Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell Tråd - Nokia N900 *

7894 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 07 January 2010 - 19:49

otto zx-7r
  • otto zx-7r
  • Amatör

• 96 inlägg
  • 0

I ärlighetens namn finns telefonen sen en tid tillbaka, och den finns i lager nu. Däremot har inte uppdateringen kommit, vilket gör att många återförsäljare inte vill/ får sälja den. Men vill du ha den går det utmärkt att köpa den.

ja den fins men inte om man måste köpa den i en butik!!! och ja det måste jag göra ....

la ordern i october så det käns rätt trist
att inte nokia kommer med info varför varför varför osv osv

Postad 07 January 2010 - 20:42

karamell kungen
  • karamell kungen
  • Wannabe

• 13 inlägg
  • 0
någon som vet vad media markt tar för en n900?

Postad 07 January 2010 - 20:55

theclone
  • theclone
  • Forumräv

• 831 inlägg
  • 0

någon som vet vad media markt tar för en n900?

jag köpte min på mediamarkt i skövde över disk
dom fick in dom på juldagen .ca 5500 kr kosta den

alla svar finns redan i tråden :D

Postad 07 January 2010 - 21:20

Gurra101
  • Gurra101
  • Veteran

• 1891 inlägg
  • 0
Får väl bita i det sura äpplet :D

Men har också fått 3 väldigt sm repor på skärmen syns bara om man riktar mot en lampa i rätt vinkel inte något som syns vid användning! Ja det beror på hur petig man ska vara. Men tänkte mest bara haft den ett par veckor hur kommer det se ut senare?

Men tänkte även så här ja om nu som vissa skickat in sin telefon och fått en ny jag vad spelar det för roll blir ju repig igen samma skärm om man nu inte sätter på skärmskydd iofs direkt. Men så ksa det inte behöva vara såfall ska ju nokia skicka med ett sånt kan jag tycka.

Postad 07 January 2010 - 21:57

lostsoul
  • lostsoul
  • Lärjunge

• 415 inlägg
  • 0

Får väl bita i det sura äpplet :D

Men har också fått 3 väldigt sm repor på skärmen syns bara om man riktar mot en lampa i rätt vinkel inte något som syns vid användning! Ja det beror på hur petig man ska vara. Men tänkte mest bara haft den ett par veckor hur kommer det se ut senare?

Men tänkte även så här ja om nu som vissa skickat in sin telefon och fått en ny jag vad spelar det för roll blir ju repig igen samma skärm om man nu inte sätter på skärmskydd iofs direkt. Men så ksa det inte behöva vara såfall ska ju nokia skicka med ett sånt kan jag tycka.

aj då! kanske reklamera som jag och en annan i tråden gjorde. som jag tidigare sa så ÄR skärmen väldigt repkänslig. Rekommenderar alla att skaffa skärmskydd på en gång.

Postad 07 January 2010 - 21:58

frals_
  • frals_
  • Amatör

• 78 inlägg
  • 0
Vet inte hur ni lyckas repa era skärmar - haft min i arbetsbyxorna (som flyttgubbe) i en vecka utan att lyckas få någon repa :D Å andra sidan har jag ju låtit bli att stoppa skruvarna i just den fickan :)

Förövrigt bör det gå att skicka/ta emot MMS från samtliga operatörer med fMMS nu: http://mms.frals.se
Håller på att fina till det lite innan jag slänger upp ett nytt paket som fixar en del små buggar och sen bär det av till extras-devel!

Postad 07 January 2010 - 22:01

lostsoul
  • lostsoul
  • Lärjunge

• 415 inlägg
  • 0

Vet inte hur ni lyckas repa era skärmar - haft min i arbetsbyxorna (som flyttgubbe) i en vecka utan att lyckas få någon repa :D Å andra sidan har jag ju låtit bli att stoppa skruvarna i just den fickan ;)

Förövrigt bör det gå att skicka/ta emot MMS från samtliga operatörer med fMMS nu: http://mms.frals.se
Håller på att fina till det lite innan jag slänger upp ett nytt paket som fixar en del små buggar och sen bär det av till extras-devel!

Vänta bara! :) Det är pennan som är boven i dramat...

Postad 07 January 2010 - 22:14

theclone
  • theclone
  • Forumräv

• 831 inlägg
  • 0

Vet inte hur ni lyckas repa era skärmar - haft min i arbetsbyxorna (som flyttgubbe) i en vecka utan att lyckas få någon repa :D Å andra sidan har jag ju låtit bli att stoppa skruvarna i just den fickan :)

vackert frals. Såg videon på meamosweden.com. Ser ju ut att fungera lysande. har inte testat ännu. optifierat?

och en fråga. var sparas MMS:en?

EDIT: angående repor. jag körde med vatten och diskborste på skärmen, inte en repa. ni måste ju trycka som *****

Redigerat av theclone, 07 January 2010 - 22:25.

Postad 07 January 2010 - 22:24

Gurra101
  • Gurra101
  • Veteran

• 1891 inlägg
  • 0

Vet inte hur ni lyckas repa era skärmar - haft min i arbetsbyxorna (som flyttgubbe) i en vecka utan att lyckas få någon repa :D Å andra sidan har jag ju låtit bli att stoppa skruvarna i just den fickan ;)

Jag ser inte mina vid vanligt användande utan om jag rengör skärmen så allt fett från fingrarna är borta och sen lyser med en lampa i rätt vinkel på skärmen så ser man dom. Allt beror på hur petig man ksa vara! Sen jag kan tyckas petigt, men är det så efter bara ett par veckors användning, hur ser det ut efter några månader?

Men vill inte ha en anna telefon älskar denna :)

Redigerat av Gurra101, 07 January 2010 - 22:46.

Postad 07 January 2010 - 22:43

e_kjellgren
  • e_kjellgren
  • Lärjunge

• 313 inlägg
  • 0

Vänta bara! :D Det är pennan som är boven i dramat...

Pennan, ja. Fingrar och fickor verkar helt ok.
Min lämnade Rotterdam igen idag =)

Postad 07 January 2010 - 22:52

Icee
  • Icee
  • Användare

• 207 inlägg
  • 0

Vänta bara! :) Det är pennan som är boven i dramat...

Nej det är tändaren :D. Fan då jag alltid skall lyckas få ner den i samma ficka som telefonen.

btw. Minns att de var folk som klaga på att de var stort glapp mellan skärmen och tangentbordet. Hade den i fickan då jag var i garaget och höll på med en massa skit, tog upp svara med händer som hade olja, grus osv på sig. Smuts smet sig emellan. Tangentbordet repat.

Iofs funkar den bättre än N91 för den var så tät så de tog flera veckor innan man fick bort skiten, var som en rasp en tid efter den fått vara med bland lite smutsigt jobb.

Redigerat av Icee, 07 January 2010 - 22:58.

Postad 07 January 2010 - 23:00

lostsoul
  • lostsoul
  • Lärjunge

• 415 inlägg
  • 0

När skickade du in din? Jag skickade in min i måndags med paketfrakt standard för 60:- (fick betala frakten själv eftersom det hade gått över 7 dagar sedan mottagandet). Har inte hört något från Nokia än. Någon som fått sitt skärmskydd från ZAGG än? Mitt skickades den 17/12 men har inte dykt upp än.

Redigerat av lostsoul, 07 January 2010 - 23:12.

Postad 08 January 2010 - 01:37

matte_amal
  • matte_amal
  • Wannabe

• 27 inlägg
  • 0

Min nummer tvåa ankom tidigare ikväll HERNE-BOERNIG, DE :D Hoppas, hoppas den kommer vara OK, så jäkla jobbigt när det är fel på sakerna :/

Edit:
Undrar hur mycket Nokia förlorar på dessa fel och på att de skickar ut helt nya telefoner, de till och med godkänner era repor :)
Undrar om de plockar delar från de gamla telefonerna eller om dom redan är förbrukade.

Redigerat av matte_amal, 08 January 2010 - 01:42.

Postad 08 January 2010 - 07:59

devileye86
  • devileye86
  • Wannabe

• 29 inlägg
  • 0
jag är nog trög men hur ska man gå till väga för att instalera det.
har laddat hem dom två filerna. instalerat den ena.
men sen vet jag inte vad jag ska göra. ska göra några nya mappar och lägga data filerna där men jag förstår inte. snälla hjälp mig.

Klicka här!

Postad 08 January 2010 - 08:40

e_kjellgren
  • e_kjellgren
  • Lärjunge

• 313 inlägg
  • 0

Min nummer tvåa ankom tidigare ikväll HERNE-BOERNIG, DE :D Hoppas, hoppas den kommer vara OK, så jäkla jobbigt när det är fel på sakerna :/

Edit:
Undrar hur mycket Nokia förlorar på dessa fel och på att de skickar ut helt nya telefoner, de till och med godkänner era repor :)
Undrar om de plockar delar från de gamla telefonerna eller om dom redan är förbrukade.

Jag ligger på KOELN (COLOGNE), DE..
Tror inte dom plockar några delar faktiskt, kostar nog mer än det smakar.

Postad 08 January 2010 - 08:45

e_kjellgren
  • e_kjellgren
  • Lärjunge

• 313 inlägg
  • 0

När skickade du in din? Jag skickade in min i måndags med paketfrakt standard för 60:- (fick betala frakten själv eftersom det hade gått över 7 dagar sedan mottagandet). Har inte hört något från Nokia än. Någon som fått sitt skärmskydd från ZAGG än? Mitt skickades den 17/12 men har inte dykt upp än.

Jag skickade min i måndags eftermiddag, Nokia tog emot den i onsdags, en ny skickades på torsdagen.
Betalade inget dock, klistrade på den fraktsedel som Nokia mailat mig.
Min bror har satt på sitt ZAGG (på enhet nr 2, han hade trasiga pixlar), och det blev bra sa han.
Dock har pennan repat skyddet =)

Postad 08 January 2010 - 08:54

Wile
  • Wile
  • Wannabe

• 32 inlägg
  • 0

Jag skickade min i måndags eftermiddag, Nokia tog emot den i onsdags, en ny skickades på torsdagen.
Betalade inget dock, klistrade på den fraktsedel som Nokia mailat mig.
Min bror har satt på sitt ZAGG (på enhet nr 2, han hade trasiga pixlar), och det blev bra sa han.
Dock har pennan repat skyddet =)

Skickade min i måndags också, fick du något mail när den kommit till Nokia?

Wile

Postad 08 January 2010 - 11:30

frals_
  • frals_
  • Amatör

• 78 inlägg
  • 0

vackert frals. Såg videon på meamosweden.com. Ser ju ut att fungera lysande. har inte testat ännu. optifierat?

och en fråga. var sparas MMS:en?

EDIT: angående repor. jag körde med vatten och diskborste på skärmen, inte en repa. ni måste ju trycka som *****

:D Jao, allt installeras i /opt/fmms (förutom 2 ikoner, .desktop samt .service-filen, för de måste vara i /usr/share/* ;))

/home/user/.fmms/mms/[transactionid] sparas alla nerladdade i, dels binärt och även headers separat i en textfil samt alla andra delar i (förhoppningsvis) rätt format :)

Postad 08 January 2010 - 12:08

raptor18
  • raptor18
  • Användare

• 200 inlägg
  • 0
Ni som får tillbaka era som gick på garanti, säg gärna till om ni fick en ny eller om de reparerade enheten.

Raptor

Postad 08 January 2010 - 12:19

MagnusBio
  • MagnusBio
  • Lärjunge

• 270 inlägg
  • 0

...
Någon som fått sitt skärmskydd från ZAGG än? Mitt skickades den 17/12 men har inte dykt upp än.

Nix, fick besked precis som du och valde ändå att betala extra för snabbare leverans.

Har dock redan skärmskydd från protectionfilms24 och skalet jag köpte för 30 kr från Hong Kong, båda funkar kanon.
Skalet gillar jag faktiskt riktigt bra.

Postad 08 January 2010 - 19:39

theclone
  • theclone
  • Forumräv

• 831 inlägg
  • 0

;) Jao, allt installeras i /opt/fmms (förutom 2 ikoner, .desktop samt .service-filen, för de måste vara i /usr/share/* :))

/home/user/.fmms/mms/[transactionid] sparas alla nerladdade i, dels binärt och även headers separat i en textfil samt alla andra delar i (förhoppningsvis) rätt format :D

ok. Guld. Ska testa det i helgen. vad är det som begränsar storleken på hur stort mms:et kan vara?

EDIT: nu förstår jag varför nokia dröjer med firmware uppdateringen. De väntar på att din lösning ska bli fullfjädrad för de klarar inte av att trolla fram MMS själva! :D

Redigerat av theclone, 08 January 2010 - 19:41.

Postad 09 January 2010 - 01:26

frals_
  • frals_
  • Amatör

• 78 inlägg
  • 0

ok. Guld. Ska testa det i helgen. vad är det som begränsar storleken på hur stort mms:et kan vara?

EDIT: nu förstår jag varför nokia dröjer med firmware uppdateringen. De väntar på att din lösning ska bli fullfjädrad för de klarar inte av att trolla fram MMS själva! :)

I programmet - inget, däremot verkar det inte gå fram till särskilt många personer om det är över ett par hundra kB ;-)

Finns en resize funktion i versionen som finns i extras-devel nu, ställ in den på 320 eller något liknande så blir MMSen små och smidiga :)

Postad 09 January 2010 - 12:06

Gurra101
  • Gurra101
  • Veteran

• 1891 inlägg
  • 0
Så nu sitter mitt nya skärmskydd på som kom från hongkong! Mycket bättre än invisible shield som jag tyckte vart ett tunnt skit att sätta på!! Detta va styvare och lättare (för mig då) men funkar hur bra som helst!

Förstår inte varför tex nokia då inte har ett skydd på från början! Typ som det mörka som sitter där när man tar ut den från boxen men i ett helt genomskinligt då så kan kunden själva bestämma om dom vill ha det kvar eller inte!?? För typ 90% köper ju ändå skydd till sina telefoner.

Och mycket billigare än invisible shield va det också kosta runt 30kr!

Postad 09 January 2010 - 12:11

ConraDargo
  • ConraDargo
  • Forumräv

• 819 inlägg
  • 0
Hur har det förresten gått för er som använt en annan Nokia-modell sedan tidigare att överföra SMS och MMS till er nya N900? Om ni nu ens gjort detta?

Sitter med en N82 nu och det här brukar ju tyvärr alltför ofta vara ett problem tycker jag :/ Vill ju gärna ha kvar väldigt många av de SMS som jag har på den mobilen. MMS:en är väl kanske inte fullt lika viktiga och med tanke på att N900 inte har officiellt stöd för MMS så förstår jag ju om de kommer att gå förlorade. Men mina textmeddelanden då?

Postad 09 January 2010 - 12:43

Gurra101
  • Gurra101
  • Veteran

• 1891 inlägg
  • 0
Behöver ju inte gå förlorat ju! MMs kan du ju lägga på din dator och likadant med sms:en! Om det nu inte går att föra över, så förlorat behöver det inte bli.

Redigerat av Gurra101, 09 January 2010 - 12:46.

Postad 09 January 2010 - 13:15

ConraDargo
  • ConraDargo
  • Forumräv

• 819 inlägg
  • 0
Sant, man kan ju alltid spara sina meddelanden på datorn om inte annat :)

Postad 09 January 2010 - 13:20

theclone
  • theclone
  • Forumräv

• 831 inlägg
  • 0
ok. tackar frals. då har man skickat sitt första mms med n900. och andra i sitt liv. känns bra :) har du testat med en ytterst kort film i mms:et? funkar det om den är liten?

Postad 09 January 2010 - 14:40

Unregistered86d0fe55
  • Unregistered86d0fe55
  • Användare

• 106 inlägg
  • 0
Skulle vilja ha en app till facebook chatten samt bättre kalender widget.. :/
Nu är guide hur man installerar quake 3 ute!
http://maemo.tv/blog...-on-nokia-n900/

Redigerat av Unregistered86d0fe55, 09 January 2010 - 15:23.

Postad 09 January 2010 - 18:05

Ironse
  • Ironse
  • Mästare

• 2953 inlägg
  • 0
Spela atari st på n900?

http://www.youtube.c...h?v=8_GcCgkH6xM

Fan vad ballt!

Postad 09 January 2010 - 21:35

frals_
  • frals_
  • Amatör

• 78 inlägg
  • 0

ok. tackar frals. då har man skickat sitt första mms med n900. och andra i sitt liv. känns bra :D har du testat med en ytterst kort film i mms:et? funkar det om den är liten?

fMMS klarar än så länge bara bilder, tyvärr ;)

Postad 09 January 2010 - 21:55

Billy Broms
  • Billy Broms
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0
Får error 113 no route to host när jag försöker använda fmms programmet, och misstänker att det är min mmsc konfiguration som inte är den rätta. Jag har tele 2 uppkoppling och har provat en tre fyra olika alternativ som jag har fått från deras hemsida. Är det någon som vet den rätta konfigurationen om man använder sig av tele 2. / Billy

Har löst det på egen hand nu.

Redigerat av Billy Broms, 10 January 2010 - 12:35.

Postad 09 January 2010 - 22:03

molm
  • molm
  • Wannabe

• 24 inlägg
  • 0

Skulle vilja ha en app till facebook chatten samt bättre kalender widget.. :/
Nu är guide hur man installerar quake 3 ute!
http://maemo.tv/blog...-on-nokia-n900/

testa att bokmärka denna adressen i luren: www.facebook.com/presence/popout.php så kommer chatten i ett eget fönster i alla fall.

//Martin

Postad 10 January 2010 - 12:39

theclone
  • theclone
  • Forumräv

• 831 inlägg
  • 0
jag börjar bli lite otålig angående nokias hantering av releasen N900:an. jag tycker det var trevligt att de släppt den i december och jag gillar den skarpt. men vad jag inte gillar hur nokia hanterar releasen. vad händer med ovi store. borde inte den var någolunda klar vid relase, även om den innehåller 0 apps så visar det att den här produkten satsar vi på. vi tror att den kan bil något bra. det lockar det utvecklare och företag till platformen.
sedan har vi det här med firmware:n och fixen till 3. hur nokia har tänkt här får stå för dem. 3 har rappoterat ev release v.6 om det nu blir så återstår att se. men nu måste firmware uppdateringen innehålla riktigt bra saker för att man ska bli nöjd..

egentligen är det inte produkten i sig jag är missnöjd med utan nokias tysthet. de behöver inte säga var när hur. men de behöver säga något om framtiden.

var är klas nu? och då menar inte att han ska vara här i forumet och skriva. finns ju andra kanaler. men någon form av info vore guld.

eller har alla på nokia forfarande semester?

skärper de inte sig så är det här den sista nokia nallen för mig.

Postad 10 January 2010 - 13:30

Gurra101
  • Gurra101
  • Veteran

• 1891 inlägg
  • 0
Kan hålla med dig där!

Men vi som har telefonen redan, då finns det ju andra ställen att få apps från så just Ovi store bryr jag mig inte så mycket om. Om det inte är så att det kommer ligga andra grejor i ovi store??

Postad 10 January 2010 - 13:51

theclone
  • theclone
  • Forumräv

• 831 inlägg
  • 0

Kan hålla med dig där!

Men vi som har telefonen redan, då finns det ju andra ställen att få apps från så just Ovi store bryr jag mig inte så mycket om. Om det inte är så att det kommer ligga andra grejor i ovi store??

vad jag menar är att nokia inte kan forsätta sem de gör nu. nu kommer google med sin första telle och jag kan tänka mig att den har endel barnsjukdomar. men googles sökprodukter är istortsätt alla baserade internät. det gör att de, om de får ihop hw-biten kommer ha produkter klasser bättre än vad nokia har. men det tar nog ett par modellaer innan de är på topp.

sedan kan man tycka vad man vill. men att jämför maps med google maps så blir man ju gråtfärdig:)

sedan finns det ju andra aspekter att väga in. men tror nokia kommer tappa mycket marknadsandelar om de inte vaknar. bra kommunikation kan vara mer värda än flashiga apps. stort plus till klas som reggade sig här t ex..

Redigerat av theclone, 10 January 2010 - 13:58.

Postad 10 January 2010 - 14:55

RobbinL
  • RobbinL
  • Amatör

• 69 inlägg
  • 0

vad jag menar är att nokia inte kan forsätta sem de gör nu. nu kommer google med sin första telle och jag kan tänka mig att den har endel barnsjukdomar. men googles sökprodukter är istortsätt alla baserade internät. det gör att de, om de får ihop hw-biten kommer ha produkter klasser bättre än vad nokia har. men det tar nog ett par modellaer innan de är på topp.

sedan kan man tycka vad man vill. men att jämför maps med google maps så blir man ju gråtfärdig:)

sedan finns det ju andra aspekter att väga in. men tror nokia kommer tappa mycket marknadsandelar om de inte vaknar. bra kommunikation kan vara mer värda än flashiga apps. stort plus till klas som reggade sig här t ex..

Håller med dig, 100%!

Postad 10 January 2010 - 17:41

Unregistered86d0fe55
  • Unregistered86d0fe55
  • Användare

• 106 inlägg
  • 0

Here you go!
http://talk.maemo.or...655&postcount=6
Växlar mellan svenska <-> engelska med ett knapptryck.

jag undrar hur du installerar dom filerna man får ner? det är ju en .deb fil och en .gz fil jag har 2 filer som jag inte vet hur man installerar..
Måste nog ha det här programmet om man ska spela lite quake...
förresten någon som quake 3 å funka??

Redigerat av Unregistered86d0fe55, 10 January 2010 - 18:08.

Postad 10 January 2010 - 18:18

razumichin
  • razumichin
  • Användare

• 141 inlägg
  • 0

jag undrar hur du installerar dom filerna man får ner? det är ju en .deb fil och en .gz fil jag har 2 filer som jag inte vet hur man installerar..
Måste nog ha det här programmet om man ska spela lite quake...
förresten någon som quake 3 å funka??

Du behöver bara tanka .deb-filen då den andra innehåller den rena koden, dvs. inget du behöver.

För att installera en .deb-fil går du in i programhanteraren och väljer att skapa en ny programkatalog. I webadressfältet skriver du "matrix" och låter resten vara som det är. Tryck bort menyn genom att trycka på den övre delen av skärmen, tryck alltså inte spara. Du kommer nu få två alternativ, "blue pill" eller "red pill", tryck på "red pill". Nu har du flera nya alternativ i programhanteraren, bl.a. "Installera från fil", välj detta alternativ och installera din fil.

Kom ihåg att göra om samma procedur igen och aktivera "blue pill" efter att du har installerat ditt program då "red pill" inaktiverar vissa säkerhetsspärrar som du gärna vill ha aktiverade.

Quake 3 fungerar alldeles utmärkt för mig :)
Ska nog testa Warcraft 2 såsmåningom också.

Redigerat av razumichin, 10 January 2010 - 18:19.

Postad 10 January 2010 - 18:38

theclone
  • theclone
  • Forumräv

• 831 inlägg
  • 0
alla bör tänka på att de här apparna är extras-devel. Kan innebära alla möjliga problem. fmms, Quake och warcraft 2 osv. måste alltid nämnas :P

ska du bara spela quake är det enklare/säkrare och gå in i settings --> textinput/text inmattning och ändra. Fast såklart inte lika coolt :)

Redigerat av theclone, 10 January 2010 - 18:52.

Postad 10 January 2010 - 19:01

Icee
  • Icee
  • Användare

• 207 inlägg
  • 0

Jag vet inte hur de funkar i storstan men google stämmer ta mig faan inte det minsta här. Vägar som alltid är felskrivna, postnummer fel, förtagsnamn fel osv.
Maps stämmer åtminstone, men jag använder det inte. Navigerar med en riktig navigator då jag skall någon stans. Vill inte tappa navigeringen om någon råkar ringa.

Postad 10 January 2010 - 19:20

theclone
  • theclone
  • Forumräv

• 831 inlägg
  • 0

Jag vet inte hur de funkar i storstan men google stämmer ta mig faan inte det minsta här. Vägar som alltid är felskrivna, postnummer fel, förtagsnamn fel osv.
Maps stämmer åtminstone, men jag använder det inte. Navigerar med en riktig navigator då jag skall någon stans. Vill inte tappa navigeringen om någon råkar ringa.

Var inte det som var poängen. Det är att släppa en telefon med en så fruktansvärt långsam och (gammal) mjukvara, ser ju ut som den är gjord på 70-talet :). Jag använder garmin vilket så klart är bättre. Hoppas sygic's sw till n900 med vägvisare fungerar hyfsat så man slipper ha med sig två mackapärer.

Redigerat av theclone, 10 January 2010 - 19:21.

Postad 10 January 2010 - 21:44

pko
  • pko
  • Användare

• 212 inlägg
  • 0

jag börjar bli lite otålig angående nokias hantering av releasen N900:an. jag tycker det var trevligt att de släppt den i december och jag gillar den skarpt. men vad jag inte gillar hur nokia hanterar releasen. vad händer med ovi store. borde inte den var någolunda klar vid relase, även om den innehåller 0 apps så visar det att den här produkten satsar vi på. vi tror att den kan bil något bra. det lockar det utvecklare och företag till platformen.
sedan har vi det här med firmware:n och fixen till 3. hur nokia har tänkt här får stå för dem. 3 har rappoterat ev release v.6 om det nu blir så återstår att se. men nu måste firmware uppdateringen innehålla riktigt bra saker för att man ska bli nöjd..

egentligen är det inte produkten i sig jag är missnöjd med utan nokias tysthet. de behöver inte säga var när hur. men de behöver säga något om framtiden.

Jag vet inte om Nokia bryr sig så väldigt mycket egentligen. N900 är ju uttalat en nördpryl, inget för någon massmarknad. N900 är en glimt av framtiden, en framtid som är nästa version av Maemo. Kan tänka mig att de har rätt fullt upp med att utveckla det istället och det har mycket högre prio än att lägga till nya features till N900. Verkar som 1.1 kommer innehålla bugfixar och inget mer, förmodligen kommer det en 1.2 till N900 med portrait mode för browsern och kanske MMS, men sen kommer man nog få förlita sig på opensource/tredjepartsprogram om ingen kritisk bugg hittas. N900 har ingen framtid i sig, utan är bara ett steg på vägen mot målet.

Att Nokia inte stressar med Ovi store för Maemo har förmodligen samma orsak. Det är inte förrän när nästa generations Maemotelefoner kommer som det behöver vara lanserat. De har ingen brådska. I nästa Maemotelefon kommer man ju kunna använda Music store/Comes with music, nåt N900 inte kommer tillåtas göra osv.

Och Maps, blir förvånad om det uppdateras till N900. Bättre för Nokia att satsa framåt på en version till den "riktiga" platformen till nästa år.

N900 är inte så viktig för Nokia mer än som utvecklingsplatform. Nästa version däremot..

Postad 10 January 2010 - 22:17

Icee
  • Icee
  • Användare

• 207 inlägg
  • 0
Brukar Nokia presentera försäljningssiffror för enskilda modeller? För snart borde väl årsredovisningen komma.
Nyfiken hur bra N900 sålt sedan den kom ut och om den överträffat förväntningarna. Det lär vara det allt handlar om hur mycket resurser det läggs. Om den överträffat förväntningarna med råge lär så säkert mera resurser läggas på utvecklingen också

Postad 10 January 2010 - 22:19

Unregistered86d0fe55
  • Unregistered86d0fe55
  • Användare

• 106 inlägg
  • 0
tack för tipset razumichin men man måste väl ha engelskt tangentbord så man få pilarn varförsig annars blir det svårt va gäller dom flesta spelen eller??
Släpps ju fina spel nu haha

Postad 10 January 2010 - 22:33

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

• 11727 inlägg
  • 0
Fanns ju nått program som låter en ändra till engelskt med en knapptryckning..

Om jag inte har drömt :)

Postad 10 January 2010 - 22:58

theclone
  • theclone
  • Forumräv

• 831 inlägg
  • 0

Jag vet inte om Nokia bryr sig så väldigt mycket egentligen. N900 är ju uttalat en nördpryl, inget för någon massmarknad. N900 är en glimt av framtiden, en framtid som är nästa version av Maemo. Kan tänka mig att de har rätt fullt upp med att utveckla det istället och det har mycket högre prio än att lägga till nya features till N900. Verkar som 1.1 kommer innehålla bugfixar och inget mer, förmodligen kommer det en 1.2 till N900 med portrait mode för browsern och kanske MMS, men sen kommer man nog få förlita sig på opensource/tredjepartsprogram om ingen kritisk bugg hittas. N900 har ingen framtid i sig, utan är bara ett steg på vägen mot målet.

Att Nokia inte stressar med Ovi store för Maemo har förmodligen samma orsak. Det är inte förrän när nästa generations Maemotelefoner kommer som det behöver vara lanserat. De har ingen brådska. I nästa Maemotelefon kommer man ju kunna använda Music store/Comes with music, nåt N900 inte kommer tillåtas göra osv.

Och Maps, blir förvånad om det uppdateras till N900. Bättre för Nokia att satsa framåt på en version till den "riktiga" platformen till nästa år.

N900 är inte så viktig för Nokia mer än som utvecklingsplatform. Nästa version däremot..

]visst. det sägs att det är en pryl för att lansera maemo till den stora massan. men jag tror det kommer låta lika dant när nästa maemo lur ska lanseras.. tror den stora massan vill ha flashiga. snabba och hippa program och menyer. där ligger nokia efter både äpplet och google. så att inte satsa på maemo kommer inte leda till ökad försäljning för nästa produkt om de forsätter som nu.. den som lever får c ^_^.

Redigerat av theclone, 10 January 2010 - 23:07.

Postad 10 January 2010 - 23:02

theclone
  • theclone
  • Forumräv

• 831 inlägg
  • 0
.

Redigerat av theclone, 10 January 2010 - 23:05.

Postad 10 January 2010 - 23:08

razumichin
  • razumichin
  • Användare

• 141 inlägg
  • 0

tack för tipset razumichin men man måste väl ha engelskt tangentbord så man få pilarn varförsig annars blir det svårt va gäller dom flesta spelen eller??
Släpps ju fina spel nu haha

Fanns ju nått program som låter en ändra till engelskt med en knapptryckning..

Om jag inte har drömt ;)

Det program jag har länkat till växlar mellan det språk du har inställt på som custom, förmodligen svenska i ditt fall, och engelska. Exakt så man vill ha det.

Förklara gärna vad ni menar annars. ^_^

Postad 10 January 2010 - 23:08

Unregistered45806226
  • Unregistered45806226
  • Lärjunge

• 350 inlägg
  • 0
om man vill återställa hela telefonen så den är precis som ny. inga program och ingenting är installerat på den.
Hur gör man på bästa sätt?
//Mobilproffs

Postad 10 January 2010 - 23:20

Unregistered291b33b4
  • Unregistered291b33b4
  • Användare

• 149 inlägg
  • 0
Jag blir mer och mer skeptiskt till telefonen även om jag gillar den. Tror inte den kommer hålla mkt mer än ett halvår, låsknappen har redan blivit en aning sladdrig och tar inte alltid, 3.5mm pluggen sitter dåligt i, skärmen svarar stundtals dåligt på input, ljudet kan hacka till om man håller på med saker samtidigt som man lyssnar på musik, det tar en evighet för den att fatta att man roterat telefonen till stående läge och vill öppna telefondelen, när det ringer eller larmnet går igång när man håller på med något så fryser den ett tag.

Sen två funderingar också.
När jag ringer någon med headsetet så låser jag telefonen så fort jag hör att signaler går fram, när jag sedan pratat klart så låses telefonen upp igen. Hur får jag bort detta?

Någon mer som märkt att det är en svag fördjupning på höger sida om skärmen i mittenhöjd, precis där skärmen går över till svart?

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
    genstruktur
    2026-05-20 17:06:21
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.