* Officiell tråd - Hitachi PJ-TX100 *
1475 svar till detta ämne
Postad 12 August 2004 - 12:25
Unregistered0f2345cc
-
Unregistered0f2345cc
-
Användare
-
-
123 inlägg
Kolla länken ovan från Mr. Ebola. PJ-TX100 verkar ha ganska mycket lägre röd ljusstyrka vilket påverkar inställningarna ganska mycket. Det som är bra är att alla kurvorna (RGB) är raka vilket gör att det är lättare att filtrera och att få exakt färgkurva vid 6500K. Detta röd/orange filter släpper igenom mer rött så att kurvorna till slut sammanfaller efter gamma-kalibrering. När man har en helt rak 6500K färgkurva så har man maximal kontrast runt 1100:1 enligt specifikationen. Efter den här typen av kalibrering bör man uppnå full kontrast som dessutom är bättre än både Z2 och AE500, båda med filter.
Postad 12 August 2004 - 12:36
Unregistered59dcaef6
-
Unregistered59dcaef6
-
Guru
-
-
5025 inlägg
Låter kanon! Det där med att den släpper igenom mindre rött låter konstigt tycker jag. Min förra LCD var betydligt grönare i färgerna än vad denna är, men, men...
Hittarn'te länken från MrEbola. Kan den läggas in igen här tro?
Postad 12 August 2004 - 12:42
Unregistered59dcaef6
-
Unregistered59dcaef6
-
Guru
-
-
5025 inlägg
Sorry... Jag är blind. Såg länken nu.
Postad 12 August 2004 - 12:43
Unregistered0f2345cc
-
Unregistered0f2345cc
-
Användare
-
-
123 inlägg
Postad 12 August 2004 - 12:48
Unregistered59dcaef6
-
Unregistered59dcaef6
-
Guru
-
-
5025 inlägg
Attans att jag inte lyssnade bättre på tyskalektionerna i skolan.  Ingen som har lust att översätta sidorna?
Kan man köpa filter från dem och få en instruktion på engelska tro?
Postad 12 August 2004 - 13:09
Unregistered0f2345cc
-
Unregistered0f2345cc
-
Användare
-
-
123 inlägg
Babel Fish TranslatorMAn kan nog köpa filter separat, annars kan man säkert fixa det på annat håll. Välsorterade fotoaffärer är ett bra tips.
Postad 12 August 2004 - 13:10
Unregistered59dcaef6
-
Unregistered59dcaef6
-
Guru
-
-
5025 inlägg
MYCKET intressant! Precis det som de skriver om (använde babelfish för att översätta) har jag märkt när jag kalibrerat. Det går att få till en riktigt hyfsad gråbalans relativt enkelt (med ögonmått och testskivor mätt) samtidigt som gamma är någorlunda linjär (återigen med ögonmått och testskivor) MEN då får man en mycket "slöare" och mindre kontrastrik bild.
Så... Vad har TX100:an för linsmått egentligen? *sugen på att testa ett röd-orange filter*
Postad 12 August 2004 - 14:40
Ebola
-
Ebola
-
Forumräv
-
-
655 inlägg
Tjena tjena !
MYCKET intressant läsning !
Jag ska nämligen köpa en projje men kan inte bestämma mig. Det står mellan en Epson EMP-TW200 eller just den som diskuteras här (Hitachi PJ-TX100). Vad tycker ni, vilken ska jag välja?? Blir heeeelt crazzzy snart
Postad 12 August 2004 - 15:43
Unregisteredf45d34b5
-
Unregisteredf45d34b5
-
Wannabe
-
-
25 inlägg
Hej Allesammans!
Vill bara meddela att vi idag har levererat de första 5st TX-100w till de första som fullgjort sin beställning, ytterligare 20st är på ingång & vi rekomenderar att samtliga som vill ha en projektor fullföljer sin beställning snarast.
Till min glädje så är jag en av dem som ska få sin proje levererad imorgon. : Har räknat med att även yamakawa 375 ska vara leverad+10 m DVI-I marcus kabel. Tyvärr så kommer jag inte hem förran sent på fredag kväll så jag får vara så snäll vänta till på lördag kl.9.00(posten öpnnar) o hämta allt. Rena rama julafton. Känns som man vore 10 år igen då man ivrigt väntar på att få öppna sina paket.
Redigerat av Unregisteredf45d34b5, 12 August 2004 - 15:44.
Postad 12 August 2004 - 16:24
Gille
-
Gille
-
Wannabe
-
-
34 inlägg
Får passa på att gratulera! Återkom gärna med dina intryck så vi som väntar får något trevligt (?) att läsa  . När reserverade du din projektor hos datapryl?
/Gille
Postad 12 August 2004 - 16:26
Unregistered7fb84d09
-
Unregistered7fb84d09
-
Veteran
-
-
1770 inlägg
En undran angående det här med kalibrering. Om en person har fått sin projektor kalibrerad skulle man inte då kunna kalibrera andra projektorer genom att ställa in exakt samma värden?
Redigerat av Unregistered7fb84d09, 12 August 2004 - 16:27.
Postad 12 August 2004 - 16:34
Gille
-
Gille
-
Wannabe
-
-
34 inlägg
En undran angående det här med kalibrering. Om en person har fått sin projektor kalibrerad skulle man inte då kunna kalibrera andra projektorer genom att ställa in exakt samma värden?
Vad jag förstod så ingick det förutom inställning av värden även någonslags filter för linsen för att öka mängden rött i bilden. /Gille Edit: Gjorde en braskens och fick ta bort lite felaktigheter
Redigerat av Gille, 12 August 2004 - 19:11.
Postad 12 August 2004 - 18:53
Unregistered59dcaef6
-
Unregistered59dcaef6
-
Guru
-
-
5025 inlägg
Hmmm... Bigscreen har ju inte testat Hitachi PJ-TX100 än..? Fast det står på sajten nu att de håller på och testar den!
Postad 12 August 2004 - 19:09
Gille
-
Gille
-
Wannabe
-
-
34 inlägg
äsch, sorry. Det är jag som blandar ihop grejerna. kikade på Epson TW200 innan också och det var den som jag blandade ihop det med. Editerar bort den biten ovan för att inte vilseleda
/Gille
Postad 12 August 2004 - 19:40
Unregisteredf45d34b5
-
Unregisteredf45d34b5
-
Wannabe
-
-
25 inlägg
Får passa på att gratulera! Återkom gärna med dina intryck så vi som väntar får något trevligt (?) att läsa . När reserverade du din projektor hos datapryl?
/Gille
Såklart ni ska få höra mina åsikter angående hitachin fast jag inte har några större erfarenheter av projektorer förutom en panna 300 som jag hade ca 2 månader o det som man har sett i butikerna. När det gäller datapryl så kan man väl säga att jag reserverade min i måndags förra veckan, men pengarna sattes inte in förrän i nu tisdags. Hade dock påpekat redan i fredags att jag skulle sätta in pengarna. /m12345
Postad 12 August 2004 - 19:45
Unregistered59dcaef6
-
Unregistered59dcaef6
-
Guru
-
-
5025 inlägg
Så... Hmmm... Nu kommer mina iställningar här: Iris: 4 Brightness: -1 Contrast: 0 Gamma: Default 1
Color temp Offset Red: -9 Green: 0 Blue: 0
Color temp Gain Red: +18 Green: +23 Blue: +23Nå't så'nt borde göra susen.  Kom ihåg att det är kalibrerat efter mitt rum, min duk, mina kablar etc. Och, ja just det... Det är en PAL-kalibrering.
Redigerat av Unregistered59dcaef6, 12 August 2004 - 19:45.
Postad 12 August 2004 - 19:59
JPR
-
JPR
-
Wannabe
-
-
15 inlägg
Vad gäller kalibrering och bilden "out of the box" gav min proj. i läge bio och matad med en 576p signal från min Pioneer 868 en bra bild. Kalibrering efter "ögonmått" och DVE gav bara ett stegs säkning av färgtemp, lite + i ljus och en liten justering av gamma. Däremot har jag inte riktigt fått till någon "bra" TV signal (analog, uppkonverterad till komponent av Denon 3803) men här är det stora problemet som jag ser det att kanalerna är alltför olika från kabeltvleverantören.
Har ett ex. med "mild" VB som normalt inte syns, men om nån hittar någon hemlig meny så att även den ökända scenen i sagan om ringen (del 1) blir VB-fri är jag intresserad.
Har tröttnat på att vänta på Supras HDMI-DVI kablar så jag kör nu sedan i förrgår DVD genom en 12 m Supra HDMI-HDMI och en Supra adapter HDMI-DVI utan något problem (men har bara sett en hel film och snabbkollat lite med DVE ännu). Lite högre upplösning och "renare" färger med 720p signal genom denna kablel än komponent (10 m Supra) och 576p signal blir det ju men upplever inte skillnaden som så stor som jag hoppats. (Har även snabbkollat 1080i, men det blir sämre än 720p)
/JPR
Postad 12 August 2004 - 22:09
Unregistered59dcaef6
-
Unregistered59dcaef6
-
Guru
-
-
5025 inlägg
Vad kör du med för Iris-inställning? Upplever du att du får bra skuggdetaljer?
Postad 12 August 2004 - 22:12
ThaiZo
-
ThaiZo
-
Amatör
-
-
90 inlägg
Någon som har en screenshot på tx100:ans baksida?
Postad 12 August 2004 - 22:20
dvf
-
dvf
-
Wannabe
-
-
29 inlägg
Det finns en på Hembiobutiken
Postad 12 August 2004 - 22:47
JPR
-
JPR
-
Wannabe
-
-
15 inlägg
Vad kör du med för Iris-inställning? Upplever du att du får bra skuggdetaljer?
Jag kan inte få helt svart i mitt vardagsrum så länge det är ljust ute. Så länge det finns lite dagsljus kör jag på Iris 3 för att senare som regel minska ytterligare. Jag är nöjd med förmågan till skuggdetaljer. Har justerat lite fram och tillbaka på gammajusterinarna både i de ljusaste och mörkaste delarna på gråskalan men tycker det blir bäst rätt nära mittenlägena. Borde lagt till i mitt förra inlägg att bilden också blir stadigare i 720p (HDMI-dvi) än i 576p (komponent). /JPR
Postad 12 August 2004 - 23:09
Camilla-25
-
Camilla-25
-
Lärjunge
-
-
425 inlägg
Jag är i tagen att köpa en Hitachi TX100. Tänkte även köpa en duk och spänna själv. Jag har hört att en Gain på 0.8 spa vara perfekt till denna projje. Det ska ge schysst svärta, men samtidigt inte förstöra det vita.
Stämmer detta. Vilken gain och duk skulle ni rekommendera?
Sedan undrar jag om någon har en kalibreringsskiva dom vill sälja till mig, typ AVIA.
Postad 13 August 2004 - 09:28
Unregistered00068bcf
-
Unregistered00068bcf
-
Lärjunge
-
-
430 inlägg
AAhhh äntligen har ja fått min från datapryl, ser fram emot en massa timmar av inställningar
Postad 13 August 2004 - 09:54
Bråkis
-
Bråkis
-
Användare
-
-
156 inlägg
Ahh, även min ligger nu och väntar på att man ska sätta fingrarna i den.
Dock dröjer det nog till september innan jag hinner med något seriösare användande.. Det är dödande för hembion att jobba 72h/vecka.
Redigerat av Bråkis, 13 August 2004 - 10:00.
Postad 13 August 2004 - 10:02
Unregistered59dcaef6
-
Unregistered59dcaef6
-
Guru
-
-
5025 inlägg
OJ! Du hade väl inte förskottsbetalat?
Postad 13 August 2004 - 10:06
Unregistered59dcaef6
-
Unregistered59dcaef6
-
Guru
-
-
5025 inlägg
Camilla-25>> Jag skulle nog avvakta resultaten som vi får med rödorange filter först, innan du bestämmer dig för duk. Du kan ju projicera mot ngn annan vit yta så länge. Jag misstänker att de där tyskarnas metod kan göra underverk för svärta m.m. på Hitachi:n.
Du kan lika gärna, eller hellre köpa en Digital Video Essentials som Avia. Detta av flera anledningar:
- Den finns på PAL.
- Den är betydligt billigare.
- Den har bättre inställnings-/testbilder än Avia (Avia är lite bättre för ljudkalibrering dock, tycker jag)
Nackdelarna med DVE är att den har ett fullständigt uruselt menysystem och att man får sämre förklaringar och intro:n till de olika delarna än vad Avia har.
Postad 13 August 2004 - 10:39
Unregistered0f2345cc
-
Unregistered0f2345cc
-
Användare
-
-
123 inlägg
Det kommer snart en Calibrator Deluxe Edition (3-disc Box + blåfilterglasögon)!! Calibrator Deluxe Edition
Postad 13 August 2004 - 10:45
Unregistered59dcaef6
-
Unregistered59dcaef6
-
Guru
-
-
5025 inlägg
Calibrator skulle jag aldrig rekommendera. Dyr som attan och alldeles för få testbilder-/ljud. Vet av naturliga skäl inget om den nya som kommer, men den första som kom var ett skämt, tycker jag.
Dessutom får man med DVE med blå, röd och grönfilter. Dessa kommer man mkt längre med än bara blåfilter.
Postad 13 August 2004 - 11:00
Unregistered0f2345cc
-
Unregistered0f2345cc
-
Användare
-
-
123 inlägg
Arioch Håller med dig om att den "gamla" Calibrator suger, kanske mest beroende på att den inte innehåller nånting. Kollar man hur mycket data det finns på den DVD:n är det mindre än en halv CD-Rom... Den nya verkar dock innehålla en hel del matnyttigt, såsom kalibrering av WMV-HD vilket borde ge alla HTPC-ägare ett lyft. I vilket fall ligger priset runt en AVIA och DE. Jag har alla dom andra i vilket fall och det skadar inte med en till Nåja, dags att hålla sig till ämnet PJ-TX100, sorry.
Postad 13 August 2004 - 11:36
Logisk IT Malmö
-
Logisk IT Malmö
-
Användare
-
-
190 inlägg
Leveranser av Hitachi PJTX100
Vi har fått reda på från säker källa att Hitachi fabriken har komponentbrist och av 120 st dist och åf i europa finns det inga som har den för leverans av några mängder. Det står över 150 orders och väntar eftersom ingen kan leverera så vi fattar inget. Vi har även pratat med 7 st distar i europa och får samma svar som ger något bra intryck på leveransdatum
Det finns alltså inga som har större antal för leverans så vi får gratulera Datapryl då vi är helt klart slagna av dem eftersom de kan leverera över 25 st vilket är mycket bra jobbat grattis igen och även till att de har bästa priset.
Vi rekomenderar nu även alla våra kunder att beställa av Datapryl då de kan leverera och inte vi samt ni som kunder skall inte lida av dåliga leveranser enligt vår mening.
För övriga så uppger Hitachi att leveranser kommer igång i slutet av september så skitsur är man eftersom det blir OS för min del på 32" jag hade räknat med 100"
Slutord från mig är att när projjarna inte kom så kom vädret istället vilket är ironiskt :-)
Det som vi också lärt oss är att vi ej kan lita på distar inför kampanjer för de ofta snackar en massa "blaj" för att få in orders och sedan kan de ej sköta leveranser och så står vi där och väntar
Vi svarar på era frågor även fortsättningsvis ni som mailar in dem
/Jörgen
Postad 13 August 2004 - 11:41
SteNo
-
SteNo
-
Användare
-
-
138 inlägg
Frågor till alla lyckliga och nyblivna ägare av TX-100:an. För det första, Hur mycket låter era fläktar? Det har varit en del klagomål på detta. (Hans Gruber) Är det åtgärdat på apparaterna som levererats från tex Datapryl? Hur mycket tid har ni behövt lägga ner på kalibrering? Sen en fråga som skulle kunna beröra alla projektorer. Måste/bör man justera projektorn för olika filmer eller om man tittar vid olika tidpunkter (mörkt/mörkare i rummet)? Vilken duk använder ni? Min anläggning ska användas i ett normalt vardagsrum i lägenhet = total mörkläggning är omöjligt. Många frågor kanske men det känns som jag snart bara är ett musklick ifrån att beställa nu!!! Tacksam för allt som kan få mig att övertyga den andra hälften om att vi "behöver" en projektor.
Postad 13 August 2004 - 11:49
Unregistered59dcaef6
-
Unregistered59dcaef6
-
Guru
-
-
5025 inlägg
Frågor till alla lyckliga och nyblivna ägare av TX-100:an. För det första, Hur mycket låter era fläktar? Det har varit en del klagomål på detta. (Hans Gruber) Är det åtgärdat på apparaterna som levererats från tex Datapryl?
Min låter mer ju varmare det är i rummet och mindre ju svalare det är. "Grundläget" är dock en mycket tyst fläkt. Hur mycket tid har ni behövt lägga ner på kalibrering?
För lite!  Det är ju det som är roligast.  Sen en fråga som skulle kunna beröra alla projektorer. Måste/bör man justera projektorn för olika filmer eller om man tittar vid olika tidpunkter (mörkt/mörkare i rummet)?
Duken är vit (eller ljusgrå i förekommande fall). Denna vita ton skall motsvara svart i de filmer du ser. Då kan du själv räkna ut att alla existerande projektorer som projiceras mot vit/ljusgrå duk ger svartare svärta ju mörkare det är i rummet. Däremot vill jag inflika att det beror väldigt mkt på vilken film man tittar på. Alien är ingen höjdare att titta på när solen står på genom ett fönster, medans ngn färgglad tecknad historia kanske funkar fin-fint eftersom den innehåller väldigt lite "svarta" ytor.  Kollar jag t.ex. på hockey eller ngn annan sport så tycker jag inte heller att mörkläggning är lika viktigt. Sådant material innehåller oftast mestadels ganska ljusa partier också... Vilken duk använder ni?
1.0 gain 240 cm bred 16:9 ramspänd. Min anläggning ska användas i ett normalt vardagsrum i lägenhet = total mörkläggning är omöjligt.
Om du kan ha dem så kan IKEAS "Tupplur" ge dig mycket bra mörkläggning för en rätt så billig peng.
Postad 13 August 2004 - 19:49
Bråkis
-
Bråkis
-
Användare
-
-
156 inlägg
Längst ner i mitt galleri finns nu en del bilder på vad kartongen innehåller.. Förresten. Jag fick också fel på min fläkt. Den låter för mycket, skulle jag tro. //Bråkis
Redigerat av Bråkis, 13 August 2004 - 20:00.
Postad 13 August 2004 - 21:54
SteNo
-
SteNo
-
Användare
-
-
138 inlägg
Det ser ut som om jag ska lugna mig med köp tills fläktproblemet är löst och leveranserna är säkrare. Är det fler än Bråkis som har fått en "dammsugare"? En eloge till Logisk IT Malmö för: Det finns alltså inga som har större antal för leverans så vi får gratulera Datapryl då vi är helt klart slagna av dem eftersom de kan leverera över 25 st vilket är mycket bra jobbat grattis igen och även till att de har bästa priset.
Postad 13 August 2004 - 22:11
Unregistered0f2345cc
-
Unregistered0f2345cc
-
Användare
-
-
123 inlägg
Det var förmodligen inte fel på min fläkt. Tyckte inte den lät som en dammsugare när den inte surrade/skramlade. Lät mer som ett kasst lager eller något annat som vibrerade, typ som tjejens massage...
Postad 13 August 2004 - 22:27
SteNo
-
SteNo
-
Användare
-
-
138 inlägg
OK, SkAkE. Känner igen ljudet efter din beskrivning
Känns ändå lite osäkert med just fläkten. Det är ju trots allt en del pengar det rör sig om + allt besvär med att skicka grejorna fram och tillbaka.
Har ni sett att Datapryl lämnar 2 % rabatt till oss nu
Postad 14 August 2004 - 11:06
galactus
-
galactus
-
Lärjunge
-
-
370 inlägg
Jag har beställt en tx100 från tyskland med cine4home.de Tuning, kalibrering så att man får 1000:1 i kontrast med rätt färger och sådant, får se hur bra det är när nu hitachi kan leverera den där projen någon gång i år, hitachi verka ha leverans problem just nu.
De kalibrerar den för att få ut maximal performence ur den, fick lägga till 700 kr för det, vet dock inte om det är värt det. Bir det märkvärt bättre med Kalibrering eller?
för jag är inte så begåvad på denna front,
Ni andra som har/äger en tx100 är ni nöjda med den?
Tx100 kalibrerin cine4home
Var beställde du din projje? Vad blev totalpriset inkl frakt + kalibrering?
Postad 14 August 2004 - 19:17
Unregistered6080eb57
-
Unregistered6080eb57
-
Amatör
-
-
67 inlägg
Jag köpte min hitachi tx100 från www.Pipro.de där kan man om man vill lägga till 100 euro för att få sin projektor kalibrerad efter cine4home.de tuning då, man kan ochså lägga till 50 euro för att få 2000 timmars försäkring på lampan. Den största anledningen till att jag köpte projektorn från pipro.de var att de har 0 tollerans när det gäller döda pixlar. Dom kontrollerar varje enskilld projektor och skickar tillbaka de som har döda pixlar eller mycket VB. Priset är individuellt så det är bara att fråga han som är den svenska representanten för pipro.de jag tror han finns någonstanns i detta forum. Dock verkar det som om Hitachi har problem med att leverera Tx100 jag la in min beställning den 25 Juli och har ej fått den en. har inte fått något speciellt konkret svar från dem heller. Men jag hoppas på nästa vecka.
Postad 15 August 2004 - 09:55
Unregisteredb19d47c9
-
Unregisteredb19d47c9
-
Användare
-
-
107 inlägg
Ni lilla lyckliga skara som äger en tx100...
Är det många som kör med DVI? Det skall väl funka bra som utlovat med 720p PAL? Och vad har ni för DVD-spelare?
Vore kul att höra lite.
Postad 15 August 2004 - 10:45
Unregistered59dcaef6
-
Unregistered59dcaef6
-
Guru
-
-
5025 inlägg
Det funkar iaf utmärkt med 720p@50Hz från dator.
Postad 15 August 2004 - 11:11
Eskapisten
-
Eskapisten
-
Lärjunge
-
-
379 inlägg
... man kan ochså lägga till 50 euro för att få 2000 timmars försäkring på lampan.
Hitachi kör väl själva numera 2000 timmar/6 mån garanti på sina lampor, i varje fall här i Sverige. Verkar dumt att betala extra för nå't som redan ingår...
Postad 15 August 2004 - 11:41
Tomas_D700
-
Tomas_D700
-
Rådgivare
-
-
5023 inlägg
Hej ... man kan ochså lägga till 50 euro för att få 2000 timmars försäkring på lampan. Hitachi kör väl själva numera 2000 timmar/6 mån garanti på sina lampor, i varje fall här i Sverige. Verkar dumt att betala extra för nå't som redan ingår...
Eftersom 6 mån troligen kommer låååångt före 2000 timmar så verkar det väldigt smart att köpa en försäkring som enbart säger 2000 timmar oavsett hur länge man har ägt lampan, speciellt sommartid. De flesta har nog inte kört sina lampor mer än 150 - 400 timmar under en sexmånadersperiod.
Postad 15 August 2004 - 11:48
Unregistered00068bcf
-
Unregistered00068bcf
-
Lärjunge
-
-
430 inlägg
Indikerar projjen "P" då eller? För när jag väljer 720p@50Hz på min YAMAKAWA 375 så indikerar projjen DVI 720@50Hz men i dvdn´s meny så står det 720p@50Hz. Väldigt bra å skarp bild blir det, hur nöjd som helst  Har hittils bara kört med dvi. YAMAKAWA spelaren ska jag sen byta ut, väntar bara på att den rätta ska komma
Postad 15 August 2004 - 14:15
Unregistered59dcaef6
-
Unregistered59dcaef6
-
Guru
-
-
5025 inlägg
Indikerar projjen "P" då eller? För när jag väljer 720p@50Hz på min YAMAKAWA 375 så indikerar projjen DVI 720@50Hz men i dvdn´s meny så står det 720p@50Hz. Väldigt bra å skarp bild blir det, hur nöjd som helst Har hittils bara kört med dvi. YAMAKAWA spelaren ska jag sen byta ut, väntar bara på att den rätta ska komma
Näe, det tror jag inte att den gör. Tror iofs inte att du behöver oroa dig för att Yamakawan skickar 720i när du har ställt in den på 720p. Den "rätta" verkar iaf för mig bli KISS DP600. WM9 och .TS i HD-upplösningar via DVI!  Hoppas bara den inte blir för buggig. Brukar Kiss-spelarna vara buggiga tro?
Postad 16 August 2004 - 13:15
Unregisterede5cc9c5c
-
Unregisterede5cc9c5c
-
Wannabe
-
-
15 inlägg
Fick min älskade proj i fredags lagom till OS också. Är grymt nöjd. Den har fått jobba rätt hårt i helgen kan jag säga. Dock så kommer den slippa att proja massa dum sport då det är mer än svordom än roligt i mitt tycke Hur som helst. Är grymt nöjd med Datapryls service. Bra jobbat Jonas! Kan dock rekomendera för dom som bor i sthlm att slänga ett öga på http://www.webhallen...od.php?id=32870 som oxå har ett ruggit bra pris. Säljer dessutom Kingpin dukar till bra pris vilket jag tycker är intressant som inte vill tömma pluskan helt. Lycka till nu alla med era fina projar! /Matz
Postad 16 August 2004 - 13:34
Bråkis
-
Bråkis
-
Användare
-
-
156 inlägg
Min fläkt slutade låta illa efter ca 2h användning och nu verkar det vara normalt.
Däremot tycker jag klockan på projektorn gått fel!
Jag såg en film som var 122 minuter samt halva sagan om ringen, del 1. Borde motsvara ca 3,5-4h.
Efter det är timern på lampan + fläkten uppe i 7h.
Känns inte alls sjysst.. Klart det är lättare att komma upp i höga lamptider om den inte anger rätt. Nån annan som har detta problem?
Kan återigen flagga för lensshiften som verkligen inte är bra när det gäller att hänga upp-och ned i tak. Jag har ca 250 cm i tak, dvs inte alls ovanligt högt. Jag kommer inte kunna ha den fäst direkt i taket utan måste ha den hängande ned från taket en bit (10-20 cm). Nu funderar jag istället på att sätta den rättvänd på en hylla bak i rummet och sedan skjuta bilden nedåt.
Man kan nämligen shifta bilden nedåt väldigt mycket, men när man shiftar uppåt så hamnar bilden inte mycket mer än 15%-20% av bildhöjden över linsen!
Har byggt en sjukt tillfällig duk (av träram enligt mitt galler samt vaxduk från jysk) som jag spänt med lite tejp.. funkar över förväntan. Så snart jag slutar jobba skall jag ta tag i det hela och göra en riktig. Det vore nog bättre att ha grå duk, S1500 eller kanske S2000, så jag rollar vaxduken småningom.
Bilden känns grymt bra. Ingen VB vad jag kan se och inga döda pixlar eller lysande pixlar. Irisen gör underverk, men visst finns det ljus där även när det skall vara svart. Dock inte lika störande som RBE...
Redigerat av Bråkis, 16 August 2004 - 13:38.
Postad 16 August 2004 - 15:06
Unregistered59dcaef6
-
Unregistered59dcaef6
-
Guru
-
-
5025 inlägg
DLP:er är rätt grå i det svarta också!
Postad 17 August 2004 - 10:36
SteNo
-
SteNo
-
Användare
-
-
138 inlägg
Bråkis Har du räknat med kalibreringstid? Däremot tycker jag klockan på projektorn gått fel! Jag såg en film som var 122 minuter samt halva sagan om ringen, del 1. Borde motsvara ca 3,5-4h. Efter det är timern på lampan + fläkten uppe i 7h.
Postad 17 August 2004 - 11:32
Unregistered59dcaef6
-
Unregistered59dcaef6
-
Guru
-
-
5025 inlägg
Ja, precis... Man får väl hoppas att du hade projjen på åtminstone då du testade lens shiften.
Postad 17 August 2004 - 12:46
Logisk IT Malmö
-
Logisk IT Malmö
-
Användare
-
-
190 inlägg
En liten varning/upplysning till er alla som köper externt alltså utanför Sverige
Ni måste granska mycket mycket noga garantier och service på era projjar då det är mycket stor variation på hur detta hanteras när man köpt den av icke svensk leverantör och man vill ha den reparerad av svensk service firma.
De skall hanteras inom EU regler men dock så kan det vara mycket trögt och sämmre service på på tjänsterna så KOLLA noga med garantier och service
Jag kollade pipro och där kostar den 1899 euro för PJTX100 runt 17600 kr
Jag undrar också vad är pixelgaranti? den har ju alla, jag hoppas de packar upp den och testar den innan så det är det som de menar med pixelgaranti annars finns den ju med på alla garantier idag
Ha det bäst!
/Jörgen
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
Projektorer
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|