Det är ju tyvärr standard på stora som små butiker idag, bra som dåliga sådana. Centralisering av reperationer är väl i grunden väldigt bra idé, för alla parter.
Känns dock inte som någon riktigt lyckats få till de ännu. (inte någon)
Bästa möjliga policy för kunden är helt klart, utbytes direkt i näven så snart man konstaterat att de är fel på produkten. Brukar inte vara vanligt och också innebära betydligt dyrare produkter. (Tvixen är snudd på så dyr att man kunde förväntat sig det) Titta bara på WD-TV exempelvis, kostar mindre än 30% av en Tvix, inte lika bra iofs. Men 30% är bra mycket mindre.
Ja, de centraliserade servicelösningarna med ett serviceföretag som tar hand om "allt" för en ÅF, är en jättebra idé i teorin, men praktiskt fungerar det sällan, då dessa jättar aldrig är eller blir experter på de som ska granskas/lagas/repareras. Dessutom är det svindyrt, oftast, för leverantörer att skicka in saker via dem då serviceföretagen oftast tar ett pris, oavsett vad det är för fel, hur stort eller litet felet är osv.
Sen kan jag ge min bild eftersom jag har jobbat både i butik och mest som leverantör, när jag sålde TViX. För er som läser, så behöver ni inte ta åt er, som känner att ni blir upprörda, men om ni bara anade, hur mycket SBS-fel vi fick in (skit bakom spakarna), så skulle ni häpna. Den absoluta majoriteten som skickades in, både med och utan vår inrådan/RMA-ansökningar, var just "oj, jaså, hade jag inte tryckt på on-knappen?" eller "oj, jaså, var batteriet bara slut?" eller "oj, jaså, det var bara en inställning som kunde gjorts med två knapptryckningar - och - oj - det var tydligen ett val man kunde göra i HUVUDMENYN?" osv. Men oj, vad det ska skällas i telefon och i mail, innan SBS-felet väl upptäcks. Det ska minsann tas upp i Plus och med Konsumentombudsmannen osv. Observera nu igen, att jag bara pratar generellt nu och inte något om detta eller tidigare fall i tråden. Vad jag menar är bara att det alltid är "en j-kla sk-t-produkt, innan det visar sig att det bara/oftast tyvärr handlar om användarfel eller brist på intresse av att ta reda på hur produkten fungerar.
Sammanfattat kan jag väl säga att det är väldigt bra att det finns en kontrollfunktion någonstans i fysiska butiker där någon som har sålt varan kanske TITTAR på den, visuellt, testar prylen och ser om det bara är en inställning eller något som behöver uppdateras eller uppgraderas. Det här gäller inte bara media extenders utan även andra produkter som mobiltelefoner, MP3-spelare, TV-apparater osv. Problemet är just alla de som skickar in produkter som det sedan visar sig inte är något fel på. Det tar tid, kostar pengar och förlänger kön för alla andra i ledet också. Återigen, majoriteten (!) av den service vi gjorde på irivernordic när företaget hette det och fokuserade på att sälja MP3-spelare från iriver till butiker i Skandinavien, var just knasfel. Knasfel som tog tid i kön från precis alla andra, eftersom vi självfallet var tvungna att göra en test av produkten också, likväl som konsumenten oftast själv skulle kunna ha gjort den. Problemet är också att om alla skulle skicka in saker och man skulle få den utbytt, trots att det inte är något fel på den, så trissar det upp priserna generellt eftersom leverantören då står med prylar som egentligen fungerar, men som är "begagnade" i kombination med den tid och energi och de pengar (i arbetskostnad, frakter etc.) som läggs ner på felsökningen och letandet efter ett fel, som inte är ett fel.
Nu är media extenders en bit mer komplicerat och det kan bli betydligt svårare med det här att testa saker själv, eftersom det så många gånger kan brista i form av en codec eller dåligt material man försöker visa, eller för all del - en firmware som det hela tiden jobbas på att förbättra. Det finns tusen anledningar till, varför det kan brista ibland, men jag vill ge en STOR eloge, till alla som ägnar tid åt att alltid försöka felsöka, på alla sätt som går, innan ni tar sista utvägen och skickar in produkten igen till den butik där ni har köpt den.
Se det alltså
inte som någon kritik i detta ämne. Jag ville bara
generellt hylla de som hänger i tråden och som hjälper till, hylla de som själva felsöker och inte slött bara skickar tillbaka saker och vill ha något nytt bara för att de inte har läst manualen eller brytt sig om att ens testa saker samt hylla de som när de ändå skickar in något, skriver en UTFÖRLIG och TYDLIG felbeskrivning även om det kanske inte alltid behövs. Det sparar enormt med tid, för alla. Slutligen så vill jag hylla de servicetekniker och den supportpersonal som dagligen får höra människor skälla och ändå tar det med ro eller gör sitt bästa - och nu menar jag i alla del fall där det faktiskt inte är något fel på produkten eller tjänsten...
Jag önskar er alla en fantastisk fortsatt kväll!

EDIT: YAY! Första inlägget på sida 200 i denna tråd. Det tål att firas med en extra stor kopp te och en rostad smörgås.
Redigerat av sean.wiklund, 05 May 2009 - 17:22.