
  • Mr_Tom
  • Forumräv

• 785 inlägg
  • 0

Det var ju du som missförstod råden och därmed skapades diskussionen. 

Du skapade diskussionen med ett lösryckt citat som du valde att missförstå. Sedan ville du inte förstå och så håller det på, hittills drygt 100 inlägg. Armlängd har väl passerat 200 inlägg som det är nu..

Du har fått ett svar. Sedan att du inte vill förstå, det är ditt problem. Jag väntar mest på vad du kommer med för dumheter härnäst. 

Fast han har ju svarat. Det är bara du som inte kan ta in svaret.

Tack  :)

Postad 20 december 2020 - 19:43

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

• 4 114 inlägg
  • 0

Fast han har ju svarat. Det är bara du som inte kan ta in svaret.

Vad svarade han då? Svaret kan vara ja, nej eller vet inte

Postad 20 december 2020 - 19:44

Tore3
  • Tore3
  • Forumräv

• 857 inlägg
  • 0
Suck, nu har det förbannade viruset muterat. Det blir en långvarig historia det här. Vet inte om vaccinet fungerar på detta också.

Postad 20 december 2020 - 19:44

DPC
  • DPC
  • Beroende

• 1 042 inlägg
  • 0

Min känsla är att smittan kryper sig närmare inpå än tidigare. I veckan fick flera kollegor positiva provsvar och även vissa kollegors sambos har åkt dit. Har själv inte varit på jobbet på snart två veckor och fortsätter hemifrån tills vidare. Duckar affärer också framöver. Vill ju göra vad man kan för att inte förvärra situationen, inte minst för alla som sliter i vården. 

Postad 20 december 2020 - 19:51

kribban
  • kribban
  • Mästare

• 3 037 inlägg
  • 1

inlägg 482

Men det är verkligen en intressant och tydligen svår och känslig fråga. Ingen har kunnat svara. 

• intressant? Nej det tycker jag inte
  • Svår? Ja det är uppenbart för visa att förstå vad som avses
  • Känslig? Nej, bara om man har svårt att förstå

Postad 20 december 2020 - 20:08

Unregisteredc49a1f15
  • Unregisteredc49a1f15
  • Mästare

• 3 205 inlägg
  • 1

Du kan läsa svaret själv och dra egen slutsats. Är du oförmögen till det bör du söka hjälp.

Postad 20 december 2020 - 22:19

MrSpokk
  • MrSpokk
  • Guru

• 4 194 inlägg
  • 0
En fråga då: min svåger med familj har varit smittade. Alla är sedan denna vecka helt symtomfria och friska (jobbar osv).

Vore de säkrare att träffa, än andra som inte haft smittan nu?

Jag har försökt leta info men finner ingen.

Postad 21 december 2020 - 06:52

PML73
  • PML73
  • Guru

• 4 063 inlägg
  • 0

En fråga då: min svåger med familj har varit smittade. Alla är sedan denna vecka helt symtomfria och friska (jobbar osv).

Som jag förstår det är saken mer komplicerad än så. Enligt en intervju med Agnes Wold, så nämnde hon att alla INTE smittar. I deras kontrollgrupp(100% bärande av Covid19) var det cirka 20% som smittade. Och detta oavsett hur få eller miljarder antal viruskroppar i näsa och svalg och eller antikroppar. Så svaret på din fråga måste härledas till Virologer och ett mer vetenskapligt forum än detta. Men det klart, du kan ju alltid fråga MHB´s lysande stjärna i denna tråd.  ;)

Postad 21 december 2020 - 07:08

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

• 4 114 inlägg
  • 0

Säkrast är att bara umgås med dom man bor ihop med. Sen så tillåter restriktionerna ett umgänge med några få utanför hushållet. Vill du ha ett mer detaljerat svar angående ditt fall så prova med att kontakta FHM till att börja med. 

Postad 21 december 2020 - 07:11

Stefan - Ölsvammel
  • Stefan - Ölsvammel
  • Professionellt fyllo

• 553 inlägg
  • 0

En anledning är ju förstås att man vill att de lokala butikerna ska finnas kvar. Jag försöker så gott det går att få varorna levererade utanför butiken, men det är inte alltid det går. I de fallen försöker jag gå in på tider där det sannolikt är så lite folk som möjligt.

Detta är enligt mig en större fråga som inte har enbart med coronapandemin att göra.

Jag förstår vad du menar, men de flesta springer ju i de stora kedjornas butiker. Dessa har ju redan e-handel så vill man stötta dessa går det ju bra att köra e-handel. Jag försöker stötta de små handlarna som kör med e-handel. Dessutom besöker vi de lokala gårdsbutikerna i närområdet. De är obemannade och vi går endast in om butiken är tom. 

Jag har ju förstås också problemet att jag måste hämta paket ibland. Vilket jag gör precis som dig på udda tider. Tyvärr inte alla som tillhandahåller hemleverans eller en säker lösning för att hämta i butik. Men vissa tycker jag löst det väldigt bra, t.ex. IKEA och Willys med sina lösningar för hämtning vid butik. Eller Apotea och Babyland för deras snabba hemleveranser. 

Postad 21 december 2020 - 07:48

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

• 4 114 inlägg
  • 0

Du kan läsa svaret själv och dra egen slutsats. 

Eftersom du är så säker på det så kan du väl hänvisa till svaret?

Postad 21 december 2020 - 08:14

kribban
  • kribban
  • Mästare

• 3 037 inlägg
  • 0

Eftersom du är så säker på det så kan du väl hänvisa till svaret?

inlägg 482

Postad 21 december 2020 - 08:55

stabbe
  • stabbe
  • Veteran

• 1 569 inlägg
  • 0

Säkrast är att bara umgås med dom man bor ihop med. Sen så tillåter restriktionerna ett umgänge med några få utanför hushållet. Vill du ha ett mer detaljerat svar angående ditt fall så prova med att kontakta FHM till att börja med. 

Varför ska han kontakta FHM, det ska ju gå att kräva svar här på minhembio?

Postad 21 december 2020 - 09:10

MrSpokk
  • MrSpokk
  • Guru

• 4 194 inlägg
  • 0

Varför ska han kontakta FHM, det ska ju gå att kräva svar här på minhembio?

Jag har kontaktat FHM men inte fått svar än...

Postad 21 december 2020 - 09:16

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

• 4 114 inlägg
  • 0

Jag har kontaktat FHM men inte fått svar än...

Jag gissar att dom svarar med en länk till dom nya restriktionerna

Postad 21 december 2020 - 09:33

MrSpokk
  • MrSpokk
  • Guru

• 4 194 inlägg
  • 0

Vägledning om kriterier för bedömning av smittfrihet vid covid-19 — Folkhälsomyndigheten (folkhalsomyndigheten.se)

"De rekommenderade kriterierna för bedömning av smittfrihet grundar sig därför på stabil klinisk förbättring med feberfrihet i minst två dygn och att det gått minst sju dagar sedan symtomen började."

Postad 21 december 2020 - 12:13

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

• 4 889 inlägg
  • 0

Här slipper man sitta i innresekarantän om man har bevis på genomgått sjukdom, så vissa verkar tycka att det är en bra indikation.

(kräver en del dokumentation dock: https://www.fhi.no/n...aranteneplikten)

Postad 21 december 2020 - 12:14

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

• 4 114 inlägg
  • 0

Muterat virus i Storbritannien. Ska flygen därifrån stoppas eller ska Sverige göra samma misstag igen?

Postad 21 december 2020 - 12:20

oqvist
  • oqvist
  • Über-Guru

• 10 301 inlägg
  • 0

Går inga flyg de har lockdown. Brorsan fick köra via tunneln och bila från Frankrike.

Postad 21 december 2020 - 12:25

BioBerra
  • BioBerra
  • Guru

• 5 696 inlägg
  • 0

Muterat virus i Storbritannien. Ska flygen därifrån stoppas eller ska Sverige göra samma misstag igen?

Samma misstag igen i Sverige kan man inte fatta snabba beslut, man måste ha 30 fika pauser först.

Postad 21 december 2020 - 12:39

MrSpokk
  • MrSpokk
  • Guru

• 4 194 inlägg
  • 0

Går inga flyg de har lockdown. Brorsan fick köra via tunneln och bila från Frankrike.

Nja, inte helt sant va?

https://www.aftonbla...r-inga-atgarder

Postad 21 december 2020 - 12:50

oqvist
  • oqvist
  • Über-Guru

• 10 301 inlägg
  • 0
Var sant i somras. Svårt se de har lättare lockdown nu :)

Postad 21 december 2020 - 13:00

somoene2
  • somoene2
  • Veteran

• 1 978 inlägg
  • 0

Finns inte en chans att stoppa den varianten även om det skulle bli så att man stoppar plan från Storbritannien.

Virus varianten finns säkerligen redan bland oss.  Det är bara att gå ut på stan en sväng eller besöka valfri butik. Mycket folk överallt.

Postad 21 december 2020 - 13:08

PML73
  • PML73
  • Guru

• 4 063 inlägg
  • 0

Samma misstag igen i Sverige kan man inte fatta snabba beslut, man måste ha 30 fika pauser först.

Du är sannerligen insatt i hur myndigheter jobbar.

Postad 21 december 2020 - 13:34

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12 317 inlägg
  • 0

De som vill ha "snabba beslut" förstår nog inte att systemet är uppbyggt just för att sådant inte ska kunna göras, dvs demokrati, inte diktatur.

I en akut situation är det såklart en nackdel vid spridning av virus t ex. Men det... har ju sina fördelar med.

Postad 21 december 2020 - 14:51

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

• 4 114 inlägg
  • 0

De som vill ha "snabba beslut" förstår nog inte att systemet är uppbyggt just för att sådant inte ska kunna göras, dvs demokrati, inte diktatur.

I en akut situation är det såklart en nackdel vid spridning av virus t ex. Men det... har ju sina fördelar med.

Holland har med kort varsel stoppat flyg från Storbritannien

Uppdatering: Nu har Sverige gjort det också

Redigerat av Buddypresley, 21 december 2020 - 17:34.

Postad 21 december 2020 - 17:26

kribban
  • kribban
  • Mästare

• 3 037 inlägg
  • 3

jaha?

Redigerat av kribban, 21 december 2020 - 17:30.

Postad 21 december 2020 - 17:55

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

• 4 115 inlägg
  • 0
Buddy är Sveriges nyhetsankare nr.1
:D

Postad 21 december 2020 - 18:59

Dr. Zaius
  • Dr. Zaius
  • Mästare

• 3 587 inlägg
  • 0

Viktig information gällande inreseförbudet från Storbritanien och Danmark finns att läsa om på Krisinformation.se

https://www.krisinfo...ien-och-danmark

Postad 21 december 2020 - 20:44

PML73
  • PML73
  • Guru

• 4 063 inlägg
  • 0
Nyhetsankare eller Nyhetsklankare, whats the difference?

Postad 27 december 2020 - 09:45

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

• 4 114 inlägg
  • 0

Nu är vaccinationen igång i Sverige. Gun-Britt, 91 år blev först.

Postad 27 december 2020 - 10:18

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

• 4 114 inlägg
  • 0

Finland startar med vårdpersonalen.

Vaccinationerna ges till olika befolkningsgrupper i följande ordning:

1. personal inom social- och hälsovården som deltar i undersökningen, den direkta vården eller omsorgen av personer som har insjuknat eller som med fog misstänks ha insjuknat i sjukdomen covid-19 eller som ger annan brådskande vård samt personal och boende vid socialvårdens verksamhetsenheter för boendeservice för äldre och för institutionsvård,

Postad 27 december 2020 - 10:24

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

• 4 115 inlägg
  • 1
Shit, det hade jag missat totalt... det står ju överallt så hur kunde jag missa det?
Vilken tur att MHB har sin corona-spammare så att man kan lösa alla nyheter även här...

Postad 27 december 2020 - 10:31

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

• 4 114 inlägg
  • 0

Shit, det hade jag missat totalt... det står ju överallt så hur kunde jag missa det?
Vilken tur att MHB har sin corona-spammare så att man kan lösa alla nyheter även här...

Tanken var att diskutera vad vi i tråden tycker om vaccinationsordningen. Vårdpersonalen först eller dom gamla först?

Postad 27 december 2020 - 11:09

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

• 4 114 inlägg
  • 0

Ja, du hade även missat hur många sprutor man ska ha för att få fullt skydd. Bra du la upp frågan här så att du fick svar.  ;)

Postad 27 december 2020 - 11:14

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

• 4 115 inlägg
  • 0

Ja, du hade även missat hur många sprutor man ska ha för att få fullt skydd. Bra du la upp frågan här så att du fick svar.  ;)

Nej, det hade jag inte. Men det hade inte tagits upp att det råder delade meningar om det räcker med två eller behövs fler. Samt att man inte vet...
Och att det skiljer beroende på typ av vaccin.

Postad 27 december 2020 - 11:14

oqvist
  • oqvist
  • Über-Guru

• 10 301 inlägg
  • 0
Lite förvånad att frågan om det är rätt att ta emot illegala plan utan karantän eller ens covidtesta passagerarna innan de släpps vidare dykt upp ännu.

Smått fascinerande att något sådant kan ske ett år efter covid. Ursäkten ska va att folk uppmanas testa sig frivilligt hemmavid???

https://www.expresse...pa-flygplatsen/

Postad 27 december 2020 - 11:15

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

• 4 115 inlägg
  • 0

Tanken var att diskutera vad vi i tråden tycker om vaccinationsordningen. Vårdpersonalen först eller dom gamla först?

Men så för du ju ingen diskussion, du bara spammar ut vad man kan läsa på samtliga nyhetssidor, samt överallt annars.
Hade du velat föra diskussionen så hade du ställt ovan fråga direkt...

Edit: Och för att svara på frågan så är det för mig tveklöst vårdpersonal först!

Redigerat av Unregistereda299ec85, 27 december 2020 - 11:24.

Postad 27 december 2020 - 11:20

Unregisteredc49a1f15
  • Unregisteredc49a1f15
  • Mästare

• 3 205 inlägg
  • 0

Vårdpersonalen först eller dom gamla först?

Vårdpersonal. Det är inte ens en fråga.

I övrigt håller jag helt med Takeo.

Postad 27 december 2020 - 11:43

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

• 4 114 inlägg
  • 0

Edit: Och för att svara på frågan så är det för mig tveklöst vårdpersonal först!

Vårdpersonal först känns vettigt. Sverige verkar dock inte ha den turordningen. 

Postad 27 december 2020 - 12:38

Unregisteredc49a1f15
  • Unregisteredc49a1f15
  • Mästare

• 3 205 inlägg
  • 0

I Sverige lägger man först prio på äldre samt personal som arbetar med äldre, vilket på ett sätt också känns förståeligt med tanke på smittspridningen vid äldreboenden.

Postad 27 december 2020 - 12:46

PML73
  • PML73
  • Guru

• 4 063 inlägg
  • 0

I enlighet med Takeo och Filmsamlarens inlägg ovan

https://www.folkhals...r-skyddet-mest/

"Folkhälsomyndigheten rekommenderar därför i myndighetens andra delredovisning att följande grupper erbjuds vaccination först – och i följande prioriteringsordning om volymerna är begränsade:

• Personer som bor på särskilda boenden för äldre eller som har hemtjänst, i huvudsak personer som är 70 år och äldre.
  • Personal som möter särskilt sårbara personer inom äldreomsorg, hälso- och sjukvård samt övrig omsorg.
  • Vuxna som bor tillsammans med personer som har hemtjänst.

Totalt ingår omkring 600 000 personer i dessa främst prioriterade grupper."

Postad 27 december 2020 - 12:49

Mr_Tom
  • Mr_Tom
  • Forumräv

• 785 inlägg
  • 0

Läser man i den nationella vaccinationsplanen så börjar man med de grupper som har störst risk att bli allvarligt sjuka eller avlida.

https://www.folkhals...on-covid-19.pdf

Edit: Det blev ungefär samma som PML73's inlägg.

Redigerat av Mr_Tom, 27 december 2020 - 12:50.

Postad 27 december 2020 - 13:06

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

• 4 115 inlägg
  • 0

I enlighet med Takeo och Filmsamlarens inlägg ovan

https://www.folkhals...r-skyddet-mest/

"Folkhälsomyndigheten rekommenderar därför i myndighetens andra delredovisning att följande grupper erbjuds vaccination först – och i följande prioriteringsordning om volymerna är begränsade:

• Personer som bor på särskilda boenden för äldre eller som har hemtjänst, i huvudsak personer som är 70 år och äldre.
  • Personal som möter särskilt sårbara personer inom äldreomsorg, hälso- och sjukvård samt övrig omsorg.
  • Vuxna som bor tillsammans med personer som har hemtjänst.
Totalt ingår omkring 600 000 personer i dessa främst prioriterade grupper."
Det må vara deras rekommendation men känns för en oinsatt som att vårdpersonal, de som ska ta emot och hantera alla som behöver vård, borde prioriteras. Det lär vara mångt fler 70+ i landet än antal doser som kan ges ut i första skede.
Sedan ska dessa få en andra dos också.

Redigerat av Unregistereda299ec85, 27 december 2020 - 13:07.

Postad 27 december 2020 - 13:38

PML73
  • PML73
  • Guru

• 4 063 inlägg
  • 0

Det må vara deras rekommendation men känns för en oinsatt som att vårdpersonal, de som ska ta emot och hantera alla som behöver vård, borde prioriteras. Det lär vara mångt fler 70+ i landet än antal doser som kan ges ut i första skede.
Sedan ska dessa få en andra dos också.

Håller absolut med dig. Jag tror dock det är extremt svårt att få till vaccineringen på personalliggare när det är sådant fläng och personalomsättning inom äldrevården generellt. Sjukhuspersonal, rörmokare, taxichaufförer, busschaufförer osv som i dagligt arbete kommer i kontakt med smittbara situationer. Men de som ska skyddas är ju de med högst dödlighet, så det blir nog de äldre som är enklast att få tag på.  B)  :lol:

Postad 27 december 2020 - 15:41

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

• 4 114 inlägg
  • 0

Lite förvånad att frågan om det är rätt att ta emot illegala plan utan karantän eller ens covidtesta passagerarna innan de släpps vidare dykt upp ännu.

Smått fascinerande att något sådant kan ske ett år efter covid. Ursäkten ska va att folk uppmanas testa sig frivilligt hemmavid???

https://www.expresse...pa-flygplatsen/

Ödestigert misstag igen

Postad 27 december 2020 - 17:18

oqvist
  • oqvist
  • Über-Guru

• 10 301 inlägg
  • 0
https://www.expresse...-sar-ett-virus/

Det sitter någon på fhm och ger sjukt kassa råd. Varför ska man inte smittspåra via passagerarlistor på flygplan?

Postad 27 december 2020 - 17:43

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

• 4 115 inlägg
  • 0

https://www.expresse...-sar-ett-virus/
Det sitter någon på fhm och ger sjukt kassa råd. Varför ska man inte smittspåra via passagerarlistor på flygplan?

Det är ju rena sandlådan, kan man inte fatta egna beslut? Måste man ha FHM’s tillstånd för att få smittspåra?

Folkhälsomyndigheten har sedan tidigare sagt att smittspårning på flygplan inte leder någonvart. Därför blev det ingen åtgärd, säger Signar Mäkitalo, smittskyddsläkare i Sörmland.
Borde man inte tagit kontakt med de andra resenärerna?
– Det har nu gått så många dagar, men det är en diskussion vi haft med Folkhälsomyndigheten. Men att det inte skulle leda någonvart, säger Signar Mäkitalo.
Samtidigt säger han att det är Folkhälsomyndigheten som har haft sista ordet i frågan.
Skulle de (Folkhälsomyndigheten, reds. anm) sagt att vi skulle smittspåra skulle vi gjort det.

Det är väl bara att agera???

Postad 27 december 2020 - 17:51

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

• 4 115 inlägg
  • 0
Citat från @oqvists länk

Johan Carlson påpekade också att människor kommer in i Sverige på andra sätt än via flyget.
– Vi har en stor ström med människor som kommer med tåg och bil - och även till våra hamnar ser vi ett inflöde. Det är angeläget att man hanterar alla människor på samma sätt, så att man får en enhetlig hantering av det här problemet.

Förstår iofs tankesättet, men varför inte göra det man kan med de man känner till och har kontroll över?

Postad 27 december 2020 - 18:00

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

• 4 114 inlägg
  • 0

Johan Carlson, för snart ett år sedan.

Bifogad fil(er)

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Vy bakåt i salongen
    DPC
    2025-05-16 13:46:51
  • Ny hifi-bänk - Jobb kvar
    joga
    2025-05-15 21:43:01
  • JBL M2 & BMS SUB
    Anton
    2025-05-15 16:51:15
  • Kant läckage
    GothiaTekSwe
    2025-05-14 13:29:53
  • Kant läckage
    GothiaTekSwe
    2025-05-14 13:13:49
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.