* Officiell Tråd - Nad T7x3 recivers *
654 svar till detta ämne
Postad 08 januari 2007 - 19:32
Roligt att höra mer av positiva kommentarer på NADs receivers.
Jag gillar prestandan på NADs 700-serie, men känner mig lite sorgsen över kvalitén.
Deras receivers starkaste trumfkort är inte hemabion, även om den är högst kompetent.
Vad jag främst gillar med deras receiver är musikåtergivningen i stereo, Och maskinerna spelar ännu bättre när man använder den analoga ingången och kopplar förbi processorerna.
Jag använder mig av en förprogrammerad inställning; Den analoga ingången för cd, och den digitala för filmtittande.
Än bättre blir det om man byglar om receivern mellan Pre-out Main in på baksidan med
”Tara Labs – RSC-Link”.
Vidare är NADs "EARS" system helt underbart för sändningar i stereo. Jag tycker även att radiodelen har är av en ypperlig kvalité i min NAD T753v2.
Vad jag tror ger NAD aningen sämre omdömen i vissa tester beror på att maskinernas ljudbild varit lite för dov och tillbakalutad, Men jag tror att det också är ett av firmans särdrag.
Vad många lyssnare kanske uppfattar som en ”dovt och tråkigt” står i motsats till ”för ljust och pitchat”. Jag anser att NADs ljudbild är ganska neutral, den har inget filter över sig för att engagera lyssnaren på ett konstlat sätt.
Om NAD lyckades att integrera mer avancerade surround-processorer, skulle även efterfrågan öka. Enligt mig påminner fortfarande deras receivers mer om vanliga stereoförstärkare.
Redigerat av Lillafågel, 08 januari 2007 - 19:33.
Postad 10 januari 2007 - 10:09
Unregistered40880
-
Unregistered40880
-
Forumräv
-
-
865 inlägg
jag kollade me en butik idag o de hade en 773:a kvar som jag kunde få ett bra pris på, den har även vatt inne på service, och de garanterar 100% felfri, tror att jag ska köpa denna "lilla" pjäs till helgen om den finns kvar.
<{POST_SNAPBACK}>
Själv har jag varit hemskt nöjd med min NAD T773v2 så länge jag haft den. Fram till dan före julafton. Började brumma kraftigt till och från tills den slog av sig. Efter uppstart får jag inte ljud ur någon kanal, på någon ingång, vid något lyssningsläge. Jobbigt! Lämnade in den förra fredagen på Fleminggatan. Hoppas bara det går snabbt. Orka vara utan!
Postad 19 januari 2007 - 16:48
Sohlio
-
Sohlio
-
Forumräv
-
-
581 inlägg
Tja alla Nadare;)
Va tror ni om denna kombinationen Yamaha rx-v1500 och NAD T973?
Mvh Andreas
Postad 24 januari 2007 - 19:16
Unregisteredcadb2904
-
Unregisteredcadb2904
-
Forumräv
-
-
907 inlägg
nu gjorde jag slag i saken och bokade en 773v2 som har vatt inne på service och ska enligt butik inte surra o brumma, ska hämta/ kolla/ lyssna på den på måndag.
Postad 24 januari 2007 - 20:02
Jag hoppas att den fungerar som den skall.
Det kan bli roligt att få höra lite mer om just den modellen.
Du får gärna återkomma med omdöme samt nya bilder i galleriet.
Karl
Postad 25 januari 2007 - 11:57
Unregisteredcadb2904
-
Unregisteredcadb2904
-
Forumräv
-
-
907 inlägg
det lär jag göra, var så säker. jag tar denna trots alla nedvärderingar om denna stärkare, har jag tur så har jag, att den inte krabbar för mej.
Postad 25 januari 2007 - 16:29
Sohlio
-
Sohlio
-
Forumräv
-
-
581 inlägg
Tja!
Har en lite fråga ang Nad T973.
Ska alla lampor lysa när den är igång å används?
Postad 25 januari 2007 - 18:19
Till Aengus.
Även jag hoppas att din NAD T973 håller vad försäljaren lovar.
Som jag sagt tidigare handlar NAD-receivers om någonting annat!
NADs hemmabioförstärkare har mindre av subtila nyanser och finlir, men desto mer av - Pang på rödbetan, och en kraftfull fysisk tyngd i ljudet.
Om jag skulle betala mer än 10 000: - för en receiver skulle det förmodligen bli en Denon.
Men jag anser att NADs receivers i budgetklassen är trevliga underhållningsmaskiner.
De presterar som en hyffsad stereoförstärkare i vanlig musiklyssning, förutsatt att man då kopplar cd-spelaren analogt. D/A omvandlaren är inte lika bra som många av de andra konkurrenterna.
Men om ändå musiken är viktigast tycker jag att NADs receivers är roligare att lyssna på pop och rock med. Dom excellerar med systemet ”EARS” som fodrar att källan sänds i stereo.
Vidare är radiodelen mycket fin.
Postad 25 januari 2007 - 20:21
Unregisteredcadb2904
-
Unregisteredcadb2904
-
Forumräv
-
-
907 inlägg
en 773:a är det som jag ska ha.
är just ute efter PANG på, så att säga mina högtalare kräver en hel del som min marantz inte klarar av, tycker jag.
Postad 02 februari 2007 - 23:13
NAD2700THX
-
NAD2700THX
-
Beroende
-
-
1 364 inlägg
Hej
Sitter idag på en NAT T753.
Hade tänkt mig att köpa ett par Kef IQ5 eller IQ7 och är lite orolig att jag ska ha kräm nog.
Körde tidigare med en NAD preceiver och ett 2700 slutsteg som lämnade 2x150 watt. Enligt specen på T753 ska även den lämna 2x150 watt i 8 ohm vid stereo spelning (vilket jag kör den i).
Är det jämförbara watt? Det borde det ju vara med tanke på att det är NAD i båda fallen.
Har som sagt kört äldre 2 kanals tidigare, måste jag i T753 göra någon speciell inställning för att få ut alla watt, eller är det bara att ställa den i stereo läge?
Tack!
/Johan
Postad 03 februari 2007 - 08:25
Jag tror att NAD T753 möjligtvis lämnar över 2 x 150 watt, men det är då den dynamiska effekten (inte den kontinuerliga). D.v.s. receivern lämnar 2 x150 i kortare impulser, men det är inte det minsta som den lämnar hela tiden. När du kör receivern i stereoläget avlastas transformatorn, därför kan mer ström reserveras för endast två kanaler.
Just nu bor jag i en studentbostad och med tanke på den lilla ytan blir jag mindre kinkig med var jag driver mina frontar med. Jag har mina Dynaudio kopplade i stereoläget till min NAD T753v2. Dynaudio är kända för att vara väldigt trögdrivna, men min receiver har tillräckligt med kraft; möjligtvis saknar den timing och precision. Men en vanlig två-kanalare spelar alltid bättre än en surroundreceiver.
Som svar på din fråga är jag rätt säker på att du kommer att ha tillräckligt med kraft.
Men du får nog mer attack och precision med ett externt bra slutsteg.
Postad 03 februari 2007 - 17:41
Unregisteredcadb2904
-
Unregisteredcadb2904
-
Forumräv
-
-
907 inlägg
snabbkopplade in maskinen idag och testade i stereo, PANG på rödbetan när man vrider på volymen. känns att det finns lite kraft o pondus i den, hoppas bara att mina högtalare ska släppa snart med så blir det säkert ännu bättre.
Postad 03 februari 2007 - 20:42
Unregistered4010e43c
-
Unregistered4010e43c
-
Användare
-
-
116 inlägg
Grymt kulVar och hälsade på på hifiklubben i Gävle och blev helt plötsligt NAD ägare till NAD T163v2 samt T973. Har just nu lite svårt att få plats med förförstärkaren och effektförstärkaren. Är det någon här på forumet som har Klipsch och NAD och vad tycker ni om detta? Har ej kört NAD själv med Klipsch och slog till oväntat för mig själv så att säga. 7 *140 Watt = Visst var det ett bra pris? 11 000 får man säga är prisvärt. Finns naturligtvis inte det allra senaste men finns heller inget paket som kan matcha detta ur prisvärdhet just nu heller. De mig lite synpunkter på köpet.....
Postad 04 februari 2007 - 11:46
Unregisteredcadb2904
-
Unregisteredcadb2904
-
Forumräv
-
-
907 inlägg
den kombon har en egen tråd.
Postad 06 februari 2007 - 15:30
Unregisteredcadb2904
-
Unregisteredcadb2904
-
Forumräv
-
-
907 inlägg
kan bara säga att änsålänge är jag sketanöjd med min 773:a, inget brus i högtalarna vare sig vid analog eller optisk överföring.
Postad 06 februari 2007 - 16:03
Jag får gratulera, det verkar som om du gjort ett lycka köp.
Så nu hoppas vi alla på att få se lite mer bilder i ditt galleri, så att uppdatera nu vore fint.
Postad 06 februari 2007 - 16:48
Unregisteredcadb2904
-
Unregisteredcadb2904
-
Forumräv
-
-
907 inlägg
Postad 11 mars 2007 - 23:48
Unregisterede3785936
-
Unregisterede3785936
-
Wannabe
-
-
10 inlägg
Har en NAD T753 V2 som jag har problem med. Den brusar i alla kanaler oavsett volym. Någon som har erfarenhet eller tips om detta?
Postad 12 juni 2007 - 17:00
stewed
-
stewed
-
Lärjunge
-
-
478 inlägg
Skulle någon vänlig själ vilja testa på sin T7x3 om den fungerar på samma sätt som min så att jag vet om det ska vara så eller om min är trasig?
Det är nämligen så att jag inte får något ljud ur hörlursuttaget på min T763 om jag kopplar bort byglingarna mellan pre-out och main-in på vänster/höger front. När byglingarna sitter där så har jag däremot ljud i hörlursuttaget. Det verkar lite märkligt tycker jag eftersom det tyder på att hörlursuttaget sitter på slutstegs-sidan och inte på förstegs-sidan...
Jag har ställt frågan till både Hifi-klubben och direkt till NAD, men jag har inte fått något svar på över en vecka.
Postad 12 juni 2007 - 19:39
TijY
-
TijY
-
Forumräv
-
-
720 inlägg
Skulle någon vänlig själ vilja testa på sin T7x3 om den fungerar på samma sätt som min så att jag vet om det ska vara så eller om min är trasig?
Det är nämligen så att jag inte får något ljud ur hörlursuttaget på min T763 om jag kopplar bort byglingarna mellan pre-out och main-in på vänster/höger front. När byglingarna sitter där så har jag däremot ljud i hörlursuttaget. Det verkar lite märkligt tycker jag eftersom det tyder på att hörlursuttaget sitter på slutstegs-sidan och inte på förstegs-sidan...
Jag har ställt frågan till både Hifi-klubben och direkt till NAD, men jag har inte fått något svar på över en vecka. 
<{POST_SNAPBACK}>
Jepp likadant på min t743v2. Du skulle ju kunna köpa en 2st Y-split kablar... så har du ljud i det externa slutsteget och det interna... eller ?
Postad 12 juni 2007 - 20:36
stewed
-
stewed
-
Lärjunge
-
-
478 inlägg
Tusen tack!
Jag ville bara veta om min T763a är trasig eller hel innan jag sätter ut en annons. Jag har skaffat ett T163 försteg och ett T973 slutsteg så nu ska jag sälja T763an.
Postad 18 juni 2007 - 12:43
Jari_k
-
Jari_k
-
Rookie
-
6 inlägg
Jag håller just nu på att köpa en T753 och undrar hur mycket dessa brusar (brummar)? Hörs bruset bara vid väldigt låga volymer eller finns den där hela tiden?
Vågar man köpa en sådan eller bör man kolla på något annat?
Sedan undrar jag om det finns någon som använder detta steget ihop med Dynaudio A52:or?
Hur lirar dessa ihop?
Snabbt svar önskas!
Postad 18 juni 2007 - 14:01
TijY
-
TijY
-
Forumräv
-
-
720 inlägg
Jag håller just nu på att köpa en T753 och undrar hur mycket dessa brusar (brummar)? Hörs bruset bara vid väldigt låga volymer eller finns den där hela tiden? Vågar man köpa en sådan eller bör man kolla på något annat?
Sedan undrar jag om det finns någon som använder detta steget ihop med Dynaudio A52:or? Hur lirar dessa ihop?
Snabbt svar önskas!
<{POST_SNAPBACK}>
Har du otur kan den brusa högt. Folk har ju haft problem med brus... vissa mer andra inte alls. Så jag kan bara rekomendera dig att lyssna på maskinen,( både via den interna dac;en och externa dac;ar typ cd,dator osv.) och jaa det brusar alltid när örat är 5cm från högtalaren  nästan oberoende av förstärkare. Kan inte utnämna mig om hur dynaudio passar med nad. Men Nad;ar ska ju ha lite bakåtlutad diskant och pondus i dom lägre hertzen.
Postad 18 juni 2007 - 23:30
Glidtassen
-
Glidtassen
-
Guru
-
-
4 485 inlägg
Använde NAD T753v2 mest på skoj med Dynaudio.Visserligen har NAD kraften, men brister desvärre i finess. Att välja NADs receivers tillsammans med en så fin högtalare som Dynaudio 52, kanske inte är att rekommendera. Fina stativare som Dynaudio brukar först släppa i ljudet med rätt kringutrustning. Personligen skulle jag inte idag använda någon av NADs mindre receivers (743, 753, 763v2) med en högtalare för över 4000:- Tyvärr är NADs 7 X 3-serie lite för; brutal, bumlig och lyckas inte leverera finare nyanser. Vidare tycker jag att det är ett slöseri att använda Dynaudio inom hembio. Okay, visst det är individuellt vad men vill göra med sina produkter! Men för att göra dessa högtalare rättvisa måste man betala multum för att hitta en hembioreceiver som får dem att leva upp. Om man inte vill hosta upp minst 20 000:- för en receiver så kan man inte heller förvänta sig att ens Dynaudio levererar fullt ut. NADs receivers i 7x3 serien har en enklare DSP, vilket gör att dom inte presterar optimalt vid musik med digital koppling. Därför bör du koppla din NAD analogt vid musiklyssning. Det går att använda sig av NADs "Preset" där du kan förprogrammera vilka anslutningar du vill använda till respektive snabbval. Tänk på att NADs receivers mer är konstruerade som vanliga stereoförstärkare, med undantaget att de även har en DSP. Därför bör man även behandla dem mer som en vanlig tvåkanalare när man lyssnar på musik. Visst kommer din NAD T753v2 att driva dina Dynaudio (kraftmässigt) utan problem, men ljudet släpper inte riktigt som man vill. Det kan bli lite grått, bumligt. Det tidigare bruset berodde på en konstruktionsmiss i 7 x 3 serien; Kablarna var dragna över kretskorten i receivern. Men de kunde också flytta på sig under transproten från fabriken då de inte var fixerade ordentligt. Det hände alltså att kablar lade sig över för känsliga kretsar, vilket gav oönskat brum. Den ny 7 x 4 serien har förbättrat; kabeldragning, valt ny DSP samt, slutsteg och andra komponenter. Ni kan läsa om den nya serien här: https://www.minhembi...howtopic=147445Om jag rörde mig i budgetklassen 4000 - 6000:- skulle jag inte tveka på att köpa en NAD receiver. Men om jag valde att betala mer än 10 000:- för en hembioreceiver skulle jag istället överväga ett annat märke. Okay att deras receivers har kraften, men de saknar många tekniska finesser som de flesta andra tillverkare har med i sina modeller.
Redigerat av Glidtassen, 19 juni 2007 - 07:37.
Postad 21 juni 2007 - 11:47
Jari_k
-
Jari_k
-
Rookie
-
6 inlägg
Nu är förstärkaren köpt iaf, den skall vara på väg hem (hoppas redan idag).
Jag kommer till att börja med bara använda den för stereo (har bara 2 högtalare) istället för min gamla NAD klenod 3080 (denna kanske kan agera slutsteg till min baslåda som skall byggas senare).
Högtalarna som jag har är egenbyggda med Dynadio 6,5" bas och Peerless diskant i ungefärlig storlek som en A52. Bilder kanske kommer upp senare när dom väl är färdiga.
Sedan kommer jag troligtvis koppla analogt mellan DVD och förstärkaren, får väl bara se till att jag läser på lite om inställningarna.
Finns det någon som har öppnat och kollat på den interna kabeldragningen och funderat på om det går att flytta på dessa för att minska brus/brum?
Om det nu visar sig att kablaget kan flytta på sig p.g.a. brisfällig fastsättning, så borde man ju kunna testa sig till optimal dragning.
Postad 21 juni 2007 - 22:19
Glidtassen
-
Glidtassen
-
Guru
-
-
4 485 inlägg
Tack för ditt inlägg Jari.
Jag har försökt att sparka liv i denna tråd ganska länge nu, det är därför som det är tacksamt att folk visar intresse.
Med tanke på att man har både digitala ingångar samt analoga på dvd-spelaren kan man använda dem båda samtidigt.
Via receiverns ”Preset” inställningar gör man sedan en snabbinställning för det valda ändamålet. Vid snabbinställningen kan man skräddarsy: ingångar, högtalarstorlek, hur subwoofern skall spela, antal högtalare som skall användas 5.1 – 6.1 osv.
Du kan alltså ha både digital samt analog koppling dragen från dvd:n till din förstärkare. Men via ”Preset” skapar du separata val av ingångar som skall användas för respektive snabbval. Vid filmtittande programmerar du ett snabbval där du använder den digitala ingången för flerkanalsljud.
Jag vet inte om det är att rekommendera att lyfta på locket och börja meka själv med sin NAD?
Men du kanske har förkunskaper, vilket kanske hjälper dig?
De nylanserade modellerna T744 samt T754 verkar ha fungerat bra för många.
Jag har inte läst några inlägg kring problem med dem än, vilket är skönt.
Glöm nu inte att lägga upp fina bilder på din sida.
Redigerat av Glidtassen, 26 juni 2007 - 19:16.
Postad 19 augusti 2007 - 17:24
Jari_k
-
Jari_k
-
Rookie
-
6 inlägg
Nu har T753:an fått spela hemma ett tag och jag kan inte höra mycket av brus/brum i frontarna och bakkanalerna (har ingen center ännu), men däremot när jag kopplade in ett externt steg till min baslåda så hörs det ganska mycket brum. Det blev bättre när båda förstärkarna var kopplade i samma vägguttag men brummet försvann inte helt.
Finns det några bra lösningar på detta problem?
Nu till en annan fråga:
Jag får bara min baslåda att spela vid filmljud (alltså multikanal ljud), men inte vid stereo mode. Hur gör man för att få subkanalerna att skicka ut signal vid stereo??
Postad 04 oktober 2007 - 16:27
Nazghul
-
Nazghul
-
Rookie
-
1 inlägg
Jag köpte nyligen en NAD T763 reciever. Jag är mycket nöjd med den, men har upptäckt ett litet problem, det är så att när jag ser på tv och har recievern påslagen samtidgt så blir det linjer på tv-bilden, det är olika mycket på olika kanaler. De försvinner om man slår av strömmen till recievern, har dock inte det problemet med något annat utan bara då jag ser på tv, inte dvd eller liknande.
Det bör tilläggas att det är ogjordade kontakter i lägenheten, vet inte om det gör någon skillnad.
Någon som vet vad problemet kan vara?
Tack på förhand,
Daniel
Postad 08 oktober 2007 - 17:33
inzin
-
inzin
-
Wannabe
-
-
12 inlägg
Jag köpte nyligen en NAD T763 reciever. Jag är mycket nöjd med den, men har upptäckt ett litet problem, det är så att när jag ser på tv och har recievern påslagen samtidgt så blir det linjer på tv-bilden, det är olika mycket på olika kanaler. De försvinner om man slår av strömmen till recievern, har dock inte det problemet med något annat utan bara då jag ser på tv, inte dvd eller liknande.
Det bör tilläggas att det är ogjordade kontakter i lägenheten, vet inte om det gör någon skillnad.
Tack på förhand, Daniel
<{POST_SNAPBACK}>
Som jag har förstått det så kan jordningen spela roll då man ibland använder sig av mantelströmfilter till antenningången för att bli av med "streck på rutan". I ditt fall kan jag inte säga exakt vad som ger upphov till det men jag chansar på att TVn och NADen har olika potentialer och när du kopplar samman dem via t.ex en S-videokabel så blir de då streck på rutan. Nu antog jag att du kopplat ihop NADen med TVn, om du inte har de så rätta mig  . Mvh
Postad 08 oktober 2007 - 23:59
Ramius
-
Ramius
-
Forumräv
-
-
675 inlägg
Tack på förhand, Daniel
<{POST_SNAPBACK}>
Hej! Det jag kan tänka mig och som du inte nämner är om du har TV ihoppkopplad med Stereon? Typ ljud ut från TVn eller kanske att du har radion från centralantennen inkopplad till stereon? Det är ju möjligt att den ihop med TVantennen skapar en jordlinga eller liknande som ger upphov till störningar på TV. Hur är det inkopplat? Om det är så att du har något inkopplat från TV eller cental. radio inkopplat till stereon osv så finns det, som någon tror jag nämnde, hjälp att tillgå. Tex avstärningsfilter fån någon hundring (tex kjellfakta/brum/) Det är bara att prova sig fram... Hoppas att du hittat osakern .
Postad 11 oktober 2007 - 13:40
Santas Little Helper
-
Santas Little Helper
-
Amatör
-
-
61 inlägg
Hoppas någon här kan hjälpa mig med mitt problem.
Jag har en NAD T743v2 och tänkte använda surroundslutstegen i denna till att biampa mina frontar. I dagsläget har jag kopplat högtalarkablarna till respektive slutsteg och kör med Speaker A+B men detta innebär att jag inte kan använda surroundarnas preout eftersom allt jag skickar till receivern mixas om till stereo då Speaker B är på.
Jag har försökt hitta lösningar på detta problemet och det nämns att en Y-kabel ska användas från förförsteget till de båda slutstegen, men receivern har bara ingångar för frontarna och centern. Eller har jag missat nått?
Hur kan jag biampa med receivern och fortfarande behålla surroundljudet?
Postad 15 oktober 2007 - 14:56
Santas Little Helper
-
Santas Little Helper
-
Amatör
-
-
61 inlägg
Ingen som kan svara på ovanstående fråga?
Postad 16 oktober 2007 - 00:05
Ramius
-
Ramius
-
Forumräv
-
-
675 inlägg
Hej! Har letat lite i manualen för 743 och kommit fram till att B-kanalen bara ger en, som du säkert vet och har märkt, nermixad stereo ut. (går inte att ändra) Men det finns en 5.1 CH input. Där skulle man kunna prova att använda någon typ av Y-kabel. Att koppla "FRONT L & R ut" in på dito på 5.1 CH Och koppla "FRONT L & R ut" in på SURR L & R på 5.1 CH Men då vara tvungna att använda en "dual"-högtalarväxlare för att växla mellan bakhögtalaren och biamp. En som växlar mellan bakhögtalare och biamp FRONT (så att man kan växla mellan bakkanal och biamp (SOURCE 5.1 CH)) men samtidigt växlar mellan biamp FRONT och FRONT (så att man kan växla mellan biamp och få full FRONT (gå till baka till "vanligt" koppling med en kabel till hela fronthögtalaren)) *hoppas att jag har tänkt rätt och att du förstår* nackdel 1: Att du inte får Bi-amp i surroundljud och det tror jag inte går med denna förstärkare. nackdel 2: är vad jag förstår, att "funktion för basshantering eller annan signalprocessing (annat än volymreglering) för 5.1 CH. INPUT." (sidan 13 i den svenska manualen). Men detta skulle det nog gå att utnyttja SURROUND ut ihop med FRONT ut som biamp.. Man skulle ju kunna bygga en en egen växlare också och utnyttja 12+ trigger så att den växlar när man väljer 5.1 CH, tror det ska gå att få ut trigger på 5.1 Ch. Behöver några reläer bara. Men om man nu vill ha biamp ut så kanske det är enklare (men inte lika roligt kanske, med tanke på att man får mixtra med elektronik  ) att byta förstärkare (kanske till en 753 eller 754) Lycka till...
Postad 17 oktober 2007 - 13:38
Santas Little Helper
-
Santas Little Helper
-
Amatör
-
-
61 inlägg
Tack för ett utförande svar! Jag får nog ge upp tanken på att biampa frontarna med denna receivern om jag vill behålla surroundljudet  Synd eftersom jag tycker att ljudet förändras till det bättre när jag biampar.
Postad 19 oktober 2007 - 10:37
Belzebub
-
Belzebub
-
Wannabe
-
-
10 inlägg
Jag behöver lite råd..
Jag köpte min T763v2 för 1,5 år sedan med det har varit konstant problem. Center line ut försvinner nästn helt. Den har varit inne på reparation fyra gånger men problemet kommer ständigt tillbaka.
Nu har försäljaren erbjudigt följnde.
* Antingen får jag byta mot en ny T765 men måste då betala 2300kr extra eller
* så får jag byta in min mot butikens demoex T773 som de hävdar är drygt 1,5 år och då måste jag också lägga 2300kr extra.
Men båda förslagen får jag 2 års garanti. Försäljaren är inte intresserad av att byta ut mot en ny T763:a.
Recievern driver Monitor Audiohögtalare (180, 270, 360 + 90)
Vad bör jag göra? Är lite sur att jag inte blivit erbjuden ny burk utan att behöva betala extra.
Redigerat av Belzebub, 19 oktober 2007 - 13:55.
Postad 19 oktober 2007 - 14:56
sproge
-
sproge
-
Wannabe
-
-
16 inlägg
Jag behöver lite råd..
Jag köpte min T763v2 för 1,5 år sedan med det har varit konstant problem. Center line ut försvinner nästn helt. Den har varit inne på reparation fyra gånger men problemet kommer ständigt tillbaka. Nu har försäljaren erbjudigt följnde.
* Antingen får jag byta mot en ny T765 men måste då betala 2300kr extra eller * så får jag byta in min mot butikens demoex T773 som de hävdar är drygt 1,5 år och då måste jag också lägga 2300kr extra. Men båda förslagen får jag 2 års garanti. Försäljaren är inte intresserad av att byta ut mot en ny T763:a.
Recievern driver Monitor Audiohögtalare (180, 270, 360 + 90)
Vad bör jag göra? Är lite sur att jag inte blivit erbjuden ny burk utan att behöva betala extra.
<{POST_SNAPBACK}>
Jag har själv en T753v2 som har fungerat hur bra som helst 1,5 år, men de verkar onekligen ha problem med byggkvaliteten på de teknikintensiva modellerna. Nad har ju alltid byggt busenkla förstärkare, så de har väl haft en övergångsperiod nu... Hur som, Jag skulle absolut satsa på den nyare T765 modellen, där de förhoppningsvis lyckats bättre med att sy ihop säcken. Kul, att det trots allt är NAD som du villa ha. Fina grejor.
Postad 20 oktober 2007 - 08:36
Belzebub
-
Belzebub
-
Wannabe
-
-
10 inlägg
Fast efterföljaren av T763 som är T765 har sänkt effekten från 100W till 80W. Varför ska jag betala 2300 kr mer för 20W mindre?
Postad 27 december 2007 - 22:44
bisebusen
-
bisebusen
-
Wannabe
-
-
46 inlägg
det skulle jag med gärna ha svar på då jag har varit inne på hifiklubben i Linköping och fått NAD T765 rekommenderad
Postad 22 januari 2008 - 00:58
Mattem
-
Mattem
-
Wannabe
-
-
11 inlägg
Hej jag har precis köpt en T773v2 och har hört att man kan bi-ampa sjunde kanalen till fronthögtalarna och köra 2-kanaligt på det sättet är det någon som vet om det går? för i manualen står det inget om det.
Postad 22 januari 2008 - 07:54
WmB
-
WmB
-
Veteran
-
-
2 455 inlägg
HDMI på väg på de mindre modellerna?
Postad 11 maj 2008 - 19:23
henrik_gustavson
-
henrik_gustavson
-
Wannabe
-
-
16 inlägg
Hej!
Jag har en T753v2. Jag har ett problem. När jag kör via de digitala ingångarna, både de koaxiala och optiska, så händer det att signalen bryts för en kort stund.. Typ 3-4 tiondels sek.. Väldigt oregelbundet dessutom.. Någon som har varit med om detta? Vad kan det vara för fel?
Mvh
Henrik
Postad 13 mars 2009 - 08:10
Unregistered10b9e909
-
Unregistered10b9e909
-
Wannabe
-
-
20 inlägg
Är det någon som vet om Nad har nya modeller av sina bio Recivers på G? Med Blu ray ljudet o HDMI...
Har en gammal Nad T760 som jag haft i snart 9 år, otroligt nöjd med den men vill uppgradera till BD ljud.
Postad 17 juli 2009 - 20:45
phon
-
phon
-
Wannabe
-
-
28 inlägg
Hej!
Jag har en T753v2. Jag har ett problem. När jag kör via de digitala ingångarna, både de koaxiala och optiska, så händer det att signalen bryts för en kort stund.. Typ 3-4 tiondels sek.. Väldigt oregelbundet dessutom.. Någon som har varit med om detta? Vad kan det vara för fel?
Mvh Henrik
Ha, vilken gammal tråd .... den lyfter vi lite ....  ´ Det är likadant på min 743v2, ljudet försvinner helt kort då och då, kanske en eller två gånger på en kväll. Har ingen aning om varför, har inte orkat undersöka det. Däremot har jag en aning om varför det brummar ibland. Apparaten är känslig för nätspänningens nivå. Hos mig brummar det när det blir kallare ute och elvärmen går på. Det finns en fix för detta, man ändrar nåt i stabbarna. Haken är att då tål inte apparaten hög spänning istället ......
Redigerat av phon, 17 juli 2009 - 20:46.
Postad 18 juli 2009 - 10:43
Unregistered499faa9b
-
Unregistered499faa9b
-
Wannabe
-
-
49 inlägg
Har liknande problem med en 753v2, min receiver slår av när en effektkrävande enhet inkopplad på samma dosa går igång. Rec. kommer sedan igång igen efter en ½ sekund.
Andra problem är ju förstås brummande traffo, vinande fläktar och högfrefvent brus i högtalarna även på lägsta volym.
Postad 05 augusti 2009 - 21:09
stussy1971
-
stussy1971
-
Rookie
-
1 inlägg
Hej jag läser att flera har problem med brus. Jag har en Nad 743v2 och det är ett högfrefvent brus i högtalarna även på näst lägsta volym fast jag inte har någon källa inkopplad. Mest låter det från centern. Detta har kommit senare tid. Har testat olika strömuttag då vissa har sagt att det kan bero på det men utan resultat.
Någon som har en aning? känt fel?
Tacksam för svar
//Fredde
Postad 06 september 2009 - 18:09
Unregistered8ba9d801
-
Unregistered8ba9d801
-
Amatör
-
-
79 inlägg
Har en T753 v2 som jag kör tillsammans med ett par Dm685 som frontar och de har börjat att knastra ... kraftigt knaster men ofta är det när man spelar en låt där det kommer något "häftigt" o snabbt ljud som det knastrar till. Även när jag har volymen helt på -00 så kan det knastra till något. Köpte den precis beg utan kvitto så är ganska less på detta nu ... har alltid kört NAD innan gillar det varma o kraftiga ljudet  .
Och hur mycket tror ni att det kostar att lämna in den till hifiklubben för en check? eller det är inte lönt? bättre o köpa ny?
Postad 06 oktober 2009 - 17:51
oskja738
-
oskja738
-
Användare
-
-
220 inlägg
Jag äger en NAD T744 med hittade ingen officiell tråd för denna så jag frågar här istället.
Kan man ställa in så att alla ingångar har sin egna volym? Om man t.ex. byter till CD, så ställer receivern sig på en viss volym. Som jag har det nu blir det en väldans massa sänkande och ökande av volymen så fort man byter ingång.
Ett exempel: När jag spelar ljud från datorn behöver NAD:ens volym höjas till ca -25 dB. Vill jag byta till Xboxet så måsta man sänka till nästan -50 dB för att det inte ska bli för högt. TV och CD ligger någonstans mitt emellan.
Jag hittar inget om en sådan inställning någonstans i bruksanvisningen.
Postad 06 oktober 2009 - 21:10
Ramius
-
Ramius
-
Forumräv
-
-
675 inlägg
Hej!
Har en 753v2 och har "snubblat" över en funktion som jag inte har löst om i manualen (som jag inte har läst i så mycket)
Det är när man kollar på film med surroundljud så kan man reglera intensiteten av ljudet genom att trycka på paus-knappen på HTR2 kontrollen. (100 pct, 75, 50 och 25).
Postad 02 januari 2011 - 19:48
Glidtassen
-
Glidtassen
-
Guru
-
-
4 485 inlägg
Om man inte har en tv med S-video ingång, hur får man fram OSD menyn på skärmen då?
I bruksanvisningen står bara att man inte får fram menyn via componentutgångarna på receivern, det måste finnas fler sätt?
Postad 03 januari 2011 - 00:28
Jörgen A.
-
Jörgen A.
-
Lärjunge
-
-
471 inlägg
Om man inte har en tv med S-video ingång, hur får man fram OSD menyn på skärmen då? I bruksanvisningen står bara att man inte får fram menyn via componentutgångarna på receivern, det måste finnas fler sätt?
vanlig rca från monitor out ( den gula... kopplas till tv´n video ingång) Det sitter 2 st monitor out ( rca / s-video) till vänster om den analoga cd ingången Gäller T763, säkert också de andra modellerna i 7x3 serien .
Redigerat av Jörgen A., 03 januari 2011 - 00:40.
2 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 2 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Ljud
-
→
Förstärkare
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Nya Hifi-bänken
joga
2025-05-02 18:25:13
-
JBL M2 igen…..
Anton
2025-05-01 16:07:43
-
JBL M2!!!!!!!
Anton
2025-04-30 16:22:03
-
Front Atmos
Globe
2025-04-28 19:35:47
-
The12 Passive
Globe
2025-04-28 19:33:57
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|