Jag har nu haft min projektor i ca 8 månader och tänkte att jag skulle dela med mig av mina intryck och erfarenheter. Inte bara vad gäller projektorn utan lite allmänt vad gäller använda kombinationen projektor och en pc.
I N L E D N I N G
===================
Min projektor är kopplad till en PC med Nvidia 6800GT via 10 m lång HDMI-kabel. Jag kör i 1280x720 och växlar mellan 60hz och 50hz beroende på material som spelas upp.
Använder den som monitor till min dator, kör digitaltv med comhem via MediaPortal som jag även använder för att spela upp DVD, nedladdade filmer och musik etc. Styr allting med Microsoft's MCE-remote.
http://www.team-mediaportal.com/Till digital-tv använder jag TwinHan DVB-C kort med CI-modul. Med hjälp av den får jag in alla comhem kanaler med hjälp av comhem's programkort.
http://www.twinhan.c...uct_cable_2.aspJag använder NVIdia PureVideo för MPEG2 dekodning för både DVD och comhems digitala kanaler.
Jag använder en KingPin 16x9 duk på ca 90" tror jag det var och skjuter från ett avstånd på ca 3 meter från en hylla på väggen ovanför soffan. Sjkuter så rakt fram som möjligt så jag inte behöver ha nån direkt lensshift och keystone-justering.
K A L I B R E R I N G
===================
Alla borde kalibrera sin projektor med hjälp av verktyg av något slag. Det gör verkligen skillnad i bildupplevelsen och är inte så hima svårt att få till med hjälp av ett verktyg på DVD.
Jag har själv införskaffat två stycken kalibreringsprogram som jag använder. Det ena är Avia det andra är Digital Video Essentials (DVE). Avia är NTSC material och DVE är PAL-material.
Innan jag körde med DVI använde jag component signal. Där kan jag säga att med component så är det stor skillnad på kalibreringen mellan PAL och NTSC material. Man måste spara undan två olika profiler, en för NTSC och en för PAL. Kanske inte gäller för alla DVD-spelare, men för min del var det stor skillnad. Så mitt tips är att om man kör med component-signal och spelar både region 1 och region2 dvd-filmer att införskaffa både PAL och NTSC kalibreringsskivor.
När jag bytte till DVI och Nvidia PureVideo så var det absolut ingen skillnad i kalibrering mellan PAL och NTSC:
Vad gäller Avia och DVE så föredrar jag Avia framför DVE. Tycker att deras testmönster för att ställa in ljusstyrka, kontrast och färrgbalans var mycket enklare att hitta optimalt läge på än DVE. Man DVE funkar den med.
Vad gäller "The Calibrator" och "THX Optimizer" är de faktiskt ren skit i jämförelse.
Kom även ihåg att det går faktiskt inte att få bra bild (nåja, allt väl relativt) om man inte släcker ner helt i rummet. Gör man det blir faktiskt svärtan jäkligt bra på projektorn för att vara LCD.
P R O B L E M
===============
Mitt första problem är att jag inte kan sätta på projekorn igen efter att ha stängt av den utan att först slå av huvudströmbrytarnen. Har läst om andra som har samma problem och planerar väl att lämna in projektorn på service innan garantin gått ut. Om man nu kan vara utan den så länge det vill säga

Andra problemet har jag också hört beskrivas av andra som ett generellt problem för projektorer och det är att ibland börjar ljuset flimra lite grann för lampan under en kort stund innan den stabiliseras igen. Inget som är jättestörande direkt, var mest rädd att något höll på att gå sönder första gången jag upptäckte det. Men nu när jag vet att det är "normalt" är det inte så farligt längre.
W I N D O W S
===============
Jag kan verkligen rekommendera att bygga ihop en "Home Theater PC" som det burkar kallas. För det första är det jäkligt kul och för det andra blir det mycket bra bildkvalitet och är jäkligt smidigt att kunna använda en fjärrkontroll till allt från att spela mp3 till att titta på tv, hårddiskinspelning, DVD-tittande och kolla på nedladdade filmer utan att behöva bränna ut dem på skiva.
Man blir lite skadad tillslut av att fårsöka få till perfekt de-interlacing och hel smooth playback av allt man tittar på, från divx, nedladdade DVD-filmer, digitaltv-sändingar och nedladdade transport stream filmer i HD-kvalitet inspelat från nån HD-sänding i USA som hitta ut bland torrents på nätet. Nvidia PureVideo har en hel del valmöjligheter för de-interlacing och man finner snabbt att man skruvar på dem stup i kvarten.
Jag har också märkt att man måste växla grafikläge i windows mellan att köra 1280x720 i 50Hz och i 60Hz när man växlar mellan material i PAL-format och NTSC-format. Utan att göra det kan man inte få helt "hackfri" uppspelning.
I de flesta spelare så som Media Player, Media Player Classic och MediaPortal kan man välja hur bilden skall ritas ut. Där är huvudalternativen att antingen göra det med overlay-teknik eller med nån VMR-teknik. Det senare går via DirectX medans det andra går direkt mot overlay-teknik på grafikkortet.
Bildkavlitetsmässigt är helt klart VMR överlägset overlay. Dock får man mer smooth playback med overlay har jag märkt. Kör man kalibreringsskivan Avia märker man direkt att overlay-tekniken klipper dynamiken i de lägre registren för svärta vilket faktiskt resulterade att det inte gick all kalibrera ljussstyrkan korrekt med overlay. Kör därför uteslutande med VMR9 nu på allt som spelas upp i filmväg.
Funderar på att införskaffa HQV Benchmark DVD för att kunna göra lite mer tester och försöka lära mig lite mer om hur video verkligen funkar. Det är verkligen en djungel!
M E D I A P O R T AL
================
Det tog över ett år från det att jag köpt mitt digital-tv kort för att få in comhem innan jag fick igång grejerna i något riktigt program. Innan dess kunde jag enbart få in alla comhem-kanaler via det medföljande programmet som var helt värdelöst.
Digital kabel-tv funkar inte i Microsoft's Media Center. Enbart marksänd digital-tv funkar där.
MediaPortal var egentligen det enda alternativet. Det är ett gratiskprogram som historikt sett varit mycket buggit och inte ens gått att tuna in en enda comhem-kanal med. Men nu funkar det faktiskt riktigt bra!
Har man boxer hemma rekommenderar jag Media Center. Har man Comhem rekommenderar jag MediaPortal.