Postad 15 April 2020 - 09:58
Andreas3200
-
Andreas3200
-
Veteran
-
-
1736 inlägg
tack för infon om hur namnen på mercedes fungerar. då är jag med lite bättre 
Tanken är inte att köpa en ny bil. Håller mig till begagnat. har mina bilar max 2-3 år så då är begagnat bättre.
Brukar ju alltid köpa budgetbilar. Minsta motorn och så. Typ standardgolf, och nu ford focus.
Men vore som sagt kul med nåt lite "lyxigare" och lite roligare att köra, och snyggare såklart.
frågan är bara vad. 
Var själv inne på samma spår många gånger, men ville ha en roligare bil helt enkelt, en vanlig bil kan säkert vara kul ett tag men jag tycker man tröttnar fort, därför valde jag en 2015 honda civic type r fk2, gav 230k för den vilket är rätt prisvärt på tanke på prestandan man får, visserligen är det inget lyxåk, så är man ute efter det finns det klart bättre alternativ. Fk8 var för dyr för min budget annars hade blivit en sån, tidigare var jag inne på ford Mustang gt, Chevrolet camaro ss, corvette C5/c6 men dom funkar inte jätte bra som vardagsbilar tyvärr, då är man tvungen att äga 2 bilar och det blir dyrt för dom flesta, dock så är de otroligt roliga bilar att köra, och bara lyssna på den v8an ger gåshud👌
Redigerat av Andreas3200, 15 April 2020 - 12:11.
Postad 15 April 2020 - 12:34
bahama
-
bahama
-
Forumräv
-
-
977 inlägg
Har Kia fortfarande de där dumheterna att man måste utföra servicen på märkesverkstad annars gäller inte nybilsgarantin??
Postad 15 April 2020 - 12:36
_Lucifer_
-
_Lucifer_
-
Forumräv
-
-
857 inlägg
tack för infon om hur namnen på mercedes fungerar. då är jag med lite bättre 
Tanken är inte att köpa en ny bil. Håller mig till begagnat. har mina bilar max 2-3 år så då är begagnat bättre.
Brukar ju alltid köpa budgetbilar. Minsta motorn och så. Typ standardgolf, och nu ford focus.
Men vore som sagt kul med nåt lite "lyxigare" och lite roligare att köra, och snyggare såklart.
frågan är bara vad. 
Mja.. behöver inte nödvändigtvis vara en bättre affär att köpa begagnat. Beror ju iofs vilken prisklass och ålder på bilen man pratar om.
Köper du t.ex. en 3 år gammal bil så har du fortfarande en hel del i värdeminskning, men framförallt har du inga direkta garantier och nu börjar även de dyra servicarna dyka upp, så det kan väldigt ofta bli dyrare än att köpa en helt ny bil om du ändå bara behåller den i tre år.
Men såklart finns det ju undantag till allting. Lyckas man undvika större servicar, aldrig har några problem och köper en bil som inte tappar allt för mycket i värde så...
T.ex. en std Golf och Ford Focus som är riktiga dussinbilar, dom tappar en del i värde till en viss punkt då det finns så extremt många av dom att välja mellan för en köpare. Men samtidigt lär dom inte dyka för mycket heller då det är stor efterfrågan.
Min Subaru Forester jag hade samt även Honda Accorden var ganska ovanliga men ändå eftertraktade, så inbytespriset på dom var relativt bra. Har för mig jag fick nästan 70% av värdet efter fem år med Hondan mot knappt 50% på min Volvo V50 efter bara tre år.
En rolig bil är som en galet snygg tjej! Det är kul ett tag tills man hela tiden skall öppna plånboken för minsta lilla! Så man lessnar ganska fort. Det är dyra bränsleräkningar, dyra reparationer och service pga att den är just rolig att köra med, så man håller ju inte igen direkt. 
Men jag måste givetvis tillägga att man ska ju inte avstå från att köpa roliga bilar bara för det! Personligen tycker jag att man måste ha ägt minst en "onödigt rolig bil" en gång i livet! 
Redigerat av _Lucifer_, 15 April 2020 - 12:38.
Postad 15 April 2020 - 13:00
Lillvilsmyr
-
Lillvilsmyr
-
Lärjunge
-
-
277 inlägg
Är det någon som kör med Dietecs keramiska lackbehandling?
Nu har jag inte hunnit ha den så länge, men vad gäller dess hydrofobiska egenskaper så är jag inte direkt imponerad. Det känns knappt bättre än en nyvaxad yta. Sen får vi se hur hållbar den är i längden.
Såhär i efterhand hade det nog varit betydligt mer prisvärt att beställa hem en vettig produkt och behandla bilen själv och sparat många tusenlappar.
Eftersom det är en helt ny bil så känns polering och djuprengöring som överkurs. De borde ha separat prislista för nya bilar då dom sparar ganska många timmars arbete.
Kör med Sonax keramiska lackförsegling och är supernöjd, så enkelt att tvätta rent
På min bil som är nu 2 år gammal så är den exakt så som den var vid hämtning, allt rinner av. Gjorde även detta på rutor samt fälgar.
Postad 15 April 2020 - 18:57
SC-Zap
-
SC-Zap
-
Guru
-
-
6963 inlägg
Cykel blir svårt men jobbar mig fram o blir bättre hela tiden.till hösten går det kanske cykla med lite tur.
Det hoppas vi, även om du kan köra bil.
Postad 15 April 2020 - 19:28
bahama
-
bahama
-
Forumräv
-
-
977 inlägg
Det hoppas vi, även om du kan köra bil.
Tack
Postad 16 April 2020 - 07:20
phil neal
-
phil neal
-
Mästare
-
-
2625 inlägg
Har Kia fortfarande de där dumheterna att man måste utföra servicen på märkesverkstad annars gäller inte nybilsgarantin??
Tog 1 minut att googla fram:
För att nybilsgarantin ska gälla så måste all service utföras antingen av en auktoriserad Kia-verkstad eller av annan verkstad, förutsatt att arbetet utförts på ett fackmannamässigt sätt enligt Kias serviceprogram under hela garantitiden. Giltig i EU-länder (plus Norge, Schweiz, Island och Gibraltar).
Postad 16 April 2020 - 11:13
Loco.spk
-
Loco.spk
-
Mästare
-
-
3398 inlägg
För att nybilsgarantin ska gälla så måste all service utföras antingen av en auktoriserad Kia-verkstad eller av annan verkstad, förutsatt att arbetet utförts på ett fackmannamässigt sätt enligt Kias serviceprogram under hela garantitiden. Giltig i EU-länder (plus Norge, Schweiz, Island och Gibraltar).
Redundant mening, minst sagt. Hade räckt med "förutsatt att arbetet utförts på ett fackmannamässigt sätt enligt Kias serviceprogram".
Eller, vänta nu. Om servicen utförs på en auktoriserad Kia-verkstad så tolkar jag det som att den inte behöver vara fackmannamässig 
Postad 16 April 2020 - 11:56
Unregistereda299ec85
-
Unregistereda299ec85
-
Guru
-
-
4115 inlägg
Postad 16 April 2020 - 12:16
bahama
-
bahama
-
Forumräv
-
-
977 inlägg
Ok wiseguy. Vem avgör om det är fackmannamässigt utfört ?
Postad 16 April 2020 - 12:22
Loco.spk
-
Loco.spk
-
Mästare
-
-
3398 inlägg
Antagligen ingen på det här forumet.
Postad 16 April 2020 - 12:38
bahama
-
bahama
-
Forumräv
-
-
977 inlägg
Antagligen ingen på det här forumet.
Ok det är alltså denna nivå detta forum sjunkit till. Live long and prosper Im out o here
Postad 16 April 2020 - 12:41
Loco.spk
-
Loco.spk
-
Mästare
-
-
3398 inlägg
Nivå?
Jag påpekade bara att troligtvis kan ingen här svara på vad Kia klassar som "fackmannamässigt utfört". Eller hade du hoppats att någon skulle kontakta dem åt dig?
Postad 17 April 2020 - 06:26
phil neal
-
phil neal
-
Mästare
-
-
2625 inlägg
Ok wiseguy. Vem avgör om det är fackmannamässigt utfört ?
Den som står för garantierna troligen. Eller den som har bäst advokater.
Postad 17 April 2020 - 09:31
Mikolino
-
Mikolino
-
Veteran
-
-
2008 inlägg
En vit GTR stals i Skåneland häromnatten 
Ser någon av er den så dra iväg ett pm till mig!
Postad 17 April 2020 - 16:33
hassesolo
-
hassesolo
-
Über-Guru
-
-
10392 inlägg
Och jag som tyckte jag hade otur när nån snodde mina lurar igår. Allt är relativt...
Redigerat av hassesolo, 17 April 2020 - 16:33.
Postad 18 April 2020 - 10:32
Andreas3200
-
Andreas3200
-
Veteran
-
-
1736 inlägg
Nissan gtr är en ganska brutal bil, putar ju ut 560 hk från 3,8 litern med dubbelturbo, ganska bra pris jämfört med konkurenterna, dock en bra j.vla bit över min budget😄
Redigerat av Andreas3200, 18 April 2020 - 10:33.
Postad 18 April 2020 - 20:03
moparman
-
moparman
-
Über-Guru
-
-
11727 inlägg
Går nya bilar ens att stjäla nuförtiden?
Postad 18 April 2020 - 20:16
Nizz_e
-
Nizz_e
-
Beroende
-
-
1055 inlägg
Går nya bilar ens att stjäla nuförtiden?
Keyless! Har du inte "nyckeln" avskärmad i t.ex. en plåtburk är det bara att kopiera signalen! 
Postad 20 April 2020 - 13:59
andreassofus
-
andreassofus
-
Über-Guru
-
-
12146 inlägg
Om man vill köpa en begagnad bil för typ 250k och tanken är att bara ha den under Max två år. Hur är smartast att tänka kring finansiering då?
Ett lån är ett måste. Är det vettigast att ta lånet över väldigt lång tid för att hålla nere månadskostnaden eller vad säger ni?
Tänker mig typ en ford mustang eller liknande 😊
Postad 20 April 2020 - 14:11
Gubbas83
-
Gubbas83
-
Lärjunge
-
-
315 inlägg
Om man vill köpa en begagnad bil för typ 250k och tanken är att bara ha den under Max två år. Hur är smartast att tänka kring finansiering då?
Ett lån är ett måste. Är det vettigast att ta lånet över väldigt lång tid för att hålla nere månadskostnaden eller vad säger ni?
Tänker mig typ en ford mustang eller liknande
Amortera så mycket det går är mitt tips, Ta hand om bilen under dina två år och du har ett "sparande".
Största värdeminskningen har ju redan någon annan tagit.
Postad 20 April 2020 - 14:46
stabbe
-
stabbe
-
Veteran
-
-
1569 inlägg
Ska du ta ett "riktigt" billån behöver du ju pynta en kontantinsats, ska du sen byta bil vill du gärna ha betalt av såpass mycket att du kan sälja den och få pengar över till en ny kontantinsats.
Köper du med blancolån är räntan alldeles för hög så då gäller det att betala av snabbt.
Det vill säga att ta lånet på väldigt många år och betala av lite på lånet är inte bra för något scenario.
(Ovan är min personliga åsikt ska tilläggas)
Postad 20 April 2020 - 17:49
junkan
-
junkan
-
Guru
-
-
5321 inlägg
Betala av den förmodade värdeminskningen så att du har samma status som före köpet när den är såld. Kontantinsatsen på 20% kanske räcker på en Mustang som har bra andrahandsvärde medan det inte räcker om du väljer en bil med sämre andrahandsvärde.
B22D4C79-BC37-4721-81F6-8610E4994D12.jpeg 147.86K
1 Antal nerladdningar
Redigerat av junkan, 20 April 2020 - 17:50.
Postad 20 April 2020 - 18:55
andreassofus
-
andreassofus
-
Über-Guru
-
-
12146 inlägg
Amortera så mycket det går är mitt tips, Ta hand om bilen under dina två år och du har ett "sparande".
Största värdeminskningen har ju redan någon annan tagit.
Hur tänker du när du säger sparande ?
Ska du ta ett "riktigt" billån behöver du ju pynta en kontantinsats, ska du sen byta bil vill du gärna ha betalt av såpass mycket att du kan sälja den och få pengar över till en ny kontantinsats.
Köper du med blancolån är räntan alldeles för hög så då gäller det att betala av snabbt.
Det vill säga att ta lånet på väldigt många år och betala av lite på lånet är inte bra för något scenario.
(Ovan är min personliga åsikt ska tilläggas)
Det får nog bli blancolån skulle jag tro. Eller så får jag spara ihop till insatsen först. Här ingen lust att "sno" från sparkontot tror jag 😊
Betala av den förmodade värdeminskningen så att du har samma status som före köpet när den är såld. Kontantinsatsen på 20% kanske räcker på en Mustang som har bra andrahandsvärde medan det inte räcker om du väljer en bil med sämre andrahandsvärde.
B22D4C79-BC37-4721-81F6-8610E4994D12.jpeg
.
Hur mycket sjunker dom på ett par år ungefär?
Tex. En 2010-2011 års modell med v8?
Det är lite så jag tänkt annars. Att bara betala värdeminskningen och sen sälja bilen efter ett par år och kvitta lånet.
Postad 20 April 2020 - 18:58
junkan
-
junkan
-
Guru
-
-
5321 inlägg
Jättesvårt att säga, tyvärr finns många totalskadade Mustanger i dessa årsmodeller, de såldes ju inte i Sverige. Det viktigaste är att du får tag på en bil som varit skadefri med rena papper, då är det inte ens säkert den tappar i värde.
Postad 20 April 2020 - 19:03
andreassofus
-
andreassofus
-
Über-Guru
-
-
12146 inlägg
Jättesvårt att säga, tyvärr finns många totalskadade Mustanger i dessa årsmodeller, de såldes ju inte i Sverige. Det viktigaste är att du får tag på en bil som varit skadefri med rena papper, då är det inte ens säkert den tappar i värde.
Okej jag förstår. Är för dåligt insatt så risken finns ju att man köper nåt dåligt då.
Bättre att köpa nåt annat kanske eller helt annan bil. Svårt att veta vad bara. Nåt tips i samma klass som mustang? 😊
Postad 20 April 2020 - 20:16
junkan
-
junkan
-
Guru
-
-
5321 inlägg
Camaro har sålts av Hedin i Sverige så den kan vara lättare men jag ogillar inredningen i den, men snygg är den.
Postad 20 April 2020 - 20:24
andreassofus
-
andreassofus
-
Über-Guru
-
-
12146 inlägg
Camaro har sålts av Hedin i Sverige så den kan vara lättare men jag ogillar inredningen i den, men snygg är den.
Sätt faktiskt och kollade på just Camaro förut. Grymt snygga. Här inte kikat så noga på inredningen men det är ingen avgörande faktor för mig.
Bara den låter coolt så är jag nöjd
Postad 20 April 2020 - 20:31
junkan
-
junkan
-
Guru
-
-
5321 inlägg
Då ör det ett alternativ helt klart.
vissa årsmodeller har till och med gått upp i pris på några års sikt.
Postad 20 April 2020 - 21:25
MartinAberg
-
MartinAberg
-
Veteran
-
-
2318 inlägg
Jag tillhör skaran som gillar Mustang grymt mycket, men Camaron på senare år (generation 5) är riktig snygg 👍👍
Redigerat av MartinAberg, 20 April 2020 - 21:26.
Postad 21 April 2020 - 06:58
phil neal
-
phil neal
-
Mästare
-
-
2625 inlägg
Camaron är lite för mycket Tranformers för min del, Mustangen är lite mer elegant 
Postad 21 April 2020 - 09:44
_Lucifer_
-
_Lucifer_
-
Forumräv
-
-
857 inlägg
Håller med om att du skall amortera så mycket du kan, det är iaf mest ekonomiskt i längden. Men man kan ju ta ett lån med lång amortering och pytsa in extra när man har mer pengar också.
Mustang/Camaro, tycker båda är ganska snygga och båda har lika ful och plastig inredning.
Självklart skall man ha V8 och bypass-spjäll på avgassystemet! 
Själv var jag lite sugen på en Cadillac CTS-V ett tag. Man kan hitta ganska billiga exemplar, frågan är bara hur misskötta dom är?!

Postad 21 April 2020 - 10:12
andreassofus
-
andreassofus
-
Über-Guru
-
-
12146 inlägg
Håller med om att du skall amortera så mycket du kan, det är iaf mest ekonomiskt i längden. Men man kan ju ta ett lån med lång amortering och pytsa in extra när man har mer pengar också.
men varför är det mest ekonomiskt om jag bara ska ha bilen en kortare period?
varför är det bättre att betala 10k i månaden på lånet istället för bara betala i samma takt som värdeminskningen?
För min del känns det bättre att ha så låg månadskostnad som möjligt på lånet.
Postad 21 April 2020 - 10:28
Unregisteredc49a1f15
-
Unregisteredc49a1f15
-
Mästare
-
-
3205 inlägg
Ju mer du amorterar desto
1) Mindre ränta betalar du i längden
2) Desto mindre säljessumman går åt att betala av lånet när bilen sedan säljs.
Just räntan kommer du aldrig ifrån och om du inte amorterar tillräckligt blir det lätt att du får lägga in extra pengar för att bli av med lånet när du väl har sålt bilen. Det är pengar du skulle ha kunnat amortera för tidigare och därefter fått ner räntekostnaden.
Postad 21 April 2020 - 10:32
SC-Zap
-
SC-Zap
-
Guru
-
-
6963 inlägg
1. Räntekostnaden blir lägre ju snabbare du amorterar.
2. Ju mer du har amorterat när det är dags att sälja bilen, desto mindre är risken att lånet vid den tiden är högre än försäljningsvärdet på bilen.
Postad 21 April 2020 - 10:49
andreassofus
-
andreassofus
-
Über-Guru
-
-
12146 inlägg
Ju mer du amorterar desto
1) Mindre ränta betalar du i längden
2) Desto mindre säljessumman går åt att betala av lånet när bilen sedan säljs.
Just räntan kommer du aldrig ifrån och om du inte amorterar tillräckligt blir det lätt att du får lägga in extra pengar för att bli av med lånet när du väl har sålt bilen. Det är pengar du skulle ha kunnat amortera för tidigare och därefter fått ner räntekostnaden.
fast blir räntekostnaden så stor skillnad om jag har bilen över 1 eller 2 sommrar?
_Tanken är ju inte att betala tillbaka hela lånet såklart. säg att bilen sjukner 40-50k på två år. då är det ju lite onödigt att betala av 100k på bilen. jag är inte noga med att få massa pengar över när lånet är betalt. bara jag slipper lägga till extra pengar. men även om jag får lägga till extra pengar så blir väl det typ samma sak som att amortera mer. Det är ju mina pengar oavsett . Oavsett om jag jag väljer att betala mer varje månad eller om jag väljer att betala i slutändan.
Postad 21 April 2020 - 11:10
Unregisteredc49a1f15
-
Unregisteredc49a1f15
-
Mästare
-
-
3205 inlägg
Naturligtvis får du göra såsom du vill och det är dina pengar. Men om du frågar om vad som är mest ekonomiskt är ju sakfrågan ganska enkel i sig, och för att få fram ett mer konkret svar så får man helt enkelt räkna på det. Nu vet jag inte exakt vilka amorteringskrav som finns för billån så vi räknar basic helt enkelt.
Förutse att du lånar 250,000 sek som billån med effektiv årsränta på 7% (den varierar mellan ca 3-11% så jag tar bara ett medelvärde). Det ger i så fall en ränta på 17,500 sek per år om du inte amorterar något. Om du däremot amorterar 50,000 sek blir då den årliga räntan 14,000 sek. Ytterligare 50,000 sek i amortering blir då 10500 sek per år. Visst, du kanske inte sparar inte särskilt många tusenlappar men räntan blir fortfarande lägre samtidigt som du betalar av lånet.
Om du sedan säljer bilen för 150,000 sek skulle du med 100,000 sek amorterat stå kvar med varken bil eller skulder (under förutsättningen att pengarna från försäljningen går till amortering), men har du bara betalat ränta utan amortering har du efter försäljningen en skuld på 100,000 sek istället. Amorterar du allt direkt, så har du förlorat ca 7-8000 sek i slutändan. Behöver du däremot amortera längre tid efter försäljningen kommer du ha ett lån som kostar dig ränta utan att du egentligen får något tillbaka, eftersom du inte längre har kvar bilen.
Ifall någon är mer påläst kring just specifikt billån är ni mer än välkomna att korrigera mina fel. 
Redigerat av Unregisteredc49a1f15, 21 April 2020 - 11:11.
Postad 21 April 2020 - 11:47
Loco.spk
-
Loco.spk
-
Mästare
-
-
3398 inlägg
Vet inte varför ni blandar in försäljningspriset och hur mycket av lånet som är kvar i en diskussion om vad som är mest ekonomiskt.
Det är ju räntan och eventuell möjlighet att investera pengarna i något annat med mer avkastning än räntekostnaden som är intressant. Hur mycket man har kvar av billån eller att bilens värde är högre än lånet påverkar ju inte vad som är mest lönsamt. Visst kan det ju vara surt att ha kvar lån på något man inte längre äger, men det ökar ju inte kostnaden i sig.
Om man har pengarna till bilen och inte tänkt investera dem i något så är det fördelaktigaste att betala bilen direkt. Allt annat är ju en fallande skala mot avbetalning i oändligheten 
Postad 21 April 2020 - 11:48
Pinnen
-
Pinnen
-
Forumräv
-
-
916 inlägg
Och man ska kanske även lägga in en corona-parameter i ekvationen. Vi kommer med stor sannolikhet ha en extremt svajig världsekonomi med en skakig börs under en lång tid framöver så det mest effektiva "sparandet" kommer kanske vara att amortera ner sina lån så hårt som möjligt. Sen kikar du dessutom på en biltyp som worst case kan bli väldigt svårsåld om två år. Det är ju inte direkt en miljöbil vi pratar om....
Redigerat av Pinnen, 21 April 2020 - 11:56.
Postad 21 April 2020 - 12:20
Buddypresley
-
Buddypresley
-
Guru
-
-
4142 inlägg
Tänker mig typ en ford mustang eller liknande
Du kan privatleasa en Ford Mustang också men då får du ha den i 3 år. Sen kostnaden...vet inte vad du får lägga per månad...
Postad 21 April 2020 - 16:55
Andreas3200
-
Andreas3200
-
Veteran
-
-
1736 inlägg
Du kan privatleasa en Ford Mustang också men då får du ha den i 3 år. Sen kostnaden...vet inte vad du får lägga per månad...
Nog närmare 7000-8000, leasa är inte så bra i heller om man inte varit riktigt rädd om bilen, sen får du inte köra långt i heller, och ska du öka milen så blir det svindyrt
Postad 23 April 2020 - 18:20
Depeche
-
Depeche
-
Forumräv
-
-
571 inlägg
Det här var ju en väldig besvikelse för mig.
Jag hade bestämt mig för att byta in min MK3 Focus RS mot den nya när den kommer.
Undra hur det blir med prestandabilar från Ford nu?
Jag vägrar köpa något annat än Fords RS och ST-modeller.
Jag har inte haft någon annan bil än ST och RS på de senaste 20 åren och de är prisvärda, har körglädje och har varit helt
problemfria för mig i 20 år nu.
Än så länge finns ST kvar men hur länge då? https://www.vibilaga...sattare-i-sikte
Postad 24 April 2020 - 08:03
Andreas3200
-
Andreas3200
-
Veteran
-
-
1736 inlägg
Ja ford focus rs modellerna är rätt prisvärda, samma sak tycker jag om honda civic type r både fk2 och fk8 man får väldigt mycket prestanda för pengarna
Redigerat av Andreas3200, 24 April 2020 - 08:03.
Postad 24 April 2020 - 10:00
letmefly
-
letmefly
-
Veteran
-
-
2258 inlägg
Det får nog bli blancolån skulle jag tro. Eller så får jag spara ihop till insatsen först. Här ingen lust att "sno" från sparkontot tror jag
Det är lite så jag tänkt annars. Att bara betala värdeminskningen och sen sälja bilen efter ett par år och kvitta lånet.
Nu vet jag inte om du skämtade oven iom smileyn men om du har något sparkapital måste det ju vara bättre att använda det snarare att ta ett blancolån? Såvida inte pengarna är uppbundna på något sätt.
Angående alternativ till mustangen så hade jag en Corvette C6 för många år sedan. Detaljkvaliteten inne lämnade en hel del övrigt att önska men ljudet, känslan och farten i bilen var helt underbar. Förvånansvärt mycket går in i den och använde den som pendlingsbil under flera år. Nackdelen jämfört med mustangen är ju de två sätena... Bytte till en BMW 650 efter det men den går definitivt bort om du vill ha vettigt ljud på annat än stereon 
Postad 24 April 2020 - 16:17
SC-Zap
-
SC-Zap
-
Guru
-
-
6963 inlägg
Har inte åkt C6, men C5 och det är ju mer eller mindre en tvåsitsig lastbil. Går in skitmycket i bagaget.
Postad 26 April 2020 - 17:05
sebb_1
-
sebb_1
-
Användare
-
-
161 inlägg
Någon med erfarenhet av en Audi A6 ultra 2.0 tdi?Års2015-17
Kända fel,hyfsat driftsäker? Hur är service och försäkring Kostnader
Postad 26 April 2020 - 17:51
Pioneerman
-
Pioneerman
-
Användare
-
-
127 inlägg
Skulle behöva lite hjälp med hur man ska resonera med ny bil till frugan...
Hon har en SAAB 9-5 -05 som hon kör till jobbet ibland när hon inte använder sin elcykel, nu på vår/sommar/höst så cyklar hon nog 80% av tillfällena, har ca 5km till jobbet...
Besiktigade bilen nu i veckan, gick igenom men besiktningsgubben sa att det blir nog problem nästa år för rosten börjar komma mer å mer undertill samt att ballasten till ena Xenonlampan inte ville tända upp ordentligt hela tiden så det blev en 1a på det (de heter väl inte så längre men den innebörden typ).
När jag är hemma så använder vi min förmånsbil i möjligaste mån, men jag är borta 3-4dagar i veckan och det ska skjutsas till träningar minst en gång i veckan när jag inte är hemma så någon bil behöver finnas hemma när jag inte är där. Bilen hade gått ca 300mil nu från förra besiktningen så det är ju inte några längre sträckor som den används till på ett år.
Frågan är bara vad man ska välja för nästa extrabil, ska man köpa någon liten pygméebil som dricker minimalt med soppa, ska man köpa en elbil(frågan är hur batterierna gillar att inte bli mer körda än 300mil/år), ska man köpa en liten skåpbil (med 3säten för vi har 2barn som åker med, 6 å 11år gamla) som man kan ha nytta av till lite annat också ju som att köra till tippen osv. eller ska man bara köpa något billigt som tar en från A till B, spelar ju egentligen inte någon jätteroll vad bilen dricker i soppakostnad om om man ändå bara kör 300mil om året tänker jag...
Tror att vi ska ta och försöka sälja den gamla nu så fort som möjligt när den är nybesiktigad, sen kan vi hanka oss fram till hösten med min bil bara tror jag så har man lite tid på sig att hitta något.
Postad 26 April 2020 - 18:18
M johansson
-
M johansson
-
Lärjunge
-
-
395 inlägg
Hon har en SAAB 9-5 -05 som hon kör till jobbet ibland när hon inte använder sin elcykel, nu på vår/sommar/höst så cyklar hon nog 80% av tillfällena, har ca 5km till jobbet...
Besiktigade bilen nu i veckan, gick igenom men besiktningsgubben sa att det blir nog problem nästa år för rosten börjar komma mer å mer undertill samt att ballasten till ena Xenonlampan inte ville tända upp ordentligt hela tiden så det blev en 1a på det (de heter väl inte så längre men den innebörden typ).
När jag är hemma så använder vi min förmånsbil i möjligaste mån, men jag är borta 3-4dagar i veckan och det ska skjutsas till träningar minst en gång i veckan när jag inte är hemma så någon bil behöver finnas hemma när jag inte är där. Bilen hade gått ca 300mil nu från förra besiktningen så det är ju inte några längre sträckor som den används till på ett år.
Frågan är bara vad man ska välja för nästa extrabil, ska man köpa någon liten pygméebil som dricker minimalt med soppa, ska man köpa en elbil(frågan är hur batterierna gillar att inte bli mer körda än 300mil/år), ska man köpa en liten skåpbil (med 3säten för vi har 2barn som åker med, 6 å 11år gamla) som man kan ha nytta av till lite annat också ju som att köra till tippen osv. eller ska man bara köpa något billigt som tar en från A till B, spelar ju egentligen inte någon jätteroll vad bilen dricker i soppakostnad om om man ändå bara kör 300mil om året tänker jag...
Tror att vi ska ta och försöka sälja den gamla nu så fort som möjligt när den är nybesiktigad, sen kan vi hanka oss fram till hösten med min bil bara tror jag så har man lite tid på sig att hitta något.
Var det jag så skulle jag nog köpt en begagnad Volvo V70 till tanten, Driftsäker/Bra utrymme och går att få till ett bra pris.
Postad 27 April 2020 - 09:28
_Lucifer_
-
_Lucifer_
-
Forumräv
-
-
857 inlägg
Var det jag så skulle jag nog köpt en begagnad Volvo V70 till tanten, Driftsäker/Bra utrymme och går att få till ett bra pris.
Hålle rmed, just nu kan man fortfarande hitta fina exemplar av V70N som gått relativt lite och är välhållna, såg senast en på blocket förra veckan där en gammal man sålde sin pärla för knappt några pengar alls. Och som slit och släng-bil så är dom klockrena. Relativt enkla att skruva i, det finns många som har erfarenhet av dessa bilar, gott om reservdelar och bortsett från kamremsbyte så är servicarna ganska överkomliga.
De har som bekant svaga hjullager och vissa stag i framvagnen är lite för klena, men det är ganska små grejer i jämförelse. Och väljer man bensinarna på 140/170 hk så är dom välbeprövade maskiner som går riktigt bra om man tar hand om dom.
V70 II har varit lite rackligare. Har inte riktigt koll på vilka årsmodeller och motorer som varit värst. Det var bl.a. en del turbo-problem, men vet inte om dom är lösta?!
Postad 27 April 2020 - 11:30
hassesolo
-
hassesolo
-
Über-Guru
-
-
10392 inlägg
Kan hon inte välja själv?
Jag skulle tagit en liten elbil. Väntar själv på min e-UP!.
Även taggad med Bilar, Bil, Car, Cars
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Övrigt
-
→
Off Topic
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|