Ölsmakare?
7654 svar till detta ämne
Postad 17 February 2015 - 23:19
Danke
-
Danke
-
Forumräv
-
-
734 inlägg
jag smakade rökportern, det var absolut inget för mig. Det var som att dricka rökt makrill typ. Hällde ut den i vasken.
smakade också napa smith organic ipa. Vaskade den också. Det kändes nästan som att den var infekterad eller nåt, en väldigt speciell smak. Fanns inga humlesmaker överhuvud taget. Bara en konstig bismak enligt mig. Datumet visade att den var ok till juli 2015
Hehe, å så sejer ni at normenn och svenskar har samma smak?
JA, Napa Smith har spesiell smak! Den är sterk, och mycket jest och humla. Den bismaken kommer av att den har mycke ingredienser...
Jag begynner att fatta nu tror jag, era IPAs är klara och försiktiga, enkelte av dom har dock mycket fin humlesmak och aroma som til exempel Oppigård Thurbo Dipa. Men veldigt mycke av det verkar som masseproduserat öl i lågre styrka..
Napa Smith, Slottskällans, Mohawk och Electric Nurse är bryggerier som ligger närt den norska stilen.
Men det som ni inte tycker om gillar vi normenn vice versa.
Hella ut öl tror jag att jag gjort en gång. Då med Rema 1000 ölen, Ladegaard Mörk Lager, var helt tokigt fel smak på det ölet... Smakade dålig vörter.
Postad 17 February 2015 - 23:42
Danke
-
Danke
-
Forumräv
-
-
734 inlägg
Aha, nu förstår jag varför du hänger upp dig på utseendet. Klart om de dåliga industriölen är klara och dina favoriter bland hantverksölen är grumliga så kan jag förstå det. Du kommer dock omvärdera den åsikten med tiden. OBS! Med grumlig menar jag inte det dis som bildas av torrhumling utan av att man använder lågflockulerande jäst och ingen kallkrasch.
Jo jag skulle gärna prova om de ölen.
Kul att du gillade Neb. Den är bra men jag tycker den är för obalanserad. Den lätta kroppen får inte riktigt humlearomen att lyfta så mycket som den kunde och beskan blir för kraftig. Men den är bättre nu än när den vann guld som bästa öl på Stockholm Beer & Whisky. Då var den för färsk och hade för oren humlearom, eller drag åt humlepåse/grönhumle.
Onödig avslutning, var det inte du som var trött på det här patriotiska? 
Tack för tipset, har dock druckit alla tre flera gånger. Ska nog lägga en beställning till min polare men kan inte göra det just nu.
Tyckte det var et kompliment, at ni ochså lagar öl som vi normenn gillar. Jag har redan anbefalat den (Nebuchadnezzar) til norska forums.
Har smakat gjennom endel systemöl ochså, många som St.Eriks er i norsk butik-kategori, har ochså smakat Nils Oscar som är i den kategorien tror jag.
Er stil liknar Brewdog, Proper Job, och Fullers, men någon har mera humlesmak enn dessa..
Postad 18 February 2015 - 00:28
Danke
-
Danke
-
Forumräv
-
-
734 inlägg
Annars har jag uppteckt at man gör lurt i at bestella.
I Norge så är nesten alla öl på Polet kvalitetsöl, mens ni har många såkallade sådär kvalitet butiköl på systemet.
Hvilke svenska bryggeri tycker ni inte är bra? Altså på systemet.
Postad 18 February 2015 - 04:01
Stoned_Rosetta
-
Stoned_Rosetta
-
Amatör
-
-
71 inlägg
Rökportern har dom så den ska jag pröva. Hm Napa smith organic ipa tycker jag är riktigt fin. Deras west coast ipa däremot tyckte jag inget vidare om, smakade ju tvål.
Postad 18 February 2015 - 05:53
andreassofus
-
andreassofus
-
Über-Guru
-
-
12146 inlägg
JA, Napa Smith har spesiell smak! Den är sterk, och mycket jest och humla. Den bismaken kommer av att den har mycke ingredienser...
Jag har aldrig sagt något om att svenskar och norrmän har samma smak.
Stark och mycket humle? Då är det inte samma öl vi har druckit. Den jag drack var en maltbomb. Fanns inte mycket till humlesmak.
Jag älskat en humlebomb däremot så vi svenskar gillar inte bara lätta klara öl 
Så dumenar att ölet får en äcklig bismak för att den har många ingredienser? Jag börjar tro mer och mer att du bara trollar här.
Postad 18 February 2015 - 08:04
Stefan - Ölsvammel
-
Stefan - Ölsvammel
-
Professionellt fyllo
-
-
559 inlägg
Alltså, det är lika stor skillnad i smak mellan norrmän som det är mellan svenskar och mellan dessa länder. Det finns många svenskar som älskar rököl precis som det finns många norrmän som hatar rököl. Rököl är verkligen en vattendelar. Går du på en pubrunda i Oslo kommer du hitta samma typ av öl som du hittar i Stockholm. Senast jag var på en pubrunda i Oslo så hade jag mer gemensamt med några av norrmännen än vad jag hade med min egen bror. Att det skulle finnas en nationell smak är patriotiskt svammel. Smak är personligt inte nationellt.
Håller med Andreassofus om att Napa Smith inte direkt är någon humle eller smakbomb, känner också igen Stoned:s kommentar om att den ena smakar tvål (lite av deras hussmak). Föredrar t.ex. Founders Centennial eller Ska Modus Hoperandi om jag ska dricka amerikanskt och humligt (som finns tillgängligt på Systembolaget). Brukar plocka av det som är färskast för stunden. De sjunger tyvärr ofta på sista versen när de anländer.
Den stora skillnaden mellan Systembolaget och Vinmonopolet är att Systembolaget har ett större utbud och ger industrilager ett stort utrymme (inte så konstigt med tanke på att den säljs i livsmedelsbutiker i Norge). Det finns dock en hel del riktig världsklassöl i det ordinarie sortimentet, sånt som ligger i topp i sin ölstil på Ratebeer.
Det finns många dåliga svenska bryggerier. Bland de nya är det få som är bra, det brukar dock ta 1-2 år innan bryggerierna blommar ut. Malmö Brygghus var urdåliga de första åren men är nu ett av Sveriges bättre bryggerier (de bytte bryggare). Skebo var också väldigt mediokra men gör nu grym öl i brittisk stil. Om du vill prova något riktigt äckligt så kan jag rekomendera Lundabryggeriet eller Två Bryggare. Alternativt chansa i lokala beställningssortimentet, ca 90% av det som släpps där är knappt drickbart (jag provar i princip allt som släpps). Det här är en utveckling ni kommer få se i Norge också när bryggarboomen kommer på riktigt, vad jag har förstått är den redan på gång. Danmark har gått igenom samma sak.
Nils Oscar köper jag inte regelbundet, men de har en Rökporter som är riktigt bra. Så den kan jag rekomendera till dig Danke. Deras humliga öl brukar dock vara rätt tråkiga men de är duktiga på mörka och maltiga öl.
Jag är lite förvånad över att du gillar t.ex. Slottskällan som gör rätt snäll öl överlag. Nu har det visserligen blivit förändringar sedan Urban slutade och Maarten tog över, åtminstone på de nya öl som släpps. Men Urbans motto var ju att brygga välbalanserad öl med lätta smaker. Hans favoritöl är mörk lager om jag minns rätt.
Postad 18 February 2015 - 09:03
hifimarcus
-
hifimarcus
-
Guru
-
-
4251 inlägg
Jag begynner att fatta nu tror jag, era IPAs är klara och försiktiga, enkelte av dom har dock mycket fin humlesmak och aroma som til exempel Oppigård Thurbo Dipa. Men veldigt mycke av det verkar som masseproduserat öl i lågre styrka..
Napa Smith, Slottskällans, Mohawk och Electric Nurse är bryggerier som ligger närt den norska stilen.
Men det som ni inte tycker om gillar vi normenn vice versa.
Hella ut öl tror jag att jag gjort en gång. Då med Rema 1000 ölen, Ladegaard Mörk Lager, var helt tokigt fel smak på det ölet... Smakade dålig vörter.
Sluta generalisera svenskar och norskar då du som synes retar upp de flesta I denna tråden. Skriv vad du tycker om ölen och låt andra skriva vad dom tycker om ölen utan att du ifrågasätter och hånar svenskarna.
Postad 18 February 2015 - 09:08
Stefan - Ölsvammel
-
Stefan - Ölsvammel
-
Professionellt fyllo
-
-
559 inlägg
Mikkeller tar över Alesmiths gamla bryggverk och lokal. Det händer grejer kring Mikkeller nu. Snart öppnar War Pigs i Köpenhamn (bryggpub tillsammans med 3 Floyds), en pub på Island och nu införskaffar de ett bryggeri i USA. Tyvärr är det mest en positiv nyhet för jänkarna då jag tror att väldigt lite av ölen kommer leta sig hit. Men en Beer Geek Speedway skulle jag inte tacka nej till 
Edit: Förtydligade första meniningen
Redigerat av Stefan - Ölsvammel, 18 February 2015 - 12:24.
Postad 18 February 2015 - 11:29
sonyman
-
sonyman
-
Veteran
-
-
1560 inlägg
Roligt för jänkarna ja, för oss så får vi hoppas på lite mer Alesmith via Mikkellers webshop isf. Bara hoppas det inte blir fokus på USA så pass att de glömmer bort den nordiska marknaden. Jeppe & Evil Twin syns knappt här längre 
PS. Sen kanske man ska förtydliga att Mikkeller INTE tar över Alesmith, de tar bara över deras gamla bryggeri & startar ett visst samarbete
Redigerat av sonyman, 18 February 2015 - 11:33.
Postad 18 February 2015 - 12:21
Stefan - Ölsvammel
-
Stefan - Ölsvammel
-
Professionellt fyllo
-
-
559 inlägg
Ja jag skrev lite otydligt. Alesmith flyttar till nya lokaler och Mikkeller tar över deras gamla och mindre bryggeri. Fast som jag förstått det så ska Alesmith personal sköta bryggningarna.
Det pressmeddelande jag fick skickat till mig så fick jag en känsla av att det är mest för att slippa transporterna från Belgien och Norge. Så jag hoppas att Mikkeller fortsätter brygga i Europa.
Postad 18 February 2015 - 18:41
Danke
-
Danke
-
Forumräv
-
-
734 inlägg
Rökportern har dom så den ska jag pröva. Hm Napa smith organic ipa tycker jag är riktigt fin. Deras west coast ipa däremot tyckte jag inget vidare om, smakade ju tvål.
Kolla dato, alla i Strømstad WC IPA går ut Februar. , det vil seja at dom redan er utgått/før gamla.
Postad 18 February 2015 - 18:45
Danke
-
Danke
-
Forumräv
-
-
734 inlägg
Alltså, det är lika stor skillnad i smak mellan norrmän som det är mellan svenskar och mellan dessa länder. Det finns många svenskar som älskar rököl precis som det finns många norrmän som hatar rököl. Rököl är verkligen en vattendelar. Går du på en pubrunda i Oslo kommer du hitta samma typ av öl som du hittar i Stockholm. Senast jag var på en pubrunda i Oslo så hade jag mer gemensamt med några av norrmännen än vad jag hade med min egen bror. Att det skulle finnas en nationell smak är patriotiskt svammel. Smak är personligt inte nationellt.
Håller med Andreassofus om att Napa Smith inte direkt är någon humle eller smakbomb, känner också igen Stoned:s kommentar om att den ena smakar tvål (lite av deras hussmak). Föredrar t.ex. Founders Centennial eller Ska Modus Hoperandi om jag ska dricka amerikanskt och humligt (som finns tillgängligt på Systembolaget). Brukar plocka av det som är färskast för stunden. De sjunger tyvärr ofta på sista versen när de anländer.
Den stora skillnaden mellan Systembolaget och Vinmonopolet är att Systembolaget har ett större utbud och ger industrilager ett stort utrymme (inte så konstigt med tanke på att den säljs i livsmedelsbutiker i Norge). Det finns dock en hel del riktig världsklassöl i det ordinarie sortimentet, sånt som ligger i topp i sin ölstil på Ratebeer.
Det finns många dåliga svenska bryggerier. Bland de nya är det få som är bra, det brukar dock ta 1-2 år innan bryggerierna blommar ut. Malmö Brygghus var urdåliga de första åren men är nu ett av Sveriges bättre bryggerier (de bytte bryggare). Skebo var också väldigt mediokra men gör nu grym öl i brittisk stil. Om du vill prova något riktigt äckligt så kan jag rekomendera Lundabryggeriet eller Två Bryggare. Alternativt chansa i lokala beställningssortimentet, ca 90% av det som släpps där är knappt drickbart (jag provar i princip allt som släpps). Det här är en utveckling ni kommer få se i Norge också när bryggarboomen kommer på riktigt, vad jag har förstått är den redan på gång. Danmark har gått igenom samma sak.
Nils Oscar köper jag inte regelbundet, men de har en Rökporter som är riktigt bra. Så den kan jag rekomendera till dig Danke. Deras humliga öl brukar dock vara rätt tråkiga men de är duktiga på mörka och maltiga öl.
Jag är lite förvånad över att du gillar t.ex. Slottskällan som gör rätt snäll öl överlag. Nu har det visserligen blivit förändringar sedan Urban slutade och Maarten tog över, åtminstone på de nya öl som släpps. Men Urbans motto var ju att brygga välbalanserad öl med lätta smaker. Hans Gud venter til tiden er inne. Hverken ett år for tidlig ellerfavoritöl är mörk lager om jag minns rätt.
Slottskellans ligger næra norska stilen, er Inte Mohawk ochså bryggat hos dom?
Mycket bra til eksempel Mohawk DIPA, Slottskellans Imperial stouts. Svart porter tycker jag er helt ok.. Men Inte kryss i taket.
Postad 18 February 2015 - 18:49
Danke
-
Danke
-
Forumräv
-
-
734 inlägg
Jag är lite förvånad över att du gillar t.ex. Slottskällan som gör rätt snäll öl överlag. Nu har det visserligen blivit förändringar sedan Urban slutade och Maarten tog över, åtminstone på de nya öl som släpps. Men Urbans motto var ju att brygga välbalanserad öl med lätta smaker. Hans favoritöl är mörk lager om jag minns rätt.
Ifølge norska forum så er norska bryggerier klart foran bryggeboomen i Sverige. Kom ihåg at ni er dobbelt så många menniskor i landet ochså.
Inntrykket mitt stammar från hva som finnes av øl på systemet kontra Norge, men ska testa dom ølene jag har bestellt, ni er annorlunda i ølsmaken. Totalt...
Med det så mener jag at norska öl liknar på norska öl.
Svensk öl liknar på svensk och internasjonalt öl.
Redigerat av Danke, 18 February 2015 - 19:33.
Postad 18 February 2015 - 20:45
Stefan - Ölsvammel
-
Stefan - Ölsvammel
-
Professionellt fyllo
-
-
559 inlägg
Slottskellans ligger næra norska stilen, er Inte Mohawk ochså bryggat hos dom?
Mycket bra til eksempel Mohawk DIPA, Slottskellans Imperial stouts. Svart porter tycker jag er helt ok.. Men Inte kryss i taket.
Ärligt talat tycker jag inte det finns någon norsk stil. Finns ingen svensk eller dansk stil heller. Finns inte en chans att du kan plocka nationaliteten i en blindtest. Samtliga tar inspiration från utlandet och då främst USA. De enda nordiska ölstilarna jag kan komma på är små kvarlevor som gotlandsdricka, sahti och svagdricka. Har för mig att det finns liknande brygder i Norge men kan inte namnen på dem. Alternativt om man ser de olika "ört-kultur-ölen" som skandinaviska (som t.ex. Närke och Haandbryggeriet gör) men den typen av öl bryggs även ute i Europa.
Jo Mohawk brygger hos Slottskällan men också en hel del hos De Proef, samt Dugges och tidigare var det Sigtuna.
Mohawk DIPA? Menar du då Mohawk Extra IPA? Den gillar jag även om beskan dominerar ut humlearomen för mycket. Slottskällans Imp Stout lagras otroligt väl. Jag provade 10 årgångar på SMÖF för två år sen. Slottskällan Rum Quad är den öl jag gett bäst betyg. Svart är helt ok men som du säger inget att jubla över. Tror det kommer fler roliga öl från Slottskällan nu när Maarten tagit över. Hans hembryggda öl brukar vara grymt bra.
Ifølge norska forum så er norska bryggerier klart foran bryggeboomen i Sverige. Kom ihåg at ni er dobbelt så många menniskor i landet ochså.
Inntrykket mitt stammar från hva som finnes av øl på systemet kontra Norge, men ska testa dom ølene jag har bestellt, ni er annorlunda i ølsmaken. Totalt...
Med det så mener jag at norska öl liknar på norska öl.
Svensk öl liknar på svensk och internasjonalt öl.
Norge har väll runt 60 bryggerier och Sverige har runt 180 enligt det jag kunde hitta. Tror dock inte någon av listorna jag hittade är fullt uppdaterade, tror Sverige ligger närmare 200 just nu. Hittade tyvärr ingen tidsserie på det, men har sett ett linjediagram tidigare. Hur som helst bryr jag mig inte mycket om den frågan. Mycket möjligt att bryggarboomen började tidigare i Norge men jag tror inte det. *shrug*
Du ger dig verkligen inte Jag tycker du ska prova igenom grundutbudet på Systembolaget innan du generaliserar. Samt gå på minst en ölfestival för att prova de som inte kommer till Systembolaget (t.ex. Brekeriet, Malmö Brygghus, Närke Kulturbryggeri, Skebo o.s.v.) samt alla specialöl de brukar ta med sig. Du kommer upptäcka att det inte finns så många gemensamma nämnare mellan dessa.
Postad 18 February 2015 - 22:06
Stefan - Ölsvammel
-
Stefan - Ölsvammel
-
Professionellt fyllo
-
-
559 inlägg
Jag tycker vi släpper hela den här Norge-Sverige grejen. Den börjar bli tjatig och den tar över tråden. Vad tycker ni om fredagens släpp på Systembolaget?
De 40 största butikerna (T5)
Culebra är en samarbetsbrygd mellan tre bryggerier (se ovan), en DIPA med havtorn och mango. Den har släppts på diverse krogar men den som kommer nu är tredje batchen och de har rätat ut skavankerna från första batchen. De Ranke Guldenberg är en stark ljus belgare med en viss centraleuropeisk humlearom. Dupont Monk’s Stout är en återskapad öl som bryggdes för första gången under 50-talet, en stout på 5,2%. Founders Backwoods Bastard är en skottsk ale i amerikansk hillbilly-stil, maltig och mumsig. Lagunitas Brown Shugga är en barley wine som från början skulle bli deras Old Gnarleywine, men de avbröt jäsningen och detta blev resultatet. Nynäshamns Smörpundet Porter brukar dyka upp på Systembolaget, det är en mycket stabil porter.
Lite mer spridning än T7, kolla din butik (T6)
Camden Versus Petrus Stout är en stout i belgisk stil. Hantverksbryggeriet Baronen är en barley wine som ni kan lagra i flera år. La Rulles Blonde är en ljus belgisk ale. Stone Double Bastard är storebror till Arrogant Bastard, en bastant maltig ale på 11%. Struise Pannepot Grand Reserva är en mörk stark belgare och skillnaden mot vanliga pannepotten är att denna legat på både ekfat och calvadosfat. Struise Rio Reserva är en quadrupel som enligt beskrivningen legat på bourbonfat i 4 år.
Vinkällarbutikerna (T7)
Camden Beer 2014 Barrel Aged Lager är en dubbelbock som legat på bourbonfat. Celt Ogham Oak är en trippel som kryddats med apelsinskal, kanel och amerikansk humle. LoverBeer D’uva Beer är någon form av suröl. Mikkeller Spontandoubleblueberry är en suröl med blåbär.
Postad 18 February 2015 - 22:30
Danke
-
Danke
-
Forumräv
-
-
734 inlägg
Ja greit den norsk svensk greia var ikke min hensikt.
Men jag står vid at vi norskar har en smak for norsk mikroöl, men selvsagt synes jeg svensk öl er godt også, men litt annerledes enn vår. Jeg elsker Omnipollo Nebuchadnezzar, og Electric Nurse Dipa...
Skal prova fler Oppigårds også..
Angående norsk stil, jeg tror Nögne var en av de förste, og bryggeren der sa at han fant ispirasjonen fra California ölbryggerier.. Han reiste mye til USA som flykaptein har jeg hört.
Dette er saken, og så begynte vel mesteparten av de nye andre bryggeriene å pröve seg i Nögnes spor, med unntak av Spesielt Ägir som har en amerikansk NY brygger ved roret.. Men også Ägir är veldig mustiga och slöret, men mycket balanserade..
Sverige verkar ta en annen rikting, en Engelsk och amerikansk stil, en mer internasjonal stil så att seja. For jag tycker Nögne, Kinn, Haandbryggeriet är såpass förskelligt från ers..
På polet får man bara et fåtall, det har kommit nogån nye nå, til eksepmpel 7 fjell som vann en internasjonal pris får årets beste nykommare.. Dessa har jag dog inte smakat enn.
Men går man på polet så finner man Nögne Ö, Kinn, Haandbryggeriet, kanske en Lervig, och Ägir.. Thats it, så är det Brewdog, Proper Job, Belgiarna trapist etc, Tysker... och sterkpils, och det ekstra dom brygger.
I Sverige har ni massor av bryggerier och internasjonala öl från världen, men jag och normenn tycker inte ni är lika gode som oss på mikrobrygg, med all respekt for Sverige och deras bryggerier som jag gillar.
Postad 18 February 2015 - 23:48
cocobahia
-
cocobahia
-
Användare
-
-
139 inlägg
Lägg ner, svårt att släppa det där va?
Redigerat av cocobahia, 18 February 2015 - 23:48.
Postad 19 February 2015 - 02:57
Danke
-
Danke
-
Forumräv
-
-
734 inlägg
Nej inte alls, slutt på nationalskrytet..
Kör svensk öltråd!
Postad 19 February 2015 - 10:28
Buddypresley
-
Buddypresley
-
Guru
-
-
4139 inlägg
I Sverige har ni massor av bryggerier och internasjonala öl från världen, men jag och normenn tycker inte ni är lika gode som oss på mikrobrygg...
Jag tror att ingen har missat din ståndpunkt efter alla repriser. 
Postad 19 February 2015 - 11:18
Unregisteredd6957fbe
-
Unregisteredd6957fbe
-
Veteran
-
-
1625 inlägg
Jag tycker vi släpper hela den här Norge-Sverige grejen. Den börjar bli tjatig och den tar över tråden. Vad tycker ni om fredagens släpp på Systembolaget?
Håller med, nu får Danke ta och testa lite fler svenska öl innan han skriver om SWE vs NOR igen. 
Angående fredagens släpp så kommer jag nog rikta in mig främst på några Backwoods Bastard, Culebra och Brown Shugga. Det hade varit kul att testa Struise-ölen men om de försvinner lika snabbt som jag tror de kommer att göra så blir jag inte jätteledsen om jag skulle bli utan.
Skulle även vara intressant att smaka på Mikkeller-blåbär-grejen men 179 pix för 375ml? Njae...
Edit: Hmmm. Konstigt det blev nu när jag citerade. En ny "feature" sedan uppdateringen av forumet?
Redigerat av Unregisteredd6957fbe, 19 February 2015 - 11:19.
Postad 19 February 2015 - 13:52
Stefan - Ölsvammel
-
Stefan - Ölsvammel
-
Professionellt fyllo
-
-
559 inlägg
Jag kommer plocka av sånt som jag inte provat än. Har inte provat Spontandoubleblueberry men har inte varit så imponerad av andra i spontan-serien och 179 känns då omotiverat.
Om ni drack Culebra:n från fat när den kom första gången för någon månad sen så kan jag meddela att denna batchen är bättre. Bryggarna har finslipat receptet en del. Dock har jag provat en flaska som var 1 dag gammal, men de fel jag upptäckte i batch 1 hittade jag inte i batch 3.
Pannepoten ser jag nog mest fram emot. Älskar Pannepot och har 9-10 årgångar hemma inkl olika varianter av Reserva och Grand Reserva. Får bli en riktigt stor Pannepot-provning snart. Den som kommer nu är 2010:an förresten. Förra Grand Reservan var 2005.
Postad 19 February 2015 - 13:55
Squeezemaster
-
Squeezemaster
-
☆ ☆ ☆ ☆ ☆
-
-
19825 inlägg
Jag kommer plocka av sånt som jag inte provat än. Har inte provat Spontandoubleblueberry men har inte varit så imponerad av andra i spontan-serien och 179 känns då omotiverat.
Om ni drack Culebra:n från fat när den kom första gången för någon månad sen så kan jag meddela att denna batchen är bättre. Bryggarna har finslipat receptet en del. Dock har jag provat en flaska som var 1 dag gammal, men de fel jag upptäckte i batch 1 hittade jag inte i batch 3.
Pannepoten ser jag nog mest fram emot. Älskar Pannepot och har 9-10 årgångar hemma inkl olika varianter av Reserva och Grand Reserva. Får bli en riktigt stor Pannepot-provning snart. Den som kommer nu är 2010:an förresten. Förra Grand Reservan var 2005.
Spontandoubleblueberry är riktigt häftig Stefan, tycker inte den har några likheter med de andra i Spontanserien.
Postad 19 February 2015 - 13:57
Stefan - Ölsvammel
-
Stefan - Ölsvammel
-
Professionellt fyllo
-
-
559 inlägg
Spontandoubleblueberry är riktigt häftig Stefan, tycker inte den har några likheter med de andra i Spontanserien.
Jasså? Ja då ska jag köpa en flaska. Jag kan överleva priset förutsatt att det är en bra öl.
Postad 19 February 2015 - 13:59
Squeezemaster
-
Squeezemaster
-
☆ ☆ ☆ ☆ ☆
-
-
19825 inlägg
Det tycker jag. Jag står i valet och kvalet då jag har testat den förut, på CBC och sen en gång till.
Men det blir nog all in på Rio / Reserva och Double Bastard
Postad 19 February 2015 - 14:47
Danke
-
Danke
-
Forumräv
-
-
734 inlägg
Plockade med mej en Dugge Pale Ale, nytt forsøk på Oppigårds India tribute, en Belhawen IPA, en Brewdog IPA boks, och Brewdog Zeitgeist en Nebbuchadnezzar och en Åbro. Skal smakas i heljen.
Postad 19 February 2015 - 15:07
Squeezemaster
-
Squeezemaster
-
☆ ☆ ☆ ☆ ☆
-
-
19825 inlägg
Nebuchadnezzar och Indian Tribute iaf ju goda, dom andra kan du hälla i vasken 
Postad 19 February 2015 - 15:09
andreassofus
-
andreassofus
-
Über-Guru
-
-
12146 inlägg
Brewdog IPA. Är det vanliga punk ipa du menar då danke?
Postad 19 February 2015 - 16:02
Stefan - Ölsvammel
-
Stefan - Ölsvammel
-
Professionellt fyllo
-
-
559 inlägg
Kolla bäst före på Oppigårds. Hörde att Amarillo och Thurbo med bäst före augusti ska vara bra. Jag gissar att Oppigårds fick in ny leverans av humle till i samband med de bryggningarna. Hembryggarbutikerna har ju börjat få humleleveranser nu.
Postad 19 February 2015 - 17:14
Danke
-
Danke
-
Forumräv
-
-
734 inlägg
Kolla bäst före på Oppigårds. Hörde att Amarillo och Thurbo med bäst före augusti ska vara bra. Jag gissar att Oppigårds fick in ny leverans av humle till i samband med de bryggningarna. Hembryggarbutikerna har ju börjat få humleleveranser nu.
Oppigård Indian Tribute hadde 2015 Juli...... Brewdog Punk IPA på boks, dere bör pröve boksen. Synes boks sparer humla bra.. er heller ikke fölsom for lys. Lys og sol er noe av det som tärer på humlesmaken over tid har jag lest. Belhaven er en helt grei IPA i Brewdogs klasse, jeg synes faktisk dessa två är bettre enn til eksempel St.Eriks och annat liknande. Zeitgeist tycker jag är rett god, fin humlesmak och litt spesiell som til eksempel jag tycker Mikeller American dream lager ochså är.
Redigerat av Danke, 19 February 2015 - 17:19.
Postad 20 February 2015 - 08:06
Stefan - Ölsvammel
-
Stefan - Ölsvammel
-
Professionellt fyllo
-
-
559 inlägg
Om boks=burk så har du helt rätt. Det är en bättre förpackning än flaska på det sättet. Fast humlearomen avtar ändå över tiden.
Hur smakar Punk IPA:n nu för tiden? (frågan riktad till er allihopa) Den förändrades ju till det sämre när de flyttade produktionen till Eton. Humlearomen var som bortblåst jämfört med tidigare. Jag gav upp runt batch 98 eller så och har sen inte orkat prova den igen. Konstigt nog verkar de få till nya öl de gör i Eton som t.ex. Dead Pony Club, Jackhammer o.s.v..
Postad 20 February 2015 - 10:37
Unregisteredd6957fbe
-
Unregisteredd6957fbe
-
Veteran
-
-
1625 inlägg
Struise på nätet tog slut i ett nafs. Jaja, får väl hoppas att det finns några Backwoods Bastard att plocka upp på mitt lokala bolag i eftermiddag.
Postad 20 February 2015 - 11:04
Stefan - Ölsvammel
-
Stefan - Ölsvammel
-
Professionellt fyllo
-
-
559 inlägg
Jag har inte fått bekräftelse men hoppas jag får mina Struise. Var nere och köpte av det lilla som fanns på mitt lokala bolag också. Tänkte köra e-ölprovning på Ölsvammels Facebook ikväll om någon vill vara med.
Köpte även en burk Punk IPA, får se om de fått ordning på den än (skulle bli förvånad i sånt fall). Samt en Oppigårds Amarillo med bäst före augusti.
Postad 20 February 2015 - 11:10
Unregisteredd6957fbe
-
Unregisteredd6957fbe
-
Veteran
-
-
1625 inlägg
Blev det någon Mikkeller Spontandubbelmojäng då Stefan?
Postad 20 February 2015 - 11:21
andreassofus
-
andreassofus
-
Über-Guru
-
-
12146 inlägg
Drack en amarillo förra helgen som gick ut augusti 2015. Den var inte god i alla fall.
Har dead pony club bytt namn till dead pony pale Ale ?
Postad 20 February 2015 - 11:28
Stefan - Ölsvammel
-
Stefan - Ölsvammel
-
Professionellt fyllo
-
-
559 inlägg
Blev det någon Mikkeller Spontandubbelmojäng då Stefan?
Jepp jag köpte en flaska. Har dock inte fått bekräftelse än.
Drack en amarillo förra helgen som gick ut augusti 2015. Den var inte god i alla fall.
Det låter ju inge vidare. Men jag får se ikväll vad jag tycker.
Det verkar som att de bytt namn i samband med att de bytte stil på etiketterna.
Postad 20 February 2015 - 12:57
Danke
-
Danke
-
Forumräv
-
-
734 inlägg
Dead Pony har alltid het Pale Ale.
Dead Pony Club Pale Ale.
Postad 20 February 2015 - 13:03
Danke
-
Danke
-
Forumräv
-
-
734 inlägg
Har køpt två Oppigårds Thurbo DIPA med dato August. Blir testat ilag med Nøgne Ø IPA neste helj med syrran. Vi bruker kaffekopp før at dølja farge.
Postad 20 February 2015 - 13:53
Stefan - Ölsvammel
-
Stefan - Ölsvammel
-
Professionellt fyllo
-
-
559 inlägg
Har køpt två Oppigårds Thurbo DIPA med dato August. Blir testat ilag med Nøgne Ø IPA neste helj med syrran. Vi bruker kaffekopp før at dølja farge.
Blir ju inte mycket till blindprovning eftersom du vet vad du dricker. Behövs en person som serverar så att du inte vet vad du dricker, samt fler än två öl. Ett tips då är att slå in glaset i aluminiumfolie (utsidan givetvis). Inget jag brukar rekomendera men då du lägger väldigt stor vikt vid utseendet så kommer det vara lärorikt.
Postad 20 February 2015 - 13:58
Stefan - Ölsvammel
-
Stefan - Ölsvammel
-
Professionellt fyllo
-
-
559 inlägg
Dead Pony Club Pale Ale.
Inte riktigt, den hette Dead Pony Club tidigare och hade en beskrivning under där det stod "californian pale ale", vilket inte varit en del av namnet. Nu har de plockat bort Club och lagt till Pale Ale under.
Postad 20 February 2015 - 14:42
andreassofus
-
andreassofus
-
Über-Guru
-
-
12146 inlägg
Dead Pony Club Pale Ale.
nja inte riktigt rätt
Postad 20 February 2015 - 14:52
Stefan - Ölsvammel
-
Stefan - Ölsvammel
-
Professionellt fyllo
-
-
559 inlägg
Jag tror de gjorde ändringen i samband med den nya looken för att alla deras basöl ska ha ölstilen i namnet. 5am hete ju tidigare Saint t.ex.
Punk IPA
5am Red Ale
This. Is. Lager
Dead Pony Pale Ale
Brixton Porter
Postad 20 February 2015 - 16:02
Danke
-
Danke
-
Forumräv
-
-
734 inlägg
Blir ju inte mycket till blindprovning eftersom du vet vad du dricker. Behövs en person som serverar så att du inte vet vad du dricker, samt fler än två öl. Ett tips då är att slå in glaset i aluminiumfolie (utsidan givetvis). Inget jag brukar rekomendera men då du lägger väldigt stor vikt vid utseendet så kommer det vara lärorikt.
Syrran har utrolig god smak, menar jag delade en Oppigård med henne en gång, men den fikk inte så bra betyg. Kan ha vorit India Tribute. Svenska ölet är mycket godt, men ochså mycket annorlunda i mustighet,konsistens, skum och smak. nja inte riktigt rätt
Jag leser Dead Pony Club californian pale ale
Postad 20 February 2015 - 16:21
andreassofus
-
andreassofus
-
Über-Guru
-
-
12146 inlägg
*poff*
ok
Redigerat av andreassofus, 20 February 2015 - 16:36.
Postad 20 February 2015 - 16:53
Stefan - Ölsvammel
-
Stefan - Ölsvammel
-
Professionellt fyllo
-
-
559 inlägg
Börjar helgen med en Punk IPA. Nej tyvärr den är fortfarande dålig. Fan jag som älskade den när de bytte recept för ett par år sen. Tråkigt att se en bra öl gå i graven. Den här ytterst lite humlearom, känns nästan som en Brutal Brewing-öl. Den går dock att dricka så det är inga direkta fel på den utöver att den är otroligt mjäkig och intetsägande. Att Dead Pony har kraftigare humlearom säger en del.
Provar också Oppigårds Amarillo med bäst före i augusti. Nej tyvärr den känns väldigt tråkig. Inte alls så bra som Amarillon brukar vara. Humlearomen är väldigt dämpad. Kollar också Malt Magnus och ser att senaste skörden inte kommit in. Grundölen är dock bra, faktiskt bättre än Punk IPA:n med en renare och maltigare smak. Men allt som allt en tråkig öl. Får hoppas att det blir bättre.
Danke: Du har din smak, din syrra har sin smak, jag har min smak. Det finns inget bra och dåligt eller rätt och fel där. Däremot har du fortfarande dålig koll på svensk öl så lägg ner dina undermåliga generaliseringar. De ligger i klass med: All amerikansk öl är som Budweiser.
Oppigårds Indian Tribute är bra (ibland snudd på mycket bra), men inte någon av Oppigårds bättre öl och det finns betydligt bättre IPA i Sverige. Så jag håller faktiskt med din syrra.
Postad 20 February 2015 - 17:12
Stefan - Ölsvammel
-
Stefan - Ölsvammel
-
Professionellt fyllo
-
-
559 inlägg
Nu drar jag igång en e-ölprovning på https://www.facebook.com/beerdrivel
om någon vill vara med. Kommer prova tre öl från senaste släppet. Dricker inte hela flaskor så kör hyfsat tempo men det är bara att hoppa in och kommentera om man vill.
Postad 20 February 2015 - 18:25
dhanjel
-
dhanjel
-
Veteran
-
-
2495 inlägg
Fick hem bla lite Mango DIPA i veckan, de var rätt trevliga!
http://www.ratebeer....gofeber/297901/
Postad 20 February 2015 - 21:28
Unregisteredd6957fbe
-
Unregisteredd6957fbe
-
Veteran
-
-
1625 inlägg
Angående Mangofeber så tycker jag att den och Culebra från samma bryggeri inte är så bra som jag hade hoppats. De är inte dåliga på något vis men inte alls de mästerverk som de skrivs upp som lite här och var. Då smuttar jag mycket hellre på t.ex. Omnipollo Neb eller Fatamorgana. Mmmmm....Fatamorgana....du grumliga fruktjuice vad god du är. 
Postad 21 February 2015 - 08:56
Unregisteredd6957fbe
-
Unregisteredd6957fbe
-
Veteran
-
-
1625 inlägg
Fast Backwoods Bastard var riktigt jäkla mumsig måste jag säga.
Postad 21 February 2015 - 09:17
Buddypresley
-
Buddypresley
-
Guru
-
-
4139 inlägg
Igår testade jag en Stigbergets IPA. En höjdare i min smak. Bästa IPA:n hittills. Bryggd i Majorna, Göteborg.
Postad 21 February 2015 - 09:25
Stefan - Ölsvammel
-
Stefan - Ölsvammel
-
Professionellt fyllo
-
-
559 inlägg
Ja jag håller också Fatamorgana högre än Culebra och Mangofeber. Fast alla är mycket bra i min bok.
Ja Backwoods Bastard gillar jag också, hoppade dock över den igår då jag ska på nördprovning om ett par timmar.
Stigberget har jag druckit alldeles för lite av. Har druckit nästan alla samarbetsbrygder de varit med på men bara en av deras egna öl. Hört att det ska vara ett lovande bryggeri. De är ju nystartade så antar att det är lite svajigt i början.
0 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Övrigt
-
→
Off Topic
-
Personuppgiftspolicy
|
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
genstruktur
2026-05-20 17:06:21
-
Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
genstruktur
2026-05-20 17:04:36
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|