Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell tråd - Panasonic PT-AE900 *

940 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 18 oktober 2006 - 09:00

Whopper
  • Whopper
  • Veteran

• 1 567 inlägg
  • 0
Nu kan jag inte nåt om din DVD.. men Progressivt är överlägset bäst i mitt fall. Båda skalar upp bilden om du kör den i 720i eller 720p.

Skillnaden mellan progressivt och interlaced är hur de uppdaterar bilderna på din projektor -
interlaced kör först en bild med raderna 1,3,5,7 o.s.v .. nästa bild visar raderna 2,4,6,8 ...
progressivt dubblerar raderna med nån mystisk beräkning ;) och visar samtliga 720 rader i varje bild.

Jag tycker att 720p ger en mycket lungnare och stabilare bild än t.ex. 1080i .. kan åxå bero på att 900:an nativeupplösning är just 1280x720.. ;)

Postad 21 oktober 2006 - 21:10

magnus76
  • magnus76
  • Veteran

• 2 453 inlägg
  • 0
Någon som fått sin lampa förbrukad ännu? Vore intressant att höra hur längde den höll. Specad till 5000h i eco mode (läste det nånstans).

Magnus

Postad 24 oktober 2006 - 16:01

P@itor
  • P@itor
  • Lärjunge

• 424 inlägg
  • 0
Ok, helt noob på projektorer men har en liten fråga. Om man lutar projektorn så att bilden blir större i nederkant. När man justerar detta gör man det digitalt lr med linsen. Alltså ändras bilden så att den i den verkliga lilla lcd skärmen blir typ 720p i överkant å 680p i nederkant.

Postad 25 oktober 2006 - 10:20

linusgirdland
  • linusgirdland
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0
Jag har nu haft min projektor i ca 8 månader och tänkte att jag skulle dela med mig av mina intryck och erfarenheter. Inte bara vad gäller projektorn utan lite allmänt vad gäller använda kombinationen projektor och en pc.

I N L E D N I N G
===================
Min projektor är kopplad till en PC med Nvidia 6800GT via 10 m lång HDMI-kabel. Jag kör i 1280x720 och växlar mellan 60hz och 50hz beroende på material som spelas upp.

Använder den som monitor till min dator, kör digitaltv med comhem via MediaPortal som jag även använder för att spela upp DVD, nedladdade filmer och musik etc. Styr allting med Microsoft's MCE-remote.

http://www.team-mediaportal.com/

Till digital-tv använder jag TwinHan DVB-C kort med CI-modul. Med hjälp av den får jag in alla comhem kanaler med hjälp av comhem's programkort.

http://www.twinhan.c...uct_cable_2.asp

Jag använder NVIdia PureVideo för MPEG2 dekodning för både DVD och comhems digitala kanaler.

Jag använder en KingPin 16x9 duk på ca 90" tror jag det var och skjuter från ett avstånd på ca 3 meter från en hylla på väggen ovanför soffan. Sjkuter så rakt fram som möjligt så jag inte behöver ha nån direkt lensshift och keystone-justering.

K A L I B R E R I N G
===================
Alla borde kalibrera sin projektor med hjälp av verktyg av något slag. Det gör verkligen skillnad i bildupplevelsen och är inte så hima svårt att få till med hjälp av ett verktyg på DVD.

Jag har själv införskaffat två stycken kalibreringsprogram som jag använder. Det ena är Avia det andra är Digital Video Essentials (DVE). Avia är NTSC material och DVE är PAL-material.

Innan jag körde med DVI använde jag component signal. Där kan jag säga att med component så är det stor skillnad på kalibreringen mellan PAL och NTSC material. Man måste spara undan två olika profiler, en för NTSC och en för PAL. Kanske inte gäller för alla DVD-spelare, men för min del var det stor skillnad. Så mitt tips är att om man kör med component-signal och spelar både region 1 och region2 dvd-filmer att införskaffa både PAL och NTSC kalibreringsskivor.

När jag bytte till DVI och Nvidia PureVideo så var det absolut ingen skillnad i kalibrering mellan PAL och NTSC:

Vad gäller Avia och DVE så föredrar jag Avia framför DVE. Tycker att deras testmönster för att ställa in ljusstyrka, kontrast och färrgbalans var mycket enklare att hitta optimalt läge på än DVE. Man DVE funkar den med.

Vad gäller "The Calibrator" och "THX Optimizer" är de faktiskt ren skit i jämförelse.

Kom även ihåg att det går faktiskt inte att få bra bild (nåja, allt väl relativt) om man inte släcker ner helt i rummet. Gör man det blir faktiskt svärtan jäkligt bra på projektorn för att vara LCD.

P R O B L E M
===============
Mitt första problem är att jag inte kan sätta på projekorn igen efter att ha stängt av den utan att först slå av huvudströmbrytarnen. Har läst om andra som har samma problem och planerar väl att lämna in projektorn på service innan garantin gått ut. Om man nu kan vara utan den så länge det vill säga :)

Andra problemet har jag också hört beskrivas av andra som ett generellt problem för projektorer och det är att ibland börjar ljuset flimra lite grann för lampan under en kort stund innan den stabiliseras igen. Inget som är jättestörande direkt, var mest rädd att något höll på att gå sönder första gången jag upptäckte det. Men nu när jag vet att det är "normalt" är det inte så farligt längre.

W I N D O W S
===============
Jag kan verkligen rekommendera att bygga ihop en "Home Theater PC" som det burkar kallas. För det första är det jäkligt kul och för det andra blir det mycket bra bildkvalitet och är jäkligt smidigt att kunna använda en fjärrkontroll till allt från att spela mp3 till att titta på tv, hårddiskinspelning, DVD-tittande och kolla på nedladdade filmer utan att behöva bränna ut dem på skiva.

Man blir lite skadad tillslut av att fårsöka få till perfekt de-interlacing och hel smooth playback av allt man tittar på, från divx, nedladdade DVD-filmer, digitaltv-sändingar och nedladdade transport stream filmer i HD-kvalitet inspelat från nån HD-sänding i USA som hitta ut bland torrents på nätet. Nvidia PureVideo har en hel del valmöjligheter för de-interlacing och man finner snabbt att man skruvar på dem stup i kvarten.

Jag har också märkt att man måste växla grafikläge i windows mellan att köra 1280x720 i 50Hz och i 60Hz när man växlar mellan material i PAL-format och NTSC-format. Utan att göra det kan man inte få helt "hackfri" uppspelning.

I de flesta spelare så som Media Player, Media Player Classic och MediaPortal kan man välja hur bilden skall ritas ut. Där är huvudalternativen att antingen göra det med overlay-teknik eller med nån VMR-teknik. Det senare går via DirectX medans det andra går direkt mot overlay-teknik på grafikkortet.

Bildkavlitetsmässigt är helt klart VMR överlägset overlay. Dock får man mer smooth playback med overlay har jag märkt. Kör man kalibreringsskivan Avia märker man direkt att overlay-tekniken klipper dynamiken i de lägre registren för svärta vilket faktiskt resulterade att det inte gick all kalibrera ljussstyrkan korrekt med overlay. Kör därför uteslutande med VMR9 nu på allt som spelas upp i filmväg.

Funderar på att införskaffa HQV Benchmark DVD för att kunna göra lite mer tester och försöka lära mig lite mer om hur video verkligen funkar. Det är verkligen en djungel!

M E D I A P O R T AL
================
Det tog över ett år från det att jag köpt mitt digital-tv kort för att få in comhem innan jag fick igång grejerna i något riktigt program. Innan dess kunde jag enbart få in alla comhem-kanaler via det medföljande programmet som var helt värdelöst.

Digital kabel-tv funkar inte i Microsoft's Media Center. Enbart marksänd digital-tv funkar där.
MediaPortal var egentligen det enda alternativet. Det är ett gratiskprogram som historikt sett varit mycket buggit och inte ens gått att tuna in en enda comhem-kanal med. Men nu funkar det faktiskt riktigt bra!

Har man boxer hemma rekommenderar jag Media Center. Har man Comhem rekommenderar jag MediaPortal.

Postad 29 oktober 2006 - 16:03

Unregistered1ff325c1
  • Unregistered1ff325c1
  • Forumräv

• 743 inlägg
  • 0
Mycket intressanta saker "linusgirdland". Alltid trevligt med nya reflektioner i trådarna. Vielen dank! som tysken sa.

Postad 02 november 2006 - 21:23

magnus76
  • magnus76
  • Veteran

• 2 453 inlägg
  • 0
I bruksanvisningen står det att man "bör" lämna in projjen på serviceverkstad för att bl.a ta bort damm etc. Är detta bör viktigt?

Hur mkt damm kan det bli innan ljusstyrkan försämras p.g.a dammet?

Mange

Postad 02 november 2006 - 23:15

Unregistered339d07d9
  • Unregistered339d07d9
  • Användare

• 133 inlägg
  • 0
Ni som har eran 900 monterat uppochner i taket...

1.Måste ni använda eran lensshift en hel del, för att få ner bilden på väggen? har jag min lensshit i mitten så är det endat en liten del som kommer på väggen, resten kommer i taket.

2. Om ni ändrar mellan tak/hylla i menyn, vänder den endast upp och ner på bilden?? Den ändrar inte projeceringsstället något?

Varför ja frågar är för jag funderar på om det är fel på min.

Tack på förhand

Postad 03 november 2006 - 00:19

kalle23456
  • kalle23456
  • Lärjunge

• 315 inlägg
  • 0
Enligt vad jag hört så kastar den bilden exakt rakt fram oavsett tak eller golvläge i menyn,
bilden bara vänds upp och ner, men observera att fläktljudet ökar kraftigt vid takmontage.
Så mycket som mitt fläktljud ökade så kommer jag aldrig i livet att takmontera den.
Det blir ett hyllplan som jag monterar/hänger upp i taket.

Postad 03 november 2006 - 17:50

Jaymz
  • Jaymz
  • Användare

• 196 inlägg
  • 0

Ni som har eran 900 monterat uppochner i taket...

1.Måste ni använda eran lensshift en hel del, för att få ner bilden på väggen? har jag min lensshit i mitten så är det endat en liten del som kommer på väggen, resten kommer i taket. 

2. Om ni ändrar mellan tak/hylla i menyn, vänder den endast upp och ner på bilden?? Den ändrar inte projeceringsstället något?

Varför ja frågar är för jag funderar på om det är fel på min.

Tack på förhand

<{POST_SNAPBACK}>

Samma på min. Har börjat irritera mig lite på fläktljudet på senaste - troligtvis för att jag märkte hur tyst den var vid "golvläge".

Postad 04 november 2006 - 00:05

Unpoor2
  • Unpoor2
  • Wannabe

• 28 inlägg
  • 0
hmm har köpt en 900 och en xbox 360... lite besviken.. lr massor besviken..
Spel från xboxen e ju grymt.. kör 720p
Men dvd från den är kasst.. massor med färg balkar som sträcker sig från saker på skärmen tvärs över bilden, höger till vänster..

hmm oki.. skit i boxen då..
körde komposit från min dreambox, kolla på sattelit.. totalt kass bild.. så oskarp att jag trodde jag behövde glasögon ett tag..

hmm slog över på VGA från PC,n.. tja.. konvergensfel? en lila skugga på all text..

så ******** besviken på denna grunka.. har billiga kablar som är 10 meter.. men jag har kört dessa kablar förrut från en laptop till en nec projje och det var perfekt..

komponent från xboxen. HD 720p
komposit från dreamboxen
vga från pc...

enda som ser bra ut är spel på xboxen...och det är svårt att se om det är nått fel eftersom allt är flummigt upplagt och spel rör sig fort... dock grymt snyggt..

kolla bilden

Postad bild

Postad 05 november 2006 - 20:49

magnus76
  • magnus76
  • Veteran

• 2 453 inlägg
  • 0
Är lite nyfiken på vilket avstånd ni har mellan duk och ae900? Själv har jag ca 4.70 m mellan och kör med eco-mode. Inbillar mig ibland att bilden blir något mörk. Har inte kalibrerat och kan få mörkt i gillestugan.

Nån som vet vad projjen klarar i eco-mode utan att ljusstyrkan i bilden försämras?

Mange

Postad 05 november 2006 - 22:11

THXcht
  • THXcht
  • Veteran

• 2 339 inlägg
  • 0
Vilken storlek på duk är det du använder.
"ju större bild desto sämre bild".... ljusstyrkan blir mindre / kvadratdecimeter ju större bilden är.

MVH THXcht

Postad 05 november 2006 - 23:09

magnus76
  • magnus76
  • Veteran

• 2 453 inlägg
  • 0
THX

Använder fyndbörsens wall screen. Ska vara 106 tum. Trodde det var avståndet och inte zoomen som påverkade ljusstyrkan.

Mange

Postad 06 november 2006 - 17:48

THXcht
  • THXcht
  • Veteran

• 2 339 inlägg
  • 0
Magnus 76

Stämmer, avståndet påverkar ljusstyrkan. Med större avstånd resulterar oftast i större bild.
Generellt har man nog större bild ifall man har 4,7 meter mallan duk och proj än ifall man har 2,5 meter.

MVH THXcht

Postad 06 november 2006 - 19:16

opc
  • opc
  • Wannabe

• 22 inlägg
  • 0
Hej o hå har en fråga till er som har en AE900.

Vi väntar i dagsläget på vårat nya hus i vilket jag ska ha ett biorum.
Problemet jag har är att det bara kommer att bli ca 3,10m mellan lins och duk.

Hade i mitt förra hus en AE-900 med en Kingpin 88" ramspänd duk. Där var avståndet mellan lins o duk 3,30m och det var inga problem att "fylla" duken. Maxade jag bilden så hamnade den ca 20cm utanför ramen på alla kanter.

Kommer avståndet att bli för kort nu? eller klarar projjen att producera 88" på 3,10m.
Alternativet jag har är att gå ner till en 79"duk.

Alternativet att köpa en annan projje känns inaktuellt då AE-900:an är nere på 9995:- nu!!! Tror det blir svårt att hitta nå bättre för dom pengarna.

Skulle vara tacksam för svar då jag ska köpa projjen på nätet och det blir ju jobbigt (läs omöjligt) att lämna tillbaka den om det inte fungerar.

Mvh Opc

Postad 06 november 2006 - 19:31

THXcht
  • THXcht
  • Veteran

• 2 339 inlägg
  • 0
Ska inte vara några problem, om inte jag minns fel så är det exakt samma avståndsmätning på 900:an som den nya 100:an.

1.8 - 3.7 m -> 60 tum
2.4 - 4.9 m -> 80 tum
3.1 - 6.2 m -> 100 tum
3.7 - 7.4 m -> 120 tum
4.6 - 9.3 m -> 150 tum
6.2 - 12.4 m -> 200 tum

MVH THXcht

Postad 06 november 2006 - 20:08

opc
  • opc
  • Wannabe

• 22 inlägg
  • 0
Ohhh!!! jag hoppas att det stämmer Då blir jag glad.

Postad 06 november 2006 - 20:40

THXcht
  • THXcht
  • Veteran

• 2 339 inlägg
  • 0
Själv har jag ca 3 meter mallan duk och proj och duken är på 85" så det ska inte vara några problem alls.
Jag har försökt hitta någon info om 900:ans projeceringsmått men inte hittat det ännu.

MVH THXcht

Postad 06 november 2006 - 21:01

THXcht
  • THXcht
  • Veteran

• 2 339 inlägg
  • 0

Ohhh!!!  jag hoppas att det stämmer  Då blir jag glad.

<{POST_SNAPBACK}>

Nu har jag hittat manualen och i den står det exakt samma mått som det var för 100:an
80" 2,4-4,9m
90" 2,7-5,5m
100" 3,1-6,2m

Lycka till med köpet THXcht

Postad 06 november 2006 - 22:38

opc
  • opc
  • Wannabe

• 22 inlägg
  • 0
Tack igen!! ;)

Var just o fyndade en 6mån gammal kingpin 88" ramspänd duk för en tusing(Blocket). SJUKT BRA!!!

Postad 07 november 2006 - 12:05

magnus76
  • magnus76
  • Veteran

• 2 453 inlägg
  • 0
THX

Du verkar ha bra koll så du får en fråga till...

Har ju som sagt 4.7 meter mellan duk/projj och har 106 tum. Använder naturligtvis zoomen, men inte fullt ut. Om jag skulle flytta fram projjen en meter närmare innebär det ju att jag måste zooma upp mycket mer. Vad vinner jag? Ljuset borde väl bli ngt starkare, men gör zoomen kvalitén sämre. Antar att jag i princip måste zooma max om jag har ca 3.7 meter för att få 106 tum.

Mange

Postad 07 november 2006 - 14:21

THXcht
  • THXcht
  • Veteran

• 2 339 inlägg
  • 0
Ljuset blir starkare och zoomen kommer inte att försämra bilden alls.
Jag anser att du har allt att vinna i att flytta projen, ifall det inte stör rummet med en proj i mitten av taket.

MVH THXcht

Postad 07 november 2006 - 18:33

Unregistered1ff325c1
  • Unregistered1ff325c1
  • Forumräv

• 743 inlägg
  • 0
Hur blir ljuset starkare om bildstorleken är densamma?

Postad 07 november 2006 - 21:30

THXcht
  • THXcht
  • Veteran

• 2 339 inlägg
  • 0
Ljusstyrkan/mängden som når duken lär ju tappa i styrka med ökat avstånd.
Jag har inte något stärkt bevis för det, men teorin säger att det är så.

MVH THXcht

Postad 07 november 2006 - 21:40

B8
  • B8
  • Guru

• 4 536 inlägg
  • 0
Vilken teori då? :blink:

Nej är bildstorleken densamma så ska det inte spela någon större roll (förutom om möjligtvis fenomen i optiken skulle ställa till det olika i olika zoomlägen).

Editerar mig själv lite: Ljusstyrkan tappar ju inte i styrka (vid samma storlek) bara för att det blir längre avstånd (inte mätbart i alla fall), men tydligen så är optiska fenomen som förvanskar saker och ting tyvärr vanliga när det ska zoomas. Tar mig friheten att citera kunnige havocsi (inte bli arg :P) från en tråd på component.se. :

"Värt att nämna är också att de flesta projektorer ger olika ljustryck baserat på vart i zoomen de befinner sig i. De flesta ger betydligt mer tryck när de sitter närmare än när de sitter långt ifrån. Å andra sidan ökar kontrasten för de flesta när de flyttas bakåt, så det gäller att välja projektor och sen optimera vart den sitter i rummet."

Jag som tänkte att optiken borde vara såpass finurligt byggd att det inte skulle påverka särskilt ofta. Fel man kan ha ibland (eller i mitt fall; ofta :lol:).

Redigerat av B8, 07 november 2006 - 22:14.

Postad 07 november 2006 - 23:39

magnus76
  • magnus76
  • Veteran

• 2 453 inlägg
  • 0
B8

Så du menar att jag inte kommer uppleva högra ljusstyrka om jag flyttar fram en meter närmare duken? Kommer ju som sagt behöva zooma mer...

Mange

Postad 08 november 2006 - 13:57

j.
  • j.
  • Användare

• 124 inlägg
  • 0
Funderar på att köpa projektor och undrar om ni skulle rekomendera ae900 framför Epson tw520?

Postad 08 november 2006 - 15:25

Unregistered339d07d9
  • Unregistered339d07d9
  • Användare

• 133 inlägg
  • 0
Har min 900 uppsatt i taket, Detta medför att jag får använda ganska mycket lensshift. Har jag något att vinna på att köpa ett nytt takfäste som som är höj och sänkbart???

Postad 08 november 2006 - 19:58

B8
  • B8
  • Guru

• 4 536 inlägg
  • 0

B8

Så du menar att jag inte kommer uppleva högra ljusstyrka om jag flyttar fram en meter närmare duken? Kommer ju som sagt behöva zooma mer...

Mange

<{POST_SNAPBACK}>

Om inte optiken påverkade så skulle det vara ett solklart nej som svar på den frågan. Ljuset blir inte högre i styrka bara för att dprojektorn kommer närmare duken (vid samma projiceringsyta). Tydligen så är det dock inte så enkelt då optiken i projektorn påverkar ljusets brytning och därmed dess styrka.

Enligt havocsi är det alltså många projektorer som faktiskt blir lite ljusstarkare när man använder mer zoom. Dock inte alla, så du får väl helt enkelt pröva och se. Om ingen här vet exakt hur 900:ans optik fungerar så kan du inte få ett entydigt svar heller tyvärr.

Rolv: Lensshift påverkar bilden relativt lite på de flesta moderna projektorer. Ändlägena kan dock vara lite mer förstörande ibland. Antagligen märker du nog inte av din lensshift, men visst kan det vara så att det ger märkbar skillnad om du har otur. Dra bilden lite upp och ner på väggen och se om du ser någon skillnad. Jag gör det inte på min (ej en Panasonic).

Redigerat av B8, 08 november 2006 - 20:00.

Postad 08 november 2006 - 20:51

THXcht
  • THXcht
  • Veteran

• 2 339 inlägg
  • 0

Vilken teori då?  :)

Editerar mig själv lite: Ljusstyrkan tappar ju inte i styrka (vid samma storlek) bara för att det blir längre avstånd (inte mätbart i alla fall), men tydligen så är optiska fenomen som förvanskar saker och ting tyvärr vanliga när det ska zoomas.

<{POST_SNAPBACK}>

Ifall det hade varit en laserstårle så hade det inte varit någon försämring, men när det handlar om vanligt ljus från en lampa så försvagas bränningspunkten ju längre ifrån du kommer. Märker man även på att det är varmare vid lampan än vad det är vid duken t.ex.
Behöver inte betyda några större (som man märker) försämringar när det handlar om en meter i detta fallet.

MVH THXcht

Postad 08 november 2006 - 22:59

B8
  • B8
  • Guru

• 4 536 inlägg
  • 0
Hmm...Nja, inte helt säker på att det är applicerbart. Bränningspunktens försvagning är ju absolut marginellt försumbar. Den märks väl knappt alls om man inte börjar ta hänsyn till jordens krökning och grejjer, och då är det något längre avstånd vi pratar om. ;) Luminositetens försvagning vid längre avstånd från ljuskällan måste väl ändå vara helt försumbar i såna här fall? Eller?

Att det är varmare vid lampan beror väl snarare dels på att mycket energi omvandlas vid den fysiska kropp som omger lampan (glaset), och sedan kyls det väl av av omgivande atmosfär?

Rätta mig gärna, jag har säkert massor av fel (fysikkunskaperna är en aning dammiga vid det här laget). :) Fast även om jag har fel i precis allt, så har jag svårt att tro att skillnaden i ljusstyrka på några meter är något vi märker så mycket av om det inte vore för andra orsaker (optiken i det här fallet).

Redigerat av B8, 08 november 2006 - 23:12.

Postad 09 november 2006 - 19:54

THXcht
  • THXcht
  • Veteran

• 2 339 inlägg
  • 0
Ljuset avtar med kvadraten på avståndet, men som sagt när det handlar om så pass små avstånd som i hembiomiljö så behöver det inte betyda något.

MVH THXcht

Postad 10 november 2006 - 06:11

Matte75
  • Matte75
  • Lärjunge

• 426 inlägg
  • 0
Finns det någon som har den svenska bruksanvisningen till 900:an på pdf-fil som kan maila den till mig skulle jag bli glad.

Mvh Matte.

Postad 10 november 2006 - 18:29

DRphil
  • DRphil
  • Wannabe

• 27 inlägg
  • 0
Panasonic PT-AE900 finns denna vecka på komplett.se för 9995kr. Ska man slå till eller vänta tills PT-AX100 går ner i pris?

Ska ha den till enbart filmvisning med duk som man kan rulla ner framför plasma.

Postad 10 november 2006 - 19:07

Whopper
  • Whopper
  • Veteran

• 1 567 inlägg
  • 0
Väntar du tills AX100:an går ner i pris så finns det säkerligen en ny AX300:a .. så ta och bedöm vad du behöver och vad du har råd med sen slår du till när du vill ha det. Om du kan mörklägga så räcker det med AE900an då den stora skillanden mellan dessa verkar vara ljusstyrkan. :wub:

Postad 11 november 2006 - 19:40

j.
  • j.
  • Användare

• 124 inlägg
  • 0
Vad rekomenderar ni för dukstorlek till 297cm tittavstånd med en ae900, 79" eller 88"?

Skall användas till X360, dator och DVD, ej tv-tittande.

Mvh jonnyl

Redigerat av jonnyl, 11 november 2006 - 19:41.

Postad 11 november 2006 - 19:50

snuffe82
  • snuffe82
  • Forumräv

• 622 inlägg
  • 0
Klarar AE900 att spela upp 1080i eller blir det 720p då ?

Redigerat av snuffe82, 11 november 2006 - 19:50.

Postad 11 november 2006 - 23:16

THXcht
  • THXcht
  • Veteran

• 2 339 inlägg
  • 0

Vad rekomenderar ni för dukstorlek till 297cm tittavstånd med en ae900, 79" eller 88"?

Mvh jonnyl

<{POST_SNAPBACK}>

Jag rekomenderar 79", det känns som att 88" kan bli lite för stort föra att b.la hänga med i rörelserna på X-boxen.

MVH THXcht

Postad 11 november 2006 - 23:18

THXcht
  • THXcht
  • Veteran

• 2 339 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

När då?

900:an kan ta emot både 1080i och 720p signaler.

MVH THXcht

Postad 12 november 2006 - 10:02

snuffe82
  • snuffe82
  • Forumräv

• 622 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

När då?

900:an kan ta emot både 1080i och 720p signaler.

MVH THXcht

<{POST_SNAPBACK}>

ja men klarar den att spela upp 1080i som jag frågade? Inte om den kan ta emot 1080i som du skrev :P

Redigerat av snuffe82, 12 november 2006 - 10:02.

Postad 12 november 2006 - 10:10

THXcht
  • THXcht
  • Veteran

• 2 339 inlägg
  • 0
Ja ifall den får en 1080i signal så klarar av att spela upp 1080i, men upplösningen är fortfarande 1280*720.
Men jag rekomenderar att du använder dig av 720p då bilden flyter bättre i detta läge.

MVH THXcht

Postad 12 november 2006 - 12:37

j.
  • j.
  • Användare

• 124 inlägg
  • 0

Mvh jonnyl

<{POST_SNAPBACK}>

Jag rekomenderar 79", det känns som att 88" kan bli lite för stort föra att b.la hänga med i rörelserna på X-boxen.

MVH THXcht

<{POST_SNAPBACK}>

Tack för ditt svar!

Ja, det lutar åt 79" eftersom 88" är liiite för stort beräknat på avståndet jag kommer ha till duken.
Men vissa säger ändå att 79" kommer kännas litet, men jag tror det blir lagom.

Postad 12 november 2006 - 12:46

THXcht
  • THXcht
  • Veteran

• 2 339 inlägg
  • 0
Hellre lite för litet än lite för stort säger jag.
Det är bara jobbigt att titta på en duk som är för stor, man stör sig mer på det än ifall den är "för liten".

MVH THXcht

Postad 13 november 2006 - 11:35

j.
  • j.
  • Användare

• 124 inlägg
  • 0
Beställt en AE900 nu :)

Skönt att jag hann beställa den innan komplett höjde priset.
Beställde den igår för 9.990:- och idag kostar den 11.395:- där.

Följde även THXcht råd och tog en 79", samma spår som jag var inne på tidigare.

En liten fundering bara, jag har beställt ett omnimount takfäste och undrar om jag skall
ha projektorn upp o ner när jag monterar den, sett att folk har så, men jag förstår inte
riktigt varför och om jag behöver göra så?

Mvh jonnyl

Postad 13 november 2006 - 12:08

Whopper
  • Whopper
  • Veteran

• 1 567 inlägg
  • 0
Om man vill placera projektorn i taket så har jag förstått att man sätter den upp och ner för att kunna nå knapparna på projektorn, men åxå för att fästpunkter finns på undersidan av projektorn. Har dock hört att vissa klagat på att AE900:an låter mer i fläkten när man monterar den upp och ner. Själv har jag min rättvänd på en hylla på väggen.

Postad 13 november 2006 - 13:44

j.
  • j.
  • Användare

• 124 inlägg
  • 0
Aha, på så vis.

Hur är det med fjärren, tyckte jag läste att den kan "lära" sig styra andra apparater också, hur fungerar det egentligen? Skulle vara hur bra som helst om den fungerade som någon slags universal-fjärr, men det låter väl lite för bra för att vara troligt? :)

Postad 13 november 2006 - 15:13

Matte75
  • Matte75
  • Lärjunge

• 426 inlägg
  • 0
Jag testar att ställa min fråga igen:

Finns det någon som har den svenska bruksanvisningen till 900:an på pdf-fil som kan maila den till mig skulle jag bli glad.

Mvh Matte.

Postad 13 november 2006 - 15:36

Whopper
  • Whopper
  • Veteran

• 1 567 inlägg
  • 0

Aha, på så vis.

Hur är det med fjärren, tyckte jag läste att den kan "lära" sig styra andra apparater också, hur fungerar det egentligen? Skulle vara hur bra som helst om den fungerade som någon slags universal-fjärr, men det låter väl lite för bra för att vara troligt?  :blink:

<{POST_SNAPBACK}>

Nädå.. det kan de flesta fjärrar idag.. sköter hela mitt kalas via min stärkarfjärr. Det följer med en separat manual enbart för fjärrkontrollen med projektorn. Ta och studera den - du kan antingen lägga in koder för färdiga märken eller 'lära' fjärrkontrollen kommandon med nos-mot-nos metoden. :)

Postad 13 november 2006 - 15:59

j.
  • j.
  • Användare

• 124 inlägg
  • 0

Aha, på så vis.

Hur är det med fjärren, tyckte jag läste att den kan "lära" sig styra andra apparater också, hur fungerar det egentligen? Skulle vara hur bra som helst om den fungerade som någon slags universal-fjärr, men det låter väl lite för bra för att vara troligt?  :blink:

<{POST_SNAPBACK}>

Nädå.. det kan de flesta fjärrar idag.. sköter hela mitt kalas via min stärkarfjärr. Det följer med en separat manual enbart för fjärrkontrollen med projektorn. Ta och studera den - du kan antingen lägga in koder för färdiga märken eller 'lära' fjärrkontrollen kommandon med nos-mot-nos metoden. :)

<{POST_SNAPBACK}>

Vilket lyx! :lol:

Tack, det skall jag göra.

Postad 13 november 2006 - 20:24

Jaymz
  • Jaymz
  • Användare

• 196 inlägg
  • 0

Aha, på så vis.

<{POST_SNAPBACK}>

<{POST_SNAPBACK}>

Vilket lyx! :lol:

Tack, det skall jag göra.

<{POST_SNAPBACK}>

Jag skulle dock inte rekommendera denna som multifjärr. Framförallt för att man måste titta på den när man ska använda den (tex för o kolla vilken enhet man ska sköta). En bra multifjärr ska ha riktigt knappar för allt tycker jag.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Pioneer CMX-3000
    Anton
    2025-05-06 19:28:59
  • Nya Hifi-bänken
    joga
    2025-05-02 18:25:13
  • JBL M2 igen…..
    Anton
    2025-05-01 16:07:43
  • JBL M2!!!!!!!
    Anton
    2025-04-30 16:22:03
  • Front Atmos
    Globe
    2025-04-28 19:35:47
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.