Den OHYGGLIGT stora tråden om bas och annat härligt.
35062 svar till detta ämne
Postad 07 February 2011 - 22:01
Bakerman
-
Bakerman
-
Mega-Guru
-
-
9561 inlägg
Bagarn: Är det nånting med din nuvarande basåtergivning som du inte är nöjd med? Jag ser inte riktigt poängen att byta upp annars. Det lär ju inte vara ljudtryckskapaciteten som är den svaga länken va? 
För det första är rören och jag inte riktigt överens angående grupplöptiden.. Ljudtryckskapaciteten räcker väl hyfsat, men som du vet vill mycket ha mer...
Postad 07 February 2011 - 22:08
Svenn3SaataN
-
Svenn3SaataN
-
Användare
-
-
211 inlägg
Du jämförde lösa element till en klar byggsats. Ett Y element kostar 4800 kr st och två st kostar alltså 9600 kr. Om man tycker det är värt eller inte är upp till var och en 
Men hur kan det vara så att utan kabinett kostar det 13 750:- och om man ska köpa elementen kostar det 9600kr. Vad får man med mer i "utan kabinett" paketet? Det är basreflexportar och vad är det mer?
Postad 07 February 2011 - 22:14
Evil Homer
-
Evil Homer
-
Guru
-
-
4127 inlägg
Ja, det är lite klappeko kvar och ljudet blir inte riktigt lika "fritt" som hos Tengil, men frågan är om jag kan få till det lika bra eftersom jag har sämre förutsättningar i mitt rum (för litet).
Kanske är läge att ta bort lite dämpning och testa med mera diffusering istället?
Uttömmande svar 
Om det inte blommar ut så hade jag iaf testat. Risken är ju att när man har massa dämp så kommer rummet låta som när man håller händerna kupade och sätter dom framför munnen och pratar. Mitt rum har växt något otroligt sen Golden Horn kom upp!
För det första, vad är det som säger att bion du var gjord rätt? För det andra, vem säger att man ska dämpa överallt?
Det är ju svårt att föra en diskussion om det kommer upp påstående från tomma intet.
Sådär, nu gjorde jag en så vi ser lite lättare. Inte en susning om bion var rätt gjord, men så har ett flertal biosalonger kännts. Så min undran var då om du ville ha en liknade biosalongs-akustik ( vet ju att du självklart inte kan veta hur rummet kändes uppfattade om du inte har vart där, Filmstaden Bergakungen i Göteborg salong 9 ) Vem som har sagt det? inte en susning om vem som skall ha sagt att det skall dämpas men det verkar vara av den ordningen här på forumet, in med heltäckningsmatta alt bamsig lurvig matta upp med akustiktak samma sak här, bara dämpa sen skall det gärna upp dämp bakom frontar och ut med sidoväggar och har man lite över så klämmer man till med ett par i bak med. Säger ju inte att du har ett sådant rum, utan att det verkar vara den allmänna uppfattningen av hur man fixar till sitt rum. ( Jag tror ju knappast att jag har något optimalt rum på något sätt om det uppfattas på det sättet! Jag är otroligt långt ifrån och får inte in mycket mer saker ) Och när du sa att "Ja, det är lite klappeko kvar och ljudet blir inte riktigt lika "fritt" som hos Tengil" så förslog jag att du kanske skulle testa att diffusera istället för att dämpa då mitt pyttelilla rum växte ordentligt när jag gjorde det. Hade faktiskt tro det eller ej även om vi slänger käft ganska så bra här ibland  gärna lyssnat på lite musik/kikat film och tjötat lite skit i ditt rum.
Redigerat av Evil Homer, 07 February 2011 - 22:25.
Postad 07 February 2011 - 22:32
Criill
-
Criill
-
Användare
-
-
107 inlägg
För det första är rören och jag inte riktigt överens angående grupplöptiden.. Ljudtryckskapaciteten räcker väl hyfsat, men som du vet vill mycket ha mer... 
Grupplöptiden förstår jag att du vill åtgärda om det är sådana problem som du säger.  Det är ju garanterat dina frontar som sätter gränsen för hur högt du kan spela nu. Visst du kan ju skaffa ännu värre bassystem och hissa basen ytterligare. Men om man enbart höjer basens nivå och ingenting annat så kommer ljudet bara att upplevas som grötigare. Dom flesta basljud som spelas upp i film/musik är mer bredbandiga än man kan tro. Saknas det midbas så spelar det ingen roll hur mycket tryck du har under 20hz i mina öron. För att hela "kärnan" i ljudet kommer att gå förlorad med för hissad bas.
Postad 07 February 2011 - 22:45
Bakerman
-
Bakerman
-
Mega-Guru
-
-
9561 inlägg
Grupplöptiden förstår jag att du vill åtgärda om det är sådana problem som du säger. 
Det är ju garanterat dina frontar som sätter gränsen för hur högt du kan spela nu. Visst du kan ju skaffa ännu värre bassystem och hissa basen ytterligare. Men om man enbart höjer basens nivå och ingenting annat så kommer ljudet bara att upplevas som grötigare. Dom flesta basljud som spelas upp i film/musik är mer bredbandiga än man kan tro. Saknas det midbas så spelar det ingen roll hur mycket tryck du har under 20hz i mina öron. För att hela "kärnan" i ljudet kommer att gå förlorad med för hissad bas. 
Men vad tycker du att jag ska köpa för frontar då ?? Säj att jag har 50 lök ligger och skräpar.
Postad 07 February 2011 - 23:03
Evil Homer
-
Evil Homer
-
Guru
-
-
4127 inlägg
 Någon ifrån denna serien kanske? Frequency Range : 30 Hz – 20 kHz (-10 dB) Frequency Response : 40 Hz – 19 kHz (±3 dB) Sensitivity : 115 dB, 2.83V @ 1m (3.3 ft) Rated Maxium SPL : 128 dB SPL continuous @ 1m, 134 dB Peak System Input Power Rating : LF: 1200 W MF: 700W HF: 150W Hor. Coverage Angle (-6 dB) : 90° Vert. Coverage Angle (-6 dB) : 20° up, 30° down Directivity Factor (Q) : 10.0 Directivity Index (dB) : 10 Crossover Frequencies : 250 Hz, 1.3 kHz Dimensions (H x W x D) : 1937 mm x 762 mm x 450 mm (76.3 in x 30.0 in x 17.8 in) Net Weight : 86 kg (190 lb) Shipping Weight : 101 kg (223 lb) Low Frequency : 2 x 2226HPL, 380 mm (15 in) dia. Vented Gap Cooled™ (VGC), 100 mm (4 in) dia. edgewound ribbon voice coils. Nominal Impedance : 4 ohms Input Power Rating : 1200 W (AES), 1500 to 3000W recommended amplifier Sensitivity : 103 dB SPL, 2.83V @ 1m (3.3 ft) Input Connectors : Push terminal binding posts Mid Frequency : 2 x 2169J, 200 mm (8 in) dia. Differential Drive® Neodymium Magnet, 76 mm (3 in) dual coil edgewound ribbon voice coil. High Frequency : 2452H-SL 38 mm (1.5 in) exit compression driver with 100 mm (4 in) diameter voice coil and Neodymium magnet. Nominal Impedance : MF: 8 ohms; HF: 8 ohms Input Power Rating : MF: 700 W; 1000 to 2000 W recommended amplifier HF: 150 W; 500 to 1000 W recommended amplifier Sensitivity : MF: 110 dB SPL, 2.83V @ 1m (3.3 ft) HF: 115 dB SPL, 2.83V @ 1m (3.3 ft) Input Connectors : Screw Terminal Barrier Strip
Redigerat av Evil Homer, 07 February 2011 - 23:05.
Postad 07 February 2011 - 23:04
Criill
-
Criill
-
Användare
-
-
107 inlägg
Men vad tycker du att jag ska köpa för frontar då ?? Säj att jag har 50 lök ligger och skräpar.
Du har ju fått en hel drös med tips tidigare om jag inte kommer ihåg fel. Men för dom pengarna och dom ljudtryckskraven som du ställde tidigare på frontarna så finns det ju inte så många alternativ tyvärr. Det är väl typ nån av jbl´s array högtalare om du hittar dom begagnade. Möjligtvis deras pro biohögtalare också (fula som stryk dock). Ino i28,i32s eller möjligtvis i56 (men dom sistnämnda vill gärna ha 4-5m lyssningsavstånd tydligen) möjligtvis Pioneer S-1EX beggade. Men dom fixar inte det ljudtryck du ville ha på långa vägar. Burmester b25 låter otroligt bra, men kan inte spela superstarkt heller. Det bästa är ju naturligtvis om du åker runt och lyssnar själv.
Redigerat av Criill, 07 February 2011 - 23:05.
Postad 07 February 2011 - 23:06
Timpolanen
-
Timpolanen
-
Mästare
-
-
2834 inlägg
i68es, allt annat läru pajja diskanten på  Nä inga fjuttiga i32 eller i56....
Postad 07 February 2011 - 23:08
Bakerman
-
Bakerman
-
Mega-Guru
-
-
9561 inlägg

Någon ifrån denna serien kanske?
För 50 lök...? Skapligt fula var dom i alla fall... Du har ju fått en hel drös med tips tidigare om jag inte kommer ihåg fel. Men för dom pengarna och dom ljudtryckskraven som du ställde tidigare på frontarna så finns det ju inte så många alternativ tyvärr. Det är väl typ nån av jbl´s array högtalare om du hittar dom begagnade. Möjligtvis deras pro biohögtalare också (fula som stryk dock). Ino i28,i32s eller möjligtvis i56 (men dom sistnämnda vill gärna ha 4-5m lyssningsavstånd tydligen) möjligtvis Pioneer S-1EX beggade. Men dom fixar inte det ljudtryck du ville ha på långa vägar. Burmester b25 låter otroligt bra, men kan inte spela superstarkt heller.
Det bästa är ju naturligtvis om du åker runt och lyssnar själv. 
S-1EX ska ju låta bra, men grejar nog inte riktigt mina krav... Ino är ju bra grejer, i alla fall pi60 som jag har lyssnat på.. Så JÄVVLA lång väntetid bara... Jag har ju 4 meters lyssningsavstånd, så då skulle kanske vilken modell som helst passa ?
Redigerat av Bakerman, 07 February 2011 - 23:09.
Postad 07 February 2011 - 23:19
Criill
-
Criill
-
Användare
-
-
107 inlägg
För 50 lök...? Skapligt fula var dom i alla fall...
S-1EX ska ju låta bra, men grejar nog inte riktigt mina krav... Ino är ju bra grejer, i alla fall pi60 som jag har lyssnat på.. Så JÄVVLA lång väntetid bara... Jag har ju 4 meters lyssningsavstånd, så då skulle kanske vilken modell som helst passa ? 
Alltså, du verkar ju sitta relativt nöjd med dom frontar du har nu. Så egentligen så kanske du har tagit i lite väl mycket när du bad om frontar som kan spela så starkt?  Det absolut bästa vore ju om du fick låna hem nånting och testa hemma hos dig. Kom att tänka på en högtalare till nu, jag har egentligen ingen aning hur den låter eller hur pass kapabel den är att spela jättestarkt. Men det är iaf XTZ Divine som kostar precis 50k om jag inte missminner mig. XTZ låter iaf folk låna hem skiten och testa och lämna tillbaka om du inte är nöjd.
Postad 07 February 2011 - 23:27
Bakerman
-
Bakerman
-
Mega-Guru
-
-
9561 inlägg
Alltså, du verkar ju sitta relativt nöjd med dom frontar du har nu. Så egentligen så kanske du har tagit i lite väl mycket när du bad om frontar som kan spela så starkt? 
Det absolut bästa vore ju om du fick låna hem nånting och testa hemma hos dig.
Kom att tänka på en högtalare till nu, jag har egentligen ingen aning hur den låter eller hur pass kapabel den är att spela jättestarkt. Men det är iaf XTZ Divine som kostar precis 50k om jag inte missminner mig. XTZ låter iaf folk låna hem skiten och testa och lämna tillbaka om du inte är nöjd. 
Nä... Jag är INTE ALLS nöjd med dom jag har nu... Jag sålde ju båda mina par Kappa 600.. Dom var RIKTIGT bra faktist, men varenda gång jag drack öl och satte mej i biorummet så fick jag byta något i dom... Nu kör jag med ett par Kappa 200. Dom låter svinbra, men kan ju inte spela speciellt högt... Får tänka mej för varenda gång jag spelar med dom... Inte kul....
Postad 07 February 2011 - 23:34
-Palle-
-
-Palle-
-
Mästare
-
-
3878 inlägg
i68es, allt annat läru pajja diskanten på Nä inga fjuttiga i32 eller i56.... 
Hittar du ett par i68es för 50 lök så köper jag dom osedda/lyssnade och du får två trisslotter som tack för hjälpen
Postad 07 February 2011 - 23:35
Evil Homer
-
Evil Homer
-
Guru
-
-
4127 inlägg
För 50 lök...? Skapligt fula var dom i alla fall... 
Vem bryr om det i mörkret och efter ett par öl ?!.... Hmm vänta nu, känner igen den där repliken  Kikade lite priser på dom där för ett tag sen, och dom var inte så fasligt dyra men det var nog modellerna med singel element inte dubbla mellan och dubbla basar.
Postad 07 February 2011 - 23:44
Evil Homer
-
Evil Homer
-
Guru
-
-
4127 inlägg
Nu jäklar har jag rotat runt, visste väl att dessa högtalare hade en prislista någonstans som jag hade sett. Prislista JBL
Redigerat av Evil Homer, 07 February 2011 - 23:44.
Postad 07 February 2011 - 23:49
Criill
-
Criill
-
Användare
-
-
107 inlägg
Nä... Jag är INTE ALLS nöjd med dom jag har nu... Jag sålde ju båda mina par Kappa 600.. Dom var RIKTIGT bra faktist, men varenda gång jag drack öl och satte mej i biorummet så fick jag byta något i dom... Nu kör jag med ett par Kappa 200. Dom låter svinbra, men kan ju inte spela speciellt högt... Får tänka mej för varenda gång jag spelar med dom... Inte kul....
Jovisst, inget ont om Kappa 600. Men det är nog en skaplig skillnad på dom och på t.ex ett par Pioneer S-1EX. Det är så svårt att sitta och gissa vad du gillar och hur högt du spelar, vi verkar ju ha väldigt olika referenser dessutom. Nä, ut och lyssna vettja! =)
Redigerat av Criill, 07 February 2011 - 23:50.
Postad 08 February 2011 - 00:17
hampe90
-
hampe90
-
Lärjunge
-
-
492 inlägg
HAHA, BagarN Du är dig lik! Läste tråden om sova... Bästa, svars alternativen!!!
Postad 08 February 2011 - 02:40
MKarlsson74
-
MKarlsson74
-
Guru
-
-
6366 inlägg
Men hur kan det vara så att utan kabinett kostar det 13 750:- och om man ska köpa elementen kostar det 9600kr. Vad får man med mer i "utan kabinett" paketet? Det är basreflexportar och vad är det mer?
Ja, typ det, ritningar, och dyl.
Postad 08 February 2011 - 02:47
MKarlsson74
-
MKarlsson74
-
Guru
-
-
6366 inlägg
Inte en susning om bion var rätt gjord, men så har ett flertal biosalonger kännts. Så min undran var då om du ville ha en liknade biosalongs-akustik ( vet ju att du självklart inte kan veta hur rummet kändes uppfattade om du inte har vart där, Filmstaden Bergakungen i Göteborg salong 9 )
Nej, varför skulle jag vilja ha det? Vem som har sagt det? inte en susning om vem som skall ha sagt att det skall dämpas men det verkar vara av den ordningen här på forumet, in med heltäckningsmatta alt bamsig lurvig matta upp med akustiktak samma sak här, bara dämpa sen skall det gärna upp dämp bakom frontar och ut med sidoväggar och har man lite över så klämmer man till med ett par i bak med.
Vore det inte bättre att fråga innan man antar massa? Säger ju inte att du har ett sådant rum, utan att det verkar vara den allmänna uppfattningen av hur man fixar till sitt rum. ( Jag tror ju knappast att jag har något optimalt rum på något sätt om det uppfattas på det sättet! Jag är otroligt långt ifrån och får inte in mycket mer saker )
Jag känner inte till någon som har ett sådant rum. Och när du sa att "Ja, det är lite klappeko kvar och ljudet blir inte riktigt lika "fritt" som hos Tengil" så förslog jag att du kanske skulle testa att diffusera istället för att dämpa då mitt pyttelilla rum växte ordentligt när jag gjorde det.
Klappekot är där för att; jag är inte klar med rummet och fel kommer fram när man fixar akustiken. Jag gör rummet efter Öhmans ritningar.
Postad 08 February 2011 - 02:52
MKarlsson74
-
MKarlsson74
-
Guru
-
-
6366 inlägg
Jag har ju 4 meters lyssningsavstånd, så då skulle kanske vilken modell som helst passa ? 
pip tror jag skulle passa dig, eller b&o
Postad 08 February 2011 - 06:21
dac83
-
dac83
-
Forumräv
-
-
797 inlägg
jag provade att köpa dubbla frontar för att kuna spela högre, det fungerar riktigt bra faktiskt, så du kanske skulle hitta några mindre högtalare typ bok hylle högtalare som spelar "fint" och ganska högt och sen ha 3-4 st per sida.
Postad 08 February 2011 - 08:30
Bakerman
-
Bakerman
-
Mega-Guru
-
-
9561 inlägg
HAHA, BagarN Du är dig lik! Läste tråden om sova... Bästa, svars alternativen!!!  jag provade att köpa dubbla frontar för att kuna spela högre, det fungerar riktigt bra faktiskt, så du kanske skulle hitta några mindre högtalare typ bok hylle högtalare som spelar "fint" och ganska högt och sen ha 3-4 st per sida.
Nä... Det bläbbar bara till ljudbilden för mycket.. Funkar säkert helt okej till film, men inget vidare till ren tvåkanal...
Postad 08 February 2011 - 08:55
Evil Homer
-
Evil Homer
-
Guru
-
-
4127 inlägg
Nej, varför skulle jag vilja ha det?
Vore det inte bättre att fråga innan man antar massa?
Jag känner inte till någon som har ett sådant rum.
Klappekot är där för att; jag är inte klar med rummet och fel kommer fram när man fixar akustiken. Jag gör rummet efter Öhmans ritningar.
Men Götapetter det var ju bara ett förslag, skit i det då surgubbe
Redigerat av Evil Homer, 08 February 2011 - 08:58.
Postad 08 February 2011 - 10:44
Criill
-
Criill
-
Användare
-
-
107 inlägg
Nä... Det bläbbar bara till ljudbilden för mycket.. Funkar säkert helt okej till film, men inget vidare till ren tvåkanal... 
Öuhm... nä, vi har haft film/musik diskussionen förut. Jag orkar inte ta upp den idag. Men du vet vad jag tycker iaf.
Postad 08 February 2011 - 13:43
MKarlsson74
-
MKarlsson74
-
Guru
-
-
6366 inlägg
Men Götapetter det var ju bara ett förslag, skit i det då surgubbe 
Som man frågar får man svar
Postad 08 February 2011 - 14:21
Evil Homer
-
Evil Homer
-
Guru
-
-
4127 inlägg
Som man frågar får man svar 
Jag har gett dig ett förslag, vet inte vad jag har frågat om...
Postad 08 February 2011 - 14:40
Svenn3SaataN
-
Svenn3SaataN
-
Användare
-
-
211 inlägg
Bagarn:
Du fick en lådberäkning på fynda 12" basarna av sdx på någon sida. Du vet inte vilken sida eller om du har sparat den? orkar inte leta bakåt för att hitta den, hehe
Postad 08 February 2011 - 15:36
hampe90
-
hampe90
-
Lärjunge
-
-
492 inlägg
Idag är det en bra dag. Vill bara säga det! ;D
Postad 08 February 2011 - 16:55
Svenn3SaataN
-
Svenn3SaataN
-
Användare
-
-
211 inlägg
Jasså? Varför det då? Fått hem något fint godis?
Postad 08 February 2011 - 17:11
Bakerman
-
Bakerman
-
Mega-Guru
-
-
9561 inlägg
Bagarn:
Du fick en lådberäkning på fynda 12" basarna av sdx på någon sida. Du vet inte vilken sida eller om du har sparat den? orkar inte leta bakåt för att hitta den, hehe 
Inte en aning. Ladda hem winISD och ta hem parametrarna från fyndas hemsida och lek lite vettja.
Postad 08 February 2011 - 17:14
Unregistered89a7be48
-
Unregistered89a7be48
-
Veteran
-
-
2082 inlägg
Blir man ju lite nyfiken. /Mats
Postad 08 February 2011 - 17:27
MKarlsson74
-
MKarlsson74
-
Guru
-
-
6366 inlägg
Jag har gett dig ett förslag, vet inte vad jag har frågat om...
Jag undrar varför du ger ett förslag när du inte vet något om bakgrunden. Skit samma, vi kan släppa det nu.
Postad 08 February 2011 - 18:10
Svenn3SaataN
-
Svenn3SaataN
-
Användare
-
-
211 inlägg
Ja, typ det, ritningar, och dyl.
Kan tycka det är dyra ritningar. Portarna kostar ju inte mer än säg 300kr sammanlagt. Så något mer än ritningar måste det väl vara för 4K?
Postad 08 February 2011 - 18:19
spuj
-
spuj
-
Forumräv
-
-
547 inlägg
Dämpmaterial, lite kabel och högtalarkontakterna. Just dämpmaterialet (skumklossar) är väl lite special med tanke på att det ska ligga i en speciell riktning.
Men det är nog ritningarna som man betalar mest för, någonstans ska han ju tjäna lite pengar.
Jag tror absolut inte han har några stora marginaler på elementen då de tillverkats enligt hans specifikationer i en förmodligen ganska liten batch (=dyrt).
Redigerat av spuj, 08 February 2011 - 18:26.
Postad 08 February 2011 - 18:20
Bakerman
-
Bakerman
-
Mega-Guru
-
-
9561 inlägg
Kan tycka det är dyra ritningar. Portarna kostar ju inte mer än säg 300kr sammanlagt. Så något mer än ritningar måste det väl vara för 4K?
Ja... Dämpmaterial för 100 kr.. VÄLDIGT dyra ritningar... Jag undrar lite hur man gör om man köper lösa element då...? Får man ingen ritning då...? Eller åtminstone lådförslag ...?
Postad 08 February 2011 - 18:59
Svenn3SaataN
-
Svenn3SaataN
-
Användare
-
-
211 inlägg
En annan sak jag märkte idag var att det är rätt mycket bakgrundsbrus när jag spelar högt. Beror det på förstärkaren, källan eller musiken som spelas?
Sen när det är tyst fast på hög volym så har man i högtalarna när man "snurrar" på volymratten. Hoppas ni förstår hur jag menar
Postad 08 February 2011 - 19:19
Criill
-
Criill
-
Användare
-
-
107 inlägg
Jag har inte vart inne i det svanårummet men däremot vart inne i två andra som har hållt högklass ( ena rummet +-2db @ 20Hz-20Khz ) och det har lät förbaskat bra rent ut sagt.
Nu är jag på funderarhumör igen. Är det en helt spikrak kurva man eftersträvar egentligen? /Christian
Postad 08 February 2011 - 19:33
Squeezemaster
-
Squeezemaster
-
☆ ☆ ☆ ☆ ☆
-
-
19825 inlägg
Nu är jag på funderarhumör igen.  Är det en helt spikrak kurva man eftersträvar egentligen?
/Christian
Någorlunda rak om du vill höra saker som det ligger på skivan
Postad 08 February 2011 - 20:18
Criill
-
Criill
-
Användare
-
-
107 inlägg
Någorlunda rak om du vill höra saker som det ligger på skivan 
Jojo, naturligtvis. Men jag har för mig att jag läst att örat inte uppfattar ljud som en mätmikrofon gör. Det innebär ju att örat inte kommer att uppleva en uppmätt spikrak tonkurva som rak. Sen hur en kurva "bör" se ut har jag tyvärr ingen aning om.  Det finns ju säkert olika skolor som säger olika saker om detta ämnet. Men det vore intressant att höra vad ni har för tankar kring detta.
Redigerat av Criill, 08 February 2011 - 20:18.
Postad 08 February 2011 - 20:21
hampe90
-
hampe90
-
Lärjunge
-
-
492 inlägg
Blir man ju lite nyfiken. /Mats
Skrev på anställningspappren idag  = Mer hårdvara
Postad 08 February 2011 - 20:26
Unregistered89a7be48
-
Unregistered89a7be48
-
Veteran
-
-
2082 inlägg
 Grattis kul att höra!
/Mats
Postad 08 February 2011 - 21:31
Timpolanen
-
Timpolanen
-
Mästare
-
-
2834 inlägg
Skrev på anställningspappren idag = Mer hårdvara 
Jag gör det imorron  SKönt med nytt jobb
Postad 08 February 2011 - 22:01
MKarlsson74
-
MKarlsson74
-
Guru
-
-
6366 inlägg
Ja... Dämpmaterial för 100 kr.. VÄLDIGT dyra ritningar...
Jag undrar lite hur man gör om man köper lösa element då...? Får man ingen ritning då...? Eller åtminstone lådförslag ...? 
Du får parametrarna då vad jag förstår. Blir det infra system för mig så köper jag lösa Y element och kopierar av Nickes infra moduler. En annan sak jag märkte idag var att det är rätt mycket bakgrundsbrus när jag spelar högt. Beror det på förstärkaren, källan eller musiken som spelas?
Sen när det är tyst fast på hög volym så har man i högtalarna när man "snurrar" på volymratten. Hoppas ni förstår hur jag menar 
Är det så när du spelar musik? Olika beroende på musik? Om det är lite äldre musik så kan det ju vara bandbrus från masterbandet.
Postad 08 February 2011 - 22:48
Evil Homer
-
Evil Homer
-
Guru
-
-
4127 inlägg
Nu är jag på funderarhumör igen.  Är det en helt spikrak kurva man eftersträvar egentligen?
/Christian
Har inte så mycket att jämföra med, har ju inte hört dom sakerna i ett annat rum. Men det lät som sagt förbaskat bra. IM på Responsen på rätt så bra sula dundrade på rätt så fint  Har testat att köra lite pure audio ett tag, iom att ML är såpass långt ut mot sidoväggarna och PB13U står precis brevid så verkar dom få rejält med basstöd. Faktiskt så att enbart ML låter snäppet fetare och mulligare än ML+PB13U ihop, jag har nog justerat in subbarna för snällt med PEQ
Postad 08 February 2011 - 23:05
Evil Homer
-
Evil Homer
-
Guru
-
-
4127 inlägg
Jag har säkert tipsat om dessa innan, men fick på dom i bilen idag och kände att jag bara måste tipsa om denna gruppen igen. Black Stone Cherry
full_BLSC_COVER.jpg 284.59K
0 Antal nerladdningarKan väl helt ärligt säga att när låt Nr 12- Drive gick på i cdspelaren så gick det väl inte i helt laglig hastighet
Redigerat av Evil Homer, 08 February 2011 - 23:05.
Postad 08 February 2011 - 23:48
Bakerman
-
Bakerman
-
Mega-Guru
-
-
9561 inlägg
Jag har säkert tipsat om dessa innan, men fick på dom i bilen idag och kände att jag bara måste tipsa om denna gruppen igen.
Kan väl helt ärligt säga att när låt Nr 12- Drive gick på i cdspelaren så gick det väl inte i helt laglig hastighet 
Det tyckte jag faktiskt inte var svindåligt även om jag inte tyckte det var jättebra. Han vrålar ju i alla fall inte som om han håller på att dö...
Postad 08 February 2011 - 23:57
Evil Homer
-
Evil Homer
-
Guru
-
-
4127 inlägg
Det tyckte jag faktiskt inte var svindåligt även om jag inte tyckte det var jättebra. Han vrålar ju i alla fall inte som om han håller på att dö... 
Raktpå rock med riktigt gott sound, testa i bilen imorgon så får du se. Perfekta där jag LOVAR
Redigerat av Evil Homer, 09 February 2011 - 00:05.
Postad 09 February 2011 - 00:19
Evil Homer
-
Evil Homer
-
Guru
-
-
4127 inlägg
Skall du inte klippa på dom där JBL´n jag länkade nu då.
Eller skall du kanske ta dom överprisade pi60s som ligger ute på annons nu, lite synd att du är så db skadad då det finns ett par ML om dom nu inte har gått iväg under dagen.
Postad 09 February 2011 - 09:29
Evil Homer
-
Evil Homer
-
Guru
-
-
4127 inlägg
Skrev på anställningspappren idag = Mer hårdvara 
Grattis!!
Postad 09 February 2011 - 13:37
SunfireTHX
-
SunfireTHX
-
Forumräv
-
-
781 inlägg
Kolla vad jag labbat fram:
Y modul som botten/Bas
A2 som mellan och diskant ...
Låter rätt ok.. inte perfekt, dessvärre  .. men bra ..
Kul va !
Postad 09 February 2011 - 13:39
-Palle-
-
-Palle-
-
Mästare
-
-
3878 inlägg
Hahaha, det där såg roligt ut
Du får ge det som förslag till Ingvar, "Fullregister högtalare för dom som gillar hissad bas" 
Känns som om att det finns hyffsat headroom i basregistret.
Redigerat av -Palle-, 09 February 2011 - 13:45.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Övrigt
-
→
Off Topic
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|