Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Den OHYGGLIGT stora tråden om bas och annat härligt.

35062 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 06 February 2011 - 19:34

hampe90
  • hampe90
  • Lärjunge

• 492 inlägg
  • 0
Ja men va fan, jag blev så j*kla nöjd med silikonsprayen på högtalarna! :o Blev som nya! Var extra extrem på mina gamla jamo stativare. Dränkte mer eller mindre allt i silikonsprayen. Allt blev som nytt! :unsure: Sen om det är bra är en annan femma, än så länge ser det riktigt bra ut :o

Redigerat av hampe90, 06 February 2011 - 19:34.

Postad 06 February 2011 - 20:35

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6366 inlägg
  • 0
Igår blev dom klara med min nya inglasade balkong. Bli bli gött till våren med elgrillen och öl. :unsure:

Postad 06 February 2011 - 21:07

-Palle-
  • -Palle-
  • Mästare

• 3878 inlägg
  • 0
Pensionärs kuvös :unsure:

Postad 06 February 2011 - 21:26

Svenn3SaataN
  • Svenn3SaataN
  • Användare

• 211 inlägg
  • 0
Då är man hemma efter en lång och givande dag med provlyssning :unsure:
Har lyssnat på piP,pi60 och ett delat system med i28 och y-4. När jag lyssnade på pi60 så hade han dem kopplat så jag kunde lyssna på dem både i fullrange och delat med 4st basmoduler :o

Kan säga att detaljerna och ljudbilden är det som förbryllar mig mest, låter riktigt bra :o
Sen att jag vill ha mer bas, men det är ju för jag är som jag är :P

Postad 06 February 2011 - 22:36

Timpolanen
  • Timpolanen
  • Mästare

• 2834 inlägg
  • 0
Mer bas än y-4? Och du ska köpa pi60 :unsure: Köp i32 samt z-4 så är du i hamn!

Postad 07 February 2011 - 00:23

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0

Mer bas än y-4? Och du ska köpa pi60 :unsure: Köp i32 samt z-4 så är du i hamn!

Fyra tolvor är ju lite klent faktiskt...

Postad 07 February 2011 - 07:00

Svenn3SaataN
  • Svenn3SaataN
  • Användare

• 211 inlägg
  • 0

Mer bas än y-4? Och du ska köpa pi60 :) Köp i32 samt z-4 så är du i hamn!

Jo, visst. Man ska kunna ha råd till det också :)
Får väl bli till att bygga egna basmoduler. För Inio's tycker jag är lite dyra för att vara basmoduler. Sen har jag inte plats till basmoduler just nu. Det är därför jag funderar på pi60, just för att kunna bygga vidare på det senare :D

Ja, det får ju vara minst fyra 15" ;)

Redigerat av Svenn3SaataN, 07 February 2011 - 07:01.

Postad 07 February 2011 - 08:54

Criill
  • Criill
  • Användare

• 107 inlägg
  • 0

Jo, visst. Man ska kunna ha råd till det också :)
Får väl bli till att bygga egna basmoduler. För Inio's tycker jag är lite dyra för att vara basmoduler. Sen har jag inte plats till basmoduler just nu. Det är därför jag funderar på pi60, just för att kunna bygga vidare på det senare :D

Ja, det får ju vara minst fyra 15" ;)

Det är alltid kul att få höra folks lyssningsintryck! :)

Du verkar inte jätteimponerad över Ino´s basmoduler. Dom flesta som har hört dom är ju helt lyriska. (jag har inte hört dom själv). Vad var det som du inte gillade med dom? Just Y-4 ska ju i princip kunna riva hus om man vill. :lol: Får man vara nyfiken och fråga vad du har lyssnat på som är mer kapabelt än det? :lol:

Postad 07 February 2011 - 09:22

Svenn3SaataN
  • Svenn3SaataN
  • Användare

• 211 inlägg
  • 0

Det är alltid kul att få höra folks lyssningsintryck! :D

Du verkar inte jätteimponerad över Ino´s basmoduler. Dom flesta som har hört dom är ju helt lyriska. (jag har inte hört dom själv). Vad var det som du inte gillade med dom? Just Y-4 ska ju i princip kunna riva hus om man vill. :) Får man vara nyfiken och fråga vad du har lyssnat på som är mer kapabelt än det? ;)

Jo, visst låter de underbart bra. MEN i ljudtrycksväg så kommer jag behöva mer än y-4 för att tillfredsställa mig själv :)
Mer kapabelt var den andra personen jag lyssnade hos igår. Han hade två Y moduler och sen hade han även två äldre Y moduler med 15". Det var rätt stor skillnad jämfört med Y-4! Flickvännen tyckte samma sak, att Y-4 inte räckte men han som hade 2st 12" och 2st 15" det var mer i våran stil :lol:
Men varför jag vill ha mer bas är för jag sysslar med bilstereo och SPL. Då är man uppe på 150dB i en vanlig bil och det är väl lite den känslan jag vill ha. Vet att jag inte kan få samma känsla och ljudtryck men nästan kanske :lol:

Postad 07 February 2011 - 09:26

Criill
  • Criill
  • Användare

• 107 inlägg
  • 0

Jo, visst låter de underbart bra. MEN i ljudtrycksväg så kommer jag behöva mer än y-4 för att tillfredsställa mig själv :D
Mer kapabelt var den andra personen jag lyssnade hos igår. Han hade två Y moduler och sen hade han även två äldre Y moduler med 15". Det var rätt stor skillnad jämfört med Y-4! Flickvännen tyckte samma sak, att Y-4 inte räckte men han som hade 2st 12" och 2st 15" det var mer i våran stil :)
Men varför jag vill ha mer bas är för jag sysslar med bilstereo och SPL. Då är man uppe på 150dB i en vanlig bil och det är väl lite den känslan jag vill ha. Vet att jag inte kan få samma känsla och ljudtryck men nästan kanske :lol:

Haha, du verkar ju helt galen! :) Men jag befinner mig ju i en tråd som heter "Den stora tråden om bas" också. ;) Hoppas att du kommer att finna någonting som passar dig snart!

Postad 07 February 2011 - 09:33

Unregisteredb27a28b7
  • Unregisteredb27a28b7
  • Veteran

• 2307 inlägg
  • 0
Haha, helt underbart faktiskt!
Själv sitter jag nöjd (väkdigt) med hela 4st 6.5" :D

Postad 07 February 2011 - 10:54

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0

Haha, helt underbart faktiskt!
Själv sitter jag nöjd (väkdigt) med hela 4st 6.5" :)

Jag fiser högre än ditt bassystem grejar ! :) :D

Postad 07 February 2011 - 12:56

Svenn3SaataN
  • Svenn3SaataN
  • Användare

• 211 inlägg
  • 0

Haha, du verkar ju helt galen! :) Men jag befinner mig ju i en tråd som heter "Den stora tråden om bas" också. ;) Hoppas att du kommer att finna någonting som passar dig snart!

jag säger ju det att jag gillar bas :D
Gissa varför jag har som ambition att ALDRIG bo i en lägenhet? :)
Sen att jag högljudd av mig rent i allmänhet och jag pratar högt på grund av hörselskada gör ju inte saken bättre, hehe :lol:

Ja, jag hoppas också det. Men det är mycket på gång nu och sen om jag kanske ska börja plugga så får man ju spara lite så man slipper ta studielån. För det vägrar jag!

Postad 07 February 2011 - 13:24

Criill
  • Criill
  • Användare

• 107 inlägg
  • 0

jag säger ju det att jag gillar bas :)
Gissa varför jag har som ambition att ALDRIG bo i en lägenhet? ;)
Sen att jag högljudd av mig rent i allmänhet och jag pratar högt på grund av hörselskada gör ju inte saken bättre, hehe :lol:

Ja, jag hoppas också det. Men det är mycket på gång nu och sen om jag kanske ska börja plugga så får man ju spara lite så man slipper ta studielån. För det vägrar jag!

:D

Jag har suttit och funderat lite nu. Spelade ni så att ni bottnade Y-4? Hade han en så fin anläggning som i28 och Y-4 så borde han ha Ino cr80s delningsfiltret också, testade ni +6dB samt +10dB boosten på filtret? Har man inte ställt upp nivån på basmodulerna skyhögt så ska det enligt Ingvar vara i28 som säger stopp före Y-4. Kör man med i28 och Y-4 så har man med andra ord headroom i basen. Med i32s så säger Y-4 och i32s stopp ungefär samtidigt.

Det jag vill komma till är att kanske han med det äldre Y-4 systemet kanske hade kalibrerat sitt system med lite mer skjut i basen och det var det som du och din flickvän uppskattade? :)

/Christian

Postad 07 February 2011 - 14:12

Svenn3SaataN
  • Svenn3SaataN
  • Användare

• 211 inlägg
  • 0

:D

Jag har suttit och funderat lite nu. Spelade ni så att ni bottnade Y-4? Hade han en så fin anläggning som i28 och Y-4 så borde han ha Ino cr80s delningsfiltret också, testade ni +6dB samt +10dB boosten på filtret? Har man inte ställt upp nivån på basmodulerna skyhögt så ska det enligt Ingvar vara i28 som säger stopp före Y-4. Kör man med i28 och Y-4 så har man med andra ord headroom i basen. Med i32s så säger Y-4 och i32s stopp ungefär samtidigt.

Det jag vill komma till är att kanske han med det äldre Y-4 systemet kanske hade kalibrerat sitt system med lite mer skjut i basen och det var det som du och din flickvän uppskattade? :)

/Christian

Han körde det mesta på det kablibrerade läget på CR80. Han testade bara någon låt med +6db. Så med lite boost så klarar det sig nog :) När vi provlyssnade spelade han för det mesta på ref volym (0.0) ;)
Han med äldre Y-4 hade sitt högre kalibrerat ja :lol:

Postad 07 February 2011 - 14:18

Criill
  • Criill
  • Användare

• 107 inlägg
  • 0

Han körde det mesta på det kablibrerade läget på CR80. Han testade bara någon låt med +6db. Så med lite boost så klarar det sig nog :D När vi provlyssnade spelade han för det mesta på ref volym (0.0) :)
Han med äldre Y-4 hade sitt högre kalibrerat ja :)

Men hur kom du fram till att Y-4 inte räcker då? ;)

Postad 07 February 2011 - 14:45

Svenn3SaataN
  • Svenn3SaataN
  • Användare

• 211 inlägg
  • 0

Men hur kom du fram till att Y-4 inte räcker då? :D

Jadu, bra fråga. Mest för att han hade större element på två av sina basar. SÅ tänkte jag inte mer på det med kalibrering och sånt. Visst y-4 och sen använda sig av "boost" funktionen går ju. Men jag gillar inte det här med boost och sånt. Därför jag tog för givet att jag behövde värre grejer.
Men y-4 räcker kanske då. Men det är ändå mycket pengar för basar. Så ska jag skaffa mig något nytt blir det egenbyggda moduler till att börja med. Så får jag isåfall skaffa mig "riktiga" moduler senare. Får se hur det blir. Ska först bestämma mig för hur jag ska göra med min hifianläggning.. :/

Postad 07 February 2011 - 16:00

Criill
  • Criill
  • Användare

• 107 inlägg
  • 0

Jadu, bra fråga. Mest för att han hade större element på två av sina basar. SÅ tänkte jag inte mer på det med kalibrering och sånt. Visst y-4 och sen använda sig av "boost" funktionen går ju. Men jag gillar inte det här med boost och sånt. Därför jag tog för givet att jag behövde värre grejer.
Men y-4 räcker kanske då. Men det är ändå mycket pengar för basar. Så ska jag skaffa mig något nytt blir det egenbyggda moduler till att börja med. Så får jag isåfall skaffa mig "riktiga" moduler senare. Får se hur det blir. Ska först bestämma mig för hur jag ska göra med min hifianläggning.. :/

Boost-funktionen i cr80s är ju fantastisk tycker jag. Kör du i kalibrerat läge och upplever ljudet lite basfattigt på någon skiva eller helt enkelt är sugen på att rasta basmodulerna någon dag så är det bara att ändra till +6dB eller +10dB boost. :D

Det kalibrerade läget är det ju dessutom du själv som ställer in hur du vill ha det. Du verkar ju föredra lite hissad bas i överlag så det är ju bara att skruva till det redan på det kalibrerade läget då (vilket verkar ha varit fallet som du upplevde på det äldre Y-4 systemet:) ). Sen så får du möjlighet till en boostfunktion på det om du skulle ha lust. :)

Postad 07 February 2011 - 16:09

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6366 inlägg
  • 0
Det är ju inte basarnas fel att du föredrar en kraftigt hissad bas. Du kan skruva upp Y-4 rejält högt om du vill ha det. Med tanke på dina tidigare inlägg om vilka högtalare du funderar över så verkar du inte greppat hur mycket större kapacitet Y-4 har. Dom flesta frontar har gått sönder innan Y-4 verkligen börjar motioneras.

Postad 07 February 2011 - 16:46

Svenn3SaataN
  • Svenn3SaataN
  • Användare

• 211 inlägg
  • 0

Det är ju inte basarnas fel att du föredrar en kraftigt hissad bas. Du kan skruva upp Y-4 rejält högt om du vill ha det. Med tanke på dina tidigare inlägg om vilka högtalare du funderar över så verkar du inte greppat hur mycket större kapacitet Y-4 har. Dom flesta frontar har gått sönder innan Y-4 verkligen börjar motioneras.

Tackar för alla svar!
Men som ni säger så var det nog så att han helt enkelt inte hade det inställt som jag vill ha det. Alltså med hissad bas. Så då räcker nog y-4 till mig, det är bara det att jag får ställa det lite högre bara. Hehe :D
Nu blir det att kolla igenom sparbössan och se vad jag kan handla. Vet inte ens vilken budget jag ska lägga mig på. Tanken är jag att skaffa mig ett system som "räcker" livet ut.
Får lusläsa hela prislistan och se vilka system man kan komma fram till. Får ju säga att i28 lär SNUSKIGT bra :)

Postad 07 February 2011 - 16:54

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6366 inlägg
  • 0
Ja, det låter grymt bra hos Tengil. Den bästa återgivning jag någonsin hört. :D

Postad 07 February 2011 - 17:19

Criill
  • Criill
  • Användare

• 107 inlägg
  • 0

Ja, det låter grymt bra hos Tengil. Den bästa återgivning jag någonsin hört. :D

Det skulle vara väldigt intressant att höra hur du upplever skillnaderna mellan Tengils respektive ditt lyssningsrum. Har för mig att du nämnt att du har lite kvar att fixa till i det lägsta basregistret i ditt rum. Men hur upplever du informationen ovanför 80hz?

Tycker du att det finns någonting, bortsett från ljudtryckskapacitet och feel good känslan, som skiljer i28 mot i32s?

Vore skoj att höra dina subjektiva åsikter. :)

/Christian

Postad 07 February 2011 - 17:32

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6366 inlägg
  • 0
Oj, svårt. Det låter rätt så lika över 80 hz men jag behöver lite mer diffusorer bakom soffan för att få till ljudet mer. Jag är rätt nära Tengil men inte helt i hamn.

Postad 07 February 2011 - 17:36

Criill
  • Criill
  • Användare

• 107 inlägg
  • 0

Oj, svårt. Det låter rätt så lika över 80 hz men jag behöver lite mer diffusorer bakom soffan för att få till ljudet mer. Jag är rätt nära Tengil men inte helt i hamn.

Aha, hur visar sig "problemen" bakom soffan? Klappeko?

Postad 07 February 2011 - 17:41

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6366 inlägg
  • 0
Ja, det är lite klappeko kvar och ljudet blir inte riktigt lika "fritt" som hos Tengil, men frågan är om jag kan få till det lika bra eftersom jag har sämre förutsättningar i mitt rum (för litet).

Postad 07 February 2011 - 17:54

Evil Homer
  • Evil Homer
  • Guru

• 4127 inlägg
  • 0

Tackar för alla svar!
Men som ni säger så var det nog så att han helt enkelt inte hade det inställt som jag vill ha det. Alltså med hissad bas. Så då räcker nog y-4 till mig, det är bara det att jag får ställa det lite högre bara. Hehe :D
Nu blir det att kolla igenom sparbössan och se vad jag kan handla. Vet inte ens vilken budget jag ska lägga mig på. Tanken är jag att skaffa mig ett system som "räcker" livet ut.
Får lusläsa hela prislistan och se vilka system man kan komma fram till. Får ju säga att i28 lär SNUSKIGT bra :)

Vad kostar en Y modul, inte att glömma så skall man ju ha ett steg som driver dom med :)

Ja, det är lite klappeko kvar och ljudet blir inte riktigt lika "fritt" som hos Tengil, men frågan är om jag kan få till det lika bra eftersom jag har sämre förutsättningar i mitt rum (för litet).

Kanske är läge att ta bort lite dämpning och testa med mera diffusering istället?

Postad 07 February 2011 - 18:58

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6366 inlägg
  • 0

Kanske är läge att ta bort lite dämpning och testa med mera diffusering istället?

Nej.

Postad 07 February 2011 - 19:02

Svenn3SaataN
  • Svenn3SaataN
  • Användare

• 211 inlägg
  • 0

Vad kostar en Y modul, inte att glömma så skall man ju ha ett steg som driver dom med :D

Två Y moduler kostar cirka 30K färdiga. Sen ska du ha drivning till det med. Usch vilka pengar :/

Postad 07 February 2011 - 19:03

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0

Boost-funktionen i cr80s är ju fantastisk tycker jag. Kör du i kalibrerat läge och upplever ljudet lite basfattigt på någon skiva eller helt enkelt är sugen på att rasta basmodulerna någon dag så är det bara att ändra till +6dB eller +10dB boost. :D

Det kalibrerade läget är det ju dessutom du själv som ställer in hur du vill ha det. Du verkar ju föredra lite hissad bas i överlag så det är ju bara att skruva till det redan på det kalibrerade läget då (vilket verkar ha varit fallet som du upplevde på det äldre Y-4 systemet:) ). Sen så får du möjlighet till en boostfunktion på det om du skulle ha lust. :)

Det är bara töntar som kör med hissad bas...

Postad 07 February 2011 - 19:07

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6366 inlägg
  • 0

Två Y moduler kostar cirka 30K färdiga. Sen ska du ha drivning till det med. Usch vilka pengar :/

Drivningen är billig, ett PA slutsteg för någon tusenlapp så är man där. Sen, beroende på hur händig man är, så kan man köpa dom i monteringssats. Jag gav väl runt 17K för ena paret Y-2 i rå MDF. :D

Postad 07 February 2011 - 19:16

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0

Drivningen är billig, ett PA slutsteg för någon tusenlapp så är man där. Sen, beroende på hur händig man är, så kan man köpa dom i monteringssats. Jag gav väl runt 17K för ena paret Y-2 i rå MDF. :D

Samma pengar som jag gav för mina fyra toarullar inklusive steg, färdigt på plats.
Säja vad man säja vill om Ino, men just basmodulerna tycker jag inte är prisvärda...

Om man köper åtta stycken SDX Trio 12 så kostar dom drygt 14k. Då har man tre kvar till mdf...
Tror inte någon undrar över vilket som skulle låta bäst...

Postad 07 February 2011 - 19:23

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6366 inlägg
  • 0
Nja, det är ju en rätt stor skillnad, med Ino så får man lådorna färdigbyggda. Köper man utan lådor så blir det ännu billigare.
Vilket som låter bäst kan man fundera över om man vill.

Postad 07 February 2011 - 19:38

spuj
  • spuj
  • Forumräv

• 547 inlägg
  • 0
Svenne3, att köpa Ino's basmoduler färdigmonterade är att kasta pengar i sjön. Jag råder dig att titta på priserna för montersingssats då monteringen är väldigt enkel. Lackering kan man alltid leja bort om man önskar perfekt finish (eller om man köper lackad monteringssats).

Redigerat av spuj, 07 February 2011 - 19:52.

Postad 07 February 2011 - 20:13

Svenn3SaataN
  • Svenn3SaataN
  • Användare

• 211 inlägg
  • 0

Drivningen är billig, ett PA slutsteg för någon tusenlapp så är man där. Sen, beroende på hur händig man är, så kan man köpa dom i monteringssats. Jag gav väl runt 17K för ena paret Y-2 i rå MDF. ;)

Såg att det var faktiskt rätt stor skillnad på att köpa dem färdiga och med utan kabinett. Eftersom jag har 30m2 20mm mdf är hemma så kan jag likaväl bygga dem själv :D
Sen att jag har tillgång till en byggsåg som kan kapa ut dem till exakta mått så är det kanske lite dumt att inte ta användning av sitt material och verktyg :D

Så isåfall blir det i monteringssats :)

Svenne3, att köpa Ino's basmoduler färdigmonterade är att kasta pengar i sjön. Jag råder dig att titta på priserna för montersingssats då monteringen är väldigt enkel. Lackering kan man alltid leja bort om man önskar perfekt finish (eller om man köper lackad monteringssats).

Som jag skrev ovan så blir det att köpa dem utan kabinett och bygga själv. Har ju byggt några baslådor i mina dagar ;) Sen blir det väl att plasta dem invändigt så att de blir stabila och täta :) Lackering ska nog inte vara några problem heller, antingen gör jag och polaren det själva eller så finns det ju lite företag i byn :)

Redigerat av Svenn3SaataN, 07 February 2011 - 20:15.

Postad 07 February 2011 - 20:17

Evil Homer
  • Evil Homer
  • Guru

• 4127 inlägg
  • 0

Nej.

Uttömmande svar :D

Om det inte blommar ut så hade jag iaf testat. Risken är ju att när man har massa dämp så kommer rummet låta som när man håller händerna kupade och sätter dom framför munnen och pratar.
Mitt rum har växt något otroligt sen Golden Horn kom upp!

I mattsvart MDF eller fanerade?
Detta är ju samma priser som mina burkar. Mmmmm 4st PB13U fyttifan vad det hade rockat hårt! ;)

Redigerat av Evil Homer, 07 February 2011 - 20:18.

Postad 07 February 2011 - 20:17

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0

Såg att det var faktiskt rätt stor skillnad på att köpa dem färdiga och med utan kabinett. Eftersom jag har 30m2 20mm mdf är hemma så kan jag likaväl bygga dem själv ;)
Sen att jag har tillgång till en byggsåg som kan kapa ut dem till exakta mått så är det kanske lite dumt att inte ta användning av sitt material och verktyg :D

Så isåfall blir det i monteringssats :D

Y-2 kostar nästan 14k i lösa element...
Det är fortfarande lika mycket som åtta SDX 12 eller 1500 spänn mer än fyra SDX 15...
Jag förstår inte riktigt hur man ska kunna rättfärdiga det...?

Postad 07 February 2011 - 20:20

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6366 inlägg
  • 0

Såg att det var faktiskt rätt stor skillnad på att köpa dem färdiga och med utan kabinett. Eftersom jag har 30m2 20mm mdf är hemma så kan jag likaväl bygga dem själv ;)

Ja, utan lådor så kostar det 13800, så min rek är att köpa med låda, fast rå mdf monteringssats. Vet inte om det är värt 3-4000 kr att köpa egen mdf, såga, krångla och limma, men alla är vi olika :D

Y-2 kostar nästan 14k i lösa element...
Det är fortfarande lika mycket som åtta SDX 12 eller 1500 spänn mer än fyra SDX 15...
Jag förstår inte riktigt hur man ska kunna rättfärdiga det...?

Y elementet kostar 4800 kr st, det vill säga 9600 kr. Rätt ska vara rätt. :D

Postad 07 February 2011 - 20:20

Criill
  • Criill
  • Användare

• 107 inlägg
  • 0

Det är bara töntar som kör med hissad bas...

Du har ju inte hissad bas, utan det är bara resten (det oviktiga? ;) ) som inte hänger med. För du har så in i h-vete överdimensionerat bassystem din jäkla galning! :D

Postad 07 February 2011 - 20:22

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6366 inlägg
  • 0

Uttömmande svar ;)

Om det inte blommar ut så hade jag iaf testat. Risken är ju att när man har massa dämp så kommer rummet låta som när man håller händerna kupade och sätter dom framför munnen och pratar.
Mitt rum har växt något otroligt sen Golden Horn kom upp!

Inte blommar ut? Det låter ju mycket bättre än svanå3 rummet på audio concept (förutom basresonansen som skall fixas). Att det inte är lika bra som det bästa jag hört är inte så konstigt, det rummet är ju klart mitt är inte klart och hans rum är större än mitt. Det finns mycket myter om dämpning och det du snackar om är en myt.

Postad 07 February 2011 - 20:26

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0

Ja, utan lådor så kostar det 13800, så min rek är att köpa med låda, fast rå mdf monteringssats. Vet inte om det är värt 3-4000 kr att köpa egen mdf, såga, krångla och limma, men alla är vi olika :D

Y elementet kostar 4800 kr st, det vill säga 9600 kr. Rätt ska vara rätt. ;)

Med finish Rå MDF Utan
profundusY 22 995:- 19 500:- 13 750:-

Hur menar du...?

Du har ju inte hissad bas, utan det är bara resten (det oviktiga? :D ) som inte hänger med. För du har så in i h-vete överdimensionerat bassystem din jäkla galning! :)

Nja... Börjar fundera på uppgradering faktiskt... Helt ärligt...

Postad 07 February 2011 - 20:28

Unregisteredb27a28b7
  • Unregisteredb27a28b7
  • Veteran

• 2307 inlägg
  • 0

Inte blommar ut? Det låter ju mycket bättre än svanå3 rummet på audio concept (förutom basresonansen som skall fixas). Att det inte är lika bra som det bästa jag hört är inte så konstigt, det rummet är ju klart mitt är inte klart och hans rum är större än mitt. Det finns mycket myter om dämpning och det du snackar om är en myt.

Den här frågan har du säkert fått x-antal gånger, men här kommer den ändå ;)
Du har inte lust att posta lite bilder på din rigg?

Postad 07 February 2011 - 20:29

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0

Y elementet kostar 4800 kr st, det vill säga 9600 kr. Rätt ska vara rätt. ;)

Med finish - Rå MDF - Utan

Hur menar du...?

Du har ju inte hissad bas, utan det är bara resten (det oviktiga? :D ) som inte hänger med. För du har så in i h-vete överdimensionerat bassystem din jäkla galning! :)

16 st kompetenta 12" i slutna lådor... Det skulle vara grejer det...
Lurar på Aurasound NS12-794-4A..
Har en sån i köket.. Den flåsar på ganska bra..
Dom är dock ganska dyra...

Redigerat av Bakerman, 07 February 2011 - 20:30.

Postad 07 February 2011 - 20:32

Criill
  • Criill
  • Användare

• 107 inlägg
  • 0

Jasså, hur går funderingarna då? Lyssnat på nåt du diggar?

*edit.

Du menade alltså uppgradera bassystemet? Jag hade kanske sett över nåt annat först. :D Men det är ju bara bevis på vilken basnarkoman du verkar vara. ;)

Redigerat av Criill, 07 February 2011 - 20:35.

Postad 07 February 2011 - 20:37

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0

Jasså, hur går funderingarna då? Lyssnat på nåt du diggar?

*edit.

Du menade alltså uppgradera bassystemet? Jag hade kanske sett över nåt annat först. :D Men det är ju bara bevis på vilken basnarkoman du verkar vara. ;)

Basen är ju det viktigaste vet du... :D

Postad 07 February 2011 - 20:38

Evil Homer
  • Evil Homer
  • Guru

• 4127 inlägg
  • 0

Jag har inte vart inne i det svanårummet men däremot vart inne i två andra som har hållt högklass ( ena rummet +-2db @ 20Hz-20Khz ) och det har lät förbaskat bra rent ut sagt. i det andra rummet fick jag inte tillfälle att lyssna på stereon tyvärr men skall dit igen om ett tag och då jäklar, men rummet kändes otroligt lättsamt att prata i.

Var och kikade på bio i helgen, och det var som att gå in en stor bomullstuss när man kom i i salongen.
Är det en sådan effekt du vill åt?

Vart i ligger myten att om man bara monterar dämpning så kommer rummet bli snedämpat och det blir som att prata i en socka?

Redigerat av Evil Homer, 07 February 2011 - 21:11.

Postad 07 February 2011 - 21:21

Svenn3SaataN
  • Svenn3SaataN
  • Användare

• 211 inlägg
  • 0
Sitter och skissar på ett stativ bara för skojjs skull. Tänkte om ni ville ge lite input på dem.
Topp och botten tänker jag göra i mdf och lackera. Sen "halsen" funderar jag på att göra i aluminium profil då jag tycker det är riktigt snyggt.

Här ser ni en bild på lite olika profiler: http://www.baccara.c.../0712356377.JPG

Här kommer en bild på stativet jag skissat på. Nu ser inte profilen ut som i verkligheten, men man får ett hum om hur det kommer bli. Förresten, vilken höjd ska man bygga dem i? ca 50cm?

Postad bild

Postad 07 February 2011 - 21:22

Criill
  • Criill
  • Användare

• 107 inlägg
  • 0
NiklasF och Karlsson:
Ni diskuterar ju två helt skilda skolor. Båda rummen låter säkert fantastiskt. Jag har tyvärr inte fått möjligheten till att få uppleva ett Svanårum än. Men jag har varit i Ingvars källare och några stycken rum som är ritade utav honom. Det är precis som Niklas upplever Svanårummen: fantastiskt behagligt att vistas samt prata inne i dessa rum.

MKarlssons rum använder ju samma princip, alltså att dämpa främre delen av rummet samt diffusera den bakre delen. Sen så säger ju Karlsson att det t.om finns små tendenser till klappeko. Jag tolkar det som att rummet förmodligen inte är döddämpat iaf. ;)

Bagarn:
Är det nånting med din nuvarande basåtergivning som du inte är nöjd med? Jag ser inte riktigt poängen att byta upp annars. :D Det lär ju inte vara ljudtryckskapaciteten som är den svaga länken va? :D

Redigerat av Criill, 07 February 2011 - 21:23.

Postad 07 February 2011 - 21:43

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6366 inlägg
  • 0

Den här frågan har du säkert fått x-antal gånger, men här kommer den ändå :D
Du har inte lust att posta lite bilder på din rigg?

Nej, jag postar inte bilder, tyvärr. Du är välkommen att lyssna dock.

Med finish - Rå MDF - Utan

Hur menar du...?

Du jämförde lösa element till en klar byggsats. Ett Y element kostar 4800 kr st och två st kostar alltså 9600 kr. Om man tycker det är värt eller inte är upp till var och en ;)

Var och kikade på bio i helgen, och det var som att gå in en stor bomullstuss när man kom i i salongen.
Är det en sådan effekt du vill åt?

Vart i ligger myten att om man bara monterar dämpning så kommer rummet bli snedämpat och det blir som att prata i en socka?

För det första, vad är det som säger att bion du var gjord rätt?
För det andra, vem säger att man ska dämpa överallt?

Det är ju svårt att föra en diskussion om det kommer upp påstående från tomma intet.

Postad 07 February 2011 - 21:47

Unregisteredb27a28b7
  • Unregisteredb27a28b7
  • Veteran

• 2307 inlägg
  • 0
@MKarlsson74

Pm på väg.

Redigerat av Unregisteredb27a28b7, 07 February 2011 - 21:51.

Postad 07 February 2011 - 21:48

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6366 inlägg
  • 0

MKarlssons rum använder ju samma princip, alltså att dämpa främre delen av rummet samt diffusera den bakre delen. Sen så säger ju Karlsson att det t.om finns små tendenser till klappeko. Jag tolkar det som att rummet förmodligen inte är döddämpat iaf. ;)

Nej, verkligen inte. Högtalardelen är hårt dämpad, men lyssningsdelen har ingen dämpning och framförallt så bör den diffusera mer. Sen ska även taket byggas ner och en enorm basabsorbenten byggas. Sen är det inte omöjligt att jag skaffar 2 till bamoduler så jag har Y-6. Sen ska jag ha 8-10 st a2 med.
Så det finns en hel del förbättringar att göra men redan nu låter det riktigt bra över 40 hz.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.