Ölsmakare?
7654 svar till detta ämne
Postad 31 October 2014 - 12:03
beat_strandh
-
beat_strandh
-
Mästare
-
-
3846 inlägg
Instämmer om Amager Orange Crust, tyckte den var riktigt trevlig.
ja verkligen, först avfärdade jag den då jag trodde det var en special öl gjord på pumpa (drack en sån förra året och det var det äckligaste jag druckit) men sen så läste jag vad det var för typ av öl och vad den innehöll för humle. då slog jag till och det gjorde jag rätt i
Postad 31 October 2014 - 12:58
Stefan - Ölsvammel
-
Stefan - Ölsvammel
-
Professionellt fyllo
-
-
559 inlägg
Ok trist då. Det är ju walloween idag. Konstigt att det är försent då 
Jag får dricka prips blå istället för det har dom på bolaget i alla fall
Det var visst bara två pumpaöl som släpptes och de kom båda två den 17:e oktober. Nögne Ö var från ett tidigare släpp. Det är det närmaste släppet om man ska ha möjligt att dricka pumpaöl på Halloween. Men varför förväntade du dig att ölen skulle finnas på hyllan på ditt bolag som verkar ha dåligt utbud? De här småpartierna kommer ju bara till de större butikerna (T5). ja verkligen, först avfärdade jag den då jag trodde det var en special öl gjord på pumpa (drack en sån förra året och det var det äckligaste jag druckit) men sen så läste jag vad det var för typ av öl och vad den innehöll för humle. då slog jag till och det gjorde jag rätt i 
Om du gillar öl med apelsinskal så kan jag rekommendera S:t Eriks Orange Winter Porter. Den smakar och doftar som romerska bågar. Jag gillade den skarpt. Dock är det ingen humlig öl förstås.
Postad 31 October 2014 - 13:01
what17ever
-
what17ever
-
Veteran
-
-
2416 inlägg
Systembolaget och dess nivåer:
http://www.porterste...a-i-vi-hur.html
Finns det en sammanställning över vilka butiker som är vad ?
Postad 31 October 2014 - 13:05
Stefan - Ölsvammel
-
Stefan - Ölsvammel
-
Professionellt fyllo
-
-
559 inlägg
Det finns säkert en sammanställning men inget som Systembolaget publicerat vad jag vet. Men du märker väldigt snabbt vilka butiker som tar in mycket och vilka som inte får in något. Det är dock endast vinkällarbutikerna som får in T7-grejerna. Det är en butik vardera i Stockholm, Göteborg och Malmö. Sen har T6 lite större spridning. Du kan själv gå in och kolla på ett T6-släpp och se vart ölen hamnar. Bara att kolla saldot i alla butiker.
Edit: Även t.ex. T3 kan ta in T5 öl o.s.v. Det finns inga exakta gränser vad jag vet. Men överlag så är det så att vissa butiker tar in allt, andra tar in mycket, andra lite och vissa inget alls. Det brukar dessutom märkas på standardutbudet på varje bolag. Har de ett litet grundutbud så tar de troligtvis inte in något från nyhetssläppen.
Redigerat av Stefan - Ölsvammel, 31 October 2014 - 13:08.
Postad 31 October 2014 - 13:09
what17ever
-
what17ever
-
Veteran
-
-
2416 inlägg
Ok, tack.
Min lokala butik skulle jag kategorisera som minus T72, typ.
Meeeeen det är tur att man inte är bitter....
Postad 31 October 2014 - 15:02
Stefan - Ölsvammel
-
Stefan - Ölsvammel
-
Professionellt fyllo
-
-
559 inlägg
Ok, tack.
Min lokala butik skulle jag kategorisera som minus T72, typ. Meeeeen det är tur att man inte är bitter....
Spelar ju inte så stor roll vad det är för typ av butik. Jag bor vid en T5 men beställer säkert 60-70% av allt jag köper. Flera av mina favoritöl som Orval och Rochefort finns t.ex. inte på hyllorna här. Sen måste jag beställa mycket från småpartier, säsongssläppen, lokala sortimentet och diverse privatimporter.
Postad 31 October 2014 - 21:51
andreassofus
-
andreassofus
-
Über-Guru
-
-
12146 inlägg
Men då är du ju j-vligt nördig också  jag hade nog lätt nöjt mig med t5 ett bra tag
Även om man bor i en liten kommun så finns det ju faktiskt folk som gillar riktig öl. Eftersom det är monopol så borde alla butiker se likadana ut. Allt på hyllan i alla butiker och inget beställningssortiment
Postad 03 November 2014 - 13:12
Unregisteredd6957fbe
-
Unregisteredd6957fbe
-
Veteran
-
-
1625 inlägg
Årets julöl släpps idag.Tycker att 3:e November är väldigt tidigt men det är kanske dumt att klaga då det verkar som en hel del av ölen är riktigt bra. Jag var iväg på lunchen och köpte bland annat Evil Twins Christmas Eve som ju var riktigt bra förra året, hoppas den är lika god i år. Plockade även upp Mohawk Snowmelter, Mohawk Whiteout, St Eriks Orange Porter och Dugges Christmas Idjit samt några till.
Postad 03 November 2014 - 13:42
Stefan - Ölsvammel
-
Stefan - Ölsvammel
-
Professionellt fyllo
-
-
559 inlägg
Jag har skrivit om det på Ölvammel men några av mina favoriter är:
Great Divide Hibernation
Mohawks (alla tre)
S:t Eriks Winter DIPA
S:t Eriks Orange Porter
Dugges Christmas Idjit
Evil Twin Christmas Eve...
Mikkeller Fra Via Til (eller vilken kombination det är i år).
Lagunitas Holiday Ale
Anderson Valley Winter Solstice
Nynäshamn Mysingen Midvinterbrygd
Jolabjor
Missa heller inte att den ekfatslagrade julmusten släpps idag. Glöggen struntar jag i detta år. Brukar köpa Blossas årgångsglögg men lavendel låter inte gott.
Postad 03 November 2014 - 15:18
Stefan - Ölsvammel
-
Stefan - Ölsvammel
-
Professionellt fyllo
-
-
559 inlägg
Nu är det ingen som skrivit det här än men det brukar alltid vara någon som kläcker: "Jag tycker inte om julöl". Förstår inte riktigt den kommentaren. Julöl är ju numera bara öl med något juligt namn, i många fall är det en åretrunt öl som fått ny etikett. Kollade lite i listan över släppte öl och dessa ölstilar är representerade (har säkert missat några):
Porter
Imperial Porter
Stout
Imperial Stout
Session IPA
IPA
DIPA
Amber Ale
Mörk Lager
Rököl
American Strong Ale
Belgian Strong Ale
Sen finns det några blandade kryddade varianter som Imperial Kaffe Stout, Imperial Choklad-apelsin Porter, söt körsbärsöl med glöggkryddor o.s.v.
Men gissar att det många förväxlar julöl med är de julöl som kryddas på olika vis, oftast med kanel, stjärnanis, ingefära o.s.v.
Postad 05 November 2014 - 12:27
Stefan - Ölsvammel
-
Stefan - Ölsvammel
-
Professionellt fyllo
-
-
559 inlägg
Nu händer det grejer i ölvärlden. Jag kan inte länka härifrån men för er som har Facebook så tycker jag ni ska söka på Jugge Hasselqvist och se vad han skriver om Galatea. I korta drag så har Galatea aktivt smutskastat andra aktörer för att kunna knyta åt sig fler varumärken. Riktigt fult gjort av Galatea. Jugge är för övrigt killen bakom Oliver Twist och Great Brands.
Edit: Kanske ska tillägga att jag aldrig hade spridit det vidare om jag inte hört liknande historier från andra i ölbranschen.
Redigerat av Stefan - Ölsvammel, 05 November 2014 - 12:31.
Postad 05 November 2014 - 16:35
Unregisteredd6957fbe
-
Unregisteredd6957fbe
-
Veteran
-
-
1625 inlägg
Ok...så nu skall man alltså bojkotta Galatea i framtiden då. Kan bli jobbigt då dom har en väldig massa trevlig öl i portföljen.
Postad 06 November 2014 - 08:57
sonyman
-
sonyman
-
Veteran
-
-
1560 inlägg
Inte helt oväntat då en del av Galateas representanter har agerat likvärdigt på mässor & dyl. 
Tråkigt för branschen då den kräver samarbete för att få en gedigen & stabil marknad i Sverige, tyvärr är det säkert fler som beter sig på detta sätt.
Själv har jag mer eller mindre bojkottat Galatea för deras dryga attityd & dåliga service.
Postad 06 November 2014 - 09:56
BrittBastard
-
BrittBastard
-
Oppa is gangnam style
-
-
7899 inlägg
Väääldigt tyst från Galatea angående detta...det minsta dom kan göra är väl att kommentera detta iallafall. Risken är väl i o f s att dom gör bort sig ännu mer...
Postad 06 November 2014 - 12:30
Danke
-
Danke
-
Forumräv
-
-
734 inlägg
Nøgne Ø god jul er att anbefala trots den litt høga prisen.
Redigerat av Danke, 06 November 2014 - 12:31.
Postad 06 November 2014 - 14:25
Stefan - Ölsvammel
-
Stefan - Ölsvammel
-
Professionellt fyllo
-
-
559 inlägg
Väääldigt tyst från Galatea angående detta...det minsta dom kan göra är väl att kommentera detta iallafall. Risken är väl i o f s att dom gör bort sig ännu mer...
Jag tror de hoppas att det bara ska dö ut. De flesta har nog inte noterat det än, har inte ens blivit en tråd på BS Forumet om detta.
Postad 06 November 2014 - 19:55
_Lucifer_
-
_Lucifer_
-
Forumräv
-
-
857 inlägg
Nä, Galatea är knappast ensam om att spela fult.
Var på besök hos bl.a. Lagunitas i somras då det påstods att Anheuser-Busch köpte upp alla öl-grödor i hela USA som dom kom åt pga att microbryggerierna börjat ta procent från deras försäljning.
Det fick Samuel Adams (om jag inte minns fel) att skänka allt korn och humle de fick över till de mindre bryggerierna. Så tänk på det nästa gång ni dricker någon av deras hundratals varumärken.
Men till något gott så måste jag säga att Lagunitas verkligen håller en hög lägstanivå på det dom släpper ifrån sig! Mycket torrhumlande där vilket gör ölen smakrik utan att bli för bitter vilket passar mina smaklökar alldeles perfekt.
Postad 07 November 2014 - 08:24
Stefan - Ölsvammel
-
Stefan - Ölsvammel
-
Professionellt fyllo
-
-
559 inlägg
Galatea uttalade sig via Portersteken igår på Facebook. Jag kan dock inte komma åt det just nu.
Jo de riktigt stora aktörerna kör med en del fulspel. Dock tror jag det är relativt ovanligt med den här typen av agerande på den svenska marknaden. Jag är medveten om att det finns en del drama i ölvärlden som inte kommer fram men organiserad smutskastning på den här skalan har jag inte hört talas om tidigare. Det har mest varit mindre grejer.
Det är förresten nyhetssläpp idag på Systembolaget. Många bra surisar, en del bra humleöl, en rolig choklad-chili öl och lite annat smått och gott.
Postad 08 November 2014 - 23:03
Danke
-
Danke
-
Forumräv
-
-
734 inlägg
Juleøl innkjøp på systemet. Tusan så dyrt detta ville blitt i Norge.
Postad 14 November 2014 - 14:09
th_om_as
-
th_om_as
-
Lärjunge
-
-
256 inlägg
Är det någon som kan svara på om Poppels Projekt 003 Imperial Saison Röda Vinbär tjänar på att lagras? Har två flaskor och funderar på om bägge ska förtäras eller någon sparas några år.
Postad 14 November 2014 - 14:20
Stefan - Ölsvammel
-
Stefan - Ölsvammel
-
Professionellt fyllo
-
-
559 inlägg
Är det någon som kan svara på om Poppels Projekt 003 Imperial Saison Röda Vinbär tjänar på att lagras? Har två flaskor och funderar på om bägge ska förtäras eller någon sparas några år.
Det finns ingen som kan svara exakt på den frågan då den bara gjorts i en batch. Jag har själv inte hunnit prova den så vet inte hur den är. Men rent generellt så avtar aromer som bär med tiden, dock inte lika snabbt som humle. Den går säkert att spara några år men jag misstänker att den inte kommer vinna jättemycket. Så mitt råd: Drick en nu och prova nästa flaska om 1-2 år. Först då vet du om den lagrades väl. Överlag tycker jag inte limiterade släpp är ett bra val för lagring då det inte går att jämföra med andra årgångar. Sen brukar funkar saison ibland men oftast inte att lagra. Barley Wine, suröl, vissa Imp stouts, mörka starka belgare och öl med t.ex. brett brukar funka fint dock.
Postad 14 November 2014 - 15:08
th_om_as
-
th_om_as
-
Lärjunge
-
-
256 inlägg
Tack för utförligt svar Stefan! Får blir att öppna den ena snart då för att smaka om den var värd den mediala hypen!
Postad 15 November 2014 - 20:54
Danke
-
Danke
-
Forumräv
-
-
734 inlägg
Nøgne Ø IPA.. kjøpt på taxfree mycket god, en av mina absoluta favoritter av dessa. Tyværr har ni inte något like godt i Sverige men nestan..
Postad 16 November 2014 - 00:04
Stefan - Ölsvammel
-
Stefan - Ölsvammel
-
Professionellt fyllo
-
-
559 inlägg
Nøgne Ø IPA.. kjøpt på taxfree mycket god, en av mina absoluta favoritter av dessa. Tyværr har ni inte något like godt i Sverige men nestan..
Håller med om att det är en riktigt bra öl. Extra kul att den gick att hitta på vanliga uteställen i Oslo. Jag tyckte dock färsk Kinn Vestkyst var bättre. Men jag har inte druckit den sedan dess och vet inte hur den blir efter ett par veckor/månader. Jag provade den när Kinn skickade ett antal testflaskor till diverse pubar i Oslo. Tycker det finns ett par svenska IPA som ligger på liknande nivå som Nögne. T.ex. Oppigårds Indian Tribute, Poppels Nya Världens IPA, Villovägen Falu IPA, Malmö Hopman, Närke Rainbow Warrior o.s.v.. Dock har jag faktiskt satt högre betyg på Nögne Ö IPA (med 0,1 poäng). Några av Omnipollos Astral-öl var riktigt bra också, men de räknas väll egentligen till Belgien.
Postad 16 November 2014 - 16:36
Danke
-
Danke
-
Forumräv
-
-
734 inlägg
Håller med om att det är en riktigt bra öl. Extra kul att den gick att hitta på vanliga uteställen i Oslo. Jag tyckte dock färsk Kinn Vestkyst var bättre. Men jag har inte druckit den sedan dess och vet inte hur den blir efter ett par veckor/månader. Jag provade den när Kinn skickade ett antal testflaskor till diverse pubar i Oslo.
Tycker det finns ett par svenska IPA som ligger på liknande nivå som Nögne. T.ex. Oppigårds Indian Tribute, Poppels Nya Världens IPA, Villovägen Falu IPA, Malmö Hopman, Närke Rainbow Warrior o.s.v.. Dock har jag faktiskt satt högre betyg på Nögne Ö IPA (med 0,1 poäng). Några av Omnipollos Astral-öl var riktigt bra också, men de räknas väll egentligen till Belgien.
Ja du har rett, Kinn Vestkyst er jettegod, massiv hopattack, Den och Nøgne er dom besta i Norge. Fast Nøgne er nog mest balanserad. Forlåt Oppigårds och St.Eriks har gjort mej jettebesviken vedrørande smak... Sierra Nevada var ochså en nedtur fast den er vel inte svensk? Av svenskana så tycker jag dette er jettegodt, om men inte helt på nivå med Nøgne och Kinn... Men dersom jag tenker pris versus kvalite, så vinner jo sjelvklart de svenska ølet på systemet... Slottskellarens Electric Nurse Mohawk Av dom amerikanska på systemet så vil jag trekka fram dessa... Napa Smith Westcoast IPA Napa Smith organic IPA Yeti Imperial Stout, Divine Brewery
Redigerat av Danke, 16 November 2014 - 16:40.
Postad 16 November 2014 - 16:45
Danke
-
Danke
-
Forumräv
-
-
734 inlägg
Jag har inte blitt besviken på en enda øl från Mohawk, Electric Nurse och Slottskellarens... Electric nurse Pale Ale var inte en favoritt, men så er heller inte Pale ale min favorittøltype.
Haandbryggeriets Pale Ale från norska matbutikker er min favoritt Pale Ale och detta er hur jag ser før mej hur en Pale ale ska vara.
Postad 16 November 2014 - 18:32
Stefan - Ölsvammel
-
Stefan - Ölsvammel
-
Professionellt fyllo
-
-
559 inlägg
Stämmer, Sierra Nevada är inte svensk. Håller med om Slottskällan, Electric Nurse och Mohawk. Har dock druckit några bottennapp från Slottskällan och Mohawk. Men då har jag druckit väldigt många av deras öl. Tycker dock Nögne Ö håller en högre högsta nivå än alla tre, lägger de på samma nivå som Oppigårds. Dock är det inget av bryggerierna som kommer upp i Närke Kulturbryggeris högsta nivåer, inte i Norden iallafall. Är dock inte så förtjust i Närkes olika experiment med örter, rökmalt.... och bävergäll.
Andra bra bryggerier (oavsett stil) är Brekeriet, Malmö Brygghus, Poppels och Monks Café. Även Omnipollo och All In Brewing brukar släppa en del bra grejer. Sen kommer det ett par nya lovande bryggerier, tror den nya konstellationen på CAP kan bli riktigt bra t.ex..
Angående Oppigårds, gillade du inte Oppigårds Thurbo DIPA heller? Tycker den håller hög klass även när jag jämför internationellt. Samma sak med Drakens DIPA, Bangalore Twice och så förstås Amarillo. En färsk Amarillo är en av de bästa APA:s jag druckit.
Finns Kinn Vestkyst tillgänglig på Vinmonopolet? Vore kul att prova den igen, tror den flaska jag drack var väldigt färsk.
Postad 16 November 2014 - 18:38
Danke
-
Danke
-
Forumräv
-
-
734 inlägg
Ja dom flesta pol på østlandet har Kinn Vestkyst, det hender det er utsolgt.
Jag har bara provat två tre Oppigårds, kommer ihåg Indian Tribute IPA och Single hop, dom var kastrerade og overfiltrerade.
Dom var inte direkte vonda bara litt tråkiga og lite ingredienser.
Dom ligger på nivå med Brewdog Punk IPA och andra safe filtrerade engelske IPAs...
Postad 16 November 2014 - 18:45
Unregistereda299ec85
-
Unregistereda299ec85
-
Guru
-
-
4115 inlägg
Åbro, det känns tryggt!
(tänk er den gamla Libro reklamen  )
Häller upp en blå Chimay och insuper lite av Belgien. För er som är förtjusta i Belgiska ölsorter och bor i Stockholm kan jag varmt rekommendera restaurang Lilla Barkarby http://www.lillabarkarby.se
Postad 16 November 2014 - 19:01
A Haddock
-
A Haddock
-
Forumräv
-
-
539 inlägg
Kinn-ölen är god, speciellt Vestkyst! Min fru kommer från Florö där den bryggs, så jag brukar alltid köpa en flaska av varje sort när vi är där. Sjukt dyrt på monopolet bara, har för mig att man brukar få betala en hundring per flaska...
Redigerat av A Haddock, 16 November 2014 - 19:02.
Postad 16 November 2014 - 19:16
fristil
-
fristil
-
Mästare
-
-
3279 inlägg
vet inte om det har nämnts men jag tycker Pang Pang är riktigt bra, och att de bryggs där jag bor kanske kan spela in :-D
Men snart kommer Jullådan i alla fall :-D
Postad 16 November 2014 - 19:57
Stefan - Ölsvammel
-
Stefan - Ölsvammel
-
Professionellt fyllo
-
-
559 inlägg
Ja dom flesta pol på østlandet har Kinn Vestkyst, det hender det er utsolgt.
Jag har bara provat två tre Oppigårds, kommer ihåg Indian Tribute IPA och Single hop, dom var kastrerade og overfiltrerade.
Dom var inte direkte vonda bara litt tråkiga og lite ingredienser.
Dom ligger på nivå med Brewdog Punk IPA och andra safe filtrerade engelske IPAs...
Kollade nu och Kinn finns på Vinmonopolet i Vika. En av mina bästa vänner bor i närheten så ska nog be han köpa med några flaskor hem till jul.  Ah ok, låter nästan som att du fick gamla flaskor. De har en hel del bra grejer. Jag har druckit 40 av deras 56 öl och 6-7 stycken var bottenapp men majoriteten ligger på 3,5/5 vilket är ett bra betyg på min skala. Åbro, det känns tryggt! (tänk er den gamla Libro reklamen ) 
Häller upp en blå Chimay och insuper lite av Belgien.
För er som är förtjusta i Belgiska ölsorter och bor i Stockholm kan jag varmt rekommendera restaurang Lilla Barkarby http://www.lillabarkarby.se
Bra tips, jag bodde i Sollentuna i flera år men lyckades aldrig få till ett besök där. Jag återgäldar med ett annat tips: Belgoträffen i Uppsala den 31:a januari. Kinn-ölen är god, speciellt Vestkyst! Min fru kommer från Florö där den bryggs, så jag brukar alltid köpa en flaska av varje sort när vi är där. Sjukt dyrt på monopolet bara, har för mig att man brukar få betala en hundring per flaska...
Ja jag såg det nu 99 NOK för en 75 cl flaska. Kan det dock vara värt. Priserna är ju rätt höga på 'polet.
Postad 16 November 2014 - 23:01
Danke
-
Danke
-
Forumräv
-
-
734 inlägg
I Norge så er 99kr 07 litt dyrt, men inte så veldigt, 0,5 flasker som er vanligast i Norge ligger på rundt 70-80kr for dom flesta øl...
Øl i Norge er litt over dubbelt så dyrt som i Sverige, båda for mikrobrygg som vi kaller det och vanlig pilsner...
Redigerat av Danke, 16 November 2014 - 23:02.
Postad 17 November 2014 - 00:10
Unregistereda299ec85
-
Unregistereda299ec85
-
Guru
-
-
4115 inlägg
Bra tips, jag bodde i Sollentuna i flera år men lyckades aldrig få till ett besök där. Jag återgäldar med ett annat tips: Belgoträffen i Uppsala den 31:a januari.
Tack för tipset, blir en perfekt födelsedagspresent till mig själv då  Men du borde pallra dig förbi Lilla Barkarby, tror du skulle gilla den. Har bland annat haft möjligheten att smaka belgisk "champagne" där, en bekant som är riktigt tjenis med ägaren. Var en riktig upplevelse kan jag säga. Är man inte tjenis med ägaren så spelar det nog ingen roll hur många lusentappar man hostar upp. Enligt honom tillverkas så pass få flaskor av den sorten att han bara säljer vid väldigt speciella tillfällen. Om det sedan är ett försäljningstrick vet jag inte. Men det är en upplevelse att bara prata med ägaren
Postad 17 November 2014 - 08:05
Stefan - Ölsvammel
-
Stefan - Ölsvammel
-
Professionellt fyllo
-
-
559 inlägg
I Norge så er 99kr 07 litt dyrt, men inte så veldigt, 0,5 flasker som er vanligast i Norge ligger på rundt 70-80kr for dom flesta øl...
Øl i Norge er litt over dubbelt så dyrt som i Sverige, båda for mikrobrygg som vi kaller det och vanlig pilsner...
Det positiva är ju dock att det inte är så värst mycket dyrare att köpa ölen på puben. Jag tror jag betalade 80-90 NOK för 50 cl Nögne Ö IPA på ett vanligt uteställe. Det är ett bra pris även i Sverige där du ofta får betala 70-90 SEK för 33 cl av liknande öl.
Postad 17 November 2014 - 08:20
Stefan - Ölsvammel
-
Stefan - Ölsvammel
-
Professionellt fyllo
-
-
559 inlägg
Tack för tipset, blir en perfekt födelsedagspresent till mig själv då 
Men du borde pallra dig förbi Lilla Barkarby, tror du skulle gilla den. Har bland annat haft möjligheten att smaka belgisk "champagne" där, en bekant som är riktigt tjenis med ägaren. Var en riktig upplevelse kan jag säga.
Är man inte tjenis med ägaren så spelar det nog ingen roll hur många lusentappar man hostar upp. Enligt honom tillverkas så pass få flaskor av den sorten att han bara säljer vid väldigt speciella tillfällen.
Om det sedan är ett försäljningstrick vet jag inte. Men det är en upplevelse att bara prata med ägaren 
I sånt fall syns vi där för jag ska också till Belgoträffen. Brukar vara en riktigt trevlig festival. Senast jag var där fanns det allt från ljus belgisk ale på låg alkohol, ovanlig rökig witbier till kriek och vidare till mörk stark belgare lagrade på rödvinsfat. Är det Deus Brut Des Flandres du menar? Alltså en öl som jäst med champagnejäst. Jag inser nu att jag hört talas om den där ägaren tidigare, det stod om han i en tråd på BeerSweden-forumet. Får se om jag lyckas ta mig dit nån gång.
Postad 17 November 2014 - 08:26
Stefan - Ölsvammel
-
Stefan - Ölsvammel
-
Professionellt fyllo
-
-
559 inlägg
Jag är med och anordnar en bussresa till Belgoträffen förresten. Bussen går via Lindesberg, Frövi, Örebro, Arboga och Västerås och kostar 300 kr ToR. Mer info och möjlighet att anmäla i länken: https://ffmv.wufoo.c... ... gotraffen/Inträdesbiljett köper ni själva via denna länk: http://www.tickster.... ... belgotraff
Redigerat av Stefan - Ölsvammel, 17 November 2014 - 08:26.
Postad 18 November 2014 - 00:15
Danke
-
Danke
-
Forumräv
-
-
734 inlägg
Jag gillade Sigtuna Winter IPA. God før prisen på systemet..
Postad 18 November 2014 - 07:34
Stefan - Ölsvammel
-
Stefan - Ölsvammel
-
Professionellt fyllo
-
-
559 inlägg
Av de humlade julölen gillade jag faktiskt S:t Eriks två varianter där framförallt Winter DIPA:n var bra. Den ligger i det lägre spannet vad gäller beska men någonstans medel för humlearom. Men överlag ren och fin med tydliga humlearomer. Vet att Manker gillade den också. Winter DIPA:n slår dock inte Hop 15 som släpps nu på fredag, den ligger i en högre klass.
Postad 18 November 2014 - 18:08
Stoned_Rosetta
-
Stoned_Rosetta
-
Amatör
-
-
71 inlägg
Godkväll! Drack en Tommyknocker imperial nut brown idag. Det var en riktigt god öl som rekommenderas. Enda felet är att jag bara beställde ett sexpack.
Redigerat av Stoned_Rosetta, 18 November 2014 - 18:09.
Postad 18 November 2014 - 20:26
quetch
-
quetch
-
Lärjunge
-
-
338 inlägg
Jag har för mig att det står någonting på flaskan att den inte blir bättre av lagring. Men jag kan komma ihåg fel.
Postad 18 November 2014 - 20:44
Stefan - Ölsvammel
-
Stefan - Ölsvammel
-
Professionellt fyllo
-
-
559 inlägg
Nu har jag publicerat första versionen av öllistan till Örebro Öl & Whisky: http://www.beerdrivel.se/?p=7987
Listan kommer uppdateras kontinuerligt hela veckan.
Postad 19 November 2014 - 23:49
Unregistereda299ec85
-
Unregistereda299ec85
-
Guru
-
-
4115 inlägg
I sånt fall syns vi där för jag ska också till Belgoträffen. Brukar vara en riktigt trevlig festival. Senast jag var där fanns det allt från ljus belgisk ale på låg alkohol, ovanlig rökig witbier till kriek och vidare till mörk stark belgare lagrade på rödvinsfat.
Är det Deus Brut Des Flandres du menar? Alltså en öl som jäst med champagnejäst. Jag inser nu att jag hört talas om den där ägaren tidigare, det stod om han i en tråd på BeerSweden-forumet. Får se om jag lyckas ta mig dit nån gång.
Låter som en träff helt i min smak Är osäker på vad ölsorten heter, men den är brygd enligt champagne-konstens regler och smakar otroligt gott. Första gången jag var där bad jag att få en pilsner till maten, höll på att åka ut med huvudet före. Fick då en lång lektion i varför jag INTE ville ha en pilsner  Den kvällen slutade lite suddigt efter att blivit introducerad till ett par olika sorters belgare. Sedan dess är jag helt såld.
Postad 21 November 2014 - 07:22
Stefan - Ölsvammel
-
Stefan - Ölsvammel
-
Professionellt fyllo
-
-
559 inlägg
Nu fick jag Närkes lista till ÖÖWF. Tyvärr är jag inte hemma så kan inte uppdatera varken blogg eller öllista. Men ni kan få den här: BlåBärliner Weiße 4,5 % – veteöl, bryggd med blåbär från Örebro. Bryggd i samverkan med vårt vänbryggeri Haandbryggeriet i Drammen (NYHET!) Extra Special Biergitta 5,9 % – Bärke Hembygdsbryggeri (NYHET!) Gransus 6,5 % – ale, bryggd med granskott Hej! Jag heter Hampus 6,3 % – ale, bryggd med närkingsk industrihampa Huvill 8,6 % – IPA Högtids-Mölska 7,5 % – honungsöl (NYHET!) InterNationAle 7,2 % – IPA = Independent Pale Ale Jante Lager 5,1 % – vår första lageröl! Du ska inte tro att…..(NYHET!) Jólners Dricka 3,2 % – milkstout/mjölkporter OBS! Innehåller LAKTOS! Jontes Atgeir 4,9 % – APA, amerikansk pale/blond ale näHjoSMÖF Svagdricka 1,8 % (NYHET!) Närke Ambassadör 8,5 % – barleywine, lagrat på Mackmyrafat. (NYHET!) Skvatt GALEn 5,9 % – örtöl bryggd med pors, skvattram och enris Svarte Kungen 7,7 % – porter-IPA Vintermörker 4,5 % – vår svarta vinteröl Värstingen & Primadonnan 4,9 % – ale, bryggd med svensk humle (NYHET!) + Hemgjord julmust! (NYHET!)
Postad 21 November 2014 - 08:32
Stefan - Ölsvammel
-
Stefan - Ölsvammel
-
Professionellt fyllo
-
-
559 inlägg
Nu fick jag listan från Hantverksbryggeriet: Fatöl Julnarren, Extra Strong Ale, 7.0% Bödeln, India Pale Ale, 5.6% Kosacken, Imperial Stout, 7.0% Rövarn, Ljus Lager, 5.0% Experimentellt Batch 01 - Porsporter, 6.2% Flaska Kusken, Svensk lättale, 2.2% Bonden, Svensk folklig Ale, 3.5% Munken, Klosteröl, 8.5% Sotarn, Oatmeal Stout, 4.3% Narren, Extra Special Bitter, 5.7% Joars Dricka, Ljus porslager Mäster Anders - A Red Ale Sen har vi naturligtvis med oss ölet som utsågs till det bästa oavsett kategori i Stockholm Beer & Whiskey Festival 2014: Baronen 2013, Barley Wine 8.7%
Postad 21 November 2014 - 08:50
Squeezemaster
-
Squeezemaster
-
☆ ☆ ☆ ☆ ☆
-
-
19825 inlägg
Slänger du in det i dokumentet senare? Så får jag skriva ut listan imorgon bitti
Postad 21 November 2014 - 08:55
Stefan - Ölsvammel
-
Stefan - Ölsvammel
-
Professionellt fyllo
-
-
559 inlägg
Slänger du in det i dokumentet senare? Så får jag skriva ut listan imorgon bitti 
Troligtvis inte då jag går direkt från jobbet till festivalen och bloggen är blockad från jobbet. Om jag kommer ihåg så fixar jag det ikväll. Om jag glömmer bort så går det bra att bara kopiera och klistra in härifrån i word-dokumentet.
Redigerat av Stefan - Ölsvammel, 21 November 2014 - 08:58.
Postad 21 November 2014 - 09:04
Squeezemaster
-
Squeezemaster
-
☆ ☆ ☆ ☆ ☆
-
-
19825 inlägg
Du får skaffa en vpn och köra på. Så kan man göra vad man vill
Postad 21 November 2014 - 09:12
Stefan - Ölsvammel
-
Stefan - Ölsvammel
-
Professionellt fyllo
-
-
559 inlägg
Våra datorer är så jäkla låsta så jag kan inte ens installera Spotify, eller ändra tid eller datum, eller komma åt många sidor som borde vara ok att komma åt.
Jag kom dock på att jag lagt öllistan på Google Drive och den kommer jag åt. Så maila mig på stefan (at] beerdrivel . se så skickar jag över den uppdaterade listan.
Postad 21 November 2014 - 09:58
Stefan - Ölsvammel
-
Stefan - Ölsvammel
-
Professionellt fyllo
-
-
559 inlägg
Jag har lagt upp en uppdaterad lista här: https://drive.google...iew?usp=sharing
0 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Övrigt
-
→
Off Topic
-
Personuppgiftspolicy
|
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
genstruktur
2026-05-20 17:06:21
-
Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
genstruktur
2026-05-20 17:04:36
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|