Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Högtalarkabel!

660 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 07 June 2012 - 07:43

vikeskar
  • vikeskar
  • Lärjunge

• 438 inlägg
  • 0
Mkay.
Men då är det lugna puckar.
Det handlar om en Marantz NR1402 & KEF 2005.3.

Tack för hjälpen & ha en bra fortsättning.

Postad 11 June 2012 - 10:24

SweElite
  • SweElite
  • Forumräv

• 858 inlägg
  • 0
Jag är också så sjukligt kluven när det gäller högtalarkablar.

Jag har några "dyrkablar" ifrån AudioQuest och när jag tidigare kopplade in en sån kabel till höger front och sen körde en supra 2.5mm classic till vänster så hördes det en tydlig skillnad. Det gick inte att avgöra vilken som lät bäst eller rätt, men de lät annorlunda.

En del av mig säger sedan att det borde rent objektivt vara omöjligt att höra skillnad på den korta längden och de låga uttagen mellan förstärkare / högtalare.

Man vill inte slänga pengar i sjön och samtidigt vill man inte ha en inre röst som säger att det kommer låta bättre med dyrare kablar :)

Postad 11 June 2012 - 13:40

B8
  • B8
  • Guru

• 4536 inlägg
  • 0

Jag är också så sjukligt kluven när det gäller högtalarkablar.

Jag har några "dyrkablar" ifrån AudioQuest och när jag tidigare kopplade in en sån kabel till höger front och sen körde en supra 2.5mm classic till vänster så hördes det en tydlig skillnad. Det gick inte att avgöra vilken som lät bäst eller rätt, men de lät annorlunda.

Så kan du absolut inte jämföra. Då jämför du inte alls kablars eventuella (om än osannolika) inverkan på ljudet, utan skillnaden i akustik på för den placering respektive högtalare har. För jag antar att de inte står i någon laboratoriemiljö där allt är symmetriskt perfekt när det kommer till de akustiska förutsättningarna...;)

Akustik kan göra enormt stor skillnad för ljudet (ihop med högtalarvalet det som gör mest för ljudet). Ofta kan du höra stora skillnader bara genom att flytta högtalarna någon enstaka decimeter. Jämföra något ur vänster och höger kanal kan du dock inte. Körde du ens mono? Annars är det ju dessutom olika ljud från skivan du lyssnar på också... :)

Postad 11 June 2012 - 13:42

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

• 8528 inlägg
  • 0
Samt att det kan förekomma nåt så enkelt som nivåskillnader i volym som kan uppfattas som "bättre"...

Postad 11 June 2012 - 13:57

SweElite
  • SweElite
  • Forumräv

• 858 inlägg
  • 0
går att få samma resultat om man skiftar kablarna....så någon skillnad borde där vara

Postad 23 June 2012 - 09:00

Orven
  • Orven
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 1
Man hör det man vill höra.
Det är dom som inte är insatta i materia som betalar för något som inte finns.
Om man tar två exakt lika anläggningar och förbinder högtalarna och förstärkarna med olika kablar och med samma aria så är det ingen skillnad.
Man kan köpa kabel för 6000 kr eller ta vanlig ståltråd ja till och med taggtråd så är det ingen skillnad.
Man kan säga till försökspersonen att den ena anläggningen har förgylld lyxkabel och den andra taggtråd.
Nu börjar lyssnarens problem. Vilken ska han välja? Med 50/50% i bakfickan och lite tur pekas anläggningen med förgyllda kablar ut. Vad händer vid 4 anläggningar?.
Utan att vederbörande har en aning om att bägge anläggningarna har taggtråd så märker denne skillnad på grund av sin tro.
Klart är att en kabel ska vara tilltagen för att undvika onödiga förluster men materian är inte väsenlig.

Om man kikar i en stereo så finns det gott om klena kablar fram till högtalaruttaget som många gånger består av en smal plåtbit som kläms över kabeln och därvid oftast har kontakt med halva högtalarkabelns yta.
Likaså är det där man snor kabeln ett halv-varv runt skruven för att sedan dra till med en plastbit med mutter i. Resultatet är likvärdigt men vid modellen skruvning, så kan man löda på en plan (typ) bricka som lägger sig över dom plana kontakterna.
Såg att någon hade skrivit tidigare här i tråden, att det går lika bra med ett kopparrör och denne har rätt för strömen går på utsidan och inte på insidan. Om nu röret består av koppar eller vanlig skrot saknar betydelse.

Redigerat av Orven, 23 June 2012 - 09:06.

Postad 19 July 2012 - 14:50

pickepock
  • pickepock
  • Användare

• 158 inlägg
  • 0
HeHe. :D

Gillar dessa diskutioner. Kan väl säga utan att tidigare ha skrivit om det, följt utvecklingen från 2004 och inget nytt under solen vad bekräftar blindtester kring ämnet. Det jag kan säga är att kablar är:

- Religon
- Väldigt dyrt och snyggt (om man vill)
- Får folk att mötas eller motas :unsure:

Jag är förmodligen tondöv enligt andra men jag hör ingen skillnad på 10 kr metern eller 5000 kr metern.

Själv använder jag 2,5 mm till allt. Har inga bananer, skruvar fast kabeln...

PS: Har någon funderat på att titta inuti högtalaren vilken sladd som ansluter till själva högtalarelementet? :lol:

Postad 19 July 2012 - 16:54

Unregistered95265801
  • Unregistered95265801
  • Forumräv

• 930 inlägg
  • 0
Vissa har dyrare sådana invändigt :P

http://www.system-audio.com/_da-DK/produkter/gulvhøjttalere/SA%20explorer%20master/SA%20explorer%20master

Postad 20 July 2012 - 14:49

pickepock
  • pickepock
  • Användare

• 158 inlägg
  • 0

Vissa har dyrare sådana invändigt :P

http://www.system-au...plorer%20master

Oj :blink: det var fina trådar. För att få dom måsten man alltså lägga u 49.000 kr? B)

Postad 20 July 2012 - 14:51

Unregistered95265801
  • Unregistered95265801
  • Forumräv

• 930 inlägg
  • 0

Oj :blink: det var fina trådar. För att få dom måsten man alltså lägga u 49.000 kr? B)

Yes :P

Postad 30 August 2012 - 14:40

Unregistered9b81ee74
  • Unregistered9b81ee74
  • Wannabe

• 10 inlägg
  • 0
Hur mycket pengar tänkte du lägga?? vad har du för högtalare?? vill du ha en mer analytsik kabel? eller kanske en "varmare"?? vad har du för stärkare? detta är alla faktorer jag tycker man ska hänsyn till innan man lägger en massa pengar på kabel!

Ska köpahögtalarkabel till frontarna.... tips på vad man ska köpa?! Bi-WIre eller inte?! nåt man ska tänka på när man kölper "begagnade" högtalarkabel?!

Uppsättningen är

Frontar: audiovecotr S1 avantgarde
Stärkare Primare spa 20

kan tänka mig lägga upp till runt 2-3000:- beggat om det behövs

Postad 19 November 2012 - 01:01

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

• 5655 inlägg
  • 0
Skulle vilja har en högtalarkabel på en sisådär 1.5m med bankontakter i en ändan, och spadar i andra ändan. Gärna snygg och inte dyr, några tips?

Postad 30 December 2012 - 14:33

Unregistered97cad34e
  • Unregistered97cad34e
  • Wannabe

• 30 inlägg
  • 0
Vad behöver jag till det här paketet? Har beställt och väntar men skulle vilja beställa kablar i god tid med. Inte alls insatt i ämnet och det jag läst mig till är att det är så kallade "bi wiring", men det har väl inget med kabeln att göra? Det är väl hur det är monterat i högtalaren? Är det speciell sladd till Subwoofern? Vore tacksam för alla svar :)

http://www.elgigante...rpaket-ef-serie

Postad 30 December 2012 - 16:49

BitterMelon
  • BitterMelon
  • Guru

• 4217 inlägg
  • 1

Vad behöver jag till det här paketet? Har beställt och väntar men skulle vilja beställa kablar i god tid med. Inte alls insatt i ämnet och det jag läst mig till är att det är så kallade "bi wiring", men det har väl inget med kabeln att göra? Det är väl hur det är monterat i högtalaren? Är det speciell sladd till Subwoofern? Vore tacksam för alla svar :)

http://www.elgigante...rpaket-ef-serie

Bi-wiring är att man har två par kablar från varje kanal på förstärkaren till varje högtalare (förutsatt att högtalaren har fyra terminaler). Det är dock helt meningslöst och ger bara fler kablar.

Subben ska ha en RCA-kabel eftersom den är aktiv (egen förstärkare). Exempelvis http://www.kjell.com...udio-sub-p69623

Postad 30 December 2012 - 17:56

Unregistered97cad34e
  • Unregistered97cad34e
  • Wannabe

• 30 inlägg
  • 0
Är det verkligen helt onödigt? Läste på Wikipedia att det var som du säger, alltså värdelöst men varför kommer dom på en sådan grej då? Sälja lite mer produkter? Tror jag kör som vanligt, tack för ditt svar det var hyggligt

Postad 30 December 2012 - 19:31

BitterMelon
  • BitterMelon
  • Guru

• 4217 inlägg
  • 1

Är det verkligen helt onödigt? Läste på Wikipedia att det var som du säger, alltså värdelöst men varför kommer dom på en sådan grej då? Sälja lite mer produkter? Tror jag kör som vanligt, tack för ditt svar det var hyggligt

Japp, nåt sånt. Välkommen till HIFI-världen. ;)

Postad 30 December 2012 - 21:09

B8
  • B8
  • Guru

• 4536 inlägg
  • 3

Är det verkligen helt onödigt?

Ja.

varför kommer dom på en sådan grej då? Sälja lite mer produkter?

Ja. :)

Postad 30 December 2012 - 21:13

MalcomX
  • MalcomX
  • Veteran

• 1711 inlägg
  • 1

Om man använder olika kablar så kan det göra skillnad beroende på hur och vad de filtrerar i övre och nedre register
Men det finns många andra sätt som både är billigare och mycket bättre om man vill ändra på hur ens anläggning låter.

Postad 30 December 2012 - 22:57

Natsho
  • Natsho
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 1
Intressant detta med kablar, jag anser mig höra skillad på kablar.
Jobbar själv i en hifi-butik och vi ska snart ha ett seriöst kabeltest för att se hur mycket vi egentligen hör.
Mitt största lyft när det gäller högtalarkabel var från att använda VAN DEN HUL THE CS-122 HYBRID Kabel till en Harmonic Tech Pro-11 6N O.C.C.
Jag fick mer och tydligare mellanregister och en bättre dynamik. Ljudet blev öppnare samt att jag förlorade viss "mullerbas".
Tror inte man hör en stor skillnad ifall resten av signalkedjan är kass men det återstår att se.
Detta är en gammal tråd men alltid värd att ta upp igen. Jag kommer återkomma då kabeltestet är gjort för och se hur
stor skillnad vi egentligen hör. Men jag tror uppriktigt sagt inte att man kan jämföra en kabel för 25 kr metern och 3000 kr metern.
Den dyrare kabeln bör vara bättre pga en mer genomtänkt konstruktion samt bättre avskärmning.
Jag återkommer! :)

Postad 30 December 2012 - 22:57

BitterMelon
  • BitterMelon
  • Guru

• 4217 inlägg
  • 2

Om man använder olika kablar så kan det göra skillnad beroende på hur och vad de filtrerar i övre och nedre register

Om dina kablar filtrerar signalen ö.h.t. så behöver du slänga skräpet och köpa nya.

Postad 30 December 2012 - 23:00

BitterMelon
  • BitterMelon
  • Guru

• 4217 inlägg
  • 2

Den dyrare kabeln bör vara bättre pga en mer genomtänkt konstruktion samt bättre avskärmning.

Nyckelordet "bör". Varför då? För att den är dyrare? Hur "genomtänkt" behöver en tunn metalltråd vara för att leda ström? Hur mycket skärmning behöver en kabel som transporterar i storleksordningen enstaka till tiotals watt? Vad har du för störkälla som kan påverka den relevant mycket?

Postad 30 December 2012 - 23:08

Unregistereddc53c7e8
  • Unregistereddc53c7e8
  • Mästare

• 2573 inlägg
  • 2

Varför utgå från detta...? Avskärmning och "genomtänkt konstruktion" för den enkla elektriska signal som det handlar om är sannolikt inte till någon nytta (behövs ej).

Edit: Melonen hann före med ca samma undran... :P

Redigerat av Unregistereddc53c7e8, 30 December 2012 - 23:10.

Postad 30 December 2012 - 23:14

MalcomX
  • MalcomX
  • Veteran

• 1711 inlägg
  • 1

Om dina kablar filtrerar signalen ö.h.t. så behöver du slänga skräpet och köpa nya.

När kablar som inte är neutrala utan motsatsen, så brukar man säga att de fungerar som filter

Vill man missförstå så vill man ;)

Men det är väl det som detta forumet går ut på :wacko:

Postad 30 December 2012 - 23:51

Station
  • Station
  • Forumräv

• 890 inlägg
  • 2
En kabel som kunde "färga" var de eländiga kolpulver-tändkablarna biltillverkare använde långt in på 80-talet.

Efter några år så började kolpulvret klumpa sig och bilda mellanrum, så att inte hela strömstyrkan som skickade från tändfördelaren kom fram till tändstiften... Med förhöjd bränsleförbrukning som följd.

Kan garantera att det sitter 99,999% syrefrikoppar (OFC) i dagens tändkablar... Även de från Biltema.

Postad 31 December 2012 - 00:03

BitterMelon
  • BitterMelon
  • Guru

• 4217 inlägg
  • 3

När kablar som inte är neutrala utan motsatsen, så brukar man säga att de fungerar som filter

Vill man missförstå så vill man ;)

Men det är väl det som detta forumet går ut på :wacko:

Nej, jag missförstod inte. Jag menar att om dina kablar inte är "neutrala", om de fungerar som filter, eller om de ö.h.t. påverkar signalen hörbart så är de trasiga och bör kasseras.

Postad 03 January 2013 - 08:24

Unregisteredd27f924d
  • Unregisteredd27f924d
  • Beroende

• 1130 inlägg
  • 0
Kabeltest hmm det lät väldigt intressant.. Av en handlare. Jag tror det såklart blir ett blindtest där personalen absolut inte vet när det är den dyrare kabelen som testas...
Men återkom gärna med resultat och hur det genomfördes, får vanliga kunder vara med oxå eller är det bara för säljarna, då känns det lite färgat prov..

Postad 24 February 2013 - 22:50

martinanderssson
  • martinanderssson
  • Användare

• 112 inlägg
  • 0

Jobbar själv i en hifi-butik och vi ska snart ha ett seriöst kabeltest för att se hur mycket vi egentligen hör.
Mitt största lyft när det gäller högtalarkabel var från att använda VAN DEN HUL THE CS-122 HYBRID Kabel till en Harmonic Tech Pro-11 6N O.C.C.
Jag fick mer och tydligare mellanregister och en bättre dynamik. Ljudet blev öppnare samt att jag förlorade viss "mullerbas".
Tror inte man hör en stor skillnad ifall resten av signalkedjan är kass men det återstår att se.
Detta är en gammal tråd men alltid värd att ta upp igen. Jag kommer återkomma då kabeltestet är gjort för och se hur
stor skillnad vi egentligen hör. Men jag tror uppriktigt sagt inte att man kan jämföra en kabel för 25 kr metern och 3000 kr metern.

Hur gick testet?
Mycket kärlek i denna tråden :D

Postad 22 June 2013 - 11:49

Leif B
  • Leif B
  • Forumräv

• 934 inlägg
  • 1

Härligt med att det finns fler med guldöron. ;-) Kablar fungerar olika bra. EKK är så platt i ljudet. Tråkigt. Installationskabel som högtalarkabel !! Låt mig småle... ;-)

Postad 22 June 2013 - 12:40

Unregistereddc53c7e8
  • Unregistereddc53c7e8
  • Mästare

• 2573 inlägg
  • 0

Installationskabel som högtalarkabel !! Låt mig småle...

Kabeln skall föra över en elektrisk ström och en elektrisk ledare fungerar naturligtvis därmed utmärkt då den är avsedd för just det. Kanske inte alla som greppat det (eller inte vill förstå) men uppenbart för de flesta...

Postad 22 June 2013 - 13:13

Leif B
  • Leif B
  • Forumräv

• 934 inlägg
  • 1

Kabeln skall föra över en elektrisk ström och en elektrisk ledare fungerar naturligtvis därmed utmärkt då den är avsedd för just det. Kanske inte alla som greppat det (eller inte vill förstå) men uppenbart för de flesta...

Jo den är bra för installationer men för hifi ?? Nix inte en chans.

Postad 22 June 2013 - 16:19

BitterMelon
  • BitterMelon
  • Guru

• 4217 inlägg
  • 0

Sluta trolla ffs. Det är ju bara det gamla mantrat på repeat. Lägg av.

Postad 22 June 2013 - 16:42

Fiskbuljong
  • Fiskbuljong
  • Användare

• 114 inlägg
  • 0

Härligt med att det finns fler med guldöron. ;-) Kablar fungerar olika bra. EKK är så platt i ljudet. Tråkigt. Installationskabel som högtalarkabel !! Låt mig småle... ;-)

Tusentals och åter tusentals kronor för att överföra en ström ~2 meter, tillåt mig småle... ;)

Postad 22 June 2013 - 17:00

Leif B
  • Leif B
  • Forumräv

• 934 inlägg
  • 0

Tusentals och åter tusentals kronor för att överföra en ström ~2 meter, tillåt mig småle... ;)

Vi som inte bara lever på fiskbuljong kan gladerligen betala lite för att krydda vår tillvaro med det lite extra i livet. ;-)

Postad 22 June 2013 - 17:10

Unregistered277056c3
  • Unregistered277056c3
  • Guru

• 4773 inlägg
  • 2

Vi som inte bara lever på fiskbuljong kan gladerligen betala lite för att krydda vår tillvaro med det lite extra i livet. ;-)

Röker man svamp kan man säkert inbilla sig att det finns någon mening (utöver estetiken) att labba med högtalarkabel i vardagsrummet... :)

Postad 22 June 2013 - 17:26

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

• 8528 inlägg
  • 1
Bifogad fil  feeding-the-trolls-you-are.jpg   64.88K   0 Antal nerladdningar

Postad 22 June 2013 - 17:59

Leif B
  • Leif B
  • Forumräv

• 934 inlägg
  • 0

Röker man svamp kan man säkert inbilla sig att det finns någon mening (utöver estetiken) att labba med högtalarkabel i vardagsrummet... :)

Svamp och kablar hör inte ihop..

Postad 22 June 2013 - 19:22

Unregistereddc53c7e8
  • Unregistereddc53c7e8
  • Mästare

• 2573 inlägg
  • 2

Postad 22 June 2013 - 19:28

Leif B
  • Leif B
  • Forumräv

• 934 inlägg
  • 0

Du har inte funderat över om den verkligen är lämpad som högtalarkabel? Det är komplicerad strömmar med otaliga nyanser. Ingen 230v där... Nix skräpkabel för ljud.

Postad 22 June 2013 - 19:43

Fiskbuljong
  • Fiskbuljong
  • Användare

• 114 inlägg
  • 6

Du har inte funderat över om den verkligen är lämpad som högtalarkabel? Det är komplicerad strömmar med otaliga nyanser. Ingen 230v där... Nix skräpkabel för ljud.

Som elektroingenjör inom elkraft har jag faktiskt ägnat både en och två tankar åt ämnet - och nej, för ändamålet är det faktiskt inte speciellt avancerat. Vill du köpa dyra kablar får du gärna göra det, men med lite teori i ryggen så kommer då jag aldrig göra det. Så länge du har en bra skärm och tillräcklig area på kablaget har du åstadkommit 99,9% av vad en kabel kan tillföra. Annat tjafs om ett gräddigt mellanregister kombinerat med limegrönt övre register lägger jag på samma ställe som avfallet från kattlådan.

Postad 22 June 2013 - 19:59

tonivm
  • tonivm
  • Wannabe

• 21 inlägg
  • 0
Kan tillägga att det är totalt onödigt att byta kablarna mellan stärkan och lådorna ifall du inte byter kablarna mellan delningsfiltret och elementen också. Ifall man byter hela vägen till en grövre kabel kan ja tänka mig att man hör skillnader från tidigare (men det är ju endast ifall man haft löjligt tunna snören i lådorna. Rätta mig ifall jag talar skit :D

Postad 22 June 2013 - 20:14

Leif B
  • Leif B
  • Forumräv

• 934 inlägg
  • 0

Som elektroingenjör inom elkraft har jag faktiskt ägnat både en och två tankar åt ämnet - och nej, för ändamålet är det faktiskt inte speciellt avancerat. Vill du köpa dyra kablar får du gärna göra det, men med lite teori i ryggen så kommer då jag aldrig göra det. Så länge du har en bra skärm och tillräcklig area på kablaget har du åstadkommit 99,9% av vad en kabel kan tillföra. Annat tjafs om ett gräddigt mellanregister kombinerat med limegrönt övre register lägger jag på samma ställe som avfallet från kattlådan.

Tycker du att en installationskabel EKK har en bra skärmning? Nix trodde inte det heller. EKK är en dålig kabel för att klara djupet i ljudbilden. Helt platt och nyansfattigt ljud.

Kan tillägga att det är totalt onödigt att byta kablarna mellan stärkan och lådorna ifall du inte byter kablarna mellan delningsfiltret och elementen också. Ifall man byter hela vägen till en grövre kabel kan ja tänka mig att man hör skillnader från tidigare (men det är ju endast ifall man haft löjligt tunna snören i lådorna. Rätta mig ifall jag talar skit :D

Bra lådor har bra internt kablage. Krävs inget byte då...

Postad 22 June 2013 - 20:32

Fiskbuljong
  • Fiskbuljong
  • Användare

• 114 inlägg
  • 0
Vart nämner jag ens EKK?
Förresten, du kan vara platt och nyansfattig! :)

Skämt åsido, jag är inte intresserad av att kasta smuts fram och tillbaks. Du är övertygad om din tes, likväl som jag är om min. Fridens liljor.

Postad 22 June 2013 - 20:32

tonivm
  • tonivm
  • Wannabe

• 21 inlägg
  • 0
Men frågan då vad fan har man för nytta att byta kablar mellan stärkarn och lådan ifall det är en helt annan kabel på insidan av lådan. Så för de som handlar dyra kablar era kablar inne i lådorna är ju troligtvis jävligt mycket billigare (kan dock tänka mig 5000€st-> har dyra kablar men tvivlar på det)

Postad 22 June 2013 - 20:40

Leif B
  • Leif B
  • Forumräv

• 934 inlägg
  • 0

Men frågan då vad fan har man för nytta att byta kablar mellan stärkarn och lådan ifall det är en helt annan kabel på insidan av lådan. Så för de som handlar dyra kablar era kablar inne i lådorna är ju troligtvis jävligt mycket billigare (kan dock tänka mig 5000€st-> har dyra kablar men tvivlar på det)

Man ska komma ihåg att om man har en kabel på 10 cm så spelar det knappt någon roll vad det är för någon typ. I en högtalare handlar det om någon enstaka decimeter

Vart nämner jag ens EKK?
Förresten, du kan vara platt och nyansfattig! :)

Skämt åsido, jag är inte intresserad av att kasta smuts fram och tillbaks. Du är övertygad om din tes, likväl som jag är om min. Fridens liljor.

Du har rätt, du nämnde inte EKK. Vad kan du ge som förslag på en kabel som du kan rekommendera?

Postad 22 June 2013 - 20:43

tonivm
  • tonivm
  • Wannabe

• 21 inlägg
  • 0
En golvare kan ha 1m kabel i sig, tycker det är jävligt lång kabel.

Postad 22 June 2013 - 20:50

Leif B
  • Leif B
  • Forumräv

• 934 inlägg
  • 0

En golvare kan ha 1m kabel i sig, tycker det är jävligt lång kabel.

Ja det är väl iofs inte så värst ovanligt. Fler och fler lådtillverkare tar mer hänsyn till kablaget i sina högtalare. Vill man nå toppen och vara seriös så kostar det. Konsumenten får naturligtvis betala för bra konstruktioner.

Postad 22 June 2013 - 20:54

Fiskbuljong
  • Fiskbuljong
  • Användare

• 114 inlägg
  • 0
Själv så kör jag enkardelig 2,5mm2 tvinnad egentillverkad kopparkabel UTAN kontakt och UTAN skärm. Mina högtalarkablar närmar sig aldrig en strömkabel, så skärm tycker jag är onödigt i mitt fall. Och kom nu inte och börja surra om högfrekventa luftburna signaler för dom tar sig rakt in i systemet ändå.

Btw, jag rekommenderar dig faktiskt att läsa den här tråden:
http://www.faktiskt....der=asc&start=0

Ett väl utfört test av högtalarkablar med nollresultat, där en billig 0,75mm2 kabel presterar lika bra som en dyrare. Testet utförs på en anläggning för 150 000 om jag inte minns fel.

Postad 22 June 2013 - 21:12

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

• 4139 inlägg
  • 1
Tror jag skall sadla om och ge mig in i kabelbranschen. Köpa in billig kabel och märka om den med fantasifullt mystiskt namn och sälja den dyrt sen som högtalarkabel. Finns alltid folk som köper. ;)

Postad 22 June 2013 - 21:36

Leif B
  • Leif B
  • Forumräv

• 934 inlägg
  • 0

Själv så kör jag enkardelig 2,5mm2 tvinnad egentillverkad kopparkabel UTAN kontakt och UTAN skärm. Mina högtalarkablar närmar sig aldrig en strömkabel, så skärm tycker jag är onödigt i mitt fall. Och kom nu inte och börja surra om högfrekventa luftburna signaler för dom tar sig rakt in i systemet ändå.

Btw, jag rekommenderar dig faktiskt att läsa den här tråden:
http://www.faktiskt....der=asc&start=0

Ett väl utfört test av högtalarkablar med nollresultat, där en billig 0,75mm2 kabel presterar lika bra som en dyrare. Testet utförs på en anläggning för 150 000 om jag inte minns fel.

Jag är riktigt skeptisk till den blindtesten som du hänvisade till. Verkade inte helt seriös. Jag är övertygad att jag hör skillnader vid kabelbyten. Men man bör ha kabeln i under lång tid. Elektroniken får aldrig stängas av. Den ska vara uppvärmd. Sen bör man switcha mellan olika kablar under väldigt kort tid för att lättare höra skillnaden. Ljudminnet är tyvärr väldigt kort. Min egna rörförstärkare bör ha minst 30 min inkörning för att skapa rätt arbetstemperatur. Man måste veta vad man pysslar med och då menar jag allt från rätt fas i strömkontakten till rätt placerade högtalare. Utrustning MÅSTE ha förmågan att skapa en 3 D ljudbild. Så skulle jag vilja ha en test. Inga fuskkablar i signalvägen.

Postad 22 June 2013 - 21:44

Fiskbuljong
  • Fiskbuljong
  • Användare

• 114 inlägg
  • 0

Jag är riktigt skeptisk till den blindtesten som du hänvisade till. Verkade inte helt seriös. Jag är övertygad att jag hör skillnader vid kabelbyten. Men man bör ha kabeln i under lång tid. Elektroniken får aldrig stängas av. Den ska vara uppvärmd. Sen bör man switcha mellan olika kablar under väldigt kort tid för att lättare höra skillnaden. Ljudminnet är tyvärr väldigt kort. Min egna rörförstärkare bör ha minst 30 min inkörning för att skapa rätt arbetstemperatur. Man måste veta vad man pysslar med och då menar jag allt från rätt fas i strömkontakten till rätt placerade högtalare. Utrustning MÅSTE ha förmågan att skapa en 3 D ljudbild. Så skulle jag vilja ha en test. Inga fuskkablar i signalvägen.

And round and round and round it goes...
Självklart var inte testet 100,00% perfekt, men absolut godkänt. Kan du inte ens erkänna att resultatet är det minsta intressant?

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
    genstruktur
    2026-05-20 17:06:21
  • Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
    genstruktur
    2026-05-20 17:04:36
  • Tyg och läkt till baksidan av akustikväggen,
    genstruktur
    2026-05-20 17:03:16
  • Projektorn uppe och allt verkar fungera
    genstruktur
    2026-05-20 17:02:29
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.