Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell Tråd - Nokia N900 *

7894 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 10 January 2010 - 23:44

Unregistered45806226
  • Unregistered45806226
  • Lärjunge

• 350 inlägg
  • 0

Jag blir mer och mer skeptiskt till telefonen även om jag gillar den. Tror inte den kommer hålla mkt mer än ett halvår, låsknappen har redan blivit en aning sladdrig och tar inte alltid, 3.5mm pluggen sitter dåligt i, skärmen svarar stundtals dåligt på input, ljudet kan hacka till om man håller på med saker samtidigt som man lyssnar på musik, det tar en evighet för den att fatta att man roterat telefonen till stående läge och vill öppna telefondelen, när det ringer eller larmnet går igång när man håller på med något så fryser den ett tag.

Sen två funderingar också.
När jag ringer någon med headsetet så låser jag telefonen så fort jag hör att signaler går fram, när jag sedan pratat klart så låses telefonen upp igen. Hur får jag bort detta?

Någon mer som märkt att det är en svag fördjupning på höger sida om skärmen i mittenhöjd, precis där skärmen går över till svart?

Jag håller med dig det finns också andra saker som jag stör mig på:
1.Telefonen är så sjukt långsam när man tillexempel uppdaterar programkatalogerna.
2. Man kan heller inte ladda ner och installera ett program samtidigt som man jobbar med programhanteringen, det går på iphone, android och windows mobile 6.5
3.Den är jätte långsam med att uppdatera mejlen.
4. Ibland är jag inne på nätet och så plötsligt segar telefonen ner sig och startar om.
5. Sliden på telefonen har redan börjat glappa trots att jag är försiktig med den.
6. Skärmen repar sig av pennan den är ju sjukt kasst, varför gör man en penna om man vet att den repar skärmen.
7. Root minnet är jätte litet, man kan installera ett par program och sen säger telefonen att minnet är fullt. det skulle vara 2GB men det som är avsett är 256mb precis som på N97 och E72.
8. Telefonen spelar inte upp real ljud från start och jag har installerat mplayer men real fungerar fortfarande inte, på min e72 fungerar det galant.

jag vet att de finns folk här som älskar telefonen och som inte gillar det jag skriver, men jag gillar den också, säger bara vad jag upplever.
//Mobilproffs

Redigerat av Unregistered45806226, 10 January 2010 - 23:46.

Postad 11 January 2010 - 00:00

Anaesthisia
  • Anaesthisia
  • Användare

• 102 inlägg
  • 0
Någon som tafsat på N900 som har några reflektioner kring hur den fungerar jämfört med Androidlurar med tangentbord, och särskilt när det gäller surf och e-post?

A

Postad 11 January 2010 - 00:16

Unregistered291b33b4
  • Unregistered291b33b4
  • Användare

• 149 inlägg
  • 0
+1ar det Mobilproffs skrev och lägger även till att telefonen blir jävligt trög att skriva på när man skriver lite längre foruminlägg.

Batteriet tycker jag ändå är dugligt nu, lyssnar på en del musik, surfar en del och klarar mig ändå 16h. Tycker även att yt har börjat flyta bättre.

Postad 11 January 2010 - 00:24

razumichin
  • razumichin
  • Användare

• 141 inlägg
  • 0

7. Root minnet är jätte litet, man kan installera ett par program och sen säger telefonen att minnet är fullt. det

Det finns en anledning till detta och beror på att rootfs ligger på ett separat chip, ett chip som valdes till storleken 256mb av vissa skäl och är fullt tillräckligt. Anledningen till att du lyckas fylla det är att du har installerat program från extras-devel/testing som använder sig av rootfs-partitionen istället för /opt som de bör. Detta bör inte vara något problem eftersom detta förhoppningsvis förändras innan de når de "vanliga" användarna . Om man inte vet vad man håller på med eller kan tänka sig att ta konsekvenserna av det bör man hålla sig till nokias programkatalog och extras, punkt slut.

Ta inte detta som något påhopp, men ibland blir man trött på alla som plötsligt ska testa massa galna saker "bara för att de kan" och sedan klagar på att enheten beter sig konstigt.

Redigerat av razumichin, 11 January 2010 - 00:26.

Postad 11 January 2010 - 00:29

Icee
  • Icee
  • Användare

• 207 inlägg
  • 0
Har ni ni som har slö telefon installerat program från devel? Eftersom det varnas om och om igen får man skylla sig själv om man trots det drar in program därifrån. Telefonen är slö i programhanteraren för mig då jag har devel aktiverat, vilket jag har full förståelse för, jag är och rootar i utvecklingsnivå, det kommer att bråka.
Verkar helt enkelt som Nokia själv sagt, allmänheten är inte redo.

Vill även påpeka åt de som använder bärväska med mangnet. Mangneten väcker upp telefonen från sleepmode, vilket batteritiden skit, värt att kolla upp!

Angånde hållbarheten verkar den helt ok, åkt i golvet över 30 gånger nu sedan köp, många gånger fall på över 2m och inget har hänt med den hittills.

Redigerat av Icee, 11 January 2010 - 00:34.

Postad 11 January 2010 - 08:11

pivic
  • pivic
  • Wannabe

• 49 inlägg
  • 0

Ta inte detta som något påhopp, men ibland blir man trött på alla som plötsligt ska testa massa galna saker "bara för att de kan" och sedan klagar på att enheten beter sig konstigt.

Medhåll. "Early adopters" är ofta personer som är bra ad hoc-testare (d.v.s. personer som testar hej vilt, åtminstone till synes utan struktur) men som ofta inte har koll på vad de har gjort, för att man ska kunna felsöka när det strular. Jag vet. We can smell our own. ^_^

Postad 11 January 2010 - 08:28

Unregistered86d0fe55
  • Unregistered86d0fe55
  • Användare

• 106 inlägg
  • 0
ajaj nu börjar man bli lite orolig hur får man bort quake t.ex. om man installerat det ifrån extras-devel räcker det alltså inte å bara ta bort det genom programhanteraren??
Har inte haft några problem med telefonen än iallefall... ^_^
Fast jag tycker det är bättre å ladda ner program ifrån en internet sida då kan man läsa lite om programmet med för man fattar ju inte mycket om man bara går in i programhanteraren!

Redigerat av Unregistered86d0fe55, 11 January 2010 - 08:33.

Postad 11 January 2010 - 08:29

raptor18
  • raptor18
  • Användare

• 200 inlägg
  • 0
Ny liten FW update ute nu.
Finns tillgänglig för Svenska N900.
Vill veta, har de löst 3's Sim problem!

Raptor

Postad 11 January 2010 - 08:36

pivic
  • pivic
  • Wannabe

• 49 inlägg
  • 0

Ny liten FW update ute nu.
Finns tillgänglig för Svenska N900.
Vill veta, har de löst 3's Sim problem!

Klart intressant; med tanke på att Tres hemsida i skrivande stund (fortfarande) påstår att N900:an kommer i lager denna vecka (alltså vecka 3) får vi som är fulla med förhoppningar rapportera vid unboxing-tillfälle. :-)

Postad 11 January 2010 - 09:06

Unregistereddacb5a1e
  • Unregistereddacb5a1e
  • Användare

• 118 inlägg
  • 0
yey en update !!!!!!!

WOW

Vad är uppdaterat då??????

Postad 11 January 2010 - 09:11

thompalainen
  • thompalainen
  • Amatör

• 89 inlägg
  • 0
Hm, får bara "otillräckligt minne" när jag försöker att uppdatera Maemo.
Trots att jag har raderat de flesta Extras Dev-sakerna jag hade, och borde ha gott om minne kvar i roten.

Hur kollar man hur mycket minne som finns kvar för root förresten?

Postad 11 January 2010 - 09:21

nasso
  • nasso
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0
ingen som fått in den och kan bekräfta ifall det är den efterlängtade version 1.1? ^_^ Vill ha en n900 nu!

Postad 11 January 2010 - 09:22

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

• 11727 inlägg
  • 0
Inte är det väl vecka 3 nu ?

Postad 11 January 2010 - 09:49

nasso
  • nasso
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0

Det är vecka 2. Om tre ska kunna ha inne mobilen i lager vecka 3 bör uppdateringen komma snart. De använder inte trollspö och magiska formler när de tillverkar mobilerna. Tar lite tid det också. Skulle gissa att de helt enkelt lägger in nya programvaran i tillverkningen. Packar knappast upp mobilen ur förpackning och flashar om.

EDIT: kik i #n900 på quakenet bekräftade:
"PR1.0.1 (44-1) is a small updated that sets things up so PR1.1 can be pushed through the Application Manager."

Redigerat av nasso, 11 January 2010 - 09:50.

Postad 11 January 2010 - 09:56

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

• 11727 inlägg
  • 0
kanske dags att ringa till Tre då ^_^

Postad 11 January 2010 - 10:08

ojva
  • ojva
  • Lärjunge

• 370 inlägg
  • 0
Enligt "3 Sverige" på facebook så är "det senaste vi har hört är att leveransen sker under vecka 6 (har tyvärr inte hunnit uppdateras på hemsidan än). "

Postad 11 January 2010 - 10:15

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

• 11727 inlägg
  • 0
wtf........

Snart köper jag tamef*n en IFÅNE i ren protest

Edit
Helt seriöst så tror jag inte att jag orkar vänta 1 månad till

Edit2
Fif*******n vad jag är på dåligt humör.... ^_^
Måste nog lägga mig å sova

Redigerat av moparman, 11 January 2010 - 10:21.

Postad 11 January 2010 - 10:57

torsten85
  • torsten85
  • Amatör

• 58 inlägg
  • 0
Idag kom min invisible shield full body som jag beställde under 50% rean med mellan frakten.
Men nu har jag Vikuiti™ DQC-160 screen protector for Nokia n900 på, å den funkar jävligt bra. när den har gjort sitt ska jag testa zagg.

Postad 11 January 2010 - 11:03

Icee
  • Icee
  • Användare

• 207 inlägg
  • 0
Uppdateringen som kom idag är så att då den stora uppdateringen kommer kan man uppdatera via telefonen. BTW, jag fick rätt ;)
Gissar på att stora uppdateringen kommer på fredag eller så nästa vecka ^_^

df i terminalen för att kolla root, över 30mb ledigt skall det funka fint, en omstart kan behövas för att tömma root efter man avinstallerat devel apps

Postad 11 January 2010 - 11:21

torsten85
  • torsten85
  • Amatör

• 58 inlägg
  • 0
uppdateringen har ändrat utseendet på programhanteraren å lagt till OVI programkatalog

Postad 11 January 2010 - 11:32

pivic
  • pivic
  • Wannabe

• 49 inlägg
  • 0

Argh...döden. Jag och veckor. Nästa vecka, med andra ord! Förlåt! ^_^

Postad 11 January 2010 - 11:45

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

• 11727 inlägg
  • 0
Ingen som har tid att ringa till Tre och höra om den verkligen kommer v6...

Inte för att jag har nåra större förhoppningar iom att de skulle ge ett ärligt svar..

Vad ska man ta sig till

Postad 11 January 2010 - 11:48

nasso
  • nasso
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0

uppdateringen har ändrat utseendet på programhanteraren å lagt till OVI programkatalog

sweet. då kanske ovi-store är släppt? eller släpps samtidigt som v 1.1 iaf?

Postad 11 January 2010 - 12:19

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

• 11727 inlägg
  • 0
Pratade just med Tre kundservice och dom har ingen annan information än v3...

Var väl inte så oväntat

Postad 11 January 2010 - 12:30

Unregistered291b33b4
  • Unregistered291b33b4
  • Användare

• 149 inlägg
  • 0
Någon fråga om de som hade problem med telefonen hade installerat massa saker från devel, så är inte fallet hos mig. Ändå som kommer därifrån och fortfarande är kvar är bluemaemo. Tror dock itne det är aktuellt då det var några veckor sen jag installerade det och problemen har kommit nu i januari.

Postad 11 January 2010 - 13:58

Dr Cain
  • Dr Cain
  • Lärjunge

• 492 inlägg
  • 0

Idag kom min invisible shield full body som jag beställde under 50% rean med mellan frakten.
Men nu har jag Vikuiti™ DQC-160 screen protector for Nokia n900 på, å den funkar jävligt bra. när den har gjort sitt ska jag testa zagg.

Fick min idag också, lång leveranstid, trots att den skickades från UK.

Postad 11 January 2010 - 14:09

Unregistered1832
  • Unregistered1832
  • Wannabe

• 19 inlägg
  • 0

Du behöver bara tanka .deb-filen då den andra innehåller den rena koden, dvs. inget du behöver.

För att installera en .deb-fil går du in i programhanteraren och väljer att skapa en ny programkatalog. I webadressfältet skriver du "matrix" och låter resten vara som det är. Tryck bort menyn genom att trycka på den övre delen av skärmen, tryck alltså inte spara. Du kommer nu få två alternativ, "blue pill" eller "red pill", tryck på "red pill". Nu har du flera nya alternativ i programhanteraren, bl.a. "Installera från fil", välj detta alternativ och installera din fil.

Kom ihåg att göra om samma procedur igen och aktivera "blue pill" efter att du har installerat ditt program då "red pill" inaktiverar vissa säkerhetsspärrar som du gärna vill ha aktiverade.

Quake 3 fungerar alldeles utmärkt för mig ^_^
Ska nog testa Warcraft 2 såsmåningom också.

Jag har ingen egentlig koll på hur "riktiga" spel funkar till mobiltelefoner.
Men skulle det rent teoretiskt kunna gå att spela vilket som helst? jag menar Quacke 3 är ju extremt krävande på dator, så jag antar att det är någon sjuk nedskalad version man kör i telefonen, eller?

Om det nu går att köra vilket spel som helst, så skulle jag vara extremt tacksam om någon orkade eller kunde ornda så man kunde köra Baldurs gate i N900an ;), vore ju helt magiskt.

På ämnet Fmms har jag också en fråga,
Jag har telia och lyckas inte få det att funka, kan någon som fått det att funka med telia skriva alla uppgifter de knappade in för att få igång det hela?
Då vore jag mycket tacksam.

Postad 11 January 2010 - 14:15

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

• 11727 inlägg
  • 0
baldursgate 2 funkar ju på Nokia N810 så helt omöjligt är det ju inte att det portas till N900
Dock så är de ju en hel del jobb kvar men iaf..

Se video

http://www.youtube.c...h?v=UUwUDoC3vc4

Postad 11 January 2010 - 15:03

MagnusBio
  • MagnusBio
  • Lärjunge

• 270 inlägg
  • 0

Fick min idag också, lång leveranstid, trots att den skickades från UK.

Fick också min idag.

Redigerat av MagnusBio, 11 January 2010 - 16:04.

Postad 11 January 2010 - 15:41

Unregistered0bc070f3
  • Unregistered0bc070f3
  • Amatör

• 76 inlägg
  • 0
Det ser dystert ut när det gäller leveranser till butiker:

Onoff 15/2
Dustin 12/2
Netonnet 12/2
mobillgiganten 10/2

Om detta stämmer så kommer vi ha dom i mitten på februari. Men det kanske blir ytterligare en försening på en månad vilket inte skulle förvåna mig. Början på mars kanske?

Jag har väntat på den här telefonen sen i september. Helt otroligt med försening på försening!

Det kanske blir en annan lur för mig nu...

Redigerat av Unregistered0bc070f3, 11 January 2010 - 15:43.

Postad 11 January 2010 - 16:08

buxxer
  • buxxer
  • Amatör

• 63 inlägg
  • 0
Är det det här som är v1.1?

Postad 11 January 2010 - 17:59

Dr Cain
  • Dr Cain
  • Lärjunge

• 492 inlägg
  • 0
Där fick man in den lilla uppdateringen då, den som skulle komma och förbereda för den stora..
Fick köra en apt-get clean för att få tillräckligt med fritt utrymme på rootfs, annars gnällde den om att det inte fanns plats.

Postad 11 January 2010 - 17:59

Gurra101
  • Gurra101
  • Veteran

• 1891 inlägg
  • 0
Nopp vad jag har hört så är detta en förberedelseuppdatering för 1.1.

Postad 11 January 2010 - 18:10

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

• 11727 inlägg
  • 0
Ja

Postad 11 January 2010 - 18:36

pko
  • pko
  • Användare

• 212 inlägg
  • 0

Det ser dystert ut när det gäller leveranser till butiker:

Onoff 15/2
Dustin 12/2
Netonnet 12/2
mobillgiganten 10/2

Om detta stämmer så kommer vi ha dom i mitten på februari. Men det kanske blir ytterligare en försening på en månad vilket inte skulle förvåna mig. Början på mars kanske?

Jag har väntat på den här telefonen sen i september. Helt otroligt med försening på försening!

Det kanske blir en annan lur för mig nu...

Distributörerna lär ju ha fått info från Nokia nu, så till skillnad från andra datum så lär dessa stämma (fast Nokia lovade väl aldrig att telefonen skulle komma i september? första info jag såg var väl mitten av oktober (inte för att det spelar nån roll nu..)).

Postad 11 January 2010 - 18:47

hence_
  • hence_
  • Amatör

• 57 inlägg
  • 0

Ingen som har tid att ringa till Tre och höra om den verkligen kommer v6...

Inte för att jag har nåra större förhoppningar iom att de skulle ge ett ärligt svar..

Vad ska man ta sig till

Du har inte heller köpt den än?

Jag vet inte riktigt, jag har stor respekt till denna mobil men om Nexus One kommer vara billigare slår jag till på den istället.
Sorry guys ;)

Redigerat av hence_, 11 January 2010 - 18:47.

Postad 11 January 2010 - 19:01

racerboy
  • racerboy
  • Wannabe

• 20 inlägg
  • 0
Jag kommer få en N900 genom jobbet men nu ska jag få "låna" en kompis Iphone 3G så länge i och med att denna dröjer och min P1 håller på att lägga av.

Blir intressant att jämföra dessa lurar sedan.

Tror dock att Nokia förlorar en hel del på denna fördröjning till Iphone, Androidlurarna och i viss mån WM. Det är synd för Maemo är riktigt intressant men något Nokia tappar på är också att utelämna grundfunktioner som vilken billig modell som helst har/ska ha. Skit samma att det inte används ofta eller att det är en internet tablet mer än telefon.

Hur mycket skit fick Apple för att de utelämnade mms för några år sedan? Lätt att glömma.

Detta måste ha varit en pärs för Klas att gå igenom men förhoppningsvis har han/Nokia ärt sig något av detta.

Postad 11 January 2010 - 19:52

mackal
  • mackal
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0

Hm, får bara "otillräckligt minne" när jag försöker att uppdatera Maemo.
Trots att jag har raderat de flesta Extras Dev-sakerna jag hade, och borde ha gott om minne kvar i roten.

Hur kollar man hur mycket minne som finns kvar för root förresten?

Använd något program så som "DiskUsage" eller "Conky"

Postad 11 January 2010 - 20:37

jesperC
  • jesperC
  • Amatör

• 53 inlägg
  • 0

Använd något program så som "DiskUsage" eller "Conky"

Skriv df -h i xterm och kolla hur mycket ledigt du har i rootfs. Vet inte hur mycket som behövdes, hörde något om 35M.
Passade själv på att göra en storrensning. Tog bort allt och installerade om de program jag använder.

//j

Postad 11 January 2010 - 20:58

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

• 11727 inlägg
  • 0
Vist är det dåligt att inte N900 har mms men redan nu fungerar det ju hjälpligt..
Det som är den stora skillnaden mellan Maemo och Iphone...

Med ett låst system får du vackert vänta tills Apple behagar att släppa funktioner

hence_

Nopp har inte köpt den än för att jag vill ha den utan att betala flera 1000 vid leverans

Edit
Snackat 2ggr med Tre kundtjänst idag och de kan inte se annat än att den ska släppas v3...
Vad det nu är värt ;)

Redigerat av moparman, 11 January 2010 - 20:59.

Postad 11 January 2010 - 21:00

Corran Horn
  • Corran Horn
  • Amatör

• 53 inlägg
  • 0
Vet inte om någon annan har noterat det än men det är faktiskt så att Ovibutiken har öppnat för N900. Förhoppningsvis så innebär detta att denna mobil kommer ut snart även för oss som inte har möjlighet att köpa den direkt från Nokia utan måste fixa den genom t ex en operatör.

Edit.
Glömde att lägga in länken för er som själva vill kolla utbudet på Ovibutiken. Det är dock ganska skralt med program eller apps, men det är iaf bättre än inget.
https://store.ovi.co...s#/applications

Redigerat av Corran Horn, 11 January 2010 - 21:02.

Postad 11 January 2010 - 21:26

MagnusBio
  • MagnusBio
  • Lärjunge

• 270 inlägg
  • 0

Vet inte om någon annan har noterat det än men det är faktiskt så att Ovibutiken har öppnat för N900. Förhoppningsvis så innebär detta att denna mobil kommer ut snart även för oss som inte har möjlighet att köpa den direkt från Nokia utan måste fixa den genom t ex en operatör.

Edit.
Glömde att lägga in länken för er som själva vill kolla utbudet på Ovibutiken. Det är dock ganska skralt med program eller apps, men det är iaf bättre än inget.

Oj, det var en fruktansvärt dålig sida.
Knappar och menyer i flash som fungerar när de känner för det.
För 20 kr får man en vacker dam som bakgrundsbild, hmm, hoppas det kommer vettigare saker sen ;)

Postad 11 January 2010 - 21:30

razumichin
  • razumichin
  • Användare

• 141 inlägg
  • 0

Edit.

Va? Jag hittar bara N97, är jag dum i huvudet som inte hittar?

Btw lite mer optimering av operativsystemet för denna uppdatering, 2% mer plats i rootfs efteråt.

Redigerat av razumichin, 11 January 2010 - 21:32.

Postad 11 January 2010 - 21:44

Corran Horn
  • Corran Horn
  • Amatör

• 53 inlägg
  • 0

För 20 kr får man en vacker dam som bakgrundsbild, hmm, hoppas det kommer vettigare saker sen ;)

Jo, sidan är inte så där jättebra direkt men trots allt är det en början. ; )

Va? Jag hittar bara N97, är jag dum i huvudet som inte hittar?

Btw lite mer optimering av operativsystemet för denna uppdatering, 2% mer plats i rootfs efteråt.

Näe, du är inte dum i huvudet. Du måste bara söka upp N900 i menyn där du väljer telefon så ska du hitta ca. 20 stycken grejer som fungerar till N900.

Postad 11 January 2010 - 22:27

razumichin
  • razumichin
  • Användare

• 141 inlägg
  • 0

Näe, du är inte dum i huvudet. Du måste bara söka upp N900 i menyn där du väljer telefon så ska du hitta ca. 20 stycken grejer som fungerar till N900.

Tack för det, nu hittade jag!

För 20 kr får man en vacker dam som bakgrundsbild, hmm, hoppas det kommer vettigare saker sen :lol:

Såvitt jag kan se är det bara en app som kostar pengar. F.ö. helt okej grejer, rätt roliga spel ;)

Postad 11 January 2010 - 23:01

MagnusBio
  • MagnusBio
  • Lärjunge

• 270 inlägg
  • 0
Jag hittade mer när jag hittade fler flikar än den Rekommenderas, så det var inte helt värdlöst.
Bara sidan i sig som är det.

Kul när man väljer mobil, N900 finns inte med bland de med tangentbord eller de skjutbara, men däremot bland de med pekskärm.

Postad 11 January 2010 - 23:30

tieliese
  • tieliese
  • Användare

• 105 inlägg
  • 0

Uppdateringen som kom idag är så att då den stora uppdateringen kommer kan man uppdatera via telefonen. BTW, jag fick rätt :lol:
Gissar på att stora uppdateringen kommer på fredag eller så nästa vecka ;)

Ursäkta men var får du det ifrån att stora uppdateringen ska komma redan på fredag eller nästa vecka? :-)
Du skriver visserligen "gissar" och menar säkert väl eller tror att det kommer men som sagt folk läser inlägg som djävulen tolkar bibeln och följden blir att "rykten" helt plötsligt blir sanningen.

Inte ens Nokia själva har gått ut med NÄR den släpps. Inte ens om man läser bloggar på Maemo Planet osv finns det nån info om att de ska släppas exempelvis vecka tre. Det må ha varit ett mål tidigare men kan mycket väl ha blivit fördröjt. X antal OSS utvecklare på Maemo har förvisso fått en prerelease men det säger INTE att det kommer nästa vecka. Vi kan ju förvisso hoppas men ändå. Har inte för stora förhoppningar som ofta ändå bara slutar med "###### nokia skulle ju komma vecka XXX ska man nu behöva vänta XX till f-*n jag ska protestera köper en Iphone istället" (som om Nokia skulle bry sig det minsta???

Hellre ett stabilt OS än att de pumpar ut det snabbt till följd att vi får andra buggar som inte fanns innan.

Det finns tillräckligt med buggiga OS på marknaden ändå, både på PC sidan och mobilmarknaden...

Redigerat av tieliese, 11 January 2010 - 23:31.

Postad 11 January 2010 - 23:37

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

• 11727 inlägg
  • 0
Hellre en buggig N900 än ingen N900 alls..

Strunt samma i om ja inte kan ringa..Skulle lätt hellre ta den idag än att vänta i flera veckor till ;)

Postad 11 January 2010 - 23:37

tieliese
  • tieliese
  • Användare

• 105 inlägg
  • 0

Skriv df -h i xterm och kolla hur mycket ledigt du har i rootfs. Vet inte hur mycket som behövdes, hörde något om 35M.
Passade själv på att göra en storrensning. Tog bort allt och installerade om de program jag använder.

//j

ett tips är också att köra (från xterm alltså)

apt-get clean

(rensar bort gamla *.deb filer från download katalogen)

Redigerat av tieliese, 11 January 2010 - 23:38.

Postad 12 January 2010 - 01:11

asorsa
  • asorsa
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0
fy vad gött fick rdp'n att funka så nu går det bra att lattja med datorn hemma.
Vad jag hann se och kolla så funkar den riktigt bra över ett tele2 nät. Måste sova lite nu.

Ja nu börjar det likna nå't ;)

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
    genstruktur
    2026-05-20 17:06:21
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.