Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Den OHYGGLIGT stora tråden om bas och annat härligt.

35062 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 10 February 2011 - 23:00

nickeskbg
  • nickeskbg
  • Användare

• 200 inlägg
  • 0

Har svårt att se detta bygga kommer låta speciellt bra eftersom det är flera "felaktiga" byggfel. Optimala för en center är ju att vara samma som fronthögtalarna.

Inte för att det är speciellt troligt men möjligheten finns ju att fronthögtalarna ser exakt likadana ut, vilket bilden inte avslöjar :)

Redigerat av nickeskbg, 10 February 2011 - 23:06.

Postad 10 February 2011 - 23:14

Evil Homer
  • Evil Homer
  • Guru

• 4127 inlägg
  • 0

Inte för att det är speciellt troligt men möjligheten finns ju att fronthögtalarna ser exakt likadana ut, vilket bilden inte avslöjar :)

Något säger mig att det kommer rocka stenhårt :D
Sen om det låter korrekt eller inte det är en annan sak, subben skall bestyckas med 2st DD9515
Bifogad fil  IMG_1003.JPG   1.21MB   0 Antal nerladdningar

Bifogad fil  monster_20subb.JPG   235.03K   0 Antal nerladdningar

Postad 10 February 2011 - 23:19

Professor_Kalkyl
  • Professor_Kalkyl
  • Guru

• 4342 inlägg
  • 0

Enligt visst folk på DIYaudio så är ska man placera elementen ovanpå varandra och inte bredvid varandra, även för centerhögtalare...

Det är ju för att spridningen bredvid sweetspot inte ska bli lidande

Postad 10 February 2011 - 23:22

-Palle-
  • -Palle-
  • Mästare

• 3878 inlägg
  • 0

Något säger mig att det kommer rocka stenhårt :D
Sen om det låter korrekt eller inte det är en annan sak, subben skall bestyckas med 2st DD9515
Bifogad fil  IMG_1003.JPG   1.21MB   0 Antal nerladdningar

Bifogad fil  monster_20subb.JPG   235.03K   0 Antal nerladdningar

Fredrik Torsells bygen :)

Postad 11 February 2011 - 06:55

Svenn3SaataN
  • Svenn3SaataN
  • Användare

• 211 inlägg
  • 0
Det lär spela som s*tan ja. DD är ju kända för att spela högt och snyggt :)

Postad 11 February 2011 - 07:44

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6366 inlägg
  • 0
Att spela högt är det enklaste man kan göra, bara skaffa stora/många element och köra på. Att spela bra och högt, det är något helt annat.

Postad 11 February 2011 - 08:34

Evil Homer
  • Evil Homer
  • Guru

• 4127 inlägg
  • 0

Att spela högt är det enklaste man kan göra, bara skaffa stora/många element och köra på. Att spela bra och högt, det är något helt annat.

Jag tycker att farbror Karlsson skall lyssna på hur EN sådan 8" lirar i en bil :)
Men nu har han 4st 8" per högtalare i fronten, så jag är helt övertygad om att detta kommer rocka som ********.

Har alltid sagt att skall jag byta sub i bilen så kommer det med lätthet bli en DD.
Dom har rekord i varenda db-gren som finns har jag för mig, tror tom att dom lirade 170db med EN av deras basar.

Uffa, skall jobba inatt och direkt när jag slutar så börjar en resa på 40mil enkel resa för att hämta lite nya hifiprylar B)

Vad gör man inte för hembio egentligen :D

Postad 11 February 2011 - 08:36

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6366 inlägg
  • 0
Vart motsäger det jag sa? Att det låter högt betyder inte att det också låter bra :)

Postad 11 February 2011 - 08:39

nickeskbg
  • nickeskbg
  • Användare

• 200 inlägg
  • 0

Vart motsäger det jag sa? Att det låter högt betyder inte att det också låter bra :)

En del verkar ha för mycket fritid...att man bara orkar!

Postad 11 February 2011 - 08:44

Evil Homer
  • Evil Homer
  • Guru

• 4127 inlägg
  • 0

Självklart inte.
Men om en ensam 8" har potential att lira 137-138db i bil så bör den ju rimligtvis bara gå på halvfart vid 120db
Lägg sedan till 11st till så går dom ju bara på tomgång vid 120db och där låter dom nog ok för dom flesta :D

Postad 11 February 2011 - 09:10

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6366 inlägg
  • 0
En sluten bil och ett rum på 20-35 kvm är enormt stor skillnad. Så du får skriva ner dom siffrorna rejält. Sen så säger det nada om hur det låter.

Postad 11 February 2011 - 09:25

Evil Homer
  • Evil Homer
  • Guru

• 4127 inlägg
  • 0

En sluten bil och ett rum på 20-35 kvm är enormt stor skillnad. Så du får skriva ner dom siffrorna rejält. Sen så säger det nada om hur det låter.

No Shit Sherlock är det skillnad menar du? :)

Om du bara behöver låta ett element gå på halvfart och om ens det, har det då större chans att låta bättre än om du pressar det till max.

Dessa låter bra inget snack om saken, men har iofs bara lyssnat i bil.

Postad 11 February 2011 - 10:16

Svenn3SaataN
  • Svenn3SaataN
  • Användare

• 211 inlägg
  • 0

Jag tycker att farbror Karlsson skall lyssna på hur EN sådan 8" lirar i en bil :)
Men nu har han 4st 8" per högtalare i fronten, så jag är helt övertygad om att detta kommer rocka som ********.

Har alltid sagt att skall jag byta sub i bilen så kommer det med lätthet bli en DD.
Dom har rekord i varenda db-gren som finns har jag för mig, tror tom att dom lirade 170db med EN av deras basar.

Uffa, skall jobba inatt och direkt när jag slutar så börjar en resa på 40mil enkel resa för att hämta lite nya hifiprylar :D

Vad gör man inte för hembio egentligen :blush:

Vet en bilstereopolare som körde med 2st såna 8" i hornkonstruktion i sin lilla gröna lupo. Spelade på duktigt :D

Niklas, du får kolla på B2 Audio istället. Lika bra grejer till bättre pris B)

Postad 11 February 2011 - 10:44

Unregistered1470cd9f
  • Unregistered1470cd9f
  • Lärjunge

• 259 inlägg
  • 0

Det tackar jag för! Så kan jag spara ner det inför framtida ändamål :) Lutar väl åt att man skaffar sig några fynda basar och se vad de går för =)

Jag har precis sågat isär en ikea garderob som jag tänkte omvandla till i början 2 baslådor med fynda basar.

Postad 11 February 2011 - 11:26

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6366 inlägg
  • 0

No Shit Sherlock är det skillnad menar du? :)

Om du bara behöver låta ett element gå på halvfart och om ens det, har det då större chans att låta bättre än om du pressar det till max.

Dessa låter bra inget snack om saken, men har iofs bara lyssnat i bil.

Finns INGEN 8 tums bas som kan ge något som helst ljudtryck i ett vanlig rum (om vi snackar 20-80 hz).

Hur kan du veta det låter bra?

Postad 11 February 2011 - 11:50

Evil Homer
  • Evil Homer
  • Guru

• 4127 inlägg
  • 0

Finns INGEN 8 tums bas som kan ge något som helst ljudtryck i ett vanlig rum (om vi snackar 20-80 hz).

Hur kan du veta det låter bra?

Jag citerar dig i hans byggtråd och ber han göra en splmätning på bara frontarna då :)

Om du läser vad jag skrev så ser du hur jag vet om att dom låter bra.

Jag frågade dreddan om han hade lust att slänga in sin lilla söta 8" i en låda som funkar inne, får se vad han säger om det. 149db i en odämpad bil... om han inte har passerat det nu då....

Redigerat av Evil Homer, 11 February 2011 - 12:09.

Postad 11 February 2011 - 12:05

Unregistered27d7f146
  • Unregistered27d7f146
  • Amatör

• 55 inlägg
  • 0

Uffa, skall jobba inatt och direkt när jag slutar så börjar en resa på 40mil enkel resa för att hämta lite nya hifiprylar :D

Vad gör man inte för hembio egentligen :blush:

Frågan är väl om man skall kalla en betongklump på hjul för bil... :D Sen har väl inte DD vunnit ett enda pris i någon SQ-tävling om det inte har hänt under de senaste året? Det finns ju en j*vla massa högtalare som uppenbarligen låter bättre men ändå klarar att lira 140db i en bil.

Sen att det säkerligen kommer att kunna spela galet högt med 4st DD 8" i ett rum är det nog inget tvivel om. Frågan är bara hur mycket rock-känsla det blir då man drar på B)

Postad 11 February 2011 - 12:19

Evil Homer
  • Evil Homer
  • Guru

• 4127 inlägg
  • 0

Frågan är väl om man skall kalla en betongklump på hjul för bil... :) Sen har väl inte DD vunnit ett enda pris i någon SQ-tävling om det inte har hänt under de senaste året? Det finns ju en j*vla massa högtalare som uppenbarligen låter bättre men ändå klarar att lira 140db i en bil.

Sen att det säkerligen kommer att kunna spela galet högt med 4st DD 8" i ett rum är det nog inget tvivel om. Frågan är bara hur mycket rock-känsla det blir då man drar på :D

Nja att kalla det bil är väl egenligen att ta i B)
SQ delen har jag ingen koll på, egentligen rätt dålig koll på bilstereo SQ och SPL-

Nej nej det är 4st 8" i centern 4st 8" i L-front och 4st 8" i R-front, och detta går inte att få NÅGOT ljudtryck med enligt Karlsson :blush: :D :P

Postad 11 February 2011 - 12:25

nickeskbg
  • nickeskbg
  • Användare

• 200 inlägg
  • 0

Nja att kalla det bil är väl egenligen att ta i :)
SQ delen har jag ingen koll på, egentligen rätt dålig koll på bilstereo SQ och SPL-

Nej nej det är 4st 8" i centern 4st 8" i L-front och 4st 8" i R-front, och detta går inte att få NÅGOT ljudtryck med enligt Karlsson :D B) :blush:

Tror Herr Karlsson syftade på 1st 8" bas...??

Postad 11 February 2011 - 12:31

Evil Homer
  • Evil Homer
  • Guru

• 4127 inlägg
  • 0

Tror Herr Karlsson syftade på 1st 8" bas...??

Men det står det ju faktiskt inte eller hur :)
Men har som sagt frågat dreddan om han kan få sin ensamma att lira något bara för skojs skull.

Postad 11 February 2011 - 12:34

nickeskbg
  • nickeskbg
  • Användare

• 200 inlägg
  • 0
Ok, det står ingen 8 tums bas...jag tolkar det som en ja, men det är jag :)

Postad 11 February 2011 - 12:39

Evil Homer
  • Evil Homer
  • Guru

• 4127 inlägg
  • 0

Ok, det står ingen 8 tums bas...jag tolkar det som en ja, men det är jag :)

Dreddans 8"

Lite bör den kunna spela även inne tycker jag, upphängningen är tyvärr lite för kort men han letar efter lite längre.

Postad 11 February 2011 - 12:43

nickeskbg
  • nickeskbg
  • Användare

• 200 inlägg
  • 0
Ja fladdra det kunde den i alla fall :)

Jag hade en Velodyne 8" bas ur SPL serien i mitt förra lyssningsrum, ca 10m2.. Tyckte det tryckte på med den lilla faktiskt o då är det ändå inget extremt..

Postad 11 February 2011 - 13:45

Criill
  • Criill
  • Användare

• 107 inlägg
  • 0

Självklart inte.
Men om en ensam 8" har potential att lira 137-138db i bil så bör den ju rimligtvis bara gå på halvfart vid 120db
Lägg sedan till 11st till så går dom ju bara på tomgång vid 120db och där låter dom nog ok för dom flesta :D

Är dom siffrorna tagna från en bil och låda som är byggda för att spela som starkast vid en frekvens? Eller är det en låda med hyffsat rakt frekvenssvar? :)

Postad 11 February 2011 - 13:53

Evil Homer
  • Evil Homer
  • Guru

• 4127 inlägg
  • 0

Är dom siffrorna tagna från en bil och låda som är byggda för att spela som starkast vid en frekvens? Eller är det en låda med hyffsat rakt frekvenssvar? :)

Självklart i en spl-låda :D

Postad 11 February 2011 - 15:13

Svenn3SaataN
  • Svenn3SaataN
  • Användare

• 211 inlägg
  • 0
DD har väl visst tagit några pris inom SQ? Har för mig att någon SQ nisse som vann förra året körde med dubbla DD basar i sin cheva eller vad det var.

Sen ang Dreddan. Om jag inte har fel för mig så har dreddan dämpat rätt mycket i sin bil. Taket är i alla fall dämpat har jag för mig.

Postad 11 February 2011 - 15:16

Evil Homer
  • Evil Homer
  • Guru

• 4127 inlägg
  • 0

Sen ang Dreddan. Om jag inte har fel för mig så har dreddan dämpat rätt mycket i sin bil. Taket är i alla fall dämpat har jag för mig.

Inte i mercan enligt han själv...

Postad 11 February 2011 - 15:19

Svenn3SaataN
  • Svenn3SaataN
  • Användare

• 211 inlägg
  • 0

Inte i mercan enligt han själv...

Jasså? Jag har för mig att han dämpade taket i alla fall? För har rev ju ut innertaket. Måste ju varit av en anledning?

EIDT: Sökte igenom hans tråd och han har dämpat både taket och golvet :)

Redigerat av Svenn3SaataN, 11 February 2011 - 15:21.

Postad 11 February 2011 - 15:21

Criill
  • Criill
  • Användare

• 107 inlägg
  • 0

Självklart i en spl-låda :)

Svår jämförelse mellan en bilkupé med en spl-låda mot ett vardagsrum där jag antar att dom vill att det ska låta någorlunda bra också. :D

Men spela starkt borde ju inte vara något problem iaf. Verkar ju vara det som är fokus i den anläggningen också B)

Redigerat av Criill, 11 February 2011 - 15:25.

Postad 11 February 2011 - 15:36

Evil Homer
  • Evil Homer
  • Guru

• 4127 inlägg
  • 0

Svår jämförelse mellan en bilkupé med en spl-låda mot ett vardagsrum där jag antar att dom vill att det ska låta någorlunda bra också. :)

Men spela starkt borde ju inte vara något problem iaf. Verkar ju vara det som är fokus i den anläggningen också :D

Det fanns inget i Karlssons kriterier att det skulle låta bra, det är ju så olika vad folk tycker om den saken med för den delen.

Båda byggarna har utlovat att dom skall testa med en ensam 8" för att se vad som händer iaf.

Glöm nu inte vad sanningarnas mästare har sagt, det finns INGEN 8" som kan spela bas i ett normalt rum 20-80hz.

Postad 11 February 2011 - 17:11

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0
Även att det tar emot lite så måste jag nog erkänna att jag håller med Karlsson i varenda inlägg sen i morse...

1. Bil och rum vet ju alla är en enorm skillnad.
2. Djup bas med hög output handlar om att flytta luft. MYCKET luft. Då är inte 8" det bästa valet direkt.
3. Att en ensam 8" DD lirar 1382432 miljon db i en bil säjer ju tyvärr inte varken hur högt det kommer spela, eller hur det kommer låta i ett rum..

Sen säjer inte jag hur det kommer låta, eller hur högt det kommer spela.
Jag säjer bara att specar från en db-låda i en bil säjer noll om hur den presterar i rum. :D

Postad 11 February 2011 - 17:16

-Palle-
  • -Palle-
  • Mästare

• 3878 inlägg
  • 0
Blir det inget supa för dig ikväll Baker om du ska åka tidigt imorgon?

Du har väl packat 'paketet'? :D

Postad 11 February 2011 - 17:17

Criill
  • Criill
  • Användare

• 107 inlägg
  • 0

Det fanns inget i Karlssons kriterier att det skulle låta bra, det är ju så olika vad folk tycker om den saken med för den delen.

Båda byggarna har utlovat att dom skall testa med en ensam 8" för att se vad som händer iaf.

Glöm nu inte vad sanningarnas mästare har sagt, det finns INGEN 8" som kan spela bas i ett normalt rum 20-80hz.

Du verkar vara en vettig snubbe Niklas. Jag tycker vi undviker uttryck som "sanningarnas mästare" och dylikt. Det är tillräckligt irriterad stämning som det är redan på forumet. :D

Sen så är jag rätt säker på att Karlsson syftade på en (1) 8". Om du går tillbaka och kollar det han citerade i det nämnda inlägget, så ser du att han hade citerat dig när du pratade om hur en (1) 8" DD bas presterade. Jag är väldigt övertygad om att det inte finns någon ensam 8" i världen som skulle duga som basmodul åt herr Karlsson. B)

Redigerat av Criill, 11 February 2011 - 17:18.

Postad 11 February 2011 - 17:21

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0

Blir det inget supa för dig ikväll Baker om du ska åka tidigt imorgon?

Du har väl packat 'paketet'? B)

Ja...
Om sanningen ska fram så gav jag 14.500 för steget.. :D
Lite kul att alla gick på det... :P

Postad 11 February 2011 - 17:28

-Palle-
  • -Palle-
  • Mästare

• 3878 inlägg
  • 0
Hehehe, you had me fooled :D

Postad 11 February 2011 - 17:36

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0

Hehehe, you had me fooled :D

Det roligaste av allt var Niklas JÄTTESTORA bokstäver !! B)
Han höll på att få en hjärtinfarkt för att jag hade fått det så billigt !!! :P

Postad 11 February 2011 - 17:37

Svenn3SaataN
  • Svenn3SaataN
  • Användare

• 211 inlägg
  • 0
Din lille FIS!
Så du har lurat halva hifi Sverige :D
Eller så säger du bara så för att folk inte ska pruta lika mycket när du ska sälja det B)

Postad 11 February 2011 - 17:42

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0

Din lille FIS!
Så du har lurat halva hifi Sverige :D
Eller så säger du bara så för att folk inte ska pruta lika mycket när du ska sälja det B)

Jag köpte ju det här... :P http://www.hifimagas...p?annonsID=3110
Han har bara inte tagit bort annonsen än.
Jag tror inte han skulle gå ner till 8k... :lol:

Postad 11 February 2011 - 17:48

Svenn3SaataN
  • Svenn3SaataN
  • Användare

• 211 inlägg
  • 0

Jag köpte ju det här... :D http://www.hifimagas...p?annonsID=3110
Han har bara inte tagit bort annonsen än.
Jag tror inte han skulle gå ner till 8k... :P

Den annonsen har jag ju till och med tittat på. Perfekt att det var i Skåne också så det var nära och bra.
Körde du ner till skåne och hämtade det? Det är ju långt B)

Postad 11 February 2011 - 17:54

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0

Den annonsen har jag ju till och med tittat på. Perfekt att det var i Skåne också så det var nära och bra.
Körde du ner till skåne och hämtade det? Det är ju långt B)

Nej. Han hade andra ärenden till Linköping. Hämtade det där. Bara fem mil. :D

Postad 11 February 2011 - 18:12

Svenn3SaataN
  • Svenn3SaataN
  • Användare

• 211 inlägg
  • 0

Nej. Han hade andra ärenden till Linköping. Hämtade det där. Bara fem mil. :D

Okej, det är lite mer lagom B)

Vad ska jag göra nu när mina högtalare snart försvinner :/ Då måste jag skaffa mig ny setup, men vad är frågan :P

Postad 11 February 2011 - 18:32

Timpolanen
  • Timpolanen
  • Mästare

• 2834 inlägg
  • 0
i14 + x-2 :lol:

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Idag har jag plockat ut lite dämp ur minna basmoduler, för att fin trimma lite. Var nog en aning för mycket :P Hade 75% innan nu har jag kanske 35% :D Fick bort en liten bas puckel så troligtvis var lådorna lite pikade innan.

Samt har jag fixat spotify preminum, bara för er B) (Bra om nån vill lyssna på nått eget så ni slipper släpa skivor!)

Synd (tur) att jag inte har något steg till i16s, för då kan vi inte spela sönder kåken :D

Ses imorrn klockan 10:00.....!

Postad 11 February 2011 - 18:45

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6366 inlägg
  • 0

För det första, varför postar du andras inlägg på andra forum?
För det andra, sluta hitta på citat. Det står klart och tydligt "Finns INGEN 8 tums bas som kan ge något som helst ljudtryck i ett vanlig rum (om vi snackar 20-80 hz)."
EN 8 tummare alltså (jag skrev ju precis innan att ljudtryck är inga problem att få, bara ösa på med element).
För det tredje så snacka vi om centern, som ska spela från 80 hz och uppåt. Om du kan på dessa lösa boliner veta att det låter bra med dessa element så är det fine with me. Jag bara undrar vad du baserar det på.

Ja...
Om sanningen ska fram så gav jag 14.500 för steget.. B)
Lite kul att alla gick på det... :P

Om det vore det enda... :D

Postad 11 February 2011 - 19:23

Evil Homer
  • Evil Homer
  • Guru

• 4127 inlägg
  • 0
[quote name='Timpolanen' date='Feb 11 2011, 18:32 ' post='3198890']
i14 + x-2 B)

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

[/qoute]

X-2 käkar en av mina upp som en aptitretare :D

Postad 11 February 2011 - 19:29

Evil Homer
  • Evil Homer
  • Guru

• 4127 inlägg
  • 0
Visste inte att det var förbjudet att posta på andra ställen, vad är det för konstigt med det ?
Tror inte själv att dom har sådär jättemycket pulver under 30hz men vi får väl se vad gubbarna får ihop.

Jag har ju hört elementet fast i bil, det har jag redan skrivit.

Postad 11 February 2011 - 19:41

Timpolanen
  • Timpolanen
  • Mästare

• 2834 inlägg
  • 0

Men minna SLS:er sväljer dina hela B)

Så sjuk skillnad i bilen, med typ 1st SLS10 lirar ju typ som 4st hemma här.

Postad 11 February 2011 - 19:51

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0
[qoute]

[/quote]

Och mina fyra äter upp, och bajsar ut dina hela...
Stort rövhål har dom... :P B)

Redigerat av Bakerman, 11 February 2011 - 19:52.

Postad 11 February 2011 - 20:03

-Palle-
  • -Palle-
  • Mästare

• 3878 inlägg
  • 0

Stort rövhål har dom... :P B)

HAHAHA :lol:

Postad 11 February 2011 - 20:07

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0

Stort rövhål har dom... :P :D

HAHAHA :lol:

Hehe... Kull att vi har samma humor.... :D B)

Postad 11 February 2011 - 20:11

-Palle-
  • -Palle-
  • Mästare

• 3878 inlägg
  • 0

Hehe... Kull att vi har samma humor.... :lol: B)

:P

Timpo:
Ser fram emot att få höra hur dina basar och i16s/piPs låter imorgon! :D

Redigerat av -Palle-, 11 February 2011 - 20:14.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

Google (1)
  • Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.