Den OHYGGLIGT stora tråden om bas och annat härligt.
Postad 09 February 2011 - 14:43
Kolla vad jag labbat fram:
Y modul som botten/Bas
A2 som mellan och diskant ...
Låter rätt ok.. inte perfekt, dessvärre.. men bra ..
![]()
Kul va !
Damn vik undan dom där Y-fronten, man får inte äga den modellen och absolut inte gråa. Om man nu inte vill avskräcka det kvinnliga könet
Redigerat av Evil Homer, 09 February 2011 - 14:48.
Postad 09 February 2011 - 14:45
Vart har du gjort av dina pi60s då?Ja jo det är det ju :-)
Redigerat av -Palle-, 09 February 2011 - 14:46.
Postad 09 February 2011 - 14:46
Låten Sövngjengsken 1.23 in är skapligt häftig!
Dynamik är bara förnamnet, DAMN!
Försiktigt trummande i ca 50db som sedan avbryts med rejält smask på stortrumman så att dbmätaren går i bott på mobilen
Redigerat av Evil Homer, 09 February 2011 - 14:48.
Postad 09 February 2011 - 18:04
Säger till här innan det kommer en annons tänkte jag
Redigerat av Evil Homer, 09 February 2011 - 18:10.
Postad 09 February 2011 - 18:12
Allt med Kari BremnesKari Bremnes - Live
Försiktigt trummande i ca 50db som sedan avbryts med rejält smask på stortrumman så att dbmätaren går i bott på mobilen
/Mats
Postad 09 February 2011 - 18:33
Kari Bremnes - Live
Lät häftigt i lurarna
Postad 10 February 2011 - 03:27
Damn vik undan dom där Y-fronten, man får inte äga den modellen och absolut inte gråa. Om man nu inte vill avskräcka det kvinnliga könet
Ok tack för tipset
Postad 10 February 2011 - 03:32
Vart har du gjort av dina pi60s då?
Min syster lånar dem, upptäckte att
under mina akustiska förhållanden i rummet så
kom de inte till sin fulla rätt,,, Även om de lät riktigt bra
så kunde de inte prestera det där "lilla extra" som jag
vet att de har.
Främst är det puckeln vid ca 34 hz som
ställer till det för mig.
Hos henne låter de däremot
mycket bra.
Postad 10 February 2011 - 07:33
Skrev på anställningspappren idag
= Mer hårdvara
Lycka till & Grattis !!!
Postad 10 February 2011 - 09:29
Min syster lånar dem, upptäckte att
under mina akustiska förhållanden i rummet så
kom de inte till sin fulla rätt,,, Även om de lät riktigt bra
så kunde de inte prestera det där "lilla extra" som jag
vet att de har.![]()
Främst är det puckeln vid ca 34 hz som
ställer till det för mig.![]()
Hos henne låter de däremot
mycket bra.
Okej!
Är det en hemlighet vad man får lyssna på när vi kommer på visit, eller är det a2/Y2 kombon?
Förresten, hur gör vi med mässan är det uppslutning vid öppningsdags där utanför eller ska vi sammanstråla där inne?
Postad 10 February 2011 - 10:59

Någon som har lyssnat på dessa högtalare?
Focal 936, har fått ett ganska så ok pris på ett par såna här om jag nu vill ha dom. ( eller ja jag kikar ju åt kompisen i vanlig ordning
Ni som har lyssnat vad skulle ni lägga för ett par?
Redigerat av Evil Homer, 10 February 2011 - 11:09.
Postad 10 February 2011 - 12:20
Bagarn:
Du fick en lådberäkning på fynda 12" basarna av sdx på någon sida. Du vet inte vilken sida eller om du har sparat den? orkar inte leta bakåt för att hitta den, hehe
Sida 108 ligger den på. För fynda 12" bas ska det vara 80L basreflexlåda, rören ska vara 2 rör i vardera baslåda På 69x360 mm. Så de blir en fynda bas i en 80 literslåda och 2 st rör på vardera 69x360. 69mm invändig diameter och 360mm lång.
Postad 10 February 2011 - 12:52
Jo visst har man lyssnat på dessaNågon som har lyssnat på dessa högtalare?
Focal 936, har fått ett ganska så ok pris på ett par såna här om jag nu vill ha dom. ( eller ja jag kikar ju åt kompisen i vanlig ordning)
Ni som har lyssnat vad skulle ni lägga för ett par?
Inte var mans högtalare, Focal har ändrat en del på sitt ljudideal med åren, mera allround nu mot tidigare tycker jag.. Vill man ha en "avslöjande" högtalare så är man på rätt spår. Lite utav den djupaste basen går man väl miste om men vad gör det när den är så snabb o precis
Skulle inte rekomendera den rakt av utan att en provlyssning genomförts utav tänkt köpare..
Prismässigt då, lite för dålig koll på det men 2009 låg ett par ute för 15K, men det har ju gått ett par år sen dess så...
Edit
Vill bara klargöra att ovan skrivna text är i allra högsta grad min alldeles egna åsikt om dessa högtalare...
Redigerat av nickeskbg, 10 February 2011 - 13:09.
Postad 10 February 2011 - 13:10
Jo visst har man lyssnat på dessa
Inte var mans högtalare, Focal har ändrat en del på sitt ljudideal med åren, mera allround nu mot tidigare tycker jag.. Vill man ha en "avslöjande" högtalare så är man på rätt spår. Lite utav den djupaste basen går man väl miste om men vad gör det när den är så snabb o precis
Skulle inte rekomendera den rakt av utan att en provlyssning genomförts utav tänkt köpare..
Prismässigt då, lite för dålig koll på det men 2009 låg ett par ute för 15K, men det har ju gått ett par år sen dess så...
Bottendelen kommer skötas av ino x2 så där klarar det sig, och möjlighet att lyssna på dom innan blir lite svårt då dessa är en bra bit här ifrån. 15K sa du för 936 då har jag nog fått ett helt ok pris, får se hur det blir.
Postad 10 February 2011 - 13:14
Sida 108 ligger den på. För fynda 12" bas ska det vara 80L basreflexlåda, rören ska vara 2 rör i vardera baslåda På 69x360 mm. Så de blir en fynda bas i en 80 literslåda och 2 st rör på vardera 69x360. 69mm invändig diameter och 360mm lång.
Det tackar jag för! Så kan jag spara ner det inför framtida ändamål
Postad 10 February 2011 - 13:19
Man har ju sett stativ varianten för halva den summan vid flertalet tillfällen, tror även Rehifi haft eller har ett par 936 för 15.900:-, så en bit under detta borde väl vara rimligt??Bottendelen kommer skötas av ino x2 så där klarar det sig, och möjlighet att lyssna på dom innan blir lite svårt då dessa är en bra bit här ifrån. 15K sa du för 936 då har jag nog fått ett helt ok pris, får se hur det blir.
Redigerat av nickeskbg, 10 February 2011 - 13:20.
Postad 10 February 2011 - 13:32
Man har ju sett stativ varianten för halva den summan vid flertalet tillfällen, tror även Rehifi haft eller har ett par 936 för 15.900:-, så en bit under detta borde väl vara rimligt??
936+cc901+sr900 = vad beg... jag har fått ett pris som verkar helt ok iaf
Redigerat av Evil Homer, 10 February 2011 - 13:42.
Postad 10 February 2011 - 13:41
Låter väl helt ok då totala nypriset när det låg som högst måste ha varit närmare 70K????936+cc901+sr900 = xxx Bör vara ett ganska så bra klipp då mao
Redigerat av nickeskbg, 10 February 2011 - 22:05.
Postad 10 February 2011 - 16:06
Jag och långe man kommer att vara utanför mässan strax innan 10:00 på lördag morgon. Efter mässan har blivit lite ändringar, det blir förmodligen hemma hos mig. Jag ska bara stämma av lite med familjen, samt att vi inte kan bli för många då jag inte har så stort rum
Hur ska vi göra med middagen då...? Pizza, eller om det går kanske grilla nått..? (måste se satt grillen går att använda först dock)
De jag har i ljudväg:
i16s
piPs
Vifa TG9 (mupps)
Sedan 4st SLS10 moduler + 2st Vifa surrar.
Postad 10 February 2011 - 16:28
Pizza blir väl smidigt, annars blir det väl ett j*vla meck med att köpa kött och tillbehör?
Går det någon form av lokaltrafik dit du bor Timpo, eller måste vi lifta?
Det vore jävligt smidigt dock om du hade möjlighet att skaka fram lite pilsner så slipper man släppa runt ett flak öl på mässan
Postad 10 February 2011 - 16:56
Jo men lite bira skulle jag kunna fixa också. Vi skulle behöva göra en lite lista på vilka som kommer... Tror jag kan få in max 7 pers hemma hoss mig. Men Pizza blir nog perfa..! Finns en sådan 5min ifrån mig
The list..!
1. Jag
2. Bagarn
3. Bagarns hemliga vän
4. Funcke (Kommer eventuellt, polare till mig)
5. DVD-AJ
6. Palle
7.
Palle du kommer, spikat..?
Vilka mer är spikade?
Redigerat av Timpolanen, 10 February 2011 - 18:31.
Postad 10 February 2011 - 16:58
Edit: ska inte långskånken med hem till dig?
Redigerat av -Palle-, 10 February 2011 - 16:59.
Postad 10 February 2011 - 17:09
Postad 10 February 2011 - 18:03
Focal 936
Focal cc 901
Focal sr 900
Söker men hittar dåligt
Postad 10 February 2011 - 18:09
Jarå! Bussar och tåg går här vid mig, så det löser sig! (ca 40min ifrån min dörr till stan)
Jo men lite bira skulle jag kunna fixa också. Vi skulle behöva göra en lite lista på vilka som kommer... Tror jag kan få in max 7 pers hemma hoss mig. Men Pizza blir nog perfa..! Finns en sådan 5min ifrån mig![]()
The list..!
1. Jag
2. Bagarn
3. Bagarns hemliga vän
4. Funcke (Kommer eventuellt, polare till mig)
5.
6.
7.
Palle du kommer, spikat..?
Vilka mer är spikade?
Ska inte Mr. Jättelång med...?
Postad 10 February 2011 - 18:13
Det hade varit riktigt kul att asa sig upp och vara med på kvällen. Men har inte en chans att hinna dit till på lördagmorgon. Sen ska man fixa boende etc.. Jobbigt
Jag och polaren kommer inte heller vara där svintidigt. Någon gång mitt på förmiddagen.
Ett hotellrum för en natt får du ju lätt för en femhundring.
Finns hur mycket som helst att välja på.
Sen sluts vi upp på mässan, går där en sväng, tar lunch (med en bira givetvis), år en sväng till på mässan, sen åker vi hem till Timpa och lyssnar på lite finfina grejer och tar några bira.
Sen framåt kvällen beger vi oss kanske ner till stan en sväng och tar ett par bira.
Sen åker man hem till hotellrummet.
Där tar man en bira innan man somnar.
Postad 10 February 2011 - 18:33
Svenn3SaataN: SKrev i en tråd till dig på bilstereoforum, men får inte svar..!
Klart Davve kommer...! Glömde bara han
Postad 10 February 2011 - 18:38
4X8 tum
Redigerat av Evil Homer, 10 February 2011 - 18:49.
Postad 10 February 2011 - 18:50
Jag har hittat en center till dig bakerman, tror tom den klarar dina krav på db
4X8 tum
Enligt visst folk på DIYaudio så är ska man placera elementen ovanpå varandra och inte bredvid varandra, även för centerhögtalare...
Postad 10 February 2011 - 18:52
Jasså? Var då? Detta har jag helt bommat
Postad 10 February 2011 - 19:01
Enligt visst folk på DIYaudio så är ska man placera elementen ovanpå varandra och inte bredvid varandra, även för centerhögtalare...
En center blir väldigt hög om man skulle ha det på det sättet, men det har allt vart prat om elementplaceringar i byggtråden bla om diskanterna.
Postad 10 February 2011 - 19:15
En center blir väldigt hög om man skulle ha det på det sättet, men det har allt vart prat om elementplaceringar i byggtråden bla om diskanterna.
Ska jag vara helt ärlig så tror jag inte att den där centern låter något vidare om man inte har ett GIGANTISKT rum, med en GIGANTISK duk...
I ett normalt svenskt rum (läs mitt biorum
Observera att jag skrev TROR
Den låter kanske skitbra, men jag tvivlar på det. Tror att ljudbilden blir för diffus i ett normalt rum med en center på över en och en halv meter...
Postad 10 February 2011 - 19:46
Postad 10 February 2011 - 19:55
DET TYCKER JAG ALLT! Så jämför ni dem INNAN ni tagit någon biraHmm, man kanske skulle ta och packa med sina pK i en resväska/ta bilen, vore kul att jämföra med piPs
Postad 10 February 2011 - 20:13
DET TYCKER JAG ALLT! Så jämför ni dem INNAN ni tagit någon bira
Det tror jag blir svårt !!
Postad 10 February 2011 - 20:37
eller är dom som sitter i ino x modulerna bättre kanske?
Postad 10 February 2011 - 21:12
Personlligen så tycker jag denna från Visaton är mer intressant, skulle jag köra hembio så skulle denna uppsättning byggas...Jag har hittat en center till dig bakerman, tror tom den klarar dina krav på db
4X8 tum
vox_253_center.jpg 19.39K
2 Antal nerladdningar
Postad 10 February 2011 - 21:37
Hmm, man kanske skulle ta och packa med sina pK i en resväska/ta bilen, vore kul att jämföra med piPs
Ja vore riktigt skoj...!
Peerless SLS 830867 15" är det något att ha gubbs?
Humm vet inte men skulle gissa på att X modulerna e lite vassare. Vet inte ljudtycksmässigt dock... X är ju typ som en SLS10 i utseendet.
Postad 10 February 2011 - 21:45
De flesta verkar sikta in sig på lördagen...
Postad 10 February 2011 - 21:57
Ok då hoppar vi dom då, tack för snabbt svarHumm vet inte men skulle gissa på att X modulerna e lite vassare. Vet inte ljudtycksmässigt dock... X är ju typ som en SLS10 i utseendet.
Postad 10 February 2011 - 22:12
Dom är ju inte jättebökiga att släpa med sig så finns det ett genuint intresse att lyssna på dom så kanske det är värt att släpa med dom?Ja vore riktigt skoj...!
Frågan är bara hur mycket tid vi kommer ha till att lyssna på dom?
Hehehe, då har jag lika långt från Uppsala(ca 40min ifrån min dörr till stan)
Redigerat av -Palle-, 10 February 2011 - 22:12.
Postad 10 February 2011 - 22:30
Peerless SLS 830867 15" är det något att ha gubbs?
Dom lär ju smiska ino x helt röda på stjärten.
Dock skulle jag ju AAAAAAAALDRIG ge tre lök styck för dom...
Personlligen så tycker jag denna från Visaton är mer intressant, skulle jag köra hembio så skulle denna uppsättning byggas...
vox_253_center.jpg 19.39K 2 Antal nerladdningar
DÄR var grejer i min smak !
EDIT: Fet duk !!
Lär vara finfint ljud med ett kalt klinkergolv också !!
Redigerat av Bakerman, 10 February 2011 - 22:33.
Postad 10 February 2011 - 22:44
tl_sub30.jpg 14.35K
0 Antal nerladdningar
Postad 10 February 2011 - 22:48
Dom har en hyffsad sub med, visserligen bara två tolvor men med ett torn i varje hörn så är man en bit på väg i alla fall
ca 114dB vid 20Hz för ett torn...
tl_sub30.jpg 14.35K 0 Antal nerladdningar
Det var inte katigt...
Det kan dom behålla...
Postad 10 February 2011 - 22:48
Då kanske dessa är ett bättre val då?Dom lär ju smiska ino x helt röda på stjärten.
Dock skulle jag ju AAAAAAAALDRIG ge tre lök styck för dom...
https://www.minhembi.../marknad/302935
Postad 10 February 2011 - 22:55
Jag har hittat en center till dig bakerman, tror tom den klarar dina krav på db
4X8 tum
Har svårt att se detta bygga kommer låta speciellt bra eftersom det är flera "felaktiga" byggfel. Optimala för en center är ju att vara samma som fronthögtalarna.
3 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 3 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
177 bilder
369 filmer
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?