Jag har visst provat 23 av toppölen. Kul
Postad 06 February 2015 - 17:24
Jag har visst provat 23 av toppölen. Kul
Postad 06 February 2015 - 17:31
Postad 06 February 2015 - 17:36
Här är den norska motsvarigheten. http://www.ratebeer....try/norway/154/
Jag har visst provat 23 av toppölen. KulABC Brewing och Sundbytunet är dock helt okända för mig, annars har jag druckit ett par av alla. Hmm bara betygsatt 86 norska öl. Det är iofs bara de senaste åren men känns som att jag bör bättra mig här. Ska be en polare ta med lite norskt nästa gång han åker hem.
Av dom norska så är jag spesielt förtjust i Kinn Vestkyst IPA, och Haandbyggeriet fyr og flamme IPA, Nögne Imperial stout och IPA är en absolut referanse i klassen Imperial Stout och IPA. Jag gillar ochså Brewdog, men det e långt från Brewdog Punk IPA til Kinn Vestkyst och Haandbryggeriet Fyr og flamme IPA.
Den första svenska spesialölen jag smakade var Slottskällans Imperial stout, absolut god för priset. Den enda svenska öl som jag hittade i Norge. Nu bor jag i Sverige, och köper mest från Systemet.
Norge har mest norska öl samt lite belgisk och engelsk. I Sverige har ni internasjonale öl i systemhyllorna, men jag kan inte seja att så många av dom internasjonala har imponerat mej, undantag er Mikeller, Divine Brewerys Yeti och Napa Smith.
Når det gjelder Norska spesialöl så är dom helt klart i verdens elit, Förutan dom så har man jo danska Mikeller, jag tycker få andra land har öl i klass med dom. Men jag gillar som sagt Slottskällans, Mohawk och Electric Nurse.
Redigerat av Danke, 06 February 2015 - 17:40.
Postad 06 February 2015 - 17:46
Det finns gott om ofiltrerad svensk öl. Tror de flesta bara kallkraschar, är nog bara de största som filtrerar. Har faktiskt inte helt koll på det. Men det är oftast flaskjäsning som ger bottensediment. Jag hembrygger och de öl som tappas från fat får ingen bottensats.
Men har du provat något från t.ex. Malmö Brygghus, Brekeriet, Omnipollo, Brewski, Höganäs, Närke Kulturbryggeri, Monks Café, Beerbliotek, Dugges och All In Brewing? Det var de första jag kom på. Kanske något från den här sidan: http://www.ratebeer....try/sweden/190/
Flaskjäsning ger i dom flesta fällen mycket bettre smak, det vet alla vi som drivar med hjemmebrygg.... Men det är nok många av dom svenska som ochså filtrerar, dessa två metoderna är absolut haram för spesialöl.
Postad 06 February 2015 - 17:48
Angående internationell öl så finns det ju ett gäng riktiga toppöl på Systembolaget. Har du provat någon av dessa: Rochefort 10, Orval, Fullers London Porter, Weihenstephaner (eller Schneider tap 4, alt Franzizkaner), Chimay Blå, Yeti o.s.v. (samtliga ligger i topp i sin klass och overall). Sen finns det en del riktigt bra IPA och APA också. Founders Centennial är kalas och så även Ska Modus Hoperandi och Dales Pale Ale. Hänger dock på att de är färska, de som stått ett tag är ingen höjdare.
Edit: Helt sjukt att man kan få sig en pint Nögne Ö IPA på ett vanligt dansställe i Oslo. Dessutom till en spottstyver jämfört med priset i Sverige. Tror jag betalade 80 NOK för 50 cl. Det är nästan billigare än 33 cl i Sverige.
Redigerat av Stefan - Ölsvammel, 06 February 2015 - 17:51.
Postad 06 February 2015 - 18:01
Kinn Vestkyst var fantastisk när jag drack den (troligtvis väldigt färsk). De andra du nämner är också väldigt bra. BrewDog tycker jag dock har tappat rejält sen de började brygga i Eton.
Angående internationell öl så finns det ju ett gäng riktiga toppöl på Systembolaget. Har du provat någon av dessa: Rochefort 10, Orval, Fullers London Porter, Weihenstephaner (eller Schneider tap 4, alt Franzizkaner), Chimay Blå, Yeti o.s.v. (samtliga ligger i topp i sin klass och overall). Sen finns det en del riktigt bra IPA och APA också. Founders Centennial är kalas och så även Ska Modus Hoperandi och Dales Pale Ale. Hänger dock på att de är färska, de som stått ett tag är ingen höjdare.
Edit: Helt sjukt att man kan få sig en pint Nögne Ö IPA på ett vanligt dansställe i Oslo. Dessutom till en spottstyver jämfört med priset i Sverige. Tror jag betalade 80 NOK för 50 cl. Det är nästan billigare än 33 cl i Sverige.
Jag gillar Belgiska öl, och särskilt Chimay blå som jag har i kylan, Rochefor 10 har jag provat, men tyckte inte det var så stor skillnad på den och Chimay, så jag föredrar Chimay.
Fullers IPA köpar jag engång i bland men mest för prisets skuld. Fullers IPA och porter är eksempler på hur det engelska ölet verkligen skal smaka från opprinnelsen. Men jag föredrar nog den mer ekslusiva amerikanska nytrenden hvor dom brukar rejelt med ingredienser och lagringsmetoder, som til dömes Kinn och Nögne Ö gjör...
Redigerat av Danke, 06 February 2015 - 18:01.
Postad 12 February 2015 - 09:39
Jag gillar Belgiska öl, och särskilt Chimay blå som jag har i kylan, Rochefor 10 har jag provat, men tyckte inte det var så stor skillnad på den och Chimay, så jag föredrar Chimay.
Fullers IPA köpar jag engång i bland men mest för prisets skuld. Fullers IPA och porter är eksempler på hur det engelska ölet verkligen skal smaka från opprinnelsen. Men jag föredrar nog den mer ekslusiva amerikanska nytrenden hvor dom brukar rejelt med ingredienser och lagringsmetoder, som til dömes Kinn och Nögne Ö gjör...
Fullers IPA tycker inte jag är någon höjdare även om det är ett bra exempel på engelsk IPA. Portern och ESB:n är dock riktigt bra.
Info till alla i Örebro-trakten. Torsdagen den 19:e februari håller jag ölprovning på Örebro Ölcafé. Kvällens tema blir Mikkeller med udda ingredienser. Det är en öppen ölprovning med 16 platser. Priset är 295 kr. Jag kommer sen hålla provning varannan torsdag på Ölcafét och temat kommer ändras för varje gång. Provningen den 5:e mars blir t.ex. en nybörjarprovning. Sen kommer jag även göra inhopp hos Närke Kulturbryggeri och hålla i ölprovningar där. De ölprovningarna är dock för stängda grupper.
Mikkeller Chill Pills – Apelsin
Mikkeller/Three Floyds Blå Spögelse – Blåbär
Mikkeller/Mielcke Mad Bitter – Shiso (en ört)
Mikkeller/Mielcke Mad Sur – Yuzu (citrus)
Mikkeller Beer Geek Dessert – Choklad och vanilj
+ en överraskning som är en nyhet på Ölcafét.
Provningen avslutas med att vi krossar en ölmyt:-) (eller fördom beroende på hur man ser det)
Mer info här:
http://orebro-olcafe...ng-med-svammel/
Postad 12 February 2015 - 13:08
Själv tycker jag att Sierra Nevada har en del godingar, speciellt Torpedon ![]()
Postad 12 February 2015 - 20:56
Uff jag gillar absolut inte Sierra Nevada og deras Torpedo.
Jag tyckte det låt spennande med Torpedo jesningskar etc, men fy så skuffad jag blev.
Om jag hadde vist at det bara var nåt lignande til eksempel Fullers IPA så hadde det inte gjort nåt.
Men den Sierra jag smakade skulle vara DIPA.
En DIPA i Norge har sjukt mycket smak och ingredienser, eller til exempel svenska Electric Nurse DIPA från Sverige är ochså mer enn godkjent, men Sierra? En amrikaner så fattig på smak?
Nu har jag skaffat mej en Oppigård Thurbo Dipa, sista forsök med Oppigård, men är redd at jag blivit lurad igjen, på alt annat enn priset...
Redigerat av Danke, 12 February 2015 - 20:57.
Postad 12 February 2015 - 22:15
Torpedon är gammal när den kommer till Sverige, testa en veckogammal i Usa, oj oj oj vilken bra öl det är.
Oppigårs Thurbo hade precis en dålig batch, var säkert den du fick ![]()
Postad 12 February 2015 - 23:30
Torpedon är gammal när den kommer till Sverige, testa en veckogammal i Usa, oj oj oj vilken bra öl det är.
Oppigårs Thurbo hade precis en dålig batch, var säkert den du fick
Nei, tror du misoppfattar mej, jag har kun smakt två Oppigårds, en kommer jag inte ihåg tror det var en single hop, sen var det deras Indian Tribute, som jag tyckte va som et dåligt skemt.
Men jag har kjöpt mej Oppigårds Thurbo Dipa, har håpp för at denna skal innfri. Annars har jag redigerat en av mina postar, och bestellt nåra för mej okenda svenska öl. Et par av dom bryggerier som jag fikk anbefalat, visade det sej at Systemet hadde inne, men fy för dålig info på etiketterna, och konstiga motiv....
Postad 13 February 2015 - 00:26
Indian tribute är riktigt bra. Så det kan jag inte förstå.
Postad 13 February 2015 - 07:37
Ja Torpedo är inte särskilt färsk när den kommer hit, eller snarare så att det är svårt att hitta en hyfsat färsk i Sverige numera, det är inte samma omsättning på den ölen. När den kom så fick vi de så färska det gick men nu blir den ofta ståendes för länge. Den är dock inte en DIPA utan en Extra IPA. I princip en IPA med lite extra umpf.
Thurbon har tyvärr haft en dålig batch eller två. Men den senaste ska vara bra. Kommer dock inte ihåg vilken som var dålig om det var maj och/eller juni-flaskorna. När Thurbon är bra tycker jag det är en av de absolut bästa DIPA:s i Sverige. Den slår Electric Nurse på fingrarna iallafall. Indian Tribute är också bra men bäst är nog banne mig Amarillo, iallafall vissa batcher eller när Amarillon är hyfsat nyskördad. Vet dock att skördarna skiljt sig åt och har märkt det i mina hembrygder.
Hmm visst bodde du i Göteborg Danke? Har du provat t.ex. Beerbliotek och Poppels. De borde ju gå att köpa på hyllorna på vissa bolag.
Postad 13 February 2015 - 07:53
Postad 13 February 2015 - 08:23
Jo...jag misstänkte att Torpedon skulle vara bra mycket bättre färsk.
Var det inte något surr om att Stone skulle öppna nå bryggeri i tyskland? Det skulle ju varit mumma ![]()
Postad 13 February 2015 - 11:38
Ställer in mig i hyllningskören, Poppels gör riktigt trevliga brygder. Vilket många andra också verkar tycka eftersom trycket efter deras projektserie är ruskigt högt när dom släpps på Bolaget.
Har för mig att dubbel-ipan från Eskilstuna Ölkultur också är rätt så bra. Var dock ett tag sedan jag testade den (då hette den Anders DIPA) så det kan ju ha ändrats.
Postad 13 February 2015 - 12:23
Napa Smith West Coast ipa er alle gått ut på dato der jag bor. Borde möjligvis förtella dom som jobber på systemet om detta?
Postad 13 February 2015 - 12:41
Ja Anders DIPA (eller Eskilstuna DIPA) är också bra, jag har dock inte heller druckit den på länge.
Napa Smith är ingen höjdare ändå. Fast det kan också vara så att Napa sätter ett kort bäst före datum.
Postad 13 February 2015 - 12:53
Jag tycker Napa Smith är en av dom bettre på systemet, milevis ifrån til exempel Sierra eller Oppigård. Jag tror att vi Svenske och Norska har helt förskellig sett at vurdera öl.
Jag til eksempel föredrar öl som är håndgjord med omtanke, och gärna ochså de som har mest ingredienser, det kjenner man igjen på smaken....
Dom svenska ölena har tyvärr mycket lite ingredienser. Man kan tildömes absolut inte sammenligna en St.Eriks ipa med en Nögne IPA. Sjelvklart synes det på priset, men för min del så kunne öl kostat en femma eller tia mer och smakat bettre..
Nögne IPA i Sverige ligger vel på 50kr, I Norge ligger den på 74kr. Då för en halvliter.
Derför blir det umöjligt at sammenligna dessa, men hos Nögne så hittar du ca den referans jag letar efter hos andra öl. Visst man kan jo inte finna lika öl, nogån har nåt ekstra mens andra har mindra....
Redigerat av Danke, 13 February 2015 - 12:55.
Postad 13 February 2015 - 13:14
Hmm mest ingredienser? Menar du mer humle då? För antalet ingredienser är inte direkt ett garanterat lyckat recept.
Nu har du ju iofs inte provat särskilt många Oppigårds, att dömma ut ett bryggeri på två öl är lite väl hårt. Speciellt när man inte provat bryggeriets högst betygsatta öl. Angående Sierra Nevada, har du provat öl som Sierra Nevada Hoptimum och Bigfoot? Eller några av Sierra Nevada Beer Camp?
S:t Eriks satsar ju medvetet på att vara en brobyggare mellan lager-massan och hantverksölen och lägger sig därför lågt i smakregistret. Tycker dock S:t Eriks öl ofta är välbryggda och avvägda. Även om de kan framstå som tråkiga mot de mer smakrika ölen.
Napa Smith kan vara helt ok också. Men oftast tycker jag att deras öl är oputsade och spretiga, samt att de har en hussmak (jästen?) som inte riktigt faller mig i smaken. Hoppageddon var dock inte alls tokig och den hade inte hussmaken. Jag dricker dock hellre t.ex. Founders, Ska eller Dales om jag ska dricka amerikanskt och humlat.
Postad 13 February 2015 - 13:21
Dom svenska ölena har tyvärr mycket lite ingredienser.
Vatten, jäst, malt och humle. Räcker inte det? Vad vill du ha mer? Majs, havre, ris... ![]()
Postad 13 February 2015 - 13:28
Nu blev jag lite fundersam..är det några problem att skicka öl från usa till sverige? Från en privatperson alltså
Postad 13 February 2015 - 14:01
Vatten, jäst, malt och humle. Räcker inte det? Vad vill du ha mer? Majs, havre, ris...
majs och havre och liknande används väldigt ofta i öl. finns massor saker som man har i öl. Inte bara malt.
Tycker förövrigt att Oppigårds är det bästa svenska bryggeri vi har. Man blir aldrig besviken på deras öl.
köper alltid indian tribute som är en av mina favoriter från dom.
Postad 13 February 2015 - 14:10
majs och havre och liknande används väldigt ofta i öl. finns massor saker som man har i öl. Inte bara malt.
Jovisst, malten drygas ut med majs och ris men det är inte för att höja kvaliten, utan för att minimera tillverkningskostnaden. Det är stor smakskillnad mellan Dansk parkbänksöl och Oppigårds. ![]()
Redigerat av Buddypresley, 13 February 2015 - 14:14.
Postad 13 February 2015 - 14:13
Hmm mest ingredienser? Menar du mer humle då? För antalet ingredienser är inte direkt ett garanterat lyckat recept.
Nu har du ju iofs inte provat särskilt många Oppigårds, att dömma ut ett bryggeri på två öl är lite väl hårt. Speciellt när man inte provat bryggeriets högst betygsatta öl. Angående Sierra Nevada, har du provat öl som Sierra Nevada Hoptimum och Bigfoot? Eller några av Sierra Nevada Beer Camp?
S:t Eriks satsar ju medvetet på att vara en brobyggare mellan lager-massan och hantverksölen och lägger sig därför lågt i smakregistret. Tycker dock S:t Eriks öl ofta är välbryggda och avvägda. Även om de kan framstå som tråkiga mot de mer smakrika ölen.
Napa Smith kan vara helt ok också. Men oftast tycker jag att deras öl är oputsade och spretiga, samt att de har en hussmak (jästen?) som inte riktigt faller mig i smaken. Hoppageddon var dock inte alls tokig och den hade inte hussmaken. Jag dricker dock hellre t.ex. Founders, Ska eller Dales om jag ska dricka amerikanskt och humlat.
Du vet vel at man kan ha hur mycket som helst humla i ett öl??? Dessutan finnas det massa olika jestformer. Jag hadde en mycket god upplevelse med min syrra når vi smakade nåt som het Red Horizon Nögne ö. Den va bryggat på Sake jest, och det hadde otroligt påvärkan på smak. Den var jettedyr, kostade över 70kr för en liten flaska.
I systemets hyllor finnast det lita sånt, man har ett par överprisade internasjonala öl, men dom litar jag inte på.
Postad 13 February 2015 - 14:17
Jovisst, malten drygas ut med majs och ris men det är inte för att höja kvaliten, utan för att minimera tillverkningskostnaden. Det är stor smakskillnad mellan tex Åbro och Oppigårds.
jo det är för att få andra egenskaper på ölet. annan smak och annan konsistens.
jag tror du har väldigt fel om du säger att det bara är för att dryga ut malten.
Hur som helst. står och kokar en IPA just nu. ska bli gott ![]()
Du vet vel at man kan ha hur mycket som helst humla i ett öl??? Dessutan finnas det massa olika jestformer. Jag hadde en mycket god upplevelse med min syrra når vi smakade nåt som het Red Horizon Nögne ö. Den va bryggat på Sake jest, och det hadde otroligt påvärkan på smak. Den var jettedyr, kostade över 70kr för en liten flaska.
I systemets hyllor finnast det lita sånt, man har ett par överprisade internasjonala öl, men dom litar jag inte på.
70kr för flytande jäst är inte så dyrt. Det är så det kostar. Köpte nyss en flytande jäst till min kommande stout jag ska brygga. Ligger på 79kr för en flaska.
Postad 13 February 2015 - 14:21
Når Indian tribute är deres referansa på hur et spesialöl ska vara så är jag forvånad, men det stärker mitt inntrykk på at norska och svenska har helt förskjelliga referenser.
Indian tribute, kan jag sammenligna med Brewdog IPA, eller Belhavens IPA, sjelvom dom inte är helt lika, så är det öl med lita ingredienser. Brewdog IPA är min favorit av dessa, ingen båttenfall men den öl som har mest humlasmak av dessa, Belhaven är en god låvbudgets IPA...
Prova nåt norsk från Nögne, sjelvom dom har lite högre pris, ca 50kr så är det halvlitare, och kompromisslöst skapad öl, presis som dom sejer sjelv.
Nej, det ska va slottskällans eller Mohawk, eller Electric nurse... Dessa har låg pris, och ligger inte så långt ifrån dom dyra norska mikrobrygg.
jag tror du har väldigt fel om du säger att det bara är för att dryga ut malten.
Hur som helst. står och kokar en IPA just nu. ska bli gott
70kr för flytande jäst är inte så dyrt. Det är så det kostar. Köpte nyss en flytande jäst till min kommande stout jag ska brygga. Ligger på 79kr för en flaska.
74 norska kronor för 25cl?
Menar dom kostade närmare 100 lappen förut.
http://www.vinmonopo...ountresult=true
Postad 13 February 2015 - 14:24
Jorå, jag brygger ju själv. Jag förstår dock inte riktigt vad du menar med mycket ingredienser.
Ja Red Horizon är inte dum. Nögne har gjort flera liknande öl och experimenterat en del med sake-jäst.
Postad 13 February 2015 - 14:26
jag missförstod dig Danke.
jag trodde du skrev om sake jästen, att den kostade så mycket. Men du pratade om ölen ![]()
Postad 13 February 2015 - 14:30
Carlsberg använder majs för att få egenskapen blaskig o billig, smaken noll och konsistensen diskvatten.
Postad 13 February 2015 - 14:31
Hur som helst. står och kokar en IPA just nu. ska bli gott
Spännade, berätta!
Skulle ju varit lite kul att testa
Postad 13 February 2015 - 14:37
Når Indian tribute är deres referansa på hur et spesialöl ska vara så är jag forvånad, men det stärker mitt inntrykk på at norska och svenska har helt förskjelliga referenser.
Indian tribute, kan jag sammenligna med Brewdog IPA, eller Belhavens IPA, sjelvom dom inte är helt lika, så är det öl med lita ingredienser. Brewdog IPA är min favorit av dessa, ingen båttenfall men den öl som har mest humlasmak av dessa, Belhaven är en god låvbudgets IPA...
Prova nåt norsk från Nögne, sjelvom dom har lite högre pris, ca 50kr så är det halvlitare, och kompromisslöst skapad öl, presis som dom sejer sjelv.
Nej, det ska va slottskällans eller Mohawk, eller Electric nurse... Dessa har låg pris, och ligger inte så långt ifrån dom dyra norska mikrobrygg.
74 norska kronor för 25cl?
Menar dom kostade närmare 100 lappen förut.
Inte säker på definitionen av specialöl men Indian Tribute är en standard-IPA i mina ögon. Jag tror faktiskt inte att smakprferenserna skiljer sig särskilt mycket åt mellan norskar och svenskar. Eller det är inte min erfarenhet när jag druckit öl med mina norska ölnördsvänner i Oslo. Jag tycker dock inte de där tre påminner så mycket om varandra så jag funderar på om du druckit en gammal Indian Tribute. Vet att den kan vara rätt tråkig med ett par månader på nacken.
Har BrewDog fått ordning på Punk IPA? De senaste jag provat har påminnt mer om en industrilager än en IPA. Jag har faktiskt gett upp på att de ska få ordning på den ölen sen de flyttade produktionen till Eton. Jag tyckte dock Punk IPA:n var grym strax efter att de ändrat receptet och dragit ner alkoholen och beskan samtidigt som de ökade på humlearomen.
Antar att rekomendationen att dricka Nögne var riktat till Andreas för jag har druckit ganska mycket Nögne. Men håller med om att de gör bra öl. Inklusive Lervig, Haandbryggeriet och Kinn.
Nu har ju vi redan dragit igenom favoritbryggerier men jag håller Närke (undantaget deras ört- och rök-öl), Oppigårds, Malmö Brygghus, Brekeriet, Poppels, Monks Café, Omnipollo och ett gäng till högre än dina tre favoriter. Eller nja, Mohawk gör fan en del riktigt bra öl även om De Proef får ta på sig stor del av äran där (samma sak med Omnipollo). Men det är försås personligt.
Postad 13 February 2015 - 14:49
Jorå, jag brygger ju själv. Jag förstår dock inte riktigt vad du menar med mycket ingredienser.
Ja Red Horizon är inte dum. Nögne har gjort flera liknande öl och experimenterat en del med sake-jäst.
Mycket ingredienser menar jag mye och god malt, många förskjellige humlasorter och dyrare jest, men til eksempel stouts och suröl osv kan man bruka mycke annat ochså, til eksempel Mikeller som brukar weasel kaffe, dyr choclad etc.
Haandbryggeriets Dark Force är bryggat på havre... Haandbryggeriets Norwegian wood brukar endel enris istelletför humla och maltar med enrisrök.
Det jag tycker om mycket av det svenska spesialölet som finnast på bolaget, är at det er industrielt, jag ser inte dom stora förskjellane mellom pils och svensk IPA..
Men som jag sejer så gillar jag Slottskällan, Mohawk och Electric nurse..
Redigerat av Danke, 13 February 2015 - 17:08.
Postad 13 February 2015 - 16:18
Spännade, berätta!
Skulle ju varit lite kul att testa
det är kul. Kör BIAB metoden. kör krossad malt i en stor nätstrumpa som är lika stor som kastrullen typ (25.l) sen låter jag malten ligga där i 60 min i en viss temp. efter det är det bara att koka vörten ihop med humle i olika tider.
använde pale malt samt crystal malt
humlesorter var cascade och columbus.
bör hamna på ca 6% samt en IBU på 57-58
Postad 13 February 2015 - 17:12
Jag skal nog prova Oppigård Thurbo Dipa ikvell, men jag tvekar på om den målar seg med Haandbryggeriets fyr og flamme IPA eller Nögne ö IPA, enda dessa bare är deras vanliga IPA....
Haandbryggeriets dobbel dose DIPA man egentligen skulle sammenligna med då, den är jettegod.
Men jag senker mina krav och jamför den med HB Fyr og flamme og Nögne Ö IPA.
Når det er sagt, så gillar jag inte alls Nögne Ö Two Captains Dipa, men man kan inte gilla alt heller.
Jag mistenker at sjelv Nögne Pale ale är bettre enn Oppigårds DIPA, men jag ska prova den Oppigård i kveld, det blir sista chansen.
Redigerat av Danke, 13 February 2015 - 17:12.
Postad 13 February 2015 - 20:23
Nåvel man ska Inte døma en øl bara før utseendet. Men ni som bryggar øl sjelv, VET at en god øl Inte ska ha gjennomsyn....
Smakar... Godkjent, men Inte imponerad. Beskjeden sitrus smak, blodappelsin men mycket forsiktig smak. Den får godkjent grunnat priset, hadde den kostat mera ville det Inte blitt godkjent.
Det er totalt forskjell på svensk och norsk øl. Till skilnad får man i norsk mataffær nåt alkoholsvakt 4,5% øl som hetar Haandbryggeriet Pale Ale. Det kostar rundt 40nok men er mycket bettre enn alla Oppigårds øl, har Inte smakat deras stout.
Altså Oppigårds Thurbo DIPA er helt ok før priset er det Inte illa, men det er Absolut Inte nåt at setta kryss i taket før...
Redigerat av Danke, 13 February 2015 - 20:27.
Postad 13 February 2015 - 20:30
![]()
Första gången jag hör att ölens färg är ett sätt att avgöra om det är en god öl?
Påminner lite om den där gubben i svts "den stora ölresan" (visst hette programmet så?) som hälde soya i lättölen för han tyckte att färgen var väldigt avgörande...
Redigerat av cocobahia, 13 February 2015 - 20:34.
Postad 13 February 2015 - 20:59
Jag Gillar detta forum, har anbefalat det før andra ochså. Særskild sedan vårt AVforum er mer eller mindre havarerad...
Första gången jag hör att ölens färg är ett sätt att avgöra om det är en god öl?
Påminner lite om den där gubben i svts "den stora ölresan" (visst hette programmet så?) som hälde soya i lättölen för han tyckte att färgen var väldigt avgörande...
Altså til nordmenn
Først soya svensken som jag har sett er helt uaktuell før sammenlignad. Du talar med en ølkyndig kille tomten. Jag har Inte hørt om nån som heller E150 i ølet, men det finnes sekert....
Men detta verkar mer som en konkuranse mellam norsk och svensk øl. Den kampen kan ni tyverr Inte vinna.
Så du Inte at jag vurderade Oppigårds DIPA med smaksnotat?
Verkligen... Altså Elecrtic Nurse DIPA er verkligen så en " svensk" DIPA borde se ut och SMAKA.
Frågan er om man vil ha industriøl eller håndverksøl.
Jag føredrar det sista, och produsenter som respekterar detta.
Helt tydligt at ni svenskar er van med svensk och internasjonal industri.
Jag har fortsatt hoppet øppe før svensk øl, och jag Gillar Elecrtic nurse Mohawk och Slottskellans. Ska prova dom andra nemnda ochså.
Priset i kronor er det ingat att seja imot.
Redigerat av Danke, 13 February 2015 - 21:00.
Postad 13 February 2015 - 21:04
Prova en helflaska Kinn Vestkyst vet jag, møjligens blir en svensk skraj av båda utseende, smak och pris.
Men en gång ibland er det værdt det...
Redigerat av Danke, 13 February 2015 - 21:04.
Postad 13 February 2015 - 21:05
Oppigårds Thurbo DIPA øppnad, det børjade bra med god lukt av flaskhalsen, men tveksam nar jag uppteckte at jag kunne se rakt gjennom flaskan. Når ølen vart hellat på glass så stupade førventningana. Jag KAN FØRR TUSAN SE RAKT GJENNOM ØLEN.
Nåvel man ska Inte døma en øl bara før utseendet. Men ni som bryggar øl sjelv, VET at en god øl Inte ska ha gjennomsyn....
Smakar... Godkjent, men Inte imponerad. Beskjeden sitrus smak, blodappelsin men mycket forsiktig smak. Den får godkjent grunnat priset, hadde den kostat mera ville det Inte blitt godkjent.
Det er totalt forskjell på svensk och norsk øl. Till skilnad får man i norsk mataffær nåt alkoholsvakt 4,5% øl som hetar Haandbryggeriet Pale Ale. Det kostar rundt 40nok men er mycket bettre enn alla Oppigårds øl, har Inte smakat deras stout.
Altså Oppigårds Thurbo DIPA er helt ok før priset er det Inte illa, men det er Absolut Inte nåt at setta kryss i taket før...
Oppigårds bästa enligt mig är Indian Tribute. Betydligt bättre balanserad än Thurbon. Inte genomskinlig heller ![]()
Kan tillägga att jag bor i Landvetter. I kommunen har vi Dugges, Poppels och Rådanäs bryggeri. Tyvärr är jag inte särskilt förtjust i någon av dessa bryggerier, och enligt svenska regler ska det lokala Systembolaget vara huvudsakligt försäljningsställe för bryggerierna vilket gör att det övriga sortimentet av ale är bedrövligt och därtill alltid utplockat. Ombyggnad pågår så det blir förhoppningsvis bättre snart.
Redigerat av Poppler, 13 February 2015 - 21:13.
Postad 13 February 2015 - 21:08
haha att en filtrerad öl inte kan vara god är det löjligaste jag har hört.
Det känns mer som att du är väldigt stolt över att vara norsk och allt som norge gör är det bästa.
Man vet ju hur det är när det gäller skidor. Ni blir alltid stora i käften när ni tar en medalj. Ni är värre patrioter än amerikanarna ![]()
det känns bara något du har fått för dig just nu att svensk öl smakar skit och att vi inte kan göra öl.
Du ger dåliga betyg på svensk öl efter har druckit två öl samt kollat på färgen. ![]()
Postad 13 February 2015 - 21:15
mycket snack nu, mindre sikt mer ingredienser? Det har inte att göra med maltsorten och eventuell rostning tror du?
Det finns säkert bra öl i norge, men jag tänker då inte dömma den efter färgen
Postad 13 February 2015 - 21:40
Jag tror du fått något om bakfoten Danke. Att en öl är klar betyder inte att den är filtrerad och jag är rätt säker på att Oppigårds inte filtrerar sin öl (kan kolla det med Björn nästa gång jag träffar han). Oppigårds är heller inget industribryggeri. Även hembryggare vet att en öl kan bli klar även utan filtrering. Jag har själv bryggt massor av öl som blivit helt klar. Det räcker oftast att kyla ned den. Det har heller inte särskilt mycket med hur bra en öl är i slutändan. Du vill t.ex. inte ha jästsediment i en humlefokuserad öl för det kommer dölja humlearomen och göra ölen spretig. Dock kan du få en grumlighet av torrhumlingen som inte direkt stör smaken.
Jag tycker dock norsk öl ör riktigt bra och tror faktiskt jag har högre medelbetyg på norsk öl (jag har dock provat enormt mycket mer svensk öl än norsk). Dock har Sverige en större bredd med fler toppbryggerier samt att de har enskilda öl som slår all norsk öl, t.ex. Närke Kaggen Stormaktsporter. Dock har Sverige fler dåliga bryggerier men jag tror Norge kommer ta igen det när bryggarboomen kommer även där.
Mitt råd till dig Danke är att ge dig ut och prova fler öl. Du har givetvis full rätt till din åsikt men försök skaffa dig ett bredare underlag och försök ha ett öppet sinne då det känns som att du sågar öl innan du ens öppnat flaskan.
Postad 13 February 2015 - 22:18
Det känns mer som att du är väldigt stolt över att vara norsk och allt som norge gör är det bästa.
Man vet ju hur det är när det gäller skidor. Ni blir alltid stora i käften när ni tar en medalj. Ni är värre patrioter än amerikanarna
det känns bara något du har fått för dig just nu att svensk öl smakar skit och att vi inte kan göra öl.
Du ger dåliga betyg på svensk öl efter har druckit två öl samt kollat på färgen.
Sa jag så, jag har vel aldri sagt at svensk øl er SKIT?
Jag Gillar at svensk øl er billig, men jag Gillar Inte att det er långt upp til norska øl.
Tycker ni at godt øl skal ha gjennomsyn???
Postad 13 February 2015 - 22:24
Danke. Du är helt ute och cyklar just nu.
Å forklara.
Helt klart en norsk svensk grej, det jag talar om er fakta.
Postad 13 February 2015 - 22:31
Man vet ju hur det är när det gäller skidor. Ni blir alltid stora i käften när ni tar en medalj. Ni är värre patrioter än amerikanarna
Du ger dåliga betyg på svensk öl efter har druckit två öl samt kollat på färgen.
Jag har nog på mitt år smakat rett många Svenska øl, jag Gillar Slottskellans, Mohawk och Electric nurse.... Jag konstaterer bara att vi som land er oeniga. Svenskar Gillar ofta lite klara lettare massproduserade øl mens normen har igjen en annan profil...
Inte nåt galt med det, men bara det at Oppigårds Inte er en favorit hos mej burde få er at tenka.
Hvilken som helst Mohawk, Slottskellans eller Electric nurse er bedre enn Oppigårds tre øl som jag har smakat.
Tror jag svensk øl er skit??? Nej Inte alls, bara i en annan klass....
Før mej er Danmark och Norge i Elit med Mikeller och Nøgne...
Redigerat av Danke, 14 February 2015 - 22:35.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
33 bilder
46 filmer
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?