Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Ölsmakare?

7654 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 13 February 2015 - 23:02

Unregistered88ac8226
  • Unregistered88ac8226
  • Användare

• 136 inlägg
  • 0

Norsk öl? Det som är slående med detta är att norska bryggerier bara kan göra porter och stout om det ska vara drickbart. Har faktiskt inte druckit en enda norskbryggd ale, saison, lager eller suröl som varit värd att lägga på minnet, och då dricker jag trots allt mellan 350-400 öl/år.

Postad 13 February 2015 - 23:13

Danke
  • Danke
  • Forumräv

• 734 inlägg
  • 0

Norsk öl? Det som är slående med detta är att norska bryggerier bara kan göra porter och stout om det ska vara drickbart. Har faktiskt inte druckit en enda norskbryggd ale, saison, lager eller suröl som varit värd att lägga på minnet, och då dricker jag trots allt mellan 350-400 öl/år.

Lol fordi du Gillar industrielt øl!!! Fortell mej då om dina preferanser, jag ventar i undran. Hehehe....

Kolla Ratebeer eller beeradvocate då vel?

:)

Jag vet at du Inte har sannlikhet smakat Kinn Vestkyst, den er lokal och even svår att få tag på i Norge, men hadde du smakat den hadde du entigen blitt skraj av atacket annars hadde du aldrig sett dej tilbaks. Den går Inte att bestella på systemet jag vet... Men denna 100kr helflaska grusar Absolut alt från oppigårds Even om det er kun en jettegod IPA. Det er så sjukt mycket humla i denna øl, och den er bryggat på øppna kar.

Oavsett hva som hender i Sverige så er Mikeller och Nogne, Haandbryggeriet och Ægir suveren på smak.

Jag nevnde Haandbryggeriets Pale Ale från butik.

Tror dere detta er et dårligt øl då eller?....

Det er et jettegodt øl, så bra at venner från forum anbefalade det til juleribban... På Julafton.....

Redigerat av Danke, 13 February 2015 - 23:35.

Postad 13 February 2015 - 23:30

Unregistered88ac8226
  • Unregistered88ac8226
  • Användare

• 136 inlägg
  • 0

Lol fordi du Gillar industrielt øl!!! Fortell mej då om dina preferanser, jag ventar i undran. Hehehe....

Industriell öl? Nej knappast. Dricker i stort sett bara kvalitetsöl från USA, Danmark och Belgien, samt öl från svenska småbryggerier. Har fortfarande inte druckit en norsk öl som hållit någon högre klass om man bortser från någon stout från Lervig och Nøgne Ø, men jag tar gärna emot tips på någon trevlig APA eller DIPA från Norge. Det vore kul att testa!

Postad 13 February 2015 - 23:40

Danke
  • Danke
  • Forumräv

• 734 inlägg
  • 0

Industriell öl? Nej knappast. Dricker i stort sett bara kvalitetsöl från USA, Danmark och Belgien, samt öl från svenska småbryggerier. Har fortfarande inte druckit en norsk öl som hållit någon högre klass om man bortser från någon stout från Lervig och Nøgne Ø, men jag tar gärna emot tips på någon trevlig APA eller DIPA från Norge. Det vore kul att testa!

Da må du tyværr besøka Norge. Haandbryggeriet dobbel dose er då saken..

Haandbryggeriet Pale Ale från meny butikker er ochså et godt tips.

Møjligens kommer Kinn til Sverige, men er lokalt och Mikrobrygg. Samma kan jag seja om masse Svenska øl som Inte gikk att bestella från systemet.

Men har bestellt tre øl tror jag, samt har Koll på Dugge och Nebbuchnadessar.

Redigerat av Danke, 13 February 2015 - 23:52.

Postad 14 February 2015 - 00:36

Stefan - Ölsvammel
  • Stefan - Ölsvammel
  • Professionellt fyllo

• 559 inlägg
  • 0

Vart får du det här med att svensk öl är industriell öl? Vad har du för definition av industriöl?

Sen får du släppa det här med att ölen måste vara grumlig för att vara bra. Kolla t.ex. på den IPA som jänkarna gör, den är sällan grumlig. Pliny the Elder är kristallklar. Jag säger dock inte att en öl måste vara kristallklar för att vara bra. Fatamorgana var t.ex. fantastisk och den var grumligare än en hefe-weizen. Jag har också druckit grumlig Thurbo DIPA (de skickade ut flaskor med rätt rejäl bottensats för ett par månaders en) och den var inte alls lika bra. Jästesedimentet gjorde bara ölen spretig.

Kinn Vestkyst är jävligt bra, det håller jag med om. Nögne gör också jävligt bra öl, visste du förresten att en svensk bryggt öl där i många år? Han har nu flyttat till Oslo-området för att driva bryggpub. Men hur sjutton kunde ölen bli så bra med en svensk bryggare? ;)

Du har provat 3 av Oppigårds 59 öl. Helt ärligt är det på tok för lite för att såga bryggeriet. 

Du nämner Ratebeer. Här har du topplistorna:

http://www.ratebeer....try/norway/154/

http://www.ratebeer....try/sweden/190/

Betänk då att de olika varianterna av Stormaktsportern saknas då den inte bryggts och släppts i år. De ligger en bra bit över alla ölen på båda listorna. Dock tycker jag inte att det är en enorm skillnad mellan länderna även om man bortser från dessa.

Angående ingredienser som du beskrev tidigare. Jäst är den billigaste ingrediensen i öl och varierar väldigt lite i pris. Det blir dyrt om man t.ex. ska göra lager då den kräver dubbelt så mycket jäst men i övrigt handlar det om enskilda kronor i prisskillnad. Men det går också att odla upp dubbla jästmängden om man vill det. Humle kan variera i pris men beror oftast på transporter och tillgänglighet och har inget med humlets karaktär att göra. Malt varierar mer i pris och det kan vara dubbla priset för vissa maltsorter beroende på leverantör. 

Helt ärligt har du rätt att inte gilla öl du dricker men samtidigt verkar du inte ha koll och kombinerar det med hårda åsikter. Prova gärna 10 öl från de 20 bästa svenska bryggerierna och se om du har samma åsikt som tidigare.

Postad 14 February 2015 - 11:52

Unregisteredd6957fbe
  • Unregisteredd6957fbe
  • Veteran

• 1625 inlägg
  • 0

Nu får du allt ta och sluta att trolla Danke. ;)

Drick du några öl till från Oppigård och andra bra bryggerier som t.ex. Poppels , All in och Beerbliotek innan du vräker ur dig saker som "Svenskar Gillar klara industriella billiga øl mens normen har igjen en annan profil..." Förstår inte riktigt hur du kommit fram till den slutsatsen. Min granne kommer från Norge och han dricker betydligt mer öl av typen industri lager än vad jag gör kan jag säga.

Redigerat av Unregisteredd6957fbe, 14 February 2015 - 11:52.

Postad 14 February 2015 - 12:20

Danke
  • Danke
  • Forumräv

• 734 inlägg
  • 0

Selvsagt drikker många normenn pils.....

Det jag menar er att vi normenn som drikker spesialöl har en annan smak enn er svenskar.

Det är inte nåt galt i å för seg med rena ipa med totalt gjennomsyn och begrensade ingredienser, jag sejer bara att vi normenn som drikker mikro/spesialöl har en annan smak enn er. Vi gillar mustiga smaksrika ekstremhumlade jestöl med sedimenter och som man kan hålla fingeren fram for utan att se fingeren.

Av alla öl jag har smakat så henger utseende mycket ofta samman med smak.

Och jag har bryggat mycket öl med mycket malt och humla, inte en enda gång har jag hatt gjennomsyn i mina brygg.

Dessutan är det jo flera svenska bryggerier jag gillar, nemde Mohawk, Electric nurse och slottskällans til eksempel, jag gillar verkligen dessa bryggerier, mens ni svenskar gillar en ren försiktig Oppigårds.

Redigerat av Danke, 15 February 2015 - 21:39.

Postad 14 February 2015 - 19:27

sonyman
  • sonyman
  • Veteran

• 1560 inlägg
  • 1
Tänkte skriva en lång text men sammanfattar det med... SUCK! (svenska ordet)

Postad 14 February 2015 - 20:21

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19825 inlägg
  • 0
Ja... jag tror vi får sätta på skygglappar och föra tråden vidare.

Postad 14 February 2015 - 20:36

Danke
  • Danke
  • Forumräv

• 734 inlägg
  • 0

Jag menade inte at irritera er...

Jag beklagar så mycket om jag har provoserat någon. Inte min åsikt. Jag ser at jag får okvemsord och blir kallat troll, det tycker jag inte är särskilt seriöst

Ha det mysigt med ölet deres, jag gillar som sagt flera svenska bryggerier, och är tacksam för tips som jag har fått, skal pröve båda Dugge, Nebbuchadnesar, och et par Dipa som jag har bestelt etter tips jag har fått her inne.

Inte så konstigt at jag savnar lite norsk öl, för smaken er annorlunda enn mycke av det svenska med undantag av dom jag har nevnt. Men jag mycket fornögd med svenska prisor på öl, och att man til exempel kan få blodappelsin och sitron bomben Electric Nurse Dipa för rundt 30kr är sjukt kult.

Det hender jag köper Nögne på taxfree, annars har jag bare handlat på Systemet der jag bor.

Ni har helt rett at norska IPAs är mycket spretiga! Det var en glos som jag inte fattade, men det blev förklarat som vild, uregelmessig/irragular.

Der har vi nok förklaringen på smaksprofilen ochså, ni sejer at spretighet svekkar humlan, men det gjör det inte om man bombar ölen med hur mycket humla som helst... så som i Nögne IPA och Kinn Vestkyst eller Haandbryggeriet fyr og flamme eller dobbel dose.

Det va fel av mej å seja industrielt, men sanningen är at öl som til eksempel St.Erik verkar industriella, at dom brygger ok öl är nog korrekt, på samma måte som Tuborg eller Carlsberg lager ok pilsner...

Men jag köper inte flera St.Eriks...

Skillnadene ligger lite ochså at ni i Sverige har folköl-lagen, dvil seja at man seljer flere öl som vi i Norge får i butik på systemet... Til eksempel Brewdog Zeitgeist och svenska öl som i Norge villa varit kjöpt i mataffär.

Dersom ni skulle besöka Norge nån gang, så prova 30kr butik-halvliteren Hansa IPA. Jag tycker den är mycket god för den norska prisen, och Oppigårds Thurbo Dipa tycker jag är bettre enn Hansa IPA..

Så jag tyckte inte Oppigård Dipa va dåligt för priset, men jag hadde högre förventnignar om en vild/spretig och ekstremhumlad öl.

Men skal inte prata mer om förskjeller på nasjoners öl... Jag gillar massa svensk öl, bare det at det är lite annorlunda smaksprofil.

Igjen tack för alla tips, jag skal prova dom ni har nemd...

Redigerat av Danke, 15 February 2015 - 21:43.

Postad 14 February 2015 - 22:16

Danke
  • Danke
  • Forumräv

• 734 inlägg
  • 0

Nu blev jag lite fundersam..är det några problem att skicka öl från usa till sverige? Från en privatperson alltså

Kjempetorsken (Youtube) sendte noen Nögne Ö til Myamasofat (youtube) i USA, det er dyyyrt, sikkert like dyrt andre vägen ochså...

https://www.youtube....h?v=x_0c7jjEMwM

https://www.youtube....h?v=ReN3z-5jzII

https://www.youtube....h?v=WgCV26J8EJE

Redigerat av Danke, 15 February 2015 - 00:37.

Postad 15 February 2015 - 00:16

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

• 4139 inlägg
  • 0
Vilket öl passar till torkat torskhuvud?

Postad 15 February 2015 - 01:33

Poppler
  • Poppler
  • Användare

• 183 inlägg
  • 0

Singha?

Ärligt talat låter inte torskhuvud så gott så jag hade tagit något som bedövar ordentligt och mycket av det  :wacko:

Postad 15 February 2015 - 08:53

Stefan - Ölsvammel
  • Stefan - Ölsvammel
  • Professionellt fyllo

• 559 inlägg
  • 0

Danke: Jag är inte irriterad men du framstår som någon med begränsad erfarenhet av öl som samtidigt har väldigt bestämda åsikter. Det blir helt enkelt en väldigt konstig diskussion och jag förstår om folk blir irriterade. Du har ju inte ens druckit de vanligaste svenska ölen men tror dig ändå ha koll på svensk öl. Du har åsikter om bryggning men verkar inte veta om enkla saker som t.ex. klarning och kostnader av ingredienser. 

Jag menade inte att all norsk öl är spretig. Många av de norska ölen jag druckit har inte haft en massa jästsediment. Däremot har en del haft en grumling av torrhumlingen. Vilket också många svenska öl har. Den typen av jäst som ofta används i välhumlad öl är helt enkelt inte särskilt god. Till skillnad från t.ex. hefe-weizen.

Helt ärligt har jag under mina år som ölintresserad inte märkt någon sådan skillnad mellan norsk och svensk öl. Det är större skillnader mellan bryggerierna inom landet, samma sak med de som dricker ölen. 

Angående industriöl, den gående definitionen är att bryggeriet då brygger öl med fokus på att göra den billig och bryr sig mindre om slutresultatet. Det är uteslutande stora bryggerier som Spendrups, Carlsberg o.s.v. som nämns då. Det handlar om high gravity brewing, stressad jäsning följt av utspädning för att minska jästider och få ut ölen snabbare på marknaden. Minimala mängder humle o.s.v. Ett industribryggeri har en lager klar på några dagar när ett hantverksbryggeri låter den mogna i flera veckor/månader. S:t Eriks passar alltså inte in där alls oavsett om du gillar ölen eller inte. Tro mig, jag känner bryggaren och vet hur hon resonerar kring öl. 

Tuborg och Carlsberg gör inte ok pilsner i min mening (och folk på rate-sidor). De ligger i botten även om det finns grader i ****t. Sofiero är t.ex. mycket värre. 

Tycker förresten att det är lite kul att du tror att utseendet är avgörandet för smaken. Det är precis den fördomen jag ska krossa på torsdagens ölprovning på Ölcafét. Du har även gett mig inspiration till ytterligare provningar :)

Postad 15 February 2015 - 13:15

Danke
  • Danke
  • Forumräv

• 734 inlägg
  • 0

Danke: Jag är inte irriterad men du framstår som någon med begränsad erfarenhet av öl som samtidigt har väldigt bestämda åsikter. Det blir helt enkelt en väldigt konstig diskussion och jag förstår om folk blir irriterade. Du har ju inte ens druckit de vanligaste svenska ölen men tror dig ändå ha koll på svensk öl. Du har åsikter om bryggning men verkar inte veta om enkla saker som t.ex. klarning och kostnader av ingredienser. 

Jag menade inte att all norsk öl är spretig. Många av de norska ölen jag druckit har inte haft en massa jästsediment. Däremot har en del haft en grumling av torrhumlingen. Vilket också många svenska öl har. Den typen av jäst som ofta används i välhumlad öl är helt enkelt inte särskilt god. Till skillnad från t.ex. hefe-weizen.

Helt ärligt har jag under mina år som ölintresserad inte märkt någon sådan skillnad mellan norsk och svensk öl. Det är större skillnader mellan bryggerierna inom landet, samma sak med de som dricker ölen. 

Angående industriöl, den gående definitionen är att bryggeriet då brygger öl med fokus på att göra den billig och bryr sig mindre om slutresultatet. Det är uteslutande stora bryggerier som Spendrups, Carlsberg o.s.v. som nämns då. Det handlar om high gravity brewing, stressad jäsning följt av utspädning för att minska jästider och få ut ölen snabbare på marknaden. Minimala mängder humle o.s.v. Ett industribryggeri har en lager klar på några dagar när ett hantverksbryggeri låter den mogna i flera veckor/månader. S:t Eriks passar alltså inte in där alls oavsett om du gillar ölen eller inte. Tro mig, jag känner bryggaren och vet hur hon resonerar kring öl. 

Tuborg och Carlsberg gör inte ok pilsner i min mening (och folk på rate-sidor). De ligger i botten även om det finns grader i ****t. Sofiero är t.ex. mycket värre. 

Tycker förresten att det är lite kul att du tror att utseendet är avgörandet för smaken. Det är precis den fördomen jag ska krossa på torsdagens ölprovning på Ölcafét. Du har även gett mig inspiration till ytterligare provningar :)

Du har nog rett i at jag är lite okundig på SVENSK öl.... Jag har smakat 3 Oppigårds, föraldel alla fikk godkend, den jag gillade minst var nog single hop.

Men jag har nu smakat ganska många svenska öl, dvs på Systemet, så jag har åsikter, och flere norska enn jag har uppfatningar. En vanlig uppfatning eller betraktning från oss norrbaggar är at ni svenskar provar att kopiera safa amerikansk och engelsk öl, mens norska bryggerier lagar nåt särskild originalt...

Fat til ölbrygging har jag inte hatt råd med, men jag har heller inte tenkd så mycket på at det gir klarare öl, även om jag vet att flaskejesning ger oklara öl.

Klart gjennomsynlig öl är inte viktigt för oss normenn. Jag vet två norska ljusa öl som är nogenlunda klara, dvs du KAN se fingrane gjennom ett slör. Det är Ägirs öl och Lervigs öl. Dom är jettegoda, men smaker litt mildare enn dom andra til eksempel Kinn, Nögne Ö, Haandbryggeriet.

Tuborg och Carlsberg var bare eksempel, jag smakar lite skillnad på pilsners, min favorit är Schous pils, men den är inte industriell.

Er en avhandling gjord av två masterstudenter om norsk mikrobrygg. Avgiftene är inte med, men kostnaden för produksjon och avanse är med.

http://www.magma.no/...iers-lonnsomhet

Hva är förklaringen på at Nögne kostar 50kr i Sverige, och at en St.Eriks kostar 19kr??? Det kan vel inte vara att ni har så mycke billigare malt och humla i Sverige? Ja ni har litt billigare arbetskfraft, men inte så stor skillnad...

Visst tror jag at en öl er mer mustig og smaksrik om den inte har gjennomskin, det finnas unntag från detta sjelsvsagt, men det är för mej et försteinntryck. Sej tittar du aldri på glasset om ölet har godt skum och om den er klar eller ogjennomsiktig?

Den ölslagen som normenn och svenskar har mest til felles med är faktisk Stout och porters, dessa klarar ni svenska bra tycker jag....

Men eras standar IPA eller Dipa er inte helt det samma, men så har ni folköl-loven ochså da...

Oppigård Thurbo Dipa var föraldel god, men en norsk Dipa ville hatt mycke mere attack og smak. Jag tycker således Electric nurse Dipa är den beste jag har smakat hittils. Den är mustigare, har mycke stärkare humlesmak sitrus och lukt....

JAG GILLAR svensk ÖL, men ni har en annan säkrare stil, med undantag från dom jag har nemd. Men jag ska fortsetta at vurdera öl på svenskars villkår, och jag ska prova mer Svensk öl, och Oppigårds. Men St.Eriks styr jag undan... tyckte inte om dom..

Redigerat av Danke, 15 February 2015 - 14:09.

Postad 15 February 2015 - 13:42

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

• 4139 inlägg
  • 0

Hva är förklaringen på at Nögne kostar 50kr i Sverige, och at en St.Eriks kostar 19kr???

Vet inte. Jag såg att en svensk 50-kronorsöl kostar det dubbla på norska vinmonopolet. Hur kan det komma sig ?

Postad 15 February 2015 - 13:46

Danke
  • Danke
  • Forumräv

• 734 inlägg
  • 0

Jag ville ätit torskhuvudet kokt, men folk brukar anbefala mustiga hveteöl til fisk. Weissbier eller wit, saison eller blonde kan ochså funka... Jag vet för frun elskar torskuvud, och köttet på huvudet och tungan är jag enig med är det besta på fisken, sen dom delikata saftiga ögonen då. :rolleyes:

Detta är den tipsen systembolaget har gitt mej, och som har funkat... Jag har hatt lyst til at prova en suröl/lambic til fisk, men det tyckte bolaget var en dålig ide...

Någon som vet hva slags mat man kan äta med suröl? Gueze/Lambic... eller andra spontanale..

Vet inte. Jag såg att en svensk 50-kronorsöl kostar det dubbla på norska vinmonopolet. Hur kan det komma sig ?

Hva för en svensk öl var det? Lyder intressant...

Redigerat av Danke, 17 February 2015 - 00:41.

Postad 15 February 2015 - 13:52

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

• 4139 inlägg
  • 0

Jag ville ätit torskhuvudet kokt, men folk brukar anbefala mustiga hveteöl til fisk. Weissbier eller wit, saison eller blonde kan ochså funka...

Detta är den tipsen systembolaget har gitt mej, och som har funkat... Jag har hatt lyst til at prova en suröl/lambic til fisk, men det tyckte bolaget var en dålig ide...

Någon som vet hva slags mat man kan äta med suröl? Gueze/Lambic... eller andra spontanale..

Hva för en svensk öl var det? Lyder intressant...

Mölska bergslagen, 90 norska kronor, 50 svenska. http://www.vinmonopo...gen/sku-1835302

Redigerat av Buddypresley, 15 February 2015 - 13:53.

Postad 15 February 2015 - 13:58

Danke
  • Danke
  • Forumräv

• 734 inlägg
  • 0

Mölska bergslagen, 90 norska kronor, 50 svenska. http://www.vinmonopo...gen/sku-1835302

Det har nok med alkoholstyrken å gjöre og eller avgiften tror jeg. Sikkert også avanse til vinmonopolet.

Andre drykkvaror er igjen mye billigere i Norge. Ikke öl da..

Jag köper inte Cognac på systemet till exempel...

http://www.vinmonopo...gne/sku-4794401

http://www.systembol...&epslanguage=sv

Avanse er nok svaret tror jeg, dvs at polet og systemet tar fortjeneste...

Redigerat av Danke, 15 February 2015 - 14:06.

Postad 15 February 2015 - 17:12

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

• 4139 inlägg
  • 0

Andre drykkvaror er igjen mye billigere i Norge.

Njae...en hela Absolut kostar 100 kr mer i Norge.

Postad 15 February 2015 - 18:01

Stefan - Ölsvammel
  • Stefan - Ölsvammel
  • Professionellt fyllo

• 559 inlägg
  • 1

De här svaren börjar bli så långa att jag väljer att fokusera på ett fåtal saker.

Angående trycksätta på fat kontra flaskjäsning. Ölen kan bli lika klar oavsett. Men en flaskjäst öl får alltid en viss bottensats. Medans du kan undvika den helt om du trycksätter med kolsyra. Man får helt enkelt hälla lite försiktigare. Jag har provat 300-600 hembrygder per år de senaste 9 åren och jag har druckit massvis med helt klara öl från både flaskjäst och från fat.

Angående priserna på Vinmonopolet kontra Systembolaget. Det har nog med flera faktorer att göra. Om du söker på svensk öl så ser du att de ligger en bra bit över priset i Sverige. Kolla t.ex. Kustom Lager som kostar 3 ggr så mycket på Vinmonopolet. Säkert påslag, avgifter, transport o.s.v. som avgör. Undra om inte försäljningen via Systembolaget är betydligt högre också. D.v.s. högre volymer = lägre pris. Sen blir det lite dumt att jämföra just S:t Eriks och Nögne Ö på t.ex. IPA:n då S:t Eriks medvetet lägger sig i den lägre skalan (för att vara en inkörsport). Jag har dock märkt att ölen på krogen inte skiljer sig så värst mycket mellan Norge och Sverige. Jag drack t.ex. Nögne Ö IPA på ett uteställe för 80-90 NOK per 50 cl. Det är svårt att hitta liknande öl för det priset i Sverige. 

Vad är det du anser att norska bryggare gör som är originellt? Tänker du på Haandbryggeriets krydd-, rök- och sur-öl? 

Jag håller med om att svenska bryggare främst inspireras av USA men även England (i mindre utsträckning). Men det tycker jag stämmer in även på Norge och Danmark. Samt de nya bryggerierna som startats i England de senaste åren. Även i Tyskland och Tjeckien börjar såna bryggerier komma. Det finns givetvis undantag här. På vilket sätt är det att safea?

Bra att du ska fortsätta prova. Men försök ha ett öppet sinne. Prova att köra en blindprovning nån gång med kamrater. Det brukar vara oerhört lärorikt. Om du vill kan du sätta folie runt glaset och koppla bort utseendet.

Postad 15 February 2015 - 18:44

Danke
  • Danke
  • Forumräv

• 734 inlägg
  • 0

De här svaren börjar bli så långa att jag väljer att fokusera på ett fåtal saker.

Angående trycksätta på fat kontra flaskjäsning. Ölen kan bli lika klar oavsett. Men en flaskjäst öl får alltid en viss bottensats. Medans du kan undvika den helt om du trycksätter med kolsyra. Man får helt enkelt hälla lite försiktigare. Jag har provat 300-600 hembrygder per år de senaste 9 åren och jag har druckit massvis med helt klara öl från både flaskjäst och från fat.

Angående priserna på Vinmonopolet kontra Systembolaget. Det har nog med flera faktorer att göra. Om du söker på svensk öl så ser du att de ligger en bra bit över priset i Sverige. Kolla t.ex. Kustom Lager som kostar 3 ggr så mycket på Vinmonopolet. Säkert påslag, avgifter, transport o.s.v. som avgör. Undra om inte försäljningen via Systembolaget är betydligt högre också. D.v.s. högre volymer = lägre pris. Sen blir det lite dumt att jämföra just S:t Eriks och Nögne Ö på t.ex. IPA:n då S:t Eriks medvetet lägger sig i den lägre skalan (för att vara en inkörsport). Jag har dock märkt att ölen på krogen inte skiljer sig så värst mycket mellan Norge och Sverige. Jag drack t.ex. Nögne Ö IPA på ett uteställe för 80-90 NOK per 50 cl. Det är svårt att hitta liknande öl för det priset i Sverige. 

Vad är det du anser att norska bryggare gör som är originellt? Tänker du på Haandbryggeriets krydd-, rök- och sur-öl? 

Jag håller med om att svenska bryggare främst inspireras av USA men även England (i mindre utsträckning). Men det tycker jag stämmer in även på Norge och Danmark. Samt de nya bryggerierna som startats i England de senaste åren. Även i Tyskland och Tjeckien börjar såna bryggerier komma. Det finns givetvis undantag här. På vilket sätt är det att safea?

Bra att du ska fortsätta prova. Men försök ha ett öppet sinne. Prova att köra en blindprovning nån gång med kamrater. Det brukar vara oerhört lärorikt. Om du vill kan du sätta folie runt glaset och koppla bort utseendet.

Tack,jag gillar deta forum, och jag får vara ödmjuk och innrömma att jag har mycke att lära om svensk öl, jag ser fram emot att smaka Nebbucnadesar. ska spara den til min syrras födelsedag. Det sagt så har vi grannar olik smak. Det sagt så gillar nok vi norskar en spretig, villare smak enn er svenskar.

Man kan jamnlika det med whisky om ni är kend med den drycka....  Norsk öl är lite som en övervelmande Laphroaig som jag älskar, full rökatack, medan ni svenskar är mer upptagne av balans til eksempel en Caol Ila (også favorit för mig), är nog det jag menar med safe öl. Jag elskar atacken, spretigheten, villskapen och ekstremhumlan som norsk öl har, derför föredrar nog jag och många norskar svenska öl som Mohawk, och Electric Nurse Dipa...

Redigerat av Danke, 15 February 2015 - 21:51.

Postad 15 February 2015 - 18:54

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

• 4139 inlägg
  • 0

derför föredrar nog jag och många norskar svenska öl som Mohawk, och Electric Nurse Dipa...

Mest sålda ölen i Norge är ju Hansa starköl. :D Läste snabbt att den smakar som knäckebröd och vodka i en mycket otrevlig blandning.

Redigerat av Buddypresley, 15 February 2015 - 19:00.

Postad 15 February 2015 - 19:24

Danke
  • Danke
  • Forumräv

• 734 inlägg
  • 0

Mest sålda ölen i Norge är ju Hansa starköl. :D Läste snabbt att den smakar som knäckebröd och vodka i en mycket otrevlig blandning.

jag er så less på denna norsk svenska patriotism. inte min hensikt övorhuvud talet, svenskar dricker vel ochså mest pils och lager eller... Sluta nu bråka. Vi talar om ölsmakare. Tusan jag kan dricka en Åbro pils til Taco eller kalas/nyårsaften.Men d er vl inte d vi diskuterar...http://godtiglasset....mest-solgte-ol/

Les hela teksten i stellet för at bedriva propaganda..

Se sjelv---

http://mittkok.expre...-salda-ol-2013/

Redigerat av Danke, 15 February 2015 - 21:52.

Postad 15 February 2015 - 19:39

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

• 4139 inlägg
  • 0

jag er så less på denna norsk svenska patriotism. inte min hesikt övorhuvut talet, svenskar dricker vel ochså mest pils och lager eller... Sluta nu bråka. Vi talar om ölsmakare. Tusan jag kan dricka en Åbro pils til Taco eller kalas/nyårsaften.Men d er vl inte d vi diskuterar...

Mest sålda ölet på Svenska systemet är Sofiero original. :D Läste att nån tyckte den smakade diskvatten med touch av en gammal tuschpenna. :lol: Relax, det är inget bråk, bara humor och skoj från min sida.

Postad 15 February 2015 - 19:54

Stefan - Ölsvammel
  • Stefan - Ölsvammel
  • Professionellt fyllo

• 559 inlägg
  • 1

Tack,jag gillar deta forum, och jag får vara ödmjuk och innrömma att jag har mycke att lära om svensk öl, jag ser fram emot att smaka Nebbucnadesar. ska spara den til min syrras födelsedag. Det sagt så har vi grannar olik smak. Det sagt så gillar nok vi norskar en spretig, villare smak enn er svenskar.

Man kan jamnlika det med whisky om ni är kend med den drycka....  Norsk öl är lite som en övervelmande Laprhoaig, full rökatack, medan ni svenskar är mer upptagne av balans til eksempel en Caol Ila, är nog det jag menar med safe öl. Jag elskar atacken, spretigheten, villskapen och ekstremhumlan som norsk öl har, derför föredrar nog jag och många norskar svenska öl som Mohawk, och Electric Nurse Dipa...

Ja fy fan det är ljus lager som dominerar i båda länder. Vilket vi tyvärr inte är ensamma om i världen :(

Jag kan bjuda på lite tips vad du kan leta efter. Många öl på den här listan går faktiskt att få tag på: http://www.ratebeer....try/sweden/190/

Utöver det tycker jag dessa bryggerier är värda att prova (tog bort de du redan nämnt). Allt är inte bra men överlag gör de riktigt bra grejer. Du kommer behöva besöka puben eller ölfestivaler för att få tag på de bästa grejerna:

• Malmö Brygghus, (både deras humliga öl och surölen är värda att prova)
  • Brekeriet, (om du gillar brettanomyces, öl med frukt i o.s.v.)
  • Dugges, (har en del bra grejer i rockärmen, det är ju pappan till Electric Nurse trots allt och samma bryggverk)
  • Poppels, (både deras standardöl och specialare brukar vara bra)
  • Beerbliotek (här får du grumliga humleöl ;) )
  • Rådanäs (nytt bryggeri med potential),
  • Närke Kulturbrygger (påminner en del om Haandbryggeriet, jag är inte såld på deras ört- och rök-öl dock),
  • Monks Café, (svårt att hitta i Göteborg tror jag, men om du råkar vara i Stockholm så passa på)
  • Oppigårds (prova fler än de tre du har provat).
  • All In Brewing (mångar roliga collabs)
  • Omnipollo (Neb förstås men även Leon och en massa specialare som släpps då och då)
  • Höganäs (African Pale Ale var riktigt bra på ÖÖWF, dock purfärsk. Sydafrikansk humle)
  • CAP (de har utökat med två riktigt intressanta bryggare (Danko och Grönis) tror det kan bli bra med tiden)
  • Skebo (om du vill dricka brittisk öl, passa på om du är på Akkurat)

Glömde jag någon nu (ni andra får fylla på)? 

Chansningar ifrån lokala sortimentet brukar sällan bli bra. Vänta tills någon tipsar om bra öl där. Jag köper det mesta som släpps och det är oftast bara någon enstaka som är bra och då oftast från bryggerierna jag listade här ovan.

Schkål!

Redigerat av Stefan - Ölsvammel, 15 February 2015 - 19:54.

Postad 15 February 2015 - 20:19

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

• 4139 inlägg
  • 0

Jag brukade läsa ölrecensioner på en sida som hette öltorget förut. Nu har sidan blivit hackad och nu säljs det diverse piller på den adressen. Nån som vet om öltorget återuppstått under annan adress?

Postad 15 February 2015 - 21:31

Danke
  • Danke
  • Forumräv

• 734 inlägg
  • 0

Ja fy fan det är ljus lager som dominerar i båda länder. Vilket vi tyvärr inte är ensamma om i världen :(

Jag kan bjuda på lite tips vad du kan leta efter. Många öl på den här listan går faktiskt att få tag på: http://www.ratebeer....try/sweden/190/

Utöver det tycker jag dessa bryggerier är värda att prova (tog bort de du redan nämnt). Allt är inte bra men överlag gör de riktigt bra grejer. Du kommer behöva besöka puben eller ölfestivaler för att få tag på de bästa grejerna:

• Malmö Brygghus, (både deras humliga öl och surölen är värda att prova)
  • Brekeriet, (om du gillar brettanomyces, öl med frukt i o.s.v.)
  • Dugges, (har en del bra grejer i rockärmen, det är ju pappan till Electric Nurse trots allt och samma bryggverk)
  • Poppels, (både deras standardöl och specialare brukar vara bra)
  • Beerbliotek (här får du grumliga humleöl ;) )
  • Rådanäs (nytt bryggeri med potential),
  • Närke Kulturbrygger (påminner en del om Haandbryggeriet, jag är inte såld på deras ört- och rök-öl dock),
  • Monks Café, (svårt att hitta i Göteborg tror jag, men om du råkar vara i Stockholm så passa på)
  • Oppigårds (prova fler än de tre du har provat).
  • All In Brewing (mångar roliga collabs)
  • Omnipollo (Neb förstås men även Leon och en massa specialare som släpps då och då)
  • Höganäs (African Pale Ale var riktigt bra på ÖÖWF, dock purfärsk. Sydafrikansk humle)
  • CAP (de har utökat med två riktigt intressanta bryggare (Danko och Grönis) tror det kan bli bra med tiden)
  • Skebo (om du vill dricka brittisk öl, passa på om du är på Akkurat)

Glömde jag någon nu (ni andra får fylla på)? 

Chansningar ifrån lokala sortimentet brukar sällan bli bra. Vänta tills någon tipsar om bra öl där. Jag köper det mesta som släpps och det är oftast bara någon enstaka som är bra och då oftast från bryggerierna jag listade här ovan.

Schkål!

Tack så trevligt..  :)

Jag har bestellt, Höganäs Twisted Twin Dipa, och All in beverage Mangofeber Dipa, jag slengde med en Höganäs Africa Pale ale just nu, Hur lång tid tar det att få varorna til lokala systemet?

Sen så vet jag at lokala systemet har Dugge Imperial stout och Nebuchadnessar Dipa.. Men dom behöver seriöst en grafisk designer, har aldrig sett makan til logo med lite info...

Postad 15 February 2015 - 22:03

cocobahia
  • cocobahia
  • Användare

• 139 inlägg
  • 0
Äh..neb är ju en av de snyggaste flaskorna 😀

Postad 15 February 2015 - 22:08

Stefan - Ölsvammel
  • Stefan - Ölsvammel
  • Professionellt fyllo

• 559 inlägg
  • 0

Tack så trevligt..  :)

Jag har bestellt, Höganäs Twisted Twin Dipa, och All in beverage Mangofeber Dipa, jag slengde med en Höganäs Africa Pale ale just nu, Hur lång tid tar det att få varorna til lokala systemet?

Sen så vet jag at lokala systemet har Dugge Imperial stout och Nebuchadnessar Dipa.. Men dom behöver seriöst en grafisk designer, har aldrig sett makan til logo med lite info...

hmm efter nya systemet infördes är jag inte säker 3-4 arbetsdagar tror jag. Tidigare kunde man få vänta i veckor om man hade otur. Då berodde det på hur de olika butikerna jobbade. Numera skickas allt från centrallagret i Örebro.

Kan bara instämma där, tycker Omnipollos etiketter ser förjävliga ut. Lite lustigt att ena halvan av Omnipollo är grafisk designer (eller konstnär) och gör alla etiketter ;)

Postad 15 February 2015 - 22:10

Danke
  • Danke
  • Forumräv

• 734 inlägg
  • 0

Äh..neb är ju en av de snyggaste flaskorna

Javisst, Ser ut som en Sebra gör den inte?

Alvarligt, dersom jag inte var på detta svenska forum, så hadde jag aldrig vist hva Nebuchadnessar va for nåt.

Jag kollade den, men ble inte klok.. En öl måste ha tydligt information på flaskan, det gjelder det mesta.

Jag ska fråga min syrra, hon har mer konstkunne enn mej, hon är billedkunstnar och grafisk designer.

Neb ser ut som nåt diskotek eller klenning från det tokiga 80 tallet...

Förresten?? Hva är detta? https://www.systembo...=Nebuchadnessar  Två lika flaskor med lik logo, och olik pris? Är det batch förskellar då eller?

En etikett kan gjarna vara kul, men man måste få mer informasjon enn detta...

Redigerat av Danke, 15 February 2015 - 22:19.

Postad 15 February 2015 - 22:20

Stefan - Ölsvammel
  • Stefan - Ölsvammel
  • Professionellt fyllo

• 559 inlägg
  • 0

MankerBeer intervjuade Henok Fentie och frågade då om etiketten: http://mankerbeer.co...nebuchadnezzar/

Personligen tycker jag det ser ut som en knarkad amerikansk flagga. Typ USA on acid.... eller nått sånt. Alternativt falskflaggad jänkare.

Postad 16 February 2015 - 13:50

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

• 4139 inlägg
  • 0

Jag brukade läsa ölrecensioner på en sida som hette öltorget förut. Nu har sidan blivit hackad och nu säljs det diverse piller på den adressen. Nån som vet om öltorget återuppstått under annan adress?

Nu svamlade jag. Sidan finns kvar.

http://www.oltorget.nu/index.asp

Postad 16 February 2015 - 14:52

Danke
  • Danke
  • Forumräv

• 734 inlägg
  • 0

Nu svamlade jag. Sidan finns kvar.

Helt löjligt att Haandbryggeriet får så dåligt betyg som bryggeri, dom är helt i tet med Nögne ö. Tråkigt at ni på Systemet bara har dom mest spesiella Haandbryggeriet som möjligens inte alla gillar, til eksempel Norwegian Wood (en trad röyket norsk öl etter gamle bryggmetoder)  eller Haandbakk (en suröl).

Man måste jo prova deras IPAs och stouts...

Fyr og Flamme IPA och Dark Force Imperial havre stout til eksempel, Odins Tipple är ochså mycket god.

I matbutik maks 4,7% så tycker jag faktisk at Haandbryggeriet är best.

Redigerat av Danke, 17 February 2015 - 00:44.

Postad 16 February 2015 - 15:09

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

• 4139 inlägg
  • 0

Helt löjligt att Haandbryggeriet får så dåligt betyg som bryggeri, dom är helt i tet med Nögne ö. Tråkigt at ni på Systemet bara har dom mest spesiella Haandbryggeriet som möjligens inte alla gillar, til eksempel Norwegian Wood (en trad röyket norsk öl etter gamle bryggmetoder)  eller Haandbakk (en suröl).

Smaken er som baken, eller hvordan ? ;)

Postad 16 February 2015 - 15:27

Stefan - Ölsvammel
  • Stefan - Ölsvammel
  • Professionellt fyllo

• 559 inlägg
  • 0

Man måste jo prova deras IPAs och stouts...

Fyr og Flamme IPA och Dark Force Imperial havre stout til eksempel, Odins Tipple är ochså mycket god.

I matbutik maks 4,7% så tycker jag faktisk at Haandbryggeriet är best.

Vart hittar du betyg på bryggerierna? Man får dock ha i åtanke att det är få användare på den där sajten och de har få betygsatta öl. Jag hittade t.ex. bara tre betygsatta öl från Haandbryggeriet och det är för lite för att ge ett rättvist omdöme. Bättre att kolla på Ratebeer.

Anledningen till att det är just de ölen som finns från Haandbryggeriet beror på att de vunnit offerter. Att de andra öl du nämner inte finns med beror antingen på att det inte funnits någon lämplig offert att skicka in ölen på eller att offerten vunnits av annan öl. Det kan vara så enkelt att offerterna varit på 33 cl flaskor eller burkar och då har inte de där ölen varit aktuella.

Postad 16 February 2015 - 19:46

Danke
  • Danke
  • Forumräv

• 734 inlägg
  • 0

Vart hittar du betyg på bryggerierna? Man får dock ha i åtanke att det är få användare på den där sajten och de har få betygsatta öl. Jag hittade t.ex. bara tre betygsatta öl från Haandbryggeriet och det är för lite för att ge ett rättvist omdöme. Bättre att kolla på Ratebeer.

Anledningen till att det är just de ölen som finns från Haandbryggeriet beror på att de vunnit offerter. Att de andra öl du nämner inte finns med beror antingen på att det inte funnits någon lämplig offert att skicka in ölen på eller att offerten vunnits av annan öl. Det kan vara så enkelt att offerterna varit på 33 cl flaskor eller burkar och då har inte de där ölen varit aktuella.

Jag tror alla Haandbryggeriets öl finnast på halvlitarsflaskor, nesten alla norska mikrobrygg brukar halvlitarsflaskor. Lervig är en av dom jag kommer ihåg som brukar 330, cl flaskor, I Sverige är det helt vanligt med 330 flaskor..

Norwegian Wood gillar jag, den är vel et eksempel på Öl som är originalt, lagat på gammal norsk standar.

Men til exempel Odins Tipple imperial stout är sjukt god, och Fyr og Flamme IPA är en sjukt god IPA helt på linje med hva Kinn Vestkyst och Nögne IPA sine versjonar. Haandbryggeriet Dark Force Havre Imperial stout är fenomenal.

Kolla på alla dessa

http://www.vinmonopo...ountresult=true

Sen om man skulle vara i norsk matbutikk av en eller annan grunn, til eksempel Meny, så är alle Haandbryggeriets öl goda, De jag kommer ihåg är, Humlesus Ipa, London Porter, Pale ale och Bavaria.

Jag besökte Systemet idag, har redan fått två flaskor leverat, Det var Twisted Twin och Mangofeber Dipa, tok även med mej tre flaskor Nebbuchadnesar imperial IPA, en skal provas og två skal delas med syrran.

Jag glömde bort Dugge Imperial Stout, men hadde brottom, får heller se om jag får med mej et eksemplar når jag skal henta den siste pale alen jag har bestelt...

Redigerat av Danke, 16 February 2015 - 19:52.

Postad 16 February 2015 - 21:01

Danke
  • Danke
  • Forumräv

• 734 inlägg
  • 0

Er inte dom prikkane bak namnen betyg? Jag tenkde det siden Hansa fikk et poeng, da dom tror att Hansa bara lagar pils, Men Hansa har faktisk en jettegod IPA halvliter (för priset), dessutom eier nu Hansa ochså Nögne Ö.

Redigerat av Danke, 16 February 2015 - 21:02.

Postad 16 February 2015 - 21:03

Stefan - Ölsvammel
  • Stefan - Ölsvammel
  • Professionellt fyllo

• 559 inlägg
  • 0

Visste du att Fyr og Flamme är en "klon" på De Molens Vuur & Vlam? Jag tror det var åtta bryggerier som gjorde öl på samma recept som De Molen. Närke Kulturbryggeri gjorde också en. Tror även Emelisse, Alvinne, Midtfynds och Marble bryggt ölen. Nu var det 2,5 år sen jag drack den men jag var inte helt såld på Haandbryggeriets version. Flaskan var bara en månad gammal men humlearomen var väldigt dämpad. Det kan dock vara så enkelt som att jag rört upp bottensatsen och jästsedimentet döljde humlearomen. De andra Fire & Flame-ölen har dock varit bättre. 

Min favorit från Haandbryggeriet är faktiskt Röyk Uten Ild, följd av Haandbakk. Men då har jag bara provat 20 av 75 av deras öl. Jag har dock gått en pubrunda med en av ägarna. 

Kul att du fick tag på lite öl :)

Er inte dom prikkane bak namnen betyg? Jag tenkde det siden Hansa fikk et poeng, da dom tror att Hansa bara lagar pils, Men Hansa har faktisk en jettegod IPA halvliter, dessutom eier nu Hansa ochså Nögne Ö.

Nej prickarna är bara antal betygsatta öl. Som sagt, den där sidan kan inte jämföras med de mer aktiva sidorna som Ratebeer, BeerAdvocate o.s.v.

Postad 16 February 2015 - 21:09

Stefan - Ölsvammel
  • Stefan - Ölsvammel
  • Professionellt fyllo

• 559 inlägg
  • 0

Måste erkänna att jag är sugen att lägga en beställning på öl från Norge. Har en kompis som bor vid butiken i Vika (vet att den flyttat). Synd bara att det är så mycket 50 cl och högt pris. Dricker sällan ur 50 cl flaskor så det blir mycket pengar i sjön.

Postad 16 February 2015 - 21:09

Danke
  • Danke
  • Forumräv

• 734 inlägg
  • 0

Visste du att Fyr og Flamme är en "klon" på De Molens Vuur & Vlam? Jag tror det var åtta bryggerier som gjorde öl på samma recept som De Molen. Närke Kulturbryggeri gjorde också en. Tror även Emelisse, Alvinne, Midtfynds och Marble bryggt ölen. Nu var det 2,5 år sen jag drack den men jag var inte helt såld på Haandbryggeriets version. Flaskan var bara en månad gammal men humlearomen var väldigt dämpad. Det kan dock vara så enkelt som att jag rört upp bottensatsen och jästsedimentet döljde humlearomen. De andra Fire & Flame-ölen har dock varit bättre. 

Min favorit från Haandbryggeriet är faktiskt Röyk Uten Ild, följd av Haandbakk. Men då har jag bara provat 20 av 75 av deras öl. Jag har dock gått en pubrunda med en av ägarna. 

Kul att du fick tag på lite öl :)

Nej prickarna är bara antal betygsatta öl. Som sagt, den där sidan kan inte jämföras med de mer aktiva sidorna som Ratebeer, BeerAdvocate o.s.v.

Nej det viste jag inte, men Fyr og flamme har sjukt mycke humla, möjligt du fikk en dålig batch, alla jag har smakt har varit lika.

Jag dömmer kanskje litt för snabbt, men jag tycker det er konstigt att ni svenska ofta inte gillar til exempel Electric Nurse Dipa.

En trend är att ni föredrar Oppigård Dipa, nu är detta et Hembio forum, men jag tror at ölsmakartråden är så stor at ni är godt representerad.

Jag gillade Oppigård Dipa absolut, den var godt humlad, men jag tycker by far at Fyr og flamme och Electric Nurse Dipa har mer humlad smak och aroma....

Här er en (norsk) test der tileksempel fyr og flamme är best.. http://www.dinside.n...ia-pale-ale-ipa

Vorit kul att blindtesta dom två, jag är helt säker på att Fyr og flamme ville ha vunnit just den konkuranssen.

Angående de jag köpte, Nebuchadnessar hadde synlig slörat utseende (i flaskan) och det gillade jag som norbagge sjelvklart.... :wub:

Jag tenker dessutan at som jag har sagt så har ni svenskar alt av mellamöl och stärköl på systembolaget. Når jag går på systembolaget så är min bevissthet litt van med att alt ska av öl skal vära jettebra och sterka på smak. For så är det får mestedelen av det norska ölet på vinmonopolet.... med undantak sjelvklart.

Derför är det mer normalt att sammenligna til eksempel St.Erik och endel andra bryggerier med butikköl i Norge som til exempel Hansa IPA eller Frydenlund IPA...

Av dom til exempel Oppigårds jag har smakt så landar dom, rundt Ægir öl, men då närmare mellam deras butiköl och deras polöl enstans.

Jag gillar absolut Ægir, deras IPA från vinmonopolet vant årets besta öl 2012.. De är mycket ofte veldig balanserade i smak. Mens resten av norrska öl är mer på attack.

Redigerat av Danke, 16 February 2015 - 22:03.

Postad 16 February 2015 - 22:32

Stefan - Ölsvammel
  • Stefan - Ölsvammel
  • Professionellt fyllo

• 559 inlägg
  • 0

Nu är det snart två år sen jag drack Electric Nurse DIPA så kanske dags att prova den igen. Men då tyckte jag det var en maltig DIPA som hade behövt mer humlearom. Ingen dålig öl men inte en av de bättre svenska DIPA. Av de jag betygsatt de senaste åren så ser topplistan ut så här (i ungefärlig ordning då flera har samma betyg):

Omnipollo Fatamorgana (om den nu ska ses som svensk)

Oppigårds Drakens DIPA

Oppigårds Bangalore Twice

Poppels DIPA

Brewski/All In Brewing/Cigar City Culebra (3:e batchen, en dag gammal)

Oppigårds Thurbo

Närke Death By Hops

Pang Pang Dubbelpipa

Eskilstuna DIPA

Slottskällan DIPA

Höganäs Twisted Twin 

Tyvärr kommer du inte hitta många av de här. Jag hade också Dugges Nevermind the Bollox men den verkar ha tappat betänkligt sedan dess. Gissar att det har med bytet av bryggverk att göra.

Jag funderar på om du inte fick en av de dåliga Thurbo DIPA, de släppte några batcher med bäst före maj-juni som tydligen inte var något vidare. Min gissning är att det var på gammal humle för nya skörden kom nu i början av året.

Postad 16 February 2015 - 22:36

Stefan - Ölsvammel
  • Stefan - Ölsvammel
  • Professionellt fyllo

• 559 inlägg
  • 0

Angående de jag köpte, Nebuchadnessar hadde synlig slörat utseende (i flaskan) och det gillade jag som norbagge sjelvklart.... :wub:

Jag tycker du ska börja slå in dina glas i aluminiumfolie och be någon annan servera. Dina åsikter styrs på tok för mycket av utseendet. Blindprovningar är enormt lärorikt, blindprovningar där utseendet är dolt är ännu lärorikare. 

Du skulle för övrigt älskat Fatamorgana, den var galet grumlig ;)

Redigerat av Stefan - Ölsvammel, 16 February 2015 - 22:38.

Postad 16 February 2015 - 22:44

Danke
  • Danke
  • Forumräv

• 734 inlägg
  • 0

Jag tycker du ska börja slå in dina glas i aluminiumfolie och be någon annan servera. Dina åsikter styrs på tok för mycket av utseendet. Blindprovningar är enormt lärorikt, blindprovningar där utseendet är dolt är ännu lärorikare. 

Du skulle för övrigt älskat Fatamorgana, den var galet grumlig ;)

Nej, du så dålig smak har jag inte, men kom ihåg at nestan ingen goda norska öl är klara. Jag minns Ägir och Lervig som to någonlunda klara IPA.

Sen har vi klara ipa Mack IPA, Hansa IPA, och Frydenlund? IPA...

Mack IPA er en klar vinmonopol öl, den är inte god i min åsikt, den är ok. Hansa IPA från butik är klar färgad IPA med god humlesmak och aroma til den låga prisen, Frydenlund är inte så bra som Hansa etc...

Men vi har svärt få klarfarjade IPA i Norge, så jag tycker nog at utseende ofta håller sammen med smak.

Måske du ochså skal prova at skaffa en Haandbryggeriet IPA eller dobbel dose igjen? Och testa mot Thurbo Dipa?

Kinn Vestkyst kenner du jo godt til, det är eksemplet på hur norska IPA ser ut, du har inte chans att se dina fingrar gjenom glasset.

Redigerat av Danke, 16 February 2015 - 22:46.

Postad 16 February 2015 - 23:11

Danke
  • Danke
  • Forumräv

• 734 inlägg
  • 0

Smakade Nebucchadnesar nu, den var god, jettegod faktisk och minnar mycket om norske IPAs.. Altså Vinmonopol Ipas. Litt lite skum, men utrollig god. Tydelig Sitrus vanlig appelsin, mustig och fruktig..

Detta kommer syrran att gilla.

Då tror jag detta är en öl jag kommer att köpa mera sammans med Electric nurse Dipa..

En ny favorit, trevlig att ni Svenskar kan laga godt öl om ni vil.

Redigerat av Danke, 16 February 2015 - 23:30.

Postad 16 February 2015 - 23:20

Danke
  • Danke
  • Forumräv

• 734 inlägg
  • 0

Måste erkänna att jag är sugen att lägga en beställning på öl från Norge. Har en kompis som bor vid butiken i Vika (vet att den flyttat). Synd bara att det är så mycket 50 cl och högt pris. Dricker sällan ur 50 cl flaskor så det blir mycket pengar i sjön.

Om du tycker det går mya pengar på sjön, så hvarfor inte ta sej til sjön? Color line seljer Nögne Ö IPA, Pale ale och saison för 35kr halvliteren.

Nej, forlåt, bara i Strömstad, trodde det var flere linjer i Sverige, men folk her inne vet nog hva typs öl som seljs i dom andra båtarna til eksempel Danmark och Tyskland? Eller Finland, jag vet inte hur manga färjor ni har, nåt til Polen eller Litauen?

Redigerat av Danke, 16 February 2015 - 23:24.

Postad 17 February 2015 - 07:46

Stefan - Ölsvammel
  • Stefan - Ölsvammel
  • Professionellt fyllo

• 559 inlägg
  • 0

Nej, du så dålig smak har jag inte, men kom ihåg at nestan ingen goda norska öl är klara. Jag minns Ägir och Lervig som to någonlunda klara IPA.

Sen har vi klara ipa Mack IPA, Hansa IPA, och Frydenlund? IPA...

Mack IPA er en klar vinmonopol öl, den är inte god i min åsikt, den är ok. Hansa IPA från butik är klar färgad IPA med god humlesmak och aroma til den låga prisen, Frydenlund är inte så bra som Hansa etc...

Men vi har svärt få klarfarjade IPA i Norge, så jag tycker nog at utseende ofta håller sammen med smak.

Måske du ochså skal prova at skaffa en Haandbryggeriet IPA eller dobbel dose igjen? Och testa mot Thurbo Dipa?

Kinn Vestkyst kenner du jo godt til, det är eksemplet på hur norska IPA ser ut, du har inte chans att se dina fingrar gjenom glasset.

Aha, nu förstår jag varför du hänger upp dig på utseendet. Klart om de dåliga industriölen är klara och dina favoriter bland hantverksölen är grumliga så kan jag förstå det. Du kommer dock omvärdera den åsikten med tiden. OBS! Med grumlig menar jag inte det dis som bildas av torrhumling utan av att man använder lågflockulerande jäst och ingen kallkrasch.

Jo jag skulle gärna prova om de ölen.

Smakade Nebucchadnesar nu, den var god, jettegod faktisk och minnar mycket om norske IPAs.. Altså Vinmonopol Ipas. Litt lite skum, men utrollig god. Tydelig Sitrus vanlig appelsin, mustig och fruktig..

Detta kommer syrran att gilla.

Då tror jag detta är en öl jag kommer att köpa mera sammans med Electric nurse Dipa..

En ny favorit, trevlig att ni Svenskar kan laga godt öl om ni vil.

Kul att du gillade Neb. Den är bra men jag tycker den är för obalanserad. Den lätta kroppen får inte riktigt humlearomen att lyfta så mycket som den kunde och beskan blir för kraftig. Men den är bättre nu än när den vann guld som bästa öl på Stockholm Beer & Whisky. Då var den för färsk och hade för oren humlearom, eller drag åt humlepåse/grönhumle.

Onödig avslutning, var det inte du som var trött på det här patriotiska? ;)

Om du tycker det går mya pengar på sjön, så hvarfor inte ta sej til sjön? Color line seljer Nögne Ö IPA, Pale ale och saison för 35kr halvliteren.

Nej, forlåt, bara i Strömstad, trodde det var flere linjer i Sverige, men folk her inne vet nog hva typs öl som seljs i dom andra båtarna til eksempel Danmark och Tyskland? Eller Finland, jag vet inte hur manga färjor ni har, nåt til Polen eller Litauen?

Tack för tipset, har dock druckit alla tre flera gånger. Ska nog lägga en beställning till min polare men kan inte göra det just nu.

Postad 17 February 2015 - 18:48

Stoned_Rosetta
  • Stoned_Rosetta
  • Amatör

• 71 inlägg
  • 0
Drack en Slottskällans imperial stout ikväll och det var en av dom bästa imperial stoutar jag druckit. Finns det någon annan Slottskällans öl ni skulle rekommendera att pröva?

Postad 17 February 2015 - 18:57

Danke
  • Danke
  • Forumräv

• 734 inlägg
  • 0

Slottskällans svart Porter, och Slottskällans rökporter tycker jag är goda..

Postad 17 February 2015 - 19:51

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

• 12146 inlägg
  • 0

jag smakade rökportern, det var absolut inget för mig. Det var som att dricka rökt makrill typ.  Hällde ut den i vasken. 

smakade också napa smith organic ipa. Vaskade den också. Det kändes nästan som att den var infekterad eller nåt, en väldigt speciell smak. Fanns inga humlesmaker överhuvud taget. Bara en konstig bismak enligt mig.  Datumet visade att den var ok till juli 2015

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
    genstruktur
    2026-05-20 17:06:21
  • Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
    genstruktur
    2026-05-20 17:04:36
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.