Men då får man nog skaffa egen router eller nåt...
* Officiell Tråd - Telia Digital-TV *
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser |
Postad 02 augusti 2009 - 10:33
Postad 02 augusti 2009 - 10:47
Man behöver fortfarande en separat IP-telefoni adapter till denna.Denna kanske skulle kunna fungera om man inte vill ha Telia Smart?
Postad 02 augusti 2009 - 11:48
Denna kanske skulle kunna fungera om man inte vill ha Telia Smart?
Det är en sån router jag har redan och det fungerar utmärkt.
Postad 02 augusti 2009 - 11:52
Så nu kan man inte få IP-tele utan att bli påtvingad Smart-boxen?
Tydligen inte. När jag hade samtal med Telia kundtjänst och skulle beställa detta så var det ett krav att man skulle ha Telia smart. Jag ville helst undvika den men det gick inte.
Jag har idag en modem som heter ZyXEL Prestige 660H Triple Play samt en trådlöst router som heter Netgear WNR834Bv2 och egentligen så vill jag ha bara digital-tv och bredbandstelefoni så jag behöver bara de extra prylarna för digital-tv och telefonin delen istället.
Jag vet inte vad ska jag göra med Telia smart egentligen.
Postad 02 augusti 2009 - 12:01
Skippa Telia smart för 29 kr /mån och skaffa riktig telefoni för 50 kronor mer per månad. Då får du en telefoni som funkar perfekt och slipper telia smart till en kostnad av 21 kronor per månad. Själv gav jag upp bredbandstelefonin eftersom man aldrig kunna vara säker på om det inte var någon hemma eller om det bara var strul med ip-telefonin när ingen svarade hemma.
Jag förstår att ip-telefonin verkar lite krånglig fortfarande. Min bror och flera kompisar till mig har det och jag ringer och ringer till de och ingen svarar. Sen ringer jag på mobilen och så visar det sig att de är hemma men att telefonen har aldrig ringd hos de egentligen.
Skillnaden mellan vanlig telefoni och ip-telefoni verkar ligga på 90 kr/mån och inte på 50 kr.
6-8 Mbit + TV (stor) + bbtelefoni = 508 kr
6-8 Mbit + TV (stor) + vanlig telefoni = 598 kr
En fråga:
På Telia reklamen som går på TV så visar dem att man kan pausa, spola fram och tillbaka och mycket mer.
Hur gör man det och vad behöver man?
Redigerat av Unregistereda360a43b, 02 augusti 2009 - 12:30.
Postad 02 augusti 2009 - 13:31
På Telia reklamen som går på TV så visar dem att man kan pausa, spola fram och tillbaka och mycket mer.
Hur gör man det och vad behöver man?
Det låter som PVR-boxen som dock bara är på gång, den finns inte ute än...
Om det nu inte är SVT Play etc de syftar på?
Postad 02 augusti 2009 - 13:38
Det låter som PVR-boxen som dock bara är på gång, den finns inte ute än...
Jag förutsätter att det är SVT Play och övriga Video On Demand-tjänster som avses med den pågående Telia reklamen, det vill säga det som omnämns på följande webbsida hos Telia.
Edit: Svaret på den ursprungliga frågan är att du inte behöver nånting "extra" (förutom ett kanalpaket där de Video On Demand-kanaler du är intresserad av ingår). Du använder play/pause, forward, backward och stop-knappen på fjärrkontrollen bara...
/Peter Cigéhn
Redigerat av Unregistered2c1997ae, 02 augusti 2009 - 13:42.
Postad 02 augusti 2009 - 13:40
Just, det är VOD tjänsterna dom syftar på (SVT Play etc.).Det låter som PVR-boxen som dock bara är på gång, den finns inte ute än...
Postad 02 augusti 2009 - 13:58
Just, det är VOD tjänsterna dom syftar på (SVT Play etc.).
Isåfall tycket jag att det är "vilseledande marknadsföring" och de borde anmälas egentligen.
Om man ska kunna få tillgång till dessa PLAY kanaler som verkar ligga i olika paket så kommer man säkert att betala flera tusen i månaden i olika TV paket.
Jag beställde paketet STOR och i detta finns 38 vanliga kanaler och bara SVT Play.
Tycker att de kanaler som finns i paket STOR och som har PLAY borde ingå och så vidare om man har paketet LAGOM, etc, etc....
Detta verkar vara ett av de mest ologiska och korkade system som jag sett på länge.
Har man TV3, TV6, TV8, ZTV, Discovery, etc, och vill ha PLAY på dessa så är det många andra paket som man måste beställa tydligen.
Postad 02 augusti 2009 - 15:44
Hur får man den inbyggda adaptern att fungera? När jag läste detta provade jag direkt att koppla ur Tilgin-adaptern och istället koppla telefonsladden direkt till TG787 (Phone 1). Fungerar inte.Du behöver Telia Smart Gateway för IP-telefonin då man använder sig av den inbyggda adaptern numera. Tidigare hade man en Tilgin-adapter för detta.
Behöver man uppdatera routern på något sätt för att få detta att fungera?
Postad 02 augusti 2009 - 16:35
Vissa kanaler sänder ju fortfarande program i 4:3 och de blir utdragna i 16:9. Om man vill ha grå/svarta fält på sidorna för att visa 4:3, hur gör man då? Gör man det i 1910-boxen eller i TV'n?
Jag tror jag hittat nåt i TV'n, men då visas allt i 4:3. Kan man inte få denna inställning automatiskt?
Till sist, vet ni nån kanal som sänder mycket 4:3, så att man kan testa att det fungerar som jag vill?
Postad 02 augusti 2009 - 17:12
Hur får man den inbyggda adaptern att fungera? När jag läste detta provade jag direkt att koppla ur Tilgin-adaptern och istället koppla telefonsladden direkt till TG787 (Phone 1). Fungerar inte.
Alla nya Telia Smart som levereras med IP-telefoni är redan förkonfigurerade med detta, men befintliga kunder måste väl höra av sig till kundtjänst för att få detta tror jag.
Tydligen inte. När jag hade samtal med Telia kundtjänst och skulle beställa detta så var det ett krav att man skulle ha Telia smart. Jag ville helst undvika den men det gick inte.
Jag har idag en modem som heter ZyXEL Prestige 660H Triple Play samt en trådlöst router som heter Netgear WNR834Bv2 och egentligen så vill jag ha bara digital-tv och bredbandstelefoni så jag behöver bara de extra prylarna för digital-tv och telefonin delen istället.
Jag vet inte vad ska jag göra med Telia smart egentligen.
Går visst att få IP-telefoni utan Smart, men då behöver du en Tilgin IP-telefoniadapter som du kopplar till Zyxelmodemet istället. Den får du köpa till separat tror jag.
Postad 02 augusti 2009 - 18:15
Nu när jag skaffat en ny TV (42" Plasma) har jag börjat bläddra runt bland inställningarna för att få så bra bild som möjligt. Jag har valt 16:9 Fullscreen i 1910-boxen. Men vad är 16:9 Pillarbox?
Vissa kanaler sänder ju fortfarande program i 4:3 och de blir utdragna i 16:9. Om man vill ha grå/svarta fält på sidorna för att visa 4:3, hur gör man då? Gör man det i 1910-boxen eller i TV'n?
Jag tror jag hittat nåt i TV'n, men då visas allt i 4:3. Kan man inte få denna inställning automatiskt?
Till sist, vet ni nån kanal som sänder mycket 4:3, så att man kan testa att det fungerar som jag vill?
16:9 Pillarbox är precis det du efterfrågar, dvs vid 4:3 sändningar så fylls det ut med svart på sidorna för att inte "dra ut bilden" på en 4:3 sändning till 16:9 (som du får med inställningen Fullscreen).
Själv kör jag med 16:9 Pillarbox inställningen eftersom jag vill ha rätt proportioner på bilden vid 4:3 sändningar.
Ställ in 16:9 Pillarbox och bläddra runt bland kanalerna så hittar du snabbt någon som sänder i 4:3.
/Peter Cigéhn
Postad 02 augusti 2009 - 19:37
Alla nya Telia Smart som levereras med IP-telefoni är redan förkonfigurerade med detta, men befintliga kunder måste väl höra av sig till kundtjänst för att få detta tror jag.
Går visst att få IP-telefoni utan Smart, men då behöver du en Tilgin IP-telefoniadapter som du kopplar till Zyxelmodemet istället. Den får du köpa till separat tror jag.
Jag ringde idag under eftermiddagen till Telia kundtjänst och det gick inte att få IP-telefoni utan Telia smart. Hon som jag pratade med (tredje personen på några dagar) säger exakt samma sak som övriga på kundtjänst. Att Telia smart är ett krav dock enbart under första året. Hon uppgav att Telia smart ersätter modem, router och adapter och därför skickar Telia inte längre många aparater men skickar bara Telia smart.
Så även om jag skulle köpa en egen adapter så måste jag betala för Telia smart i allafall under ett år.
Är du inte nöjd, så har du rätt att inom 14 dagar ånga ditt köp, sa hon i slutet.
Postad 02 augusti 2009 - 19:48
Hur får man den inbyggda adaptern att fungera? När jag läste detta provade jag direkt att koppla ur Tilgin-adaptern och istället koppla telefonsladden direkt till TG787 (Phone 1). Fungerar inte.
Då den externa adaptern och den inbyggda telefonadaptern i TG787 hateras av olika system går det inte att byta mellan dem. Beställer man bredbandstelefoni nu får man den inbyggda telefonadaptern, har man en Tilgin adapter sedan tidigare kan man inte byta.
Markus Johansson
Telia Kundservice
Postad 02 augusti 2009 - 19:55
Jag ringde idag under eftermiddagen till Telia kundtjänst och det gick inte att få IP-telefoni utan Telia smart. Hon som jag pratade med (tredje personen på några dagar) säger exakt samma sak som övriga på kundtjänst. Att Telia smart är ett krav dock enbart under första året. Hon uppgav att Telia smart ersätter modem, router och adapter och därför skickar Telia inte längre många aparater men skickar bara Telia smart.
Så även om jag skulle köpa en egen adapter så måste jag betala för Telia smart i allafall under ett år.
Är du inte nöjd, så har du rätt att inom 14 dagar ånga ditt köp, sa hon i slutet.
Du går miste om kombinationsrabatten om du inte har Telia Smart. Det går bra att beställa bredbandstelefoni med tilgin telefonadapter på telias hemsida för tillfället. Ska dubbelkolla med kundtjänst om något har ändrats nästa vecka.
Markus Johansson
Telia Kundservice
Postad 02 augusti 2009 - 20:11
Du går miste om kombinationsrabatten om du inte har Telia Smart. Det går bra att beställa bredbandstelefoni med tilgin telefonadapter på telias hemsida för tillfället. Ska dubbelkolla med kundtjänst om något har ändrats nästa vecka.
Markus Johansson
Telia Kundservice
Mycket möjligt att därför de svarade att det inte gick att beställa på annat sätt.
En ren allmän fråga till er på tråden:
Brukar det vara problem med Telia smart eller hur fungerar den rent allmänt?
Fördelar - nackdelar ?
Postad 02 augusti 2009 - 20:44
Isåfall tycket jag att det är "vilseledande marknadsföring" och de borde anmälas egentligen.
Om man ska kunna få tillgång till dessa PLAY kanaler som verkar ligga i olika paket så kommer man säkert att betala flera tusen i månaden i olika TV paket.
Jag beställde paketet STOR och i detta finns 38 vanliga kanaler och bara SVT Play.
Tycker att de kanaler som finns i paket STOR och som har PLAY borde ingå och så vidare om man har paketet LAGOM, etc, etc....
Detta verkar vara ett av de mest ologiska och korkade system som jag sett på länge.
Har man TV3, TV6, TV8, ZTV, Discovery, etc, och vill ha PLAY på dessa så är det många andra paket som man måste beställa tydligen.
Kanalpaketeringen och prissättningen hänger ihop med vad Telia får köpa in dessa tjänster för av innehållsleverantörerna. Om t ex Viasat vill ha en massa kulor för sitt "Play" kan ju knappast Telia skicka med det gratis till alla bara för att man har paket Stor. Då skulle prislappen för Stor bli betydligt mycket högre och Telia tappa en massa kunder som inte är beredda att betala det priset. Då är det ju bättre att de som vill ha Play-tjänsten lägger till det på sitt abonnemang. SVT Play är ju "public service" och jag misstänker att den inte kostar något i inköp. I alla fall kan det knappast röra sig om samma summor som för övriga "Play"-tjänster.
Vad det gäller vilseledande marknadsföring så håller jag inte med. Storyn i filmerna handlar ju om att de skall se en film tillsammans och att han säger att han kan starta den när han vill. Sedan visar han också på att man kan pausa filmen. Telia gjorde ju reklam för detta för över ett år sedan (om jag inte minns fel) med stora planscher över hela stan med Play och Pause-symboler och hänvisade till sina VoD-tjänster. Blev man anmälda då så ledde det i alla fall inte till någon fällande dom och lär väl knappast göra det nu heller. Jag har inte läst det "finstilta" i reklamen men jag skulle inte bli förvånad om det fanns någon text som hänvisar till VoD eller Programbibliotek.
/A
Postad 02 augusti 2009 - 20:57
16:9 Pillarbox är precis det du efterfrågar, dvs vid 4:3 sändningar så fylls det ut med svart på sidorna för att inte "dra ut bilden" på en 4:3 sändning till 16:9 (som du får med inställningen Fullscreen).
Själv kör jag med 16:9 Pillarbox inställningen eftersom jag vill ha rätt proportioner på bilden vid 4:3 sändningar.
Ställ in 16:9 Pillarbox och bläddra runt bland kanalerna så hittar du snabbt någon som sänder i 4:3.
/Peter Cigéhn
Tack! Var det så enkelt, jag trodde jag provat det mesta...

Vissa kanaler blir det ju svart även över och under (inte lika mycket som på sidorna dock), t.ex. Discovery-kanalerna. Är det nåt som kanalerna själver styr med?
Postad 02 augusti 2009 - 21:10
Tack! Var det så enkelt, jag trodde jag provat det mesta...
![]()
Vissa kanaler blir det ju svart även över och under (inte lika mycket som på sidorna dock), t.ex. Discovery-kanalerna. Är det nåt som kanalerna själver styr med?
Det beror på hur källformatet ser ut. Vissa kanaler/sändningar har svart över/under även om de sänds i 4:3
Postad 02 augusti 2009 - 21:21
Det beror på hur källformatet ser ut. Vissa kanaler/sändningar har svart över/under även om de sänds i 4:3
Det är inte så himla många kanaler som sänds i 16:9.
Discovery verkar ha något konstigt mellanting på vissa program samt att en del reklam är i 16:9 och en del i 4:3.
Markus Johansson
Telia Kundservice
Postad 02 augusti 2009 - 21:24
Kanalpaketeringen och prissättningen hänger ihop med vad Telia får köpa in dessa tjänster för av innehållsleverantörerna. Om t ex Viasat vill ha en massa kulor för sitt "Play" kan ju knappast Telia skicka med det gratis till alla bara för att man har paket Stor. Då skulle prislappen för Stor bli betydligt mycket högre och Telia tappa en massa kunder som inte är beredda att betala det priset. Då är det ju bättre att de som vill ha Play-tjänsten lägger till det på sitt abonnemang. SVT Play är ju "public service" och jag misstänker att den inte kostar något i inköp. I alla fall kan det knappast röra sig om samma summor som för övriga "Play"-tjänster.
Vad det gäller vilseledande marknadsföring så håller jag inte med. Storyn i filmerna handlar ju om att de skall se en film tillsammans och att han säger att han kan starta den när han vill. Sedan visar han också på att man kan pausa filmen. Telia gjorde ju reklam för detta för över ett år sedan (om jag inte minns fel) med stora planscher över hela stan med Play och Pause-symboler och hänvisade till sina VoD-tjänster. Blev man anmälda då så ledde det i alla fall inte till någon fällande dom och lär väl knappast göra det nu heller. Jag har inte läst det "finstilta" i reklamen men jag skulle inte bli förvånad om det fanns någon text som hänvisar till VoD eller Programbibliotek.
/A
Jag menar att kanaler som ingår i ett paket och som har PLAY borde kunna erbjudas. Jag förstår att Telia är bara en leverantör och att mycket styrs från tv-bolagen men jag tror ändå att man vinner mer på att erbjuda det.
Sen är det väl inte film de gör reklam för. De pausar, spolar fram och tillbaka på ett program som jag tror Ernst Kirchsteiger är med. Men det kvittar vilket egentligen, men vi har haft upp i olika sammanhang både på arbetsplatsen och i hemmet med vänner och bekanta och man kan inte säga annat än att man får uppfattningen som att "Telia digital-tv" är svaret på alla dessa tekniska underverk.
Jag tycker att VOD verkar vara bra och jag tror att det kommer att utvecklas mycket mer framöver.
Postad 02 augusti 2009 - 21:32
Brukar det vara problem med Telia smart eller hur fungerar den rent allmänt?
Jag kan väl säga hur man upplever det med smart på supporten.
Man får byta många modem i "onödan" för att folk inte har läst manualen och ryckt ur modemet när det håller på och updaterar sig eller låter det vara inkopplat när det åskan slår ner i det. Fördelen för kunden är att telia byter ut modemet vid åskskada eftersom att modemet är Telias egendom. (Zyxelmodem har ingen garanti som gäller vid åskskada.)
Följer man instruktionerna och kopplar in modemet i första telefonjacket och sen väntar en stund innan man börjar koppla in datorn eller några andra enheter brukar det inte vara några som helst problem.
Vissa kunder ser det som en nackdel att man inte kan byta IP adresserna som används av modemet när man surfar till modemet.
Markus Johansson
Telia Kundservice
Postad 02 augusti 2009 - 21:32
Sen är det väl inte film de gör reklam för. De pausar, spolar fram och tillbaka på ett program som jag tror Ernst Kirchsteiger är med.
Det är väl "Sommar med Ernst" på TV4 Anytime som dom sitter och tittar på och pausar och spolar i...

/Peter Cigéhn
Postad 02 augusti 2009 - 21:56
Man får byta många modem i "onödan" för att folk inte har läst manualen och ryckt ur modemet när det håller på och updaterar sig eller låter det vara inkopplat när det åskan slår ner i det. Fördelen för kunden är att telia byter ut modemet vid åskskada eftersom att modemet är Telias egendom. (Zyxelmodem har ingen garanti som gäller vid åskskada.)
Följer man instruktionerna och kopplar in modemet i första telefonjacket och sen väntar en stund innan man börjar koppla in datorn eller några andra enheter brukar det inte vara några som helst problem.
Vissa kunder ser det som en nackdel att man inte kan byta IP adresserna som används av modemet när man surfar till modemet.
Markus Johansson
Telia Kundservice
Det känns skönt att veta att det handlar om det mänskliga faktorn i större utsträckning än med själva tjänsten och digitala barnsjukdomar. Man blir alltid lite fundersam när man läser att det finns en viss försiktighet och viss skepticism när det gäller Telia smart.
För min del så är det självklar att följa de anvisningar som skickas med. Har haft bb via Telia i snart 8 år och har knappt haft några problem alls, med varken tjänsten eller utrustningen.
Det verkar ganska enkelt med Telia smart eftersom den ersätter både modemet och routern, och man blir alltid glad när man kan undvika extra lådor och sladdar.
Postad 02 augusti 2009 - 22:22
Skillnaden mellan vanlig telefoni och ip-telefoni verkar ligga på 90 kr/mån och inte på 50 kr.
6-8 Mbit + TV (stor) + bbtelefoni = 508 kr
6-8 Mbit + TV (stor) + vanlig telefoni = 598 kr
Kan väl säga för er som räknar på det, man får tre månader gratis på TV paket stor om man inte har kombinationsrabatterna. Då blir skilnaden inte så stor.
Markus Johansson
Telia Kundservice
Postad 02 augusti 2009 - 22:33
Beställer man bredbandstelefoni nu får man den inbyggda telefonadaptern, har man en Tilgin adapter sedan tidigare kan man inte byta.
Detta känns märkligt att man inte kan ta bort tilgin-boxen. Då har man en extra box som står på i onödan (tilgin-boxen). Det borde bara vara att byta delningsdosa och sedan slå på funktionaliteten i smart- boxen.
Ju färre apparater desto bättre!
Postad 03 augusti 2009 - 05:52
Markus Johansson
Telia Kundservice
Hur vet man när Telia uppdaterar modemet? Det kan ju hända att det åskar samtidigt som Telia uppdaterar, vad gör man då?
Postad 03 augusti 2009 - 08:53
Jag håller med! Jag skulle kunna tänka mig att betala för den nya delningsdosan, för att slippa den anskrämliga telefonadaptern och frigöra ett eluttag.Detta känns märkligt att man inte kan ta bort tilgin-boxen. Då har man en extra box som står på i onödan (tilgin-boxen). Det borde bara vara att byta delningsdosa och sedan slå på funktionaliteten i smart- boxen.
Ju färre apparater desto bättre!
Postad 03 augusti 2009 - 09:22
Kundtjänst sa till mig att jag kommer att få enbart två boxar, Telia smart + Motorola 1910 (digitalboxen för tv).
Måste säga att jag tycker att denna lösning verkar bra då både färre boxar och färre sladdar uppskattas.
Sen vet jag inte funktionsmässigt om det är bättre eller sämre att ha allting på telia smart eller om man ska ha uppdelad i olika boxar.
Postad 03 augusti 2009 - 11:10
Japp. Idag gick den faktiskt upp direkt till bild, utan prickar eller timglas, efter att ha stått i standby över natten. Nu har jag startat om den igen och satt den i standby så får vi se om den positiva trenden fortsätter. Undrar om det inkonsekventa beteendet kan ha nåt att göra med eventuella problem som uppstår när boxen står i standby och lyssnar på data? Är boxen fortfarande inloggad i standbyläget, och vad händer om den eventuellt tappar sin inloggning?Första gången på länge som den gick upp ur standby utan att fastan på fjärde pricken säger du?
Postad 03 augusti 2009 - 14:17
Om man har höga krav på routern's kapacitet så vill man använda en egen (bättre) istället för den som finns med i Smart, då är det inte så praktiskt att ha den 'inbakad' i ADSL modemet när den ändå inte ska användas.Brukar det vara problem med Telia smart eller hur fungerar den rent allmänt?
Fördelar - nackdelar ?
Postad 03 augusti 2009 - 19:29
Detta känns märkligt att man inte kan ta bort tilgin-boxen. Då har man en extra box som står på i onödan (tilgin-boxen). Det borde bara vara att byta delningsdosa och sedan slå på funktionaliteten i smart- boxen.
Som jag sa tidigare så är det olika system som används och olika rutiner för att konfigurera tjänsten. Det är möjligt att detta kommer att gå i framtiden men har ingen information om det i dagsläget. Det går inte att ha två aktiva adaptrar för bredbandstelefoni samtidigt så det är ganska svårt att få 100 tusentasls kunder att byta ett visst klockslag.
Markus Johnasson
Telia Kundservice
Postad 03 augusti 2009 - 20:19
Hur vet man när Telia uppdaterar modemet? Det kan ju hända att det åskar samtidigt som Telia uppdaterar, vad gör man då?
Modemet updateras några minuter efter att man kopplat in det, power lyser orange när det pågår. Dessutom updateras modemet natttetid om det har kommit en upderating. Av förklarliga skälv updaterar man inte alla modem samtidigt så exakt vilken dag det updateras kan variera mellan olika kunder.
Att det skulle åska och man gör en updatring samtidigt är så liten chans att den inte ens är beräkningsbar

Markus Johansson
Telia Kundservice
Postad 03 augusti 2009 - 20:33
Ofta krånglar det extra mycket på helger så man kan fundera på om Telia måste sitta och justera hela tiden för att det ska funka. Hur som helst oacceptabelt att ha TV som fungerar så här dåligt. Helt värdelöst att exempelvis se på musikkanalerna som hackar hela tiden.
Postad 03 augusti 2009 - 20:39
Kanske där det kniper?
Och en undran, vad har Telia sagt när du klagat?
en till undran, vilken hastighet på ADSL har du totalt sett?
Postad 04 augusti 2009 - 06:19
Att det skulle åska och man gör en updatring samtidigt är så liten chans att den inte ens är beräkningsbar
Markus Johansson
Telia Kundservice
Näe, det är klart, men det är bra att veta att uppdateringarana sker nattetid, ifall man behöver stänga av det någon gång.
Postad 04 augusti 2009 - 07:26
Vilket statistisk underlag baserar du påståendet att det "borde vara vanligare att sätta boxen i standby"? Av det statistiska underlaget jag och min svärfar/svärmor så är det ingen som sätter boxen i standby (dom mindre frekventa besöken hos svärfar/svärmor så brukar en omstart alltid innebära uppdatering av programvaran eftersom dom aldrig slår av boxen).
![]()
Jag är fortfarande övertygad om att det är kombinationen med att man sätter boxen i standby som åstadkommer strulet med EPG-informationen.
/Peter Cigéhn
Jag ställer inte min box i standby pga EPG strulen om jag äns får igången boxen.
Stannar alltid på 3 pricken tror jag att det är. den näst sista av hur många det är.
Men låtar jag alltid boxen vara på så funkar allt utan problem.
Postad 04 augusti 2009 - 08:33
Postad 04 augusti 2009 - 11:47
Postad 04 augusti 2009 - 12:28
Någon som vet om det är någon inspelningsbar box på gång till Telia digital tv?
Det lär nog dröja, tyvärr.
Senast jag pratade med telia (förra veckan) och tjejen försökte sälja in något nytt TV-paket förstod hon inte ens varför jag ville ha en inspelningsbar box! Det finns ju programbibliotek!

Jo, visst finns det programbibliotek, men inte för alla kanaler och innehåller dessa allt som sänds på kanalerna? Är TV3 play bättre än SVT Play som är ganska värdelöst...
/P
Postad 04 augusti 2009 - 15:07
SVT Play som är ganska värdelöst
Håller med.
Jag är väldigt besviken på utbudet i denna "tjänst".
Postad 04 augusti 2009 - 16:22
Mycket möjligt att därför de svarade att det inte gick att beställa på annat sätt.
Jag har pratat med kolegor på kundtjänst och det som gäller är att det går att beställa Fast telefoni + adsl med digital-tv och fortfarnde använda Zyxelmodem utan att det blir så himla mycket dyrare.
Att beställa även bredbadnstelefoni oxå med zyxlemodem går att göra men det blir dyrar än med smart modemet eftersom att man inte får kombinationsrabatten.
Markus Johansson
Telia Kundservice
Postad 04 augusti 2009 - 16:50
eokoo - när det strular, under helger, testat att köra bredbandskollen/tptest på datorn? Finns en enkel misstanke att det är fler i ditt område som är aktiva över ADSL under helger. ADSL i ett kvarter har ett maxtak i kapacitet, detta helt enkelt eftersom det är enkla koppartrådar som samsas i en tjock bunt som går från kvarteret till telestationen.
Kanske där det kniper?
Och en undran, vad har Telia sagt när du klagat?
en till undran, vilken hastighet på ADSL har du totalt sett?
Det är som jag skrivit tidigare i nästan samtliga fall problem med adsl uppkopplingen om kunderna har detta problem, nu har jag inte fått någonttelefonnummer från eokoo så kan inte kontrollera vad det är för fel men analysverktygen som vi använder kan man säga ganska mycket om kundens uppkoppling.
Någon som vet om det är någon inspelningsbar box på gång till Telia digital tv?
I "höst" har jag sagt.
Vill också veta detta samt när de nordiska kanalerna fungerar för alla?
Det vet jag inte om det kommer att ske, men jag kommer att försöka lösa det efter semestern.
Markus Johansson
Telia Kundservice
Postad 05 augusti 2009 - 07:42

Är det planer på att utöka SVT Play eller ligger det i SVT´s intressse?
Postad 05 augusti 2009 - 08:25
Hittade en bra serie på SVT Play Prima men den fanns inte med i utbudet hos Telia
Är det planer på att utöka SVT Play eller ligger det i SVT´s intressse?
Det är SVT som står för innehållet i SVT play. Vilken serie var det du saknade föresten?
Markus Johansson
Telia Kundservice
Postad 05 augusti 2009 - 12:44
Citat från sidan:
Det som styr vilka program som finns tillgängliga är de rättighetsavtal vi har med upphovsmannaorganisationerna. Det är i huvudsak det vi kallar egenproduktion som vi kan lägga ut. Det som vi benämner som produktionsutläggningar, samproduktioner och inköp har vi svårt att göra tillgängligt. Det gör att SVT Play-utbudet i Telias IPTV-service är mindre än det du hittar på svt.se/play.
/Peter Cigéhn
Postad 05 augusti 2009 - 13:12
Markus Johansson
Telia Kundservice
Postad 05 augusti 2009 - 15:29
4 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 4 gäster, 0 anonyma medlemmar